Google+ Followers

Saturday, May 30, 2015

Mahathir Sedia Bertemu Siapa Sahaja..

Alhamdulillah, satu peluang untuk mereka yang ingin mencari kebenaran, dengar sendiri...
Pertemuan yang tentunya bermaksud dua hala, bebas bertanya dan bebas untuk mendengar dan menilai..

Tiada sekatan pertanyaan, tiada skrip do and don..

Tiada lagi keperluan untuk membuat tuduhan liar di belakang, berdepan, bersemuka..


Tuesday, May 26, 2015

NIAT

1. Beriham Dari Miqat 

Miqat Zamani: 
Empat orang Imam telah bersependapat bahawa mengerjakan ibadat Umrah pada kesemua hari-hari di dalam setahun adalah harus kecuali lima hari mengikut pendapat Imam Hanafi iaitu pada hari Arafah dan empat hari selepasnya. Mereka berpendapat mengerjakan ibadat Umrah pada hari-hari tersebut adalah makruh yang membawa kepada haram



2. Tawaf

Jika sudah sampai di Makkah, lakukanlah tawaf umrah mengelilingi Ka?bah tujuh kali putaran, dimulai dari Hajar Aswad dan berakhir di Hajar Aswad. Lalu shalatlah dua raka?at di belakang Maqam Ibrahim, dekat dengan Maqam ( kalau mungkin) atau jauh darinya.

3. Saie

Setelah selesai shalat dua raka?at, pergilah ke Bukit Shafa untuk melakukan sa?i umrah tujuh kali putaran, dimulai dari Bukit Shafa dan berakhir di Bukit Marwa. 
Doa Bersaie: 
اللَّهُمَّ يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مُوجِبَاتِ رَحْمَتِكَ، وَعَزَائِمَ مَغْفِرَتِكَ، وَالسَّلَامَةَ مِنْ كُلِّ إِثْمٍ، وَالْفَوْزَ بِالْجَنَّةِ، وَالنَّجَاة مِنْ النَّارِ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الْهُدَى وَالتُّقَى وَالْعَفَافَ وَالْغِنَى، اللَّهُمَّ أَعِنِّي عَلَى ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ. اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ الْخَيْرِ كُلِّهِ مَا عَلِمْتُ مِنْهُ وَمَا لَمْ أَعْلَمْ، وَأَسْأَلُكَ الْجَنَّةَ وَمَا قَرَّبَ إِلَيْهَا مِنْ قَوْلٍ أَوْ عَمَلٍ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ النَّارِ وَمَا قَرَّبَ إِلَيْهَا مِنْ قَوْلٍ أَوْ عَمَلٍ.
Yang bermaksud: Wahai Tuhan yang membalik-balikkan segala hati, tetapkanlah hatiku di atas agamaMu. Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku memohon kepadaMu segala yang mewajibkan rahmatMu, segala yang meneguhkan keampunanMu, kesejahteraan daripada segala dosa, memperolehi Syurga dan terpelihara dari api Neraka. Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku memohon kepadaMu hidayat petunjuk, ketaqwaan, terpelihara dari segala kesalahan dan kekayaan. Wahai Tuhanku, tolonglah aku supaya aku dapat menyebutMu, mensyukuri dan beribadat kepadaMu dengan sebaik-baiknya. Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku memohon kepadaMu segala kebajikan, apa yang aku ketahui, apa yang aku tidak ketahui dan apa yang belum aku ketahui. Aku memohon kepada Engkau Syurga dan perkara-perkara yang boleh mendekatkan aku kepadanya samada perkataan atau perbuatan. Aku berlindung dengan Engkau dari Neraka dan dari perkara-perkara yang boleh mendekatkan aku kepadanya samada perkataan atau perbuatan.

4. Bertahallul dari Ihramnya dengan bercukur atau berguntingSetelah selesai sa`i, pendekkanlah rambut kepala

INI BUKAN DI JEPUN





Masjid Nasir al-Mulk ni, penuh dengan ukiran gaya Parsi yang sangat menarik di dalamnya.

Monday, May 25, 2015

Ada depa kesah !!!

Kes Liwat Anwar II .. mengambil masa hampir 7 tahun untuk selesai

Kes pembunuhan Altantuya mengambil masa hampir 9 tahun untuk selesai

Itu semua kes profile tinggi.

Penyiasatan dan pemeriksaan PAC ke atas 1MDB berapa pula masa yang akan diambil (?)

Apakah akan anda satu kes mahkamah berhubung pembohongan di mahkamah (?)

Apakah akan ada satu kes mahkamah terhadap individu tertentu dalam kemelut 1MDB

Kes Kumpulan Carrian / Bumiputera Malaysia Finance (Hong Kong) melibatkan pembunuhan Pegawai Bank Jalil Ibrahim - penghakiman selepas 16 tahun menelan kos HK210million menggunakan kaedah audit forensik

Eric Chia Perwaja Steel - kes tamat empat tahun berakhir dengan kematian Eric Chia Jun 2008.

Kes Khir Toyo rasuah 3.5 juta ...2007 hingga 2014 (ditangguhkan) dan tidak tahu apa statusnya kini.

Dan banyak lagi...

Kesimpulan: Dalam setiap kes melibatkan profile tinggi, tiada penyelesaian segera kerana mereka menggunakan segala pengaruh dan penggunaan kos yang begitu besar dengan menghalalkan semua perkara termasuk buying time.
Jika ianya melibatkan kepentingan negara - rakyat termasuk "awak dan saya" adalah pihak secara instantnya yang terlebih dahulu menerima kesan buruknya, bagi kumpulan atau individu tersebut ada yang dihukum ada yang tidak dan kebanyakkan kes "main player dan mastermind" terlepas dan tidak dapat dikesan.

Itulah dunia..

# kita kat sini yang kluk klak pang pang pung pang pung bertekak, bermakian tambah dosa dan buang masa.
Ada depa kesah !!!

Ini realiti sekarang...
Baca dan jangan menipu diri sendiri dengan menafikan atau tukar tajuk...
http://kadirjasin.blogspot.com/2015/05/saham-tnb-merudum-kerana-1mdb.html

Sunday, May 24, 2015

Ada Isu Yang Lebih Besar dari 1MDB

Kesimpulan: Dalam kepelbagaian isu yang sedang melanda, persaolan yang lebih besar sebenarnya ialah kepada siapa kah rakyat dapat meletakan kepercayaan untuk menegakan keadilan dan kebenaran.

3 badan yang diperuntukan dalam Perlembagaan Negara kini sepatutnya bebas dalam melaksanakan hak masing-masing tetapi seolah terikat kepada satu kuasa pemutus.

• Badan Perundangan (Legislative). Badan ini hanya membuat undang-undang dan tidak boleh menyerahkan kuasa ini
kepada mana-mana pihak dan tidak boleh mempunyai kuasa lain;• 

Badan Pemerintah (Executive). Badan ini hanya menjalankan kuasa eksekutif dan tidak boleh membuat undang-undang dan penghakiman; dan• 

Badan Kehakiman (Judicial). Badan ini hanya menjalankan penghakiman dan tidak boleh membuat undang-undang atau menjalankan kuasa eksekutif.

