Google+ Followers

Friday, October 31, 2014

Rakyat Lebih Percaya Integriti Hakim dan Peguam Bola...

Surah 24. An-Noor, Verse 11:

إِنَّ الَّذِينَ جَاءُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِّنكُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَّكُم بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ لِكُلِّ امْرِئٍ مِّنْهُم مَّا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِي تَوَلَّىٰ كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِيمٌ
Translation:
Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita yang amat dusta itu ialah segolongan dari kalangan kamu; janganlah kamu menyangka (berita yang dusta) itu buruk bagi kamu, bahkan ia baik bagi kamu. Tiap-tiap seorang di antara mereka akan beroleh hukuman sepadan dengan kesalahan yang dilakukannya itu, dan orang yang mengambil bahagian besar dalam menyiarkannya di antara mereka, akan beroleh seksa yang besar (di dunia dan di akhirat).
via iQuran


Malam ni JDT vs Pahang..
Kalah mati..
InsyaAllah tiada konspirasi, tiada penangguhan dan rayuan keputusan.
Siapa menang atau kalah tidaklah sampai menyusahkan rakyat atau perlu bising memburukkan negara serata dunia.

Siapa kata rakyat tiada pilihan...

Rakyat biasa dan blogger cabok adalah manusia yang hanya ada harga pada satu hari dalam 365 hari x 5 tahun.

Baki hari selebihnya jadilah pemerhati, no complain, warganegara yang baik, berkorban untuk negara, jangan tanya apa sumbangan negara kepada kamu, bersyukur, jangan malas bekerja dan seterusnya percayalah kepada kerajaan samada yang kamu pilih atau tidak pilih.

Kalau tak suka, sila pindah ke negara lain. Penyelesaian total terbaik untuk negara.

Hanya satu sahaja rakyat tiada pilihan - parti kerajaan atau pembangkang, mereka sama sahaja. Pilih atau tidak pilih rakyat perlu berjuang demi mereka.

Luahan Rakyat Bukan Lagi Mainan Pembangkang ...

Something that all of you should read deeply with open eyes & mind. It was well said & written.
RAKYAT DIPAKSA TELAN TANPA PILIHAN - SAIFUL NANG

Jika saya tinggal di London, New York atau paling terukpun di Guangzhao, Melbourne jika minyak naik saya tak terasa pun. Alternatif disediakan untuk saya sampai dari sejauh zon 6 Kota London ke tengah bandar ataupun ke zon 6 arah berlainan dalam masa kurang 1 jam sekalipun semasa penyuraian waktu puncak. Apa nak risau jika Tuan Mayor Kota London juga naik train ke tempat kerja, untuk mesyuarat dengan pelanggan di mana-mana sahaja juga boleh naik train. Belanja pun tak banyak, guna sahaja kad bulanan mereka itu boleh sahaja melacak ke seluruh London. Untuk ke Manchester, Nottingham (seperti kita nak ke Kota Bharu dan Kuala Terengganu) boleh guna train juga dengan kekerapan tinggi dan HARGA YANG MURAH (jika nak banding dengan pendapatan mereka, harga itu memang murah).

Hari ini kita dipaksa untuk telan kenaikan harga tanpa kerajaan tuntaskan keperluan pengangkutan awam yang sangat parah. Naik bas pun tidak pasti boleh sampai ke pejabat tepat atau awal dari masa walaupun ada lorong khusus untuk bas. Saya minat melihat lorong bas di Istanbul seperti track keretapi yang tidak boleh dilalui kereta. Tak perlu buat landasan dan tak perlu beli keretapi mahal-mahal. Guna bas sedia ada juga sudah lebih baik dari membuat projek pelebaran lebuhraya. Sampai kita ada 50 lorong pun masih tetap tak cukup.

Tindakan pentingkan diri juga boleh disabitkan. Jika hebat pengangkutan awam nanti Proton punya jualan merosot pula. Dr. M tak akan berdiam diri.

Malaysia sudah diwarisi kepada Datuk Seri Najib Razak dalam keadaan yang sudah parah. Dapat pula ke tangan anak yang lahir atas dulang emas yang tidak pernah merasai kesusahan rakyat secara realistik dan peribadi. Saya tersinggung semasa pertemuan bersama beliau dalam satu perbincangan "tehtarik" di Jibby & Co Subang awal tahun ini, beliau berseloroh tentang isu air dan saya lihat ia tidak kelakar langsung. Pada keadaan gawat air dengan penggunaannya bercatu dengan asbab beberapa dari kami bercatu air di rumah sehingga mandipun nak b
ercatu, beliau boleh berseloroh "Saya boleh mandi...rumah saya ada air" (lalu ketawa).

Saya tahu ini pedas untuk Datuk Seri dan saya juga harap tak perlu nak katakan ini secara umum. Email cadangan berkajang-kajangpun, yang membacanya bukan dia tetapi ditapis oleh lapisan yang mungkin lihat ini remeh. Tapi kita lupa, jika suara rakyat ini seperti air. Jika disekat dia akan melimpah juga sehingga satu ketika limpahan itu akan meruntuhkan empangan yang dibina selama 57 tahun.

Petronas diajar untuk mengatakan rezab minyak kita tinggal sedikit, tetapi kerajaan lupa jurutera-jurutera carigali Petronas ada mulut dan ada Facebook. Mereka boleh bercakap dan mereka selalu bercakap rezab minyak kita sangat banyak lagi. Sekecil Brunei itu sendiri rezab minyaknya masih lagi tidak habis-habis dan tidak akan habis sehingga 2030, mengapa kita boleh fikir rezab kita akan habis pada 2030-an?

Masalah bila orang senang mentadbir, semuanya mahu dibeli dengan wang. Berikan rakyat BR1M sebagai gula-gula yang tidak mengenyangkan dan tidak juga berkhasiat. Wang tunai ditabur-tabur seperti Ali Baba Bujang Lapok memberi sedekah di pasar-pasar.

Turunlah Datuk Seri, Turunlah....

Bukan turun meletak jawatan, tetapi sebelum itu turunlah melihat SENDIRI kepayahan rakyat. Mungkin susah untuk Datuk Seri tahu sehingga Datuk Seri menerima gaji RM1500 sebulan dan perlu berulang alik dengan kereta sendiri yang berhutang dengan bank dengan kadar faedah bank konvensional dan "Islamik" tapi menjerut leher. Isi minyak sendiri dan bayar tol sendiri juga bayaran parking. Makan dengan bekal nasi yang dimasak oleh Datin Seri Rosmah sendiri. Mungkin baru boleh memahami dengan sebenar-benarnya.

Secara praktikal, itu mungkin sukar tetapi kami yakin Datuk Seri boleh turun dan lihat sendiri dan dengar sendiri kata-kata rakyat tanpa perlu protokol Perdana Menteri yang kadangkala mengarut dan menjarakkan informasi rakyat kepada Datuk Seri. Jika rakyat tak mampu sampaikan terus, rakyat akan sampaikan dalam media sosial.

Untuk pengetahuan Datuk Seri, jika Dat
uk Seri buat lawatan ke sesuatu tempat, orang-orang Datuk Seri akan jadikan tempat sampah nampak macam Hyde Park. Setinggan nampak macam hotel 5 bintang tetapi setelah Datuk Seri pulang, semuanya dicabut semula dan tinggallah semuanya dalam keadaan sediakala sementara Datuk Seri dengan bangga membuat kenyataan "SYUKURKAH, MALAYSIA SUDAH MAJU".

Apabila minyak naik harga, kesannya tetap kesan domino. Janganlah Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (Menteri Ayam) membuat kenyataakn memujuk yang harga barang tidak akan naik. Saban kali berlaku begitu, harga naik tetap naik. Penguatkuasaan kementeriaan hanya sekadar seperti seorang bapa menegur anak nakalnya yang panjat-panjat rumah tetamu dan memecahkan pinggan dengan teguran "Haiiippppp....babab kangg" dan kemudian sambung bersembang semula.

Dulu semasa saya kecil, saya terpaksa percaya pada RTM. TV3 masa tu kalau nak dapat siaran pun kena pasang tudung periuk di antena. Setiap kali nak pilihanraya, Van Kementerian Penerangan akan buat hebahan WAYANG PACAK di pekan sehari Felda. Ramai-ramai kami berlonggok nak tengok cerita A.R Badul sambil hampar tikar dan kami juga terpaksa telan kempen pilihanraya yang main dalam wayang pacak ini. Sekarang surat khabar dan TV sudah bukan sumber doktrinisasi kerajaan lagi, kami boleh dengar terus dari suara rakyat di sebelah sana juga sebelah sini tanpa perlu mereka menjadi pemberita.

Datuk Seri, buanglah darah kerabat dan darah bangsawan yang ada dalam diri. Bercampurlah dengan marhaen yang sering terpaksa menelan semua yang disuapkan tanpa rela.

