Google+ Followers

Monday, June 25, 2012

Ada nampak Kj tak?

Datok Najib, macamana lah orang muda nak sokong UMNO kalau isu yang sensitif macam ni pun harap orang-orang tua dalam PERKASA membuat bantahan. MaNA DIA pEMUDA umno, pEMUDA bn???? pENATLAH MACAM NI....

Nasib baiklah pemuda PKR dan PAS pun bangang macam KJ, mereka pun lupa nak buat demo..

Isu kedutaan Malaysia di ganyang di Indonesia pun Kj tak ada teloq dok diam jugak ke ?



KUALA LUMPUR 25 Jun - Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) hari ini mengadakan perhimpunan secara aman di hadapan Pejabat Suruhanjaya Tinggi Singapura di sini, bagi mendesak kerajaan republik itu memanggil pulang tiga diplomatnya yang terlibat dalam perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April lalu.
Perhimpunan yang dihadiri kira-kira 250 ahli pertubuhan itu berlangsung selama setengah jam pada pukul 1.30 petang sebelum Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali menyerahkan memorandum kepada Setiausaha Pertama suruhanjaya itu, Tan Chee King.

Saturday, June 23, 2012

akhirnya Nik aziz mengaku...

Menyesal jadi Melayu dan akhirnya Nik Aziz mengaku dia Melayu dan Melayu pun hebat juga... Nik aziz kena faham, Najib pun Melayu juga..hebat juga.

Karpal, Lim Kit Siang...adalah anatara kapir dan dengan nyata mereka memusuhi Islam.


Nik Aziz anggap setaraf Syeikh Mahmoud

KOTA BHARU 22 Jun - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan ilmu yang dimiliki bekas Timbalan Syeikhul Universiti Al-Azhar, Mesir, Syeikh Mahmoud Abdel Ghany Mahmoud Ashour dengan ulama Melayu seperti beliau adalah sama.
Beliau berkata, ini disebabkan kebanyakan ulama di negara ini menuntut ilmu yang sama di universiti tertua di dunia itu.
"Saya nak sebut, kami semua ini adalah pelajar Al-Azhar, Utusan Malaysia kena reti, bahawa dia nak melaga, antara tok guru (ulama Al-Azhar) dengan kami (anak murid). Dia (Utusan Malaysia) kena reti juga Syeikhul Azhar ilmunya, al-Quran dan hadis. Kami juga ada ilmu al-Quran dan hadis.
"Jangan buat perangai, nak melaga antara murid dan tok guru, kami juga anak murid Al-Azhar, kena reti orang Melayu alim juga, bukan Arab saja," katanya selepas menyampaikan kuliah mingguan di Jalan Dato' Pati, di sini hari ini.

Wednesday, June 20, 2012

Luar dan dalam PAS sama ke tidak...

Ada sesiapa nak jawab atau komen iklan di bawah ?




Ini pula iklan UMNO ...




Perbezaan jalan ke syurga memisahkan UMNO dan PAS di dunia !

Paklah korek lubang, Najib korek gunung berapi...

Aku suka sangat dengan nukilan di bawah ini. Aku sudah lama setuju dengan pendapat bahawa Najib memang lebih keras sikit dari paklah tapi masih dalam kategori lembek. Kalau agar-agar, Najib masih kategori agar2 yang tidak diangkat secara sekeping tetapi boleh dimakan seperti makan bubur, carca marba. Nampak solid dalam mangkuk tapi rupanya lembek, mungkin itu agaknya sebab oang namakan 'mangkuk hayun'.

1Malaysia menjurus kepada pemahaman samarata semua kaum yang nampaknya bagus, sebagus agar2 lembek dalam mangkuk tetapi hakikatnya ia tidak menyatukan kaum kerana perasaan orang Melayu masih terus terasa terpinggir dan hak istimewa pribumi mereka dicabut sedangkan kaum lain akan terus rasa tak cukup.

Bukankak dasar ekonomi baru diujudkan untuk mengelak perbezaan besar jurang ekonomi antara kaum dan apa yang najib lakukan sekaang berlawanan dan mengkianati maksud itu.

Siapa juga yang akan jadi pemimpin selepas ini atau parti mana juga yang memerintah ia sekadar mewarisi satu pentadbiran yang sebok untuk meleraikan isu perkauman hingga terlalai ekonomi dan politik yang tidak stabil adalah cukup bagus untuk diintai oleh kuasa dunia seumpama seekor singa yang kelaparan merenung mangsa terdekatnyanya yang semakin lemah.

Monday, June 18, 2012Dr M - Pembaharuan Najib Bawa Kepada Ekstrimis


The Malaysian Insider dengan tajuk "Pembaharuan bawa kepada ekstremis, Dr M beri amaran kepada Najib" menyebut Tun Dr Mahathir Mohamad MEMBERI AMARAN bahawa tindakan reformasi Datuk Seri Najib Razak, bakal mencetuskan gejala ekstremis
Bekas perdana menteri itu berkata kepada agensi berita, Agence France-Presse (AFP) dalam satu temu ramah di Kuala Lumpur, formula Najib untuk penyatuan kaum tidak “dijelaskan dengan sempurna.”

Menurut The Malaysian Insider:
Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mengkritik tindakan reformasi Datuk Seri Najib Razak, memberi amaran kepada perdana menteri tindakannya itu bakal mencetuskan gejala ekstremis. Bekas perdana menteri itu berkata kepada agensi berita, Agence France-Presse (AFP) dalam satu temu ramah di sini, formula Najib untuk penyatuan kaum tidak “dijelaskan dengan sempurna.”
“Apa berlaku, sudah tentu, adalah apabila anda membuka sesuatu isu — anda menjadi liberal — pelampau-pelampau yang agresif menunjukkan pendapat mereka,” kata beliau yang dipetik oleh agensi. Dr Mahathir yang dilihat menjadi pengkritik yang lantang bagi Najib di dalam Umno, bercakap dalam rujukan mengenai keputusan membuang kuasa-kuasa kerajaan pusat untuk kepercayaan politik masing-masing.
Najib, Perdana Menteri yang keenam, membuat janji yang bersejarah pada sambutan Hari Malaysia tahun lalu untuk membubarkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), atas permintaan masyarakat dan parti pembangkang.
Beliau mengotakan janjinya tahun ini dengan menggugurkanundang-undang 1960 British dengan membentangkan satu undang-undang keselamatan baru — Akta Kesalahan-kesalahan Keselamatan (Langkah Pencegahan) 2012 — menolak kuasa kerajaan menahan tanpa perbicaraan dan menahan seorang bagi kecenderungan politiknya.

