Tuesday, June 7, 2016

HUTANG DAH SAMPAI PINGGANG...NO WORRY, KITA MASIH A, MASIH JAUH DARI HIDUNG...INDONESIA DAN THAILAND TERTINGGAL JAUH

Oxford Ekonomi, yang berpangkalan di United Kingdom, telah memberi amaran kepada Malaysia berhubung penurunan penarafan kredit akibat timbunan hutangnya yang semakin meninggi termasuk 1MDB, memetik laporan Nikkei Asian Review.

Laporan itu menyatakan bahawa hutang awam Malaysia telah meningkat kepada 54.5 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada tahun 2015, lonjakan daripada 40 peratus pada 2008, dan peratusan itu hanya tinggal setengah peratus sebelum mencecah siling hutang sebanyak 55 peratus.

Keadaan ini adalah berbeza berbanding Indonesia dan Thailand yang mana hutang awam masing-masing ialah 29 peratus dan 31 peratus daripada KDNK.

“Kerajaan mempunyai lebihan sebanyak 15 peratus daripada KDNK dalam hutang yang tidak termasuk dalam kunci kira-kira berbentuk liabiliti luar jangka ekoran komitmen kepada syarikat milik kerajaan, termasuk 1MDB.

“Hutang awam yang lebih tinggi dan prospek kemerosotan fiskal boleh menjadi pemangkin kepada satu atau lebih banyak agensi penarafan kredit untuk menurunkan penarafan kredit Malaysia,” kata Nikkei Asia Kajian dengan memetik laporan Oxford Economics itu.

Laporan itu telah dibuat oleh ahli ekonomi Oxford Economics rantau Asia di Singapura, Sian Fenner.

Oxford Ekonomi menganggarkan jaminan Putrajaya untuk hutang 1MDB boleh menambah AS$7.5 bilion kepada kunci kira-kira, atau 2.5 peratus daripada KDNK.

Buat masa ini, Malaysia mempunyai penarafan A- oleh Fitch Ratings dan S & P Global Penilaian manakala memperolehi A3 daripada Investor Services Moody.

Laporan itu mengingatkan bahawa penurunan tersebut boleh mencetuskan urusniaga jualan pasaran ekuiti dan bon selain menambah tekanan kepada ringgit.

Ia turut menegaskan dana institusi Malaysia mempunyai kecairan yang mencukupi dan reaksi spontan itu tidak akan berlaku dalam jangka masa pendek. – Malaysiakini

8 comments:

  1. Apo nak di kato....nilai Ringgit jatuh lagi le.........harap jangan jadi Zimbabwe..........bank central depa dah cap bank notes 1 Trillion Zimbabwean pounds..........kalau pakai notes Seratus Ribu pounds, bawak sebakul ke pasar, dapat beli bola President Robert Mugabe dua biji aje......

    ReplyDelete
  2. Di Malaysia satu masa nanti bawak duit seringgit stau bakul entah boleh beli berapa biji telur agak nya. Telur Bugis Lanun takda. Tak berani saman WSJ dah bertahun.

    WSJ dah keluarkan berita menampar dia lagi - pihak berkuasa di US sedang siasat bank Goldman Sachs yang keluarkan bon untuk si Bugis Lanun, mengata bank itu sepatutnya tahu "transaksi transaksi mencurigakan" di lakukan 1MDB tapi tak melapurkan nya ke pihak berkuasa saperti di kehendakki di bawah undang undang depa.

    ReplyDelete
  3. Oxford Ekonomi menganggarkan jaminan Putrajaya untuk hutang 1MDB boleh menambah AS$7.5 bilion kepada kunci kira-kira -

    AS$7.5 bilion = RM30 bilion. Bugis Lanun kata gomen gerenti utk hutang 1MDB ha nya RM5.8 bilion. Apa makna nya?

    ReplyDelete
  4. Bugis Lanun nak bikin malaysia bankrap ke?

    ReplyDelete
  5. boleh mencetuskan urusniaga jualan pasaran ekuiti dan bon ...

    Bon yng Bugis Lanun suruh bank Yahudi Goldman Sachs keluarkan amacam?



    ReplyDelete
  6. Jgn risau selepas pengambil alihan aset dan liabiliti 1MDB oleh Kerajaan Malaysia melalui Kementerian Kewangan, paras hutang negara akan lepas 55%.

    Nasib baik Bhgn Perumahan Pinjaman telah dipindahkan ke LPSSA.. kalau tak mesti lagi melambung hutang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau negara dah tak boleh pinjam lagi, tak dapat nak bayar hutang 1MDB, tak dapat nak majukan infrastruktur untuk perkembangan ekonomi, tak lama bangkarap le negara.

      Delete
  7. Hutang oh hutang kenapa tak hilang2...

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...