Google+ Followers

Monday, April 30, 2012

PDRM perlu siasat kedua2 pihak

PDRM perlu siasat kedua dua pihak, anggotanya sendiri dan puak pengganas BERSIH.

Dalam keadaan penat menghalang, mengejar dan menahan tntulah timbul geram melihat gelagat ganas penyokong BERSIH tentulah ada seorang dua naggota polis yang 'hadiahkan buahtangan' kepada yang degil dan melampau.

Bagi pengganas BERSIH yang melampau, seperti terancang - sewajarnya mereka sudah menduga dan menempah apa yang akan berlaku.

Saturday, April 28, 2012

MCA keluar barisan...

Hari ini, hari minggu aku ada di Kluang. Pagi tadi keluar bandar cari akhbar UTUSAN, aku ulang UTUSAN.

Kiri kanan jalan dari pelbagai jalan masuk ke Kluang, berkibar bendera MCA...aku kurang periksa dan malas nak ambik tahu mana malaon MCA mana yang akan sampai.

Yang aku tertarik nak katakan. selain bendera MCA, tak ada satu pun bendera BN atau bendera Malaysia yang dikibar atau dipasang di mana2pun.. Berbanding kalau yang nak datang Kluang ada pemimpin UMNO samada berjawatan kabinet atau tidak, bendera2 komponen pasti tersisip. Di Kelantan sendiri walaupun majoritii rakyatnya Melayu, selain bendera UMNO, bendera BN dan logo2 1Malaysia turut dipamirkan. Aku percaya di lain2 tempat, UMNO cukup prihatin untuk memasang bendera BN dan apakah sikap MCA di lain tempat juga sama?
Apakah mereka sudah tidak bangga untuk duduk di bawah bendera BN dan merasakan mereka akan lebih kuat dan berpengaruh di kalangan kaum China jika hanya mengibarkan bendera MCA?


Pada pengundi Melayu dan India di Kluang, sikap MCA Kluang sangat keterlaluan jika tidak ada penjelasan yang manasabah. Beringatlah perkara macam ni. Kalau di kawasanm anda yang bertanding MCA dan lawannya PAS,. sokonglah calon calon PAS, lebih afdal.

Melayu otak paling mahal

Satu Melayu PAS yang diperbodohkan dan diperalat oleh gila kuasa ambiga nik aziz anwar dan dap untuk menjadi teras pendemo.

Satu lagi Melayu PDRM menjadi benteng dan pelindung UMNO untuk terus kekal berkuasa.

Patutlah orang panggil Melayu otak belacan.

Otak yang paling mahal di dunia, banggakan???

Ambiga: 2 kalah 2 menang 1 Kesimpulan

Kalah
1- Gagal jadikan BERSIH perhimpunan aman
2- Gagal mematuhi undang2 - sebagai peguam, tidak menghormati undang2 mcm kencing atas muka sendiri.

Menang
1- Berjaya membuktikan kerajaan sekarang lebih adil dan seterusnya Ambiga melalui BERSIH akan menyumbangkan kemenangan yang lebih besar kepada BN pada PRU13 nanti.
2- Berjaya membuktikan Melayu PAS dari pemimpin ulamanya hinggalah kepada penyokong bangangnya mudah diperlembukan, diperkotak katikan dan lebih penting membuktikan PAS sudah menggantikan Membangun bersama Islam kepada Membangun bersama LGBT.

1 Kesimpulan
Niat jahat dan hati busuk Ambiga yang diperalatkan Pembangkang dalam mengetuai BERSIH kini lebih jelas untuk difahami oleh rakyat Malaysia.

Terima kasih Ambiga.

UMNO terkedu melihat sambutan kepada BERSIH


Seperti yang disasarkan lebih 500 ribu rakyat keluar menyokong...

# Pembetulan: yang keluar menyokong sebenar lebih dari sejuta

Friday, April 27, 2012

Ambiga Menyerah Kalah lebih awal

Kerajaan tidak pernah menghalang Bersih 3 untuk menyatakan pendirian malah membenarkan perhimpunan tetapi pihak polis demi keselamatan awam meminta ianya di  adakan di tempat yang lebih selamat - kedegilan ambiga sendirilah lah menyebabkan dia rasa tercabar, dia rasa di lawan dan dia tewas kepada rasional dan kalah serta gagal mematuhi undang2.

