Google+ Followers

Tuesday, June 30, 2015

POLITIK MALAYSIA KINI: HANYA TUN DAN NAJIB YANG LAYAK SELESAIKAN..YANG LAIN BOLEH TOLONG DIAM !!! RAKYAT WAJAR MELIHAT BAGAIMANA MEREKA MAHU SELESAIKAN...

நாங்கள் அறிந்து கேட்க வேண்டும் என்று மலேசிய அரசியலில் தானிய தானிய, அங்கு மேஜிக் மற்றும், பொருத்தமான இடங்களில், டாக்டர் மகாதீர் கேள்வி எதிர்கொள்ள நேரிடும் நஜிப் தெளிவாக பதில் முகத்தை கேட்க என்ன இருக்கிறது.

அவர்கள் கேட்டு மற்றும் மட்டும் பதிலளித்து நஜிப் மிகவும் மதிப்புள்ள ஏனென்றால் மற்றவர்கள் அமைதியாக இருக்க வேண்டும்.

பல்வேறு பிரச்சினைகள் நாட்டில் பெரும் குழப்பம் நஜிப் பின்வாங்கியது அனுமதிக்க.

நினைவில்,, கடினமானது, ஏன்?

Monday, June 29, 2015

IF TOMORROW NEVER COMES

Kemaskini:

Alhamdulillah harga petrol naik lagi ketika nilai RM sedang merudum. Dari segi andaian logik, yang kerajaan gunapakai ,ini akan meningkatkan industri pelancongan.negara.

Keuntungan GST dan 1MDB akan dipulangkan kepada rakyat melalui kenaikan harga petrol. Menjelang Aidilfitri bertambahlah meriah umat Islam bershopping dengan kenaikan harga barang.
Ini semua menunjukkan rakyat makin tinggi pendapatan perkapita isi rumah.

Kemakmuran ini tercapai hasil kebijaksanaan kerajaan berhutang besar.


#

Tiga juta ahli tidak akan membawa kemenangan kepada UMNO dan tidak semua akan sokong UMNO selagi Najib masih di situ dan tidak
semua berdaftar sebagai pengundi.

Bersihkan diri dengan membuat pengakuan, menyatakan kebenaran atau berundur untuk selamatkan parti dan bukannya play safe untuk kepentingan diri.

      Takutkan Allah, kembali kepada Hadith dan Al Quran terletak sangat jauh dalam perhitungan tetapi lebih diutamakan takut pada hukuman dunia.

Cash Is The King - Allah pun bagi dan bayar tunai juga di dunia.

Penurunan Nilai RM akan menjadikan beban hutang akan bertambah besar, harga barang akan naik, kuasa membeli akan kurang.
 Cash Is The King - Negara akan jadi hamba hutang.

Pemimpin di peringkat bawahan akan bermasalah untuk berhadapan dengan ahli, pengundi dan rakyat untuk menjawab gelagat pemimpin atasan atau akhirnya terpaksa ikut berbohong atau bersubahat untuk memudah dan menghalalkan cara.

Bangkai gajah tidak boleh ditutup dengan nyiru - baunya akan dihidu dan akhirnya bangkainya akan ditemui.

Kroni, penyelewengan, rasuah adalah antara satu cara untuk cepat mewah di kalangan Melayu yang berpolitik terutama di peringkat yang berpengaruh, berjawatan dan berkuasa - apakah cara itu akan membawa pengekalan dan keberkatan atau ia akan menjadi malapetaka.



AMARAN KEPADA MEREKA YANG KUTUK PERIBADI TUN DR MAHATHIR, Tangkap Dan Dakwa termasuk blogger posTpaid prepaid underpaid

Kalau itu arahan yang dikeluarkan oleh Najib atau Zahid Hamidi, boleh le aku percaya sikit..



Najib: jangan serang peribadi Dr Mahathir. kita jawab dengan fakta.

Apa kenyataan datang dari Najib, rakyat kena tapis2 dahulu. Seperti kenyataan nya bahawa dia akan jawab kritikan Dr Mahathir dengan fakta dan tidak akan menyerang peribadi Dr Mahathir.


Nak serang peribadi Dr Mahathir dari sudut mana? Kita tak pernah dengar DR Mahathir ada skendel dengan perempuan.  Kita tidak pernah dengar Dr Mahathir ada bau2 kaitan dengan pembunuhan?  Ada kita dengar isteri Dr Mahathir dituduh itu dan ini?

Kita tahu cara Najib- dia akan buat muka sadin, tapi budak2 nya akan menibai Dr Mahathir dengan teruk. Itu cara Najib beroperasi.


Apa fakta yang dia ada? Dia dan budak2 nya tidak ada fakta selain daripada mendedahkan apa yang sudah diketahui oleh masyarakat. Najib pun sebahagian daripada ‘kesalahan2’ yang dilakukan oleh Dr Mahathir. 

Sebagai seorang yang konon nya kuat berpegang kepada prinsip tanggungjawab bersama cabinet, bagaimana Najib mahu melepaskan dirinya dari terpalit dengan ‘kesalahan’ Dr Mahathir?


Fakta nya ialah Najib sendiri mengeringkan rerumput/hay ketika matahari Mahathir sedang menyinari. The fact was, Najib made hay while the Mahathir sun shone.



   ^^^^^^^
^^^^^^^^^
http://sakmongkol.blogspot.com/2015/06/bapa-nasi-kandar-24-jam-dan-tidak.html







Anonymous Anonymous said...


KD daripada perkembangan terkini , aku rasa rakyat kena bersedia dari sekarang untuk berdikari tampa BN , terutama orang melayu dah kena belajar berdikari la , macam juga najib dan kabinet musibat masing masing dah tau apa akan jadi pada PRU 14 .....
Monday, June 29, 2015 7:36:00 AM


# 1mdb JUGA TERHASIL SEBELUM pru13 dalam ketika ramalan kencang BN akan tewas !!!




AHLI KABINET GREECE
http://www.nytimes.com/2015/06/29/world/europe/greece-will-shut-banks-in-fallout-from-debt-crisis.html?emc=edit_th_20150629&nl=todaysheadlines&nlid=71208183&_r=0


Legasi dan Jasa Besar Sekelip Mata.


