Google+ Followers

Saturday, October 31, 2015

Hadi Awang Dah Penat Nak Rebut Kuasa (?)

Mungkin itu antara kesimpulannya jika layari http://shahbudindotcom.blogspot.my/2015/11/kah-kah-kahkesiannya-dengan-pas.html.
Mari kita baca antara kenyataan terbaru Presiden Pas itu sebagaimana yang disiarkan di media arus perdana hari ini:-

- Pas sedia menasihati BN dalam hal seperti 1MDB, cukai GST, perumahan serta kejatuhan nilai ringgit.

- Kita nak tolong selesaikan masalah, kita bukan nak rebut kuasa. Yang penting kita nak ubah pemerintahan kepada lebih baik berasaskan tuntutan Islam.

- Kesediaan itu kepada syarat agar UMNO mengubah pemerintahannya selaras dengan Islam.

- Mengumumkan satu pertemuan dengan Perdana Menteri, Najib Razak akan berlangsung tidak lama lagi.


Adakah itu pendirian PAS keseluruhannya atau lebih kepada pandangan pemimpin yang sudah muflis idea, penat, nak pencen atau lebih suka bersenang-senang jika dapat tawaran dan pangkat yang gah pada nama.


Jika itu benar, Nasha lebih beruntung...

Apakah dalam masa yang sama Hadi masih sempat  mempersenda UMNO sebagai kurang Islam berbanding dengan PAS (?)

Mungkin Hadi boleh minta Nasihat dari Nik Abduh bagaimana untuk menasihat UMNO tentang 1MDB dan GST secara mudah, nasihat sambil duduk-duduk.

Setakat itukah Nik Abduh warisi dari Nik Aziz (?). 


MENCARI BUKTI ATAU MENCARI ALASAN (?)

Kerja yang senang ialah mencari alasan penyingkiran...

Jangan bersusah payah mencari bukti kerana jumlah yang menyokong lebih dari mencukupi...

7 orang 7 alasan..

3 dipecat...2 digantung...2 kena warning. Mungkin lebih baik ...



ARUL VS TONY PUA (sambungan)
Mustahil....

PUSINGAN AWAL
Cabar mencabar..

PUSINGAN KEDUA
Tony Pua buat buat takut...

PUSINGAN KETIGA
Arul buat buat berani..

PUSINGAN SEPARUH AKHIR..
Penasihat masing-masing memberi alasan kenapa patut tak jadi...

PUSINGAN AKHIR...
Lu fikirlah sendiri...




#psikologinya mereka fokus untuk menang persepsi tetutama di kalangan penyokong sendiri tampak hebat, tampak suci dan tampak "berbaloi" untuk majikan sendiri.



Friday, October 30, 2015

TONY PUA VS ARUL KANDA...

Perdebatan yang mustahil akan berlaku !!!!

Wednesday, October 28, 2015

Petualang bukan setakat 7




Teuku Nan sepatutnya memperluaskan lagi siasatan bukan setakat kepada 7 pemimpin.

Bagaimana 13 Ketua Cawangan di Teluk Kemang, bagaimana dengan Mukhriz (?)

Jamal Sekincan tak perlu siasat sebab dia tak penting kata Nazri. Mungkin juga sampah macam Saifuddin.

PENCUCIAN ini patut dilakukan secara besar-besaran, tanpa pilih bulu. Bukan sekadar untuk takut takutkan atau ugutan.
Dan untuk betul2 bersih dan selamat 3 juta ahli wajar disiasat satu persatu. Masa masih ada sebelum PRU14.

7 pemimpin atau lebih ini patut disingkir sebelum PAU kerana ia boleh mengecohkan keadaan. Kalau boleh bersidang dengan dewan kosong lebih selamat.

7 pemimpin yang perlu disiasat dari kacamata siapa (?) Mereka menggugat individu kerana salahlaku individu tersebut atau mereka mahu menggandaikan perjuangan dan merosakan nama baik parti (?)

Jangan salah pilih pemimpin untuk disiasat sedangkan dalang, petualang, pengkhianat, si bangsat seperti gunting dan duri masih bebas dan kekal.

Tentu sekali Teuku Nan bukan salah seorang darinya !

TAK ADA HUJAH JANGAN GELABAH DAN BODOHKAN DIRI SENDIRI

Aku cukup geli hati dan senyum kambing bila melihat ada pihak sudah muflis idea.

Kemantapan Mahathir dalam memperjuangkan sesuatu perkara tidak dapat tidak ia ada lebih banyak fakta dan kebenaran.

Untuk membalas hujah Tun Dr Mahathir Mohamad, ada sesetengah pihak terpaksa membodohkan diri sendiri.

Ada beberapa cadangan tidak masuk akal supaya Mahathir bertanding semula di pilihanraya akan datang di beberapa tempat.

Sesuai dengan faktor usianya, adalah lebih baik Tun Dr Mahathir meluangkan masa untuk memelihara atau memburu beberapa specis pemakan dedak atau monyet beruk dari melayan cadangan mereka.

Tuesday, October 27, 2015

KECOH KATA MUHYIDDIN BERBOHONG...


Sedang diperhebohkan, apalagi spin le tu... isu untuk buat cari makan..kononnya Muhyiddin berbohong menyatakan arul kanda datang berlenggang dan hanya 10-15 sahaja memberi penjelasan 1MDB kepada satu mesyuarat kabinet...

Ada sesiapa dari kabinet yang menyanggah kenyataan Muhyiddin (?)
Ada Najib nafikan(?)
How about Zahid, Kj, Mudin (?)

