Monday, April 25, 2016

KALAU BUKAN FAKTOR "NAJIB", BN DAH BOLEH SAPU BERSIH KETUSI PRN

Diperkatakan DAP dan PKR bertelagah sesama sendiri dan berlaku perebutan kerusi di PRN Sarawak.

Jika PAS masih bersama Pakatan sudah tentu ribut kecil ini menjadi lebih besar.

Keadaan ini menimbulkan tandatanya kemampuan Pakatan untuk tawan Negeri atau Pusat jika tidak harmoni.

Ini juga sepatutnya menjadikan BN Sarawak lebih kuat untuk sapu habis kerusi tetapi menjadi halangan jika isu utama, isu "Najib" dapat diheret oleh pembangkang dan mempersoalkan bagaimana Adnan boleh sokong satu ketua kerajaan pusat yang julung julung kalinya integriti tersangat kacau bilau.

Bagaimanapun jika dikaji semula tentang pertelagahan PKR dan DAP di Sarawak ia bukanlah perkara baru, lebih hebat berlaku di Semenajung di dua PRU lalu tetapi mereka tetap cemerlang menafikan 2/3 majoriti di era Paklah (ahli UMNO boikot dan Mahathir keluar UMNO) dan memalukan BN dengan kerusi cukup makan di era Najib (ahli UMNO bersatu semula dan Mahathir sokong Najib pada masa itu).

Apakah Satem akan terus pegang Ketua Menteri jika keputusan kali ini lebih teruk dari sebelumnya dan sebagai tebus malu apakah Satem akan muntahkan peluru dan salahkan Najib.

Jika ini berlaku, pertaruhan Sarawak sebagai fix deposit sudah jadi hutang along yang membawa masalah besar kepada Najib di Semenanjung menghadapi Deklarasi Rakyat.

Memang benar PRN Sarawak bukan isunya menang atau kalah buat BN tetapi lebih dilihat kepada besar atau kecil majoriti.

Jangan perlekehkan kematangan rakyat Sarawak tetapi lihat samada mereka cukup mahir dalam strategi politik untuk mencaturkan politik semenanjung.




8 comments:

  1. Sedeyy... Najib juga jadi topik. Ciannya

    ReplyDelete
  2. Si Arul Kandasamy pun baru2 ini dah give up & berkata dalam satu wawancara akbar....

    "Penat... Saya Dah Melakukan Lebih Dari Apa YG Sepatutnya Di 1MDB Kata Arul - 1MDB Pinjam 800j Duit SOSCO Tak Ganti Lagi".

    Amacam...masih nak mengampu Najib lagi ke...???

    ReplyDelete
    Replies
    1. CEO 1MDB Arul Kanda dlm wawancara akbar mutakhir turut meluahkan beberapa perkara yang mana sekaligus mengesahkan cakap2 orang awam selama neh bahawanya 1MDB sememangnya satu bisnes yang bermasalah sejak mula. Arul hanyalah dilantik bagi menyelesaikan masalah. Sekarang disebabkan masalah tersebut terlalu berserabut selepas berjaya melakukan beberapa proses tambahbaik dia pun cadang nak angkat kaki dari 1MDB. Najib.. Najib. Apa yang ko dah buat neh gilee.. pinjam itu bayar ini, pinjam ini bayar itu, adakah macam neh caranya kau berbisnes? Tak faham aku.

      Langsung tak faham kenapa AG Pak Pandir masih terus melindungi Penyangak Terbesar dalam abad ini? Mungkin AG Pandir pun turut dah dibeli dgn suapan juta2. AG Pandir wajib disingkirkan...!!!!

      Adenan Satem pun faham & terima hakikat majoriti warga Bumi Kenyalang tak suka tingkah tembolok serakah Najib laki bini. Parti Bangsa Sarawak kemungkinan besar akan hilang majoriti sekiranya gambar muka suwey penyamun itu digandingkan dgn PBS.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  3. Najib takder maruah takder teloq, tak pergi kempen di sarawak ke?

    ReplyDelete
  4. Blogger Boddoh...Faktor Mahathir Haramjaddah Pukimak Mamakkuty Mahazalim Sial laknatullah tuu yang kau dok Puja...

    Pergi mampuih lah kau Blogger Banggang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada yg paksa kau masuk blog ni ker?? Ada sesiapa yg paksa kau baca blog ni ker?? Tak der kan. Tak suka jangan bukak blog ni. Tak payah susah2 bagi komen. Kalau sakit hati tak payahla baca artikel blog ni. Karang dapat darah tinggi kan dah susah. Jadi jangan sibuk tekan diri sendiri ok.

      Apa masalahnya, mudah jer, pegi bukak blog lain.
      Permudahkan hidup anda.

      Delete
  5. anon 7:57... go fly kite

    arul kanda dah letak jawatan?

    masuk blog mykmu, blog spesis kamu, nasihat dia cepat2 tukar kem,kapal bugis dah nak karam...

    Mahathir kan nynyok? tak relevan? dah tua?..... kenapa takut sangat..

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...