MAMAK 
IS (STILL) 
THE 
KING













                                                                         BAPA NASI KANDAR 24 JAM MALAYSIA



AHLI KABINET GREECE
http://www.nytimes.com/2015/06/29/world/europe/greece-will-shut-banks-in-fallout-from-debt-crisis.html?emc=edit_th_20150629&nl=todaysheadlines&nlid=71208183&_r=0

Shaberi Chik Berbueh Lagi..

Siapa Shabery Chik, siapa Muhamad Shafie, siapa Shahril Samad... (?) Inikah badot yang dikatakan oleh salah seorang pensyarah tempatan...

Mereka minta Tony Pua berundur dari jawatankuasa 1MDB atas alasan bercakap di luar sebelum PAC membuat keputusan...

Bagaimana dengan PM yang masih terpacak jadi Menteri Kewangan dan Penasihat atas badan yang sedang disiasat?

Kalau yang bercakap tu Pengerusi PAC , ada kewajarannya untuk berundur, itupun macam tak sesuai sebab tidak ada contoh pemimpin berintegriti depan mata.

Kata Shabery lagi, siapa yang sokong Pua patut malu, yang sokong Najib macamana?

.........

Peringatan: Urusniaga 1MDB dengan Petrosaudi hanya 10% sahaja. Oleh itu tangkapan Justo hanyalah untuk siasatan.

Jusco disiasat kerana memerasugut bekas majikannya untuk tambahan bayaran gantirugi atau dia akan membocorkan beberapa maklumat. Ertinya dia belum lagi pun berbuat demikian atau mengedar sebarang dokumen palsu (?)

Ada pihak yang cuba menekan KPN untuk campurtangan kes tangkapan ini supaya jadi real di Malaysia dan boleh lah dihebohkan.
Tahu tak apa jawapan KPN ?

Dan orang yang lebih berhak untuk bercakap ialah..


Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Awam Negara (PAC) Datuk Nur Jazlan Mohamad meminta supaya peguam Umno Tan Sri Shafee Abdullah supaya tidak masuk campur dengan urusan jawatankuasa itu.

Nur Jazlan berkata Shafee juga tiada hak untuk meminta MP Petaling Jaya Utara Tony Pua supaya meletakkan jawatannya dalam PAC kerana menjadi terlalu kritikal terhadap 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

"Beliau (Shafee) tidak mempunyai hak untuk meminta ahli PAC yang merupakan ahli badan perundangan, cabang ketiga daripada kerajaan serta dipilih oleh rakyat.

"Secara peribadi saya fikir dia (Pua) telah membantu untuk mengetengahkan isu 1MDB yang mana majoriti rakyat Malaysia percaya bahawa PAC akan menolak isu ini dan memihak kepada kerajaan.

"Kami bekerja dengan baik sebagai satu pasukan," kata Nur Jazlan kepada Malaysiakini.

Menurut Nur Jazlan lagi, Pua tidak pernah menggunakan sebarang maklumat daripada perbicaraan PAC mengenai 1MDB dalam mana-mana kenyataannya dan kebanyakkannya daripada jawapan Parlimen dan sumber lain.

"Pua melakukan dua peranan iaitu sebagai ahli parlimen untuk Petaling Jaya Utara dan ahli PAC. Dan sejauh mana yang saya tahu, dia tidak menggunakan apa-apa maklumat daripada perbicaraan PAC mengenai 1MDB di dalam kenyataannya.

"Apa sahaja maklumat yang digunakan dalam kenyataannya itu diperolehi daripada jawapan Parlimen dan sumber-sumber lain," katanya lagi.

Nur Jazlan berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Shafee dalam laporan akhbar Berita Harian yang meminta Pua meletakkan jawatan sebagai ahli PAC bagi memastikan penyiasatan 1MDB dilakukan secara adil.

Sunday, June 28, 2015

Nak Tanya UKE atau UAI (?)

Apa hukumnya sebuah mesjid yang dinaiktaraf atas hasil sumbangan sebuah badan yang masih sedang disiasat samada aktivitinya sah atau tidak.

Sumbangan itu sudah diberi sebelum badan tersebut di siasat.

Jika didapati atau diragui sah atau tidak badan tersebut dan ada kemungkinan "disahkan" atas kedudukan dan pengaruh kuasa..bagaimana status mesjid tersebut.

# Bagi yang hendak memberi komen dan berkongsi pendapat, tolong beradab sopan sebaiknya hendaklah berdasarkan sumber Hadith dan Al Quran.


SELEPAS MAHATHIR SIAPA MANUSIA KEDUA DITAKUTI...

Selain Mahathir, kini Tony Pua
menjadi manusia kedua yang paling ditakuti di Malaysia.

Puak yang protes ni betul-betul macam dog dengan bayang-bayang.

Aku pun tak minat dengan Tony Pua ini dari sudut biadab, racist dan melampau tetapi tidaklah sampai perlu tunjuk takut sebaliknya lawan lah secara pro.

Bukankah situasi sekarang 1MDB diselimuti dalam keadaan betul dan menang, ada lagi ke perkara yang tersembunyi !!!!

Saturday, June 27, 2015

Najib Gulong Tikar


Kepimpinan UMNO di bawah Najib nampaknya lebih cekap dan cepat bertindak, secara diam-diam mereka turun padang merapati ahli akar umbi.

Hasilnya Pemilihan UMNO ditangguhkan sehingga 2018 adalah hasrat akar umbi dan bukannya idea dari MT, itu kata Ku Nan.

Penangguhan ini bertujuan untuk menguatkan UMNO dan berkhidmat untuk rakyat - kata Najib.



# Jika ada yang mendapat maklumat,  penangguhan ini membolehkan UMNO berkhidmat untuk pemimpin, menyelamatkan pemimpin - kemungkinan besar maklumat itu palsu (tampered).


Friday, June 26, 2015

KEMASKINI: AKHIRNYA JUMPA JUGA TELOR..walaupun bertempoh

Kemaskini:

Letak semua jawatan mulai 11julai dan sokong TMJ.
Kenapa 11Julai (?)