Yang dok spin .....menteri tak bertauliah. Menteri Prepaid, Menteri Spin, Menteri Pemakanan Dedak...
Depa kata 45 minit arul dan juruodit dok tercongok tersengeh depan kabinet, bukan 15 minit...

Ok, kita setuju 45 minit termasuk tersengeh kiri kanan, bersalaman dengan kabinet dan bertanya kabar kemudian bentang dengan air liur, lepas tu sehelai dua kertas odit.

Sessi soal jawab...
Ada menteri tanya agaknya: Apa definasi 1MDB...arul jawab...
Kemudian ada sorang lagi menteri 3.84 tanya... boleh untung ke? Arul jawab. .
Menteri kanan tanya, bagus tak untuk pelancong..arul jawab..
Sekian terima kasih...

Aku rasa lebih kurang 42 minit 26 saat.

Jika arul dipanggil ke depan 13 ketua cawangan...belum tentu arul boleh balik selepas 3 jam sessi soal jawab...

Jadi lu fikirlah sendiri, standard kabinet yang berdepan dengan arul...satu benda pun depa tak faham kecuali angguk.

Dan hari ini mereka bermatian sokong Najib macam terlebih faham, macam sekelambu dengan arul...

Teruskanlah spin wahai pemakan dedak, anggaplah rakyat bodoh mcm kamu..

SIMPATI KEPADA UMNO......APAKAH INI ADA KAITAN DENGAN KENYATAAN KENYATAAN MUHYIDDIN (?)

Aku sebak bila terjumpa surat ni di blog outsyed the box...

Monday, October 26, 2015

Sudahkah kita mempunyai PM baru?

Lebih sudu dari kuah?
Lebih hulu dari keris?
Yang wajar menyangkal Timbalan Presiden adalah Presiden sendiri terutama yang dicakapkan tentang batang tubuhnya sendiri dan bukannya tukang ambik kasut, tukang urut, tukang buka pintu, tukang cium tangan..

Mereka sangat biadab untuk menyanggah seorang Timbalan Presiden yang dipilih. Mereka menunjukkan contoh kurang ajar kepada ahli bawahan.

Ini antara Timbalan dan Presidennya, biarlah mereka selesaikan secara matang.

Jadi Timbalan Perdana Menteri melalui lubang tingkap tak sama datang dari pintu depan dijemput masuk...

Tukang jawab biasanya mempunyai kepentingan tanpa segan silu sehingga kadangkala memalukan kaum...

Presiden hendaklah (earned) dihormati dan bukannya dipaksa (demand) untuk dihormati.
Berilah peluang dan ruang untuk Presiden menjawab dengan bijak dan tidak membuka ruang untuk terus kontroversi.




Sunday, October 25, 2015

BOLEHKAH MCA DAN KOMPONEN BN MENANG PRU14 JIKA RAPAT DENGAN NAJIB (?)


Akhirnya MCA menunjukkan dan memulakan langkah bijak membebaskan diri mereka dari belengu 1MDB dan 2.6B yang menjerebu politik Malaysia.

Arul Kanda dijemput, lebih tepat dipanggil tanpa menandakan restu untuk memberi penjelasan tentang 1MDB dan menjawab beberapa saolan tanpa had lebih lebih lagi ini majlis tertutup.

Langkah seterusnya MCA wajar memanggil Timbalan Presiden BN merangkap Timbalan Presiden UMNO untuk hadir bagi kondisi yang sama.

Diikuti dengan jemputan ke atas Tun Dr Mahathir dan akhirnya Najib sendiri selaku Penasihat 1MDB dan Menteri Kewangan...

Semua komponen BN wajar mengikut langkah MCA, malah bakal rakankongsi UMNO, iaitu PAS harus mengambil peluang ini.

DAP dan PKR wajar menunjukkan sikap terbuka dan penyelesaian dengan mengambil langkah yang sama.

Dua faktor penilaian perlu dibuat ke atas keempat empat individu ini...
1. Penilaian penjelasan dan jawapan atas saolan.
2. Hadir atau tidak jika dijemput.

Dengan mudah, semua pihak boleh membuat kesimpulan. AG dan KPN wajar dijemput sebagai saksi untuk paksi bertindak.

Sepertikata Rafidah Aziz, sekarang bukan masa untuk selamatkan UMNO, tetapi masa untuk selamatkan Malaysia.

Apakata UMNO, Ku Nan !
Bila nak jemput Mahathir dan Muhyiddin ke depan Majlis Tertinggi (?)
Tentu banyak saolan....




KALAU RAJIN BACA INI...

Malaysiakini melaporkan:

Malaysiakini menemui 'berita buruk', dengan meneliti belanjawan yang dibentang kelmarin, berdasarkan kementerian-kementerian yang paling banyak dipotong peruntukannya. - Mkini.
Kementerian Kewangan dilihat paling banyak terjejas daripada belanjawan apabila peruntukannya dipotong daripada RM7 bilion (17.8 peratus) kepada RM32.247 bilion.

Bagaimanapun, dilihat lebih dekat, potongan besar itu dimungkinkan oleh pengurangan subsidi yang dijangka terus menurun sehingga 45 peratus ( RM8.707 bilion ) kepada RM10.633 bilion.

Potongan lain termasuk pengurangan 95 peratus peruntukan Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin daripada RM200 juta kepada hanya RM10 juta. - Ibid.
Potongan kedua terbanyak melibatkan Kementerian Pengajian Tinggi. Belanjawannya dikurangkan RM2.4 bilion, kepada RM13.378 bilion.

Untuk menanganinya, dana untuk universiti awam dikurangkan sebanyak RM1.442 bilion.

