Monday, June 6, 2016

LIM GUAN ENG DIGESA UNDUR, BETTY CHEW KAN ADA......

Dari senatio politik semasa, UMNO bukan lagi parti yang mempunyai barisan pemimpin yang berintegriti dan berkebolehan.
Dari KC hingga kepada Presiden, yang boleh dibilang adalah pemimpin yang mampu masuk maharaja lawak.

Begitu juga di pihak pembangkang, rata ratanya bekas umno atau pas yang juga tidak mempunyai track rekod yang sangat bagus.

Ataupun kalau mahu disebut, Muhyiddin, Mukhriz, Shafie, Zahed, Kj, Hishamuddin dan Ku Li tidaklah ada sangat istimewa melainkan suam suam kuku sahaja.

Pemimpin pembangkang sekadar yang menonjol Azmin, Rafizi yang kini bercakaran sesama sendiri, Lim Guan Eng sedang dikejar SPRM.
Husam Musa menangis tersingkir, Nik Abduh lebih kepada menunggu bulan jatuh keriba, kot kot ada jawatan dari UMNO. Tuan Ibrahim sejak berbaju hulubalang macam dah hilang keris di tangan, lebih selamat que belakang Hadi.

Anwar Ibrahim...terlebih kelayakan.

Oleh itu mengundi calon UMNO atau PAS langsung tidak akan membawa apa apa perubahan melainkan ditakok lama.
UMNO di KK bagai muflis idea sehingga terpaksa menggunakan taktik simpati, sebak dan airmata bagi meraih undi.

Kalau calon ini menang, ia satu petanda, jika suami tidak dipilih lagi, mati atau BERUNDUR, sang isteri lah penggantinya atas alasan sudah lama berkhidmat...nak teruskan agenda pembangunan untuk rakyat..

Kalau lim guan eng berundur, betty chew lah yang paling layak menggantikannya...
Anwar sudah tunjuk tauladan...

Strategi UMNO supaya PAS tidak lagi boleh dijadikan isu UMNO tolak hudud sebaliknya menghala kepada PAN yang berbaik dengan DAP. Niat politik mempergunakan ugama sangan huduh.

PAS hanya mampu berkokok kononnya perjuangan hududnya sudah hampir berjaya, hakikatnya ia tidak mungkin memperolehi 2/3 majoriti di parlimen.
Usul itu diluluskan untuk dibentangkan atas cadangan dan sokongan Menteri.

PAS yang termakan budi harus sedar, di sessi akan datang UMNO akan mencadangkan pindaan kawasan pilihanraya demi survival politiknya dan pada masa itu undi PAS sangat sangat diperlukan untuk kelulusan 2/3 majoriti.

Oleh itu adalah penting calon PAN dimenangkan bukan kerana demi Mat Sabu tetapi demi mengubah landskap politik negara, tekanan kepada Najib untuk berundur dan satu signal yang jelas kepada umno.

18 comments:

  1. Sokong!sokong!sokong!

    Mengundi umno Dan Pas bermakna menyokong kemungkaran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeah, kasi UMNO kalah di dua dua PRK kali ini. Tun kata tambahkan tekanan supaya Bugis Lanun undur atau MT UMNO gantikan dia.

      Delete
  2. Betul, UMNO bukan lagi parti yang mempunyai barisan pemimpin yang berintegriti. Di bidang ekonomi, Najib berkata, kerajaan tidak menanggung sebarang hutang 1MDB sekiranya syarikat itu bankrap. Dari apa yang di tulis di suatu laporan, Najib berkata demikian dengan senang sahaja.

    Ha nya pinjaman RM5.8 bilion sahaja yang di jamin, masakan jumlah yang 1MDB di lapurkan terhutang ia lah RM53 bilion - hampir 10 kali ganda itu.

    Siapa yang beri pinjaman tak berjamin, teruk lah bila 1MDB bankrap. Kalau institusi institusi kewangan luar negara yang beli bond tanpa jaminan, mereka akan serik nak melabur di negara ini. Peweng lah usaha usaha nak memajukan ekonomi salepas nya.

    ReplyDelete
  3. Konon nya kalau undi orang yang ada kaitan dengan pemegang kuasa boleh membawa projek di kawasan itu.