Saturday, May 23, 2015

Rebranding

KEMASKINI:
Sempat ke atau makin bertambah beban kepada LKW untuk memulihkan imej Najib ketika Dr. Mahathir dengan jelas dan tepat berkata bahawa PM Membohong dan perlu dimulakan dengan satu tindakan undang-undang.


Apakah selepas ini ada laungan "reformasi" "transformasi" dan "konspirasi" bagi menghalalkan cara !!!

Untuk kerja mudah LKW..dia hanya perlu ikut imej semuladi Najib..... begitulah tuannya begitulah rupanya.

ASAL:

Memulihkan 
imej 
Najib   
!!!

Friday, May 22, 2015

Pendedahan Vedio Muhyiddin, salah pembangkang ?????

Pelancaran RM Ke 11... takkan tak ada sesiapa kot nak ulas kat sini, inilah masanya untuk memberitahu rakyat betapa kerajaan sekarang cukup prihatin dan bijak merancang untuk masa depan semua.

Secara ikhlas ramai yang tak tahu satu benda pun, tak baca walau sebaris ayat, jauh sekali nak tonton tv dan melopong kusyuk untuk dengar.

Jadi inilah peluang orang seperti Ted Manoff* dan mereka yang tak suka kutuk-kutuk* dan yang selalu berhujah fakta dan ilmiah*  untuk menerangkan ...setakat mana mereka faham.
* mereka ini lengkongan orang yang cukup faham dan kagum setiap kali pemimpin mereka berucap manis.

Jangan lupa beri penilaian terbaik dari segi mutu pembentangan, bahasa pembentangan, integriti pembentangnya...

Kena juga buat post mortem kenapa pembentangan ini kurang sambutan. Rakyat tak faham dan hilang minat atau pemimpin yang hilang fokus (?)

Buat pertama kalinya, tak perlulah sentuh lagi bab IMDB, dah banyak kali sentuh, dah banyak kali tanya, jawapan tetap kelabu asap.

Kalau Mahyuddin pun blurr dengan 1MDB, apatah lagi rakyat.
Kalau Muhyiddin suruh pecat BOD pun tak buat, apatah lagi sendiri nak undur.

Bab 1MDB tak perlu ulas lagi, ianya tetap kekal sebagai isu No.1... RMK 11 tak mampu menghilangkan persaolan rakyat.

TV3 mungkin wajar menyiarkan lagi berulang kali Pembentangan RM 11 dan interview pendapat pendapat tepi jalan.
Wajar tampilkan tokok seperti Shahril Samad, Ahmad Maslan dan Puad Jarkasi untuk ulasan bestari.


MUHYIDDIN MULA DISERANG

Didalam beberapa blog dan diketuai oleh Puad ( CALON WINABLE CANDIDATE YANG TIDAK WIN) di Batu Pahat mula menyerang Muhyiddin.

Hakikatnya ucapan dan luahan Muhyiddin bukan suatu rahsia di kalangan pemimpin kanan UMNO lain tetapi ia menjadi begitu malu kepada yang relevan (YANG MAKAN CILI) bila ianya terdedah kepada umum.

Oleh kerana ini perang dalam satu kapal yang sama, elok kita jadi pemerhati.

Ingatan Yang Baik Buat UMNO

Nak ingatkan UMNO bahawa dengan nenek tua kerepot yang kau orang caci siang malam  ini pun kau orang kalah, macamana boleh mampu menang di PRU14...

Agak-agak kalau Muhyiddin atau Najib atau Rosmah lawan Jijah di Permatang Pauh boleh menang ke (?)

Dah buat post morterm (?) dah tahu puncanya....dulu kalah pun dah buat post morterm.. lepas tu kalah...buat post morterm...berapa banyak post morterm daaaa...salah satunya sudah diluahkan Muhyiddin - dia sendiri tak tahu apa nak jawab tentang 1MDB - blank !!!!!!

Satu lagi, UMNO tu berat, overload, liabiliti dengan pemimpin bermasalah, kena delete...simpan dalam recycle bin

Aku tanya, jangan nak emo dan mengamuk pulak..jawab elok-elok, kita bincang.




Vedio ucapan Muhyiddin didedahkan oleh Pemimpin Bahagian mewakili grassroot dan rakyat untuk bercakap secara langsung kepada Najib dan UMNO tetapi kini dikatakan diputarbelit oleh pembangkang dan jemuan.
Hakikatnya mereka sendiri cuba berbohong kepada rakyat untuk menyatakan Najib disokong kuat 100% oleh orang UMNO (?) Mereka masih hipokrit cuba menyalahkan pihak lain. Akar umbi UMNO perlu juga tahu luahan hati sebenar Muhyiddin.
Mereka tidak lebih baik pun dari pembangkang sebenarnya. Malah kalau dilondeh lagi..makin teruk kurapnya.

Mereka sangkakan mereka lebih baik dari ahli UMNO yang minta Najib berundur secara terhormat.


Thursday, May 21, 2015

UMNO PATUT BERSYUKUR KERANA MASIH ADA ORANG YANG ADA OTAK

Isu rakaman ucapan Muhyiddin dalam satu majlis kelolaan Zahed Hamidi yang didedahkan kini memperlihatkan betapa tidak rasionalnya sesetengah pihak yg lebih mempertikaikan si perakamnya berbanding isi ucapan Muhyiddin yang tepat ke batang hidung Najib.

Persaolan kedua..apa yg mereka takutkan sangat? Sedangkan Muhyiddin kata, dia hanya takut pada Allah sahaja...

Orang UMNO patut bersyukur sebab masih ada orang UMNO yang masih ada otak seperti Muhyiddin.

Jika ada seorang lagi Naib Presiden bersuara...Najib sudah tahu kapal bugisnya sudah dimasuki air..

Yang jahat dan khianat ialah mereka yang merupakan mastermind tetapi masih bebas. BOD sekadar kambing hitam.

Wednesday, May 20, 2015

DAP PALING GEMBIRA JIKA PEMIMPIN MELAYU BERBOHONG, LEMAH, LEMBEK, KORUP, BODOH SOMBONG DAN MUDAH DIUGUT



Siapa yang buang sampah
Siapa yang buat sampah
Ada ke tidak akta sampah
Siapa suka buat sampah...

Itu cerita lama
Ulang cerita lama, kita humban dalam tong sampah, tempatnya..
Buat fitnah, cerita rekaan, cerita penglipur lara, cerita syiok sendiri, cerita merapu, cerita lender pandir, ampu bodek....pun tong sampah juga tempatnya.

Cerita baru yang perlu dilaksanakan ialah mengatasinya dan adalah penting untuk rakyat, jika pemimpin terdahulu buat salah atau silap, rakyat perlu pastikan pemimpin sekarang dan pemimpin akan datang tidak ulangi lagi kesalahan dan kesilapan itu, jangan jadi goblok...