Kenapa ambiga tidak melakukannya mengikut lunas undang2 dan berhimpun di tempat yang ditawarkan. Kenapa awal2 lagi mengaku kalah umtuk mencari alternatif dan mencuba jalan yang terbaik dan jalan yang lebih dihormati?

Setakat itu sajakah bijaknya mental ambiga untuk di angkat jadi ketrua?

apa niat mereka mencari jalan yang salah? Rasa bersalah? Takut kalah?

Berapa banyak pun lokasi yang menyokong di luar sana ia tidak akan merubah sokongan sebenar rakyat negara ini. Kita yang tentukan sendiri siapa benar siapa songsang siapa sesat.

Jika BERSIH hari ini gagal, kegagalannya disebabkan ambiga yang gagal untuk menang, untuk bijak membawa rakyat di tempat yang betul, pada masa yang bertul dan dalam isu yang  betul. Rakyat tidak pernah kalah jika dipimpin oleh pemimpin yang tidak sewel.

APRIL 28 — My Fellow Malaysians, my salams.

I can’t even begin to express the pride that we all feel, as Malaysians join hands across time and distance, to demand what is rightfully ours- free and fair elections.

Never before have we witnessed a global and nationwide movement on this scale. At the time of writing this speech, there are 80 locations worldwide and 11 locations nationwide who are gathering. On behalf of the Steering Committee and our endorsing NGO’s , may I say how humbled we are by your support and commitment to this cause.

Today we reclaim for the rakyat their right to assemble peacefully in our public places. Today we unite in heart, soul and spirit to fight for a better Malaysia. We fight not only for ourselves but for our children and our children’s children. In short, we are fighting for the future of our beloved Malaysia.

And we fight because we have hope and we see hope all around us. We fight because we know that together we can build a Malaysia that represents all that is good in us. All that is just and noble, righteous and compassionate.

Though we may not be legally or politically powerful , we are morally formidable because we are united in a righteous cause. We say to our leaders….stop fighting us for we will only grow stronger. Heed our voices that claim our democratic and constitutional rights. Stop ignoring our citizens overseas as if they don’t exist. Stop ignoring our demands for a clean 13th GE and an independent Election Commission. Have the honour to face off with each other in the elections on an even playing field.

And finally, uphold our constitutional right to live in a healthy and clean environment.
This is the message of Bersih 3. This is the message of the people.
* Datuk Ambiga Sreenevasan is the co-chairman of Bersih (The Coalition for Clean and Fair Elections).





Siapa yang ambil alih mengetuai BERSHEET 3. 1/4...

Antara yang turut memberi sokongan kepada BERSIH 3.0

Fatwa ini lebih power dari Nik Ajih..cayalah

Jom jadi lembu kami esok.
Kalau setakat nak kata SPR tu berat sebelah, tak adil tak betul sokmo, benda tu dah diulang beruibu kali pun dalam setiap ceramah pembangkang sejak zaman tak pernah menang sampai lah sekarang sejak menang sikit2 dan bila nampak nak kalah banyak, isu yang sama dimainkan semula. Apa pemimpin pembangkang ni semuanya jenis sengal dan muflis idea ke - tak ada benda lain lagi yang mereka boleh buat.
SPR tak betul ni bukan sahaja dalam ceramah, masa dia metut pun, masa dia metat pun benda ni tak pernah lekang dari mulut mereka, begitulah longkangnya mulut pembangkang
Betul lah kata Naib Pengerusi DAP, pemimpin pembangkang yang sedia ada ni kalau tak lembu pun, lebih kurang anjinglah jugak, kenyangpun bising, lapar lagilah melalak - apa tidaknya? Mereka langsung tidak memikirkan keselamatan dan menghormati undang2 negara. Ruang dan peluang untuk bercakap soal SPR begitu banyak disediakan samada parlimen, media dan secara terbuka.

Sebelum ini SPR bukan sahaja menjadi pendengar yang baik malah mengambil perhatian, pertimbangan dan sesetengahnya sudahpun dilaksanakan. Setiap persaolan mereka ada jawapan dan sudah dijawab.