    Tapi kalau pemegang kuasa itu Bugis Lanun, boleh jugak membawa projek lanun melanun ke situ.

    Contoh nya, projek membaikki jalan, tak sampai 6 bulan dah ada lobang potholes. Separuh wang projek di songlap dek pelanun. Wakil rakyat mewakili Bugis Lanun sanggup pergi lihat kontrekter buat kerja tiap hari? Tengok asphalt dah di gelek Roller nampak baru aje, cukup. Calon tuh loyar, dia tahu ke berapa banyak asphalt ke hape yang patut di letak di atas jalan sabelom di Roller?

    Naaah, tak usah harap le. Tak payah undi wakil si Bugis Lanun le.

    ReplyDelete
  4. Aku google soalan "menyuruh pengundi jangan mengundi salah di bawah undang undang Malaysia?". Takda apa yang kata begitu setakat apa yang aku terbaca dari apa yang keluar.

    Jadi, tak salah rasa nya tak mengundi dan menyuruh pengundi jangan mengundi. Kalau sesiapa tahu, sila beri tahu.

    Jadi, kalau susah nak pilih di dua PRK itu, jangan pergi mengundi. Duduk rumah, dengar berita aje.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok, jangan pangkah sesiapa. Pangkah gambor Bugis Lanun, kalau ada, hehe

      Delete
  5. Udah2 le. Dah hampir 60 tahun di bawah barisan.

    Dibuatnye bergaduh sesama sendiri.

    Dimana melayu?

    BANGSA-BANGSA lain yg kuasai ekonomi.

    Ubah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko dah ketinggalan zaman, masih cakap Ubah di tahun 2016, Mamat. Ko duduk di gua mana? Tak sedor Cina pun dah balik ke BN di PRN Sarawak? Kot gitu jugak di dua PRK ini.

      Ko tak tau jugak Pembangkang bukan main lagi bergaduh antara komponen parti dan antara puak dalam parti. Jauh betul gua kau duduk, kot selalu berkawan dengan babi dan berok.

      Kalau kau cakap gantikan Najib, aku setuju. Tun Madey pesatkan DEB hingga dapatkan Melayu 23% kekayaan korporat dan seorang Melayu jadi bilionaire - Syed Mokhtar Bukhari.

      Najib ketepikan DEB, buangkan Kementerian Pembangunan Usahawan yang membantu dan membimbing usahawan Melayu (yang takda budaya berniaga dalam sejarah, tak macam kaum Cina). Najib tak berani pun nak kira berapa % kekayaan korporat Melayu di zaman dia, takut dah banyak merosot. Dan seorang bilionaire yang timbul di zaman dia pun ia lah dia sendiri - RM4.2 bilion dalam ekaun bank dia. Pulak nya bilionaire Bugis. Lanun Bugis, sabenar nya.

      Delete
    2. Undi bugis lanon pun, Melsyu tetap layu.
      Hanya retorik kosong - membela MELAYU.
      Sebenarnya mengkayakan diri dan kroni.

      Delete
    3. Anon (Yang tak ketinggalan zaman).

      Cina balik ke bn di Sarawak kerana duit time prk je. PRU nanti mereka ubah pula. Lagipun mereka tetap terbela samada berada dalam bn atau sebaliknya.

      Melayu saja yang tak cerdik. Lihat sahaja majoriti Melayu di Kelantan. Di Terengganu bila PAS perintah dulu. Skarang baru PAS cuba2 berbaik kalau BN berubah hati.

      Biarlah pemimpin pembangkang bergaduh. Baru tahu siapa yang betul2 nak bangkang. Senang pilih time pru nanti.

      PALING PENTING.

      PILIH SATU PAKATAN PEMBANGKANG UNTUK TUMBANGKAN BARISAN YG DAH LAMA PERINTAH. BAGI MELAYU LAIN DARI PEMBANGKANG UNTUK BUAT PERUBAHAN.

      JATUH NAJIB, NAIK PAK LAWAK LAIN PULA(Lawak sambil masyuk) dalam barisan bn.2X5.

      PILIH YANG BETUL2 NAK LAWAN BN.

      UBAH.