Kesilapan dan kesalahan pemimpin terdahulu tidak menghalalkan kesilapan dan kesalahan pemimpin sekarang untuk melakukannya sekali lagi.....realiti kena lawan dengan realiti, bukan bernostalgia atau ungkit cerita lama...

Jika rakyat terhidu bau busuk pemimpin, jangan tungu lama-lama....mereka perlu dikritik, diperbetulkan dan perlu undur jika itu boleh meminimakan risiko..

Dalam membersihkan sampah, itu bukan kerja orang keling atau bugis sahaja, bukan isu UMNO sahaja, tetapi kepentingan seluruh rakyat Malaysia..sama-sama kena suarakan. Bukan sokong kerana pemimpin itu lemah untuk mencapai cita-cita peribadi.

Bukan sokong pemimpin yang lemah untuk mudah tawan Putrajaya.
Keputusan kena dibuat sekarang atau ini hasilnya...




# MCA akan lenyap dan DAP akan jadi parti tunggal suara orang cina yang perlu diterima sebagai rakan untuk sebuah kerajaan campuran samada DAP/BN atau DAP/PKR/PAS.
NAJIB AKUI 1MDB BERMASALAH
PUTRAJAYA, May 19 (Bernama) — Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said the Finance Ministry would take the appropriate measure to reduce 1Malaysia Development Bhd (1MDB)’s debt.
Najib who is also Finance Minister said issues surrounding 1MDB would be answered when the Auditor-General presents the audit report to the Public Accounts Committee (PAC) soon.
“I hope everyone will wait for the report,” he said at the finance ministry’s monthly assembly here Tuesday.
On March 4, Najib directed the auditor general to verify 1MDB’s accounts.
“We believe with this measure, we can reduce 1MDB’s debts. I’m confident of the finance ministry’s ability to execute it amidst all the criticisms.
“We will prove with this move, we can achieve the objective. From time to time, we will take the necessary measures,” he said.

Ada kah baik untuk Barisan  jika Tun Mahathir di suruh berdiam ?” Tanya seorang wartawan, kepada soalan ini Datuk Wee Ka Siong menjawab 
“ Ia tentu sekali kelihatan seperti tidak beradap untuk menyuruh seorang Negarawan berusia 89 tahun untuk berbuat begitu” .

Tak Salah Kalau Beri Masa Pada Najib..

Admin sudah sediakan 7 artikel lagi untuk diterbitkan berkaitan dengan Najib teapi akhirnya tak sampai hati untuk siarkan. 

1. Simpati dengan DS Najib

2. Jika disiarkan pun, komen-komen cai langsung tak relevan dengan tajuk sebaliknya komen serabut tak tahu hujung pangkal, fakta tunggang terbalik dan ada yang bertelagah sesama sendiri di laman blog ini, cukup meloyakan.

3. Sudah banyak blog lain mula bertukar angin dan menyebelahi Tun Dr Mahathir dengan artikel-artikel yang lebih bagus - kita hanya perlu baca dan enjoy.

4. Lewat kebelakangan ini pula DS Najib sendiri sudah rajin menjawab segala bentuk saolan termasuk yang tidak ditanya - just baca dan enjoy.

5. Yang lebih menarik kenyataan-kenyataan DS Najib itu jika kita rajin selak dan bandingkan, ianya berbeza dan saling bercanggah dengan kenyataan sebelum.

6. Admin percaya, buah yang cukup ranum atau ditebuk tupai lambat laun gugur juga bila sampai masanya - just wait and see.

7. Jika jatuhnya ke bumi dan bersepai - tiada siapa lagi akan peduli.



# Beberapa pihak mula memberi tekanan supaya Najib di ambil tindakan kerana didakwa berbohong di dalam Parlimen berhubung simpanan wang di Singapura yang ditebus dari Kepulauan Cayman (?) - mengelirukan !!!


Masih Relevankah Pandirkar Sebagai Speaker..


Atau orang ini lebih layak dan sesuai citarasanya .....

Tuesday, May 19, 2015

Polis, Tentera, Rakyat Lahad Datu - Said Keruak Tentu Boleh Bantu

4. And the aircraft for security. Is it going to stop the kidnapping and casual invasions of Sabah or the smuggling of arms from across the northern border? Or is the security confined to people flying in private jets only.
5. This country is being attacked repeatedly by


terrorists who killed our police and soldiers. Is this the normal state of things or is this a security problem? If we care for security do we buy luxury private jets.
6. It is shameful that we cannot even ensure the safety of our citizens.


Ini petikan dari seseorang yang selalu memikirkan kepentingan rakyat dan negara tetapi dituduh nyanyok.

( Said Keruak, awak, awak kat mane ? )

# Perhatikan ayat dan saolan yang simple, short tetapi bernas.
Agaknya berapa bulan pula akan kita mendapat jawapan.
Apakah jawapan akan berjela jela dan kita dipaksa tunggu satu lagi Kajian/Laporan/Audit berhubung dengan saolan tersebut.



Monday, May 18, 2015

Telco pun belum selesai...ada hati ke nak jadi King Cash 22 Tahun..

Najib kata, Mahathir main game perlindungan untuk terus kekal Presiden 22 tahun dan dia juga
kalau mahu boleh buat macam tu.

Tapi Najib ni berhati mulia, dia mahu dipilih dengan ikhlas, tak ada pertandingan bermaksud sebulat suara, kalau ada yang nak bertanding - takut pula perpecahan. Agak-agak nak kalah pangil raja bola campurtangan.

22 tahun nak jaga Malaysia bukan senang beb, 5 tahun pun dah hutang keliling pinggang, berucap pun kena boo...Dana Awam dah kering dan busuk macam tandas awam..... kerusi PM asyik panas bergoyang..

Jangankan nak jaga negara, nak jaga syarikat telco pun tak selesai selesai lagi... kena gst ke tidak ni bila top up?

Kalau itupun masih terhegeh-hegeh..jangan cerita yang lain le, buat malu Bugis je !!!

SAY NO TO DEBAT ....Jawapan Kepada Din Turtle dan Dato' Kadiaq..

Seperti yang  diketahui umum Najib telah jawab Mahathir akhirnya walaupun mengambil masa berbulan-bulan untuk menjawab dan ada yang diantaranya sudah menjadi basi. Sikap berhati-hati dan teliti Najib sangat dihargai.

Yang lebih menghiburkan tetapi intelektual, ada bahagian-bahagian utama yang patut diberi perhatian untuk jawapan telah sengaja ditinggalkan, mungkin untuk memberi lebih mistri dan suspen.

Tentang pembunuhan altantuya, kita merasa cukup lega Najib tidak terlibat lansung malah proses undang-undang manusia (mahkamah) telah tamat. 
Meminta untuk dikorek semula sangat tidak patut samalah seperti meminta hantu altantuya menghantui dan mengejar kembali pembunuh sebenarnya.
Sirul dan Azilah sudah tentu tidak tidur lena saban malam !!!!!

Walaupun selepas itu ada suara-suara sumbang memberitahu jawapan itu tidak menjawab apa-apa, tentulah memeningkan kepala tetapi yang penting jawapan telah diberi. 

