Google+ Followers

Wednesday, December 31, 2014

2015 merbahaya untuk Melayu dan Islam..

Salam hormat dan Selamat Tahun 2015..

Tahun 2014 adalah satu tahun yang ditinggalkan dengan penuh sejarah suka duka dan saki baki serta kesannya masih berterusan dan dijangka 2015 akan lebih mencabar.

Bagaimanapun permulaan 2015 adalah lebih baik berbanding dengan tahun-tahun sebelumnya - rakyat sedang saling bantu membantu kepada mangsa banjir, ada rasa perhambaan dan jauh daripada sambutan tahun baru yang penuh dengan pembaziran pesta dan pertunjukkan bunga api serta anak muda liar membuat onar seperti sebelum-sebelum ini  !!

Kedudukan politik masih kekal dengan Melayu berpecah kepada tiga - UMNO, PAS dan PKR
Berpecah secara fizikal dan rohani. Walaupun tampak mesra dan ada potensi untuk bersatu selalunya di saat akhir ada saja alasan 'tak jadinya'.
Perpecahan ini bukan sahaja ketara di kalangan pemimpin tetapi turut berlaku di kalangan akar umbi yang membahagi-bahagikan diri mereka mengikut parti atau pemimpin.

Kaum Cina terus merapatkan barisan mereka walaupun DAP, MCA dan GERAKAN dilihat berpisah secara fizikal tetapi hati mereka tetap bersatu. Ini tidak pernah berlaku dalam sejarah Malaysia.

Begitu juga orang India yang masih terus selesa dengan MIC walaupun ada sedikit perpecahan secara fizikal dan kepartian.

Pendekatan Najib ialah cuba untuk mengembalikan sokongan kaum cina kepada BN dengan pelbagai dasar dan strategi dilihat gagal bukan kerana kelemahannya tetapi orang cina sudah menggunakan pendekatan ABU.

Belum nampak petanda jelas Najib berusaha secara bersungguh, jelas dan lantang untuk menyatukan Melayu dalam pelbagai bentuk sebagaimana usahanya untuk mendekati kaum cina.
Bagaimanapun sudah ada petanda Najib tidak lagi beria-ia memujuk rayu kaum cina sepertimana di awal pentadbirannya selepas PRU14 - satu petanda yang baik.

Begitu banyak kritikan dilemparkan kepada Najib atas kelemahan dan kesilapannya sendiri dan jika ini tidak diperbaiki, kura-kura akan memanjat jika batangnya condong !!

Bagaimana untuk mula bersatu (?) Kompromi dan saling menyokong... mulakan dengan menyokong hudud di Kelantan ..royalti minyak kepada Kelantan, hentikan penguasaan asing ke atas tanah di Johor dan Melayukukan liberalis dalam UMNO...

2015-2016 adalah tahun hidup matinya UMNO untuk PRU15...jika tidak bermula sekarang secara betul...semuanya nanti sudah menjadi terlalu lewat.

Ekonomi - kita terus ditinggalkan semakin jauh..
Sosial - kita sedang sebok berpolitik, berebut harta dan mencari pekerjaan..


Tuesday, December 30, 2014

Pemimpin OK Penyokong KO

Mentaliitinya kita bersetuju bahawa segala usaha kerajaan adalah baik samada Kerajaan Negeri yang dikuasai BN atau Pembangkang atau Kerajaan Pusat yang dikuasai BN dalam apa hal yang dislogankan 'demi rakyat' oleh kedua-dua pihak.

Berlaku adil lah kepada kedua-duanya !!

Tetapi sejauh mana pulak kedua-dua kerajaan tersebut tidak boleh dikritik (?) hingga penyokong masing-masing menganggap segala kritikan adalah fitnah ?


Apakah pembaziran bukan satu kesalahan !
Apakah kelemahan perlu dibiarkan !
Persaolan dan pertanyaan kena batang hidung sudah dianggap fitnah..sedangkan apa yang perlu ialah jawapan dan penjelasan.

Yang menjadi masalah sekarang mungkin bukan atas pemimpin yang sedia dikritik tetapi lebih kepada penyokong mereka yang lebih sudu dari kuah.  !!

Bukankah kejayaan pembangkang sekarang hampir menguasai Putrajaya atas dasar sedia dan terdedah dengan kritikan hebat, apakah kritikan akan membawa kekalahan (?)

Adalah Wajar Najib Segera Keluar Negara Untuk Sambung Cuti...