Ini ada antara membunuh langkah pembaharuan penting diambil oleh pentadbiran Najib, yang telah kelihatan sebagai keputusan Barisan Nasional (BN) sebagai percubaan meluaskan sokongannya terhadap rakyat Malaysia.
Tetapi Dr Mahathir, yang menerajui negara selama 22 tahun sehingga 2003, percaya bahawa terlalu banyak kebebasan akan mengakibatkan ketegangan kaum, menurut AFP.
\
“Sekarang kami mahu untuk menjadi liberal, apa telah berlaku adalah sekarang kami lebih mementingkan perlumbaan daripada sebelum ini.

Hari ini, orang menuduh satu sama lain dan bersifat perkauman. “Terdapat lebih antagonisme antara kaum (sekarang) daripada sebelum terdapat liberalisasi ini,” katanya dipetik semasa temuramah itu.

“Di mana tidak ada masalah, sekarang terdapat satu masalah,” tambahnya lagi.

Dr Mahathir telah dengan meluas dikritik kerana mengambil bantahan keras, taktik-taktik yang hampir autoritarian mengetatkan kawalan penyebaran percanggahan menentang kepimpinannya semasa tempohnya dalam kerajaan.

Pentadbirannya telah mengambil tindakan seperti Operasi Lalang, apabila 106 individu-individu besar telah ditahan sewaktu serbuan ISA kedua terbesar dalam sejarah Malaysia.

Tetapi Dr Mahathir mendesak hari ini yang Malaysia perlu menjadi sebuah kerajaan “tegas” selain daripada menjadi adil. “Kami memerlukan sebuah kerajaan yang kukuh. Ia sepatutnya bersih, tegas,” katanya kepada AFP.

Kerajaan Najib telah dikritik pihak tempatan dan asing kerana menggunakan kekerasan apabila menahan peserta demonstrasi menuntut pilihan raya adil dan bersih.

Bersih 2.0 pada 9 Julai tahun lepas telah menyebabkan berlakunya huru-hara dan satu rekod 1,000 penangkapan selepas polis anti rusuhan menembak gas gas pemedih mata dan meriam air untuk menyuraikan penunjuk perasaan yang telah berkumpul secara aman.

Berikutan tentangan negatif menentang pentadbirannya, Najib memutuskan pada tahun lepas untuk menggubal satu undang-undang khas bagi tujuan itu untuk mengadakan kebebasan perhimpunan awam, selaras dengan hak perlembagaan rakyat Malaysia.

Kerajaan mengamalkan satu pendekatan apabila Bersih 2.0 mengumumkan rancangan mengadakan satu lagi perhimpunan menuntut sistem pilihan raya di pusat bandar, dengan pemimpin kerajaan mengatakan kumpulan berkenaan boleh meneruskan perhimpunan dalam lingkungan Akta Perhimpunan Aman 2011.

Tetapi huru-hara sekali lagi berlaku di ibu negara itu semasa 28 April selepas penunjuk perasaan merempuh sekatan polis sekitar Dataran Merdeka, yang telah mengepung kerana kerajaan telah menganggapnya satu lokasi tidak sesuai untuk perhimpunan.

Posted by OH SEDAPNYA at 2:22 AM


Monday, June 18, 2012

Orang Kelantan Paling bijak berpolitik....

Orang Kelantan boleh menaruh harapan kepada kedua tokoh ini untuk terus majukan Kelantan. Berdasarkan pengalaman, bersih, amanah dan berwibawa - Tokpa adalah pilihan yang tepat.
Sedangkan Husam Musa sudah melihat  rekodnya agak goyah sejak kebelakangan ini walaupun itulah sahaja 'ayam tambatan @ ayam sabung @ ayam serama PAS Kelantan' yang ada.

Kegagalan beberapa projek idea dan terajunya di Kelantan menunjukkan kelemahan yang ketara dan yang terbaru lebuhraya dongeng Kuala Krai Gua Musang menjadi bahan sindiran kawan dan lawan.

Apapun jangan pilih lagi kedua-dua tokoh di bawah ini.
Berdasarkan rekod pemerintahan Nik Aziz 22 tahun di Kelantan 
samada bagus atau tidak, memadailah berundur secara terhormat.
Janganlah menunjukkan sikap buruk laku, tak sedar diri dan kemaruk
kuasa jika masih mahu mempertahankan lagi kedudukan itu.
Awang Adek juga tidak wajar diberi peluang untuk berada
jauh lebih tinggi dari kedudukan sekarang kerana beberapa
unsur kurang baik sudah terselak dalam isu 'duit masuk
akaun peribadi'. 

Orang Kelantan kalau yg kurang pandai berpolitik pun mungkin dia ni.
Cerdik yang tidak boleh ditumpang sedangkan pada hakikatnya dia lebih baik dari Najib dan Anwar tetapi sikap 'play safe' dan sikap bangsawannya gagal mendekati dan menjiwai rakyat akar umbi. Dia mahu disanjung tetapi gagal menjunjung.

Dan dia ni suka atau tidak terus relevan walaupun mungkin kurang digemari orang Kelantan tetapi relevan kepada Melayu di negeri lain. Sekurang-kurangnya dia masih lantang vokal dalam mempertahankan Melayu dan Islam pada ketika pemimpin Melayu dan Islam lain dikunci rakan separti.

Thursday, June 14, 2012

Budak tadika pun dah pandai analisis politik...bacalah

Nampaknya bekas perdana menteri Abdullah Badawi dapat menghidu tindakan penggantinya Najib Razak yang cuba mengeluarkannya dari kerusi Kepala Batas ntuk membolehkan orangnya sendiri dan dia telah bertindak terlebih dahulu dengan memberi amaran kepada parti Umno.


“Najib dan Mahathir sedang cuba bertindak sekarang. Jelaslah bahawa mereka akan mengadakan pemilihan dalam parti sebelum PRU ke 13. Mereka mempunyai alasan yang cukup untuk diberi kepada Majlis Tertinggi parti bahawa jika PRU ke 13 diadakan dengan tergesa-gesa, mereka akan berkemungkinan besar kehilangan kerajaan persekutuan.” Ahli parlimen Batu dari PKR, Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.


“Ini berkemungkinan benar namun mereka akan cuba melaksanakannya dengan cara kotor. Dengan cara ini mereka akan dapat menyingkirkan semua musuh mereka dalam Umno dan menggantikannya dengan orang-orang mereka termasuk didalam parlimen. Jadi, jika mereka kalah sekalipun dalam pilihanraya umum ke 13, mereka tidak akan perlu berhadapan dengan orang yang bakal berpaling tadah dan berpegang pada jawatan parti dan boleh bersuara dalam politik nasional.

Lebih banyak kejutan akan dijangka

Sudah dijangka beberapa hari yang lalu, bekas menteri Kadir Sheik Fadzil telah melancarkan sebuah parti politik baru, Ikatan, yang bertujuan menghidupkan semula ‘Umno lama’ dan membebaskan diri dari cara politik Najib sering bermain dengan perkauman dan agama.

Umno yang ada pada masa ini adalah Umno Baru yang ditubuhkan oleh bekas PM, Mahathir Mohamad setelah merebut kuasa daripada Tengku Razaleigh pada tahun 1980-an dan perpecahan berlaku menyebabkan Umno yang lama telah didaftarkan semula.

