Google+ Followers

Saturday, April 30, 2016

PRN SARAWAK, SIAPA YANG MULAKAN TAKTIK KOTOR...



Pelbagai laporan dibuat oleh kaum qarun tentang pembangkang yang sedang berpecah belah, tikam menikam sesama mereka,  menggunakan taktik kotor, tipu helah, pembohongan dan segala bentuk jahiliyah di PRN Sarawak.

Pemberitaan itu untuk dibaca oleh siapa (?) Kalau untuk orang Sarawak, sudah tentu blongang di sana sudah memadai dan paling penting disampaikan secara lenggok dan budaya di sana.

Kalau mahu berita itu disogok ke semenanjung, 52% pengundi sudah kenal pembangkang !!!! 48% pengundi sudah kenal kerajaan sekarang.
Dengan cara pemberitaan tersebut mampukah mengurangkan 52% tersebut.

Kena cermin dulu diri sendiri, kena kepung 48% secara berhemah, 0.00000000000001%  sudah hilang apabila seorang tua 90an menarik sokongan dan berapa percent (%) pula terkesan dengan Deklarasi Rakyat (?)

Kena tanya cermin, apakah pemberitaan itu dalam tahap berita sebenar atau spin (?) Sudah banyak kali pemberitaan tidak sama dengan keputusannya nanti (?)

Bagaimanapun apabila SPR tidak mengeluarkan apa apa kenyataan yang mengesahkan berlaku segala bentuk larangan berkempen, bererti segala taktik kotor pembangkang masih halal dan sah di disisi undang undang.

Taktik kotor @ jahiliyah purba pertama sudahpun dilakukan oleh Adnan Satem, melarang dan menghadkan kemasukan beberapa pemimpin rakyat.

Taktik kotor itu pun juga halal dan sah di sisi undang-undang dan lulus SPR.

Jangan cakap abang tak payong !!!

KEMASKINI:

Siapa yang pertikai autonomi dan hak Imigresen Sarawak (?)
Sudah disebut halal dan sah di sisi undang-undang (!)
Bagaimana dengan salahguna perlaksanaannya (?)  Tafsiran siapa yang "memudaratkan" harus jelas dan adil tanpa pilih bulu.
Apakah Azmin sangat merbahaya kepada Sarawak sedangkan dia sah diperkenan oleh Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor sebagai MB di negeri yang lebih maju dari Sarawak, lebih ramai penduduk dari Sarawak?)
Apa jenayah yang dia lakukan (?) Adakah dia membawa isu perkauman (?) Adakah dia terlibat dengan skandal kewangan dan integritinya sedang diperkatakan oleh rakyat dan seluruh dunia (?)


TAMAT OUTRIDER MACAM KEPUTUSAN ORANG POMPUAN...

Isu penarikan outriders kepada Tun Dr Mahathir sudah tentu ada kaitan dengan Majlis Deklarasi Rakyat yang dihadirinya.

Setakat yang aku tahu majlis itu langsung tiada sambutan, paling ramai 10 orang itupun termasuk tukang buka tutup khemah dan wireman. Di mana menggugatnya (?)

Lebih baik PDRM memberi pencerahan kenapa khidmat itu ditarik balik, arahan KPN (?) Arahan Zahid (?) dan bagaimana dengan Paklah (?)

Jika tiada penjelasan, rakyat mungkin keliru samada PDRM sudah menjadi pertubuhan politik (?)

Dan lebih karut kalau Zahid kata tak tahu (?)
Kemungkinan besar zahid dan KPN sekadar menjalankan tugas tanpa bantahan. !!!

Bagi pihak pendedak, kemudahan outrider adalah atas budibicara, aku sokong tindakan ini kerana Tun memburukan Najib.

(Bagi pihak atas pagar, aku mempertikaikannya sebab Tun tidak memburukan kerajaan secara total, lebih kepada sikap, kelakuan dan peribadi Najib. Kenapa soal peribadi Najib, kerajaan diheret membuat tindakan dan keputusan yang tidak matang)

Pendedak mungkin sudah tidak dapat membezakan antara serangan kepada PM, serangan kepada Najib, serangan kepada Ptesiden, serangan kepada parti dan serangan menentang penyelewengan, rasuah dan tiada akhlak.

Kenapa mereka tidak boleh membezakan, apakah otak mereka tidak betfungsi, setakat boleh guna fly kite.....

Bagi aku simple, kalau mereka boleh membezakan, bererti mereka bukan pendedak lagi....

Apakah ini petanda awal untuk kerajaan bersikap lepas tangan terhadap keselamatan seorang Mantan PM (?)

Zahid patut declare Negara sudah selamat, penculik yang dulunya nak culik Najib pun dah balik kampong, sudah tiada ancaman IS, jenayah negara zero sifar dan sistem jalanraya kita terbaik dunia.

Kalau itu juga petanda Tun akan ditangkap seperti di anginkan oleh Zaid, aku saran kerajasn jangan tunggu lama,-lama. tangkap segera.

Dan aku paling sangat percaya, penamatan outrider ini akan menyebabkan Tun Dr Mahathir sangat bersedih, mungkin merayu PDRM mengkaji semula  dan sudah tentu Tun akan berhenti dari terus mengkritik Najib dan membatalkan Deklarasi Rakyat.

Kejayaan pertama buat Najib.

#

Dalam ucapan pemanas Tan Sri Sanusi Junid, di Dewan Hotel Msuite Johor Bahru.

Ada satu cerita yang menarik perhatian admin.

Ada seorang rakyat Malaysia pergi ke klinik gigi di Thailand. Jauh dia pergi cabut gigi.

Doktor gigi tu bertanyakan pada pesakitnya dari Malaysia tu.

"Kenapa datang ke Thailand untuk cabut gigi"

Pesakit tu jawab,

"Kat Malaysia susah sekarang nak cabut gigi, sebab depa dah tak bagi buka mulut" :)

TSSJ

Thursday, April 28, 2016

KEMASKINI: ISTANA DAN AKAR UMBI SUDAHPUN BERSUARA...MISSI TUTUP BANGKAI GAJAH MAKIN SUKAR...







http://jinggo-fotopages.blogspot.com/

Penghulu segala hari, Jumaat yang mulia. Penutup kepada kesimpulan, nak elak fitnah dan adu domba.

1MDB memang bermasalah, membawa masalah dan masih lagi bermasalah terutama menggelupor nak bayar hutang.

Kalau bab bayar hutang, ini masih diperingkat awal, pun bermasalah, tidak lancar atau mudah maka cerita tentang "untung" jangkapendek atau jamgkapanjang sekadar harapan. Dikendalikan secara politik dan bukannya tadbir urus korporat yang telus dan amanah.

Jika sekadar difitnah, tidak bermasalah, kenapa sampai sekarang masih lagi tidak selesai.
Kenapa PM, Menteri Kewangan dan Penasihat 1MDB tidak berani buat satu sidang akhbar menerangkan A to Z dan sedia menjawab saolan A to Z... berani buat berani tanggung.