Paling buruk melibatkan Universiti Malaya, diikuti Universiti Malaysia Terengganu dan Universiti Teknologi Mara, yang menyaksikan bajetnya masing-masing dipotong sebanyak 27.3 peratus, 23.76 peratus dan 23.72 peratus. - Ibid.
Sebanyak 60.76 peratus, daripada RM1.659 bilion kepada RM651 juta, belanjawan Kementerian Perusahaan Perladangan Dan Komoditi dipotong.

Ketika program kementerian di seluruh negara dipotong belanjawannya, pengguna mungkin menanggung beban sebenarnya.

Ini kerana, sebuah potongan terbesar daripada RM950 juta skim penstabilan harga minyak masak tidak diteruskan sepenuhnya bawah bajet 2016.

Skim yang diperkenal pada 2007 itu itu bertujuan menentukan harga siling dan permintaan cukup dalam pasaran dengan memberi pampasan kepada pengeluar.

Justeru, pemansuhan skim itu tahun depan, pengguna mungkin terpaksa membayar lebih untuk harga minyak masak.  - Ibid.

Selain tu Malaysiakini juga senaraikan pengurangan bajet untuk 

  • Kementerian Pengangkutan sebanyak RM0.6billion, kemungkinannya tiada lagi subsidi train dan flight murah.
  • Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air sebanyak RM0.6billion, kemungkinannya takdak lagi subsidi elektrik.
  • Kementerian Pertahanan sebanyak RM0.49billion, kemungkinannya akan banyak lagi pencerobohan negara lepas ni.
  • Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan, dan Kerajaan Tempatan sebanyak RM0.3billion yang akan menjejaskan pengurusan sisa pepejal.

Dan aku yakin, belum habih tahun depan, Najib akan bentangkan pulak Belanjawan Tambahan untuk tahun 2016, dengan PRN Sarawak nak kena buat tahun depan, kompom tak cukup punya la duit nak kena taboq...

Saturday, October 24, 2015

Salleh Said Keruak menguak lagi...

Masuk kandang kambing mengembek.....masuk kandang kerbau menguak...
Salleh Said Keruak tak perlu "demand" pengesahan dan penghormatan bab itu, dia memang layak "earned"...
Malah Salleh Said Keruak kalau dia masuk kandang harimau tidak boleh menafikan kemampuannya untuk mengaum...
Masuk kandang babi, dia boleh menyondol....

Inilah pemimpin yang sangat-sangat diperlukan...
Di kalangan boss, dia yang terbaik...
Di kalangan pemimpin...dia disegani
Di kalangan rakyat...itu tak tau lagi...itu tolak tepi, rakyat hanya penting 5 tahun sekali...
Yang penting boss, kena ngadap hari-hari.

Ahmad maselan, nazri, kj, shabery chik, rahman dahlan, malahan zahid pun no where untuk dibandingkan dengan Salleh...

Rakyat Sabah sangat berbangga mimiliki seorang Pemimpin dan Menteri yang bakal mencatat sejarah....

Bagus baa itu...

Apakah Muhyiddin Juga Menghasut (?)

 Minta cai tolong gembar gemburkan @ spin kerana keterbolehan mereka dalam bab ini cukup wahid...

Buatlah cerita Muhyiddin lupa sejarah....
Korek lah berlori lori cerita lama Muhyiddin....
Persoalkanlah kesetiaannya pada parti....
Cuba cari kot kot Muhyiddin pun sekongkol dengan media asing....

Cuba cari alasan kukuh kenapa Muhyiddin tidak tolol dan bangang setia membuta tuli...
Kalau Muhyiddin enggeh...kan dah senang lenang sekarang macam Zahid, bulan jatuh ke riba...

Sehati sejiwa yek !


MUHYIDDIN YASSIN DAN SHAFIE APDAL DIJEMPUT BELAJAR..


Cukupkah merayu atau mohon simpati......
Adakah sampai sekarang muhyiddin tidak pasti tentang 1MDB....
Berbanding dengan Tun Dr Mahathir yang very firm tentang wrong doing 1MDB.....

Elok bertandang ke
13 cawangan di
Teluk Kemang untuk belajar bagaimana jadi berani sedangkan ilmu lebih banyak di dada dan katanya sudah berjuang dalam umno melebihi 40 tahun...

NAJIB HARUS FIKIR 2 X...

Suara cawangan merupakan suara keramat dan yang paling dekat dengan akar umbi dan pengundi.

Boleh buat pekak dengan.Mahathir, boleh cipta fitnah kepadanya.
Boleh penjarakan Naib Ketua Bahagian dan lawyernya...

Tapi jangan main-main dengan suara cawangan.
Inilah golongan yang disembah KUB ketika bertanding diperingkat bahagian.
Inilah golongan yang dipeluk cium salam tak.lepas oleh setiap calon pilihanraya.

Jangan rasa kerusi Presiden tinggi atas sangat selamat dengan suara cawangan di bawah.

Harus rasa malu hila cawangan mula mencampuri urusan teryinggi parti dan Presiden sudah tidak dihormati dan dipercayai lagi.

Jangan ambil mudah, mencantas golongan ini, kelak makan diri.


Friday, October 23, 2015

BAJET ORANG BERSALAH !!!


Mungkin sudah boleh raikan kemenangan...

Dr M Kalah Akhirnya, Tak Mampu Singkir Najib...




Selepas ini Tun akan didakwa?
Tun akan jadi miskin?
Negara secara automatik aman dan harmoni?
PRU bukan esok ertinya UMNO masih banyak masa...
King Is Cash..ada kebenarannya
Rakyat terus dahulukan.....
semuanya, segalanya...semuanya fitnah (?)
Benarkah Najib yang menang atas kekalahan Tun ini...