Banjir dah hampir surut, kalaupun ada amaran akan berlaku lagi sekali hujan lebat dan sebagainya dari
Jabatan Kajicuaca..itu hanya ramalan, tak boleh pakai tak boleh percaya..itulah statusnya setakat ini.

Kalau boleh pakai, tentulah banjir besar ini akan disambut dengan siap sedia dan sempurna kerja-kerja permindahan dan petempatan. Sewajarnya tidak ada kejutan dan sudah boleh dijangka masa dan tempat yang akan dilanda banjir luarbiasa.

Walaubagaimanapun sejak Najib pulang tergesa-gesa walau  belum puas bermain golf dengan Obama (satu pengorbanan yang sangat tinggi nilainya) sudah banyak gerakerja yang dibuat menunjukkan hasil malah pengumuman Najib berhubung peruntukan 50 juta sangat melegakan, tetapi perlaksanaannya tentulah tak semudah dan seindah pengumuman - itu trend kerajaan !!!!

Oleh kerana semuanya sudah boleh dianggap "in order" sewajarnya Najib terbang semula keluar negara untuk meneruskan percutian rasminya bersama keluarga - dia pun manusia biasa...takkan semua benda dia nak buat...takkan menteri lain makan gaji buta.

Cuma bila balik nanti...oleh kerana ia satu percutian rasmi dan menggunakan kemudahan jet peribadi (?) rakyat nak tahu jumlah dan kos perbelanjaan percutian " satu keluarga PM " berbanding dengan peruntukan kepada " lebih 300 ribu rakyat " yang dilanda banjir..


Monday, December 29, 2014

Dah berkurun tunggu kerajaan buat keputusan tepat, padat...akhirnya ada juga !!

KUALA LUMPUR: Kementerian Pendidikan bersetuju untuk
 menangguhkan permulaan sesi persekolahan di seluruh negara bagi tahun 2015 selama seminggu berikutan banjir yang melanda negara ketika ini, demikian umum Menteri Pendidikan, Tan Sri Muhyiddin Yassin. 







Tindakan sebegini lah yang perlu untuk mengurus negara sekaligus menampal mulut pembangkang dengan kertas tisu jamban.













Aduhai... ni pun tumpang semangkuk

Sunday, December 28, 2014

No wonder Mahathir tidak diminati..

Jika bukan kerana pertikaian rakyat dan banjir musibah yang memaksa Najib pulang, sudah tentu Najib sedang bersama obama bermain golf ketika pesawat air Asia hilang.

Sekaligus membuktikan amerika dan sekutunya Israel langsung tidak terlibat dengan kehilangan qz8501, ia lebih mirip kepada masalah cuaca.

Kesimpulannya juga keakraban dan kemesraan Najib Obama menunjukan tiada kemungkinan langsung amerika dan Israel turut terlibat dalam mh370 Dan mh17 MAS yang lalu.

Kehilangan tiga pesawat dalam setahun di Malaysia akan jadi alah bisa tegal biasa - tahap ke arah negara maju.

Mana mungkin dua sahabat yang baik seperti Obama untuk sabo kawan baiknya seperti Najib.

Oleh itu apabila Najib mengutamakan hubungan diplomasi dengan amerika melalui permainan golf adalah sesuatu yang rakyat sangat faham bahawa itu sangat penting untuk kebaikan negara, rakyat dan pemimpin itu sendiri.

Kecuali Mahathir, semua bekas PM yang lalu kakigolf, TPM kini juga hebat golf - ini menunjukkan tahap diplomasi mereka sangat tinggi. No wonder Mahathir tidak diminati !!!!

Apa itu hubungan diplomasi? Apa yang dibincangkan ? - sesetengah rakyat seperti penerima BRIM tentunya kurang ariff dengan istilah tersebut.

Apakah soal dan hal serta isu seperti Anwar dan desakan Mahathir dan penarikan balik sokongan merupakan antara intipati yang dibincangkan dalam hubungan diplomasi tersebut antara najib dan obama !


Kesombongan Tony Fernandes berbayar..

Saturday, December 27, 2014

Obama oh Obama, kenapa kau panggil Najib, macamana aku tak panggil najib.....

Persaolan Najib main golf dengan Obama ketika rakyat diancam banjir kini telah dijawab...

Tentulah golongan yang mempertahankan Najib bermain golf di Hawaii kini melipat dan menggulung lidah untuk merasionalkan dan mewirakan pula Najib sebagai bijak untuk pulang segera.