Baru2 ini juga SPR telah mengemaskinikan data termasuk membuat ketepatan tempat mengundi tetapi pembangkang sengaja menuduh SPR ubah kawasan mengundi dan ini ditelan bulat2 oleh penyokong pekak bangang mereka tanpa tahu fakta.

Kerja duduk bantah berhimpun berdemo mempunyai niat memperbodohkan rakyat dan berharap kegananasan atau seumpamanya nmeletus untuk dijadikan isu kerajaan zalim. Kalau negara tak aman, PRU tidak dapat di adakan segera dan 'selamatlah' pembangkang.

Tapi selalunya kerja 'terdesak' macam ni hanya makan diri - wait and see



Fatwa ini lebih power dari fatwa Nik Ajih--cayalah

Jom jadi lembu kami esok...

Kalau setakat nak kata SPR tu berat sebelah, tak adil tak betul sokmo, benda tu dah diulang beruibu kali pun dalam setiap ceramah pembangkang sejak zaman tak pernah menang sampai lah sekarang sejak  menang sikit2 dan bila nampak nak kalah banyak, isu yang sama dimainkan semula. Apa pemimpin pembangkang ni semuanya jenis sengal dan muflis idea ke - tak ada benda lain lagi yang mereka boleh buat.

SPR tak betul ni bukan sahaja dalam ceramah, masa dia metut pun, masa dia metat pun benda ni tak pernah lekang dari mulut mereka, begitulah longkangnya mulut pembangkang
Betul lah kata Naib Pengerusi DAP, pemimpin pembangkang yang sedia ada ni kalau tak lembu pun, lebih kurang anjinglah jugak, kenyangpun bising, lapar lagilah melalak - apa tidaknya? Mereka langsung tidak memikirkan keselamatan dan menghormati undang2 negara. Ruang dan peluang untuk bercakap soal SPR begitu banyak disediakan samada parlimen, media dan secara terbuka.

Kerja duduk bantah berhimpun berdemo mempunyai niat memperbodohkan rakyat dan berharap kegananasan atau seumpamanya nmeletus untuk dijadikan isu kerajaan zalim. Kalau negara tak aman, PRU tidak dapat di adakan segera dan 'selamatlah' pembangkang.

Tapi selalunya kerja 'terdesak' macam ni hanya makan diri - wait and see

















































































































































































































































































































































































































































































































































































































Selamatkan Kelantan dari UMNO

Kelantan lebih baik tanpa Nik Aiz. UMNO Kelantan tidak punya apa2 isu  untuk memburukkan PAS tanpa Nik Aziz.

Kini Nik Aziz menjadi beban kepada PAS.  Tolong minta Nik Aziz berundur untuk selamatkan Kelantan dari UMNO.
Tolonglah..

Wednesday, April 25, 2012

Terbongkar sudah... Nik Aziz ada kekasih gelap...


BERSIH 3.0 yang diketuai ambiga penyokong tegar LGBT tetap mendapat kasih sayang tidak berbelah bagi dari Nik Aziz yang  menegaskan bahawa kehadiran (ahli-ahli PAS) ke Himpunan BERSIH 3.0 adalah wajib! Mursyidul Am PAS itu berkata hadir ke perhimpunan BERSIH ini wajib kerana ia diadakan untuk menentang ketidakadilan proses pilihan raya yang tidak selari dengan Islam. "Mana-mana pihak yang melakukan perkara tidak berlandaskan Islam wajib kita tentang," ujarnya kepada akhbar rasmi PAS Harakah di pejabatnya di Kota Baharu semalam.

Pilihanraya yang sama mengekalkan Nik Aziz sebagai MB yang haram di Kelantan lebih 20 tahun!?

Monday, April 23, 2012

Sebok tak kena tempat....

Apa beza antara mereka berdua

Blog politik pun dah gila iklan

Diperhatikan semakin banyak blog2 yang mempunyai nama dan ramai ikutan telah memasang slide atau paparan iklan seperti facebook, twitter, nuffnang dan sebagainya hingga menggangu secara melampau untuk pembaca membaca isi kandungan penulisan.

