Wednesday, August 29, 2012

Berita Malang hari Merdeka !!!


Anda tidak perlu menjadi seorang atlet dengan masa depan yang cerah untuk terlepas daripada dijatuhkan hukuman kerana kesalahan merogol. Cukup sekadar menjadi seorang yang tidak lulus sekolah dan juruelektrik, anda meminta maaf dan kemudiannya anda lepas daripada hukuman penjara. Keputusan mahkamah untuk membebaskan Chuah Guan Jiu, 22, dengan  ikat jamin RM25,000 dan bon jaminan berkelakuan baik menyebabkan Facebook dan Twitter dipenuhi dengan luahan kemarahan masyarakat yang tidak berpuas hati dengan keputusan mahkamah tersebut.

Hukuman ini sama dengan hukuman kontroversi untuk bekas pemain bowling kebangsaan Noor Afizal Afizan yang dikenakan ikat jamin RM25, 000 kerana mahkamah berpendapat dia mempunyai masa depan yang cerah.

Antara yang meluahkan kemarahan termasuklah beberapa personaliti. Pelakon Ida Nerina memberitahu Daily Chilli, "Apa yang para hakim lakukan adalah sangat jijik. Mengapa? Adakah juruelektrik ini juga mempunyai masa depan yang cerah? Untuk melakukan apa? Membetulkan mentol lampu?"

Hakim Mahkamah Sesyen Sitarun Nisa Abdul Aziz berkata ini kerana mengambil kira faktor Chuah yang masih muda dan kesalahan pertama.

Ida agak lucu apabila istilah "muda" diambil kira dalam menjatuhkan hukuman ini. Hakim berkata, "Dia (Chuah) berusia 22! Mangsa berusia 12 tahun!. Sukar untuk menahan keinginan nafsu tetapi dia perlu tahu apa yang lebih baik. Tidak ada alasan. Saya kecewa bila membaca berita ini," kata yang pelakon berusia 48 tahun itu. Ida begitu kecewa sehingga begitu lebam bahawa dia menulis didalam Facebook nya.



MALAYSIA MEMALUKAN !! Satu lagi kes rogol bawah umur. Perogol tidak dipenjara. Apa yang terjadi pada kita? Ini sangat dahsyat! Dia (mangsa) berusia 12 tahun!! "

Pelawak dan pengacara Afdlin Shauki, 41, bapa kepada tiga anak perempuan, berkata, "Ia memberikan satu mesej yang kabur terhadap mereka yang melakukan hubungan seks dengan bawah umur. Dua keputusan mahkamah ini tidak baik dan sangat membimbangkan, terutama bagi seorang bapa kepada tiga anak perempuan ," katanya.

Afdlin berkata, "Mangsa begitu muda dan belum boleh membuat keputusan yang betul. Jadi undang-undang yang ada adalah untuk melindungi mereka daripada perlakuan seks antara orang dewasa dan bawah umur .. Jika dia (Chuah) sedih di atas apa yang dia lakukan, dia harus bersedih di dalam penjara! "

Pelawak dan pengacara Harith Iskandar, 45, yang baru sahaja menjadi bapa kepada seorang bayi lelaki Mei lalu, juga turut marah dan tidak percaya. Menurutnya bahawa undang-undang sepatutnya bertujuan untuk melindungi mangsa tetapi ia gagal untuk berbuat demikian. "Tiada apa-apa halangan. Seorang rakan saya secara sinis berkata anda boleh dikenakan hukuman yang tegas jika berkhalwat!" katanya.

Pada 20 Julai, mahkamah telah mendapati Chuah bersalah kerana merogol gadis berusia 12 tahun 10 bulan, di flatnya di Air Itam antara jam 7.00 pagi dan 1.00 petang pada 18 Julai tahun lepas, dan antara jam 2.25 petang hingga 2.45 petang keesokan harinya

No comments:

Post a Comment

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...