Kini golongan yang sama perlu memainkan peranan yang lebih besar untuk menghalalkan jawapan dan alasan Najib untuk diterima sebagai jawapan yang paling bijaksana dalam dunia.

Rupanya kerja mengampu dan membodek ini bukanlah tugas yang senang...kena ada keberanian menipu diri sendiri untuk menafikan realiti.

Mungkin mereka tidah faham bahawa adalah perlu penyokong yang memberi undi kepada umno untuk menang harus bersikap kritis selepas itu untuk memastikan umno terus menang di masa akan datang.

Pengampu dan pembodek bukanlah aset dan jaminan untuk umno terus menang malah sikap mereka ini lah mengundang berterusan rasa benci dan salah faham rakyat lebih-lebih lagi jika mereka cuba menyelamatkan pemimpin yang membawa beban dan busuk kepada parti.

Renung kata pengomen ini dalam satu blog...dan bandingkan dengan salah satu jawapan najib..

"Betul kak wan dan Anwar kena balik sebab Anwar PM Malaysia. Kak Wan pulak pengerusi MKN. Kakwan kena balik untuk isytihar darurat kat negeri-negeri yang dilanda banjir."


Mana Dia Pergi Pakar Jawab Saolan (?)
Satu lagi kecelakaan sedang berlaku - pesawat airasia hilang !!!





Friday, December 26, 2014

Nak Jawab Guane Ambe Dok Tahu Starang...

Sajak Utk Abg Jib

Balikla mu Awang
Boh besor mari doh starang
Ombok gelore siang malang
Pohon nyior tepi pata tunggang langang
Rima diZu Kemang dok leh wi makang
Motosikal ada atah bumbong ada ikat tiang.

Balikla mu Awang
Sapa ati mung gi joli org tgh gini
Aku rase mung dok ikut angat kebini
Bini mung mmg mek dok ingat diri
Wi sesupek dia nok seguni

Balikla mung Awang
Mari gok ita tengok org ghudung ghadang
Khuba PokLeh hanyut abih sekandang
Rumah iye hanyut sapa tinggal tiang
Lari 4 cucu tingga selai sepinggang.
Itek ayang Iya mati abih doh iye dogwi makang

Balik la derah Awang
Dogsapa hati ambe tgk MatYeh
Gi mari gi mari mcm luga sireh
Jerit macang buda2 kata pedih pedih
Berok dia(Robert) mati lemah dok sapa hati nok kelih.

Baliklah Awang
Mende dograjing tgk pun pelik kejadiang
Bangsal khepok MekNab habis ombak telang
Nangis MekNab doksah kate la
Sapa dokberlagu berjela jela
Guane la ambe no kherje ambe dog reti
Bangsal hanyut kherpok abis sepeti
Sayu dengor ambe nangis dalang hati


Balikla Awang
Mung wak menda kat hawawii negeri orang
Dengar kate minung kopi late bercawang2
Org sini tanya ambe Dimanakah Awang
Nok jawab guane ambe dok tahu starang.

SASTRAWANG BANJIR
DARI KEMAMANG

Thursday, December 25, 2014

Simple question ? Najib telah melakukan yang terbaik...

Antara kayu golf dengan rakyat - mana dulu yang Najib dahulukan?

Jawapan: Najib telah mendahului rakyat dengan melawat 145 mangsa banjir di Pahang yang mewakili lebih ratusan ribu yang berpindah sebelum terbang ke Hawaiii..

Jawapan: Rakyat tetap didahulukan cuma kayu golf diutamakan !!!

Bukan sahaja rakyat love Najib tetapi Najib pun love rakyat..

Situasi dan keadaan banjir yang berlaku semakin buruk tetapi status, keterpaksaan dan keperluan di sisi Obama lebih dasyat dari itu.

Insya Allah lepas banjir surut, Najib balik dengan beberapa idea untuk mengumumkan beberapa lagi peruntukan yang ditambah disamping idea-idea transformasi (1BANJIR) supaya banjir besar dapat ditangani.

Rakyat akan berterima kasih dan memahami apa yang Najib lakukan, mungkin bukan sekarang tetapi 10 tahun lagi...