Tidak dinafikan semuanya ingin mengambil kesempatan untuk menambah wang tetapi gangguan itu secara langsung atau tidak memang kurang selesa dan kadangkala membuatkan minat untuk terus membaca dihentikan dan blog itu akan ditandakan sebagai 'bermasalah' dan tidak akan dilayari lagi.

Matlamat penulisan tidak tercapai.

Sunday, April 22, 2012

Apa maksud Cina tak sokong PTPTN dihapuskan..

Anda pun tahu bahawa peminjam terbesar PTPTN adalah Melayu dan majoritinya memang Melayu tidak dapat melanjutkan pelajaran tanpa PTPTN?
Jika kerajaan mengambil langkah menghapuskan semua hutang PTPTN, siapakah yang paling beruntung?
Menyedari hakikat itu akhbar2 cina mula memainkan peranan dengan menolak cadangan supaya hutang2 PTPTN dihapuskan dengan alasan ada hutang kena bayar sebagai amalan mulia budaya kaum China. Ada betul ka alasan dan niat tersebut?
Hutang PTPTN bukan sekadar membebankan peminjam tetapi lebih kepada kesan termasuk black list dan ini akan menyekat peluang orang Melayu untuk bekerja, berniaga, membuat pinjaman bank, pinjaman kenderaan, ke luar negara dan pelbagai perkara lagi yang langsung dan tidak langsung. Jika ini berlaku segala ruang kekosongan ini akan di isi oleh mereka?
Walaupun kita tidak setuju pada dasarnya hutang2 itu dilupuskan bagi kesinambungan kemudahan kepada peminjam2 lain kemudiannya tetapi kaedah hingga menjejaskan seperti perkara di atas perlu di atasi.
Matlamat DEB dalam merancangkan kedudukan ekonomi orang Melayu supaya lebih baik dan pembahagian kekayaan ekonomi yang lebih adil akan terencat sepenuhnya atas dasar membunuh PTPTN sekarang dan dalam masa yang sama kaum lain akan bertepuk tangan kerana tanpa melakukan apa2pun tangan yang menyuap (kerajaan) adalah tangan yang sama (kerajaan) yang membunuhnya ??!!
Walaupun demo di dataran terbuka adalah negatif - tetapi rahmat dan positifnya perlu diambilkira oleh pemimpin dan cerdik pandai negara.