Yang tidak dijawab boleh dirumuskan sebagai menanti laporan audit negara. 
Media utama harus mencanangkan Najib Sudah Jawab Mahathir... rata-rata rakyat boleh percaya. 
Apa lagi Mahathir mahu !!! kan sedap sikit slogan tu...


Isu isteri PM bagaimana (?) ... admin pun belum ada idea nak tulis apa, cuma sarankan DS Rosmah sendiri menjawabnya melalui siaran berita atau kenyataan media. Mendiamkan diri ketika dibalun kurang tepat.
Aktiviti DS Rosmah seperti melalui Permata sepatutnya lebih kerap mendapat liputan berita dan media utama. 
Tiba-tiba hilang dan menyepi tentunya mendatangkan masalah kepada makcik-makcik di kampong yang dahagakan sentuhan semangat, kasih sayang dan kata nasihat seorang Wanita Utama.

Dengan jawapan-jawapan yang cukup jelas, mudah dan tersusun, sudah tentu skrip copy paste ini banyak membantu dan mencakupi sebagai jawapan kepada rakyat dan sekaligus alasan terbaik dan masuk akal untuk menolak sebarang perbahasan umum. SAY NO TO DEBAT !!!

Seperti yang diperkatakan di dalam jawapan tersebut , masalah serta urusan rakyat dan negara lebih cepat diselesaikan jika semua itu dirunding dan dimesyuaratkan dalam sebuah pesawat mewah. 
Masalah banjir, jalan berlubang, kemiskinan tegar dan jenayah akan dapat hayati, dilihat dan di atasi jika mesuarat dapat dijalankan di tempat yang lebih eksklusif dan nyaman.

Mana-mana pemimpin kerdil dan tempatan jika selepas ini dijemput untuk bersama Najib di pesawat mewah tentunya berbesar hati dan terhutang budi, jangan lupa berselfi. Tunjukan dan kongsi kepada rakyat di PRU akan datang.

Selain jawapan tersebut, rakyat perlu dihidangkan dengan segala bentuk penyelewengan, salah laku, keburukan, kelemahan, kuku besi dan segala mangkuk hayun yang telah dilakukan oleh mantan-mantan pemimpin untuk mereka membandingkan betapa untungnya memiliki kerajaan sekarang yang bertungkus lumus untuk majukan negara atas kepentingan rakyat.

Segala kebaikan yang ada sekarang termasuk kemudahan internet ini bukanlah dibina dan dihasilkan oleh mantan, semua pembagunan Malaysia termasuk Putrajaya yang menjadi rebutan dan tidak mahu dilepaskan dan segala kemajuan sedang kita nikmati ini terjadi dengan sendiri.

Kerajaan sekarang jauh lebih hebat dan maju, cuma hasilnya bukan sekarang, semuanya kena tunggu dan semata-mata percaya. Bukankah itu lebih mudah untuk rakyat dan pemimpin.



SEMUA ISU DAH SELESAI - NAJIB DAH JAWAB SEMUA..

Folks..Najib dah jawab semua www.najibrazak.com  atas apa yang dibangkitkan oleh Tun Dr Mahathir dan rakyat, blog ini anggap semua dah selesai..

Sekarang kita boleh bersatu hati, boleh tidor lena kerana negara under control Najib.

Kalau ada lagi saolan, itu semuanya fitnah.

Ok kot ayat-ayat di atas..




#Alhamdulillah, dengar khabarnya Pandir-kar Bujang Lapok pun dah dapat perabot baru pejabatnya, tupasal tak jadi letak jawatan.

Sunday, May 17, 2015

LUPAKAN MAHATHIR DAN NAJIB (2)

Apabila diutarakan tajuk LUPAKAN MAHATHIR DAN NAJIB, apa yang pembahas kata? (Baca Bawah). Saolan ditujukan kepada ahli UMNO secara jujur untuk mereka jawab tentang kedudukan parti mereka untuk mengharung PRU kelak.. Hanya sedikit yang memberi jawapan yang relevan....

Tidak boleh lari dan elak atau berbohong, faktor dan ikon Mahathir mempunyai pengaruh tersendiri dan kuat. Jika tidak masakan ia mampu menggoyangkan suasana sehingga Najib sendiri rasa tergugat. Anwar Ibrahim setakat nak terbalikkan kerusi meja kedai kopi tetapi belum mampu menterbalikan kerusi PM..

Samada Mahathir betul atau silap... sejarah yang lepas menunjukkan Mahathir banyak betulnya, sikit silapnya....kali ini bagaimana? Harap-harap Mahathir silap, kalau Mahathir betul...memang UMNO akan hanyut dan lenyap..

Bagaimana dengan Najib, sejarah menunjukkan Najib sangat bagus sehingga Mahathir sedia membantunya ke tahap setinggi ini dengan izin Allah. Sekarang bagaimana? Harap-harap Najib betul, kalau Najib salah...memang UMNO akan hanyut dan lenyap..

Ada sesiapa yang mahu memprtikaikan faktor Mahathir sangat penting, signifikan dan relevan dengan izin Allah terhadap masa depan UMNO (?) Jika ada, itu bukan sesuatu yang tidak normal kerana pembangkang jauh lebih tahu, Kalau Hang Tuah kebal dan kuat pada Taming Sari nya...UMNO kuat dan bertahan kerana Mahathir nya terutama pada waktu sekarang.

Oleh itu pembangkang melakukan pelbagai serangan untuk melemahkan Mahathir, mereka akan bersekongkol dengan mana-mana musuh untuk memburukkan Mahathir di kacamata ahli UMNO sendiri. Tujuan ini lebih tercapai jika serangan dibuat dari dan di dalam UMNO sendiri samada secara sedar atau tidak....dan perkara ini sedang berlaku sekarang.

Di blog ini sendiri serangan ke atas Mahathir bertalu-talu secara membabi buta. Banyak persaolan mereka sebenarnya sudah menjadi sejarah, sudah dijawab Mahathir, sudah selesai di eranya? Tidak ada untung sesen pun kecuali dapat mencemar reputasi Mahathir di kalangan UMNO itu sendiri...Pembangkang sudah berjaya dan yang menjayakan ialah puak yang sering mengutuk samada mereka ahli umno,menyamar ahli umno atau memang bangangg upahan yang sanggup memburukkan bangsa sendiri.

Apabila utarakan tajuk LUPAKAN MAHATHIR DAN NAJIB, terlalu sedikit jawapan yang diterima menunjukkan mereka ahli UMNO selebihnya bangsat-bangsat inilah  copy paste dan ulang perkara yang sama - memburukkan Mahathir.

Selepas ini Blog ini tidak akan mengizinkan lagi mereka menjadi pengadu domba bertaraf syaitan lima bintang.

Apa yang Mahathir lakukan, bertanya dan kemudiannya menggasak Najib lebih kepada kelemahan kerajaan sendiri menangani, mentadbir dan mengurus ekonomi dan politik negara. Banyak itu yang menjengkilkan rakyat dan pertanyaan Mahathir hanyalah sebahagian kecil sahaja, pernah di hebohkan pembangkang tetapi tidak terkesan.