Tuesday, December 23, 2014

malapetaka sedang melanda bukan satu kebetulan.

apa yg sudah berlaku kpd negara, dan sekarang malapetaka dan bala sedang berulang di depan mata
bukan satu kebetulan..

ini memang sudah dijangka kerana rakyat sendiri bercakap mengingatkan bersumpah mendoakannya...

ini ada kaitan dengan kecelakaan pemimpin..

Sunday, December 21, 2014

Kenapa Perlu Muhyiddin.. jangan sampai buat habih boreh je..

Semuanya atas harapan Muhyiddin mampu melakukan sesuatu ( mengumum dan
melaksanakan) yang drastik untuk menyebelahi Melayu dan Islam termasuk mempunyai hubungan yang lebih baik dan mesra dengan PAS.

Secara langsung atau tidak, ini boleh menjauhkan lagi sokongan dan undi kaum bukan bumiputera semata-mata Muhyiddin akan dilabel ultra Melayu.

Jawapannya juga mungkin agak drastik:

1) Peduli apa sokongan bukan bumiputera kerana sekarang inipun mereka sudah menunjukkan sikap tolak dan benci kepada Melayu dan Islam. Mereka hipokrik pada Melayu dan Islam PKR dan PAS - lebih sekadar memperalat - habis madu sepah dibuang.

Cina di MCA dan Gerakan serta India di MIC bukan fix deposit, sekadar akaun debit malah terbukti gunting dalam lipatan.

2) Sejarah menunjukkan walaupun Mahathir juga dilabel ultramlays di peringkat awalnya, akhirnya tindakan rasionalnya dalam membangunkan kaum di Malaysia ternyata menjadi satu kekuatan untuk menjadikan Malaysia terus maju.

3) Negara sedang hancur di tangan yang kononya tidak ultramelayu..hancur di tangan liberal dan pemimpin yang kacang lupakan kulit.

Kalau  Muhyiddin juga "sama" !!! - elok jangan buang masa dan tenaga untuk minta najib berundur - buang current  !!! Buat habih boreh je..

# Desas desus azmin dibayang kembali kepada UMNO untuk menguatkan Najib (?) UMNO Selangor dikecam lemah bangat dan sampai kiatmat pun tidak mampu menawan kembali Selangor adalah penanda "ruang dan lorong" sudahpun diberi kepada azmin.

Saturday, December 20, 2014

Menyokong Perkasa bukan satu dosa....

Tindakan ahli perkasa mengoyak banner hari natal di ibupejabat DAP perak mengundang
pelbagai reaksi...

tindakan berasaskan bantahan ke atas lim guan eng yg mengumumkan penggunaan nama "Allah" bebas dan dibenarkan penggunaannya di pulau pinang. lim guan eng sengaja mengambil kesempatan untuk meningkatkan undi walaupun tahu itu merupakan satu provokasi jahat.

kerana pulut santan binasa..itulah respon spontan awal dari ahli perkasa atau secara kebetulan dia ahli perkasa.
Insiden di atas adalah satu contoh bagaimana tindakan yang di ambil adalah lebih terdorong kepada kelemahan pengurusan pihak berkuasa tangani sesuatu isu dengan cepat dan berkesan.


mempertikaikan ahli perkasa ..should not taken law in their own hands...juga tidak wajar kerana lim guan eng sendiri yang memulakan sesuatu yang tidak menghormati mahkamah dan keputusan majlis fatwa.

menanti dan mengharapkan pihak berkuasa yang lemah dan lembek..tindakan "mendahului" ahli perkasa tersebut tiada pilihan melainkan disokong. Adakah ia satu dosa..
Di mana pihak yang sepatutnya  ???

dakwaan unislamic dari sesetengah pihak oleh orang Islam sendiri bukan sesuatu
yang tepat...lebih-lebih lagi mereka sendiri tidak pernah pun menunjukkan jiwa Islam sebelum ini.

Thursday, December 18, 2014

Suara Nyamuk buat Kj melenting...

Najib harus peka dan ambil tahu kenapa makin ramai suara terpencil dan tahap paling rendah kini sangat berani untuk memintanya berundur.

Lebih penting jika itu suara terendah...sewajarnya Kj tidak perlu komen dan layan.
.
Apakah mereka ini ahli-ahli umno yang sama bangangnya dengan blogger upahan.

Bukankah sepatutnya ahli umno menggesa Anwar Ibrahim untuk berundur sebaga ketua pembangkang dan bukannya menyerang Presiden parti sendiri.