Posted: 21 Apr 2012 03:31 AM PDT
Sinchew Daily News
Perkara: pinjamaan PTPTN?
Ruangan: Opinion Corner m/s 34
Tarikh: 20 April 2012 (Jumaat)Tajuk:
Pengajian tinggi secara percuma tidak boleh dimeterai
Penulis: Ying Yah (terjemahan Mandarin)
Pemimpin pembangkang di Parlimen Anuar Ibrahim berjanji, jika Pakatan Rakyat memerintah kerajaan pusat, kerajaan Pakatan Rakyat akan mansuhkan PTPTN, dan laksanakan pendidikian universiti secara percuma, ia akan dapat membantu dan meringankan beban keluarga miskin, pada masa yang sama dapat selesaikan beban hutang yang tinggi kepada pelajar-pelajar IPT.
Penulis anggap kata-kata itu adalah kata kata kosong yang tidak berasas. Kami mahu tanya adakah mahasiswa menanggung beban hutang yang tinggi itu semata-mata hanya kerana hutang duit PTPTN? Ia sebenarnya bukan begitu! Selepas mereka tamat pengajian di IPT mereka bekerja dan setiap bulan mereka hanya perlu memulangkan sedikit sahaja kadar yang perlu dibayar dalam lingkungan ratusan ringgit sahaja, ia langsung tidak membebankan mereka. Ini kerana semata-mata pihak tertentu mahu menang tiket undi dalam PRU, dengan itu mereka beri "janji-janji politik" yang tidak munasabah itu.
Hampir seribu orang mahasiswa berarak di jalanan, mahu pihak kerajaan hapuskan PTPTN. Pada pandangan penulis tindakan seperti itu melambangkan mahasiswa lemah akal, kurang bijak dan tidak berfikiran waras, dengan jelas sikap mereka itu hanya mahu mendapatkan sesuatu itu dengan mudah tanpa berkorban.
Umpama perpatah Cina, bulu kambing tetap tumbuh di atas kulit kambing itu sendiri, jika benar pendidikan di IPT dapat secara percuma, kos yang begitu tinggi akhirnya nanti ditanggung oleh si pembayar cukai. Dengan itu jika PTPTN dimansuhkan, kepada si pembayar cukai yang tidak dapat pendidikan di IPT bukankah itu tidak adil pada mereka, kerana mereka mesti tanggung semua kos dan yuran pelajar-pelajar IPT.
Lagipun sesuatu yang dapat secara percuma itu, tiada orang yang akan menghayatinya. kerana pada lazimnya orang-orang yang mendapat sesuatu secara percuma mereka tidak akan menghayatinya, sebab itu berlaku lepasan-lepasan mahasiswa tidak mahu pulangkan duit pinjaman PTPTN, apa yang mereka tunjukkan itu sebenarnya mereka bersikap tidak bertanggungjawab.
Dalam rumusan ini, pendidikan di IPT sepatutnya tidak boleh diberi secara percuma. Buat masa ini PTPTN bukan sahaja diberi kepada pelajar di IPTA malah ia juga diberi kepada pelajar-pelajar IPTS, PTPTN memberi lebih banyak peluang kepada pelajar yang ingin melanjutkan pelajaran mereka ke IPT.
Penulis anggap sistem sebegitu bukannya tidak baik, masalahnya sekarang ini mahasiswa tidak mahu pulangkan duit pinjaman PTPTN mereka, mahasiswa yang bersikap kurang disiplin dalam kehidupan mereka, sebab itu mereka rasa ia satu beban kepada diri mereka. Pendidikan di ITP perlu membayar yuran yang berpatutan, barulah ia menjadi satu anjakan penggalak kepada pelajar-pelajar untuk belajar, supaya ia terus dapat tingkatkan taraf pembelajaran di negara kita.
Dan cara pengurusan kewangan adalah satu mata pelajaran wajib bagi mereka pelajari, tidak boleh selamanya mengatakan mereka tidak mampu bayar kembali pinjaman dan mahu lepaskan tanggujawab itu sebagai alasan.
Sumber : kiriman email
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
 http://blog2-politik.blogspot.com/2012/04/panglima-perang-cyber_21.html

Saturday, April 21, 2012

Ramalan Tun Daim tidak tepat - Johor pun sudah tak selamat..

DAP mencaturkan Johor sebagai negeri barisan depan (frontline state) yang strategik dalam perancangan Pakatan untuk menawan Putrajaya.
MCA baru-baru ini telah memberi responsnya kepada desas-desus yang mengatakan Lim Kit Siang akan bertanding di Johor dalam pilihanraya umum akan datang.
Khabar ini sebenarnya tidak menghairankan umum kerana Kit Siang, yang kini berumur 71 tahun, umpama seekor belalang dalam kerjaya politiknya — melompat dari satu kawasan ke satu kawasan ke satu kawasan.

Rekod servis Kit Siang

Pada PRU 1969, Kit Siang menang kerusi Parlimen di Bandar Melaka.
Ekoran itu, beliau menang kerusi Parlimen di
1974: Kota Melaka
1978: Petaling Jaya
1982: Kota Melaka
1986: Tanjong
1990: Tanjong
1995: Tanjong
1999: Kalah di Bukit Bendera*
2004: Ipoh Timur
2008: Ipoh Timur
* Salah satu sebab Kit Siang kalah dalam 1999 kerana pemilih Cina takutkan Negara Islam serta mencurigai kerjasama DAP dengan PAS dalam Barisan Alternatif