Apa yang peliknya sangat kalau Najib berundur sahaja kalau itu lebih mengharmonikan parti. Apa yang dilakukan Najib sekarang, mempertahan atau menyerang balas - yang rosak adalah dirinya,partinya dan rakyatnya.

Apakah Najib mengulang perkara yang sama Anwar lakukan- perjuangan politik untuk diri dan kroninya !!! Di mana akhirnya (?)

Apakah Mahathir sekarang dalam situasi membuat fitnah dan hasutan(?) Jika benar..ramai lagi rakyat yang sedang melakukan perkara yang sama dengan Mahathir, mereka ingin tahu, mereka bertanya dan mereka mahu jawapan yang cukup telus dari seorang menteri Kewangan, Perdana Menteri dan Penasihat 1MDB. Rakyat mahu ianya diselesaikan dengan baik...

Sehebat manapun hujah kita, baliklah kepada saolan yang perlu dijawab secara jujur..

Bolehkah parti ini survive di PRU akan datang...
Bolehkah tawan semula dengan 2/3 majoriti dengan sokongan komponen lain...
Atau kekal dengan keadaan sekarang...
Atau sedikit merosot..
Atau kalah teruk...

Ketua Cawangan mempunyai jawapan yang paling tepat...
( UMNO mempunyai lebih 20 ribu cawangan seluruh negara dan paling rapat dengan akar umbi dan rakyat setempat)
Ketua Bahagian mempunyai jawapan yang hampir tepat...
(UMNO mempunyai hampir 200 Ketua Bahagian)

Semakin tinggi kedudukan pemimpin itu, pandangan dan pendapat mereka kadang-kadang kepada lebih jawapan syok sendiri, merasa diri di sanjung.

Penyelesaian dan kepuasan akar umbi terjawab jika turun padang dan bukannya bermesyuarat di Jet Peribadi Mewah..

Menjawab saolan selepas berbelas bulan isu dibangkitkan memberi petunjuk lemahnya pemimpin sekarang. Orang tua berumur 90 tahun gagah bertanya di pentas, yang si muda menjawabnya di papan tikus..

Saturday, May 16, 2015

LUPAKAN MAHATHIR DAN NAJIB

Kepada ahli UMNO, sejauhmanakah di masa sekarang penerimaan parti anda di kalangan rakyat.

Jawablah dengan jujur.

Bolehkah parti ini survive di PRU akan datang...
Bolehkah tawan semula dengan 2/3 majoriti dengan sokongan komponen lain...
Atau kekal dengan keadaan sekarang...
Atau sedikit merosot..
Atau kalah teruk...

Ketua Cawangan mempunyai jawapan yang paling tepat...
( UMNO mempunyai lebih 20 ribu cawangan seluruh negara dan paling rapat dengan akar umbi dan rakyat setempat)
Ketua Bahagian mempunyai jawapan yang hampir tepat...
(UMNO mempunyai hampir 200 Ketua Bahagian)

PELUANG TERBAIK PENYOKONG NAJIB...

Apabila Najib menyerang Mahathir - tidak pasti apakah ini selaras dengan keputusan Majlis Tertinggi UMNO meminta Najib segera memberi penjelasan kepada rakyat (?)

Apabila Najib menyerang Mahathir apakah ini semua sudah mendapat perkenan dan perbincangan hati ke hati dengan Muhyiddin (?)

Apabila Di Ipoh Tun Dr  Mahathir membuat pengakuan bersedia berdebat dengan Najib.

Tentulah molek Najib  yang terkenal dengan darah pahlawan Bugis untuk tidak menolak cabaran tersebut.

Inilah peluang cai dan penyokong Najib untuk menyarankan dan menggesa Najib untuk sedia berdebat dengan Mahathir.

Cai dan penyokong Najib yang cukup galak membuat pelbagai tuduhan terhadap Mahathir sebelum ini sebagai taktik serang balas termasuk bailout, penyelewengan  dan sebagainya elok sangat bekalkan saolan itu kepada Najib untuk tanya direct.
Sudah tentu Mahathir terketar dan menggigil nak jawab saolan tersebut !!!!!


Eloklah cai dan penyokong Najib fokus kepada debat tersebut. Kalau Najib tak berani, elok selepas ini zip mulut masing-masing.

Tun diperangkap?

Adalah sangat tidak molek Tun mendahului empunya badan untuk mengumumkan perletakan jawatan Speaker Parlimen.

Pandangan ke atas Tun akan berbeza jika empunya badan menafikan !

Pandangan ke atas Tun juga tetap berbeza jika berita itu benar.

Sewajarnya Tun lebih bertenang...

CASH IS THE KING

Kemaskini: Semasa posting asal ditulis, admin sudah sedar kenyataan yg dibuat bahawa idea BRIM bukanlah idea asal Najib... baik atau buruk siapa yg setuju dan luluskan.
Apakah ada dasar baru - Kalau bagus itu idea Najib. Kalau kena kritik - itu ahmad albab yg punya.

Apakah 1MDB juga bukan idea Najib - siapa pula yang jadi jin ahmad albab..

POSTING ASAL


Apakah BRIM menyebabkan rakyat malas - orang malas (terutamanya Melayu) akan jawab, tidak.

Apakah BRIM perlu diteruskan...jawap mereka yang menerimanya, teruskan..

Saolan.bodoh akan dapat jawapan bodoh...
Yang memberi dan menerima.


Kita layanz sahajalah pemimpin yang lemah.
Cuma rakyat nak minta kerajaan tambah BRIM dari RM1000 ke RM5000 menjelang 2018 jika mahu "diundi".


PEMBETULAN: Bukan semua penerima adalah malas tetapi mereka menerimanya atas dasar layak dan atas dasar itu wang rakyat dan bukannya duit kerajaan.
Mereka juga faham dan sedar tujuan BRIM... tersurat dan tersirat.
/

Thursday, May 14, 2015

Bahasa Halus Datuk Sri Nazir Tun Abdul Razak..

“The immediate check for a responsible board is to appoint an independent (auditor) now … otherwise the board and management, in my view, should resign.

”It is your basic responsibility. There’s a complete mistrust in your financial situation. You have to
responsibly deal with that. But instead you sit there and wait for AG.

“To me that’s irresponsible. If you do that then it’s better for you to step down and let someone else come in and take over,” Nazir told the media over a luncheon at the Asean Business Club (ABC) forum.










Wednesday, May 13, 2015

Bola di kaki Najib

Setakat ini komen-komen yang diterima majoritinya taraf badot, tidak mencerminkan pendirian Majlis Tertinggi UMNO yang menerima baik teguran Mahathir dan selanjutnya meminta PM dan kerajaan responsif, pro aktif dalam memberi penjelasan kepada rakyat.

Oleh itu serangan cai yang melalut ke atas Mahathir sekadar tidak menghormati MT dan kemungkinan besar mereka badot upahan pembangkang seperti yang digambarkan Najib sebagai jemuan dan orang luar yang cuba memecahkan UMNO.