Diperingkat awal bila ditanya, tunggu Laporan Audit Negara dan PAC..
Akhirnya Laporan Audit jadi OSA dan PAC jadi tisu tandas... Jawatankuasa bertelagah dan mempertikai Pengerusi "cari makan".

Peringkat awal penubuhan tanpa melalui kabinet 100% dan tanpa Pegawai Kewangan sebagai lembaga pengarah antara penandaan something somewhere is wrong.

Ketika disiasat, Task Force dibubar, PAC dirombak, AG dipecat... semua tu kebetulan (?) Lu fikir sendiri.

Banyak lagi perkara jika disenaraikan, tidak mungkin senarai itu fitnah semuanya .. Jika laporan media luar negara diambilkira, tidak mungkin semuanya fitnah.

Tindakan tidak saman pihak berkenaan walaupun peringkat awal dengan garangnya berjanji, rupanya di dalam seluar goyang dan lembek tidak berani mempertahankan maruah bangsa dan negara, kenapa (?)

Wang masuk akaun peribadi PM, Najib tolong nafikan, lepas tu kantoi.... Ada Menteri Kewangan mohon maaf kerana PM bercakap bohong di awalnya (?)

Akhirnya mengaku "derma" dari arab gila yang sudah mati (?)
Baki pulang balik, satu sen tidak guna untuk peribadi ..
Mana transaksi, mana resit... hilang masa banjir di Kelantan kot ...

Terkini, Arul membayangkan ada penipuan, penipu mengaku ditipu (?) Orang sama kot (?) orang sama ke (?)

Terkini, Bank Negara menggunakan kuasa denda apabila cadangan "dakwa" ditolak AG.

Ada fitnah tak (?) habaq mai tang mana.
Jangan cakap abang tak payong !






HILANG LAGI SATU KERUSI....





Berita terkini PRN Sarawak..

Pembangkang kehilangan lagi 1 Kerusi

πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡







πŸ‘‡
πŸ‘‡
πŸ‘‡
πŸ‘‡
...........




ANGKARA LEMBU





JANGAN TEKA ISI SETAKAT LIHAT KULIT

Datuk Muhammad Ibrahim yang bakal menduduki kerusi Gabenor Bank Negara, berkuat kuasa 1 Mei ini adalah antara tiga calon utama yang disebut-sebut sebelum ini untuk menggantikan Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz yang menamatkan kontrak beliau hujung bulan ini.
Dengan pengumuman oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sebentar tadi, Muhammad secara sahnya ditabalkan sebagai gabenor ke-8 untuk tempoh lima tahun lagi setelah 32 tahun berkhidmat dengan bank pusat itu dalam pelbagai bahagian.
Antara bahagian yang pernah mendapat sentuhan Muhammad sebelum ini ialah peraturan dan pemantauan bank, perancangan strategik, sistem pembayaran, insurans, perbankan pesisir dan perbendaharaan serta pasaran kewangan.


Pendakian beliau yang sering digelar Datuk MI dalam bank pusat itu sarat membawa pengalaman sehinggalah beliau diangkat ke jawatan Timbalan Gabenor Bank Negara sejak 2010.
Beliau juga ahli Jawatankuasa Dasar dan Kestabilan Kewangan Bank Negara yang bertanggung jawab dalam pembangunan pasaran kewangan dan operasi Perbendaharaan termasuk tukaran matawang asing dan pengurusan rizab bank pusat.
Pada masa yang sama, beliau turut memantau pembangunan perbankan termasuk kewangan Islam dan sektor insurans.
Tidak terhad kepada itu, Muhammad juga merupakan individu yang bertanggung jawab dalam memacu agenda Malaysia ke arah migrasi kepada pembayaran secara elektronik atau e-Payments untuk menjana kecekapan kos dan operasi kepada perniagaan.
Beliau turut terlibat secara aktif dalam usaha secara kolaboratif dengan bank pusat serantau untuk membangunkan platform penyelesaian bayaran pelbagai matawang bagi melanjutkan rangkaian dalam transaksi merentasi sempadan dalam perdagangan dan pelaburan.


Selain memegang jawatan nombor dua bank pusat, Muhammad juga menjawat pelbagai portfolio dalam pelbagai bidang korporat dan badan profesional. 
Beliau berkhidmat sebagai Pengerusi Agensi Akreditasi Kewangan, ahli Lembaga Dana Persaraan Diperbadankan, ahli Institut Akauntan Malaysia selain ahli panel Dana Amanah Nasional.
Di samping itu, beliau juga Pengerusi Senat Pusat Antarabangsa Pendidikan Kewangan Islam, Pengerusi Jawatankuasa Irving Fisher Statistik Bank Pusat, Bank untuk Penyelesaian Antarabangsa dan felow Institut Ahli Perbankan Bertauliah Asian.
Sumber: Malaysiakini

# RAKYAT BIASANYA MEMPUNYAI TOLERANSI DAN APPRESIASI YANG SANGAT TINGGI, CUMA SEJAK DUA MENJAK SAHAJA KURANG YAKIN DENGAN INTEGRITI KERAJAAN.
RAKYAT MASIH "RESERVED" DENGAN PERLANTIKAN INI...

APAKAH BANK NEGARA MEMPUNYAI PERANAN BESAR DALAM PEMBANGUNAN MELAYU DAN ISLAM (?) DAN  DATUK MI MAMPU SUMBANGKAN...

Wednesday, April 27, 2016

REHAT MINDA SEBELUM ULAS STRATEGI ARUL

Dikatakan Timbalan Gabenor Bank Negara akan dilantik sebagai Gabenor Bank Negara yang baru.

Jika benar, satu satunya tindakan yang kembali waras oleh kerajaan mengelakan lagi krisis integriti kerajaan yang umpama telor di hujung tanduk.

ia sebenarnya lebih waras jika Najib undur sebaik sahaja keputusan PRU yang buruk, atau sekurang kurangnya selepas ditegur Mahathir tetapi masih belum terlewat untuk berundur selasa depan tanpa syarat.

Negara buang masa dengan isu peribadi Najib yang diheret menjadi isu parti dan negara akibat sokongan pendedak yang membuta tuli sekadar memburu hampas.

Apabila arul kanda sudah mula membocor, tentulah kekanda besar sedar, kapal sudah nak tenggelam, laksamana dan panglima pun sudah pandai menghilang, tak dapek eden nak tolon...





Cuba fokus sedikit perkara di bawah.
Jom baca untuk persediaan minda dan strategi masa depan.



In 1998, Kodak had 170,000 employees and sold 85% of all photo paper worldwide.
Within just a few years, their business model disappeared and they got bankrupt.

What happened to Kodak will happen in a lot of industries in the next 10 year - and most people don't see it coming. Did you think in 1998 that 3 years later you would never take pictures on paper film again?
Yet digital cameras were invented in 1975. The first ones only had 10,000 pixels, but followed Moore's law.