Kadir yang keluar dari Umno pada bulan lalu dikatakan seorang yang agak liberal didalam parti. Walaupun dia agak berprofil rendah, agak ramai juga orang dalam Umno yang berpengaruh akan bersimpati padanya dan mungkin juga akan menyertai Ikatan jika Najib dan Mahathir bertindak melampaui batas. Antara mereka yang agak berserdehan dalam Umno termasuk Tengku Razaleigh Hamzah dan Sabaruddin Chik.

Ikatan wujud kesan daripada perpecahan dalam Umno dan ketidakpuasan hati dengan Mahathir. Ramai yang kecewa apabila Najib melakukan apa saja kata Mahathir termasuk melaksanakan cara lama yang begitu kolot dan kejam dan telah merosakkan imej Umno itu sendiri. Namun Mahathir tidak Nampak semua itu. Dia merasakan bahawa Umno sepatutnya lebih tegas dan telah memberi amaran jika BN kalah dalam PRU ke-13, mereka tidak akan menyerahkan kuasa dengan mudah.

Tiada kenyataan balas dari Pak Lah

Pak Lah tidak memberi apa-apa kenyataan bahawa dia akan bertanding untuk kerusi parlimen Kepala Batas yang dipegangnya sejak tahun 1978. Namun demikian, media Umno telah sibuk menspekulasi siapakah yang akan diumum untuk menggantikan tempatnya.

“Ini memang cara Umno memukul beduknya. Sekalipun Pak Lah mahu bersara, dialah yang akan mencari orang yang sesuai untuk kerusi kuatnya itu. Kita tidak membina kubu kuat seperti itu lantas melepaskannya begitu sahaja. Jika dia mahu, Kepala Batas akan diwariskan kepada Khairy- itu yang pasti,” kata pemerhati Umno kepada Malaysia Chronicle.

Dia merujuk kepada Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin, yang berada dalam tekanan di kawasannya sendiri iaitu Rembau dan berkemungkinan juga, Chegubard atau Badrul Hisham Shahrin dari PKR akan mengalahkannya untuk kerusi Negeri Sembilan itu.

Ada cakap-cakap bahawa Khairy akan berpindah ke kubu kuat Pak Lah di Pulau Pinang. Tetapi, bagaimana dia akan melakukan itu tanpa rasa malu dan berhadapan dengan tohmahan dari Umno sendiri.

Boneka Khairy lwn ‘calon boleh menang’ Najib, tapi adakah mereka akan menang?
Menurut The Malaysian Insider, sekurang-kurangnya dua pemimpin Umno sedang bergelut untuk kerusi Kepala Batas. Mereka adalah ketua pemuda Umno Kepala Batas, Reezal Merican Naina Merican dan bekas duta Malaysia ke Filipina, Ibrahim Saad, bekas ahli parlimen tasik Gelugor yang juga timbalan menteri.

“Ibrahim mungkin ada kelabihan disini dan dia juga ada kaitan dengan orang lama manakala Reezal pula seorang mamak. Namun, Pak Lah mahukan reezal untuk menggantikannya,” ada sumber memberitahu The Malaysian Insider, dengan merujuk kepada Reezal yang berketurunan India Muslim.

Namun, disebalik faktor ‘mamak’ Reezal, dia bukanlah pilihan yang popular kerana dia juga dilihat sebagai boneka Khairy.

Ibrahim yang merupakan timbalan menteri di Pulau Pinang semasa BN memerintah negeri itu dilihat sebagai calon yang lebih berpotensi malah dia juga rapat kepada Najib.

Pak Lah, yang dikenali sebagai ‘Sleeping Beauty’ untuk satu tempoh pemerintahan yang tidak lama, merupakan perdana menteri Malaysia dari tahun 2003 hingga ke 2009. Menurut The Malaysian Insider, dia memenangi kerusi Kepala Batas untuk kali yang ke lapan pada tahun 2008 dengan majoriti undi 11,246 apabila menerima sejumlah 23,445 undi berbanding Subri Mohd Arshad dari PAS yang mendapat hnaya 12, 199 undi.



Malaysia Chronicle



Atas jasa PAS - Malaysia dapat balik kuota haji 20ribu..

Dengan larangan yang dibuat oleh golongan dan puak perasan ulama PAS terhadap ahlinya supaya tidak menunaikan haji pada tahun ini kerana dijangka pilihanraya umum maka sudah tntulah melegakan kerajaan arab saudi untuk membenarkan semula kuota 20 ribu jemaah haji dari Malaysia memandangkan 'puak' yang dijangka membuat onar tidak turut serta untuk menganggu 2 juta umat Islam untuk beribadah.

Dari 20 ribu itu tentulah majoritinya dari puak UMNO dan 'atas pagar' yang mengutamakan ibadah haji. Walaupun mungkin UMNO akan kehilangan 20 ribu penyokong fizikal tetapi insyaAllah 'doa' di tanah suci lebih dimakbulkan.

Kata pok nik juga: "Malah, Nabi Muhammad sendiri menunaikan haji pada tahun ke-10, sedangkan ayat mengenai wajib haji turun pada tahun keenam," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program MASS CPR peringkat Negeri anjuran St John Ambulans Malaysia (SJAM) di sini, hari ini.


Tetapi tidak pula poknik terangkan lebih lanjut samada penagguhan  Nabi Muhammad sendiri menunaikan haji adalah disebabkan pilihanraya akan dijalankan pada masa itu/

Kalau tak salah, poknik juga pernah tangguh dan batalkan haji atau umrah selepas bakal pemergiannya yang ditaja oleh swasta yan berkepentingan didedahkan media !!!


Tuesday, June 12, 2012

"ulama" mana yang makan cili...


Sifat-sifat Ulama Akhirat:

Dan bagi alim akhirat ada tanda-tandanya yang dapat dilihat.

Tidaklah ia menuntut dunia, dengan ilmunya akan masalah-masalah agama.

Bahawa tidaklah berlainan kata-katanya dengan perbuatannya.
Dan pada perkara perintah dialah yang mula-mula beramalnya.
Dan pada larangan dialah yang mula-mula menghindarinya.
Dan adalah ia mementingkan ilmu yang nyata membawa gemar kepada taat.
Dan ia menjaga dirinya dari ilmu yang melulu membanyakkan kata-kata yang sia-sia dan yang menghiasi perdebatan.
Dan ia menjauhi berpoya-poya tentang makan. Berbagus-bagus pada perabot dan rumahtangga.
Dan menjauhkan bersenang-lenang dan berhias-hias dengan pakaian.
Dan cenderung ia kepada redho pada apa yang ada (qana'ah).
Dan menjauhi diri ia dari menggauli sulthan (pemerintah) , dengan erti tidaklah ia masuk walaupun satu hari kecuali untuk menasihati atau menolak zalim atau memberi pembelaan terhadap apa-apa yang membawa kepada redho Allah. Maka bolehlah masuk.
Dan terhadap Fatwa-fatwa, tidaklah ia ceroboh .
Dan dikatakannya : {Tanyakanlah hal ini kepada orang yang ahli}. Tidak mau ia berijtihad kalau belum keadaan menentukan harus begitu dan dikatakannya {Saya tidak tau} , bila hal tersebut tidak mudah baginya .
Dan bertujuan ia dengan ilmunya untuk mencapai kebahagiaan Akhirat yang besar. Dengan demikian , yang dipentingkannya adalah ilmu batin dan meneliti persoalan hati ,dan keselamatan hatinya dibuat segala macam siasah ( gaya tarbiyah) ................