Pasukan gerak khas DAP

Tan Chin Meng, setiausaha MCA Perak, mengulas sebuah berita diterbitkan Sin Chew beberapa hari lepas yang melaporkan bahawa selain Kit Siang, ahli-ahli parlimen wanita parti itu – Fong Po Kuan (Batu Gajah) dan Teo Nie Ching (Serdang) – turut memutuskan untuk bertanding di Johor.
Suami Po Kuan adalah setiausaha DAP Johor manakala Nie Ching bukan sahaja berasal dari Batu Pahat tetapi suaminya juga seorang doktor hospital yang bertugas di bandar tersebut.
Tan Chin Meng berpendapat langkah DAP memindahkan wakil-wakilnya merentas negeri menunjukkan sikap angkuh DAP yang  tidak menitik beratkan faktor wakil tempatan dan kesinambungan dalam perkhidmatan.
Lim Mun Fah, pengarang eksekutif Sin Chew dalam komentarnya berkata antara satu perkembangan masa kini yang memihak kepada DAP di Johor ialah sentimen politik di negara jiran.
Dalam pilihanraya kali ini di Singapura, parti pemerintah PAP tidak memperolehi kemenangan yang meyakinkan berbanding dengan lumrah sapu bersihnya dulu.
Mun Fah merumuskan bahawa sentimen Cina Johor tidak boleh lari daripada pengaruh aliran semenanjung. Perubahan dalam cita rasa kaum Cina, ulasnya, mewujudkan keadaan di mana penyandang jawatan (incumbents, iaitu MCA) tidak harus terlalu selesa duduk.
Baca juga analisa Harakah Daily bertajuk, ‘BN resah pemimpin utama Pakatan tanding di Johor‘ mengesahkan keputusan naib presiden PAS Salahuddin Ayub untuk bertanding di Johor.

Taktik perang masuk akal 

Perhitungan DAP untuk mempertaruhkan Kit Siang, Po Kuan dan Nie Ching memang munasabah.
Ketiga-tiganya telah menang besar pada PRU12: Kit Siang meraih 37,364 undi dan mendapat majoriti 21,942; Po Kuan 39,922 undi / majoriti 24,627 dan Nie Ching 47,444 / 21,025.
Majoriti masing-masing dalam lingkungan dua puluh ribu lebih undi menandakan kawasan yang bakal ditinggalkan mereka itu – Ipoh Barat, Batu Gajah dan Serdang – adalah pro-DAP pada tahap amat selamat.
Lantaran itu, barang sesiapapun yang dicalonkan sebagai pengganti kepada wakil bertiga itu bagi PRU13 tentu terjamin nasib mereka.
Asakan DAP ke atas Johor adalah serangan yang logik untuk sekaligus menghancurkan musuh sementara pihak diri kukuh.
[Namun perlu kita ingat, sewaktu MCA kuat, parti itu tidaklah begitu buas atau bongkak sehingga mahu membinasakan DAP tujuh keturunan padang jarak padang tekukur. Ini bezanya MCA dan DAP.)

Merebut undi Cina

MCA sekarang memegang 15 kerusi Parlimen dan 32 kerusi negeri. Separuh kerusi Parlimen MCA (7 kerusi daripada 15) dan satu pertiga kerusi DUN parti tersebut (12 kerusi  / 36) terletak di Johor.

Sejarah persaingan sengit MCA dengan DAP menunjukkan adakala kedua-dua parti tersebut sama-sama kuat dan ada masanya mereka berjongkang-jongkit -- yakni bila MCA gagah, DAP lemah dan sebaliknya.
Pada tahun 1959, kaum Cina adalah 36 peratus jumlah penduduk Malaya manakala kerusi Parlimen yang majoriti pemilih Cina ialah 36.5 peratus. Nisbah ini menampakkan kadar yang seimbang.
Sampai ke tahun 1984 apabila sempadan kawasan pemilih sudah berkali-kali digariskan semula, kerusi Parlimen yang majoriti pemilihnya Melayu mencapai 70 peratus [Sumber: Kertas ISEAS]
Malah ada kerusi bandar (kebanyakan pemilih Cina) yang saiznya tiga kali ganda kerusi luar bandar (kebanyakan pemilih Melayu). Ini melebihi had maksima differential 15 peratus yang dibenarkan, iaitu amalan sengaja memberikan nilai tinggi (weightage) lagi menguntungkan kepada undi pemilih luar bandar.
MCA pernah keras ditolak pemilih Cina dalam piliharaya 1969 di mana ia kalah 20 kerusi dengan hanya mendapat 13.5 peratus undi popular. Lihat jadual atas: MCA-DAP berada pada paras yang sama, masing-masing 13 kerusi.
Contoh DAP mendapat sokongan padu masyarakat Cina dibayangkan kerusi Bangsar dalam PRU tahun 1969 di mana calonnya meraih sejumlah 46,698 undi.
[Fakta menarik: Devan Nair, ahli Parlimen Bangsar atas tiket PAP dalam PRU tahun 1964 telah mendaftarkan (pembentukan) DAP selepas perpisahan Singapura dengan Malaysia dalam 1965. DAP ialah waris kepada PAP.]
Pada tahun 1969, Umno pula telah kalah 17 kerusi Parlimen kepada Parti Islam (PMIP) yang kemudiannya bertukar nama kepada PAS di zaman presidennya Dr Asri Muda.