So as with all exponential technologies, it was a disappointment for a long time, before it became way superiour and got mainstream in only a few short years. It will now happen with Artificial Intelligence, health, autonomous and electric cars, education, 3D printing, agriculture and jobs. Welcome to the 4th Industrial Revolution.
Welcome to the Exponential Age.

Software will disrupt most traditional industries in the next 5-10 years.
Uber is just a software tool, they don't own any cars, and are now the biggest taxi company in the world. Airbnb is now the biggest hotel company in the world, although they don't own any properties.

Artificial Intelligence: Computers become exponentially better in understanding the world. This year, a computer beat the best Go player in the world, 10 years earlier than expected. In the US, young lawyers already don't get jobs. Because of IBM Watson, you can get legal advice (so far for more or less basic stuff) within seconds, with 90% accuracy compared with 70% accuracy when done by humans. So if you study law, stop immediately. There will be 90% less laywyers in the future, only specialists will remain.

Watson already helps nurses diagnosing cancer, 4 time more accurate than human nurses. Facebook now has a pattern recognition software that can recognize faces better than humans. In 2030, computers will become more intelligent than humans.

Autonomous cars: In 2018 the first self driving cars will appear for the public. Around 2020, the complete industry will start to be disrupted. You don't want to own a car anymore. You will call a car with your phone, it will show up at your location and drive you to your destination. You will not need to park it, you only pay for the driven distance and can be productive while driving. Our kids will never get a driver's licence and will never own a car. It will change the cities, because we will need 90-95% less cars for that.

We can transform former parking space into parks. 1,2 million people die each year in car accidents worldwide. We now have one accident every 100,000km, with autonomous driving that will drop to one accident in 10 million km. That will save a million lifes each year.

Most car companies might become bankrupt. Traditional car companies try the evolutionary approach and just build a better car, while tech companies (Tesla, Apple, Google) will do the revolutionary approach and build a computer on wheels. I spoke to a lot of engineers from Volkswagen and Audi; they are completely terrified of Tesla.

Insurance companies will have massive trouble because without accidents, the insurance will become 100x cheaper. Their car insurance business model will disappear.

Real estate will change. Because if you can work while you commute, people will move further away to live in a more beautiful neighborhood.

Electric cars will become mainstream until 2020. Cities will be less noisy because all cars will run on electric.

Electricity will become incredibly cheap and clean: Solar production has been on an exponential curve for 30 years, but you can only now see the impact. Last year, more solar energy was installed worldwide than fossil. The price for solar will drop so much that all coal companies will be out of business by 2025.

With cheap electricity comes cheap and abundant water. Desalination now only needs 2kWh per cubic meter. We don't have scarce water in most places, we only have scarce drinking water. Imagine what will be possible if anyone can have as much clean water as he wants, for nearly no cost.

Health: The Tricorder X price will be announced this year. There will be companies who will build a medical device (called the "Tricorder" from Star Trek) that works with you phone, which takes your retina scan, you blood sample and you breath into it. It then analyses 54 biomarkers that will identify nearly any disease. It will be cheap, so in a few years everyone on this planet will have access to world class medicine, nearly for free.

3D printing: The price of the cheapest 3D printer came down from 18,000$ to 400$ within 10 years. In the same time, it became 100 times faster. All major shoe companies started 3D printing shoes. Spare airplane parts are already 3D printed in remote airports. The space station now has a printer that eliminates the need for the large amout of spare parts they used to have in the past.

At the end of this year, new smartphones will have 3D scanning possibilities. You can then 3D scan your feet and print your perfect shoe at home. In China, they already 3D printed a complete 6-storey office building. By 2027, 10% of everything that's being produced will be 3D printed.

Business opportunities: If you think of a niche you want to go in, ask yourself: "in the future, do you think we will have that?" and if the answer is yes, how can you make that happen sooner? If it doesn't work with your phone, forget the idea. And any idea designed for success in the 20th century is doomed in to failure in the 21st century.

Work: 70-80% of jobs will disappear in the next 20 years. There will be a lot of new jobs, but it is not clear if there will be enough new jobs in such a small time.

Agriculture: There will be a 100$ agricultural robot in the future. Farmers in 3rd world countried can then become managers of their field instead of working all days on their fields. Aeroponics will need much less water. The first petri dish produced veal is now available and will be cheaper than cow produced veal in 2018. Right now, 30% of all agricultural surfaces is used for cows. Imagine if we don't need that space anymore. There are several startups who will bring insect protein to the market shortly. It contains more protein than meat. It will be labeled as "alternative protein source" (because most people still reject the idea of eating insects).

There is an app called "moodies" which can already tell in which mood you are. Until 2020 there will be apps that can tell by your facial expressions if you are lying. Imagine a political debate where it's being displayed when they are telling the truth and when not.

Bitcoin will become mainstream this year and might even become the default reserve currency.

Longevity: Right now, the average life span increases by 3 months per year. Four years ago, the life span used to be 79 years, now it's 80 years. The increase itself is increasing and by 2036, there will be more that one year increase per year. So we all might live for a long long time, probably way more than 100.

Education: The cheapest smartphones are already at 10$ in Africa and Asia. Until 2020, 70% of all humans will own a smartphone. That means, everyone has the same access to world class education. Every child can use Khan academy for everything a child learns at school in First World countries. We have already released our software in Indonesia and will release it in Arabic, Suaheli and Chinese this Summer, because I see an enormous potential. We will give the English app for free, so that children in Africa can become fluent in English within half a year.


 πŸ‘....be ready for a new technology...




Tuesday, April 26, 2016

ANUAR MUSA PANIK SAKAN....

Saluran mana yang mahu digunakan oleh akar umbi untuk bersuara dalam UMNO.
Apakah perlu bisik pada Anuar Musa dalam kelambu selaku Ketua Penerangan.

Jika tidak panik, Anuar wajar menasihati Hanafi Mamat supaya jangan tunjuk kerisauan sekadar dua cawangan melaksanakan demokrasi di dalam UMNO.

Ini Cawangan Yang Ada Telor dan dicemburui UMNO Kelantan:
Umno Cawangan Lepan Simpol dan Banggol Judah dekat Machang, Sabtu lalu yang sebulat suara meluluskan usul menolak kepimpinan Najib sebagai kepimpinan parti.


KOTA BHARU - Umno Kelantan akan mengambil tindakan tegas terhadap dua cawangan parti itu di Machang berikutan tindakan mereka yang secara terbuka menolak kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai presiden parti.
Setiausahanya, Datuk Hanafi Mamat berkata, ia kerana tindakan tersebut dianggap tidak mengikut saluran seperti yang ditetapkan perlembagaan dan peraturan parti.
“Sepatutnya mereka guna saluran yang dibenarkan untuk mengkritik atau menegur di mana semua ahli sudah dimaklumkan mengenai perkara ini, tetapi bila secara terbuka tentang presiden maka bersedialah untuk dikenakan tindakan.
“Apa yang mereka lalukan bertentangan dengan nilai-nilai dan budaya Umno, kita tidak menyekat ahli untuk tegur kepimpinan tapi tegur dengan berhemah. Jangan sampai menyertai gerakan yang mahu menjatuhkan presiden hingga menjejaskan perjalanan parti,” katanya.