Asal:

Datuk Khairul Anwar Rahmat Penganjur N2H mendahuli...


Memenjarakan fikiran...

Seingat admin, sejarah negara belum pernah terpalit dengan isu ekonomi, kewangan dan politik yang bukan sahaja melibatkan pemimpin tetapi sekaligus parti yang memerintah dan negara dalam kedudukan yang paling bahaya.

Salah percaturan, pemimpin hilang jawatan, undang2 menunggu, parti akan tewas dan negara akan muflis.
Jika diurus dengan baik, segalanya akan selamat.

Jika telahan Mahathir silap, rakyat lega, Najib selamat, negara sihat.
Jika telahan Mahathir betul, bersiap sedialah dengan malapetaka yang belum pernah rakyat hadapi.

Wawasan 2020 negara maju bertukar kepada negara miskin !!!

Ke bulan atau ke laut.. jawapan dan petanda sudah ada.

Segala cubaan recovery, bukan sahaja tidak menyelamat, mereda tetapi makin panas dan bertambah isu baru...

Yang benar, betul bercampur aduk dengan yang palsu dan bohong menjadikannya ia kusut... konspirasi, strategi dan perancangan yang baik hampir mampu memadamkan kebenaran...tetapi ia tidak menjadi semudah itu, lubang makin dalam.

Terbaru, undang-undang akan diperguna untuk menyekat "kepalsuan" tetapi sejauh mana memenjarakan pemikiran ini akan berkesan?
Undang2 juga memerlukan kos dan proses serta masa yang panjang...
Peluru bukan sahaja datang dari dalam negara tetapi bergerak dan berpengaruh luas di luar negara...Bagaimana mahu dibendung...

Apakah tidak ada titik noktah semua ini...
Jawabnya ada, mudah, simple dan cepat..
Tetapi manusia memilih untuk menzalimi diri sendiri...


Thursday, June 25, 2015

JANGAN SAKIT KEPALA

Oleh kerana ramai sangat anon anon di sini mencadangkan orang-orang sepetti Mahathir termasuk KD ditangkap kerana kritik Najib dan tidak senada dengan pendapat "brilliant" mereka, wow !!! semua itu cukup menakutkan.

Cuma mungkin mereka boleh menjelaskan di bawah akta mana dan apa seksyen dan ceraiannya, dan sebutkan sekali hukuman2nya.

Dan sejak bila pula, PDRM akan bergantung kepada arahan dan cadangan anon-anon ini.

Apakah mereka fikir intelligent PDRM ini macam otak kucing kurap mereka(?)

Apapun seperti yang selalu diulang. Pertanyaan tidak perlu diulang jika hakikatnya tiada jawapan atau tidak berani menjawab.

Secara peribadi, adalah wajar Tun Dr Mahathir tidak lagi perlu bersusah payah untuk menyuarakan perkara yang sama. Sudah sewajarnya perjuangan ini perlu diteruskan oleh generasi sekarang, generasi yang lebih energetik, pelapis dan dinamik.

PRU bukan jauh sangat - biarlah bijak pandai yang ada sekarang seperti Menteri dan KBU berhadapan dengan rakyat.

Apakah yang tidak sehaluan dengan Najib akan sakit kepala pada masa sekarang dan pada masa itu (?)

Isu 1mdb dah selesai, pelancongan makin meningkat...

Kejayaan buat Nazri, pelancongan di
Malaysia akan meningkat.

Free visa untuk pelancong cina pun sudah diluluskan.


# Yang tidak diundang, rasa tidak diperlukan. Tolong jangan buat komen ...

SARANAN ZAHID DISOKONG..

Dewan Bahasa dan Pustaka perlu mengkaji semula samada tanda atau simbol berikut (?) membawa maksud tanda soal (saolan) atau tanda satu ugutan, atau tanda satu pertuduhan atau tanda satu jenayah.

Kekeliruan mula timbul apabila setiap saolan yang mempunyai simbol tersebut..
1) tidak pernah mendapat jawapan
2) dianggap pertuduhan dan fitnah
3) dalam kes tertentu, pihak yang bertanya telah disaran untuk ditangkap sebagai penjenayah.

Mungkin ini hanya berlaku di Malaysia kerana cuaca yang panas sejak kebelakangan ini.

Blog ini juga menyambut baik saranan Zahid Hamidi supaya pihak-pihak yang menyebarkan maklumat palsu 1MDB disiasat, ditangkap...

Apa sahaja Sarawak Report, The Edge, Blog tertentu mungkin boleh dikategorikan palsu..

Apa sahaja yang keluar dari mulut 1MDB dan Menteri Kewangan boleh dikategorikan tulin, benar dan tiada keraguan dan tidak perlu lagi (?)

Jika garis panduan ini dikeluarkan sudah tentu Malaysia lebih aman.

Dengan terhentinya penyebaran maklumat palsu, mudah sikit untuk 1MDB memikirkan cara membayar hutang.

Matawang RM yang makin merudum pun mungkin boleh naik semula.

Kadar jenayah akan berkurangan

PM pun dapat tidor lena dan fokus pada masalah dan pembangunan negara.

Bagi orang-orang macam admin, tidak ada untung atau rugi, admin pun mungkin boleh fokus pada benda-benda lain seperti menjual sparepart kapalterbang atau jet...

Buat blog, tanya saolan..sorang pun tak dapat jawab..
Buat blog, tanya saolan..lain ditanya lain dijawab..

Tutup blog pun ada faedah...
1) menyelamatkan saudara seugama dari melakukan dosa berganda dalam makian dan hinaan.

Cuma kesian, kalau semua tutup blog, mana pula depa nak cari makan...

Setiap salakan berbayar...

Tangkap Justo Kenapa Pada Ramadhan (?)

Ramai dah bertanya saolan ini dalam versi masing-masing..hebat dan berfakta...

Saolan KD simple dan santai... yang bertanya tentulah tak pening kepala seperti yang nak menjawab supaya nampak logik...

Kalau tak boleh jawab...biasalah...maki dan melalut, itu dah standard.

1) Hal petro saudi tu hanya 1/1000 dari urusniaga 1MDB, betul tak (?)