Berkemungkinan menyamar sebagai penyokong umno tetapi terlupa trademark "maki hamun" yg selalu digunapakai oleh red bean.

Tetapi jika mereka sebenarnya orang umno dan penyokong Najib, sudah tentu "maki hamun" ini merupakan trend terkini dan sangat malang untuk Najib memiliki penyokong yang lupa adab santun.

Berbalik kepada penyokong Mahathir mereka masih consistence dengan pertanyaan "ke mana duit 1MDB" dan jawapan audit negara dan pac diakui sebahagian dari jawapan tetapi kapasiti Najib untuk menjawab sepatutnya lebih.

Bola di mulut Najib...


Tuesday, May 12, 2015

Pengomen Jangan Buat Sampah di Sini...

Dari awal posting lagi dalam blog ini, saya ingin memberi keyakinan dan kepercayaan kepada DS Najib di atas segala dakwaan terhadapnya termasuklah pertanyaan TDM. 

Bagaimanapun saya berharap Najib dapat memberi jawapan, bukan sahaja jawapan yang diminta tetapi jawapan yang mengatasi segala keraguan.

Contoh yang baik ialah seperti Mahathir, Musa dan beberapa orang lagi yang mampu memberi jawapan terbaik bagi menutup dan menghapuskan tuduhan-tududhan yang tidak berasas atau sengaja untuk memburukkan keadaan.

Pada zaman Mahathir - Tun juga bukanlah sesempurna mana, ada salah dan silap tetapi pengurusan yang tepat dan cepat membuatkan rakyat merasa yakin dan perpaduan dapat dibentuk dengan baik.
Ada bahagian untuk orang Melayu dan Islam berasaskan Perlembagaan dengan tidak menafikan hak kaum dan ugama lain.
Cukup sukar atau boleh dikata "tiada" penghinaan pada mana-mana bangsa dan ugama yang serius berlaku, kalau ada pun, ia ditangani dengan cepat.
Memuji Tun bukan satu dosa dan mengharapkan Najib mempunyai kualiti yang lebih baik dari itu juga satu doa yang terbaik.


Jika lah teguran awal Mahathir dibawa ke pengetahuan dan dibincang hati ke hati dengan Timbalan Presiden dan Majlis Tertinggi seperti semalam - sudah tentu UMNO tidak dilihat selemah ini.

Jika kepercayaan kepada pemimpin sudah kurang itu masih normal tetapi jika kekurangan pemimpin menjadi liabiliti parti - ia sudah parah.

Perhimpunan Agung UMNO kalau didbuat enam bulan sekalipun untuk menyatakan sokongan kepada Najib tentu tidak dipersoalkan tetapi apabila PRU, parti kena serahkan kepada rakyat untuk mendapat mandat. 

Pada masa itu adalah penting parti tidak cacat dan robek, cukup alat untuk mengalis dan banyak peluru untuk dilepaskan. Jika cantik sekarang kerana dilumur tepung dan gincu tebal...apa guna huduh macam nenek kebayan di PRU.

Kelemahan dan kekurangan Najib malah seluruh kabinetnya ialah tidak dapat menguruskan isu sebaik mungkin. Malah Kayveas sendiri merasa hairan bagaimana UMNO begitu lemah dan slow dalam tangani isu isu sehingga ia menjadi viral dan persepsi yang buruk oleh masyarakat.

Najib mungkin bernasib baik kali ini kerana masih mendapat sokongan kuat MKT dan sebagainya tetapi kena ingat, sokongan sebegini yang "ada kepentingan" amat rapuh dam boleh goyang dan gugur bila-bila masa jika ada lagi isu yang serius selepas ini.

Nasib baik yang bertanya dan kini pendekatan "serang" dibuat oleh Mahathir keseorangan yang dibantu oleh beberapa blog minoriti tetapi inipun sudah cukup mencemaskan Najib. Bagaimana nanti kalau serangan dibuat oleh kumpulan yang lebih besar dan bagaimana kalau serangan tersebut mempunyai segala bentuk fakta yang sudah tidak dapat disangkal lagi.

Serangan Mahathir berdiri atas "kebenaran" (atas kepercayaannya) dan bukan bergantung
kepada sokongan membuta tuli dan berkepentingan...Najib kena lawan balik dengan "kebenaran" (atas kepercayaannya)  juga.

Antara mereka berdua, yang tewas adalah yang membawa "kepalsuan" !!!! Kita tidak wajar menjadi pengadil yang taksub seketika ini.



# Bagi pengomen, sebanyak mana pun tulisan anda, jika ianya sampah..tetap sampah. Oleh itu berilah komen secara baik tanpa label, tanpa makian dan paling penting tanpa tuduhan yang diluar pengetahuan kita. Jangan sekadar berasas nak tuduh, segala benda diborong


Blog ini tidak tergila atau mengharap rating tetapi jika ada yang membaca dan boleh bersama menegur dan berkongsi perkara yang baik - silakan.

Saolan Cepu Mas..

" Saya adalah penyokong tegar parti pembangkang... walaupun saya Melayu, saya pangkah DAP.
Saya juga ada seorang kawan, Jhonny Low...dia pangkah PAS.
Jiran saya, Samy..pangkah PKR"

" Saya kakitangan kerajaan dan kawan-kawan bekerja sendiri, 
berpendapatan RM3,000.00 ke bawah dan penerima BRIM sejak dua tahun yang lalu.. "

" 10 tahun dahulunya kami sokong BN tetapi sekarang sokong Pembangkang.."

" Adakah tindakan kami ini salah ? "


# Moral of the story?

Selesaikah Dalaman UMNO (?)

KEMASKINI

"Saya terima lebih banyak maklumat berkenaan 1MDB. Saya terkejut dengan jumlah hutang yang begitu tinggi. Kerajaan sendiri tidak pernah hutang begitu banyak. Hutang ini pula dibuat secara off-budget, iaitu tanpa mendapat kelulusan Kabinet atau Dewan Rakyat," katanya dalam catatan terbaharu di blognya hari ini.

# Kenyataan Tun Dr Mahathir sangat serius..


Lepas kena balun, Najib baru ada sedikit kesedaran nak hormat orang lain...

Masih terlalu awal untuk menyatakan segalanya dalam UMNO akan selesai berdasarkan raut wajah kedua pemimpin dan statement Najib menunjukkan dia telah dikritik hebat kerana menguruskan negara tanpa pengterlibatan Majlis Tertinggi UMNO sebaliknya bergantung sepenuh kepada Punahsihat..

Apakah selepas ini Majlis Tertinggi akan diseret untuk mempertahankannya dan apakah mesyurat semalam memperakui !MDB, LUTH dan sebagainya memang bermasalah sehingga perlu perbincangan hati ke hati.
Bukankah Muhyiddin yang perlu dipanggil berbincang dari hati ke hati dengan Najib dan bukan sebaliknya. Bukankah Muhyiddin yang dilihat silap dan  terpengaruh dengan Dr Mahathir dan pembangkang. 