MR BEAN TANYA SAOLAN BODOH....TAPI MAUTTTT

Aku ketawa terbahak bahak, berguling di lobby parlimen bila dengar saolan dan statement Mr Bean yang dikatakan kurang cerdik tetapi terfikir pula di kepala otaknya untuk bertanya saolan maut.

sebiol biol otak si bean ini, tidak tercapai pula otak pemimpin kanan panglima bugis, sudah tentu tak bertelor untuk tanya saolan sebegini...




Kenyataan Media

ASSALAMMUALIKUM DATUK SERI NAJIB:DAH BAYAQ DAH KA FAEDAH HUTANG USD50 JUTA.

1.Assalammualaikum dan Selamat Petang Datuk Seri Najib.Dah genap 5 hari dah penanguhan bayar faedah hutang 1MDB sebanyak USD50 juta (RM195.03) juta.Saya difahamkan Datuk Seri dapat tempoh penangguhan (grace period) 5 hari untuk bayar faedah hutang tersebut selepas 19 apr 2016 yang sepatutnya tempoh sebenaq kena bayaq.

2.Hari ini hari yang patut kena bayaq USD50 juta (RM195.03) juta selepas Datuk Seri dapat tempoh penangguhan (grace period) 5 hari.Macam mana Datuk Seri boleh bayaq ka?.Ada duit ka nak bayaq?.Ambik duit mana nak pi bayaq?.Pinjam duit ka nak bayaq faedah hutang?.Pinjam kat sapa pula?.Kalau pinjam sapa pulak penjamin?.Kalau kerajaan penjamin,laku lagi ka jaminan kerajaan.Saya bukan apa Datuk Seri,macam saya kata 5 hari sudah.Seghiyau kami kut bawah ni.Takut dengan kami kami kena sita Kalau Datuk Seri tak boleh bayaq hutang.

3.Cuba Datuk Seri ceghita teghuih teghang kat kami.Takat la ni beghapa bilion RM dah yang keghajaan 1MALAYSIA jamin hutang 1MDB.Beghapa yang keghajaan keluaq surat sokongan (letter of support) untuk hutang 1MDB.Dalam buku laporan penyiasatan PAC di muka surat 48-57 menunjukan hutang 1MDB yang kerajaan jamin berjumlah RM13.56 Bilion (66.7%) yang kerajaan keluar surat sokongan (LOS) RM5.80 Bilion (28.6%) dan yang dalam bentuk Bantuan kewangan Kerajaan Persekutuan (standby credit) RM950 juta 4.7%.Tu dia banyak tu Datuk Seri.Naik takut kami sebab jaminan kerajaan tu jaminan negara dan rakyat.Bukan apa Takut telondeh seluaq.Kalau telondeh seluaq Datuk Seri tak pa la.Ni dengan seluaq seluaq kami pun telondeh sama.

4.Cuba ceghita sat kat kami.Apa jadi dengan duit yang 1MDB duk beghutang selama ni.Meniaga apa Datuk Seri sampai beghutang bayaq hutang ni macam tajuk lagu SALLEH YAAKUB "GALI LUBANG TUTUP LUBANG PINJAM WANG BAYAR HUTANG".tak untung ka meniaga.Aset jaminan hutang masih ada lagi ka.Tolong habaq mai sat kat kami pada semua soalan diatas.Pi bayaq dulu no hutang yang kena bayaq hari ni USD50 bilion (RM195.03) juta.

#UndurNajib

#RefomNegara
#SelamatkanMalaysia

DATO'HJ MAHFUZ HJ OMAR
Ahli Parlimen Pokok Sena
Taman AlWalid Alor Setar Kedah
3.00pm 25 Apr 2016/17 Rejab 1437H


# Aku simpati, kalau faedah hutang ini mampu dibayar sudah tentu peruntukan kepada pendedak tertangguh atau dikurangkan.
Sebab itu syorkan mana yang risau, elok segera berpindah ke kem ku li atau zahid.

Sebangang bangang blog aku ini seperti yang sering dilemparkan pecacai, akhirnya aku sendiri dah dapat tawaran !!!!
f

Monday, April 25, 2016

Singgah sat di kemamang... Nak Jumpa Shabery Chik..

Tak salah kot kalau nak kata, apa yang berlaku di Kedah, Allah bagi cash di Terengganu.

Penulis teks pula kali ini dipersalahkan. Ada tangan ghaib.

Aku ketawa terbahak bahak bila pecacai dan pendedak mengulas.





# Di Terengganu sendiri, pemecatan Ahmad Said sebagai MB juga agak drastik dan kecoh seketika.

KALAU BUKAN FAKTOR "NAJIB", BN DAH BOLEH SAPU BERSIH KETUSI PRN

Diperkatakan DAP dan PKR bertelagah sesama sendiri dan berlaku perebutan kerusi di PRN Sarawak.

Jika PAS masih bersama Pakatan sudah tentu ribut kecil ini menjadi lebih besar.

Keadaan ini menimbulkan tandatanya kemampuan Pakatan untuk tawan Negeri atau Pusat jika tidak harmoni.

Ini juga sepatutnya menjadikan BN Sarawak lebih kuat untuk sapu habis kerusi tetapi menjadi halangan jika isu utama, isu "Najib" dapat diheret oleh pembangkang dan mempersoalkan bagaimana Adnan boleh sokong satu ketua kerajaan pusat yang julung julung kalinya integriti tersangat kacau bilau.

Bagaimanapun jika dikaji semula tentang pertelagahan PKR dan DAP di Sarawak ia bukanlah perkara baru, lebih hebat berlaku di Semenajung di dua PRU lalu tetapi mereka tetap cemerlang menafikan 2/3 majoriti di era Paklah (ahli UMNO boikot dan Mahathir keluar UMNO) dan memalukan BN dengan kerusi cukup makan di era Najib (ahli UMNO bersatu semula dan Mahathir sokong Najib pada masa itu).

Apakah Satem akan terus pegang Ketua Menteri jika keputusan kali ini lebih teruk dari sebelumnya dan sebagai tebus malu apakah Satem akan muntahkan peluru dan salahkan Najib.

Jika ini berlaku, pertaruhan Sarawak sebagai fix deposit sudah jadi hutang along yang membawa masalah besar kepada Najib di Semenanjung menghadapi Deklarasi Rakyat.

Memang benar PRN Sarawak bukan isunya menang atau kalah buat BN tetapi lebih dilihat kepada besar atau kecil majoriti.

Jangan perlekehkan kematangan rakyat Sarawak tetapi lihat samada mereka cukup mahir dalam strategi politik untuk mencaturkan politik semenanjung.




Sunday, April 24, 2016

DAH TAK RAMAI NAK JADI PECACAI... MASING MASING DAH MULA CARI KEM BARU AGAKNYA...