2) Sebelum sebelum.ini pernah ke kita dimaklumkan samada dari petro saudi atau 1MDB bahawa ada berita palsu sedang tersebar dan pemberi maklumat palsu sedang dikesan.

3) Ada atau tidak laporan polis dibuat berhubung maklumat palsu. Kalau ada, bila tarikhnya, buat di mana dan siapa yang buat.

4) Kalau pemberi maklumat yg boleh memburukkan Mahathir ditawar sejuta kenapa tawaran yang sama tidak dibuat untuk mengesan penyebar maklumat palsu(?)

5. Jika sudah tahu lama, ini maklumat palsu kenapa tidak saman Sarawak Report (?)

6) Tangkapan baru dibuat, kenapa ramai beranggapan apa yg justo sebarkan maklumat palsu (?) ..sedangkan masih terlalu awal...

7) Siapa yg arahkan justo (?) Siapa yang bayar (?)' Berapa jumlah bayaran (?)

8) Kenapa perlu petrosaudi minta maaf kepada Malaysia sekarang sedangkan berita palsu sudah lama tersebar (?) Bukankah sepatutnya 1MDB yang wajar berterima kasih kepada Petro Saudi (?)

Wednesday, June 24, 2015

RANKING RASUAH.. THAILAND DITANGGA BERAPA ?

Admin agak malas nak google untuk mencari ranking keberapa Malaysia dalam gejala rasuah. Seingat admin, Denmark adalah antara negara paling bersih dari gejala rasuah.

Bagaimana pula dengan Thailand dan Arab Saudi. Ada sesiapa yang tahu ranking mereka.

Di Malaysia Jabatan Audit Negara dan SPRM dipertanggungjawabkan secara langsung untuk mengawal selia dan menguatkuasa undang2 tersebut.

Dalam isu semasa, begitu banyak tuduhan demi tuduhan dibuat ke atas pemimpin tetapi sejauh mana laporan telah dibuat dan seyakin mana siasatan telus akan dijalankan.

Bagaimana pula dengan tuduhan yang dibuat semborono , bukankah mereka juga patut didakwa kerana fitnah dan berakhlak kotor.




Annuar Musa, bola belum disepak, dah dipanggil lefri...

Selepas N2H - annuar musa tiba-tiba muncul membuat beberapa statement tentang Mahathir !!!! Kemudian namanya disebut-sebut akan menduduki kabinet baru atas kelantangannya..ini jenama recycle.

Now dia ditanya tentang pembelian blok pangsapuri di Australia.
Admin no komen apa-apa pun.
Cuma belum sempat bola disepak, annuar dah berdepan persaolan !!!
Yang tak bestnya - sekali lagi muncul nama PM... dalam ketika 1MDB belum selesai.


...............
KUALA LUMPUR: Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (Mara) Tan Sri Annuar Musa mengakui urusniaga pembelian sebuah blok pangsapuri di Melbourne, Australia yang
dikendalikan anak syarikatnya, Mara Incorporated (Mara Inc) dilakukan mengikut prosedur yang ditetapkan.

Malah, urusniaga tersebut mendapat kelulusan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang bertindak sebagai pengerusi Majlis Ekonomi Bumiputera.

"Urusniaga tersebut bermula pada 2012 dan diluluskan Mara Inc pada akhir 2012 dan dibawa ke Majlis Mara untuk kelulusan pada Mac 2013.

"Seterusnya ia dibawa untuk kelulusan Kementerian Luar Bandar dan Wilayah, sebelum ke Majlis Ekonomi yang dipengerusikan perdana menteri untuk kelulusan,"
katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media khas berkenaan dakwaan wujud unsur rasuah dalam urusniaga pemilikan hartanah Mara di Australia seperti dilapor
akhbar The Age.

Annuar berkata, pembelian blok pangsapuri itu dibuat berasaskan penilaian oleh syarikat penilai (hartanah) profesional.

"Di peringkat Mara urusniaga pembelian dilakukan mengikut proses yang ditetapkan. Sudah tentu pembelian berasaskan penilaian oleh penilai profesional,"
katanya.

Tuesday, June 23, 2015

KALAU DIBANDING XAVIER ANDRE JUSTO DENGAN JHO LOW...MACAM BUMI DENGAN LANGIT...

Berita penangkapan Xavier Andre Justo yang dikaitkan dengan pemalsuan dokumen Petro Saudi mengaitkan 1MDB merupakan episod baru.

Penangkapan dibuat oleh Polis Thailand atas waran tangkap yang dikeluarkan oleh mahkamah.

Siasatan dan tangkapan adalah proses asas perundangan dan seseorang itu tidak bersalah selagi belum dibuktikan  bersalah oleh mahkamah.

Ia memakan masa bertahun untuk proses perbicaraan. Motif tangkapan kadang dirancang untuk memberi satu persepsi dan imej.

Oleh itu jika ada yang berpendapat tangkapan itu mensucikan keseluruhan 1MDB sangat tidak masuk akal kerana 1MDB dikaitkan dengan banyak perkara dan faktor.

Kritikan Mahathir sendiri bukan berdasarkan Sarawak Report tetapi lebih kepada komunikasi Mahathir dengan Najib berakhir dengan kegagalan Najib sendiri menjawab beberapa perkara yang dibangkitkan oleh Mahathir.

Sampai hari ini Mahathir belum pernah membuat tuduhan kepada Najib kecuali dalam lengkongan bertanya dan mahukan penjelasan.

Cadangan pemulihan, arahan siasatan Audit dan PAC petanda Najib sendiri hilang kawalan atau blur apa yang sedang berlaku dalam dan dengan 1MDB.

Najib terjemahkan rasa takut dan blur ini dengan tidak hadir dalam program N2H anjura NGO proUMNO.

Jika benar Najib yakin penangkapan Xavier mensucikan 1MDB dari segalanya, wajar auditan dan siasatan Audit Negara dan PAC dihentikan serta merta.

Kalau dibandingkan peranan jholow dengan Xavier ia umpama bumi dan langit.

Jangan sebok nampak kuman di seberang laut, gajah yang real depan  mata buat tak nampak..

Monday, June 22, 2015

Kebebalan: Najib Diberi Masa..



