Google+ Followers

Monday, September 30, 2013

Zairil akan bantu Melayu

 KEMASKINI:
Kalau zairil tak akan tolong Melayu aku tak hairan sangat, bila ada Melayu nak bunuh Melayu - itu dasyat sangat - UMNO lebih memalukan  http://syedsoutsidethebox.blogspot.com/2013/10/najib-pilihan-umno-batal-semua-jawatan.html

 .........................

istilah 'melayu' bagi DAP ialah asalkan namanya didaftar atas nama 'melayu' maka itulah melayu tanpa mengira dia keluar dari lubang mana, tanpa perlu tahu siapa bapa dan emaknya - itulah 'Melayu DAP' kayu.

Jadi 'zairil' itu adalah melayu DAP kayu.

sudah tentu kita tidak memusuhi zairil kerana namanya zairil kecuali dia memusuhi kita, tidak juga kerana dia melayu dap kayu, malah wajib kita menerima dia sebagai saudara seugama. yang kita tidak suka dan tidak dapat terima ialah DAP menjadi penipu dan pembohong dengan menyatakan zairil 'melayu dap kayu' itu adalah sama dengan melayu seperti yg dimaksudkan dalam perlembagaan.

lebih jelas kenapa melayu seperti yg dimaksudkan dalam perlembagaan tidak diberi tempat yg sewajarnya sebaliknya tempat itu diisi dengan melayu dap kayu - lebih penipu lagi DAP mengaku dia bersikap adil pada semua bangsa. Dengan hanya membela dan memberi makan dan tempat kpd beberapa ekor anjing hitam untuk kuat menyalak maka DAP menghebahkan semua anjing telah dijaganya dng baik.

agaknya apa pula melayu dap kayu akan hulurkan peluang kpd melayu - mungkin tukang cuci jamban kandang babi, syabas !!!!

Rakyat perlu diberi pilihan dalam PCA

kerajaan wajar memberi kelonggaran, pengecualian dan pilihan kepada rakyat untuk adil dan dilihat adil.

mana2 rakyat yg tidak setuju dengan PCA perlu mengisi borang dan daftarkan di balai polis berdekatan. mereka jika mendapat apa2 ancaman jenayah atau melakukan apa2 jenayah akan dilayan dibawah undang2 yg sedia ada.

ini juga membawa pengertian bahawa penjenayah juga atau sesiapa yg mempunyai niat jenayah terancang wajar untuk tampil mendaftar utk mendapat pengecualian.

bagi yg tidak mengisi borang dan mendaftar dengan mana2 balai polis secara otomatik akan dilindungi dibawah PCA.

bukankah ini adil dan dilihat adil dan sesuai dengan selera pembangkang.

Sunday, September 29, 2013

DAP akan lebih cemerlang dng setiausaha agung baru

KEMASKINI
Seperti yg dijangkakan, walaupun tercorot, dng rasa tak malu, lim guan eng kekal sebagai setiausaha agung dan liew chin tong yg mendapat undi terbanyak hanya pegang beberapa jawatan kurang penting. ini bererti KM pulau pinang hanya bertaraf 2 bintang dan kurang cerdik di hiraki parti. jadi janganlah menaruh haran tinggi pada lim guan eng untuk pandai matematik, pandai bahasa dan baru2 ini cuba pandai hartanah.

elok sangat jawatan setiausaha agung dlm dap ditukar perlembagaan kpd dilantik oleh anak beranak, fungsi undian tidak penting lagi.


kpd melayu yg tidak terpilih langsung (zairil tu 200% china) jangan salahkan perwakilan kerana 'nilai melayu' dalam dap memang haprak, kalau masih nak kekal di situ, jadilah hamba abdi seumur hidup.

...........................
adalah sesuatu yg ajaib bin mustahil jika lim guan eng a/k lim kit siang berundur dari jawatan setiausaha agung dap kpd liew chin tong yg menang undi terbanyak dalam pemilihan cec 29hb september.

dipercayai lim guan eng adalah setiausaha agung seumur hidup yg tidak boleh dicabar dan adalah wajar dia terus kekal sebagai tanda terima kasih dan penghargaan ke atas kerja kerasnya selama ini hingga mencipta kejayaan tersendiri termasuk menawan pulau pinang dengan menyuburkan fahaman rasis dan anti melayunya,


Bagaimanapun jika ditakdikan lim guan eng diundurkan dan liew chin tong dilantik sebagai setiausaha agung baru adalah dijangkakan DAP akan lebih cemerlang dan maju malah dijangkakan lebih ramai melayu akan berpusu menyertai DAP terdiri dari mereka yg kecewa, terpinggir dan tidak mendapat tempat di umno, pkr dan pas.

selagimana lim kit siang anak beranak menantu terus manguasai DAP selagi itu lah parti tersebut kekal sebagai racist, anti-melayu dan dicop 'kalau-tak-tipu-bukan-cina-namanya' (KTTBCN) dan sekaligus impian karpal untuk menguasai putrajaya selagi belum gol tidak akan tercapai.

Tanpa sokongan melayu DAP tidak akan kemana dan sudah tentu Zairil bukanlah melayu sekarang dan selamanya.

kempen bisu boleh tak?

pemilihan semula hampir keseluruhan muka sama jawatankuasa cec dap menunjukkan pemilihan lepas masih dalam lengkongan betul dan bersih sesuatu yg sukar diterima oleh anti dap sekaligus menutup mulut para blogger umno yg saban hari menghidangkan menu busuk dap.

hello bro..apa sudah jadi ?????

yang kini akan jadi bahan ketawa rakyat ialah kempen pertandingan umno 'yang calon pusat tidak boleh turun berkempen' kecuali yg diaturkan oleh pusat. satu hukum rimba yg memberi kelebihan kpd calon yg berjawatan dalam kerajaan yg membuat pelbagai program kerajaan dan turun dng serampang dua mata. apa salahnya calon dibenarkan membuat program berjadual dan perlu memberi notis kpd urusetia seminggu lebih awal malah akan disiar umum kpd semua di mana calon lain juga boleh turut serta dlm program tersebut, urusetia boleh menghantar pemantau dlm setiap program tersebut.

aku percaya banyak lagi deretan rungutan akan berlaku menjelang sebelum dan selepas pertandingan terutama di awal ini pun sudah ada yg sumbang seperti calon yg di endorse dan sebagainya.

di alu-alukan kpd mana2 pihak untuk mengekalkan hishamuddin tetapi tidaklah perlu sampai menafikan peluang calon lain, tidak perlulah mana2 negeri atau bahagian mengistiharkan sokongan kpd mana2 calon atas sikap kenegerian cetek. pujian harus diberi kpd sikap keterbukaan umno sabah yg memberi kebebasan kpd ahlinya untuk memilih.

apapun banyak lagi dalam kain umno yg terlondeh selepas ini jika apajuga permainan kotor terus dijalankan dan direstui !!!!

SENJATA KHAS TENTERA MALAYSIA

Sudah sampai masanya Kementerian Pertahanan dan tentera kita memiliki alat canggih dan kelengkapan tentera yang termaju dan boleh digunakan bila-bila masa tanpa teragak-agak

Ini juga melengkapkan sistem amaran di mana kuasa memberi amarannya boleh dibuat berkali kali kepada pihak musuh.


Alat ini juga boleh membantu pihak tentera mencari musuh sampai ke lubang cacing. 

Semua ini pasti terlaksana jika Hishamuddin dikekalkan tanpa teragak-agak oleh perwakilan tanpa emosi  sebagai menteri Pertahanan selepas berjaya mempertahankan Naib Presidennya di dalam UMNO.



Pengarah Siasatan Jenayah (CID), Datuk Hadi Ho Abdullah hari menggelar Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sebagai SENJATA KHAS Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam menangani jenayah sambil melabelkan menteri itu tegas dan adil.

Hadi berkata, Ahmad Zahid yang juga Menteri Dalam Negeri adalah satu-satunya menteri yang sanggup memikul tanggungjawab dan bekerjasama bersama PDRM dalam menangani jenayah.

"Ahmad Zahid adalah seorang menteri yang tegas, adil dan berani memikul tanggungjawab berhadapan situasi jenayah negara.

"Beliau selalu mengingatkan PDRM supaya selalu bersikap rabun warna dalam menyiasat sesuatu kes jenayah.

"Pendekatan yang diambilnya mampu mengukuhkan PDRM selain dibekalkan dengan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar yang dinamik," katanya ketika membentangkan kertas kerja pencegahan jenayah di Putrajaya hari ini.

Saturday, September 28, 2013

PERCAYALAH KEPADA DAP - TAK TIPU PUNYA

Ada ke penipu 
muka macam ni ? >>>

Inilah bakal pemimpin negara, semua ada Cina, India, Melayu..
Biasanya muka penipu lebih hensem 



We are in a state of crisis because we are a victim of our own success. In the 47 year old history of the DAP, never has the party achieved such huge electoral successes as in the 13thGeneral Elections. We have won seats from Kedah to Sabah with 38 parliamentary seats and 107 state seats and is now the second largest political party in Malaysia. - MENANG KERANA RASIS DAN UNDI MELAYU YANG MUNAFIK

DAP Malay warriors like Ahli Parlimen Bukit Bendera Sdr Zairil Khir Johari, Ahli Parlimen Raub Dato’ Mohd.Ariff Sabri bin Hj. Abdul Aziz, ADUN Mentakab Tengku Zulpuri Shah bin Raja Puji and our first Kadazan ADUN from Kepayan Dr Edwin Bosi, -ADUN Sabai Kamache Doray Rajoo and ADUN Rahang Mary Josephine Prittam Singh. INI KUDA YANG SEDANG DITUNGGANG

DAP upholds truth and justice. When there was a technical glitch that resulted in the wrong candidate being elected to the Central Executive Committere(CEC) during the DAP National Congress in December 2012 in Penang, we immediately corrected and reported it publicly. The corrected results were even verified by an international accounting firm. - BAGI LAPORAN KEPADA ROS MINIT TERAKHIR, TU PUN TAK LENGKAP.