Sudah ramai yang tarik diri jadi pecacai ke sehingga Setiausaha Akhbar PM terpaksa turun padang menyerang  (?)


Selain Mukhriz pernah ke tidak MB negeri lain cuba merebut jawatan Naib Presiden (?) sebelum ini. 

Apakah Naib Presiden jawatan untuk jadi PM atau jawatan untuk berkhidmat pada parti (?)

Yang kita tahu untuk jadi PM semestinya Presiden, pernahkah Mukhriz bertanding jawatan Presiden untuk beliau difitnah kemaruk sangat nak jadi PM (?)

Samada bercita cita atau tidak untuk jadi PM, saolan itu tampak bodoh jika ditanya pada Mukhriz (ADUN), lebih baik tanya Ku Li (MP) yang lebih layak, menunggu bola bergolek ke kaki...

UNTUK JADI PM, TANYA AHMAD MSELAN PUN DIA TIDAK AKAN TOLAK TETAPI TAKKANLAH AHMAD MASELAN SEGELOJOH ITU...
HAKIKATNYA UNTUK GANTIKAN NAJIB, SEKADAR STANDARD PM SEKARANG, RASANYA SEMUA ORANG BOLEH....

Hayati saolan dan ulasan kurang cerdik di bawah...







23 April 2016

1. Dato' Seri Mukhriz Mahathir dalam semua akhbar asing semalam berkata bahawa beliau tidak mempunyai cita-cita untuk menjadi Perdana Menteri. Jadi kenapa beliau bertanding sebagai Naib Presiden UMNO pada tahun 2013?

2. Setiap orang dalam politik Malaysia tahu bahawa hanya seseorang yang mahu menjadi Presiden UMNO, sekaligus dilantik sebagai Perdana Menteri, akan menduduki kerusi sebagai Naib Presiden. Ia merupakan satu langkah utama untuk menjawat jawatan tertinggi tersebut.

3. Mungkin kerana beliau sudah kalah dalam pertandingan maka Dato 'Seri Mukhriz memilih jalan yang sebaliknya dengan berkata beliau tidak mahu menjawat jawatan tersebut. Atau mungkin kerana beliau telah diberitahu untuk mengeluarkan kenyataan sedemikian oleh bapanya, Tun Mahathir Mohamad. Tetapi kita semua tahu bahawa beliau sendiri mahupun ayahnya mahukan beliau untuk menjawat jawatan tersebut, kerana beliau telah bertanding dalam pilihan raya sebagai Naib Presiden.

4. Semalam, Dato 'Seri Mukhriz juga berkata beliau akan menyaman saya jika saya tidak menarik balik komentar saya mengenai ayahnya menjanjikan Tan Sri Muhyiddin Yassin jawatan Perdana Menteri, dengan pemahaman bahawa beliau akan menyerahkannya kepada Dato' Seri Mukhriz .

5. Tetapi ada cara yang lebih cepat untuk Dato 'Seri Mukhriz dan bapanya untuk menghentikan semua spekulasi mengenai Tun Mahathir sedang 'membuka jalan' untuk anaknya. Tun Mahathir hanya perlu mengumumkan siapa yang beliau mahu sebagai Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri. Mengapa beliau selalu mengelak daripada menjawab satu soalan mudah tetapi penting ini? Kenapa beliau secara konsisten mengelak untuk menyatakan perancangannya bagi masa depan politik Dato 'Seri Mukhriz?

6. Jika Tun Mahathir mahu usaha untuk menjatuhkan Perdana Menteri mempunyai kredibiliti, beliau sekurang-kurangnya mesti memberi jawapan yang kukuh mengenai siapa yang layak untuk calon alternatif. Jika beliau masih enggan, beliau perlu menghentikan kekacauan seperti ini kepada Malaysia dan menjalani tempoh persaraan beliau sepertimana yang sepatutnya dilakukan oleh seorang bekas negarawan.

7. Ia adalah berkenaan semua rakyat, bukan hanya seorang lelaki, yang di letakkan di bawah Perlembagaan dan berhak secara demokrasi untuk memilih Kerajaan dan Perdana Menteri pada pilihan raya umum akan datang.


DATUK SERI TENGKU SARIFFUDDIN

SETIAUSAHA AKHBAR KEPADA PERDANA MENTERI

BENAR KAH CAWANGAN KENA UGUT...

Beberapa cawangan khususnya bukan di Johor tetapi berlaku di negeri lain, ahli cawangan yang membuat usul supaya Najib undur diugut oleh Ketua Bahagian atau Ketua Pemuda Bahagian...

Ku Nan kenalah pantau betul ke tidak sebab ini parti UMNO dan bukan parti Najib. Ahli telah menggunakan saluran yang betul, di mesyuarat agung untuk bersuara, kenapa mesti ada ugut dan halang...

Jangan nafikan dari kerusi empuk, turun padang, tanya akar umbi...

Di Mesjid Tanah, Ketua Cawangan cuba dipaksa membaca skrip dalam mesyuarat agung kutuk Tun Dr Mahathir.... nasib baiklah ketua cawangan tu cerdik, dia enggan..

Tetapi selepas itu dipanggil Ketua Bahagian dan Setiausaha Kerja UMNO, ugut dan marah...Ku Nan kena siasat.

Di Kulim, ahli juga kena ugut dengan Ketua Pemuda Bahagian kerana membuat usul Najib perlu undur... Ku Nan kena siasat juga.

Rupanya, tak lah solid ahli akar umbi sokong Najib.
Rupanya, 3 juta ahli UMNO bukan semuanya ba ha alip ba alip ha alip lol

Saturday, April 23, 2016

Terkini: Wakil Najib hilang gelaran...........Adnan Satem Dikejar hantui 1MDB (?)

TERKINI



Wakil Najib di peringkat Negeri, Adun Seberang Takir, Ahmad Razif Abdul Rahman kini tidak mempunyai sebarang gelaran kebesaran lagi selepas semuanya ditarik balik petang semalam, Jumaat 22 April, kata satu sumber dari Kuala Terengganu.

Ia akan memungkinkan beliau menjadi Menteri Besar paling singkat dalam sejarah Terengganu apabila beliau kini berkrisis dengan istana selepas tidak sampai setahun  dilantik menjadi menteri besar bagi menggantikan Datuk Seri Ahmad Said Mei tahun lepas (2015).
Menurut sumber, Razif menyerahkan semua darjah dan bintang kebesarannya petang semalam (Jumaat) selepas dimurkai oleh pihak Istana ketika beliau mengiringi Tuanku Sultan Terengganu menunaikan solat Jumaat



1mdb kini menghntui Adnan Satem sehingga minta komromi isu tersebut serta isu isu nasional tidak dijadikan bahan brkempen PRU..


Kalau 1MDB itu manusia, bolehlah  juga Akta Imigresen menghalang kemasukannya ke Sarawak tetapi kalau 1MDB dan 2.6B itu sudah jadi hantu, Adnan Satem hanya setakat boleh merayu..