-Hidayatul Azkiya ila Thoriqotil Awliya - Shaikh Zainuddin al Malibaari.

Sifat-sifat ulama Dunia:

"Ulamak dunia, Iaitu ulamak yang Jahat. Tujuan mereka dengan ilmunya untuk mendapatkan kesenangan dunia, dan mendapatkan kemegahan dan kedudukan disisi ahli dunia".

- Hidayatul Azkiya ila Thoriqotil Awliya-

Imam al-Ghazali menyebut dalam kitab Bidayatul Hidayah beliau:

Sifat Ulamak dunia atau sifat ulamak suu atau ulamak jahat.

" Dan orang yang ketiga ialah orang yang telah berpengaruh syaitan atasnya. maka dijadikan Ilmunya perantaraan untuk menimbun harta-benda dan berbangga-bangga dengan pengaruh dan jadi mulia dengan sebab banyak pengikut dan menipu ia dengan ilmunya akan segala tipuan, kerana mengharap berhasil segala hajat nya pada dunia. Dalam masa yang sama tersemat dalam hatinya merasa bahwa ia disisi Allah mempunyai kemuliaan dan kedudukan, kerana dia sudah bergaya dengan gaya ulamak , dan berasmi dengan adat ulamak pada uniform , tingkah-laku dan cara berbicara, padahal dia dengan zahir dan batinnya serentak telah melompat kepada dunia belaka.

Maka inilah orang yang termasuk dalam golongan orang yang binasa dan orang kurang akal yang terpedaya. Kerana harapan untuk bertaubat telah putus darinya. Sebab pada sangkaannya dia sudah tergolong dikalangan orang yang baik-baik. 
Tetapi dia lalai dari memerhatikan firman Allah " Hai orang yang beriman , mengapa kamu katakan suatu perkara padahal kamu tidak lakukannya?". 
Dan dia sudah termasuk dalam status yang disabdakan Nabi s.a.w " Ada sesuatu yang lebih daku bimbangkan atas kamu lebih dari Dajjal. maka sahabat bertanya " Apakah itu Ya Rasulullah?". Sabdanya "Ulama yang jahat".

Sunday, June 10, 2012

Berapa upah jadi "Tukang Jawab"...

Dah kerap dan banyak kali dah terjumpa tukang-tukang jawab bagi pihak anwar dalam pelbagai isu sedangkan tuan badan buat pekak badak, kalau ada pun lain ditanya lain dijawab, kenapa susah sangat nak jawab sendiri...

Terbaru:


Bekas pengarah siasatan BPR, Abdul Razak Idrus memberitahu mahkamah tinggi hari ini bahawa siasatan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim yang didakwa menyorok RM3 bilion dalam akaun asing dan mempunyai kaitan dengan kepentingan Barat, didapati tidak berasas.


Abdul Razak, 60, yang kini telah bersara tetapi menjadi pengarah dalam beberapa syarikat, berkata BPR telah menyiasat perkara itu ekoran dakwaan yang dibuat dalam akuan bersumpah bekas penolong gabenor Bank Negara, Abdul Murad Khalid.

Katanya, sepasukan pengawai BPR telah ke Singapura dan United Kingdom untuk menyiasat dakwaan tersebut.

"Kami berjumpa dengan Murad dan beberapa saksi di Britain. Tetapi siasatan mendapat 'tiada kes' terhadap Anwar berhubung dakwaan dalam akuan bersumpah Murad," katanya.

Oleh itu, katanya, beliau membuat kesimpulan bahawa dakwaan dalam akuan bersumpah itu adalah tidak berasas dan mengarahkan supaya siasatan ditutup.

Masjid di Kelantan benar berpolitik..

Masjid di Kelantan dibenarkan politik masuk sampai ke mimbar? Itulah beberapa gambaran yang aku dapat sepanjang beberapa hari di Kelantan.

Di masjid Kok Lanas, imam amat berat untuk umumkan majlis 'makan-makan' yang diadakan oleh UMNO di tempat berhampiran, imam buat2 lupa tempat dan waktu dan mengajak dengan nada sindiran.

Tetapi selepas itu imam dengan muka tak malu minta derma untuk cantikkan masjid !! Imam tu kena ingat orang UMNO pun beri derma jugak jadi bila dah jadi imam ia mengetuai semua makmum. Masjid tu bukan mak bapak dia untuk buat dan berpolitik dan membuat pilihan peribadi sesuka hati.

Masjid di Ketereh...makallah dan poster Nik Aziz selaku ahli PAS 'berpolitik' dan lambang PAS ditampal di papan notis masjid? Agaknyalah kalau ada masjid yang tampal lambang UMNO - bising macam babi lah agaknya pembangkang.


sini pun sama:
http://www.pisau.net/2012/06/ibadah-di-larang-umat-islam-di-sekat.html

Saturday, June 9, 2012

Terkini: Lim Chee Wee Presiden Bar Council pun suka 'ice cream'..








Kanak-kanak gemar makan ice cream tentulah perkara biasa, tetapi kalau orang politik, golongan pro dan doktor sakit tuan pun suka tentulah ia lebih menarik !!!

Friday, June 8, 2012

Tun M tidak dicalonkan dalam PRU13...

Desas desus menyatakan paklah dalam bahasa sepanyolnya 'menolak' untuk bertanding semula dalam PRU13 atau realitinya memang wajar dan time out untuk paklah berundur.
Kemungkinan juga Najib sudah maklumkan lebih awal kepada paklah bahawa dia tidak diplih semula kerana gagal memiliki ciri2 untuk menang disamping rekod buruk lampau terutama semasa menjadi PM yang banyak menyumbangkan 'kerosakan' dan membantutkan negara untuk terus berdayamaju.

( Sudahkah paklah mengesahkan atau menafikan 'isi kandungan dan perbualan' bahawa beliau ada bertemu Anwar seminggu sebelum menyerahkan jawatan kepada Najib - sumbangan macam tu pun tak boleh bagi ke untuk menyokong UMNO dalam keadaan sekarang - nak silent dot dot lagi ke )

Bukankah paklah penyumbang terbesar BN hilang duapertiga majoriti 2008?
Najib yang menggantikan paklah banyak membuang masa untuk 'repair' semula keadaan negara yang sudah hampir separuh huruhara.