We can not to give the ROS any excuse or pretext to take harsher action of deregistering the party. DAP just simply can not afford to risk the party being “banned” even for one day. I would like to take this opportunity to thank the members of the 2008 and 2012 CECs for their wisdom and perseverance. I would also like to thank the national delegates and the rank and file members of DAP for their understanding and continuous commitments to the party, and their support for the leadership TAK TIPU BUKAN CINA NAMANYA.

The lack of new ideas in UMNO can be seen by the revival of draconian laws such as detention without trial  RAKAN PENJENAYAH

And yet the lies continue. The ROS still claims that 753 delegates were not notified to attend the previous National Congress in Penang. DAP Parliamentary leader has sued Utusan Malaysia for such lies and Utusan will shamelessly withdraw and apologise to him and the DAP as they have done so repeatedly previously. BARU SAMAN DAH BUAT KEPUTUSAN SENDIRI, MENDAHULUI MAHKAMAH. MANGKUK HAYUN PUNYA CINA.

BN has relied on UMNO’s 4M model of control of the mass media, government machinery,money and Mahathir politics of racial and religious extremism. BN will lie to hide their corruption, cronyism and abuse of power. If they can not use money to buy you, then they will use threats and violence. If that does not work then they will use hate to define us and then rely on fear of the minority races and DAP as the objects of hatred.- DAP MENGAKU MAHATHIR PEJUANG MELAYU TULIN, SANGAT BIJAK DAN DIGERUNI.

Sixthly, we must adhere to DAP’s concept of Middle Malaysia – the politics of moderation and inclusion. We would like to reiterate that The Shah Alam Declaration adopted at the National Conference in January 2012 committed the DAP to uphold the Federal Constitution in particular:-
• Upholding the system of Parliamentary Democracy and the Malay Rulers,
• preserving the special position of the Malays and Bumiputeras while protecting the legitimate rights of other races,
• safeguard the position of Islam as the religion of the Federation while simultaneously upholding the freedom of other religions,
• accepts Bahasa Melayu as the official and national Language while encouraging the use and study
of English and mother tongues,
• recognise Sabah and Sarawak as equal partners in the Malaysian Federation.
GULA-GULA YANG DITABURKAN UNTUK MENUTUP KUKU SEBENAR MEREKA.

Ucapan atau manifesto bukan satu perjanjian - tak tepati bukan satu kesalahan.

MUKHRIZ BOLEH KALAH SECARA TEKNIKAL

UMNO berada dalam satu kedudukan yg paling merbahaya dan boleh musnah dengan perpecahan yg lebih besar jika sistem, proses dan kaedah pengiraan undi yg telus, dan menepati matlamat tidak tercapai.

lebih memburukkan lagi jika ada unsur teknikal berat sebelah atau penipuan dikesan samada secara langsung atau tidak langsung.

semua ini boleh dijangka berlaku kerana perebutan dan kerakusan politik tidak kenal kawan dan lawan, tiada sempadan.

bolehkah manusia bernama ku nan dapat membeza dan mengasingkan dirinya atau diri mereka dari pelbagai jawatan kpd fungsi dan jawatan sebenar. bolehkah mereka kelak menerima apa yg mereka endorse tidak akan sama dengan mereka dan boss mereka endorse ?

jika kemenangan seseorang calon di sesuatu bahagian mendapat 1 mata, bagaimana pula dengan calon yg mendapat jumlah undi terbanyak di seluruh malaysia tetapi masih gagal kerana tidak mendapat point. jumlah perwakilan tidak akan sama antara satu bahagian dengan satu bahagian.

ambil contoh 3 bahagian:

bahagian A - mamat mendapat undi 99, abu mdapat 98, ali dapat 90 - mamat dapat 1mata

bahagian B - mamat dapat undi 100, abu dapat 800, ali dapat 600 - abu dapat 1 mata

bahagian C - mamat dapat 800 undi, abu dapat 750, ali dapat 790 undi - mamat dapat 1 mata

keputusan:
mamat 2 mata - menang
abu 1 mata - kalah
ali 0 mata - kalah

jom kita kira jumlah undi keseluruhan:
mamat - 99 + 100 + 800 = 999
abu - 98 + 800 + 750 = 1648
ali - 90 + 600 + 790 =  1480

siapa sebenarnya yang perwakilan mahu dan patut menang? SUARA AKAR UMBI TEWAS PADA TEKNIKAL.

Jika pengiraan di atas digunapakai untuk jawatan Presiden dlm pertandingan 3 pejuru - agak2nya sejauhmana penerimaan ahli umno terhadap mamat yg menang secara teknikal tetapi mendapat undi tercorot.

bolehkah ahli umno tetima mamat sebagai presiden dan rakyat malaysia terima mamat sebagai perdana menteri - jangan marah kalau mat sabu jinjing buat lawak satu malaysia dan apapula pandangan antarabangsa?

UMNO HARUS BERTINDAK SEBELUM TERLAMBAT.

umno johor main wayang dng hisham..

atas faktor kenegerian hisham akan disokong mati-matian oleh umno johor dlm mempertahankan jawatan naib presidennya! - itulah lebih kurang laporan rumusan yg berdendang di negeri johor, tidak pula diketahui ini sekadar wayang atau utk menyedapkan hati hisham.
kena diingat, sejarah telah menunjukkan umno johor tidak penah memberi sokongan padu pada pada mana2 calonnya sejak zaman musa hitam, muhyiddin dan tidak mungkin juga untuk hisham..

kalau umno johor solid di belakang hisham kenapa pula dia menyelit gelojoh berseorangan dlm program 100% wanita di kluang baru2 ini yg turut dihadhiri shahrizat ! kenapa perlu sampai ke tahap itu? malah mungkin kehadhirannya menjejaskan kredibiliti shahrizat untuk tetus kekal sebagai ketua wanita.

sesuatu yg hisham kena tahu, tidak semua kehadhirannya diperlukan dlm keadaan masing2 sdg menyelamatkan diri lebih2 lagi bagi kapal yg bocor atau sarat, tambah sorang penumpang pun mampu menenggelamkannya terus.

mana tangan zahid dan shafie sepertimana yg digenggam erat pada hari pendaftaran calon di pwtc?

Friday, September 27, 2013

pau umno hampir capai taraf cec dap..

ku nan sudah bayangkan pau umno akan sama taraf dengan cec dap dan lebih utama dia pun sama penting mcm lim guan eng, keua-dua mereka setiausaha yg cukup berpengaruh.

siapa yg perlu diundi, siapa yg perlu dipilih sekarang bukan rahsia lagi, kalau sebelum ini najib 'sukar dibaca' - sekarang ini tidak lagi, ku nan rubberstamp terbaik?

.........

ini tips kalau salah cakap.

1. kumpul sebanyak mungkin jawatan dan pangkat
2. kalau salah cakap - boleh buat alasan bukan atas kapasiti setiausaha, tetapi atas kapasiti ketua cawangan.
3. kalau penjelasan itu tidak memuaskan, terus pusing cakap, itu pandangan peribadi...
4. boleh minta pihak lain juga, timbalan presiden utk mengesahkan itu pandangan peribadi...
5. boleh tambah juga, saya bercakap dalam jamban sendirian, wartawan yg salah dengar, salah petik.


ITULAH WAJAH TUA UMNO SELAMANYA

Thursday, September 26, 2013

kompromi VP yg lebih baik buat UMNO - ali rustam no. 2

1. hisham kekal sebagai calon favourate yg tidak akan dipilih semula hingga dilabel 'asalkan jangan hisham' - mampu membuatkan hisham menangis sekali lagi.

2. shafie afdhal berada dalam kedudukan 'ditelan mati omak, dibuang mati ayah' oleh perwakilan dlm mengimbangi samada calon mewakili malaysia timor ini perlu dikekalkan atau tidak kerana adalah menjadi penting untuk umno terus kuat dan mendapat undi rakyat sabah di masa2 mendatang.

3. ali rustam dilihat gabungan yg lebih baik dan mantap untuk digandingkan dengan zahid dlm keadaan apa shj untuk umno hadapi arus di masa hadapan. mukhriz sekadar lebih beruntung utk banyak belajar dari kedua mereka ini.

4. keenam-enam mereka masih relevan, saling memerlukan seumpama menarik rambut dlm tepung dan penyelesaiannya isa samad setiausaha, shafie sebagai ketua penerangan dan hisham sebagai bendahari.

aku harap najib bersetuju !

Wednesday, September 25, 2013

Wow !!! Lokman Adam nak ganyang siapa...