Tun Mahathir tidak suka kalah tetapi kelihatan seperti beliau kehilangan dalam usaha untuk menjatuhkan DS Najib Tun Razak kerana UMNO mahu memberi masa kepada PM untuk menyelesaikan isu 1MDB.

Bila  Mahathir  memulakan serangannya ke atas PM beberapa bulan yang lalu, ahli keluarga negarawan tua itu berkata "beliau akan berkerat rotan dan berpatah arang".

Ahli keluarga tidak bergurau.

Mahathir berniat tekad untuk pergi sepanjang jalan dalam perjuangan menentang DS Najib Tun Razak. Beliau telah melangkah jauh dan tuduhan beliau disalur kepada media antarabangsa, mengulangi semua yang telah beliau kata di Malaysia dan banyak lagi.

Orang kuat UMNO, terutama rakan-rakan  Mahathir, semuanya  terkejut beruk!

Mereka menegaskan bahawa Mahathir pernah menjadi begitu sensitif mengenai orang mengkritik negara dan pemimpinnya di peringkat antarabangsa, hampir ke titik itu menjadi pantang larang, dan sekarang beliau telah melakukan perkara yang sama!

Wawancara Mahathir telah diberikan kepada beberapa penerbitan antarabangsa telah menyentuh mengenai isu 1MDB itu, gaya hidup yang mewah  isteri PM, perkahwinan mewah anak perempuan PM dan pembunuhan Altantuya Shaariibuu.

Sesungguhnya, masa telah berubah dan Mahathir, sebagaimana yang mereka katakan, "boleh buat apa sahaja yang dia suka". Ia seperti James Bond - dia mempunyai lesen untuk membunuh, metafora bercakap, sudah tentu.

James Bond Malaysia ( Mahathir Bond) ini biasanya selalu menang tidak biasa kalah  tetapi keputusan kelihatan seperti dia tidak akan memenangi perjuangan ini.

Dan tidak semata-mata kerana DS Najib telah dapat menahan dari terguling tetapi kerana seluruh UMNO enggan pergi bersama-sama dengan kemahuan bekas PM itu.

UMNO telah memilih untuk bersama dengan DS Najib. Ia adalah jelas sekarang bahawa parti itu telah memutuskan untuk menyokong dan berdiri teguh di belakang DS Najib dan memberi beliau peluang untuk menyelesaikan isu 1MDB itu.

DS Najib banyak kali bertemu dan bermesyuarat  dengan pemimpin-pemimpin parti di semua peringkat, dari ketua bahagian ke tiga sayap, dan mesej jelas ialah bahawa parti itu mahu beliau kekal.

Mereka mahu memberi beliau masa untuk menyelesaikan masalah 1MDB dan dimasukkan ke dalam kesan rancangan penyusunan semula bagi dana pelaburan.

Kuasa broker UMNO  bermula pada peringkat bahagian dan jumlah yang amat menggalakkan daripada pemimpin-pemimpin bahagian adalah menyokong DS Najib.

Sama penting, kata Ahli Parlimen Titiwangsa Datuk Johari Ghani, Kabinet dan Majlis Tertinggi UMNO juga telah bersetuju untuk memberi ruang bernafas untuk menyelesaikan isu itu.


Mereka telah bersetuju untuk menunggu hasil laporan Ketua Audit Negara serta siasatan Jawatankuasa Kira-Kira.

"Sokongan untuk PM agak menyeluruh. kami ingin memberi peluang untuk PM menyelesaikan perkara ini, "kata Johari.

Rasional UMNO, kata Johari, adalah sama seperti pada tahun-tahun apabila UMNO memberikan Mahathir manfaat keraguan untuk menyelesaikan isu-isu seperti skandal Perwaja Steel dan berdiri teguh di belakangnya melalui perjuangan kontroversi menghapuskan imuniti raja-raja Melayu.

Persepsi adalah bahawa serangan bekas Perdana Menteri itu yang merosakkan UMNO dan ia telah menjadikan parti itu yang dia dikuasai selama 22 tahun tidak selesa.

"Dia kata dia suka parti dan mahu mengukuhkan parti tetapi apa yang dia lakukan mempunyai kesan yang sebaliknya. Anda pergi dan tanya sesiapa dalam UMNO, mereka akan memberitahu anda: Cukuplah cukup, " kata Ketua Bahagian UMNO Temerloh Dato' Sharkar Shamsudin.

Terdapat satu rangkaian sebab-sebab lain mengapa UMNO tidak dengan Mahathir kali ini.

Yang pasti, mereka tidak gembira 1MDB tetapi mereka tidak percaya kepada Mahathir dengan mengatakan bahawa ia akan bankrap negara.

Mereka juga tidak bersetuju dengan Mahathir bahawa UMNO akan hilang kuasa pada pilihan raya umum akan datang. Mereka berfikir Pakatan Rakyat lebih cenderung kehilangan kuasa -jika bersandar dengan apa yang berlaku kepada Pakatan Rakyat yang sudah mati.

Mereka juga tidak mahu jambatan bengkok ke Singapura, ia tidak masuk akal kepada mereka. Mereka tidak kisah apa hasrat yang diucapkan oleh  Mahathir - untuk melihat anaknya DS Mukhriz meningkat dalam UMNO - tetapi ia mestilah tidak dengan mengorbankan dengan menjatuhkan kedudukan PM.

Dan yang paling penting, mereka tidak bersetuju bahawa berbilion wang 1MDB yang "hilang", seperti Mahathir sering lempar dan kata serta fitnah.

Mahathir mengambil rasa tidak puas hati lalu mencurahkan perasaan kepada media antarabangsa telah memburukkan keadaan. Ahli-ahli politik UMNO dasarnya bersifat nasionalis Melayu dan mereka melihatnya sebagai cara memfitnah negara ini.

"Dia tidak akan berhenti sehingga orang lain mengambil alih, maka ia boleh bermula sekali lagi. Sudah tentu, saya tidak bersetuju dengan itu. Perkelahian yang tidak baik untuk negara ini, "kata Menteri Besar Negeri Sembilan DS Mohamad Hasan.

Ramai dalam UMNO berfikir niat dan tindak tanduk  Mahathir untuk menjatuhkan DS Najib telah bertukar keterlaluan dan menjadi gila.