Thursday, October 22, 2015

Terasa Ringan Kaki Pula Untuk Turun Dijalanan

3 kertas siasatan ke atas Tun Dr Mahathir yang dibuka oleh PDRM untuk penelitian AG dan Timbalan Pendakwaraya adalah perkara menarik sebelum dan selepas Bajet Najib.

Sebelum ini pun memang sudah ada khabar angin Tun akhirnya akan disiasat@ditangkap@didakwa jua kerana jika tidak dikekang ia boleh membawa mudarat kepada negara. (Baca: kepada Najib).

Jika mathias dan khairuddin tidak terlepas sudah tentu Tun tidak terkecuali kerana tuduhan Tun kepada najib dan kerajaan sangat vokal dan jelas.

Lebih tepat Najib saman Mahathir tetapi menggunakan PDRM merupakan satu kelebihan kepada Najib yang diistilahkan undang-undang.

Tetapi itu tidak mengecualikan Najib untuk terpaksa turun ke mahkamah juga.
Sekali lagi sejarah akan terukir dengan satu barisan peguam akan mewakili Mahathir dan berlarutan bertahun hingga bertembung PRU14....apakah Najib sudah bersedia sampai ke situ.

Akan lebih ramai juga yang ringan kaki untuk turun di jalanan jika Tun ditangkap !!!! Mungkin itu satu ilusi tetapi jangan pandang ringan...
Tun bukan pemidato hebat seperti Anwar untuk mengajak orang turun dijalanan tetapi jika lebih ramai yang turun secara sukarela - itu sangat merbahaya.

Ramai penyokong Tun bersedia untuk menerima kenyataan Tun akan didakwa kerana itu juga satu penyelesaian.
Dan lebih hebat jangan mereka salah sangka bahawa Tun sangat takut untuk ditangkap dan didakwa !!!!

Tun dan Najib sangat berbeza.

Jika bajet Najib lulus dengan bergaya...
Dakwaan ke atas Mahathir tidak dapat dielakkan (?)


TERKINI:
Mahathir percaya Najib akan terus kekal penuh tempoh kerana parti melindunginya.
Apakah mereka yang membantah Najib sanggup tolak UMNO (?)

Wednesday, October 21, 2015

OTAK GENIUS DALAM DUNIA HANYA ADA SATU..

Speaker minta senarai mereka yang akan sokong undi tidak percaya (?)

Teori ini sekaligus praktik yang paling sesuai, bijak dan punya darjat yang paling tinggi sekali.

Otak biasa tidak akan termampu memikirnya. Mesti dari otak yang ada class...
Muka yang terpikir kaedah genius ini tentunya bukan muka tipis atau muka sembarangan. Mesti dari tembok tertinggi di dunia...

Seterusnya teori dan kaedah ini boleh digunapakai dalam banyak perkara...

Contohnya di PRU...
Pembangkang perlu tunjuk dulu senarai yang tidak mahu undi BN, kalau jumlahnya cukup maka Pengerusi SPR boleh pertimbangkan, jika tidak, pengundian atau pilihanraya tidak perlu di adakan...

Boleh juga digunapakai oleh SPRM...
Kalau pelapor boleh tunjukan di mana duit rasuah atau duit penyelewengan atau duit songlap itu berada... bolehlah siasatan dimulakan...
Jika tidak NFA...

Mungkin teori inilah PDRM gunapakai...
Yang melapor disiasat...
Yang kena lapor terus sihat...

Kerajaan atau Parlimen perlu pelihara dengan baik orang berkabolehan seperti ini.

Malaysia sangat bertuah dan beruntung.

Tuesday, October 20, 2015

Warning Pada Najib...

Sebagai PM, buatlah apa yang patut buat, tak perlulah pegang jawatan tetapi bab pahit asyik nak mengeluh macam susah sangat. Kalau tak pandai, elok berhenti.

Dan jangan lupa sebagai PM, untuk berlaku adil,
 ada bab yang sedap, yang itu kenapa tak cerita...

Pendekata buatlah, planlah, laksanakanlah apa sahaja, rakyat bukan hairan dan pelik sangat dengan "Najib".

Malaslah dah nak komen, see you in court - PRU14...

Analisa bahawa Pembentangan Bajet tidak diluluskan juga satu ilusi lebih lebih lagi kalau bajet itu terkandung 1001 janji manis kepada rakyat.

Jika pun tidak lulus, tidak mungkin Najib akan berundur kerana sauh kapal bugisnya sudahpun dilabuhkan.


SIAPA YANG KEHABISAN MODAL (?)

Saya memilih untuk mengulas isu ini di sini kerana komen yang sama sukar di siarkan oleh pahlawan mereka sejak duamenjak...



1. Siapa yang kehabisan modal...

2. Modal Tun akan langsai (selesai) jika jawapan telah diberi dengan betul, ikhlas, jelas dan N2H dan dilihat bersih oleh rakyat.

3. Rasionalisi dan tempoh demi tempoh menunjukkan 1MDB memang big problem, big isue, big headache dan bigmama.

4. Rasionalisasinya kaberap, how to kaberap... kaberap di sini, bocor pula di sana...satu demi satu muncul... anyway, please try  all your level best to kaberap... b4u tertiarap...

5. Sebelum ini dah ramai yang berebut rebut jadi tukang jawab melalui media prima tetapi nyata bakat mereka setakat maharaja lawak.

6. Ulangan dakwaan menunjukkan kemantapan asas dakwaan yang tidak dinafikan dengan "saman".



USUL UNDI TIDAK PERCAYA SENGAJA DIRANCANG UNTUK GAGAL...

Usul undi tidak percaya kepada PM di parlimen bukan suatu usul yang gagal jika dibuat tetapi usul itu sengaja dirancang untuk digagalkan demi kepentingan politik DAP.