Kenyataan Media:

Sambutan Hari Malaysia 16 September 2013 hari ini bukan hanya mengingatkan kita tentang Penubuhan Malaysia hasil Gabungan Sabah, Sarawak Dan Persekutuan Tanah Melayu. Alhamdulillah, pada tarikh ini juga kita telah terselamat daripada satu usaha merampas kuasa oleh Anwar Ibrahim melalui pembelian Ahli Parlimen.


Namun, apa yang menarik perhatian saya hari ini ialah berita berita kematian Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya, Ong Boon Hua atau lebih dikenali sebagai Chin Peng di Bangkok akibat usia tua. Chin Peng mati pada usia 90 tahun.


Sejurus selepas berita ini disebarkan, beberapa orang pemimpin pembangkang berhaluan kiri seperti Hishammuddin Rais, Tian Chua dan Khalid Ismath mula mengeluarkan kenyataan secara terang-terangan bahawa Ching Peng adalah seorang Pejuang.


Kini telah mula juga kempen secara halus untuk mendesak kerajaan membawa pulang mayat atau pun abu Chin Peng ke Malaysia.


Kenyataan yang bertujuan menarik sokongan kaum Cina ini cukup biadap dan langsung tak mengambil kira perasaan ahli keluarga anggota tentera dan polis yang telah terkorban ditangan komunis demi menjaga keamanan negara.


Selain itu gerakan dari pihak pembangkang ini saya lihat sebagai satu bentuk "endorsement" terhadap keganasan yang dilakukan oleh Parti Komunis Malaya suatu ketika dahulu. Saya menentang sekeras-kerasnya sebarang usaha untuk membawa pulang mayat atau abu Ching Peng ke Malaysia. Ong Boon Hua bukan warganegara Malaysia dan kita tidak sesekali akan memaafkan kekejaman yang telah beliau lakukan.


Sekiranya DAP atau mana-mana pihak meneruskan usaha untuk membawa pulang mayat atau abu Ching Peng, saya dan teman-teman Pemuda UMNO tidak akan teragak-agak untuk turun menyatakan bantahan kami dan menggagalkan sebarang usaha memperingati musuh negara itu.


Lokman Noor Adam
Exco Pemuda UMNO Malaysia
16/9/2013

Tulisan yang dihijaukan itu - aku macam pernah selalu baca...oooooooo Menteri kita yang hebat - Mudin 
- Di mana Lokman dan Pemuda dalam isu "kalimah Allah"

Najib makin telus..

Saya mahu jadikan rasuah perkara berlalu dan bukan amalan masa depan bagi malaysia dng mengubah budaya organisasi dan perniagaan - najib, san fransisco

1. Kenapa tiba-tiba
2. Kenapa diluar negara
3. Perkara berlalu = dimaafkan? Tiada tindakan? Dilupakan?
4. Mengubah budaya - mulakan dng apa? Batalkan brim? Pertandingan Ketua Pemuda? No more kroni?
 Dan saolan terakhir...
5. Berapa pula peruntukan yg kerajaan akan belanjakan untuk kempen ini???

Dan paling akhir
6. Berani berubah?

7. Siapa yg akan percaya? Persepsi rakyat terhadap Najib dan UMNO

8. Apakah bersyarat:  bergantung kpd kerjasama rakyat, jika gagal, rakyatlah yg gagalkan.

Kesimpulan: baliklah ke Malaysia dng segera, bentangkan kertas kerja di parlimen, mulakan dng pengistiharan harta masing2. Rasuah di kalangan anda, di kalangan pemimpin bukan boleh dibenteras dengan sebaris dua ayat dan sekali lafaz. Dan ini bukan janji pertama PM - malah janji setiap PM..

Tuesday, September 24, 2013

Mahathir double standard..

Peranan tidak rasmi tingkat 4 era Paklah 
VS 
peranan rasmi Omar Ong & Gang era Najib



TDM diam - double standard ?

Najib sedia dikritik.. tetapi

Najib sedia dikritik...tetapi jangan hanya kritik kosong, mesti ada cadangan balas..
Benarkah Najib terbuka dengan kritikan...
sudah pasti sebahagian besar yang mengkritik Najib mempunyai beberapa cadangan...
hatta blogger cabuk pun tahu memberi cadangan...cadangan percuma, tak perlu ada komisyen pun..

Persaolannya, sejauh mana Najib sedia mendengar cadangan..
Sejauh mana mahu melaksanakan jika bukan selari dengan selera dengan Penasihat-Penasihatnya ?

 Najib sedia dikritik tetapi dalam masa yang sama dia meminta rakyat jangan percayakan si pengkritik ??? macamana tu, tak faham aku dibuatnya...
 
"Orang seperti ini akan mengkritik negara tetapi tidak mempunyai sebarang idea bagaimana untuk memberi sumbangan kepada negara," kata Najib dalam satu majlis makan malam yang dihadiri pelajar dan rakyat Malaysia, di Hotel Grand Hyatt San Francisco di sini semalam.
"Kita tidak kisah akan kritikan itu, tetapi jangan percayakan mereka,"

.......

Sebahagiannya pula berpandangan seperti berikut:

Kegagalan Barisan Nasional mencapai kemenangan yang memberangsangkan pada pilihan raya umum ke-13 yang lalu adalah kerana strategi yang silap oleh penasihat Perdana Menteri dan peranan media arus perdana, kata pemimpin veteran Umno Tan Sri Zainuddin Maidin.

Kata Zainuddin yang juga adalah bekas Menteri Penerangan semasa kempen pilihan raya itu, Datuk Seri Najib Razak ditunjukan minum makan bersama rakyat, tetapi pada hakikatnya rakyat tidak pernah terserempak dengan perdana menteri Najib di tempat-tempat seumpama itu.

"Najib ditunjukan minum makan bersama rakyat di kedai-kedai lepak rakyat biasa di sana sini, di gerai, di kafe di kedai mamak dan sebagainya.

"Penasihatnya berfikir bahawa gambar ini akan menunjukan Najib yang elitis dari keluarga bangsawan hidup seperti rakyat biasa tetapi kepada rakyat adalah 'luar biasa' kerana tidak pernah mereka terserempak dengan Najib di tempat-tempat begini," katanya melalui tulisan di blognya.

Menurut Zainuddin, lebih luar biasa apabila hakikatnya, Najib sentiasa dilihat diiringi oleh pengawal dan pembantu peribadi.

Keadaan itu katanya hanya menunjukkan satu kepura-puraan.

http://kelapamawar.blogspot.com

Monday, September 23, 2013

Mahathir tidak disekat sebagai perwakilan




KUALA LUMPUR:  Tun Dr Mahathir Mohamad tidak akan dihalang untuk bertanding bagi menjadi perwakilan Umno ke perhimpunan agung parti itu November ini.

Ketua Umno Bahagian Kubang Pasu Datuk Mohd Johari Baharom berkata mana-mana anggota Umno termasuk bekas Perdana Menteri itu bebas menawarkan diri untuk dicalonkan dan bertanding di peringkat bahagian tersebut untuk menjadi perwakilannya.

"Tetapi sama ada Dr Mahathir akan dipilih atau tidak sebagai perwakilan ke Kuala Lumpur terpulanglah kepada anggota perwakilan Umno Bahagian Kubang Pasu," kata beliau kepada Bernama hari ini.
Persidangan Umno Bahagian Kubang Pasu akan berlangsung pada 9 September ini.

Mohd Johari yang juga Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri berkata beliau mendapat tahu sudah ada desas-desus mengatakan Dr Mahathir akan cuba disekat daripada bertanding menjadi perwakilan bahagian itu ke perhimpunan agung parti tersebut.

Beliau menegaskan perkara itu tidak benar kerana Umno tidak melarang mana-mana pun anggotanya daripada bertanding apa-apa jawatan selagi ahli Umno itu memenuhi syarat dan tidak melanggar peraturan-peraturan parti.

"Walaupun itu merupakan hak Dr Mahathir sebagai anggota, tidak pernah berlaku dalam sejarah Umno selama 60 tahun seorang bekas presiden parti dan bekas Perdana Menteri hendak bertanding menjadi perwakilan ke perhimpunan agung parti," katanya.

Menurutnya, kebiasaannya bekas Perdana Menteri dan bekas Presiden parti akan dijemput ke perhimpunan agung sebagai tetamu khas.

Ditanya jika Dr Mahathir yang juga bekas Ketua Umno Bahagian Kubang Pasu itu memenangi pertandingan sebagai perwakilan dan ingin berucap pada perhimpunan agung tersebut, Mohd Johari berkata soal hendak berucap di Kuala Lumpur pula terletak pada keputusan Perhubungan Umno Negeri Kedah dan bukannya beliau.

Dr Mahathir dilaporkan berhasrat untuk menjadi perwakilan ke perhimpunan agung Umno akan datang bagi menyuarakan pandangan beliau mengenai kerajaan sekarang yang diterajui oleh Umno. BERNAMA
Khamis Ogos 24, 2006

Chin peng mahu pemujanya memahami satu perkara..

Apabila kerajaan memberi peluang untuk cin peng kembali ke malaysia dalam perjanjian hatyai atas persepsi dan andaian dia rakyat Malaysia, mendiang gagal memberi bukti atas hak kerakyatannya malah tidak memberi sebarang maklumbalas kepada Jabatan Pendaftaran Negara.