Sewajarnya Najib dipertahankan dan mana-mana ahli umno yang bangang wajar digesa pindah dan keluar dari Malaysia. Itu penyelesaian terbaik untuk menghilangkan suara-suara nyamuk ini.

Monday, December 15, 2014

Anwar tak keseorangan..

"Megalomaniac"


BRIM tidak mampu menyelamatkan Najib...

Atas desakan dalaman yang sedang dipalu oleh sebahagian besar pihak yang berpengaruh menghala silap dan salah kepada Najib sudah tentu ia mempunyai titik noktahnya tersendiri.

Saranan Najib kepada blogger dan mungkin kepada pihak yang berada di pihak kerajaan supaya menyerang pembangkang nyata langsung tidak berganjak malah makin bertambah hebat sehari dua ini.

Kenapa tidak kepada pembangkang - jawapannya kerana kelemahan yang lebih besar ialah Najib sendiri yang menempah silap dan salah dalam mentadbir negara. Kesesatan dihujung jalan dengan tidak balik ke pangkal jalan akhirnya menemukan Najib dengan seribu satu masalah yang lebih besar dan sedikit demi sedikit penyokong di belakangnya sudah menyembunyikan diri.

Jika dasar popular seperti BRIM pun tidak mampu menyelamatkan Najib - ada lagi ke yang lebih hebat dari itu !!!

Friday, December 12, 2014

Rakyat disuap BRIM tapi kenapa masih celik...

sumber-lan terapi afiat dan bekam

Saya nak makan nasi lemak,
beras dibeli dari siapa? – BERNAS!
BERNAS milik siapa? = Tan Sri Lim Goh Tong
Makan nasi lemak, takkan tanpa minuman, so order kopi0.
Air buat kopi, jika tinggal di Johor beli air dari Aliran Ihsas Resources,
Aliran Ihsas Resources milik siapa? = Tan Sri Lim Goh Tong
Minum kopi mesti campur gula
Gula di Malaysia, dua pengeluar sahaja MSM & MSR.
MSM milik felda, 20% saham dimiliki olehRobert Kwok ;
MSR milik Robert Kwok sepenuhnya
OK, cakap banyak sekarang nasi sudah sejuk, mahu panaskan
Guna gas stove, Gas Malaysia milik siapa? = Tan Sri Yeow Tiong Lay - YTL
Guna microwave oven, elektrik, TNB beli elektrik dari siapa? = IPP.
IPP terbesar di Malaysia ialah Malakoff.
Malakoff milik siapa? = Tan Sri Yeow Tiong Lay - YTL
Sekarang tak nak makan nasi, pergi McD sahaja la… naik motor
Motor Kriss, keluaran MODENAS.
Modenas milik siapa? = Tan Sri Ananda Krishnan
Tak nak naik motor, naik kereta. Kereta apa? Proton.
Proton milik DRB HICOM.
DRB HICOM milik siapa? = Tan Sri Ananda Krisnan.
Tak nak beli Proton la. Beli Honda saja.
Honda Malaysia milik siapa? = Loh Boon Siew Group
Beli kereta nak buat pinjaman perbankan islam, pergi Bank Muamalat.
Bank Muamalat milik siapa? = Mydeen Group
Kereta kena ada insurans coverage.
Insurance beli dari siapa? = Uni Asia Insurance
Uni Asia Insurance milik siapa?= Tan Sri Vincent Tan
Nak ambil road tax, kena pergiPUSPAKOM.
Puspakom milik siapa? = Loh Boon Siew Group
Ok la tak nak naik kereta. Naik keretapi lagi senang
Landasan keretapi siapa buat?= MMC
MMC milik siapa? = Mayland Group
Sekarang, Mayland Group pun nak ambil alih KTMB
Ok tak nak guna keretapi ambil kapal terbang saja la… nak pergi Johor!
Senai Airport milik siapa? = Tan Sri Tee Pek Kin
Tak nak ambil keretapi, kapal terbang, naik kapal laut sahaja la.
Pergi Pelabuhan Tanjung Pelepas.
Tanjung Pelepas Port milik siapa? = Keeple Port Pvt ltd.
Tak nak pergi Tanjung Pelepas,pergi Johor Port.
Johor Port milik siapa? = MMC.
MMC milik siapa? = Dato Beh Heng Siong.
Ok la… I orang KL, naik MRT sahaja la… (apabila siap)
Projek MRT, siapa kontraktor terbesar? = MMC.
MMC milik siapa? = Dato Beh Heng Siong
Macam ni la… tak nak keluar rumah langsung!
Duduk rumah, hantar surat sahaja!
Apabila nak hantar surat, kenalekat setem!
Apabila kita lekat setem sahaja, kita sudah bayar Tony Fernandez, kerana POS Malaysia pun sudah diswastakan kepada Tony Fernandez.