Resam menang kalah

Pada 1986, DAP berjaya mengatasi MCA buat pertama kalinya dari segi jumlah kerusi. Melalui Projek Tanjong untuk menakluki Pulau Pinang, DAP telah menang 6 kerusi Parlimen – daripada sejumlah 11 kerusi – di negeri tersebut.
Dengan 24 kerusi Parlimen kesemuanya (lihat jadual atas), DAP berjaya mendapat 20.3 peratus undi popular dalam PRU7 ataupun bersamaan dua-pertiga jumlah undi Cina. Sokongan mantap ini ada kaitannya dengan kemelesetan ekonomi yang dialami negara tatkala pertengahan dekad 1980-an.
Dalam PRU tahun 1986 juga, DAP meraih 147,641 undi pemilih peringkat Parlimen di Pulau Pinang berbanding MCA 54,179, Gerakan 62,799 dan Umno 66,746. DAP memaparkan prestasi cemerlang kerana orang Cina Pulau Pinang sering berkecenderongan anti-establishment.
DAP kalah paling teruk dalam tahun 1995 di mana ia keluar meninggalkan Gagasan Rakyat pada Januari – tiga bulan sebelum berlangsungnya PRU – gara-gara masyarakat Cina kurang menyenangi dasar hukum hudud dan dasar-dasar Islamisasi PAS.
Sejak kebelakangan ini, berita hangat kononnya DAP berhasrat meletakkan calon di Kulai dan Labis — kerusi MCA Johor milik mantan presiden parti Ong Ka Ting (yang mungkin tidak akan mempertahankan kerusinya) serta kerusi Chua Tee Yong (anak lelaki Dr Chua Soi Lek).
Lain-lain kerusi yang diidamkan DAP ialah Gelang Patah dan Batu Pahat, tempat lahir Lim Kit Siang.
Kedengaran ura-ura bahawa Kit Siang sendiri akan melangkah ke Johor diiringi Nie Ching, seorang evangelis yang juga timbalan kepada Tony Pua ketua biro penerangan DAP.
Maka timbul persoalan apakah Dr Boo Cheng Hau (pengerusi DAP Johor) dan Norman Fernandez (naib pengerusi DAP Johor) bakal dikesampingkan kerana mereka berdua bukan satu kem serta tidak sebulu dengan Guan Eng?
Apapun gelanggang Johor ialah medan pertarungan di mana DAP has nothing to lose and everything to gain.
 http://helenang.wordpress.com/2012/04/20/dap-melangkah-ke-johor/

Sanggup kena pijak asal jangan dijentik...

"Isu ini langsung tidak mengganggu saya. Saya tidak hirau dengan sebarang desakan berkaitan isu pelantikan jawatan Yang Dipertua MAIPP dan sebagainya. "Semua kerja pentadbiran urusan agama di Pulau Pinang berjalan seperti biasa dan seperti apa yang diputuskan. Saya berkhidmat macam biasa," - Malik

Wajar sangat Malik tidak lepaskan  jawatan YDP kerana itu melibatkan soal maruah dan menghormati SPB Agong tetapi jawatan Exco Ugama patut boleh dilepaskan kerana ia hanya melibatkan pentabdiran negeri sahaja.

Situasi ini hanya mencerminkan PAS Negeri bukan sahaja tidak dihormati malah dianggap tidak penting dan tidak berpengaruh pun di Pualau Pinang. Undian orang Melayu kepada pembangkang untuk terus DAP berkuasa di PP sekadar mncukupi dengan pengaruh PKR.