Mendiang sangat kecewa atas kegagalannya dalam perjuangan untuk mengkomuniskan Malaysia dan sekaligus tidak senang dengan kemerdekaan negara ini. Oleh itu usaha chin peng tidak terhenti di situ sahaja, fahaman komunisnya masih menular dan meresapi beberapa individu dan kumpulan yang kini 'cara pemikiran' itu telah di anuti oleh parti tertentu dengan menyimpan rasa benci yang amat sangat kepada bangsa yang mempertahankan tanah air ini dari jatuh ke tangan fahamannya.

Sebagai penghargaan atas sumbangan chin peng,  Malaysia telah mengiktirafnya bukan sahaja komunis tetapi pengganas dan melabelkannya tiada maaf bagi kamu seumur hidup - satu anugerah tertinggi.

Cin peng sendiri sedar dia tidak akan selamat untuk tinggal di malaysia kerana ribuan waris mangsa yang dibunuh dan dicederakannya pasti setiap saat menunggu kepulangannya mal;ah ancaman akan turut melibatkan kelak seluruh keluarga dan kenalannya.

Bagi Chin Peng biarlah dia mati secara lebih terhormat, mati sakit tua dan mati di tempat yang lebih aman untuk dirinya dari mati di tangan waris mangsanya dan mati secara hina.

Walau bagaimanapun pernah dilaporkan chin peng ada memohon maaf kepada kerajaan dan rakyat Malaysia yang terlibat. Permohonan maafnya diterima dengan tidak memafkannya kerana kekejaman yang dilakukan terlalu melampau.

Tidak memaafkan datangnya lebih dari pihak waaris si mangsa warganegara Malaysia dan kerajaan perlu menghormati pendirian tersebut. Sudah tentu tidak memaafkan seseorang seperti chin peng bukanlah satu bebanan kesalahan atau dosa !~! Kenapa pula segelintir manusia yang berkepentingan dan bukan waris mangsa mahu menyalahkan pihak yang tidak memaafkan chin peng ?

Hari ini apabila chin peng sudah jadi mayat di tempat pilihannya dan mengikut undang2 antarabangsa tidak menjadi hak untuk mayatnya dibawa pulang ke Malaysia. Segelintir puaknya telah mempertikaikan malah mereka bercadang untuk membawa pulang abu mayat chin peng tanpa mengambilkira pandangan pewaris mangsa yang masih hidup. Jika benar pun mereka sayangkan seorang bekas komunis dan pengganas maka penghormatan sepatutnya sejajar dengan kehendak chin peng iaitu mati di tempat pilihannya.

Tentu mendiang chin peng berpuas hati atas tempat pilihan kematiannya tetapi merasa sedih pula melihat kebodohan dan kegilaan sebahagian puak yang mahu membawa pulang abu mayatnya sedangkan chin peng sendiri sudah tidak mahu mengenang lagi sejarah pahitnya.

Ini idea bangkok ke? lawatan Selangor

Yang baik kena habaq baik..

Sampingannya: Exco mungkin boleh mendapatkan maklumat dan pengalaman sendiri bagaimana 'air' diuruskan dengan baik oleh Thai hingga menjadi tarikan dunia pelancongan. Kelak idea ini boleh menyelesaikan isu air selangor sekaligus?



SUBANG JAYA 23 SEPT : Seramai kira-kira 21,766 Kakitangan Awam Selangor bakal menerima manfaat daripada rebat pengangkutan awam yang akan dilaksanakan Kerajaan Negeri tidak lama lagi.
Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata Kerajaan Negeri akan menyediakan bas pengantara dari stesen rangkaian pengangkutan awam terutama Terminal Bas di Seksyen 1, Shah Alam dan Stesen Keretapi Tanah Melayu (KTM) di Seksyen 19, Shah Alam ke Bangunan SUK di bawah Majlis Pengangkutan Awam Selangor yang akan ditubuhkan tidak lama lagi.
Katanya, insentif itu akan membabitkan kakitangan awam di Bangunan SUK dan akan diperluaskan kepada kakitangan Pejabat Tanah dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).
“Kita merancang untuk memberi insentif ini kepada kakitangan awam negeri supaya penggunaan kenderaan dapat dikurangkan.
“Disamping itu, kita juga dapat membantu menaikkan ekonomi syarikat-syarikat pengendalian bas yang tidak lagi mendapat keuntungan ketika ini,” katanya dalam sidang media selepas merasmikan Majlis Dialog Belanjawan 2014 di Hotel Grand Dorsett.
Insentif rebat pengangkutan awam kepada kakitangan awam itu termasuk dalam tujuh perlaksanaan Manifesto Pilihanraya Umum Ke-13 Pakatan Rakyat  menerusi Pelan Tindakan Lima Tahun.

KJ beri laluan pada PAS dalam keadaan mabuk..

Rata-rata ahli umno dan rakyat diperbodohkan hakikat bahawa kemenangan calon UMNO meningkat di PRU13 yang lalu adalah bersandarkan kepada Melayu takut kepada perubahan kuasa dari BN kepada Pembangkang yang diketuai Anwar berdominankan DAP dan bukannya atas sangat relevannya UMNO pada Melayu dan Islam buat masa sekarang.

Sama hakikatnya pembangkang menang di Selangor, Perak, Penang pada PRU13 adalah atas dasar perubahan undi Melayu kepada pembangkang kerana memprotes Paklah pada masa itu dan bukannya berdasarkan pembangkang benar, kuat atau hebat.

Malangnya di dua PRU yang lalu, 12 dan 13 - PAS gagal berada di landasan yang betul untuk mendapat sokongan padu orang Melayu untuk mereka ambil alih kuasa dominan dari UMNO.

Di PRU14, PAS masih berpeluang membaiki kesilapan dengan tidak bersama lagi dengan pembangkang sebaliknya kembali kepada perjuangan asal mereka iaitu, Islam kerana pemimpin UMNO masih berada dalam keadaan 'perasan dan mabuk' kononnya UMNO menang disebabkan mereka masih relevan dengan Melayu.

Tugas PAS lebih mudah kerana UMNO masih ditakok lama dan sedang bergerak ke belakang dalam isu Islam dan Melayu. Pemimpin UMNO masih berkayal dan bernostalgia dengan cerita perjuangan lama. Mereka sebok menoleh ke belakang dan terlupa usia sebenar mereka sekarang. Mereka sedang laju turun kegaung yang mereka sangkakan laju ke depan.

Hayati keperasanan dan mabuknya orang UMNO melalui ungkapan Kj.

"Kalau betul Umno dah out of touch dengan perjuangannya untuk rakyat biasa terutamanya orang Melayu, sudah pasti bilangan kerusi Parlimen Umno tidak meningkat pada pilihan raya umum lepas dan sudah pasti orang Melayu juga akan menyokong pembangkang,"  

 Kenyataan ini dikeluarkan semasa ditanya tentang missinya dalam mempertahankan jawatan Ketua Pemuda - adakah UMNO punya masa depan jika Ketua Pemudanya sedang tidak berpijak dibumi nyata. 
Rata-rata pemimpin UMNO termasuk Najib - inilah yang mereka sedang alunkan.. termakankah orang Melayu dengan irama ini.



Dan ini ada satu ulasan yang hampir relevan menjawab persaolan di atas - dikutip dari sang komen di blog lain: 

 Jangan kita letak harapan PAS dan Umno akan bersatu. Tidak akan terjadi selagi PAS itu diterajui oleh manusia dan Umno juga diterajui oleh manusia. " Ulamak " ke tidak ulamak, kita letak tepi. Selagi mereka bernama manusia, mereka dikawal oleh nafsu. Akan terjadi penyatuan PAS dan Umno hanya jika kedua2 parti itu diterajui dan dianggotai oleh malaikat. Sebab malaikat dicipta Allah tanpa nafsu.

Kita orang melayu boleh bersatu sendiri2. Kita dah buktikan pada PRU13 baru2 ini, dan kita berjaya. Masa PRU13, pemimpin Umno tak menyeru supaya kita bersatu, pemimpin PAS jauh sekali. Tetapi dalam diam dalam senyap kita bersatu, bersatu untuk memastikan bangsa kita terus memegang tampuk pemerintahan di negara ini.

Dan hasilnya, hari ini barisan kabinet yang adalah adalah Barisan Kabinet Melayu dan Bumiputra. Kerajaan yang memerintah negara hari ini adalah kerajaan Umno dan bukan BN lagi dah. Maknanya tanpa undi daripada bukan melayu pun kita orang melayu dan bumiputra boleh membentuk kerajaan. I am very proud of it.

So masih juga nak memimpikan penyatuan Umno dan PAS ? Kalau kita nak melayu jadi kerajaan, Umno ada. Kalau kita nak kerajaan yang bersahabat dengan Setan, Pas ada. Tepok dada tanya aqal.

Ana Muslimah 
 http://novandri.blogspot.com/2013/09/terkini-anwar-ibrahim-boleh-kenapa-hadi.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+novandri+%28MINDA+INTELEK+MELAYU%29

Jika PAS pula terus berdegil, kesilapannya berulang seperti di sini:
 http://maelpengerang.blogspot.com/2013/09/iya-ke-pas-tidak-pernah-tabur-duit-masa.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MaelPengerang+%28Mael+Pengerang%29

Sunday, September 22, 2013

Anwar wajar dilepaskan - apa kata ulama politik PAS

UMNO dan Najib mungkin terasa panas kerana Anwar mendahului mereka.....