Datuk Seri mungkin lihat, selepas beberapa bulan rakyat akan senyap kembali dan semuanya berjalan seperti biasa dan Datuk Seri akan buat kenyataan "Alhamdulillah, Rakyat Malaysia sudah mampu terima kemajuan".

Boleh naikkan harga minyak, tetapi siapkanlah sarana pengangkutan awam yang murah dan efisyen serta boleh diharap. Jangan jadikan KEPERLUAN AWAM seperti pengangkutan, elektrik dan bekalan air sebagai satu perniagaan untuk dasar keuntungan tetapi jadikanlah itu
satu khidmat yang wajib bagi sebuah kerajaan.

Sedarkah Datuk Seri, di sebalik penerimaan itu bukan kerana kerelaan tetapi kerana mereka terpaksa mencara jalan survival kerana sandaran mereka kepada Kerajaan sudah tidak berguna lagi. Nenek tua yang patut berehat terpaksa menjaja untuk tidak rasa membebankan anak-anaknya yang menjaga beliau. Berapa ramai anak jadi yatim kerana bapanya maut dalam kemalangan motorsikal kerana mengantuk membuat kerja tambahan sehingga 20 jam sehari? Berapa ramai anak-anak yang rosak akhlaknya kerana ibu bapa terpaksa kerah tenaga bekerja siang dan malam? Berapa ramai anak-anak yang terpaksa menukar ruji mereka dari nasi kepada bubur lembik? Berapa ramaikan bapa-bapa marhaen akan dipenjara kerana mencuri susu di pasaraya kerana anak kecilnya menangis kehabisan susu? Berapa ramaikah adik beradik berbunuhan kerana kesempitan ruang hidup? Berapa ramaikah suami dan isteri yang bercerai kerana kehidupan sudah jadi terlalu mahal untuk kekal bersama.

Datuk Seri tak mungkin tahu perkara ini. Kerana ayah, atuk dan keturunan Datuk Seri ialah orang Bangsawan. Bukan Marhaen yang melarat. Tidak salah jika saya sarankan Datuk Seri untuk belajar dan mungkin bekerjasama dengan individu yang memimpin dalam miskin seperti Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Saya yakin, jika tiada sekatan pembangunan dari kerajaan pusat, saya yakin cara kepimpinan TGNA mampu ubah Kelantan menjadi negeri termaju.

Bangsawan dengan bangsawan, Marhaen dengan marhaen. Jika makan berpinggan emas, masakan tahu erti tidur berbumbung langit.

Turunlah ke bawah seperti Khalifah Ummar lakukan....secara DIAM, sembunyi dan tidak dikenali. Jika turun padang Datuk Seri dengan rombongan sekapal dan gempita siren-siren polis pengiring, orang buta pun akan tahu PM yang datang.

Datuk Seri, bukannya marhaen tidak berjimat. Sudah habis susu anak berganti air sirap kurang gula kami berikan anak-anak kami yang menangis. Bukan juga marhaen malas, kerana marhaen sampai sudah hampir 24 jam bekerja. Jika tidur itu tidak wajib, 24 jam itu marhae
n akan bekerja.

Bertimbang taralah...

Datuk Seri pembuat keputusan tertinggi di Malaysia. Input kepada percaturan keputusan Datuk Seri ialah informasi yang diberi. Jika informasi tidak telus, maka keputusan Datuk Seri pun akan jadi zalim juga.

Pentadbiran Datuk Seri terlampau mahal dan sesuap makanan Datuk Seri ialah sebaldi peluh marhaen. Bil Elektrik Datuk Seri setahun boleh menghantar 50 orang anak-anak Marhaen menjadi doktor yang tidak berhutang dengan PTPTN. Mungkin juga jika benar desas desus akan beg tangan Datin Seri yang mahal itu, untuk setiap satu beg tangan itu bernilai lebih dari pendapatan seumur hidup beberapa orang marhaen.

Datuk Seri, tak mengapa jika Wawasan 2020 tidak dicapai pada tahun 2020. Apalah guna jika dicapai tetapi kekayaan negara tidak dapat dirasai bersama, yang miskin terus tertolak tempatnya dari daratan negara.

Datuk Seri, MALAYSIA BELUM AMAN. MALAYSIA BELUM MAJU.

SAIFUL NANG
Orang Marhaen

//saya bukan orang politik. Saya bukan benci Datuk Seri, bukan juga benci kerajaan dan tidak juga penyokong Anwar Ibrahim jauh sekali bernadikan PERKASA...tetapi saya menulis sebagai MARHAEN MALAYSIA.

Bodohpun ada hadnya...

Satu budaya yang sama di amalkan oleh puak pembangkang dan UMNO...

Kalau pembangkang ditimpa musibah, ini jawapan standard mereka.. " Ini kerja jahat UMNO untuk menghalang masa depan Anwar..."

Yang melingkupkan masa depannya, dia sendiri..tak ada kaitan dengan umno, tak ada kaitan dengan anjing, tak ada kaitan dengan babi... Yang dia dok peluk ialah china doll dan DAP.

Bila Najib kena kritik..puak pecacai kata " kita jangan terperangkap dengan hasutan pembangkang "

Kalau ada bangang yang nak percaya...teruskan tanpa tad, tanpa halangan...ini negara liberal.

Sebahagian lagi rakyat boleh diperbodohkan tetapi tidaklah sampai tahap bangang. Bodohpun ada hadnya.

Thursday, October 30, 2014

1MDB.. Penjelasan dengan Iklas atau emosi...


Sudah masuk dua bulan 1MDB, kerajaan diminta memberi penjelasan tentang operasi senyap nya itu. Pertanyaan datang dari serendahnya bayi yang baru lahir hinggalah setingginya dari mereka yang dua tiga hari lagi nak mati.

Apabila kerajaan berdiam dan menjawab acuh tak acuh, rakyat yang tidak faham terus melopong, yang setengah masak faham mula berpersepsi dan yang lebih faham mula menggasak - semuanya berpunca dari lambatnya kerajaan menjawab dan memberi jawapan.

Tetapi dalam lewat seminggu ini, PM telah membeti jawapan bertulis di parlimen yang cukup rengkas diikuti dengan beberapa pihak dan tukang tulis mula memberi jawapan yang mereka sifatkan terperinci tetapi penuh dengan terminalogi.

Lebih menarik mereka menjawab  dengan emosi dan marah, penjelasan dan sindiran kepada pihak tertentu yang mereka anggap bangang ilmu kewangan.

Rakyat membuat pertanyaan dan berhak meminta penjelasan dan kerajaan wajar membuat penjelasan dengan segera, jujur dan kefahaman.

Jika kerajaan marah dan emosi apakah kerana pertanyaan itu mengganggu periuk nasi mereka atau menganggu ego perasan tersangat pandai dan rakyat boleh dikelabu asap.

Jika bukan semua itu, jawablah dalam Bahasa Melayu, bahasa rakyat yang majoriti memberi undi pada kerajaan sekarang.  dengan cara sopan yang rakyat boleh dan sampai faham.

Wednesday, October 29, 2014

Anwar patut risau konspirasi peguamnya sendiri...A


Jika Anwar "sangkut"... ia bukan kerana Muhammad Shafie, bukan kerana umno, bukan kerana Najib, tidak mungkin Madzhathir, bukan kerana mahkamah dan tidak mungkin puak demo upahan di luar sana...

Ia hampir tepat kepada " konspirasi " peguam-peguamnya sendiri untuk sumbatnya masuk ke dalam.

Anwar berpotensi dibebaskan jika peguam-peguamnya fokus dan bersatu hati dalam fakta kes - mereka sendiri bertelagah tentang samada liwat berlaku atau tidak dan hujah mereka menyimpang jauh dari tajuk utama - Rayuan Penghakiman.

Ini bukan Rayuan Perbicaraan.





TERLEPAS PANDANG

gopal sri ram pernah mewakili mahathir hingga akhirnya umno diharamkan dan mahathir dengan bijaksananya menubuhkan umno baru...
gopal sri ram menawarkan diri dua minggu sebelum mahkamah bersidang..anwar terima dengan sedar atau tidak ?

Apa maksudnya (?) Apa khaitan mahathir-gopal-anwar dalam dunia politik yang serba mungkin (?).....

Mahathir tidak betul 100%

Sikap Najib yang terlalu baik, to please everybody sangat ketara..itu tidak boleh dinafikan. Tetapi ia masih menjadi sasaran kerana sikap baik itu tidak dihargai, diambil kesempatan dan disalahgunakan oleh pihak di kelilingnya atau yang paling rapat dengannya dan sudah tentulah Najib perlu bertanggungjawab sebahagian atau sepenuhnya.

Adalah tidak adil Najib mengambil kredit atas segala sesuatu yang baik dan berjaya sahaja tetapi melepaskan tangan bila gagal dan salah..tetapi setakat inipun Najib masih budiman dalam semua perkara kecuali "diam".