Ini juga merupakan satu titik tolak atau petanda PAS tidak akan mendapat agihan kerusi yang adil di PP dan tanpa PAS dalam pentadbiran negeri adalah sesuatu yang bagus untuk DAP.

Hingga sekarang pun PAS Negeri masih 'backing' DAP/PKR dalam isu YDP sambil mengharap jawatan tersebut akhirnya diserahkan kepada mereka. Persaolannya bila? Selepas PRU13? atau seperti menunggu buah masak tak gugur.

Atau sengaja jika SPB Agong tidak perkenan maka mudah untuk mereka menuduh dalangnya 'UMNO'?

Apapun permainan DAP dan PKR dan sejauhmana pun setia dan sabarnya PAS Negeri akhirnya yang rugi tetap PAS.

Kenapa PAS Negeri tidak berani 'berkasar' seperti DAP berkasar dengan Ostat Zizan dalam beberapa isu sebelum ini sedangkan DAP di Kedah sangat kecil tetapi mereka cukup berani dengan hak mereka??????

Apapun cap parti mereka samada UMNO atau PAS, memang sudah dasar orang Melayu mereka rela dipijak pijak dihina hina oleh bangsa lain tapi cukup melenting walaupun sekadar dijentik oleh sebangsa dan seugama sendiri.

Friday, April 20, 2012

Nik Aziz sakit lagi !!!

Nik Aziz sakit lagi, kali ini lebih teruk dari sekadar 'letih' atau 'sakit jantung' yang perlu masuk wad rehat. Ini isu di mana sahaja termasuk dalam tidor pun dia boleh jadi mimpi negeri selagi tak selesaikan, duri dalam daging menjelang PRU.

Bukan sekadar isu orang asli tak bagi undi pada PAS di Kelantan tapi mungkin juga menolak pembangkang di seluruh negara.

Pok nik boleh 'celako' kan atau beri apa2 jawapan - tapi kalau jawapan tu tak ada noktah, inilah akhirnya sebab bukan poknik sorang je pandai, orang lain bijak jugok, 20 tahun  perintah Kelantan, cong yang sama tak laku lagi.

Nik Aziz juga kena fikir di luar serban, orang dalam juga mahu Poknik pening kepala dan akhirnya sudi melepaskan jawatan... Elok juga tu.


Jaringan Orang Asal Se-Malaysia (JOAS) hari ini memberi tempoh empat hari kepada Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat supaya meminta maaf secara terbuka dan menarik balik kenyataannya yang menghina masyarakat Orang Asli yang berdemonstrasi di hadapan pintu masuk pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) di Kota Baharu Ahad lepas.

Pengerusi JOAS Kelantan, Azmi Badol berkata jika tidak, pihaknya akan mengambil tindakan undang-undang ke atas Nik Aziz.
“Kami rasa terhina apabila mendapat tahu Nik Aziz menganggap kami bodoh dan tidak tahu bagaimana hendak menempah bas sendiri dan menanggung kos tempahan bas itu. Beliau juga mengatakan kami ini bukan orang Kelantan.
“Ini bukan masalah Orang Asli di negeri lain… ini masalah Orang Asli negeri Kelantan, ini adalah tentang nyawa kami,” katanya kepada sidang media di sini, Jumaat.
Beliau menafikan dakwaan Nik Abdul Aziz bahawa demonstrasi yang dijalankan kira-kira 400 penduduk Orang Asli dari 26 pos penempatan dari Gua Musang Hulu Kelantan Ahad lepas bagi menuntut kerajaan negeri mengembalikan tanah adat mereka didalangi oleh pihak luar.
“Sekiranya MB betul-betul tahu pihak mana yang menghantar kami untuk berdemo di luar pintu pagar SUK, sila beritahu kepada kami kerana kami sendiri pun tidak tahu,” katanya.
Pada Selasa, Nik Aziz berkata beliau tidak akan melayan tuntutan kumpulan berkenaan dan mendakwa tindakan itu dilakukan oleh pihak luar yang iri hati ke atas kejayaan Kelantan yang selama ini melaksanakan tuntutan seperti yang diminta.

 http://din.huluselangor.net/?p=13949