OOOOOOOOOOOOOPPPPPPPPPSSSSSSSS .... bukan yang ini






YANG INI...

Anwar yang tidak pernah dilepas pandang oleh kawan atau lawan atau sememangnya anwar  memerlukan dipandang dan diberi perhatian timbul dengan isu wajah barunya.
Jika salah makan atau salah ubat tentulah wajah semasanya akan kembali pulih dalam masa jangkapendek tetapi benar jika ada 'rawatan' untuk mengubahnya maka perlulah dirujuk kepada keperluan dari segi kesihatan dan hukum Islam.

Ulama politik PAS wajar bersuara dari segi hukum  dan apakah dengan perubahan tersebut tidak menjejaskan ikatan yang mereka buat selama ini. Apakah perubahan wajah anwar tidak turut melibatkan perubahan niat, sikap dan strategi anwar itu sendiri.

Jika hukumnya bukan haram, Anwar wajar dilepaskan dari sebarang kritikan peribadi yang bertujuan mengaibkannya.

UMNO dan Najib mungkin terasa panas kerana Anwar mendahului mereka dalam soal meremajakan..

Otak Ahli Parlimen Yang Bijak.. UMNO ada?

ini aku copy dan paste dari sebuah blog, jarang benar aku setuju dengan penulis ini dalam soal bicara politiknya tetapi apa yang baik tentulah kena sokong.

Bagi tajuk di bawah, apakah pemikiran ini ada pada ahli parlimen dan pemimpin umno yang sedang sebok berkempen memenangkan diri sendiri atau kroni mereka. Jika ada, kenapa tidak dibawa keperingkat paling tinggi untuk diperhalusi dan dilaksanakan.

Jika pihak atasan kurang bersetuju, kenapa tidak jadikan satu perjuangan, beri penerangan yang berterusan dan terus memperjuangkannya, bukankah sumpah pemimpin umno semuanya kerana 'ugama bangsa dan negara' !!



Najib has launched the Bumiputera economic empowerment Plan. BEEP. It has come to this now. Twittering, face booking, blogging, whats-apping and now beep-ing he country. Naib will be  beep-ing the Malays so that they can take their rightful place in our country. After NEPing the country, Malay equity stands around 23%? Does ownership of this 23% mean anything to the ordinary Malays who have the face the daily grind of life?
23% is owned by GLCs, the Malay elite, the privileged and the Malay monied class. This BEEP is going to turn into another excuse to justify the rape and plunder. After raping the girl repeatedly, the rapist presents her with a bunch of flowers. This is exactly what the BEEP announced by Najib represents- the presentation of a bunch of flowers after the raping the Malay lady over and over again.
 If you can’t dazzle people with your brilliance, confound them with your bullshit.
There are almost 10 million Malays living with a monthly income of RM1500. Why aren’t these people directly aided? Why do we arrogate ourselves the authority and omniscience to even claim we know what is best for the Malays? The ordinary Malay knows he wants to get out of poverty if only he has the means to. So why don’t we give them the means to? The problems of the present lot of 10 million people must be tackled immediately.
Why must we create an artificial layer of decision makers, central planners to work out things for us? It’s good that we acknowledge education, re-skilling and advanced training to be the means. Buts that for future generation and it’s also a deferred realization. What about the now and present? The 10 million destitute- no house, no land, no money, many children , no income generating resources?
I have gone around with a keener awareness about what to do with the people of Raub. To me, if we want to help the Malays, we do the Raub Model. 3 things the government must do. Help the 10 million people directly by (1) building them really affordable and decent homes (2) give them land (3) give them capital. Then they work. They have a home over their heads, they have land on which to cultivate and they have capital in hand, presently to start their enterprise off the land. No need for that elaborate structuring of a blueprint thought about by a central body directing economic enterprise.

This is a fundamental error the government is repeating.  We all know the role of government. A minimalist umpire responsible for a certain number of specific functions. Beyond that, we must have faith in the market system. If we continue placing faith in a handful of men/women who plan our lives, then we are going to regret the decision. If we allow ourselves to believe in the myth of trickle down sharing of wealth, we are also going to get disappointed. Help the poor and destitute directly.
Instead the government plans to spend through the middleman institutions. Education is deferred wealth creation. You reap the benefits of education years later. In the meantime, the 10 million living on less RM1500 per month will do what? Every essential item has increased in purchase price- rice, sugar, fish, meat, food stuffs,. Transport, utilities, etc.
These 10 million ordinary Malays face the daily grind of life. A pair of Bata shoes has increased by RM3. The cost of living is going up. The self-employed in the kampungs living on a monthly allowance of RM300 per month , with 3-4 children, rented housing will have to make ends meet. These people are destitute. Why are they not aided directly?
Here is something which I cant understand. We know who the destitute and poor are. But we don’t aid and assist them directly. We don’t appoint them to wealth creation resources.
 http://sakmongkol.blogspot.com/2013/09/beep-beep-here-comes-roadrunner.html

Lesen Memandu Lim Guan Eng - Lesen Kopi "O"

"Menurut perlembagaan DAP, Klausa 8, Artikel 6 dan Klausa 8, Artikel 8, menyatakan bahawa setiausaha agung seharusnya menghantar notis memanggil mesyuarat pemilihan sekurang-kurang 10 minggu sebelum kongres kebangsaan parti. 
Maka cadangan Karpal Singh selaku pengerusi yang mahu pemilihan diadakan pada November 2013 lebih tepat dari
cadangan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang berkeras mahukan 29 September."

Saturday, September 21, 2013

Obama datang ke Malaysia untuk siapa? Anwar atau Najib..


Oabama akan datang Malaysia Oktober depan, kunjungan pertama selepas 50 tahun  (presiden amerika lyndon johnson pernah datang ke malaysia pada tahun 1966) merupakan detik sejarah yang agak penting samada sebagai keperluan atau semata-mata kebetulan di era Najib.
 Obama terlebih dahulu akan menghadiri sidang apec di bali, indonesia.


Sebelum ini pernah dikatakan anwar mempunyai hubungan yang agak abrab dengan amerika dan bolehkah ini dikaitkan kunjungan obama kali ini sebagai moral support kepada anwar dan membawa satu message  khas kepada najib?

Apa keperluan obama datang ke malaysia sedangkan dia pasti akan berjumpa najib di apec, bali, indonesia sebelum itu?

Pada Jun 2013, Anwar turut sebok ke Indonesia untuk bertemu SBY semasa najib sedang melakukan lawatan di sana kononnya ada pertemuan di antara mereka.

Apakah Anwar juga akan turut sebok untuk mengambil peluang bertemu obama oktober nanti di tanah air atas alasan yang mana satu?  dia nak jumpa obama atau obama yang minta berjumpa?

Kerajaan wajar layan MCA. demi undi cina..

Kerajaan diminta menggunakan budibicara untuk memmbawa balik mayat sesiapa sahaja walaupun bukan warganegara jika itu diminta oleh Pakatan Pembangkang, MCA dan akhbar The Star dan yang sewaktu dengannya.

Calon2 Naib Presiden dan Ketua Pemuda UMNO diharap menjadikan ini sebagai satu perjuangan bagi memenuhi hasrat rakan komponen BN.

Ini akan mengurangkan kritikan ke atas kerajaan BN dibawah kepimpinan Najib. Masyarakat cina mungkin akan memikirkan semula untuk memberi undi kepada BN pada PRU14.

Kalau mahu negara ini dipandang adil, mahu aman, mahu kaya - layanlah MCA.




Najib perlu dinasihati sebelum terlambat.. zahid jng bawa budaya anwar...




Gambar menceritakan seribu perkara berdasarkan pandangan masing-masing dan disahkan mereka akan mempertahankannya secara bersama-sama untuk jawatan Naib Presiden seolah-olah once mereka pegang, itu hak yang nak dipertahankan sehingga ada terlupa ukur baju di badan sendiri. Yang cerdik seperti Zahid masih mahu membawa bersama yang kurang cerdik seperti Hishamuddin yang lemah dan lembek 
 \
 Perjuangan ini untuk siapa sebenarnya?

Semata-mata atas alasan  Najib dah restu, atas alasan mereka saling memahami dan serasi. Sehinggakan orang lain yang nakbertanding mesti dapat nasihat Najib.
  Apapun politik tetap ada sepak terajangnya, di depan dan di belakang ada banyak
 perbezaan, rambut sama hitam, hati lain-lain. 

Hakikatnya apabila Mukhriz menawarkan diri, Ali Rustam dan Isa Samad dapat tempias untuk turut berpotensi menang.