Diam itu jika kena pada tempat dan masanya memang cukup baik tetapi jika diam itu menambah mudarat dan keliru terutama kepada negara..fikirkanlah.

Kalau tanya pada setiap rakyat tentang Najib - secara ikhlasnya tanpa rasis, mana ada alasan untuk membenci dan menyalahkannya. Tetapi kalau masih ada yang tutup tv bila najib berucap...someting somewhere is wrong...

Apabila Tun Mahathir menarik balik sokongan kepada Najib itu merupakan isu besar... itu isu dasar...tidak semestinya Mahathir betul 100% dan tentulah tidak juga silap 100% . Mereka yang setaraf pengetahuan seperti Mahathir tentunya lebih memahami....dan inilah yang menjadi tekanan kepada Najib.......Rakyat biasa tidak tahu dan faham, mereka tidak terkesan apa-apapun kecuali terganggu dan marah kalau barang kegunaan harian naik, itupun sekejap sahaja.

Secara jangkapendek faktor ini memberi keyakinan rakyat tidak mempunyai isu untuk menolak kerajaan sekarang.....
Tetapi isu tidak pernah kering...isu tanah rezab Melayu kini sudah mula dipukul canang......

Bagus atau tidaknya kerajaan sekarang bergantung kepada banyak faktor..sebab itulah jangan melenting sangat kalau ada perbezaan pendapat !!!!


Tuesday, October 28, 2014

Yang lebih mudarat dari Anwar perlu dikenalpasti...

samada anwar dibebaskan atau sangkut atau tangguh lagi kini sudah kurang penting atau sepatutnya kita kurangkan keutamaan ke atasnya,

ahli pkr, pemimpin pkr, pas dan dap sendiri sudah lesu dan menjauhkan diri..penyokong anwar sudah bersuara menolaknya, tinggal saki baki yang masih bengong. Banyak masa sudah diberi kepada anwar,,cukuplah tu.

Apa jasa anwar jika boleh digunakan sebagai tebus ganti untuk membebaskannya (?)

Bila masa dan di mana anwar berjuang demi rakyat sedangkan semua masa telah anwar gunakan untuk rakyat berjuang deminya...perjuangan yang sia-sia.

Kes anwar sangat simple, tidak perlu pun ke penjara, tidak perlu berperang, buang duit dengan loyar selebriti, ...anwar hanya perlu berdamai dengan Maha Pencipta...bertaubat  !!!!

Anwar tidak mempunyai kuasa, pangkat dan jawatan untuk dianggap terlalu merbahaya ....dia hanya bermodalkan air liur, dia lebih diperalatkan oleh semua pihak..nampak macam hero tetapi sebenarnya jadi kuda tunggangan DAP.

Anwar tidak dapat mengatasi undang-undang sehebat manapun dia... Anwar tampak jahat sebab nampak kulitnya jahatnya tapi jangan alpa dengan yang nampak baik tetapi belum tentu baik...

Yang lebih merbahaya dari anwar masih bebas...lebih merbahaya..
Ada kuasa, ada pangkat, ada pengaruh...boleh dikatakan ada segalanya..
Mungkin sedang bermaharajalela...mungkin sedang dikejar bayang-bayang atau mungkin sedang memperkukuhkan dirinya...

Jika ia membawa mudarat, inilah fokus rakyat selepas anwar...

tanya azmin...ikhlasnya apa?

saat kritikal - tanya azmin ?
hati ke hati..
dia nak anwar dibebaskan ke atau apa..
dengan bersyarat mungkin..
atau sebenarnya lagumana..

Ramai yang kata inilah peluang azmin membebaskan dirinya dari anwar..
jangan silap percaturan..

anwar mampu londehkan azmin dari sg buluh..

Siapa yang anda lebih percaya

1. anwar
2. pendakwaraya
3. mahkamah
4. peguambela
5. kerajaan
6. hakim
7. tangan ghaib
8. saiful

Monday, October 27, 2014

Apa kekuatan Najib yang juga dimiliki Anwar...

Watak hitam putih Anwar dan Najib dalam kancah politik Malaysia sama sahaja. Apakah kekuatan mereka..

Selagi rakyat masih bengong...........kawan sebelah aku tambah " dan bangang " - kedua mereka masih kuat dan relevan..

52% penyokong anwar tak setuju...
48% penyokong najib tidak bersetuju tentang anwar

Budak-budak Anwar lebih tahu...

Untuk kali ini tak perlulah nak ulas pasal pencerobohan pintu utama UM atau tentang Anwar yang sudah susut nilai di pasaran...sudah terlebih ulas, lebih ramai tukang ulas dari pembaca...

Cuma ikhlas nak tahu berapa budak-budak yang ceroboh pintu pagar tu dibayar malam tadi..kalau sorang RM500 dikira berbaloi....gud job gud money..

campur tiga hari yang lepas + malam tadi + besok lusa...kalau total RM3k...kira dah ok.

Anwar modal air liur pun boleh berpengaruh...


Anwar disumbat ke dalam penjara.... atau

Untuk menjadikan Malaysia lebih baik dari sekarang, watak siapa sebenarnya yang perlu dimatikan...

Najib berundur...

1. Najib berpengaruh atas sekadar kuasa dan pangkatnya tetapi kenapa Anwar tanpa pangkat tanpa kuasa dan kedudukan masih berpengaruh (?)

2. Jika Najib berada dalam situasi Anwar sekarang - mampukah dia bertahan seperti Anwar...

Sunday, October 26, 2014

Senggol senggolan power broker saluran 202 astro..

1. Apa sumbangan terbesar Anwar untuk boleh diambilkira sebagai jasa kepada negara untuk ditukar ganti kalau itu boleh menebusnya dari masuk penjara...

2. Anwar pernah dibebaskan dari hukuman penjara di kes liwat pertama...untuk dihukum sekali lagi dan kemudiannya dibebaskan bukan satu perkara luar biasa atau di luar jangkaan.

3. Di mana perjuangan Anwar demi rakyat hingga akhirnya kerajaan tunduk dan ikut kemahuan pembangkang diketuai anwar... ISA dimansuhkan bukan soal tunduk kepada pembangkang tetapi lebih kepada masalah peribadi seseorang...senggolan fobia.

4. Apa perundingan sulit yang sedang dilakukan oleh power broker ketika dan saat ini... (?) Reformasi, solidariti, ceramah, poster, penghakiman rakyat adalah semata-mata drama...

5. Untuk belajar tentang politik, mahkamah, penjara, polis, mafia..... rakyat disaran tengok filem Tamil saluran 202 astro...

berapa ramai lagi nak berambus...cepat le sikit

kelvin tan, ali jalil antara nama terbaru yang lari lintang pukang, lari tengah malam, berlari tak cukup tanah, telur kecut hilang...bukan lari kerana kebenaran..lari sebagai petualang selepas menjatuhkan hukuman bersalah mandatori pada diri sendiri...

Apakah sudah mahkamah jatuhkan hukuman (?) belum..
habis tu, lari dari siapa... Sultan, polis dan pendakwaraya bukan malaikat maut, mereka langsung tidak boleh sentuh orang yang kena tuduh..

Ertinya, lari dari undang2, tidak percaya kepada undang2..prinsip mulia ke tu...
kalau itu prinsip..lari masuk hutan...di dalam hutang tidak ada human law tetapi tidak terlepas dari nature law...

Tanya duta sweeden, adakah negaranya masih barbarian, masih jahiliyah..tidak ada sultan, tidak ada law di negaranya.

Kalau tidak percaya kepada mahkamah kenapa mengadu kepada peguam yang terikat dengan mahkamah...mungkin dia tersalah jumpa peguam.
Yang dia jumpa peguam bodoh...jenis peguam sentuh anjing...di Malaysia tidak ada peguam2 bodoh...

Pihak yang menasihatinya meninggalkan Malaysia adalah mereka yang juga layak untuk berambus... tunggu apa lagi cepat le berambus.

Nasib Anwar..apa pandangan Azmin

Kasihan anwar..

Walaupun dia sudah berjuang, bukan berseorangan..malah dibawanya bersama rakyat berbilang bangsa dan ugama. Kapir dan ulamak. Dalam dan luar negara...bukan setahun tetapi sudah berbelas tahun...

Bukan sekali tangguh. Bukan sekali merayu..puluhan
Bukan satu lawyer..berbelas
Ada yang mati..
Ada yang tarik diri..
Ada yang sakit..

Kos..bukan singgit
Bukan sibu..
Juta..bukan 1 juta..
Bukan 10 juta..

Tetapi anwar belum dapat keadilan, belum puas dapat keadilan..masih memburu keadilan. Belum ada noktah...

Susah sangat ke untuk berlaku adil kepada anwar..
Berilah dia masa yang lebih panjang..
5 cukup ke....

Apa pandangan Azmin (?), orang yang paling rapatnya boleh digunapakai...