Tahniah! Malaysia bukan lagi hak orang Melayu.

Monday, December 8, 2014

Ikrar dengan gereja: azmin @ anwar sila beri penjelasan...KEKALUTAN YANG MENIMPA PEMIMPIN MELAYU

Ini adalah info (dibawah) yang sedang bergantayangann di maya...tidak penting ia dari
sumbermana...tetapi rakyat wajar mengetahuinya secara umum dan adakah ia satu fitnah kerana media perdana tidak menyiarkannya.

sepertimana najib yang kalut untuk mendapatkan undi cina, tidak mustahil dan penuh keyakinan anwar juga sedang berlumba ke arah yang sama.

satu undi cina lebih berharga atau sama nilainya 100 undi melayu (?)...

kekuatan ekonomi mencaturkan politik dan ekonomi juga mampu membeli iman dan akidah..

Tarikh : 07/12/2014, Ahad
Masa : 11.30 Pagi
Tempat : Gereja Holy Family, Kajang
Anjuran : Biro Integrasi PKR Nasional
Kehadiran : 1,200 orang [M: 1%, C: 60%, I: 30, Lain2: 9%]

Pemimpin Dikenali :

1. Anwar Ibrahim, Ketua Umum PKR
2. Mohamed Azmin Ali, Menteri Besar Selangor
3. Ganabatirau, EXCO Negeri Selangor

1. Dalam ucapan ringkasnya Azmin Ali menyatakan pendirian Kerajaan PR Negeri Selangor untuk meraikan kelpelbagaian agama, sambil mengungkapkan kata-kata lebih kurang berbunyi..."sebab itu saya tegaskan, the 351 bibles must return back to church. And i promise, you (Kristian) will not alone, we (PKR) will with and behind you all the time. Don't worry, you can keep on my words"...sambil disambut dengan tepukan gemuruh.

2. Anwar Ibrahim menyentuh mengenai kedatangannya ke Gereja Holy Family ini ketika kempen PRK DUN Kajang kira-kira sepuluh bulan lalu, UMNO menyerangnya habis-habisan menggunakan TV3 dan menyatakan kononnya inilah cara berpolitik di Malaysia menggunakan isu agama dan kaum yang perlu ditentang oleh rakyat pelbagai kaum. (disambut tepukan gemuruh). Bahkan, Anwar Ibrahim menyatakan bahawa dia tidak bimbang di-ambil gambar berlatarbelakangkan palang Jesus dibelakang pentas gereja ini.

3. Anwar Ibrahim menyebut tentang persamaan antara Islam dan Kristian iaitu orang Kristian menyebut Jesus tetapi orang Islam menyebut Nabi Isa a.s., sambil mengambil contoh di Turki, Kamal Attartuk tidak membezakan antara Islam dan Kristian untuk meraih keamanan yang tulin (the real piece).

4. Anwar Ibrahim menyatakan bahawa dia bertanya kepada Azmin Ali, mengapa susah sangat untuk mengembalikan 351 bible tersebut kepada pihak gereja, itu hak mereka dengan kata-kata lebih kurang berbunyi..."for me, there is no problem to distribute the bible even though in Malay language, no problem at all. Why it's happen in multiracial country like us. That why, we must againt racism and fight for freedom in this country. (disambut tepukan gemuruh)

5. Diakhir ucapannya, Anwar Ibrahim menyentuh perbahasan Bajet 2015 di Parlimen bahawa dia membangkitkan tentang ketidak-adilan kerana pengecualian cukai hanya diberi kepada badan-badan Islam sahaja. Kenapa tidak diberi kepada badan-badan agama Hindu, Buddha, Kristian dan agama lain.

Ulasan :

1. Anwar Ibrahim membakar semangat anti Islam dikalangan orang Kristian khususnya dan mengajak mereka menentang Kerajaan Barisan Nasional yang didakwa kononnya tidak berlaku adil kepada agama lain.

Perundingan apa yang sedang berjalan...