Adalah penting untuk perwakilan menasihatkan Najib dalam bentuk penentuan undi pemilihan Naib Presiden bahawa UMNO bukanlah miliknya.


zahid pula bukan lagi remaja, dah tua, tunjuklah tauladan pemimpin yg boleh dihormati oleh pemimpin pelapis dan muda seperti mukhriz, janganlah cuba jadi kepala puak dengan membawa budaya anwar untuk terus kekal di dalam umno, ini pertandingan antara sahabat, berkempen secara individu, secara jantan dan tak perlulah dukung nama najib keseluruh negara.

isu abu mayat cinpeng - mca pujuk ajibgor ? tunduk lagi?

isu abu mayat chin peng yg bukan warganegara malaysia dilarang untuk dibawa masuk ke malaysia membuatkan mca yg cuba nak jadi hero wayang tongkoi terkedu dengan jawapan timbalan menteri dalam negeri bahawa mca bebas bersuara tetapi kerajaan telah membuat keputusan.

mca kemudiannya mempertikaikan kenapa mca tidak dianggap sebagai sebahagian dari kerajaan maka jawapan yg tepat ialah kerana mca sendiri yg menolak untuk berada dalam kerajaan. apa yg mca boleh buat dan bagitahu org cina ialah padan muka kamu kerana memilih dap utk menjadi wakil kamu, rasakanlah... kalau mca wakil org cina sudah tentu mereka dapat pujuk ajibgor atas semangat 1malaysia. peluang ini sudah terlepas...

Hishamuddin bernafas dalam lumpur..

Hishamuddin setakat ini digambarkan sebagi calon yang sukar mempertahankan jawatan Naib Presiden dan jika gagal, karier politiknya selepas ini sudah sukar untuk kembali berada di atas kecuali ada perubahan siskap dan caranya, tetapi itupun sudah dikira lambat. Harapannya kini lebih kepada peranan Najib itu sendiri membantunya atau terpaksa juga menerima keadaan.

Najib tentu boleh meminta Isa Samad @ Zahid @ Mukhriz untuk 'carry' bersama nama Mudin?

Apapun keputusan - tempat Muddin tetap ada selagi Najib menjadi PM.Bukankah Najib suka membuat koleksi antik seperti mengekalkan Syed Hamid sebagai Pengerusi Spad, Isa Samad sebagai Pengerusi Felda dan banyak lagi...

Persepsi pergantungan kepada Najib tidak dapat disangkal kerana berdasarkan kebolehan Hishamuddin sewajarnya dia tidak berada di Kementerian yang begitu penting dan kanan. Kelemahan muddin bukan terpancar sekarang, malah sejak menjadi Ketua Pemuda yang mempelopori pemuda lembek dan bisu yang diwarisi Kj.

Terbawa ke jawatan Menteri, dia diketawakan dengan jolokan Menteri Teragak-Agak yang tak agak dan rasanya dia kekal sebegitu di mana sahaja dia berada.

Mudddin boleh meminta maaf atas kapasiti peribadinya tetapi bukan mewakili bangsa Melayu meminta maaf kepada sesuatu yang tidak kena pada perkara dan tempatnya. Menghunus keris sebagai simbolik budaya Melayu dalam sebuah perhimpunan bertamaddun apa kejadahnya nak minta maaf.

Sikap meminta maaf ini juga dicontohi Najib, meminta maaf kepada rakyat Malaysia atas kepimpinan UMNO terdahulu juga sesuatu yang tidak wajar kerana ia memberi gambaran pemimpin UMNO melakukan banyak dosa besar kepada rakyat secara umum sedangkan hakikatnya dosa pemimpin UMNO lebih kepada individu.

Kesilapan mentadbir dan membuat keputusan tanpa sengaja adalah sesuatu yang normal tetapi membolot kekayaan negara secara rasuah dan salahguna kuasa itu adalah dosa besar, bukan sahaja dilakukan oleh sebahagian pemimpin UMNO tetapi juga majoriti pemimpin dari parti lain termasuk pembangkang.

Bagaiamnapun itu semuanya belum berakhir kerana persepsi perwakilan adalah berbeza dan kemungkinan besar kempen Naib Presiden mungkin dalam bentuk pakej 3 serangkai atau 2 serangkai yang turut disertai Muddin. Sebagai contoh kalaulah 3 serangkai itu membabitkan Zahid-Mukhriz-Mudin @ Zahid-Mudin-Shafie @ Ali Rustan-Mudin-Isa, bukankah itu memberi kelebihan kepadanya???
 http://shahbudindotcom.blogspot.com/2013/09/hishammuddin-tak-mungkin-kalah-naib.html

Friday, September 20, 2013

Zahid nak Timbalan Presiden - dinasihat jangan..

Semasa pengumuman paklah membuat peralihan kuasa kepada Najib sebagai Presiden UMNO, pada masa itulah juga zahid menawarkan diri untuk mengisi jawatan Timbalan Presiden yang dikosongkan walaupun sudah diwar-warkan tempat itu untuk Muhyiddin.

Atas nasihat Najib - Zahid melepaskan perebutan dan ini memberi kemenangan tanpa bertanding kepada Muhyiddin dan kekal sehingga kini.

Persaolannya apakah pakej nasihat Najib kepada Zahid pada masa itu?

Berbeza dengan Zahid, Muhyiddin membawa halatuju politiknya berdasarkan kewibawaan dan pengaruhnya tersendiri tanpa membayangi atau dibayangi sesiapa. jauh sekali dari mendapat nasihat secara rasmi dari sesiapa.

Selepas menonjolkan diri sebagai 'penyapu baru' di Kementerian Dalam Negeri yang hampir pasti menjadikannya calon favourate Naib Presiden yang wahid tiba-tiba tersentak bila Mukhriz yang lambat panas di saat akhir menawarkan diri. Zahid mencadangkan Mukhriz mendapatkan nasihat Najib terlebih dahulu ??? Adakah zahid adalah orang yang sama meminta Azalina mendapatkan pandangan Najib hingga dia menarik diri perebutan Ketua Wanita ?

Kalau untuk calon pilihanraya atau jawatan dalam kabinet itu wajar atas budibicara dan kuasa Najib selaku PM tetapi apahalnya pulak dalam parti? Apakah zahid rasa tergugat kekanannya atau hampir pasti terkeluar dari senarai sebagai Timbalan Presiden dan Presiden 10-20 tahun lagi. Apakah nasib seperti KuLi dan King Ghaz tercicir bas berulang dan Zahid dari awal sudah menghidunya.

Anggaplah peluang Zahid sebenarnya sama dengan Muhyiddin tetapi hakikatnya tempat itu telahpun diisi oleh Muhyiddin atas dasar kesetiaannya pada parti, bukan seperti Zahid yang setia pada Anwar dan akhirnya hilang kepercayaan dan kekananan.
Sampai sekarang pun Zahid kritik Anwar sekadar 'batuk ditangga'. Jadi Naib Presiden dan pegang Menteri KDN sudah di anggap maksima dan Zahid sewajarnya sudah melihat kepada persaraan 10 tahun lagi.

Mempertahankan jawatan Naib Presiden - sudahkah Zahid mendapatkan pandangan dan nasihat Najib? Bukankah 'penonjolan' Zahid sebenarnya menghancurkan kredibiliti sepupu Najib?

Jika meremajakan UMNO di ambilkira, wajar Zahid merasa syukur jika di sangkut sebagai Naib Presiden undi ketiga terbanyak berbanding dengan Shafie Apdal dan Mukhriz.

Kenapa sekadar pindah sekolah - terus berambus pindah negara kan lagi senang..

Benarkah dakwaan ramai pelajar bukan Melayu berhenti dari sekolah ini selepas kes tersebut?

Tidak benar. Hanya seorang murid sahaja berhenti kerana tidak berpuas hati mengenai isu ini. Dua murid Melayu yang berhenti adalah kerana berpindah ke Pahang. Tidak ada isu yang harus ditimbulkan mengenainya.
 
 sebuah akhbar Inggeris telah cuba menghidupkan terus isu ini untuk  mengapi-apikan perasaan kebencian orang India terhadap orang Melayu.

Anwar mampu buat Muhyiddin jelous..







Thursday, September 19, 2013

Pemimpin sudah bertukar kiblat..

Semuanya gara gara UMNO terhakis dan hilang kuasa majoriti politik negara. Dan lebih penting di UMNO sendiri, pemimpin sudah bertukar kiblat - dari Melayu kepada liberal. 

DAP dilihat berjaya dan berkuasa kerana di apungkan oleh PKR dan PAS. Mengapungkan DAP sebagai dominan boleh diambilkira sebagai kejayaan dan kemenangan utama PAS dalam sumbangan akidah dan politiknya.
 Dan lebih penting di PAS sendiri, pemimpin sudah bertukar kiblat - dari Islam kepada liberal.

Perebutan jawatan dalam UMNO sekadar pembaziran masa jika yang menang juga tidak mampu mengembalikan kuasa Melayu dan Islam. Walaupun mungkin samudin tewas tetapi suasanyanya tetap melahirkan Naib Presiden yang berwatakan samudin.

Jika dalam PAS, suara ulama sudah mula terpinggir maka apa kurangnya di UMNO, kuasa untuk utamakan Melayu dan Islam makin jauh di sanubari mereka. Apakah PAS lebih ulama jika melahirkan 1000 watak seperti Nik Aziz.

Pemimpin PAS dan UMNO sudah sama - yang mereka kejar ialah jawatan untuk kuasa dan harta. (Dulu boleh le jugak puak PAS kutuk UMNO sebagai asabiyah, tetapi sekarang..depa lagi teruk) Mereka dapat apa yang mereka mahu tetapi masih belum cukup. Mereka berlumba sesama mereka.