Saturday, October 25, 2014

Keadilan mahkamah - where got road (?)

Mahkamah sentiasa telus walaupun hakim bukan malaikat...
Manusia mempunyai banyak keperluan, citarasa dan selera...
Manusia cenderong kepada kepetingan yang memenuhi keperluannya...

Mahkamah sentiasa hampir adil pada semua
Mahkamah adil pada hampir semua manusia..
Cuma mahkamah tidak boleh adil pada semua manusia pada masa yang sama..

Manusia di luar mahkamah lebih tidak adil...
mereka mahukan mahkamah sentiasa adil pada semua perkara pada semua masa seperti yang mereka mahukan...

where got road !!

Friday, October 24, 2014

azmin ke arah pemimpin agung..

tahniah pada azmin yang terjun longkang, panjat timbunan sampah dan berlumpur di sawah bendang
sejak pegang penyapu baru selangor...

sejarah negara - untuk jadi pemimpin agung , first round 100 hari ni elok jadi tok imae dan karang sajak al-ghazali...

lupa atau maafkan dia...

dia lebih besar potensinya dibebaskan...
terbangnya pun sudah tidak tinggi..
apa salahnya maafkan dia..
apa salahnya dia bayar si fulan sebagai gantirugi..atas dasar kemaluan


seperti kita terima pendatang...
seperti kita maafkan bangsa lain.....
seperti kita maafkan pemimpin terdahulu..
seperti kita undi semula dan sekali lagi..
siapa madu (?) siapa sepah (?)
siapa kena buang...

melayu mudah lupa...
boleh runding tepi...
kira maaf lah tu...

blogg ini juga nak berhijrah..

sebagai blogger yang kurang kualiti aku mengharapkan politik yang berkualiti untuk belajar sesuatu...

biarlah jadi blogg yang sepi...ramai blogger ternama yang dulunya aku follow sudah menyepi..tak tahu sebab...

lepas ni no more najib
no more rosmah
no more anwar
no more kj..

buang masa...sama jer

Perhatikan Anifah Aman..
the next PM yang boleh diharapkan...

Berubah...setakat mana


Sumber wassap...apa pandangan anda

MENGAPAKAH DI MALAYSIA agama Kristian berkembang dan agama Islam tidak?
Kerana:
Orang Islam menjual/memperdagangkan agamanya. Air jampi dijual, jus Tok Guru kononnya telah dijampi. Minyak ubat urut Anugerah kononnya dibacakan ayat suci 30 juzuk dijual dengan harga mahal. Agama Kristian tak jual malahan produknya diberi percuma.
Ustaz-ustaz mengajar agama “demand”/meminta bayaran tinggi. Mubaligh
Kristian berdakwah secara percuma. Sehingga jauh ke pendalaman. Malahan
menanggung sendiri makan minum dan tempat tinggalnya.
Jabatan Agama Islam sibuk nak tangkap khalwat, orang pergi karaoke dan bernikah di Siam. Agama Kristian sibuk membantu orang dalam kesusahan (janda, miskin, mangsa tanah runtuh, banjir).
Gereja boleh dimasuki bila-bila masa tetapi masjid dikunci. (Tak bagi orang masuk, tidur kononnya).
Imam solat kerana waktu kerjanya (dibayar gaji), paderi sukarela.
Air zam zam dijual mahal tetapi Kristian memberi holy water secara percuma.
Jabatan Agama Islam sibuk menghukum dan menakutkan orang tapi Kristian sibuk berdakwah.
Ustaz-ustaz sibuk menjual tanah suci. membawa orang ke Mekah, Umrah. Harganya mahal. Bermotifkan keuntungan melampau. Paderi sibuk menaja orang orang susah membaiki rumah dan bantuan barang barang dapur.
Pegawai-pegawai Jabatan Agama Islam, Jabatan Zakat sibuk promosi nak naik gred bergaji besar. Bajet “pengurusan” lebih besar dibandingkan kepada golongan asnaf. Paderi sibuk membuat kebajikan.
Ustaz-ustaz sibuk menjadi tok bomoh, boleh mengubati seribu macam penyakit. Paderi sibuk membina hospital.
Orang Islam sibuk dengan milikan rumah besar, kereta besar, motor besar untuk kepuasan diri.
Tetapi orang Kristian sibuk berdakwah mencuba menarik hati orang Islam yang tidak punya harta.
Renungkanlah.
INGATAN UTK DIRI SENDIRI DAN KAWAN2 LAIN:
 JANGAN BANGGA
 JANGAN BERLAGAK
-----------------------------
01. Jangan bangga berkulit putih kerana kulit terakhir kita - TANAH LIAT
02. Jangan bangga dengan rumah besar kerana rumah terakhir kita - KUBUR
03. Jangan bangga dengan
baju mahal kerana baju terakhir kita - KAIN KAPAN
04. Jangan bangga dengan kereta dan motor besar kerana kenderaan kita yang terakhir - KERANDA
05. Jangan bangga dengan minyak wangi berjenama wangian terakhir kita - KAPUR BARUS
✅ Rugilah tidak SHARE sebab ini adalah satu peluang dakwah yang mudah. Jom kita sebarkan... 

Berubah..

Salam Maal Hijrah 1436



Glamhttps://www.dropbox.com/static/images/icons/icon_spacer.gif
Relaxing Hair and Body Shampoo
Anti-Stress Shampoo
https://www.dropbox.com/static/images/icons/icon_spacer.gif
Mohd Nasir Ariffin·       Antara Petanda Stress atau tekanan yang diaalami oleh seseorang ialah keguguran rambut yang banyak, kegatalan kulit kepala yang berterusan dan susah tidor.

·       Glam Anti-tekanan kapilari Syampu menggalakkan penghapusan keseluruhan kotoran dan penyumbatan folikel rambut, dan mengandungi bahan-bahan aktif dalam rumusannya teknologi tinggi, dengan menghasilkan rambut yang kuat, bersih, bebas kelumur, kegatalan,penghidratan dan kelembutan, semua ini disertai dengan sensasi yang menyegarkan disediakan oleh mint berasaskan halia
,.
Penggunaan yang berterusan akan mencegah rambut rosak, menyihatkan rambut, mengelak cepat beruban dan dalam kes tertentu melebatkan dan menumbuhkan rambut baru (bagi yang botak atau berambut jarang)

Sesuai untuk mereka:

1.    Yang kerap mengalami sakit dan pening kelapa
2.    Migrane
3.    Susah tidor
4.    Kegatalan Kulit Kepala
5.    Kelemumur
6.    Rambut tidak sihat
7.    Hujung Bercabang
8.    Rambut terlalu kering atau terlalu basah

Cara Penggunaan:
Boleh digunakan 3 kali seminggu atau setiap hari. Tiada kesan sampingan.
Lulus Kementerian Kesihatan malaysia www.agronetbiz2u.com

Thursday, October 23, 2014

Bukan sahaja Anwar, Melayu pun dah bosan dengan Najib..boleh terima ke tidak realiti itu...

Kaum cina sedang ghairah berpolitik bertuankan DAP terutama sedang gigih merencanakan strategi do or die dan berusaha untuk menjadi kuasa utama, dominan memerintah negara.

Pada masa yang sama parti berteraskan Melayu seperti UMNO, PAS dan sedikit di PKR sedang berdrama dan menggelusur turun prestasi mereka. Pemimpin ketiga parti sudah hilang integriti, kalau tidak pun masih di sindrom menafikan atau syok sendiri.

Adalah lebih baik ahli dan penyokong parti-parti tersebut memberi fokus yang secukupnya untuk membetulkan dalaman parti masing-masing daripada sebok membuat provokasi dan memburukkan parti lawan.

Jika mereka berterusan kegilaan kuasa yang melampau, tamak dan haloba harta dunia, Islam hanya jadi kosmetik, lupa diri, lupa cermin diri, rakyat menjadi bosan dan akhirnya orang Melayu menarik diri dan hilang minat kepada siasah semasa yang mengakibatkan pemulauan atau kebingungan untuk mengundi apabila sampai masanya.

Inilah saat dan ketikanya, musuh cukup suka. Mereka juga bukan sahaja rasis tetapi pengikut kristian yahudi yang sedang membilang hari.

Wednesday, October 22, 2014

Najib lebih bagus tanpa arahan sesiapa


Azmin hanya akan jadi MB yang bagus jika dia tidak menerima arahan dari sesiapa...begitulah lebih kurang saranan Dr Mahathir dalam pandangannya terhadap Azmin...

Apakah Dr Mahathir sarankan yang sama kepada semua Ketua Negeti di Malaysia atau sekadar kepada Azmin sahaja (?)

Sudah tentu sewajarnya Dr Mahathir tidak campurtangan terhadap Mukhriz dalam urusan pentadbiran di negeri Kedah...cuma untungnya Mukhriz dia sudah tentu boleh mendapat nasihat percuma jika perlu...