Najib perlu kekal sebagai PM sehingga PRU14 kerana Najib akan jadi deposit  dan sumbangan besar ke atas kegagalan UMNO kelak. Itulah mainan dan harapan DAP untuk Najib kekal.



Jika usul undi tidak percaya berjaya, yang akan naik dan dilantik ialah orang UMNO juga dan ini memberi satu kekuatan baru dan kelak boleh menjahanamkan impian DAP untuk menjadi abang besar dalam kerajaan baru selepas PRU14.

Isu ekonomi 1MDB dan isu peribadi 2.6B dan banyak lagi "J" jangan dipolitikan. 
Najib telah mengheret parti dan kerajaan menjadi beban kepada rakyat dan negara.

Inilah rasionalnya kenapa sebahagian rakyat yang dulunya menyokong dan memberi undi kepada UMNO mahu Najib berundur.


No wonder ramai benar ahli baru dari orang Melayu yang dibawa masuk, akan jadi calon parlimen di kawasan majoriti cina tetapi dimenangkan (wayang untuk dinyatakan DAP tidak racist)  kelak berpotensi dilantik menjadi PM mewakili DAP... seterusnya digilap untuk menjadi boneka.

Oleh itu jika usul itu gagal atau undi masih menyebelahi Najib selaku PM, kena ingatlah itu bukan kekuatan Najib sebenar tetapi lebih kepada nasib baik untuk seketika atas mainan politik DAP.



Monday, October 19, 2015

Kenapa tidak Muhyiddin atau Shafie Apdal dilantik (?) Pengerusi baru PAC.......... dan APA KATA AHLI AKADEMIK TENTANG NAJIB YANG SEDANG DESPERADO UNTUK MENDAPAT UNDI CINA...

Berdasarkan persepsi pembangkang, semua benda yang kerajaan buat tak betul tetapi mengikut penyokong Najib - isu 1MDB dan 2.6B masuk personal akaun Najib hanyalah fitnah dan ditafsirkan pula sebagai sabotaj ekonomi negara !!!

Dalam hal ini pendapat golongan atas pagar sangat penting !!! golongan ini biasanya ahli UMNO atau penyokong UMNO pada suatu masa dulu tetapi kini mempunyai pandangan tersendiri.
Pandangan mereka lebih sederhana tetapi ala mirip pembangkang. Yang pasti mereka mahu UMNO selamat dan menang tetapi pemimpin yang tidak amanah dilontar jauh-jauh.
Najib dan penyokong kini bertembung dengan golongan sederhana ini, suatu yang lebih sukar berbanding jika bertembung dengan pembangkang !!!
Kumpulan sederhana ini sukar dibeli, sukar dijual... Pengaruh tak nampak tetapi kesannya ada.

Isu 1MDB sebenarnya sudah jauh meninggalkan fakta sebenar kerana ia sudah dikuasai persepsi kekal. Masa untuk membuktikan telah disia-siakan oleh Najib. PAC ditangguh, Task Force dipenyap dan Bank Negara diperkecilkan. Yang tinggal nyawa ikan pada nama sahaja ialah PSRM.

Oleh itu perlantikan Pengerusi PAC baru Datuk Hassan Ariffin tidak banyak membawa perbezaan lebih-lebih lagi nama tersebut bukanlah nama besar. Kenapa tidak Muhyiddin atau Shafie Apdal dilantik (?)
Suruhanjaya Di Raja jika ditubuhkan lebih mendapat kepercayaan rakyat termasuk kumpulan sederhana ini.

Mungkinkah kalau ditanya kepada Mat Maselan - 1MDB kini sudahpun diterima oleh rakyat sebagai bersih dan suci...



APA KATA AHLI AKADEMIK TENTANG NAJIB YANG SEDANG DESPERADO UNTUK MENDAPAT UNDI CINA...


Tuesday, October 20, 2015


[MAIN POLITIK ADA HADNYA] PM tak boleh ubah sejarah negara: Ahli akademik


BANGI, Selasa – Pensyarah Fakulti Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Prof Madya Dr Shamrahayu Abd Aziz menolak dakwaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak baru-baru ini apabila mengatakan kaum Cina di Malaysia bukan pendatang.
Beliau berkata, kenyataan perdana menteri itu tidak boleh mengubah sejarah negara mahupun sejarah kewarganegaraan.
“Sejarah tidak akan berubah dengan perubahan masa. Kewarganegaraan kaum bukan Melayu tidak dipersoal.
“Namun, sejarah tentang kewarganegaraan tersebut tidak akan berubah sampai bila-bila,” katanya.
Beliau berkata demikian mengulas kenyataan kontroversi Najib yang menyifatkan kaum Cina di Malaysia bukan pendatang, tetapi adalah anak watan yang juga memainkan peranan dalam pertumbuhan yang menakjubkan di negara ini.
“Sebab itu anda bukan pendatang. Anda adalah anak watan. Anda dilahirkan di sini, membesar di sini, dan apabila tiba masanya, apabila anda meninggal dunia, anda akan dikebumikan di sini,” kata Najib.
Mengulas kenyataan Najib itu, Pengerusi Biro Dakwah Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Ustaz Haji Omar Kassim pula berkata, tidak dinafikan kaum Cina di Malaysia telah mendapat kewarganegaraan.
“Benar kaum Cina dapat warganegara. Benar mereka ada hak sebagai rakyat Malaysia.
“Namun, tidak benar jika tok nenek mereka dulu bukan pendatang. Jadi mereka adalah bangsa pendatang,” katanya.
Disebabkan mereka bangsa pendatang, Haji omar berkata, mereka tidak sepatutnya mempertikai hak dan keistimewaan yang diperolehi bangsa Melayu.
“Jangan dipersoal kontrak sosial. Jangan dipersoal Islam dan hak istimewa Melayu.
“Ada sejarahnya di situ yang telah terpahat dengan tinta emas. Kita tidak persoal pun hak kamu sebagai warganegara di sini,” katanya lagi. - ismaweb

DARI SATU TONG SAMPAH KE SATU TONG SAMPAH



Tak banyak beza !