Beliau telah mula memperkenalkan persepsi bahawa terdapat salah laku jenayah dalam isu 1MDB.

Katanya kepada The New York Times bahawa DS Najib mahu meninggalkan warisan sendiri dan menggunakan jenayah untuk kekal berkuasa.

Serangan politik Mahathir untuk menjatuhkan DS Najib adalah kerja-kerja orang politik gila dan nyanyok!

Ada yang mengatakan bahawa Mahathir adalah orang yang sebenarnya bimbang tentang kehilangan legasi beliau.

Tetapi warisan legasi Mahathir yang paling besar adalah membentuk negara dari sebuah ekonomi pertanian kepada era industri dan moden yang akan tumbuh lebih kuat kerana Malaysia berkembang.

Walau bagaimanapun, serangan itu telah merosakkan DS Najib dan juga dirinya sendiri dan kedudukannya dalam UMNO  tidak seperti apa  yang Mahathir biasa nikmati.

Dato' Sharkar yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Lanchang, berkata  Mahathir mampu untuk menjadi PM dan bertahan  selama 22 tahun kerana UMNO memberi sokongan 100%."Kami tidak cuba untuk menjatuhkan Mahathir tetapi Mahathir kini cuba menjatuhkan DS Najib ke bawah orang yang kita pilih sebagai pemimpin kami."

KITA TIDAK MAHU SOKONG DAN PERCAYA PEMBANGKANG, TETAPI APA BOLEH BUAT KALAU PENDEDAHAN DEMI PENDEDAHAN..--

Pendedahan seperti di bawah sangat serius jika tidak dinafikan dan ditangani dengan cepat dan telus. Pendedahan demi pendedahan walaupun akan dianggap "jangan terpengaruh dengan pembangkang" tetapi akhirnya kalau terlalu banyak, hampir betul ia akan jadi "senjata" yang sangat berkesan.

Jangan tunggu sampai pembangkang berkempen menurunkan pemimpin dan kerajaan sekarang bukan atas isu politik tetapi atas isu RASUAH PECAH AMANAH PENYELEWENGAN 


Kalau isu ini dimainkan, tidak seorang umat pun akan menolak.

Apa yang blogger proUMNO buat, mereka banyak menceceh je...
Contoh ini hasil tangan mereka...



Kalau sekali tengok, memang ada rupa 'Jerangkung' pakai sarung tangan...  Apa la diorang ni ek. Kesin tau kat Si Wan Azizah tu. Dah la dia ditinggalkan oleh suami dia yang pergi bercuti seorang diri ke Sungai Buloh Inn. Sekarang dah dia ditinggalkan pulak oleh rakan sekutu. ://semuthitam80.blogspot.com/2015/06/bila-dah-mati-memang-tinggal-semangat-je.html

ALAMAK! TIMBALAN PRESIDEN "CAP AYAM"!!!http://semuthitam80.blogspot.com/2015/06/alamak-timbalan-presiden-cap-ayam.html

Jadi siapa yang kata UMNO lemah kerana berpresidenkan Najib, boleh telan balik ludah masing-masing sekarang.  Testimoni dari Mat Sabu ini (tewas Naib Presiden ) membuktikan Najib bukan biasa-biasa ...http://www.mykmu.net/2015/06/kehebatan-najib-buat-pakatan-terkubur/


Itu sahajalah yang mereka boleh tulis konon untuk menunjukkan UMNo suci dan agung..betul ke? boleh bantu parti ke macam ni? habih boreh je lah jawabnya...


CUBA BACA SERANGAN PEMBANGKANG DIBAWAH...

DAP hari ini mempersoalkan siapa pemilik Yayasan Rakyat 1Malaysia (YR1M) yang dipengerusikan Datuk Seri Najib Razak serta menggesa perdana menteri mendedahkan sama ada yayasan berkenaan dimiliki organisasi kebajikan swasta atau kerajaan MalaysiaA

Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua berkata, akhbar Wall Street Journal (WSJ) mendedahkan syarikat yang berkepentingan daripada syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) itu memberi sumbangan kepada "kebajikan" yang dikawal perdana menteri.

Pua berkata, akhbar kewangan antarabangsa itu mendedahkan, YR1M menerima sumbangan bernilai RM35 juta daripada Genting Plantation sebaik sahaja pengambilalihan Genting Sanyen oleh 1MDB berjaya."Sebelum ini, kita mengetahui semua keputusan 1MDB perlu melalui kebenaran bertulis perdana menteri tanpa pengecualian.

"Sumbangan syarikat seperti Genting Bhd menerima manfaat untuk asetnya yang dipindah milik kepada entiti dikawal perdana menteri dengan harga begitu tinggi menimbulkan konflik kepentingan yang jelas."Ini sempadan kepada rasuah dan salah guna kuasa yang jelas," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Berdasarkan semakannya, Pua mendedahkan, laman web YR1M menyatakan yayasan itu dipengerusikan Najib tanpa menamakan mana-mana individu terlibat dalam kapasiti rasmi.

Semakannya di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) mendapati yayasan berkenaan adalah syarikat terhad dengan jaminan, dianggotai 4 ahli lembaga pengarah termasuk Najib selain Datuk Azlin Alias, Datuk Wan Ahmad Shihab Wan Ismail dan Tan Sri Che Lodin Wok Kamaruddin.

Pua berkata, Azlin adalah ketua setiausaha sulit perdana menteri yang maut dalam nahas helikopter bersama bekas ahli Parlimen Rompin Tan Sri Jamaluddin Jarjis di Semenyih baru-baru ini.Manakala, Wan Ahmad merupakan pegawai khas Najib sejak 2004, dan Che Lodin tidak bekerja untuk Jabatan Perdana Menteri."Perdana menteri bagaimanapun melantik Che Lodin sebagai pengerusi 1MDB," kata Pua, yang juga ahli Parlimen Petaling Jaya Utara.

"Daripada maklumat berikut dan dokumen berkenaan, jelas menunjukkan YR1M ialah unit kebajikan yang dikawal selia sepenuhnya perdana menteri," katanya. 