Apakah juga bermaksud Najib juga akan jadi PM yang bagus jika tidak menerima arahan dari sesiapa... termasuk darinya {Mahathir} (?)

Apakah teguran Mahathir diklasifikasikan sebagai arahan (?)

Arahan sesiapa..kepada Azmin bukan semestinya dari Anwar sahaja..mungkin ada dari orang lain (?)
Arahan atau teguran.... kepada Najib bukan semestinya dari Mahathir sahaja...mungkin ada dari orang atau pihak atau kuasa lain...(?)

Arahan tersembunyi jika ada tentu lebih merbahaya jika rakyat tidak mengenalpasti siapa dan dari mana...
Arahan rakyat atau suara rakyat sudah tentu kurang laku terutama ketika di luar musim pilihanraya...

Ahmad Maslan dan Shahidan Kassim perlu jawab...inilah masanya

Isu senggolan Rosmah terhadap Najib sudah jadi viral...

Seperti biasa adalah sukar untuk mendapatkan komen PM melainkan diam.. Rosmah sendiri memerlukan rakyat bersabar untuk penasihat menyiapkan skrip terbaik.

Inilah masanya tugas dan tanggungjawab Shahidan dan Ahmad Maslan tampil untuk menyelamatkan keadaan kecuali difikirkan remeh temeh.
Kj, Nazri, Hassan Malek jika ada idea terbaik boleh turut mencelah.

Tuesday, October 21, 2014

Senggol senggolan...

Kalau tak mau letak jawatan...
Berehatlah....
Atau ambik MC...

Jangan malukan kaum...

Monday, October 20, 2014

Perangai bangsat...

Pelik benar bila masalah dalam kain sendiri, dibawa ke pengetahuan sampai ke Astolia.. burukkan negara sendiri selepas tak laku dan hilang pengaruh di negara sendiri...

Atau sebenarnya nak cari suaka politik di sana...lebih bebas bergay..

Mana PM ?

" Kita ada Perdana Menteri macam tak ada Perdana Menteri "

Sunday, October 19, 2014

ISU sahaja pun Melayu dah lemas...

Dari isu anwar..
ke isu dyana
now ke isu pegang anjing..

isu-isu lama
akta hasutan
sekolah vernakular
isu biasiswa
isu muflis
isu rezab melayu

tenggelam..

kemudian recyle....
Melayu akan pupus ditelan isu sebelum sempat berperang.





#
Isu pegang anjing - masyarakat dan bijak pandai ugama serta pemimpin asyik kritik keterlanjuran dan jahilnya sekumpulan kecil masyarakat Islam tetapi di mana penyelesaiannya....
Kenapa tak buat satu majlis penyesalan dan taubat dengan menjemput mereka secara terbuka..satu contoh dan tauladan yang lebih berkesan.
Ini menunjukkan Islam itu sangat sempurna cuma penganutnya sahaja yang khilaf.

Sokong Politik Dengan Semangat Sukan...kira nasib

semangat melayu x
semangat Islam x
semangat budaya x
semangat politik x
semangat ekonomi x
semangat perpaduan x
semangat rakyat x
semangat malaysia x
.....
semangat sukan /

semangat sukan ni paling sesuai, 
boleh buat ramalan, 
kalau kalah..tak ada nasib..
kalau menang...menteri bagus.
Kalau dapat banyak gangsa...ini pelapis
kalau kalah tipis..pengadil berat sebelah
kalau emas kena rampas....... sabotaj
kalau nak rasuah..masok terowong


Kalau lemah pun tak ape...., kalau lembek pun ok...., kalau sepak tiang bendera pun kroni...., kalau kena tegur boleh diam...,

Yang penting cina suka.

kita rakyat kena syukur, kita rakyat kena cukur, berterima kasih...
ini kalilah kita bekorban...
dalam sukan tak boleh rasis..

Majulah sukan untuk negara...

Saturday, October 18, 2014

Di Mana Passpot Anwar....

Ketika Anwar sedang membuat persiapan terakhir...   (%&#@???!!!÷÷&+)
Para pendukungnya juga sebok membuat persiapan berketuakan Azmin.

Hakikatnya Anwar berpotensi dibebaskan atau membebaskan diri bagi memenuhi selera politik semasa negara dengan kebijaksanaan peguamnya. . Penghujung Anwar biarlah lebih menguntungkan semua pihak.

Kenapa Pendakwaraya melalui Muhammad Shafie Abdullah tidak memohon kepada mahkamah supaya paspot Anwar ditahan (?)



Friday, October 17, 2014

Pemansuhan Akta Hasutan penting...

Malaysia telah dipilih untuk menduduki Kerusi UN Security Council sehingga 31hb Disember 2015 kali ketiga selepas mendapat undi kedua terbanyak.

Mengulasnya, PM ke 6 Malaysia menyifatkan kemenangan tersebut berasaskan integriti, kesederhanaan dan konsistennya Malaysia terhadap isu-isu keselamatan di peringkat antarabangsa.
Dalam hal ini peranan isteri PM juga tidak boleh dinafikan turut memberi sumbangan menaikan nama negara kerana DS Rosmah sering dijemput oleh pemimpin dunia untuk membuat lawatan ke negara mereka dan memberi ucaptama.
Malah DS Rosmah turut diberi beberapa anugerah berprestij dalam menghargai sumbangan besarnyal di peringkat antarabangsa.

Bukan itu sahaja, dunia juga melihat kesungguhan PM Malaysia ke 6 melakukan transformasi di Malaysia dengan jayanya dalam isu keselamatan di dalam negara.

Antaranya toleransi yang tinggi terhadap pengganas yang menceroboh Lahad Datu, mereka dilayan sehinggalah mereka yang mulakan keganasan.

Begitu juga kerjasama tinggi yang telah Malaysia berikan kepada kuasa besar, Amerika dan China dalam kehilangan misteri MH370.
Malangnya apakah faktor "kerjasama" ini menjadikan MH17 dipilih untuk ditembak oleh pengganas antarabangsa di laluan puluhan kapalterbang dari negara lain (?)

Tidak boleh juga dinafikan pemansuhan ISA merupakan satu langkah berani kerajaan dalam menghormati hak asasi keadilan. Negara seperti Singapura dan Amerika sendiri tidak berani untuk memansuhkan akta yang lebih kurang sama. Mereka tidak secerdik PM ke 6 Malaysia.

Sudah tentu pemansuhan Akta Hasutan seperti yang dijanjikan akan menjadikan Malaysia bakal juara hak kebebasan bersuara. Ini patut tidak dilengahkan lagi...

Ia selari dengan gesaan Kedutaan Amerika terhadap Putrajaya..apa salahnya kalau Malaysia patuh atas nama kerjasama sehala.




¥
Malaysia perlu berhati·hati dalam membuat keputusan yang melibatkan peperangan kerana ia ada kaitan dengan nyawa manusia.
Tidak diperalatkan oleh kuasa besar untuk turut bersetuju mengenakan tindakan ke atas umat Islam yang sering jadi sasaran.



Berhutang- masih selesa..


“Malaysia’s debt at comfortable level.”

" country’s debt-to-gross domestic product (GDP) level, which stood at 52.8% this year "



Kerajaan wajar  menunjukkan cara bagaimana rakyat dapat hidup selesa dengan cara berhutang melebihi pendapatan tanpa membebankan....


Jika ini dapat diserap...rakyat tidak akan komplain lagi tentang kenaikan harga atau subsidi yang ditarik balik.

Rakyat juga nak belajar "work smart" seperti yang dimaksudkan Menteri..
Kerajaan boleh minta rakyat berkorban dan bersyukur untuk kerajaan selesa !!!

Rakyat nak minta siapa bersyukur dan berkorban !!??





Thursday, October 16, 2014

Anwar Bukan Satu Lagi Ancaman Tetapi Keperluan...

Berbelas tahun negara dihidangkan dengan menu "anwar" hinggakan ada yang sampai ke tahap muak dan muntah. Tidak kurang juga sudah ada yang sampai ke tahap "gian" nak dengar cerita anwar,  kalau tak pekena selera "anwar" macam orang ketagih teh tarik mamak atau rokok gudang garam.

Kini Anwar bukan lagi satu ancaman kepada negara atau dunia, cuma yang perlu diambil tindakan ialah "berhati-hati" kerana sedapnya boleh bertukar kepada keracunan makanan.

Tahap bahaya anwar sudah berkurangan, tahap serangannya pun sudah lembek..Dulu Anwar cukup bertenaga bila menyerang Mahathir, cukup garang dan ganas menyerang Najib..kini berhadapan dengan Khalid Ibrahim pun Anwar sudah tidak bermaya, berbunyi pun antara dengar atau tidak..