Jika itu maksudnya, apakah lawatan Najib ke Sarawak selama ini hanya lebih menjadi negatif dan ditolak oleh rakyat Sarawak (?)

Apakah sejarah akan berulang seperti di Rompin dan Permatang Pauh, poster Najib tidak akan kelihatan !!!

Sedangkan hakikatnya Sarawak adalah fixed deposit UMNOBN dan kali ini tentulah perutukan lebih besar bagi memastikan kemenangan yang sangat penting, hidup mati politik Najib !!!

Jika isu 1MDB, 2.6B memberi kesan kepada PRU di Sarawak, nyatalah dakwaan selama ini ia tidak menjadi kudis di PRU Semenanjung hanyalah syok sendiri - go fly kite..



PRN Sarawak: Adenan takut isu nasional jejas kedudukannya.

Oleh: NADIA HANAFI
KUALA LUMPUR 24 APRIL: Tindakan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Adenan Satem mencabar pembangkang untuk tidak memainkan isu nasional dalam Pilihanraya Negeri Sarawak (PRN) akan datang jelas menunjukkan kegusaran beliau terhadap kegagalan pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
Pengarah Strategi KEADILAN, Sim Tze Tzin berkata, Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) itu tahu sekiranya Pakatan Harapan (PH) terus memainkan isu nasional terutamanya skandal 1 Malaysian Development Berhad (1MDB) sepanjang tempoh berkempen diadakan, ia akan menyebabkan Barisan Nasional (BN) hilang sokongan .DEMI SARAWAK
“Cabaran ini menunjukkan bahawa Adenan Satem takut.
“Isu 1MDB adalah isu besar yang akan menjatuhkan Najib, dan sudah tentu ia liabiliti kepada BN dan Adenan sendiri.
“Isu nasional terutama skandal berkaitan 1MDB contohnya adalah merupakan isu ‘good governance’ , ia jelas menunjukkan di bawah pentadbiran Najib memang tiada ketelusan,ia memang satu isu besar,” katanya ketika dihubungi.
Adenan dalam satu perjumpaan bersama pekerja pembalakan di Miri pada 20 April lalu dilaporkan menyuarakan cabaran agar pembangkang hanya berdepan dengan BN atas isu-isu mengenai rakyat Sarawak.
Beliau  mempertahankan Najib dan menyatakan sokongannya kepada Presiden Umno itu secara terbuka.
“Adenan sebenarnya tunduk kepada Najib untuk mendapatkan semua peruntukkan, duit dan jentera pilihanraya yang kebanyakkan datang dari Umno,” kata Ahli Parlimen Bayan Baru lagi mengulas tindakan Adenan.
Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=68859

KITA DAH HAMPIR NAK DAPAT PM BARU...

Setiausaha Akhbar Najib menerjah songsang mahukan Tun Dr Mahathir namakan PM dan TPM pilihanraya.

Jelas, tuduhan mereka selama ini Tun hanya mahukan Mukhriz sebagai PM adalah fitnah dan propaganda, tembak angin tin kosong

Sebenarnya mereka pun tidak tahu, teringin sangat nak tahu perancangan Tun.
Harapan mereka kalau bukan Mukhriz, Tun ternyanyok namakan Tony Pua sebagai PM supaya kerja mereka memburukan Tun lebih jadi mudah.

Apakah setiausaha akhbar najib sudah terhidu masalah dalaman umno sesama mereka, di kalangan pendendak  mula bertunas...

Blongang pun rasa serba salah nak duduk kem mana (?)

Ku Li yang di khabarkan akan dilantik
TPM2 mengimbangi Zahid dan Muhyiddin..

Masa menetukan. ...

Alang alang TPM2, dah terlanjur, molek kalau Ku Li ganti tauke...

Isu anak KPN miliki syarikat senjata api yang dicadangkan SPRM siasat merupakan satu jabatan di bawah KDN..apakah ini strategi tekanan awal untuk Zahid (?)

Friday, April 22, 2016

TULISAN AKADEMIK, JANGAN MALAS BACA, ULAS IKUT TAJUK, MAKI HAMUN BUKAN FAKTA...

KESELAMATAN EKONOMI: PENJAJAHAN NEGARA MELALUI MANIPULASI MATAWANG AKIBAT KRISIS 'PERSEPSI' 1MDB

FORWARD DARI: Mohd Hanizam Bin Yunus

Jom kita viral kan tulisan Wan Ahmad Fayhsal ni.
-------------------------------------------------------------
PERCUBAAN MEMBANTU NAJIB RAZAK DAN 1MDB (TAPI TAK DIENDAH)

Oleh WAF

1. Saya mula ambil peduli tentang 1MDB bila Ahmad Maslan kata nak bagi "credit facility" dalam parlimen sekitar hujung 2014. Lepas tu Tun M bising dalam blog secara berlapik.

2. Sekitar bulan Mac 2015 yang lalu saya pertama kali menulis tentang 1MDB dalam blog saya (rujuk: http://goo.gl/bcNmIf).
Kemudian saya terjemahkannya dalam tiga siri artikel yang telah diterbitkan oleh The Malaysian Reserve:

(A) Geopolitical Risk Of 1MDB Could Be A Reality: http://goo.gl/7mTu23

(B) Is Edra Energy's IPO The Best Way Forward For 1MDB?: http://goo.gl/BrNhCo

(C) Ways To Save 1MDB Assets: http://goo.gl/toFz5D
Saya juga muncul di MOBTV untuk jelaskan tentang cara selamatkan aset 1MDB: https://youtu.be/xZv3PBaPK6Q

3. Sekitar bulan Mei saya bagi satu lagi penyelesaian iaitu menggunakan PROKHAS untuk "contract novation" terhadap semua urusan niaga yang 1MDB ada dengan Goldman Sachs: http://goo.gl/BHLEnU

4. Ketika itu saya amat-amat berlapang dada (husn αΊ“ann) dengan Najib Razak dan 1MDB. Saya hanya tumpu pada soal nak selamatkan aset (contractual) bukan jenayah (criminal).

5. Saya sempat jumpa Tun M bersama beberapa NGO sekitar hujung 2014 dan awal 2015 bagi membincangkan isu Akta Hasutan dan berhubung keadaan ekonomi negara. Ketika itu Tun M dah zahirkan kerisauan tapi belum ke tahap mengisytiharkan untuk menyuruh Najib Razak letak jawatan.

6. Sekitar bulan March itu juga saya hubungi salah seorang setiausaha politik PM Najib Razak (nama dirahsiakan) untuk mencadangkan penyelesaian seperti yang tertera dalam "screen grab" WhatsApp saya dengan beliau. Saya terang dengan jelas dan jujur bahawa penyelesaian saya itu tidak akan digemari oleh Najib Razak tetapi dapat selamatkan negara dan UMNO.

7. Pada masa yang sama setelah saya terbit-siarkan cadangan penyelesaian saya untuk 1MDB, Pak Haji Azmi Arshad turut memberi jawapan balas yang baik. Saya juga berlapang dada (husn αΊ“ann) dengan beliau tapi seperti yang saya siarkan dalam "screen grab" mesej saya dengan beliau dalam Facebook ketika itu, beliau ada pandangan yang "terlampau" berlapang dada dengan semua skandal milik UMNO seperti lembu dalam kondo NFC.