Sunday, October 18, 2015

INGATKAN DAH DISEKOLAHKAN NAJIB, INGATKAN DAH DIINSAFKAN, INGATKAN DAH CERDIK RUPANYA BANGANG BELUM LAGI HABIS...



Raja Perlis mahu pemimpin kerap turun padang fahami masalah rakyat

download
KANGAR, Isnin — Raja Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail mahu semua pemimpin lebih kerap turun padang untuk menyelami masalah yang dihadapi rakyat dan membantu mereka.

BLONGANG MULA SEDAR....


Dalam ketika melihat perangkaan sokongan kepada Najib yang terus merosot melalui bancian...

Ada yang boleh nafikan sebagai bancian itu tidak ada integriti dan kredibiliti....
Apakah yang mempersoalkan juga mempunyai ketelusan?

Perhatikan juga beberapa blog penyokong Najib yang mula membuat sekatan 100% asal saja tidak senada dengan mereka. Jika blog itu bertaraf sekupang dua mungkin kita boleh mengerti....

Bagaimana kalau setaraf Rocky...
Cubalah beri komen di sana kalau bernasib baik untuk disiarkan...

Anggap itulah petanda apa yang mereka tulis bukanlah realiti sebenar...mereka sedang hadam hakikat sebenar.


BETULLAH KATA AININA....KENA BAWA PI BERUBAT..



Saturday, October 17, 2015

KETIKA UMNO BOCOR - PAS DAPAT SATU LAGI BONUS...

TERKINI : TUAN GURU DAN ULAMA PONDOK SELURUH KELANTAN IKRAR PERTAHAN PAS DARI MUSUH

KELANTAN, 16hb Oktober 2015 : Perhimpunan seluruh para ulamak dan guru pondok semalam memberikan satu penghormatan yang besar bagi PAS.

Sempena Ijtima‘ Ulama dan Guru-Guru Pondok Negeri Kelantan yang berlangsung semalam menyaksikan kesungguhan ulamak dalam mendokong perjuangan Islam .

Pondok Pasir Tumbuh menjadi saksi tekad dan ikrar mereka untuk memberikan peringatan kepada musuh Islam, sama ada merancang menghancurkan Islam serta memusnahkannya.

Antara intipati ikrar mereka , akan terus istiqamah dalam perjuangan Islam, memberikan wala' kepada pimpinan selagimana dasar serta pegangannya Al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW.

Mereka juga berjanji , komited menyokong kepimpinan ulamak menjadi teras utama memimpin gerakan Islam ini. Tidak akan bertolak ansur dengan  mana-mana pihak untuk menghancurkan Islam.

Menghapuskan segala entiti asing, dengan hanya berkiblatkan matlamat memecah belahkan jemaah dan menyuntik fahaman songsang dalam minda aktivis Islam.

Memperanankan institusi pondok dalam melahirkan ilmuwan Islam yang membantu gerakan dakwah serta menyampaikan wajah fikrah Islamiyyah sebenar.

Berikut adalah ikrar penuh ulama-ulama pondok :

IKRAR ULAMA DAN GURU-GURU PONDOK NEGERI KELANTAN 1437H

Sempena Ijtima‘ Ulama dan Guru-Guru Pondok Negeri Kelantan yang berlangsung pada 4 Muharram 1437H bersamaan 16 Oktober, 2015M bertempat di Pondok Pasir Tumbuh Kelantan:

Pertama:

Memberi sokongan dan dukungan padu dengan beristiqamah bersama Jemaah Islam PAS dalam usaha memartabatkan Islam dan syariatnya di negara ini.

Kedua:

Memberikan kesetiaan (wala’) dan ketaatan kepada kepimpinan Jemaah Islam selama mana arahan mereka tidak bercanggah dengan ajaran Al-Qur’an dan Al-Sunnah.

Ketiga:

Tidak akan berkompromi dengan sebarang bentuk usaha sama ada daripada dalam mahupun daripada luar untuk memecahbelahkan kesatuan Jemaah Islam.

Keempat:

Mendukung Kepimpinan Ulama yang sedang mentadbir kerajaan negeri Kelantan dan mempertahannya dari sebarang anasir yang cuba untuk menjatuhkannya.

Kelima:

Bersama kepimpinan kerajaan negeri Kelantan untuk memartabatkan pengajian pondok yang merupakan benteng utama kekuatan Islam di negeri Kelantan.

Keenam:

Bertekad untuk sama-sama berganding bahu untuk memastikan kemenangan Jemaah Islam dalam pilihan raya umum ke 14.

Ketujuh:

Menolak Parti Amanah Negara (PAN) bersama kepimpinannya dan kami menyeru semua mereka untuk kembali bersama PAS.

~BERISTIQAMAH HINGGA KEMENANGAN~



Layari Website DUPP
http://www.pas.org.my/artikel-berita-dupp/6595-terkini-tuan-guru-dan-ulamak-pondok-seluruh-kelantan-ikrar-pertahan-pas-dari-musuh

Like & share Fb DUPP
https://www.facebook.com/dewanulamakpas?ref=hl

Dihantar oleh:  UstRahman

Langganilah https://telegram.me/UlamaBot Untuk Info Sahih Dan Pantas.