Atas kesedaran itu, Anwar dijangka tidak akan menyerang azmin, tidak mampu berbuat demikian dalam ketika dan keadaan sudah nyawa-nyawa ikan. Bagaimanapun anwar tidak akan membiarkan azmin bermaharajalela, sebagai hadiah, diletakkannya Rafizi sebagai setiausaha agung !!!

Anwar lebih berharap kepada simpati dan ehsan kawan-kawan terutama DAP. Mendekati PAS buat msa ini bererti menyerah kepala sendiri, itu tidak akan dilakukan.

Jika Anwar ke Sungai Buluh, apakah UMNO akan menjadi lebih baik dari sekarang !!
@ Tanpa Anwar...kurap dan panau umno kian nampak teserlah !!!!

Wednesday, October 15, 2014

Kapir Nak Minum Arak dan Makan Babi Acara Bulanan... Apa kita nak kesalkan...


Apa kebaikan minum arak dan makan babi?
Apabila Islam melarang, mengharamkannya itu sudah cukup, satu noktah. Kita perlu yakin sepenuhnya.
Kajilah sebanyak manapun..ia tetap berakhir dengan keburukan dalam semua segi kehidupan...

Apabila musuh Islam ingin melakukan keburukan ke atas diri mereka, antaranya pesta arak atau pesta babi..nak minum makan macam pelesit kenapa perlu kita tahan, cuba tegah untuk mereka melakukan  sehingga boleh menjahanamkan diri mereka sendiri. Bukankah lebih baik biarkan mereka hancur, rosak binasa sesama mereka tanpa perlu kita perangi atau mengeluarkan kos.

Cukuplah kita memantau dan mengawasi orang kita dari terjerumus.

Elak dari bertindak hingga sakitkan hati mereka. Biarlah mereka minum arak dan makan babi secara besar-besaran setiap minggu atau bulan atau tahun yang akhirnya mereka sendiri sangsara. Buat satu tempat khas, jauh dari penempatan dan kalau boleh biarlah berdekatan dengan jirat. Senang dikambus kalau dah jalan...

Berbalah dengan mereka atas isu arak dan babi tidak membantu untuk majukan ekonomi, siasah dan sosial Islam di kalangan orang Melayu.

Jika mereka rasa menang, bangga, ego dan rasis kerana teguk arak dan makan babi, apakah itu bermaksud kekalahan pada orang Melayu dan Islam...kenapa perlu ada perasaan itu.

Bukankah sekadar menunjukkan otak mereka hanya tahap rendah dan perbuatan mereka sekadar bahalol kerana tidak tahu membezakan mana satu yang baik dan buruk. Mereka tidak berugama atau ugama mereka pun serupa dengan mereka. Ketua ugama mereka tidak sebok pun menasihat  !!!!

So, apa nak kita kesalkan.

Tuesday, October 14, 2014

Next After Najib sudah jumpa...

Ku sangkakan muhyiddin, tapi dia sendiri kata dah penat....

Zahed hamidi pun layak...cuma dia ni berkokok ikut musim...

Kj masih muda..cari pengalaman dulu.
Hishamuddin antara harapan..cuma sekarang ni sebok cari lubang cacing...sebok ulang alik ke belanda-ukraine...
Ahmad Maslan pun boleh juga, tapi masih ada yang lebih cerdik...

Penat otak memikir siapa hingga permata di depan mata pun tak nampak..

Mukhriz??
Slow....

Yang disebut-sebut sekarang paling layak kalau-kalau Najib buang tebiat letak jawatan...

Rasa yang paling sesuai..seperti keris pulang ke sarung, seperti itik balik ke reban..

Hassan Malek..
Masalah negara selesai.

BRIM RM950....Jangan Bermewah !!!!

Ada cadangan dipihak kerajaan BRIM RM950 tidak diberi secara pukal sebaliknya secara ansuran

mengelak rakyat berbelanja "mewah".

Setahun sekali dengan RM950 rakyat boleh beli banyak barangan mewah seperti kereta sport, berlian permata, bungalow atau petcutian mewah..

Rakyat wajar di ajak berjimat !!!

Sunday, October 12, 2014

Yam Seng..

Meraikan Satu Kejayaan Terbesar - Yam Seng adalah satu caranya...kaum bukan Melayu wajar bangga atas kejayaan demi kejayaan yang mereka capai..mereka luahkan dengan Yam Seng..

Orang Melayu kena faham betul-betul. Jangan salah faham !!!!
Kejayaan pertama terbesar ialah di Selangor selepas PRU13...Kejayaan DAP menangani krisis dan isu MB Selangor...

Selepas Selangor, dikatakan Melaka juga akan adakan Octoberfest...satu tarikan pelancongan  !!!! wow...Nazri tentu suka.

Pulau Pinang wajib buat...Kedah juga jangan ketinggalan, mesti tunjuk maju.

Kelantan pun boleh buat, pujuk Pusat untuk sedikit peruntukan dari Royalti Petroleum, inilah cara dan masanya... tambah sikit menu acara..dikir zumba dan mandi ais !!!

Pahang no hal, Johor pun boleh...

Sabah Sarawak..penyertaan bukan masalah - peminum tegar majoriti di sana.

Bila dah mabuk, esok nak kerja pula - kalau kerajaan istihar cuti umum molek benar deh..

Saturday, October 11, 2014

Hanya sorang dua je yang tak suka Najib...Majoriti ok

Kemaskini: 12/10/14 11:33am

Tajuk di atas sangat jelas, seorang dua je yang tak suka Najib, majoriti ok.
Di bawah pula - keluhan seorang darinya, tetapi kenapa pula majoriti (komen di bawah) yang menyokong Najib melenting dan rasa tergugat !!!



POSTING ASAL

SUARA seorang RAKYAT !!!!

Tak apa lah dato' seri,
dato' seri duduk rumah bil elektrik,
bil berjuta-juta dapat free,
biar kami merasa tarif elektrik yang semakin tinggi..

Tak apa lah dato' seri,
dato' seri pakai kereta perdana versi baru,
biar kami hutang kereta sampai mati..

Tak apa lah dato' seri,
dato' seri makan & minum mewah-mewah,
biar kami minum air tanpa gula..

Tak apa lah dato' seri,
dato' seri boleh pakai driver,
biar kami naik LRT harga tinggi..

Tak apa lah dato' seri,
dato' seri naik kapal terbang free,
biar kami masuk highway harga tol yang tinggi..

Tak apa lah dato' seri,
kami semua berkorban untuk dato' seri
sebab kami yakin kalau tiada parti dato' seri
semua bangsa akan MATI!!!

Terima Kasih dato' seri..

Tak apa lah dato seri....
PRU Kang pakoh BN jugok.
Umpama timun hendaknya
Melanggar kami terluka, Dilanggar kami cedera..
Tapi itulah nasib kami yang hina.

Tanpa elaun seperti menteri..
Makan bayar sendiri, Kereta pandu sendiri, Minyak isi sendiri, Jalan sesak kami hadap setiap hari..

Mudah pula tuan berkata,
"Jangan makan bila ayam naik harga,
Jangan minum manis bila naik harga gula,
Jangan guna jalan jika tol naik berganda,
Pindah ke negara lain jika tak suka Malaysia."

Kami umpama kain basahan Tuan perah habis-habisan,
Akhirnya kami kekeringan, Merana kami tuan kesenangan,
Duit sejemput kami diperas hingga rabak,
Gaji tuan sedikit pun tak boleh ditolak,
Diusul kami tuan amuk sampai koyak,
Kami senyum lihat tuan makin menggalak..

Tak mengapalah tuan
Kami terima segala ketentuan
Cuma ingat pesan Tuhan, Setiap perkara ada balasan
Nasib tuan belum ketahuan..

Tuan jangan lupa, Kami manusia biasa,
Sabar kami ada tahapnya,
Luka kecil boleh menjadi nanah juga..
Jangan sampai menjadi barah pula

Cukuplah tuan menyeksa,
Cukuplah tuan buat kami merana,
Kuasa tuan dari kami,
Naiknya tuan dari kami,
Jatuhnya tuan juga dari kami..

**Tolong Sebarkan, tanda protes KAMI**satukanlah hati..

Friday, October 10, 2014

Bajet Mengurangkan Hasutan

Rakyat bawahan antara yang paling gembira dengan Bajet Marhaen Najib Razak apabila Ahli Parlimen menerima kenaikan elaun sebagai insentif atas kerja kuat mereka.

Prihatin ini menunjukkan Najib sentiasa peka dengan keperluan rakyat bawahan kerana majoriti Ahli Parlimen tidak dapat melawat kawasan sebulan sekali kerana mereka tidak cukup wang untuk kos petrol dan kadangkala kereta yang mereka gunakan sangat uzur dan selalu masuk bengkel.