Di zaman paklah Anwar Ibrahim 'dibebaskan' oleh 'mahkamah' dan secara pantas kilat mendapatkan paspotnya semula melalui KJ untuk terbang mendapat rawatan di German sedangkan pada hakikatnya dari gambar2 yang ditunjukkan anwar dalam keadaan cukup segar.

Hari ini siapa Anwar? Pejuang Melayu? Pemimpin madani? Pembelot negara? Perosak bangsa? Perogol bersiri? Pemimpin maksum? Pewaris Nabi?.... anda boleh jadi sebahagian dari anwar dengan membeli 'sahamnya' sekarang dan di PRU13 atau menolaknya dan gerombolannya  secara total !

Paklah yang meninggalkan 'anakhantunya' bagaimanapun dijangka masih terpilih untuk menjadi calon kerana dia sedang membina imejnya yang lebih baik di dalam BN dan antara 'kesayangan' pembangkang yang banyak berjasa kepada Anwar Ibrahim.
Inilah satu2nya calon yang paling berpotensi untuk menang kerana disenangi dan dihormati lawan - tiada sesiapapun patut cemburu atas keistimewaan manusia ini.

Walaupun paklah dan ramai lagi yang tidak terpilih pada PRU13 akan datang dengan risiko di antaranya 'disabotaj' oleh pemimpin yang tidak terpilih lagi tetapi adalah lebih baik UMNO kalah dalam keadaan bermaruah dari terus membiarkan 'puak' ini mehanyirkan keadaan.

Ada juga berpendapat Pahlah juga banyak jasa - tidak dinafikan.
Segala silap dan salah paklah dimaafkan, dilupakan dan tidak perlu diungkit semula - ye ke?

SEPERTI YANG KITA AKAN MAAFKAN ANWAR DI 10 TAHUN LAGI ???

Bukankah manusia akan dibangkitkan semula untuk menjawab di hadapan Allah tentang apa yang dilakukannya semasa hidup ?

.......................



SELINGAN
Saolan maut yang sangat ditakuti KM dan MB Pembangkang...
Apakah kerajaan pembangkang sekarang akan mulakan pendidikan percuma di semua IPTA dan IPTS milik kerajaan negeri mulai tahun ini?

Jawapan: ...a...aa....aaa...aa...ong..ong..ong

Nenek jiran tak sabar nak undi.. Nak pilih PAS atau DAP?



Nenek jiran aku telah berdaftar dengan SPR setelah mencapai umur 21 tahun, galak benar tak sabar-sabar nak mengundi pilihanraya13 ini.

Yang lebih hebat dia nak pilih pembangkang yang dikatakannya macam dan nampak 'propesional'. Dia nak pilih yang pandai bercerita, tidak penting isinya betul atau rekaan semata-mata. Ada dua parti pilihannya, sedang timbang menimbang yang mana satu...

Jadi aku tanya, dia nak pangkah parti pembangkang yang mana satu, kalau tak tahu membaca, apa simbol dan lambangnya?

Jawabnya, dia tunjukkan aku keratan akhbar...


Kesian kan nenek tu.... disaran pemilik logo berkenaan tidak menghampakan nenek tersebut.

Thursday, June 7, 2012

Sebelum nasi jadi bubur....

Isu pelajar2 baru UNISEL yang tidak dilayan permohonan mereka oleh PTPTN adalah isu gajah lawan gajah, kancil yag mati ditengah-tengah. Suatu bentuk 'kekejaman' yang tidak pernah dilakukan sebelum ini oleh kerajaan BN tentu mengejutkan semua pihak, tidak kurang yang simpati dan ada juga yang kata wajar kerana sikap celupar dan kurang ajar pembangkang dalam mempolitikkan isu pinjaman PTPTN ini.

Cabaran sikap PTPTN ini merupakan risiko dan perjudian yag amat tinggi untuk BN kerana  Pembangkang sudah tentu akan mencairkan otak mereka untuk menangani dan mengatasi isu ini untuk 'memalukan' BN dan sekaligus akan merudumkan moral BN jika Pembangkang berjaya membuktikan bahawa 'kerajaan' mampu memberikan pendidikan percuma atau apa2 alternatif lain.

Ibubapa sebagai 'kuasa undi' dibimbangi akan menurunkan rasa marah mereka di kertas undi kelak dan tentunya sasaran mereka ialah kepada BN. Jika ibubapa itu sudah memang penyokong pembangkang mereka anggap itu satu bentuk penindasan dan kezaliman BN yang berterusan dan jika asalnya mereka penyokong BN, tindakan ini dianggap menyusah dan membebankan.

Sebelum nasi menjadi bubur, adalah lebih baik kerajaan campurtangan, menyelesaikan sesuatu yang mereka mulakan sendiri.

Jika mahu dilakukan pun (trial and error) PTPTN wajar memberi notis awal umum bahawa mereka tidak akan mempertimbangkan pinjaman pada pelajar2 IPTS tertentu (senaraikan) untuk memudahkan pelajar dan ibubapa membuat pilihan IPTS.

Azwan Ali ahli parti mana...


 Keterujaan artis menjadi ahli parti politik. Apa status Azwan? Parti mana yang sudi terima makhluk ini.

Wednesday, June 6, 2012

Nurul Izzah bukan level saya..

Umi Hafilda tidak menafikan berani dan sanggup bertanding di mana2 kawasan pilihanraya yang ditandingi oleh Anwar atau Azmin tetapi tidak akan mengotorkan kakinya untuk bertanding dengan Nurul Izzah kerana 'budak' itu bukan levelnya.

Bila diimbas kembali siapa Nurul Izzah memang nyata budak tu sebenarnya 'nothing' cuma bernasib baik jadi calon kerana pengaruh ibu bapanya dan menang kerana rakyat membuat undi protes kepada Paklah. Selebih dari itu jasanya?, ideanya? - hampeh.
Adalah sukar untuk dia menang lagi jika dicalonkan dalam PRU13 nanti jika dilihat senario sekarang kerana anwar sendiri akan 'kalah' hasil politik dalaman untuk memastikan anwar gagal menjadi PM kalau Pakatan Pembangkang menang kerana ada 'orang dalam' lain mempunyai minat yang sama.

Kalau Nurul Izzah bukan level Umi Hafilda, bagaimana Mak Lampir - aku rasa di luar taste Umi juga.

Depa dah mai Putrajaya...

Berdasarkan gambar anwar and the gang, sedang menggayakan langkah bergaya ke Putrajaya (bayangan penulis) dan melihat individu2 yang ada di dalam gambar, nyata anwar sebagai Presiden atau setidak-tidaknya Perdana Menteri, Maniam sebagai Timbalan Perdana Menteri, Ah Chong Menteri Kewangan...mana dia mat sabu, karpal, guan eng etc ? Takkan tercicir !
Katanya anwar akan mengumumkan satu kejutan politik di Sabah yang akan menukar landskap politik negara dalam masa terdekat.