Bukankah perselisihan pendapat antara Najib dan Muhyiddin akibat pengaruh saranan Tun Mahathir - kenapa Majlis Tertinggi tidak mengusulkan supaya Mahathir di ambil tindakan disiplin.

Atau apa yang Tun Dr Mahathir katakan itu benar belaka (?) sehingga raut wajah duka dan tertekan sudah tidak dapat disembunyikan lagi.



"Saya telah berjumpa dengan beliau (Muhyiddin) dari hati ke hati pagi tadi (Isnin). Saya telah beri pengakuan bahawa kita akan selalu bincang dari hati ke hati untuk pastikan bahawa kepimpinan Umno di peringkat pucuk pimpinan berada dalam keadaan yang selesa dan kukuh supaya tidak ada pihak yang memecah belahkan parti kita terutama sekali saya dan timbalan," kata Najib Razak. 

"Dengan keputusan itu, maka MT (UMNO) juga kata kalau ada isu berbangkit, MT harap mereka diberi peluang untuk menyumbang idea bernas dan positif supaya sebarang isu berbangkit boleh ditangani dan diberi penyelesaian yang sewajarnya," tambah Najib Razak.


Selepas LUTH..... kini dikatakan PNB turut terlibat (?)

Monday, May 11, 2015

Pemimpin Masih Sayang Parti Najib

KEMASKINI:
Majlis Tertinggi sebulat suara telah menyatakan sokongan kepada Najib sebagai Presiden dan PM.

# Adalah perlu ahli UMNO yang tidak bersetuju dengan Najib untuk bersetuju dengan keputusan ini. UMNO hanya kini perlu berdepan dengan rakyat untuk terus mendapat kepercayaan dan sokongan.

KEMASKINI
Seperti dijangkakan, Perjumpaan Najib dengan Ketua2 Bahagian berakhir dengan dengan sokongan kuat kerana Najib dapat menjawab dengan jelas dan tepat dalam isu GST dan !MDB..
Jawapan Najib..isu !MDB tunggu audit negara dan PAC
Isu GST ..just tunggu dan lihat benefitnya...

Jadi kita kenalah tunggu Najib, percaya pada Najib


POSTING ASAL


Jika ada sesiapa yang merasakan sesuatu yang luarbiasa akan terhasil selepas Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO petang ini, lupakanlah.

Dijangka isu pengunduran Najib tidak langsung akan disentuh sebaliknya isu panas di luar yang dibangkitkan akan di mesralamkan.

Majlis Tertinggi masih kekal menyokong Najib dan semuanya akan berjalan seperti biasa kerana rakyat masih sokong dan sayang UMNO.

Adalah wajar mereka yang mengkritik PM di anggap mengkritik parti dan di kenakan tindakan disiplin.

Ketetapan juga wajar dibuat bagi mereka yang tidak menyokong Presiden, digesa berundur.



#Pemimpin UMNO kena dilihat dari sudut kualiti dan integriti.


Sunday, May 10, 2015

Terima Kasih Tuanku



Pemberi komen dinasihat berhati hati memberi sebarang ulasan.
Bahasa menunjukkan bangsa.
Terima kasih.

Saturday, May 9, 2015

Apa Hisham kata...

Jangan tunggu Audit Negara sahaja, kerajaan perlu jawab kegelisahan rakyat tentang 1MDB..


# Statement Hisham ini kira sesuatu diluar jangka.
Dibawah..kita dengar apa pula yang mat arip @ mat maslan akan komen....

Friday, May 8, 2015

Kita semakin dekat dengan jawapan...

Perkembangan mutakhir LUTH dalam penglibatan jualbeli hartanah berkait rapat dengan 1MDB membawa pengharapan baru untuk menjejaki pengkhianat...

Ia sama hebatnya untuk rakyat tahu siapa yang memberi arahan kepada sirul dan azilah untuk membunuh altantuya..

PDRM wajar membuat siasatan untuk membawa mereka ke muka pengadilan...

Pergerakan Pemuda UMNO sedang berada di landasan yang betul buat masa sekarang...

Thursday, May 7, 2015

Apahal Dengan Nenek Tua Pun Boleh Kalah ni...

PRK Rompin dan Permatang Pauh tidak banyak perbezaan untuk di analisa:

Yang menang adalah calon recycle.
Pengundi PAS konsisten di Rompin dan ehsan kepada calon UMNO sebagai protes kepada PKR dalam isu hudud dan memperlekehkan Hadi.

Cabaran UMNO akan datang ialah bagaimana untuk mengekalkan dan menawan semula hati penyokongnya yang protes dengan tidak keluar mengundi.

UMNO akan bergelut di kawasan majoritinya menang di bawah 5 ribu undi.

Tiada harapan untuk UMNO dapat menambah undi baru

Pengundi cina mengundi atas dasar sokong pati  DAP walaupun calonnya kurang sesuai.

Pembangkang perlu mencapai resolusi baru untuk berdamai dan bersatu tetapi agak sukar jika DAP masih ego dan PAS berpecah.

# Situasi dan masalah UMNO sama sahaja atau semakin teruk samada Najib kekal atau undur. Jikapun diganti, Muhyiddin tidak mampu lakukan apa-apa atau Ku Li kurang berpengaruh dan tidak cukup masa.

Sebaiknya, berilah kepercayaan kepada Najib, kekalkan Najib, dia yang mulakan....

Bersedialah untuk kerajaan campuran atau kerajaan baru selepas PRU14 dengan Melayu dan Islam sudah tidak dominan.

!MDB...berjangkit pula ke LUTH..




Jawablah mana yang boleh jawab...
Penjelasan atau Penafian..
Dah terdedah..nak buat macam mana..
Relax le Zeez...jangan kalam kabut cam mat maslan..

Pendeposit Tabung Haji khusus untuk menunaikan haji kenalah buat pertimbangan ke mana duit itu digunakan, jangan ada yang syubahat dan sampai salahguna.

Wednesday, May 6, 2015

GAMBAR TERMAHAL ABAD MODEN MALAYSIA


Gambar menceritakan segalanya...

Mamat yang berdiri di sebelah tu dengan tshirt-nya..
Semua orang berselfie kecuali seorang..
Dan seorang tu bersungguh-sungguh..fokus..
Jambatan kayu yang baru  dibina untuk ke pokok tersebut...
Pentas untuk seseorang berdiri dengan kasut berkilat..
Kesilapan jurukamera - ambil gambar penuh sehinngga menampakan semua..
dan banyak lagi..

Apakah motif asal sebenarnya Ahmad Maslan bergambar sebegini tetapi akhirnya tidak menguntungkannya pun...




# Ada yg tidak mahu terima hakikat apabila geng sendiri kantoi...

Monday, May 4, 2015

Redhuan Tee Menjawab Pertanyaan dan Persepsi Dengan Jelas

# 3 hari lepas di Permatang Pauh - PKR mampu menang lagi.
Semalam di Rompin - BN kekal menang dng sedikit shj majoriti merosot.
Pandangan Peribadi.