8. Seperti dalam kedua-dua perhubungan saya dengan SetPol PM dan Pak Haji Azmi Arshad, pendirian moral saya JELAS bahawa Najib Razak harus direhatkan. Ketika itu saya belum kaji secara lumat sudut jenayah 1MDB khusus melibatkan pengubahan wang haram (money laundering) yang kini sedang disiasat oleh Amerika, Swiss, Hong Kong, Singapura dan Bank Negara. Saya hanya tumpu kepada HUTANG 1MDB kerana risau ianya menjadi jerat perhambaan ekonomi oleh vulture funds yang memang menantikan aset strategik yang ada pada 1MDB.

9. Saya memang tak nak tulis pasal 1MDB selepas saya pergi ke Scandinavia. Tapi bila saya balik saya dikejutkan dengan berita bahawa IPIC akan bantu urusan hutang 1MDB dengan cara menggadaikan aset. Di situ saya sudah berasa syak yang amat tinggi tentang sudut jenayah. Dalam masa seminggu ketika bulan Jun, saya baca SEMUA artikel dan laporan Sarawak Report, The Edge. Saya juga baca BANYAK laporan-laporan berhubung "money laundering" dan Akta RICO di Amerika Syarikat.

10. Saya semak semula laporan Louise Story dan Stephanie Saul dalam "The New York Times" yang tersiar sekitar bulan Februari 2015 berhubung Jho Low disyaki mengubah wang haram dengan membeli kondominium mewah di Menara Time Warner di Manhattan (http://goo.gl/TMPZH4). Saya yakin RICO berpotensi dikenakan ke atas 1MDB dan Najib Razak melalui Jho Low. Ketika itu saya tak jelas sangat peranan Jasmine Loo sebab masa tu Special Task Force 1MDB belum dibuat oleh Gani Patail dan Bank Negara belum keluar "WANTED" notice untuk Casey Tang dan Jasmine Loo. Justo pun tiada siapa tahu.

11. Saya tulis pasal RICO, tersiar dalam The Malaysian Reserve (http://goo.gl/sqviGi) dan saya terjemah dan tersiar dalam Sinar Harian (http://goo.gl/jqhnZd).

12. Saya terkejut tengok Pak Haji Azmi Arshad entah dari mana sangkal artikel RICO saya yang disiarkan oleh MyNation (http://goo.gl/kVnYQO). Dia kata artikel saya itu tidak relevan. Kalau tak relevan kenapa perlu tulis satu bangkangan?

13. Kemudian rakan saya Aidil Khalid bocorkan satu mesej rahsia antara Azmi Arshad dan rakan-rakan saya yang lain. Rupa-rupanya ada percubaan untuk memfitnah Tun Mahathir, Tun Daim untuk tutup bangkai 1MDB dan Najib Razak. (rujuk pendedahan panjang Aidil di: https://goo.gl/avQCyX).

14. Kemudian terzahirlah sifat sebenar bloggers dan pakatan Ahzab 1MDB yang terdiri daripada spinmeister Lim Sian See, RPK, Azmi Arshad, Seademon, BigDog, RockyBru dan ramai lagi. Mereka cuba sedaya upaya untuk menunjukkan bahawa Tun Mahathir, Tun Daim berniat jahat untuk gulingkan Najib Razak dengan cara memfitnah 1MDB dan kononnya Tun Mahathir nak jaga kroni IPP beliau yang dah banyak jual IPP pada 1MDB.

15. Sekarang kita tahu semua itu adalah BATIL dan AUTA. Hendaknya bila orang yang tak bersalah seperti Tan Sri Muhyiddin, Shafie Apdal dibuang sebegitu saja. Lepas tu datang pula Wall Street Journal. Kencing sana, kencing sini, kantoi pula duit "derma" masuk akaun peribadi.

16. Kemudian bila Special Task Force 1MDB mula siasat, kita dikejutkan dengan kehilangan Nik Faisal Kamil Arif dan Datuk Suboh Yassin. Saya macam teringat tentang Datuk Suboh Yassin. Rupanya saya pernah terserempak dengan beliau di Conference Nuklear di Hilton KL awal tahun 2015. Saya pun buat siasatan rapi dengan mengambil semua dokumen awam di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dan punyalah saya terkejut sebab itu saya tulis artikel bahawa 1MDB kalau tak jadi macam ni memang berminat untuk buat projek nuklear. (rujuk: http://goo.gl/Z4ZlJr)

17. Kemudian datang taktik kasar: Gani Patail kena pecat. The Edge kena ban. SPRM kena transfer ke JPM. Zeti kena ugut. Terkini Datuk Khairuddin kena tahan di bawah SOSMA. Adakah beliau pengganas???

18. Ketika saya mula-mula tulis pasal 1MDB saya pun tak sangka akan jadi begini sampai FBI, Justice Department siasat. Tapi saya dah agak akan berlaku ketika bulan Jun bila saya tulis artikel pasal RICO sebabnya JHO LOW dan RIZA AZIZ itu terlampau galak dan "visible" rakus membuang duit ke sana ke mari di New York.

19. Saya sudah cuba yang terbaik. Saya sudah memberi cadangan JALAN KELUAR sebelum saya mengkritik hebat seperti sekarang - sama juga seperti Tun Mahathir yang sudah berkali-kali beliau nasihat secara tertutup dengan Najib Razak. Tapi rupanya Allāh SWT nak uji kita semua dengan ujian yang amat besar dengan kejatuhan mata wang ringgit, dengan hutang 1MDB yang semakin membesar, dan akan datang Federal Reserve nak naikkan kadar faedah yang akan trigger lebih banyak capital flight.

20. Saya sudah tunaikan tanggungjawab Fard Kifayah saya sekadar saya mampu tatkala orang-orang yang lebih mampu seperti para akauntan bertauliah, tokoh korporat, senyap kaku. Saya akan teruskan sedaya mampu sebab kita nak cuci dan bersihkan balik semua kotoran degil 1MDB selepas ini dibawah kepimpinan yang baru kelak. Bukan mudah. Saya jangka kita boleh dapatkan paling koman, kira cincai RM 27 bilion. Yang lain tu kita kena buat "tort" untuk "restitution" of "unjust enrichment". Itu terpulang kepada AG kita nanti kepada Allah kah dia akan bertaqwa sepenuhnya atau kepada siapa.

Wallahua'lam.

Bacaan: http://www.rausyanfikir.com/2015/03/krisis-1mdb-diagnosis-prognosis-dan.html

Thursday, April 21, 2016

NURUL, POLITIKNYA MAHU SAMPAI KE MANA, SETAKAT CELAH KAKNGKANG SAJA KE (?)

Dari awal hingga ke la ni, Nurul pemain politik yang ditolak kedepan atas keterpaksaan keadaan masih lagi tidak nampak missi dan vissinya.