Daripada buat lawak macam tu aku lebih suka nasihatkan anwar memujuk KM PP, MB Kelantan dan Selangor untuk bubarkan awal DUN bagi membolehkan PRU di adakan sebagai tanda keyakinan mereka yang tinggi. Ada berani?

Tuesday, June 5, 2012

UMNO perlu hentikan serangan ke atas Poknik dan PAS Kelantan..

Kesan boikot pembangkang terhadap Utusan Malaysia terutama PAS terhadap ahlinya sangat memberi kesan yang baik kepada mereka kerana membiarkan 'kebodohan maklumat' ahli2nya menyebabkan ahli merasakan PAS itu Islam, Islam itu PAS dan PAS itu betul semua dan semuanya betul adalah PAS.

Hari ini saya berada di Kelantan dan sempat berbincang politik dengan kawan dan juga pelanggan saya yang majoritinya memang menyokong PAS. Ada di antara telah saya war2kan bahawa untuk melihat pembangunan dari segi infrastuktur dan projek wajar BN menang di Kelantan. Kawan2 tu mengangguk tanda setuju...cuma saya tak cakap secara direct, lu tunggu apalagi, undilah UMNO.

Tetapi ada juga berpendapat, PRU13 ditangguhkan kerana UMNO belum ada keyakinan menang sehingga Muhyiddin mengeluar kenyataan, "PRU13 ini adalah penentuan hidup mati UMNO"? Ada juga logiknya. Secara piskologinya - PAS akan terus kekal di Kelantan atas ketakutan UMNO itu.

Hasil tidak membaca utusan dan ikuti media perdana lain sebaliknya bergantung kepada harakah dan pentas ceramah pembangkang kebanyakkan mereka tidak tahu sangat apa yang terjadi sekarang. Mereka tidak tahu Nizar memberi kelulusan tanah kepada orang cina hingga 999 tahun? Tidak tahu Nizar memperlekehkan Sultan Johor?  Saya tanya mereka agak2nya lah apa reaksi mereka tanpa mengira parti kalau Sultan Kelantan diperlekehkan? Tidak tahu ada fatwa mengharamkan BERSIH 3.0? Tidak tahu lebuhraya akan dibina jika BN menang di Kelantan? dan banyak lagi info sebenar dan realiti yang ahli dan rakyat Kelantan tidak tahu atau sekurang-kurangnya ambil tahu dan buat pertimbangan sendiri dan bukannya sekadar disogok oleh penceramah pembangkang yang segalanya semuanya salah BN.

UMNO Kelantan sebenarnya sangat mudah menawan Kelantan tetapi dengan syarat membanyakkan majlis penerangan secara ikhlas memaklumkan perkembangan semasa dan biarlah maklumat itu dinilai dan dipertimbangkan sendiri oleh mereka untuk membuat keputusan.

Antaranya UMNO Kelantan perlu menyumbangkan Utusan Malaysia secara percuma ke tempat2 awam seperti restoran, sekolah, pejabat2 dan kawasan kampung bagi membolehkan rakyat Kelantan terdedah kepada maklumat.

UMNO perlu memperbanyakkan majlis2 ugama dan menyelitkan Utusan Malaysia sebagai cenderahati kepada tetamu dan peserta. Rakyat Kelantan sangat dahaga maklumat benar dan bukannya maklumat yang disogok oleh pentas ceramah dan harakah. UMNO kena sedar bahawa golongan atas pagar dan yang bukan ahli PAS adalah kumpulan sasar dan yang perlu diberi pendedahan.

Menyerang PAS membuta tuli tidak akan banyak membantu kesedaran rakyat Kelantan untuk menyokong UMNO.  Pemimpin kerajaan dan UMNO wajar teruskan pemberian dan sumbangan kepada rakyat tetapi kurangkanlah 'membebel' dan tidak perlulah mengungkit dan mengajak rakyat secara langsung mengundi UMNO kerana itu dianggap tidak ikhlas dan rasuah pilihanraya.

UMNO tidak wajar melakukan tindakan2 yang menggambarkan tamak dan rakus kuasa sebaliknya tunjukkan keikhlasan dan mahu membawa perubahan bukan kepentingan diri pemimpin sebaliknya kepentingan rakyat tempatan. Menunjuk-nunjuk kemewahan yang berlebihan perlu dielakan.

UMNO Kelantan tidak perlu membuat serangan dan kritikan hebat kepada PAS Kelantan kerana rakyat salah tafsir sebagai UMNO irihati dan tamak seperti yang Nik Aziz tuduh kepada UMNO.

Dalam lain peerkataan, biarkanlah Kelantan ditadbir oleh Nik Aziz PAS selama mana pun mereka mahu memerintah? apakah itu satu kerugian kepada UMNO Melayu dan Islam? Biarlah rakyat Kelantan sendiri membuat keputusan samada mengekalkan atau menghumban PAS suatu ketika nanti.

Biarlah rakyat Kelantan sendiri menilai sejauh mana mereka pandai, sejauhmana mereka maju, sejauh mana mereka lebih beriman dari orang lain, sejauh mana Islam lebih mulia di tangan PAS.

Kalau ada sesiapa suatu masa nanti terasa nak kencing atas kubur nik aziz atau husam biarlah dia dari puak PAS sendiri, bukan dari UMNO. !!?

UMNO kalau mahu berjihad, berjuanglah di Penang, tawan semula Penang dari DAP dan letakkan Melayu sebagai Ketua Menteri.

Monday, June 4, 2012

Habislah Tun - DAP nak dedahkan !!!

"Dia (Kit Siang) boleh buka apa-apa fail, sekarang pun tak apa. Nak bawa saya pergi ke mahkamah pun boleh. Saya tak takut apa-apa pun," TDM

Sewajarnya Tun tidak perlu gentar dengan tohmahan demi tomahan kerana soal nak bawa atau nak kenakan Tun dengan pelbagai tuduhan sebenarnya bukan sahaja di mulakan di dalam Malaysia tetapi cuba dibuat oleh pihak asing sejak dari dahulu lagi tetapi malangnya mereka tidak dapat petunjuk atau bukti apa-apapun.

Semasa dipecat, Anwar kata berguni berlori bukti kerajaan rasuah? manadia? begitu juga di Selangor? kononnya berlambak Khir Toyo rasuah - yang ada hanya satu, tu pun masih di peringakt rayuan.

Kalau ada bukti, dah lama mereka akan heret Tun ke mahkamah dan sebagainya. Seperti sekarang, mereka cuba libatkan Najib dengan pembunuhan Atantuya dan pembelian kapal selam Prancis nyata hanya dongeng semata-mata.

Yang pasti mereka cuba burukkan Tun kerana amereka tahu Tun masih berpengaruh ke atas kuasa undi rakyat pada PRU13 ini.