Memetik kata Professor Redhuan Tee, kalau salah, mengakulah. Kalau tuduhan serkap jarang - perjelaskanlah.

Pemimpin datang dan pergi, tetapi parti perlu diselamatkan demi ugama, bangsa dan negara.

Setakat ini, sudahkah
ada pemimpin tertinggi mengaku atau memperjelaskan (?)

Apakah pertuduhan Mahathir serkap jarang (?)
Jawabnya: Mahathir TIDAK buat pertuduhan sebaliknya pertanyaan.

Adakah Mahathir buat pertanyaan serkap jarang (?)
Kaji latarbelakang Mahathir sebelum kita sendiri buat andaian liar atau tuduhan serkap jarang.

Apakah pertanyaan itu dituju khusus kepada  Ahmad Maslan (?)

Pertanyaan Mahathir bukan sekadar sebaris dua malah sering diperincikan dengan fakta dari masa ke semasa dan pertanyaan Mahathir bukan keseorangan.

Apakah setakat ini Najib sudah mengaku bersalah atau memperjelas segala kekeliruan (?)
Najib juga tidak keseorangan, ada yang membantu menjawab pertanyaan..

Menjawab saolan atau pertanyaan mesti datang dari orang yang faham dan yang berkelayakan (authorised)

Menjawab saolan dan memberi jawapan adalah dua perkara yang berbeza.
Seperti dalam peperiksaan, kenapa ada yang gagal. Kebanyakan yang gagal bukan kerana tidak menjawab saolan tetapi gagal kerana memberi jawapan yang salah.

Yang lulus adalah mereka yang "memberi" jawapan yang betul. Sekadar jawab, belum tentu betul.
Itulah yang dimaksudkan Redhuan "perjelaskan" jika ada pertanyaan serkap jarang.

Setakat mana tindakan kerajaan dan Najib. Apakah mereka mengambil tindakan berikut:
1) menafikan
2) mengaku salah
3) memberi jawapan

Apa yang mereka nafikan itu adakah "memberi jawapan".
Apakah mereka mengaku silap dan salah (undur).
Najib enggan undur, bererti dia tidak mengaku salah atau dia merasakan dia masih di landasan yang betul dan ramai sudah yang menyokong.
Apakah mereka sekadar menjawab pertanyaan atau "memberi jawapan"

Apabila ada pertanyaan..
Apakah Najib memperjelaskan secara terperinci berdasarkan saolan atau lebih banyak mengelak dan lari dari persaolan.

Apakah "diam" itu sebagai tanda memberi jawapan..
Apakah "diam" itu tanda mengaku salah..

Apabila pengakuan itu tidak datang dari mulut, ia boleh dilihat dari segi bahasa badan dan tindakan..
Orang terdesak dan tertekan tentu berbeza dengan mereka yang mencari kebenaran...

Kehidupan sebenar tentu berbeza dengan lakonan...

Akhir sekali rakyat lah yang menilai apa yang benar apa yang salah, bukannya siapa yang benar siapa yang salah.

Sekarang penyokong berada di mana (?) Sokong pemimpin atau sokong apa yang benar (?)






Saturday, May 2, 2015

PRK - IKUT LAPORAN UMNO SEDANG MENDAHULUI

Hanya tinggal beberapa hari lagi untuk menentukan samada talian hayat untuk UMNO dapat disambung semula atau sudah nyawa-nyawa ikan.

Kalau membaca blogg pro kakros, calon wan azizah diganyang habis-habisan, tidak ada satu pun yang tidak buruk, semua perkataan jijik dalam perbendaraan kata dihemburkan. Rasanya bagi mereka kalau ada calon itu berok, dah tentu calon itu lebih mulia dari wan azizah - begitulah tahap mental dan sikap mereka yang dididik oleh wang ringgit hingga lupa ugama dan adab bangsa.



Berdasarkan tahap laporan blogger pro mak ros, UMNO tak ada masalah menang hebat lebih lebih lagi kempen GST dan 1MDB telah diterima dengan baik dan mendapat sambutan luar biasa.
Kalau ke Rompin, tanyalah makcik makcik Felda, tak ada seorang pun tak tahu pasal 1MDB, sepatah saolan ditanya, 10 patah berpatah patah makcik tu jawab.
Logik atau tidak sekurang-kurangnya dia jawab, tak adalah buat pekak badak selembu. Tapi lupa pula nak tanya makcik ni berdarah banjar ke siam.



Masalah pada Pembankang tertumpu kepada satu isu sahaja - PAS, PKR dan DAP sedang berlaga angin tentang isu hudud dan adalah pelik untuk PAS memaksa parti kapir untuk bersetuju dengan hudud. Mungkin bagi PAS perlaksaan hududnya sudah dilembutkan dengan tidak menghukum orang bukan Islam sepatutnya tidak ada sebab bagi DAP membantah.


DAP PKR dan Mahathir telah menghalang angan-angan PAS dalam lakonan mereka untuk jadi juara Isle..

Agaknya bagaimana air muka ulama PAS jika lim kit siang berkata partinya menolak hudud  PAS kerana hudud PAS itu tidak mengikut ajaran Islam sebenar seperti di dalam Al Quran (?)

Apakah Pemuda PAS Permatang Pauh akan tunjuk perasaan dan demo giler menuntut lim kit siang bertaubat (?)

Inilah kegilaan dan hilang akal PAS setakat ini... mereka nak glamour dan popular melebihi tahap hingga lupa kepada kebenaran dan kebijaksanaan dan imej tipu yang mereka bawa merosakan lagi imej Islam Ad-Din.
Adakah ini juga imej Islam yang akan dibawa oleh Khir Baharom untuk diperkenankan oleh Sultan Bugis (?)

Apapun kemenangan UMNO akan lebih bermakna jika DS Najib PM yang kita semua kasihi dapat turun padang dengan dramatik dan sudah tentu membawa berguni guni janji. Tak molek rasanya jika PM hanya mengumumkan yang indah indah belaka dari jauh. Elok turun gelanggang.


Friday, May 1, 2015

ADA MASALAH KE DATO ?




Selain poster Najib dan Muhyiddin yang silent di Permatang Pauh, apakah Mukhriz sebagai jiran tidak juga turut berkempen. Apakah masalah dalaman UMNO terbuak hingga keluar...

DS NAJIB MESTI TURUN PADANG JIKA MAHU UMNO MENANG..


Kebiasaannya ranting PAS atau PKR yang dibubarkan oleh BN tetapi kali ini ada kejutan dan di luar dugaan tetapi bukan mustahil.

Ertinya cabaran UMNO semakin sukar dan sesuatu perlu dilakukan menjelang PRU kerana jika ini berlaku UMNO tidak sempat counter-attack.

Keikhlasan perjuangan UMNO adalah penting bermula diperingkat cawangan dan bahagian. Banyak perkara yang perlu diberi perhatian di akar umbi. 
GST menjadikannya makin parah kepada rakyat akar umbi yang menerima kesan langsung membebankan dan 1MDB tidak dapat membantu apa-apa pun di saat ini.


Fikirkanlah.