Oleh itu jika saban hari dalam pelbagai situasi, Melayu dan Islam dihina dicaci diperbodoh maka senerio itu adalah sekadar menunjukkan kegagalan pemimpin dan bangsa Melayu yang sudah mula diruntuh. Tidak perlu salahkan orang dan kaum lain kerana kesilapan terbesar datangnya dari kaum sendiri - MELAYU

UMNO dan PAS perlu belajar dari Al Arqam bagaimana memajukan ekonomi ummah untuk dipandang tinggi kalau malas sangat nak selak sejarah kejayaan Rasulullah dalm perniagaan.

Harapan yang diletakkan terlalu tinggi kepada Mukhriz dari sebahagian besar orang Melayu dan Islam di dalam atau di luar UMNO adakah hanya satu imaginasi sahaja? 




..

Mukhriz kurangkan kroni Najib..


Saolan pertama: Setakat manakah kebenarannya Mukhriz mendapat sokongan semua Ketua Bahagian UMNO Kedah untuk dia bertanding kerana ada antara Ketua bahagian yang sedia ada merupakan penyokong kuat paklah dan pernah memperdajalkan Mahathir di Kubang Pasu?

Ada dua perkara menarik yang belum ada keputusan setakat ini samada Mukhriz sah bertanding Naib Presiden atau tarik diri selepas dikatakan akan bertemu Zahid, Muhyiddin dan Najib.

1. Sebagai kompromi - Jika tarik diri - teori yang paling senang ialah demi kepentingan Hishamuddin.

2. Sebagai kompromi - Jika tarik diri - Akram akan dimenangkan Ketua Pemuda mengalahkan Kj

Teori kedua lebih menarik dan menguntungkan hayat UMNO itu sendiri. Dalam masa yang sama Hishamuddin tidak semestinya menang !!! 

Persepsi yang popular setakat ini ialah UMNO sudah menjadi Sdn Bhd milik Najib sebagai pemegang saham terbesar selepas kepastian tidak akan berlaku pertandingan Presiden kecuali di saat akhir KuLi menawarkan diri atau ada anak lelaki sulaiman pelestine yang akan mengikut jejak langkah bapanya.

Walaupun Najib akan terus sebagai Presiden dan sekaligus PM itu tidaklah bererti saham Najib dalam umno tidak boleh dikurangkan oleh perwakilan. Langkah yang boleh diambil ialah mengurangkan kroni Najib dalam MT UMNO itu sendiri. 

Siapakah kroni2 najib seperti yang dimaksudkan itu?


.......................................................................................

kemaskini:

ALOR SETAR 19 Sept. - Menteri Besar Kedah, Datuk Mukhriz Tun Dr. Mahathir hari ini secara rasmi menawarkan diri untuk bertanding jawatan Naib Presiden UMN0 pada pemilihan parti bulan depan.
Pengumuman itu dibuat semasa beliau berucap pada majlis pengenalan calon-calon pemimpin UMNO dari Kedah yang menawarkan diri untuk bertanding pada pemilihan parti nanti. - UTUSAN ONLINE



Nizar dan Ngeh Koo Ham..mereka tak bangga dengan cin peng

TAIPING: Bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin menafikan sekeras-kerasnya tuduhan pihak tertentu yang mengaitkan dirinya mempunyai hubungan kekeluargaan dengan bekas Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng.

Sambil berseloroh, beliau 'menawarkan' DNA miliknya untuk dibandingkan dengan DNA milik bekas pemimpin pengganas tersebut bagi membuktikan tuduhan tersebut tidak berasas sama sekali.

"Ini merupakan satu fitnah yang amat dahsyat kepada diri saya sendiri. Dan saya cabar mereka kalau mereka boleh buktikan dalam konteks DNA, ambillah DNA saya dan periksalah DNA daripada debu-debu Chin Peng sama ada saya ada perhubungan tali kekeluargaan.. Saya pun nak tahu juga.

"Tapi kita sebenarnya satu keturunan. Itu saja. Saya menafikan sekeras-kerasnya.. Kalau mereka buktikan dengan DNA, saya boleh buat pertimbangan semula," katanya sambil tersenyum.

Baru-baru ini, beberapa buah blog mendakwa Adun Changkat Jering itu mempunyai hubungan kekeluargaan dengan Chin Peng, di mana ibunya dikatakan merupakan sepupu kepada bekas pemimpin pengganas itu.

Memetik dakwaan sebuah blog, Kulaan Niring (http://kulaanniring.blogspot.com), Chin Peng juga adalah bapa saudara kepada Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham dan Setiausaha DAP Perak, Nga Kor Ming.

Nga sebelum ini turut menafikan dakwaan tersebut.

Pembangkang terlebih idea..

Aku masih tak faham muka tak malu pembangkang ini yang kalau bodoh elok semua letak jawatan.
Pilihanraya ialah untuk memilih wakil rakyat samada di peringkat negeri atau parlimen..bila menang tujuannya untuk mewakilkan rakyat ke dalam dewan undang negeri atau parlimen untuk mengutarakan dan membincangkan soal rakyat dan negara.

Setakat ini sejauh mana mereka memaksimakan ruang dan peluang itu atau hanya menjadi monyet dan beruk mempamirkan bodoh dan bangang mereka yang berterusan.

Sebaliknya mereka memilih untuk berpolitik sepanjang masa kerana mereka tidak mempunyai agenda rakyat dan negara yang jelas. Mereka hidup atas isu dan complaint.

Pakatan ulangi sedia dialog dengan BN isu rakyat

KUALA LUMPUR 19 SEPTEMBER: Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat mengulangi kesediaan untuk berdialog dengan Barisan Nasional (BN) bagi menyelesaikan isu rakyat yang kian runcing.
Perkara itu diputuskan Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim; Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang dan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam persidangan majlis itu semalam.
“Kami sekali lagi menyatakan kesediaan untuk mengadakan dialog dengan Barisan Nasional, bertujuan menyelesaikan masalah-masalah negara yang kian runcing seperti bebanan hutang kerajaan yang menggunung, harga barang meningkat mendadak, jenayah dan rasisme menular yang menggugat hubungan baik di kalangan masyarakat,” kata mereka dalam kenyataan hari ini.

Wednesday, September 18, 2013

Mukhriz masuk perangkap!

Kenapa Mukhriz perlu terburu-buru untuk bertanding Naib Presiden UMNO?
Apa sumbangan Mukhriz terbesar setakat ini semasa menjadi Timbalan Menteri Perdagangan Luar Negeri dan kini Menteri Besar Kedah.

Kalau kita ambil perbandingan, Khaled Nordin lebih sesuai dan berwibawa untuk bertanding Naib Presiden melihat kepada keberkesanannya semasa memegang Timbalan Menteri, Menteri, Exco Negeri dan kini Menteri Besar. Malah Khaled begitu stabil dan sabar dalam berpolitik dalam meniti ke jawatan sekarang.

Mukhriz wajar membuktikan dirinya terlebih dahulu sebagai seorang politik yang mahir dan berpengalaman dan pentadbir yang berkesan dan yang paling penting mampu tidak dibayangi kehebatan bapanya. Mukhriz tidak harus terburu-buru dengan kegahairahan yang disekelilingnya berharap untuk dia bertanding kerana mereka, penyokongnya juga mempunyai agenda tersendiri dan tersembunyi.

Adalah lebih baik Mukhriz membantu akram sanusi untuk menang bertanding dengan KJ.

Apa Mukhriz nak terjun? Apa jasa Mukhriz di dalam perjuangan UMNO dan Barisan Nasional terutamanya UMNO Kedah? Mukhriz cuma dapat menjadi Timbalan Menteri MITI, - Apa jasa Mukhriz didalam MITI? Berapa Banyak Funds yang berjaya di bawa masuk oleh Mukhriz ini?

Ini tidak Lain - Hanya Kebergantungan Yang Amat Keterlaluan kepada Tun Mahathir. Apa kita nak biar UMNO ini jadi Trade Mark Hak Milik Mereka-Mereka Yang Berkepentingan Sahaja?

Apa tidak ada orang Lain selain Daripada si Mukhriz nie seramai yang ada di dalam UMNO.

Ini kerana si Mukhriz Nie TAK LAYAK LANGSUNG, dia Tak layak dan tak pernah layak BUAT MASA INI.

Tuesday, September 17, 2013

Secara moralnya Kj sudahpun tewas..

Bila ada pertandingan Ketua Pemuda maka hilanglah 'kemegahan' yang ingin cuba dibawa sebagai hadiah dan persembahan kepada bapa mertua.

Bila ada pertandingan ertinya adalah 'yang diragukan'.

Lawan ikram samalah macam lawan Mukhriz..tu yang buat Kj parah.

Kelemahan Akram hanya satu - dia tak pandai bawa kereta langgar buntot kereta anak perempuan najib.

Moralnya, Kj sudahpun kalah...
http://www.rbfonline.net/2013/09/ketua-pemuda-siapa-pilihan-anda-khairy.html



Tetapi Kj masih ada satu cara...
Nak kira 700 undi pun makan masa 8 jam - Mahathir!



