Kenaikan elaun Ahli Parlimen seterusnya akan memberi kesan kepada rakyat bawahan seperti berikut:
Ahli Parlimen akan kerap turun kawasan setiap minggu
Ahli Parlimen akan kerap ke luar negara untuk belajar dan kembali membantu rakyat menaikan taraf hidup
Ahli Parlimen tidak lagi sebok dengan demonstrasi
Ahli Parlimen akan berhenti menghasut
Ahli Parlimen dapat membeli vitamin yang secukupnya untuk mengelak keletihan dan tertidor di Parlimen
Ahli Parlimen tidak lagi menumpu pethatian kepada pengumpulan harta atau rasuah
Kerajaan akan kurang menerima kritikan

Semua ini membantu rakyat menaikan taraf hidup mereka dan dijangka kenaikan ini membantu penurunan beberapa harga barang di pasaran.
Inilah satu petanda seperti yang selalu Najib ucapkan - suatu masa nanti rakyat akan berterima kasih dan menghargai apa yang kerajaan putuskan - ia sudahpun berlaku hari ini.

Terima kasih Najib Razak - IM4U










# Pesta Tonggak Air Syaitan Selangor juga kebetulan pada hari yang sama Pembentangan Bajet membolehkan ramai ahli parlimen kapir meraikannya lebih awal.

Wednesday, October 8, 2014

Kenapa Pembangkang Tidak Galak Minta Najib Berundur...

Itu satu petanda Najib telah menguruskan negara dengan baik tanpa ada isu besar untuk mereka kaitkan dan menggesanya berundur.

PM ke 6 jauh lebih baik bukan sahaja dari PM ke 5 malah lebih baik dari Mahathir dan sebelummya...Ini lebih jelas pada suatu masa nanti, 10 - 20 tahun lagi dari sekarang..

DAP dan PAS lebih silent berbanding dengan Anwar yang begitu desperate untuk menjadi PM..
Tidak pula Anwar jelaskan apa kelemahan besar Najib untuk perlu diganti dengannya (?)

PRU14.. Petunjuk dari PRK Pengkalan Kubur (Melayu lawan Melayu) sebagai contoh terdekat...BN akan kembali menguasai majoriti dengan lebih awesome..

Tuesday, October 7, 2014

Walaupun Baru...Azmin Lebih Advance Dari Khalid !!!!

Tak habis-habis lagi rakan blogger mempertikai MB baru Selangor, Azmin...

Mereka kata Azmin berlakon turun padang..berdrama dengan sampah sarap...kesian si Azmin tu..

Terbaru..dipertikaikan lagi..jadi MB baru nak buat kerja, dulu masa exco..ADUN dan MP makan gaji buto ko..

Pada rakan blogger, aku nak imbas kembali, jangan buat tuduhan melulu,..Azmin dari dulu lagi rajin dan buat kerja memang tak kira masa dan tempat..Kadang-kadang masa rehat, masa makan dengan family pun terpaksa diketepikan.

Turun ke tempat buangan sampah dan masuk longkang adalah lumrah untuknya..

Ada sekali tu..Azmin buat tinjauan sampai ke jamban, kat situ juga dia kena icecream..tak ke hebat tu  !!!!

Dah cakap..kalu orang tengok kita lembek..satu persatu bala sampai..

MCA bantah sekolah vernakular SJKC cuba dihapuskan oleh UMNO...berdasarkan saranan Timbalan Ketua UMNO Bahagian Petaling Jaya Utara untuk dibahaskan dalam PAU 2014.

MCA sebenarnya tidaklah bimbang sangat dengan saranan tersebut tetapi kenyataan membantah itu perlu dipalu dengan kuat untuk memberitahu kaum cina, MCA lah hero mereka..

MCA sedar, saranan itu sekadar retorik...akan dipatahkan dengan sendirinya oleh pemimpin liberalis di dalam UMNO,,seolah itu sudah menjadi tanggungjawab pemimpin tersebut untuk menjaga kepentingan kaum lain..itu sebagai satu tiket untuk mereka diterima dan disokong oleh kaum lain jika ditakdirkan mimpi mereka nak jadi PM suatu masa nanti tercapai...Najib juga sedang pegang tiket cina untuk terus kekal...

Seperti ditulis dan disoal oleh blogger lain..ada telor ke UMNO nak laksanakan, jadi tidak perlulah kita ulas panjang...

Ertinya negara tidak memerlukan satu lagi kapalterbang ditembak..atau pencerobohan di sabah..memadailah isu dalaman dan persekitaran, ianya akan menjadi bala kepada UMNO untuk uruskan dengan bijak atau hilang integriti..

Rakyat dah tanya secara direct - ada telor ke tidak...jawab je lah, bukan susah sangat pun  !!!

Tindakan Minta Maaf adalah tepat.... ( DOAKAN MAT SABU CEPAT SEMBUH - TUGAS BESAR MENUNGGUNYA...)

Apabila ada "barua" bagi pihak partinya minta PKR dan DAP maafkan partinya...
Bertalu-talu barua itu diserang oleh rakannya dan pemimpin atasannya...itu kerja yang paling mereka suka, serang..

Tetapi fikirkan semula kenapa hamba Allah itu terpaksa bercakap atas nalurinya bagi pihak partinya...

Pertamanya untuk mengundang kesedaran kepada Hadi apa yang patut PAS lakukan sekarang jika masih mahu bersama Pakatan..Minta maaf adalah jalan terbaik, jalan terhormat...

Keduanya kerana mereka mungkin mahu bertindak lebih buruk dari sebelumnya untuk dipecat dari parti supaya mudah mereka menentu halatuju seterusnya, bersama DAP mungkin sesuatu sudah menunggu..keluar parti secara sukarela tetapi dengan niat menyokong pihak lain mungkin melanggar sumpah yang dibuat...

Ketiiganya mereka mahu menyindir Hadi kerana masih belum membuat sebarang keputusan..

Mungkin Hadi sedang menunggu Mat Sabu sedar dari katil hospital untuk serahkan jawatannya.. Itupun dikira bagus.
Lebih cantik kalau Hadi umumkan sekarang - rasanya lagi cepat Mat Sabu sembuh...InsyaAllah.

Monday, October 6, 2014

Tingkat 4 Masih Berfungsi..tolong semak dan sahkan..

Minta maaf kawan-kawan semua yang datang blog ini, minta maaf sebab dah tak ada isu yang nak diulas, tak ada benda nak di spin, tak ada cerita nak ulang tayang berkali-kali, mungkin di blog lain ada..

Minta Najib berundur dah jadi cerita kartun..siapa kita.(?)
Mahathir menjerit pun dia buat pekak...
Keputusan dia buat buat darah menyelinap...lepas,tu suruh rakyat percaya pada dia...Apa dia ingat rakyat tak sekolah ke (?)...dia ingat rakyat pass periksa sebab saolan bocor ke (?)...
Belum aku pernah terjumpa terbaca kesah PM mana-mana negara minta rakyat bermimpi, berkhayal dengan cakapannya...Najib tak sedar sendiri, " suatu masa nanti"...apa dia ingat dia akan jadi PM berpuluh tahun lagi...

You want to be PM, jadi PM yang berfungsi sekarang bukan PM for the future...jangan temberang dengan rakyat. Rakyat boleh menilai samada awak on the rite track atau sebenarnya terkeluar landasan menjunam..hak rakyat untuk menilai.

Kalau tanggapan itu dibuat oleh sorang dua rakyat, ok lah juga...sekarang majoriti mempunyai tanggapan yang sama...kalau tak percaya, turun padang, menyamar jadi orang biasa..buatlah survey secara jujur..kalau PM bercakap di TV, berapa ekor lalat yang tunggu tengok (?) Face the reality..bukan syok sendiri...bukan dengar dari mulut tak berinsuran mat maslan atau hassan ayam..

Bila dibandingkan Najib dengan Mahathir, bukan tujuan nak bodek, nak puji, nak angkat Mahathir....Mahathir pun dah tak perlu semua itu, dah lalui semua itu...cuma untuk memberi Najib kesedaran bahawa dia ada peluang dan ruang untuk lebih baik dari itu...

Blogg ini sokong pembangkang ke dan serang Najib..sorry..blog ini berpihak kepada yang difikirkan benar, tiada ketaksuban...kalau nak fokus pada keburukan dan kejahatan pembangkang pun bukannya boleh membantu Najib jadi the best PM...kenapa sekadar nak bandingkan Najib dengan Hadi atau dengan Anwar..itu escapism...

Kalau siapapun buat bagus, kenalah sokong..blogg ini tiada pengaruh, bukan serang Najib tapi bercerita dari situasi di sekitar telinga yang mendengar..

Tajuk sebenar hari ini ialah " susoh benor ke jadi PM"..sehinggakan puak pecacai kata dah tak ada orang lain yang layak.. Kalau tengok kepada cara Najib jadi PM aku rasa ramai yang layak..cuma soal diberi peluang atau tidak... Untuk jadi PM macam Mahathir, pemikirannya mendahului penasihat, tindakannya mendahului rakyat tanpa slogan, jawapannya sudah siap sebelum saolan,  aku anggap susah..