Masih lagi sama seperti di peringkat awal, perjuangan untuk kebenaran papa dan kini perjuangan untuk melepaskan papa.

Perjuangan di alam bunian hanya sesuai untuk politik orang kayangan dan bukan dibumi realiti yang dipijak.

Rumahtangga lambang kekeluargaan, pengurusan yang sepatutnya dijaga hancus di tengah jalan. 
Saolan lazimnya, bagaimana dia mahu menguruskan kawasan, rakyat dan negara..

Politikus macam Nurul sangat bahaya, dia tiada prinsip perjuangan yang
jelas, tumpang dikenali dari mak bapak, sampai bila (?)
Politik mak bapak pun haru biru... 

Dalam lain perkataan, jika ada sesiapa yang dapat membantu melepaskan papa nya, Nurul boleh bekerjasama (?)
Begitukah (?)

Apakah Nurul sedang tercari cari idola pemimpin wanita yang mahu dijejakinya..

Wednesday, April 20, 2016

APA STATUS TERKINI SIASATAN PDRM...

Selepas laporan PAC, dikhabarkan PDRM menubuhkan satu siasatan yang diketuai sendiri oleh KPN...

Kemungkinan besar inilah satu satunya siasatan terakhir setelah pelbagai siasatan sebelum ini gagal membersihkan Najib dari kacamata rakyat.
Jika persepsi rakyat sekarang di ambilkira, harapan BN untuk kekal sebagai kerajaan agak tipis.

PRU sarawak bukanlah cerminan sebenar kerana berbeza sentimen dan isu, lebih kepada kenegerian, bagaimanapun di bandar besar, tidak nampak keberangkalian boleh diambil BN.

Menyekat kemasukan beberapa nama ke Sarawak tidak banyak membantu BN tetapi membenarkannya akan menambah parah.

Bukanlah niat siasatan harus mengaitkan Najib tetapi laporan siasatan mestilah ada kewarasan, kredibiliti dan integriti untuk tidak mengaitkannya.

Kegagalan siasatan memberi penjelasan dan jawapan yang memuaskan tidak sedikitpun membantu Najib, malah menyusahkannya.
Kelemahan pengurusan krisis sekarang di pihak Najib lebih banyak memberi kerosakan kepadanya berbanding dengan apa yang dilakukan oleh pembangkang.

Jawapan dan kenyataan-kenyataan Salleh Keruak, Anuar Musa, Shabery Chik, Rahman Dahlan sekadar memburukan keadaan.
Sokongan terbaru Zahid dan KJ mengenai pemberian derma tok arab sekadar menambah beban kepada Najib.

Ada dengar Najib jawab (?)

Peranan media seperti TV3, Utusan - pemberitaan berat sebelah melampau, akan menyebabkan lebih ramai lagi yang mencari berita dan lebih percaya di internet.

PDRM bernasib baik kerana walaupun sudah hilang keyakinan dari sesetengah pihak dari sudut tertentu tetapi PDRM juga memiliki pegawai pegawai yang masih mempertahankan dan menunjukkan tahap tanggungjawab dan profosyenal yang tinggi.

Rakyat berharap laporan siasatan PDRM tidak sebakul dengan laporan PAC sehingga ada yang menilainya sebagai tisu tandas.

MENTERI BODOH KE RAKYAT YANG BODOH...



Akhlak pemimpin...
Menghalalkan cara.




MAHASISWA AKAN JADI OTAK BEKU KALAU DENGAR DIA LECTURE

Analisis statik dari jauh sebeginilah membuatkan mahasiswa kekal otak beku atau bangun memberontak...

Apa yang sebenarnya Tun perjuangkan langsung tidak dikupas, ertinya rasuah, menyeleweng, menzalimi rakyat, berbohong, menipu, tiada akhlak boleh dikompromi, disekongkol, dimaafkan sekadar membangkitkan kerjasama dengan pembangkang.



Tun M 'berperang' kerana masih mahu kuasai pentadbiran negara

SHAH ALAM: Tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad yang dilihat mengganggu pentadbiran Datuk Seri Najib Razak adalah bukan suatu perkara yang baru, demikian menurut penganalisis politik Prof. Madya Dr. Mohd Noor Mat Yazid.

Katanya kerjasama dengan pembangkang baru-baru ini seolah-olah membuka peluang yang lebih besar, untuk merealisasikan agendanya yang sebelum ini tidak mendapat sokongan daripada pemimpin Umno yang lain.

"Dia (Mahathir) dalam keadaan yang terdesak, perlu sokongan itu dan beliau ingin mengambil pengaruh DAP kearah itu. Saya rasa ada benarnya yang diutarakan Najib bahawa Mahathir mahu kembali (menguasai) pentadbiran negara.

"Mahathir cuba untuk menguasai dalam keadaan Tan Sri Muhyiddin dipecat, dan Mukhriz juga turut dipecat, dan pertembungan antara Muhyiddin dan Najib.

"Dalam Perlembagaan kita tidak ada referandum untuk menjatuhkan kepimpinan. Saya melihat kepada prinsip pertukaran kerajaan melalui pilihanraya.

"Apa pun yang kita rasa tidak bersetuju tetapi kita kena kembali kepada prinsip pilihanraya dan Parlimen," katanya ketika dihubungi Antarapos.

Beliau berkata demikian mengulas mengenai kenyataan Najib bahawa Mahathir masih mahu menguasai pentadbiran negara kerana mempunyai agenda tertentu.

Perkara itu dizahirkan Najib dalam satu rakaman wawancara khas yang disiarkan saluran televisyen I-News terbitan media Indonesia.

Pada pendapat beliau, pertembungan antara Mahathir dan Najib bermula apabila, anaknya Datuk Seri Mukhriz Mahathir gagal meraih kerusi Naib Presiden Umno pada pemilihan parti 2013.

"Saya lihat pertembungan yang berlaku diantara Tun Mahathir dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ini sudah lebih kepada politik generasi sebab apa yang cuba dirangka oleh Mahathir ini dia berbeza dengan apa yang dirangka oleh (Datuk Seri) Najib.

Menurut Pensyarah Sains Sosial Universiti Malaysia Sabah (UMS) itu, pemecatan Mukhriz selaku Menteri Besar Kedah juga antara faktor utama yang menyebabkan Mahathir bertindak  bersekongkol dengan pembangkang dalam melancarkan Deklarasi Rakyat yang mendesak Najib meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri.

Saya lihat apa yang berlaku kerjasama dengan Lim Kit Siang saya rasa itu tidak akan memberikan kesan yang positif kepada Mahathir kerana saya lihat apa yang dilakukan oleh DAP itu sebagai musuh pada peringkat awalnya dengan perjuangan DAP.

"Maka dengan keadaan terdesak dia membuat perkara demikian saya rasa orang Melayu tidak akan boleh menerima keadaan itu dia melihat kepada keadaan orang yang terdesak mengambil kerjasama itu," ulas Mohd Noor lagi.