Pua berkata, YR1M boleh dikatakan sebagai "yayasan" yang dananya digunakan atas kehendaknya."Seperti didakwa, dengan bukti oleh WSJ, sumbangan itu kemudiannya disalurkan kepada aktiviti berkaitan kempen pilihan raya Barisan Nasional (BN)," katanya.

Sehubungan itu, katanya rakyat Malaysia perlu mengetahui sema ada berlaku pecah amanah atau amalan korupsi dalam transaksi yang didedahkan sebelum ini."Keseluruhan pembiayaan dan struktur perbelanjaan YR1M diburukkan lagi dengan kegagalan mereka menyerahkan penyata kewangan kepada SSM yang tamat pada Disember 2014 sejak ditubuhkan pada Januari 2013.

"Tidak masuk akal perdana menteri melanggar undang-undang negara ini,' katanya

Sehubungan itu, Pua menggesa NajiB menyerahkan penyata kewangan YR1M untuk membuktikan yayasan berkenaan tidak melakukan kesalahan."Kegagalan melakukan perkara itu akan menyaksikan perdana menteri dilihat bersalah dalam aspek salah laku kewangan oleh rakyat, kerana beliau ada segalanya untuk disembunyikan,” katanya lapor The Malaysian Insider

Sunday, June 21, 2015

AMARAN: Setakat Mana Politik Johor

PERTAMA-TAMA: Jangan cuit Istana Johor untuk di politik kan
Jangan cuba try test Khalid Nordin - ia pada kadar natural dan boleh diterima akai.

Jangan cuba singkir Muhyiddin - pengaruhnya tidak mengancam sesiapapun tetapi menjadi sebaliknya jika disingkir.

Berita kurang baik buat UMNO: Walaupun hubungan pusat dengan pusat PAS dan DAP bercerai berai tetapi DAP JOHOR dan PAS JOHOR masih cintan cintun untuk mengambil alih kuasa negeri.

100% solid kawasan MCA dan MIC akan jatuh ke tangan DAP dan kekal menang di kawasannya.
DAP sedang membantu PAS JOHOR untuk menang di semua kawasan kelabu UMNO.
Berdasarkan strategi 70% akan berjaya mengambilalih kerajaan negeri tanpa perubahan besar seperti MB masih kekal Melayu tetapi DAP mendapat tempat untuk beberapa exco dan UMNO akan jadi pembangkang seperti di Selangor.

DAP JOHOR bukan sahaja akan bekerjasama dengan PAS Johor tetapi sedia bekerjasama dengan mereka yang tidak berpuashati dengan kerajaan sekarang.

Adalah penting UMNO sebagai PARTI (kepentingan ramai) menyelesaikan isu Presidennya (individu) dengan TDM (individu) tanpa berlengah sesaat pun.

DAP bukan sahaja bijak mengambil kesempatan tetapi sudah pun jauh ke depan dengan strategi, meninggalkan UMNO yang sedang meletakan sentimen dan emosi di depan dengan membelakangkan rational dan realiti.

# Pemimpin UMNO  yang memperjuangkan kepentingan peribadi dan menjadi beban parti perlu disingkirkan - itu antara ramuan dan formula berkesan besar untuk mengekalkan kuasa.

# Semangat juang akar umbi sudah luntur melihat pemimpin atasan berperang mengumpul harta dan berhujah memperbodohkan rakyat.
Apakah pemimpin atasan tidak sedar "kencing" mereka berbau hancing sampai ke akar umbi.

Malaysia lebih baik tanpa Najib..

KEMASKINI:
Blogg ini tidaklah semurah untuk dipenuhi hujah berasaskan makian, lantak kau orang lah nak sokong siapa pun, makian tidak memberi added value pun kepada pihak yang disokongnya sebab dia sendiri beradab haprak, bangkrap fakta, hujah dan idea...
Akan datang akan di delete. Jangan kata admin tak bagi amaran atau tidak bersikap terbuka.

............

Menyokong Pembangkang atau mengekalkan Najib mana satu pilihan yang lebih tepat (?)

Menolak Pembangkang dan undurkan Najib, mana satu yang lebih utama (?)

Serang dan burukkan Mahathir, apa faedah (?)

Sokong Najib tolak pembangkang (?)

Mungkin yang lebih tepat ialah tolak Najib dan pembangkang .. Malaysia ada harapan lebih baik.
Bukankah ini lebih adil untuk rakyat Malaysia.

"Saya jamin Barisan Nasional akan kalah dalam pemilu berikut jika Najib Razak menolak mundur," 
"Pihak oposisi tidak dalam posisi memerintah negara dengan baik. Akibatnya, akan ada anarki, dan semua orang menderita," 
- See more at: http://dunia.inilah.com/read/detail/2213276/malaysia-akan-lebih-baik-tanpa-najib-razak#sthash.z6TBVKzH.dpuf

# Najib ditolak bukan kerana dia Najib tetapi kerana kegagalannya mengekalkan intgegriti sebagai PM yang diyakini oleh majoriti rakyat dan sokongan akar umbi ahli partinya. PM bukan sahaja perlu bersih tetapi perlu dilihat bersih dan tidak terlibat dalam kontroversi dan keraguan integriti yang manasabah.

Majoriti rakyat lebih percaya cakap Mahathir dan alasannya kenapa Najib perlu berundur. Walaupun PM mendakwa Mahathir menggesanya berundur kerana beberapa permintaan peribadi Mahathir yang tidak dapat dipenuhinya, maka dakwaan itu perlu dibuktikan secara bersungguh dan jika tidak, persepsi di atas masih berterusan.
Jika pun mahathir ada permintaan peribadi, rakyat mahu tahu apa permintaan itu yang cukup sukar untuk PM tunaikan (?)
Jika salah satunya Jambatan Bengkok, rakyat sememangnya ingin tahu kenapa ianya tidak dapat dilaksanakan, seperti kata Mahathir, mana dokumen perjanjian bahawa Malaysia perlu mendapat kebenaran singapura jika mahu membina Jambatan Bengkok.