DAH LAMA SANGAT BERCAKAP PASAL SKANDAL MAHATHIR...DAKWA TAK JUGA..

PKR tunjuk juara usulkan undi tidak percaya

17 OKT : Usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak tersenarai sebagai usul ke-25 daripada keseluruhan 28 usul dalam kertas aturan urusan mesyuarat dan usul-usul pada sesi Persidangan Dewan Rakyat pada 19 Okt hingga 3 Dis depan.
Usul Parti Keadilan Rakyat (PKR) dikemukakan melalui Ahli Parlimen Petaling Jaya Selatan, Hee Loy pm dewanSian yang memaklumkan mengenainya dalam laman Facebook beliau pada Sabtu.
Usul tersebut memfokuskan dakwaan terhadap kegagalan perdana menteri menjelaskan wang derma RM2.6 bilion yang dimasukkan ke dalam akaun peribadinya selain turut mempertikaikan siasatan terhadap skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB).



Geli hati betul kepada blongang dan cai yang kini memuatkan al kesah hikayat skandal-skandal era Mahathir untuk tatapan memujuk diri sendiri semata-mata untuk menunjukkan era Najib bersih dan suci.

Era mahathir: Pernahkah ada usul UNDI TIDAK PERECAYA di Parlimen !!!!

Siapa yang akan dipersoalkan oleh rakyat berdasarkan prestasi masing-masing tanpa perlu pilih bulu kerana rakyat tidak ada kepentingan peribadi untuk mengeji atau memuja seseorang. Rakyat bukan penjilat.

Kalaupun ada skandal era Mahathir, masa masih ada untuk mengheretnya ke mahkamah terutama ketika era AG baru dan kesetiaan luar biasa KPN sedia berkhidmat setiap masa. 

Kenapa bercakap tanpa tindakan, ikut perangai boss...nak saman...nak saman... raba di bawah, telor dah hilang.

Kalau terjumpa tulisan tentang skandal Mahathir,  penulisnya sudah tentu pemakan dedak tegar yang kehausan.

# Dilaporkan beberapa blog proNajib sudah mula menutup ruang komen terbuka *untuk ahli sahaja dan sebahagiannya tidak menyiarkan komen walaupun menggunakan bahasa yang sopan dan fakta semata-mata kerana tidak menyokong Najib.
Blog-blog pondan seperti zabidi saidi langsung tidak mempunyai ruang komen, syok sendiri.



Bab GST topup prepaid pun kerajaan kencing, lepas tu hadiahkan kenaikan tol...ada hati pula kata Bajet Berjiwa Rakyat akan dibentangkan ...munafik betul.

http://darisungaiderhaka.blogspot.my/2015/10/tol-naik-artis-pun-merungut.html
Bagaikan tidak dapat membendung perasaan itu, Andy turut menyalahkan serta mempersoalkan tindakan yang dianggap menyusahkan rakyat itu.

“Bagaimana pihak yang berkenaan menggalas tanggungjawab mereka? “Ini mahu bunuh rakyat ke apa?” katanya.

Kadar baru tol bermula semalam dinaikkan syarikat konsesi lebuh raya selepas mendapat kebenaran daripada Lembaga Lebuhraya Malaysia.

Sebanyak 18 syarikat konsesi lebuh raya utama di Lembah Klang mengumumkan kenaikan itu dibuat pada kadar antara 10 sen hingga RM6.




Friday, October 16, 2015

PEMAKAN DEDAK... antara soglap dan derma

Usia tua dan sisa hidup antara perjuangan atau pengkhianatan kepada amanah rakyat.
Itulah bezanya samada pemimpin ikhlas atau pendusta.
Samada halal dan berkat atau sekadar sama dengan si pemakan dedak....


Shahril, antara yang sengaja keliru antara "songlap" dan "derma"....


Muka baru yang ditonjolkan di peringkat Persekutuan...
Bakal Timbalan Menteri.
Pengerusi PAC yang baru.

ex Pengerusi yang lepas dah dapat habuan. Dari bijak berhujah sekarang dah jadi lembu bisu.



Ini lu fikir sendiri.... agenda jahat sebab anda orang jahat juga !!!
Kalau dulu PM Malaysia difitnah, rakyat bangun menentang dan membela...sekarang ini, terpaksalah telan kenyataan.. 
Berlaku depan mata takkan nak kata fitnah? Bukan bangkai nyamuk boleh kaberap.....bangkai gajah beb !!


JANGAN SETAKAT BERANI KUTUK SAIFUDDIN...TETAPI SEJAUH MANA PEMIMPIN UMNO BERANI SANGGAH PANDANGAN.SAIFUDDIN...UMNO SUDAH MATI DENGAN PERJUANGAN RAKYAT...



Orang orang seperti salleh kruak, amat maselan, fuad jarkasi, rahman dahlan, shahril, shabery chik, dan ramai lagi tak perlulah komen, mereka setakat setaraf tidak lebih dari saifuddin, jasa mereka lebih kepada diri sendiri, jasa kepada rakyat hanya sampingan..

No wonder cakap mereka tak laku...

Thursday, October 15, 2015

NAJIB SUDAH TERLEWAT SEGALANYA..

Kecuali "Hijrah"...
Sesuai dengan sarananya seperti ucapannya sendiri untuk mengenal Islam dalam ucapannya sempena menyambut Maal Hijrah.

Yang mengetuai, yang memimpin dan punca masalah pun bermula darinya.

Jika sebagai ketua, tidak mampu menunjukkan contoh terbaik, tidak mampu hijrah, tidak mampu membersihkan diri... bagaimana mahu meminta rakyat mengikut..mengikut siapa? Contoh pemimpin terbaik, siapa?