      Delete
    4. Anon yg nak ubah,

      Kau mimpi aje le. Itu semua kau punya pendapat. Takda bukti, fakta atau hujah yang boleh di terima. Bila pendapat lwn pendapat, aku punya pendapat mesti lebih baik dari kau punya, hehe.

      Aku kena keluarkan istilah bodoh untuk kau. Sebab asyik gunakan karutan (bukan hujah) nak tumbangkan BN yang dah lama merintah. Macam bebudak kau ni. Tak reti keluarkan sikit fakta ke utk menyokong apa yang kau kata?

      Apa? Takda fakta? Memang lah gitu. Sebab BN best. Ha nya Bugis Lanun aje yang nak kena ganti. Dah di ganti, BN steady aje.

      Alamak susah lah nak cakap dgn yang bodo ni - suruh bangkang BN sebab dah lama merintah pulak. Adoiiiiii

      Delete
    5. Anon yg tak nak orang ubah.

      Kalau nak senarai fakta kat sini x cukup beb.

      Selama bn perintah, tanah hak milik Melayu berkurangan.

      Selama bn perintah, Melayu juara masalah sosial.

      BN memang best kepada Melayu yang suka berkhayal, pemakan dedak dan kroni duit berbillion.

      Melayu nak beli rumah pun terkial2. Bangsa lain beli rumah harga juta pun habis di belinya.

      Nak ganti bugis, naik malaun lain pula.

      Di Sarawak, rakyat dihalang dari menerima pembaharuan dan terus ditidak cerdikkan. Bukan menghina tetapi Hanya yang tak cerdik bersama bn.





      Delete
    6. Tak usah nak cakap lah, Mamat Tonjol. Kau nak mengata bangsa Melayu, kau baca ini:

      Here is what Professor C.P. Fitzgerald says in his book, "A Short Cultural History of China" (600+ pages) - he lived in China for 5 years to research and gather material for that book:

      The phrase "origin of the Chinese people" is in itself misleading.

      1. Chinese culture took root in the plains of Manchuria, a foreign country until after World War II

      2. The northern provinces have always to some degree been mixed with "peoples from the Mongolian steppes"

      3. The southern and central provinces of China were, before the northerners moved southwards, "covered" by non-Chinese, the Miao, small in size and who the Chinese were contemptuous of.

      4. The south was originally occupied by "aboriginal tribes". The ancestors of most of the migrants to Malaya/ sia came from the south. The Professor said, "A large proportion of the population of the south calling itself 'Chinese' is in fact descended from one or other of the aboriginal races" - page 6. Many living in the interior, in the hills and the highlands. Even in modern times, in Yunnan and Kueichou, tribesmen number half the population.

      The southerners comprise the following major groups:

      a. Fukienese, "a separate stock, mixed with immigrants from the north and the Yangtze Valley" and speaking "a peculiar dialect".

      b. Cantonese, also speak a somewhat alien language, a form of old Chinese - the south was colonized by the northerners, colonization completed in the 7th Century - some 800 years after China was formed as a political entity by Chin Shih Huang Di.

      c. Hakkas, of Kuantung province, known as "guest families" - they speak a peculiar dialect, despised by the Cantonese and do not inter marry. These people were said to have come from the north, running away from frequent Mongol invasions that culminated in the conquest of China by Genghis Khan in the 13th Century.

      So, if any of you are referred to as descendants of the hill tribes - Miao (who are aborigines and non-Chinese), or other aborigines of south China, don't blame me, I'm just a messenger of the news. You can't also blame Professor Fitzgerald any more because he died some years ago.

      Delete
  6. Betty Chew ada? Dia boleh buat apa? Halau Rainbow, biarkan Ms Phang?

    ReplyDelete
  7. Di Penang ada 40 kerusi Dun, harap2 DAP terus memerintah, target 40-0..Penang4DAP

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak usah harap lah, ah beng.....masa depan pun kalau takda pkr / pas tak dapat merintah.....ko ingat cina dap aje ke yang duduk di penang......sejak bila kau mimpi gitu

      Delete
    2. Melayu DAP masih ada..

      Delete
    3. Yeah, 3-4 ketul, kekadang di tepi kandang babi. Pahal seketul betina yang kalah PRK Tk Intan, terbang kerusi Parlimen yang DAP pegang dulu tu? Senyap aje dia, "di simpan" dek tokeh ke?

      Delete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...