Rakyat masih sedia mendengar kedua belah pihak, rakyat mahu PM berani tampil berhujah, bersemuka malah dalam apa jua cara menunjukkan realiti yang benar. Jika tidak, persepsi di atas masih kekal dan di anggap benar

#Jambatan Bengkok akan dibina di sebelah Malaysia dan bersambung dengan Tambak Johor di sebelah Singapura - apa masalahnya(?)
Tambak Johor sebelah Malaysia akan diroboh selepas Jambatan Bengkok siap dan segala saluran paip air dan sebagainya turut dibina semula sepanjang Jambatan Bengkok dan bersambung di sebelah Singapura.

AYAT YANG PALING GANAS UNTUK NAJIB

Kalau ahli UMNO tentu terpanas hati membaca artikel yang begitu keras terhadap Presiden tetapi sebagai rakyat kenalah pertimbangkan guna akai di kepala. Sebagai orang Islam (?) Ramai kot terkeliru dirinya sebagai siapa, Melayu? Islam? ahli UMNO? 1M4U, I LOVE PM....


Najib dan geng2 nya adalah kumpulan yang segera menjelma sebagai pembawa malapetaka dan bencana ekonomi yang paling dasyat kepada rakyat Malaysia. 1MDB adalah rencana beberapa oang mencuri duit rakyat. JHo Low tidak akan dapat buat apa yang dia lakukan tanpa bantuan Najib Tun Razak.

Perbuatan mencuri itu tidak terbatal dengan pembetulan yang dilakukan kemudian nya. Dan pembetulan iti dilakukan dengan rompakan bersiri keatas dana GLC2- tabung haji, epf, kwap dan bank2 milik kerajaan.

Walau berbuih mana pun Najib dan kerajaan mempertahankan dan menjustifikasi pembohongan mereka, rakyat sudah pun menghukum- apa yang dilakukan Najib ialah pembohongan belaka. Najib sudah sampai ketahap paling bawah dimana setiap kali dia keluarkan kenyataan, orang akan kata sudahlah- penipu.

Mereka yang percaya cakapan Najib ialah pasukan PR nya dan gerombolan yang dibayar oleh Najib.

Rakyat kena sedar bahawa kerajaan BN berada dalam fasa rompak sebelum terlambat. Jadi sebelum kerajaan bertukar tangan, rompak sampai bersih dan selagi boleh.


Keadaan buruk sudah sampai pada tahap, hendak  report SPRM pun tak berguna. Kalau kita merani-kulupkan diri kita dengan membuat lapuran polis, kita pun jadi pandir macam pak rani yang bercermin mata hitam dan berberet merah dan beruniform general tentera Najib.


Saya akan tetap sebut bahawa Najib adalah PM kita yang paling teruk. Form ada,substance tidak ada. Rupa elok, isi teruk. Dia hanya tin kosong yang jerit sana sini mengenai slogan dan bayar duit sana sini sebagai jalan menyelesaikan masaalah.

Negara berkecamuk dengan isiu 1MDB, pembelian IPP oleh TNB, pembelian tanah TRX oleh Tabung Haji, kita ada pula FGV yang membeli kepentingan dalam ladang sawit dan gula sahabat Najib pada harga yang gila. Dua kali ganda dari harga yang patut.

Kita sudah jemu dengan istilah willing buyer and willing seller- kalau kedua nya berpakat untuk gasak duit rakyat, adalah istilah willing buyer and seller itu menyelamatkan keadaan? Mari kita lihat.


Cerita mengenai orang2 Peter Sondakh melayani pembuat keputusan adalah legendary. Mereka akan dijemput dengan private jet atau helicopter dan diterbangkan ke hotel 5 bintang. Kemudian segala idaman yang terfikir dan tidak pernah terfikir akan disempurnakan. Kemudian baru buat keputusan.

Bayangkan jika ada komsiyen yang dibayar.

FGV beli asset ladang Felda 360,000 hektar , yakni ladang dari FElda  pada harga yang cukup lumayan. Jadi mengapa bila tba ladang Sondakh, harga dan terma yang serupa tidak boleh di perolehi?

Kenapa tidak boleh pajak 99 tahun seperti FGV pajak tanah Felda Plantations? Kita mesti ingat FGV hanya bayar kepada Felda RM698.24 se hektar atau RM248.5juta setahun dan suatu peratusan dari operating profit bisnes perladangan FGV.

Felda yang melalui usunaga seperti ini sepatutya jadi bijak. Tapi nampak nya lebih jadi bodoh dengan Isa Samad mengemudi FGV.

Urusniaga dengan Rajawali ini akan dibiayai oleh pinjaman dan resev tunai Felda. Berapa banyak resev yang akan digunakan? Resev tunai sekarang sekitar RM2.87 billion. Bayangkan jika Felda menggunakan RM2 billion, ia hanya ada RM870 juta untuk mengurus rancangan felda. Felda dan fgv tidak  ada duit untuk menjaga kebajikan peneroka.

Tapi sebaliknya, Rajawali Group milik Peter Sondakh mendapat deal yang sangat baik. Walaupun membeli pada harga yang mahal, dan memiliki 37% kepentingan dalam syarikat tersebut, Felda tidak ada saham menguasai. Kumpulan Rajawali dengan kepentingan 31.6% dalam syarikat, akan terus mengurus syarikat tersebut. Jadi beli apa pada harga RM1 billion lebih ini? FGV menjadi syarikat pelaburan?

Seperti urusniaga ala Tabung Haji dan TRX, syarikat Sondakh akan diberi bayaran deposit sebanyak US$174juta atau sekitar 23% dari harga belian tanpa Felda melakukan due diligence keatas assets Rajawali Group atau mendapatkan kebenaran dari pihak2 berkuasa kedua negara.

Apa jadi jika assets yang digembar gemburkan itu jadi macam assets petrosaudi dalam kes 1MDB? Telaga minyak tidak ada, kepentingan keatas syarikat carigali tidak ada? Yang ada hanya omongan kosong tapi duit sudah dihantar.


Saya berharap, felda tidak hantar ke akaun individu seperti yang dilakukan oleh 1MDB kepada Good Star Limited.

Tahniah kepada penulis kerana kekentalannya dan risiko http://sakmongkol.blogspot.com/2015/06/fgv-menyusuli-1mdb-bahagian-1.html