Jika tidak mampu berhijrah, berundurlah, jadilah pengikut, jadilah rakyat, jadilah yang dipimpin...

Berhijrah satu satunya yang belum terlewat Najib lakukan setelah gagal berkorban sebeumnya...


Ibrahim Ali pun mungkin sudah "berhijrah"...apa salahnya




Zahid mungkin tidak berhijrah, apa salah menyeberang...




Tak tahu siapa yang menyeberang siapa ?




Berdasarkan gambar...
Zahid sampaikan salam seseorang kepada Zam !!!
apa kata anda, jangan fitnah dah le !

UMNO KEHILANGAN PERMATA (?)

Setakat mana kebenaraan dakwaan Saifuddin SOSMA digunakan untuk menutup mulut ahli UMNO dari mengkritik PM.

UMNO perlu segera menafikan sejeras-kerasnya dan salah satu cara ialah membebaskan segera Mathias dan Khairuddin.

Malah kita percaya ia langsung tidak ada kena mengena dengan PM, ia lebih kepada arahan Zahid selaku Menteri KDN, ertinya Zahid sendiri perlu menafikannya secepat mungkin dan cara yang paling baik ialah membebaskan K dan M.

Orang yang paling bertanggungjawab tentang SOSMA ialah KPN dan sudah tentu ada justifikasinya.
Persaolannya adakah ada arahan daripada pihak atas atau dari Orang Yang Paling Berkuasa di Malaysia.
Kita percaya. TIDAK ADA !
Lebih baik keluar dari mulut KPN sendiri.

Jika benar dakwaan Saifuddin, kenapa tutup mulut orang UMNO sahaja, kenapa tidak semua orang?

Siapa nak jawab tu?

Wednesday, October 14, 2015

SIAPA PEMIMPIN YANG DIKATAKAN PEMAKAN DEDAK

Tidak pasti siapa yang dimaksudkan tetapi hampir tepat dan benar.

Ia bukan sahaja harus ditujukan kepada pemimpin tetapi juga kepada penjawat awam yang lupa diri.

Ada yang mahu jadi Peguambela, Moderator, Hakim atau Peguam Syarikat sedangkan hakikatnya dia patut menjalankan tanggungjawabnya untuk mendakwa.

Tuesday, October 13, 2015

SAKITNYA HATI TENGOK GAMBAR NI..


Ibrahim Ali memang pintar...belum sempat salleh kruak, rahman dahlan, zahid hamidi, ahmad maslan atau shabery chik mengambil peluang bersalaman dengan Pemimpin Rebutan Semalaysia, TG Hadi Awang, dia sudah mendahului...


Ibrahim Ali melawat Ibu Pejabat PAS dan  disambut mesra TG Haji Hadi pada 11/10/15.

Monday, October 12, 2015

Hishamuddin Yang Paling Layak


Gerakan Mahathir dan beberapa mantan sekadar satu goncangan tetapi bukanlah sesuatu yang boleh merubah senario politik ketika kuasa bukan lagi ditangan.

Mereka tidak mampu berlari jauh atas faktor usia dan pengaruh juga tinggal nyawa-nyawa ikan kerana ramai pemimpin bertuhankan kebendaan.

Mereka golongan yang dikategorikan kecewa. Analisa menunjukkan teori itu betul kerana mereka bukan golongan mahu kuasa semula atau mahu menyamun wang negara.
Mereka kecewa kerana kerajaan sekarang umpama pagar yang makan padi.

Mereka ni berdepan dengan golongan puaka yang bersetankan dimata dan bermaharajalela di hati.

Golongan inilah juga tidak menunjukkan kesopanan dan adab bila dititah Sultan dan Raja Melayu sebaliknya cuba menunjukkan keangkuhan kuasa.

Hanya Muhyidfin dan Shafie yang perlu diberi sedikit pemantauan dan dijangka bukanlah sesuatu yang sukar.

Ku Li lebih kepada tumpang tui atau menunggu sesuatu yang datang bergolek. Ini pun tidak mendatangkan kesan mendalam kepada Najib.

Negara bergantung kepada beberapa suara lagi termasuk NGO dan pemimpn pelapis yang lebih muda seperti Nazir, Mukhriz, Kj, Fathul dan ramai lagi di Peringkat Negeri dan Pusat untuk mengetuai gerakan ini termasuk di kalangan Wanita, Pemuda dan Puteri untuk bangkit menyatakan kebenaran seterusnya mengambilalih tampuk pimpinan.

Hishamuddin adalah yang paling layak untuk mengetuai gerakan ini dari Perlis sampai ke Sabah.
Negara tetap memerlukan seorang bakal PM yang boleh lancar berbahasa Inggeris (?)

Dan jika inipun gagal dilakukan oleh mereka, masadepan dan maruah negara kini terletak keatas bahu Pegawai Kerajaan seperti PDRM, Ketua Setiausaha Negara, PSRM, Gabenor Bank Negara, Peguam Negara, Kastam, Imigresen, Hasil Dalam Negeri dan banyak lagi untuk bersikap jujur, amanah, bersih dan cekap menegakan kebenaran.

Angkatan Tentera Malaysia di bawah panji naungan Sultan dan Raja Melayu adalah benteng terakhir selepas Speaker Parlimen juga bersikap murahan.

Jangan sampai DAP, orang luar atau kuasa luar mempergunakan parti pembangkang lain merebut peluang ini.





DRAMA


# Atas prihatin, kuasa dan budibicara rakyat diutama dan didahulukan, kita percaya YAB Dato' Sri Najib akan mengembalikan tol pada kadar asal.