Keberangkalian dan berkemungkinan satu kompromi akan berlaku dengan perundingan luar kotak sedang berjalan untuk memungkinkan parti tertentu atau lebih dari satu parti dibubarkan atau bersekedudukan sebagai sayap dengan UMNO pada bayaran harga yang tinggi win-win.

Tekanan demi tekanan boleh diistilah sebagai satu cara paksaan untuk melemahkan dan menarik ke meja rundingan jika tudak mahu menerima risiko yang lebih tinggi.

Secara kosmetik ini nenguatkan UMNO, meguatkan individu dan sekaligus pemimpin umno yang tidak sealiran kena ikut arus atau akan terpinggir.

Bagi melayu yang extreme mereka berkemungkinan akan menyertai DAP.

Saturday, December 6, 2014

Mungkin sudah terbiasa didpanggil...

Penulis blog yang diupah tetapi menyerang majikannya dipanggil bangang.

Pegawai Keadilan yang lambat mengumumkan keputusan juga sewajarnya dipanggil lembab dan bangang.

Menjadi ketua tetapi memiliki penulis blog dan pegawai keadilan seperti di atas bukankah juga bangang !! berganda..

Friday, December 5, 2014

Pak Pandir

Apa agaknya 
perasaan anda 
kalau watak 
penglipurlara 
cerita Melayu, 
Pak Pandir 
kini sedang 
menerajui negara.

Kalau pak Pandir itu ujud, bererti rakyat Malaysia kini pun sama pandirnya....

Tanya orang ekonomi, bolehkah negara berkembang dan rakyat maju kalau banyak lendir... 



"Berjudi bukan cara Kerajaan mencari dana, sama ada secara langsung atau tidak langsung," kata Dr Mahathir.


Menurut Dr Mahathir, Cayman Islands adalah pusat operasi dana lindungan nilai (hedge fund) dan dagangan matawang yang jadi tumpuan orang atau syarikat yang mahukan pulangan tinggi, dan bukannya kerajaan kerana 'ia adalah satu jenis judi'.



Tuesday, December 2, 2014

Biarkan Pemimpin Yang Bangang Meneruskan Tugas..

Ramai Bloggers yang dikategorikan bangang tidak berani membuat pengakuan bahawa merekalah yang dimaksudkan oleh Najib..

Bagaimanapun mereka telah kembali blogging di landasan seperti yang diarahkan...kita boleh tahu siapa mereka ini.
Bagaimanapun diharap jika ada komen yang tidak senada, wajar juga disiarkan walaupun mungkin mereka lebih dipantau sekarang ini..

Kurang teguran kepada pemimpin sendiri boleh juga dipersepsikan membiarkan pemimpin atau majikannya yang bangang meneruskan tugas....tiada pilihan..relakanlah sahaja.

Jika ada teguran, simpanlah.

Monday, December 1, 2014

Memadai Bloggers yang setia untuk mempertahankan boss mereka..

Selepas Najib tegur bloggers upahannya sebagai 'bangang', alhamdulillah semua kini telah kembali menulis seperti biasa, lawatilah blog-blog mereka, mempunyai kelainan dari sebelum ini...banyak puji-pujian dan mempertahankan boss mereka dengan 1001 alasan bangang mereka.

Semuanya betul di mata mereka...
Lain kali buatlah kerja betul-betul setimpal dengan upah  !!!

Tidak perlu rasa bersalah, tidak perlu rasa rendah diri..mempertahankan seorang Presiden dan sebuah parti yang telah banyak melakukan jasa jauh lebih baik dari menjadi penulis upahan parti pembangkang.

Bloggers juga seorang pejuang, tidak dapat dielakkan, mereka juga manusia, dalam kesetiaan, mereka juga mampu menurunkan seorang Presiden...itu juga bukan sesuatu yang mustahil.

Jika seorang Presiden yang kalut, resah dan bimbang terpaksa merayu kepada bloggers bangang, tentulah ketajaman mereka diiktiraf.

Berhati-hatilah dengan tahap musuh dan penggugat akan dilenyapkan...

Kes altantuya - ada sesiapa yang dapat maklumkan berita terkini ?
Lebih-lebih lagi, antara mereka siapa pembunuh, siapa perancang dan siapa arahkan..Apakah semua ini didedahkan dalam mahkamah   !!!

Memadaikah kita hanya diberitahu siapa pembunuhnya sedangkan hakikatnya altantuya tidak mempunyai apa-apa deal dengan mereka, tiada alasan untuk mereka lakukan pembunuhan (?)