Sunday, June 3, 2012

nak debat dengan rosmah? hilang akal agaknya...

"Saya wajar berdebat dengan kak wan terlebih dahulu sebelum berdebat dengan rosmah" - jangan pandai2 kata..

Demi Islam, bangsa dan negara Wan Azizah wajar jadi srikandi negara dengan melakukan sesuatu yang betul dan pada masa yang betul..

Saturday, June 2, 2012

Kezaliman UMNO yang amat dasyat

Sudah sampai masanya terutama sebelum pilihanraya Pakatan Pembangkang wajar menendang keluar PAS atau sekurang-kurangnya memberi amaran terakhir kepada PAS terutama Presidennya supaya bersikap dan berkelakuan sopan dalam memberi pendapat dan hujah.

Ucapan Hadi Awang di Kedah yang masih mahu mempertahan Melayu dan Islam sahaja sebagai PM agak ketinggalan dan membelakangkan kepentingan dan perjuangan DAP yang disokong kuat oleh Anwar yang sudah berulangkali menyatakan kepercayannya lebih kepada Lim Kiat Siang berbanding mana2 pemimpin termasuk pemimpin Melayu lain.

Jika PAS berterusan tidak mendengar cakap dan ikut sedap mulut serta beruah ubah pendirian tentulah ia akan menyukarkan DAP untuk mempengaruhi kaum cina dan india untuk menyokong pembangkang.

Pada satu peringkat sebelum ini apabila PAS berjaya dipujuk untuk menukar status perjuangannya dari Negara Islam kepada Negara Kebajikan dan hudud bukan lagi keutamaan ia telah memberi kesan yang besar kepada pengundi bukan Melayu untuk menyokong DAP malah ada yang sanggup undi PAS atas 'kemurahan' sikap PAS tersebut.

Tetapi sikap terbaru PAS ini cukup merisau dan menganggu perjuangan suci DAP untuk keadilan dan keharmonian semua rakyat di Malaysia tanpa mengira kaum dan ugama walaupun tidak dinafikan kaum cina akan diberi keutamaan kerana kaum ini sudah lama ditindas dan tertinggal terutama dari sudut ekonomi dan persamaan hak dengan bumiputera.

Bagaimanapun sejarah dan fakta menunjukkan sejak PAS bersama pembangkang mereka mudah dilentur, berlembut, bekerjasama, mudah di ajak berbincang dan selalunya akur dengan keputusan DAP dengan disokong Anwar. Perlu juga diingatkan pengaruh Anwar dalam PAS melalui kumpulan dan individu tertentu sangat kuat. Mat Sabu adalah antara orang kepercayaan Anwar sesuai dengan kelayakannya untuk menggantikan Hadi sebagai Presiden PAS boleh melakukan missi2 seumpama ini.

Apapun ketidaktentuan arah PAS ini perlu ditangani dengan bijak umpama menarik rambut dalam tepung. PAS harus dilihat penting dan hebat, pemimpin tertinggi mereka perlu ditatang dan dipermewahkan, Putrajaya harus digambar dan dipermudah untuk menawannya dan dua faktor paling penting untuk dijauhi ialah PAS berbaik dengan UMNO dan penghijrahan ketara ahli PAS ke dalam UMNO.

Jika PAS dapat dijinakkan, Pakatan Pemangkang tidak mempunyai halangan untuk menawan Putrajaya membolehkan kerajaan sebenar yang diketuai DAP dan PAS sebagai sparring partner yang merealitikannya dapat dibentuk dan buat pertama kalinya keberangkalian yang tinggi pemimpin agung Lim Guan Eng ditabalkan sebagai PM untuk kesejahteraan rakyat Malaysia yang lebih terjamin. Kedudukan dan nasib mentor Anwar sebenar mungkin boleh difikirkan selepas itu. Dari segi kepartian, Anwar boleh kekal sebagai Penasihat Agung seumur hidup kerana tidak ada tokoh yang selayaknya.

Jika ini terjadi, tentunya ia wajar menjadi kebanggaan seluruh rakyat Malaysia terutama PAS dan segelintir orang Melayu yang bertungkus lumus (yang tidak pengecut seperti Tunku Aziz) untuk menjayakan pakatan mulia ini dalam melepaskan diri dari kezaliman UMNO yang amat dasyat.

Selepas itu, Islam akan terus berkembang dan Melayu makin maju seperti di Singapura dan Sri Lanka !





Keris tanpa pendekar dan Pendekar tanpa keris



Hari ini sudah ramai sahabat-sahabat yang mula meminati seni keris sama ada untuk hiasan atau atas kesedaran untuk kembali kepada leluhur warisan Melayu yang semakin terhakis. Walau bagaimanapun sebaik-baiknya apabila kita mula meminati keris, belajarlah sedikit sebanyak rahsia penggunaan dan tipu helah dalam berkeris. Ini akan menjadikan rasa bangga kita dengan keris semakin meluap-luap. Kebijaksanaan pendekar dan tukang senjata Melayu banyak tersimpan di sebalik penempaan keris bermula dari bilah, hulu dan sampirnya.

Sehubungan itu juga bagi yang mengajar silat Melayu, adalah tidak lengkap sebenarnya mana-mana persilatan Melayu yang tidak mengajar ilmu perkerisan dan rahsia-rahsianya. Kerana Melayu tidak boleh dipisahkan dengan kerisnya. Kembalikan maruah Melayu dengan kembali kepada akar budaya bangsa dan kekuatan aqidahnya. Silat dan keris boleh digunakan sebagai jalannya. Insyaallah tuhan akan merahmati perjuangan kita.



http://cikgunasir.blogspot.com/2008_06_01_archive.html

Isu air karat dah selesai...Rakyat Kelantan dinasihatkan segera beli kereta baru...


Rakyat Kelantan dinasihatkan segera beli kereta baru sebagai persediaan untuk menggunakan lebuh raya rakyat tanpa tol.....


PASIR MAS, 31 Mei – Kerajaan Pas Kelantan digesa untuk menyelesaikan dua isu utama di negeri tersebut berkenaan sistem pembekalan air dan juga perumahan rakyat kos rendah, sebelum beria-ria mahu membina lebuhraya Kota Bahru-Kuala Kerai yang dikatakan menelan belanja sebanyak RM 1.8 billion itu.

Menurut Ketua UMNO Bahagian Pasir Mas, Datuk Hanafi Mamat, dua isu ini sepatutnya menjadi tumpuan utama kerajaan Pas Kelantan untuk diselesaikan, kerana ia merupakan isu yang melibatkan kepentingan dan kemudahan rakyat secara keseluruhannya di negeri tersebut dan merupakan perkara yang paling asas dalam kehidupan.