Raihan Suleiman Palestin- ini satu lagi contoh terbaeekkk - tanding Ketua Wanita.
Selepas Azalina tarik diri kerana bersebab:
KUALA LUMPUR 17 SEPTEMBER: Ahli parlimen Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman menarik diri dari bertanding sebagai Ketua Wanita Umno dipercayai selepas tawaran jawatan tinggi di syarikat berkaitan kerajaan (GLC).
ZuraidaKetua Wanita KEADILAN, Zuraida Kamaruddin dalam kenyataan hari ini berkata, tawaran jawatan terttinggi di GLC tertentu sebagai imbuhan kepada Azalina yang menarik diri dari mencabar penyandang

Monday, September 16, 2013

hishammudin undur beri laluan pada mukhriz...

siapakah pemimpin umno yg sudah tua dan perlu ditolak dan tidak perlu dipilih semula spt yg dimaksudkan oleh dr mahathir? begitu juga pe,impinnyg rasuah? politik wang?

ali rustam? isa samad? kj? - bukankah mereka mempunyai rekod dan persepsi tertinggggiiii...

 alangkah cantiknya kalau muhyiddin berundur secara sukarela dan ikhlas untuk memberi laluan kpd zahid.

alangkah hebatnya tapi paling mustahil, hishammudin berundur untuk memberi laluan kpd mukhriz.

bagaimana pula dng shahrizat? bukankah ia tidak menepati harapan dr mahathir sebaliknya azalina yg menarik diri? apa pakej yg ditawarkan kpd azalina?

biarkan shj kj dan ikram beradu tenaga. paling-paling-paling mustahil kj akan tewas, umno terlalu sukar dipisahkan dng politik wang secara terang2an. dunia hampir kiamat kalau ikram menang !

pemimpin tua yg masih mengejar kuasa, pemimpin yg masih tak mahu mengaku menjadi liabiliti kpd parti, pemimpin yg masih bersandar kpd pemimpin tertinggi dan politik wang dlm umno adalah penyakit2 rangkaian yg terus relevan pada umno.

penyakit yg dicetuskan pemimpin sudah meresap ke akar umbi - perebutan menjadi perwakilan bermula di peringkat cawangan, sudah pandai mengidam sampul hijau..

Bolehkah kita iktiraf dan pakai ulama PAS sebagai ulama Islam sebenar?


Sebok sekarang diperkatakan persefakatan PAS dengan Parti Pembangkang lain perlu dikaji semula kononnya untuk melihat sejauh mana tahaluf siyasi itu menepati syarat-syarat yang dikehendaki oleh Islam, memberi keuntungan kepada perjuangan Islam dan memberi kebaikan kepada Pas atau sebaliknya.
"Andai hasil kajian itu memberi jawapan bahawa tahaluf siyasi yang dilaksanakan selama ini menepati syarat yang ditetapkan oleh syarak dan memberi kebaikan kepada perjuangan Islam, maka ia wajib diteruskan berdasarkan persefahaman yang telah dimeterai sesama parti anggota yang bertahaluf.
"Namun, jika hasil kajian itu didapati tahaluf siyasi yang telah berlangsung empat tahun lepas tidak menepati syarat yang telah digariskan oleh para alim ulama Islam yang muktabar, pula mendatangkan keburukan atau kemudaratan buat perjuangan Islam yang didukung oleh Pas, maka haram tahaluf itu diteruskan,"
Semua ini adalah omongan kosong yang tidak berkesudahan kerana akhirnya yang memutuskan ialah seorang dua yang masih tebal ego dan dendamnya. 

Malah di awal-awal lagi sudah di maklumkan "Kita serahkan kepada pimpinan tertinggi. Mungkin pada muktamar nanti ada usul kaji semula," ujarnya.

Malah dalam satu kenyataan, Setiausaha PKR menegaskan usul itu datangnya dari cabang parti PAS yang lemah dan tidak terkesan langsung atas persetujuan dan perjanjian.
 
Dan paling akhir dan penting ialah wajarkah golongan ulama PAS boleh kita iktirafkan ulama mereka kerana rekod sebelum ini menunjukkan betapa mereka menyalahgunakan status itu dalam beberapa isu tentang Islam, mereka lebih berkiblatkan politik - menghalal cara atas mengejar pangkat, jawatan dan kemewahan. 

Nik Aziz dan Hadi Awang adalah antara contoh tepat bagaimana 'ulama' mereka tidak stabil dan diragui dengan kenyataan-kenyataan yang tidak menguntungkan Islam semata-mata mereka benci pada UMNO !!! 
 
“Jika dilihat dari sudut politik, Pas sebagai parti mempunyai tujuan untuk mengembangkan pemikiran, meraih kuasa dan salah satunya adalah melalui sistem pilihan raya sama ada di peringkat Parlimen atau Dun.

“Saya kira jika Pas tiada dalam PR, kita tidak mampu untuk meraih lebih banyak kerusi, seperti di Selangor, kita sudah menjadi sebahagian dalam pentadbiran,”- ahmad awang

SIAPA ULAMA SEBENAR?

Dari sudut bahasa, ulama diterjemahkan sebagai orang yang mengetahui. Adapun dari sudut istilah, tidak ada definisi yang jamik dan manik (konprehensif) bagi maksud ulama.

Jika dirujuk kepada kitab tafsir, seperti at-tafsir al-kabir, Imam fakhruddin Ar-razi mendefinisikan ulama sebagai orang yang mendalami ilmu tafsir. Jika dirujuk kepada kitab hadis pula, ulama didefinisikan sebagai Al-Mutaahhil bi ilmi Al-hadis (orang yang berkelayakkan dalam bidang ilmu hadis). Dibuka pula kitab-kitab fiqh, didefinisikan ulama sebagai orang yang berkemahiran dalam bidang fiqh.

Lebih parah lagi, jika merujuk kepada perlembagaan PAS; yang mana ulama didefinisikan sebagai orang yang mempunyai pendidikan agama, sekurang-kurangnya sanawi 4.

Apa yang dapat dilihat, definisi ulama dari sudut istilah syarak pun, tidak diketemui satu kesepakatan dari kalangan pendefinisi-pendefinisi. Yang wujudnya adalah, pendefinasian itu lebih kepada sentiment kepada pendidikan masing-masing. Jika mereka berkepakaran dalam bidang tafsir, mereka akan mendakwa ulama adalah orang yang berkemahiran dalam bidang tafsir. Begitulah bagi mereka yang mendalami hadis, fiqh, usul fiqh dan sebagianya.

Justeru, dalam pendefinisian ulama ini, perlu dikaji balik dan perlu mendapat satu ketetapan dan pendefinisian yang bersifat jamik dan manik, dengan merujuk kepada kandungan Al-quran dan As-Sunnah sendiri, agar ia tidak dicandukan oleh golongan-golongan tertentu, terutama bagi mereka yang mencari "jawatan" dengan gelaran "ulama".

http://g-82.blogspot.com/2009/12/siapa-ulama-sebenar.html


Oleh itu samada PAS akan terus bersama pembangkang atau tidak itu adalah keputusan politik dan bukannya keputusan ugama dan jangan disalahertikan untuk kita terpengaruh dan menganggap ulama PAS adalah ulama Islam sebenar yang mewakili rakyat Islam malaysia.

Sunday, September 15, 2013

Ekonomi Melayu - tahap menu tomyam campur..

Tahniah DSN di atas pengumuman gagasan ekonomi orang melayu yang paling terbaeekk dan belum pernah diwar-warkan oleh mana2 PM melayu sebelum ini. Kemungkinan itulah menyebabkan DS mengambil masa hampir 5 tahun untuk mengkaji dan memikirkan satu gagasan yang hebat sebelum membuat pengumuman ini. Ini berbeza dengan gagasan kepada orang cina dan india yang dapat DS fikirkan dengan spontan dan segera.

Oleh kerana untuk memikirkannya pun DS memerlukan 4-5 tahun sebelum mengumumkannya maka sudah tentu DS memrlukan 15-20 tahun untuk melaksanakannnya pula - dan ini sangatlah difahami oleh orang Melayu.

Penguasaaan ekonomi orang Melayu sasaran 30% belum pernah terhasil; sejak merdeka hingga sekarang walaupun sudah bertukar PM dari yang paling cerdik kepada yang paling tidak cerdik dan kini tiba pula giliran DS.

Kenapakah sasaran itu sukar dicapai? Apakah kerana Melayu itu mudah lupa atau kerana pemimpin Melayu nya yang lupa dan leka. Adalah msutahil untuk tidak mencapai sasaran 30% malah sepatutnya lebih ketika kuasa poilitik di tangan Melayu kecuali kerana Pemimpin Melayu sedang menguasai ekonomi semuanya ke perut mereka.

Jom kita minta Menteri dan Pemimpin Melayu, Dari Ketua Bahagian ke Presdiennya, termasuk bekas-bekas dan mantan pemimpin dan menterinya untuk mengistiharkan harta. berapa banyak harta mereka pada tahun 1960 dan berapa banyak pula harta mereka tahun 2013..berapa kali ganda?????? Sudah tentu lebih dari 3000% ...jadi kenapa mustahil untuk Melayu mencapai 30%.

Untuk memperkasa ekonomi Melayu hendaklah dibuat setiap hari, setiap bulan, setiap 6 bulan, setiap tahun dan bukannya setiap kali menjelang PAU yang ada pertandingan. Jika orang Melayu diberi satu juta setiap hari ia akan menghasilkan 365 jutawan setahun dan dua ribu jutawan dalam tempoh 5 tahun. Berapa orang Melayu bergelar jutawan dalam tempoh setahun yang dihasilkan oleh UMNO kini?

Sudah tentu kelemahan atau sabotaj berlaku dalam perlaksaaan, tidak ada cacat dan celanya dalam menu, semuanya nampak sedap..