Friday, July 29, 2011

PAS dan PKR makan gula2 getah DAP

DAP kini mendakwa partinya sebagai parti pelbagai kaum yang wajar diberi kerusi yang lebih dalam PRU13 kelak berbanding dengan PAS dan PKR. 

Dengan kedudukan Anwar yang paling lemah dengan pelbagai isu dan kes mahkamah yang sedang berjalan dan menanti dan segala rahsia di tangan Karpal, PKR sudah tentu tidak mampu 'berkeras' dalam hal2 ini dan Azmin sendiri samada lari keluar negara atau 'melepaskan diri sendiri' dengan menerima sahaja tawaran  dengan apa yang ada.

Hanya tinggal PAS yang masih punya kuasa tawar menawar dengan DAP itupun tidak mampu bertahan lebih kerana mereka tidak mempunyai ramai calon bukan Melayu.

Pemimpin PAS akan digulakan dan terpesona dengan janji jawatan kabinet yang bagus2 jika Pembangkang menang kelak sebagai satu timbal balas jika PAS sanggup berkompromi, alasan biar sedikit calon tetapi berkualiti dan potensi menang semua akan digunakan sebagai menutup malu.

PAS yang menolak UMNO kononnya UMNO memperjuangkan bangsa kini secara buta kena terima DAP juga berteraskan bangsa dalam percaturan politiknya.  Tetapi oleh kerana terlajak kata, terputar kata dengan ego yang tinggi tidak mungkin kepimpinan PAS berpatah balik atau keluar dari Pakatan.

Mereka terpaksa telan segala tohmahan yang dilemparkan kepada UMNO yang kini mula terkena muka sendiri.

Dalam ketika Pakatan sudah mula mahu memperbincangkan tentang agihan kerusi, samada banyak atau sikit memang tidak dapat dielakkan akan berlaku ketidakpuasan hati sesama mereka, krisis dan pergeseran ini jika tidak ditangani dengan baik akan menyebabkan pakatan semakin lemah.

Dengan percaturan yang sudah lama dirancang dan secara bijak  oleh DAP dijangka PKR dan PAS yang akan saling bergesel sesama sendiri.dalam agihan kerusi - itu merupakan satu advantage kepada DAP.

Lim pointed out that “it is time” for DAP to expand its support base beyond that of majority Chinese areas and urban centres and “reach out” to all Malaysians regardless of race and locality, in line with the party’s founding vision.
“That would also be good for Pakatan as a whole, that the DAP will become a more multi-racial party and not just confined to urban areas, so that we are able to reach out to the Malays, Kadazans and Ibans… these are things that we need to work out,” he told Malaysiakini in an exclusive interview.

No comments:

Post a Comment

SATUS QM TERKINI

  Sejak Disember 2023 agak kecoh di medsos dan berlarutan hingga sekarang. Masing masing yang peka berkenaan perkembangan QM mungkin tidak p...