“Kerajaan Pas sepatutnya mengutamakan terlebih dulu projek untuk menaiktarafkan sistem bekalan air yang sudah sekian lama menjadi beban kepada rakyat. Masalah air yang kotor, karat dan kekuningan, begitu juga dengan isu kekurangan air terutama di musim cuti sekolah, apabila ramai rakyat Kelantan yang tinggal di luar pulang ke kampung masing-masing, ianya sudah lama ditanggung oleh rakyat Kelantan.

“Setiap kali musim cuti sekolah, penduduk Kelantan akan mengalami masalah kekurangan air. Saya sendiri sudah tiga hari terpaksa menggunakan air telaga kerana air tidak ada. Isu ini bukan baru dan rakyat sudah terlalu lama bersabar dengan isu air yang sejak sekian lama berlarutan tanpa sebarang penyelesaian,” katanya kepada UMNO Online di sini hari ini.

Begitu juga dengan isu perumahan kos rendah, kata beliau lagi kerajaan Pas Kelantan sepatutnya melihat dengan lebih serius isu ini kerana ramai di antara rakyat Kelantan yang tidak memiliki rumah sendiri.

“Saya sendiri banyak menerima borang permohonan dari rakyat untuk rumah-rumah kos rendah. Tetapi malangnya, kita tidak dapat nak bantu kerana kerajaan Pas Kelantan sendiri tidak bina rumah-rumah kos rendah untuk rakyat di negeri ini. Macam mana kita bantu rakyat di sini apabila kerajaan sendiri tidak ambil peduli tentang hal itu,” ujarnya.

Sementara itu, beliau berpendapat bahawa usaha kerajaan Pas Kelantan yang mahu membina lebuhraya yang bernilai RM 1.8 billion dengan hasil derma rakyat Kelantan adalah satu perkara yang amat melucukan.

“Ini sesuatu yang tidak masuk akal. Sebuah kerajaan yang sudah memerintah lebih 22 tahun, tiba-tiba minta derma kepada rakyat untuk bina lebuh raya. Macam mana cerita? Apa yang saya bimbang, projek lebuhraya ini hanyalah satu alasan untuk mengaut keuntungan yang lebih besar di sebalik itu, iaitu projek pembalakan yang pastinya akan berlaku apabila pembinaan lebuh raya ini bermula,” jelasnya.

Kebimbangan yang beliau luah itu berasas kerana menurutnya, jajaran lebuh raya itu akan menempuh kawasan hutan simpan dan ini bermakna, kawasan hutan simpan tersebut akan digondolkan bagi memberi laluan kepada pembinaan lebuh raya tersebut.

“Ini berdasarkan pengalaman lalu ketika di lewat tahun 90-an di mana ketika itu, kerajaan Pas Kelantan membuat tawaran kepada rakyat untuk pajakan lombong emas yang juga melibatkan kawasan hutan balak.

“Namun, segala projek tentang lombong emas itu akhirnya tak jadi, tetapi balak-balak yang ada di kawasan hutan simpan tersebut habis semua ditarahnya. Saya bimbang, projek lebuh raya ini juga akan berakhir begitu. Lebuh raya tak jadi buat, tetapi hutan-hutan simpan yang penuh dengan kayu balak habis digondolkan dan pastinya ada individu-individu tertentu yang mengaut untung dari situ,” ujarnya lagi.

Beliau tidak hairan sekiranya projek lebuh raya Kerajaan Pas Kelantan ini akan senyap begitu saja tanpa sebarang berita, kerana sebelum ini sudah enam projek besar yang diwar-warkan oleh kerajaan Pas Kelantan, namun semuanya menemui kegagalan dalam perlaksanaanya.

1.Projek Koridor Depu – Gagal dilaksanakan

2.Projek Pelihara Kambing Jamnapari – Gagal dilaksanakan

3.Projek Jambatan Kota Bahru Ke Palekbang – Gagal dilaksanakan

4.Bandar Baru Pengkalan Kubur – Gagal dilaksanakan

5.Projek Pelabuhan Darat di Kuala Krai – Gagal dilaksanakan

6.Stadium – Gagal dilaksanakan

“Sebab itu saya sikitpun tidak merasa hairan sekiranya projek lebuh raya ini, yang merupakan projek ke tujuh yang dicanangkan oleh kerajaan Pas Kelantan juga menemui kegagalan nanti. Ini memandangkan sebelum ini sudah enam projek yang mereka beritahu pada rakyat Kelantan untuk dilaksanakan, namun semuanya gagal belaka, “ akhiri beliau.





Friday, June 1, 2012

PAS baru terhegeh...UMNO dah laksanakan

Bagai anak kecil,  PAS baru nak merangkak, meniarap, bertateh, duduk dan jalan jatuh tetapi ada hati nak berlari macam UMNO.

Apa sangatlah keperluan rakyat untuk menukar dari UMNO kepada PAS kalau segala angannya sudahpun UMNO jadikan realiti dan kenyataan hari ini. Tidakkah PAS mampu memberi satu idea pemerintahan yang jauh lebih baik dari yang ada sekarang untuk rakyat menilai UMNO belum laksanakan.

Intipati ucapan Hadi di Alor Setar memang hilang akal, memalukan, hambar dan ketara muflis idea.

ALOR SETAR - Pas sudah bersedia untuk menggantikan Umno sebagai parti utama masyarakat Melayu-Islam di negara ini.


Malah, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, Pakatan Rakyat (PR) juga sedia menggantikan BN untuk memimpin negara ini.

Beliau berkata model Negara Berkebajikan yang ingin dibangunkan Pas menimbulkan kebimbangan Umno-Barisan Nasional (BN) yang sejak 54 tahun lalu melakukan diskriminasi terhadap kaum lain dan kaum Melayu/Bumiputera.

"Model Negara Berkebajikan yang bersumberkan al-Quran dan Al-Sunnah ini diyakini akan memberi keadilan kepada semua manusia tanpa mengira kaum dan agama," katanya ketika menyampaikan Amanat Khas Presiden di Kompleks Pas Kedah, semalam.

Menurutnya, pembangunan sebuah Negara Berkebajikan adalah iltizam Pas sejak penubuhannya untuk menyampaikan rahmat (kasih sayang) ALLAH SWT bukan sahaja kepada manusia tetapi seluruh alam sejagat.

"Takrifan Negara Berkebajikan ialah kerajaan beramanah yang berpaksikan prinsip adil dan ihsan dalam seluruh sistem pemerintahan termasuk pentadbiran, perundangan, kehakiman, politik, ekonomi dan sosial.

"Ia seterusnya membawa kepada pembinaan sebuah masyarakat yang berlumba-lumba melakukan kebajikan dan saling bekerjasama ke arah kejayaan pemerintah dan rakyat di dunia dan akhirat," katanya.

Sehubungan itu, Abdul Hadi menyatakan kesediaan untuk berdialog dengan mana-mana pihak daripada kalangan kumpulan NGO Islam mengenai dakwaan kononnya Pas lari daripada perjuangan selain menerangkan pendirian parti itu.