Tapi sekadar macam paklah, macam najib..rasanya paling senang..sekarang pun yang memerintah rasanya masih dari "tingkat empat"..kena periksa kena sahkan..

konsetan khabarnya dibayar 7B...satu angka ribuan kali lebih tinggi dari gaji PM..sebab tu kot mereka lebih berkuasa..kena periksa dan sahkan juga..

Sekali lagi nak tanya..susah sangat ke nak jadi PM macam Najib (?)



# Baca blogg chedet terbaru - berdesyuummmm

Sunday, October 5, 2014

Najib ditolak ke depan...

UMNO di ambang kelemahan, meluat rakyat makin memuncak..sebab itu Najib tiada persaingan, dia ditolak ke depan bukan kerana bagus sangat tetapi kerana selamba rocknya, budak muda kata...semua tu poyo..

Hakikatnya suka atau tidak, di luar sana, di semua media... umno disiniskan, pemimpinnya diperlekehkan dan Najib dipersendakan... Bolehkah penyokongnya mempertahankannya, sampai bila ?

Untuk dikata semua itu kerja jahat dan hasutan pembangkang, rasanya tidak tepat....pembangkang tidak hasut rakyat untuk minta Najib berundur sebab kelemahan Najib membantu mereka menang di PRU13 dan akan menang lebih besar di PRU14 jika Najib terus stay...

Yang mahu Najib berundur adalah atas alasan dia sudah tidak layak, sudah tidak ada kekuatan, muflis idea berkesan dan sedang dibuli consetan.. persepsi itu datang dari sebahagian ahli umno, dari rakyat atas pagar, dari penyokong umno dan dari pengundi umno..semua sudah menarik balik sokongan kepada umno jika najib tidak berundur..

Terserah kepada Najib, dia memang kuat, gagah dalam sebuah parti yang akan rebah..apakah itu berbaloi  !!!

Siapa yang akan gantikan Najib.... ramai yang layak - atas dasar muafakat jika landasan perjuangan betul dan Mahathir boleh pangku untuk sementara.. (hanya satu cadangan)

Siapa Yang Pilih Najib Jadi PM

Jika itu satu kesilapan, mereka yang bertanggungjawab perlu buat pembetulan semula...

Gerakan Yang Sukar Najib Bertahan..Kerajaan Yang Lembek Akan Memungkinkan Segalanya

KERAJAAN PERLU MENYATAKAN KEBENARAN SUMBER BERITA INI:

Persatuan Melayu Murtad atau IFC International forum council sudah diluluskan register dan tidak keluar kat newz.
Sila cari majalah millenium:
DUNIA SUDAH AKHIR ZAMAN...

ALLAHHUAKBAR
Pertubuhan Melayu Murtad telah diluluskan!!! 😡
persatuan Melayu Kristian telah SAH ditubuhkan di Malaysia!!!😡
Ignjil telah dicetak & diedar...
IFC buat Roadshow besar-besaran sokong kebebasan beragama...
Bersedialah wahai saudara - saudari ku yang amat disayangi...
BERDOALAH SEMOGA UMAT ISLAM SELAMAT
tolong sebarkan kepada yang cintakan AGAMA ALLAH
(Agama Islam)...
gambar Lina Joy ( belakang sekali ) & Para peguamnya.

ISLAM DIHINA DI MALAYSIA
Baca sama-sama...
Dunia akhir zaman semakin menakutkan bila
berkait dengan soal akidah. Nak jadi apa dah ni??
Patut laa ada yang kata tak nak ada anak.
Bukan takut nak beranak, tapi takut
ada anak yang terpesong akidah... baik tak de anak langsung!!!
Mufti Perak, Datuk Harussani Zakaria bangkit dalam isu ini dengan
membuat kenyataan akhbar bahawa umat Islam wajib isytihar perang
terhadap pertubuhan IFC itu dan minta 50 ahli politik Islam yang menurunkan
tandatangan sebagai menyokong penubuhan IFC itu bertaubat kepada Allah swt
kerana dibimbangi aqidah mereka sudah terbatal.
Datuk Harussani juga
minta kepada semua penceramah, semua ustaz-ustaz yang mengajar
kuliah-kuliah dan semua khatib-khatib, supaya jangan lupa cakap benda ni
dalam kuliah-kuliah dan di atas mimbar-mimbar Jumaat bahwa pertubuhan
IFC ini adalah musuh Islam di Malaysia.
Tuan-tuan tau depa IFC minta apa kat PM?...
Depa hantar memorandum kepada PM meminta 15 perkara berhubung
dengan Islam supaya dimasukkan dalam perlembagaan Malaysia.
Antaranya:
1) Setiap anak yang baru dilahirkan di Malaysia jangan dikaitkan dengan
mana-mana agama sehinggalah anak itu berusia 18 tahun
- Tu dia tuan-tuan. Ini apa cerita ni? Maknanya, anak-anak kita langsung tidak boleh
dididikkan dengan cara Islam. Kita tak boleh bubuh nama Islam kat
anak-anak. Sampai umur 18 tahun, baru boleh duduk bincang di mahkamah,
tanya kat anak kita, 'Hang nak ikut ugama apa?'...Kalau dia kata nak
jadi hindu, maka jadi hindulah dia. Kita tak boleh nak buat apa sebab dah
digazetkan dalam Perlembagaan Negara.

2) Di dalam dokumen pengenalan mykad dan passport dihapuskan kolum
identiti agama - maknanya, perkataan 'Islam' yang ada kat mykad kita itu,depa
minta di'tiada'kan.

3) Mana-mana orang bukan Islam kalau nak kahwin dengan orang Islam, dia
tidak perlu masuk Islam.

4) Mana-mana orang Islam yang nak kahwin dengan orang bukan Islam,
mestilah dia tukar agama kepada bukan Islam.

5) Sebagaimana kerajaan Malaysia menyalurkan dana kepada masjid-masjid,
begitu juga kerajaan Malaysia mesti menyalurkan dana kepada semua rumah
ibadat orang bukan Islam.

6) Peraturan sekolah yang mengizinkan anak orang Islam menutup aurat
hendaklah dimansuhkan, kerana ia menghina agama bukan Islam.

7) Hapuskan mahkamah syariah kerana ia juga menghina agama-agama lain -
mahkamah syariah kalau takdak, habih la kita tuan-tuan. Walaupun la ni
bukannya perfect, tapi itulah satu-satunya mahkamah yang defence agama
kita. Kalau mahkamah syariah disingkirkan, masalah faraid pusaka, masalah
nikah kahwin, cerai talak apa semua tu macamana?...Kalau tak dak mahkamah
syariah, maknanya, perkahwinan tidak akan berjalan di atas akad nikah,
sebaliknya, perkahwinan akan dibuat secara berdaftar

8) Mana-mana orang bukan Islam yang masuk Islam, semua hartanya
dikembalikan kepada waris yang tidak beragama Islam.

9) Mana-mana pasangan yang bukan Islam, apabila masuk Islam, maka hak
penjagaan anak tidak boleh diberikan kepada mereka.

10) Sebagaimana program-program di radio dan tv yang menerangkan tentang
ajaran Islam dalam bahasa ibunda masing-masing, begitu juga
ajaran-ajaran lain daripada Islam juga perlu diberi ruang.

11) Sepertimana Quran, hendaklah kerajaan Malaysia turut mencetak bible
dalam bahasa Melayu untuk diedarkan di seluruh negara.

12) Apa istimewanya Islam sehingga ditabalkan sebagai agama rasmi di
Malaysia? ...lagi 3 ana tak ingat, anta boleh refer dalam Majalah Millenium
Muslim
Ini dia tuan-tuan, Islam diludah depan mata kita sendiri, so mana
sensitiviti kita terhadap agama kita sendiri?...Datuk Harussani tegur PM
dan 50 ahli politik Islam yang sokong pertubuhan tersebut supaya





dibatalkan pertubuhan itu.
Tau 50 orang Islam tu kata apa?... Depa kata kat
Mufti Perak, 'Ni lah kalau dah terlalu tua jadi mufti, tak open minded
langsung!'...
Datuk Harussani balas dalam majalah 'Millenium Muslim',
katanya, 'Di atas sikap open-minded rakyat Malaysia yang terlampau lebih,

maka inilah hadiahnya!'...
Ini dia kata-kata seorang ulama di Malaysia. Yang lainnya sunyi sepi termasuklah akhbar-akhbar,
macam ada benda dalam mulut sampai x boleh nak buka!
-----------------------------

**SAPA YANG BACA ARTIKAL NIE 'DIWAJIBKAN' POST KEPADA SAUDARA MUSLIM
LAINNYA... KERANA INI SEBAHAGIAN DARI JIHAD... SUPAYA SAUDARA MUSLIM
copy paste jer...
Allahhuakbar...
nauzubillah