Google+ Followers

Sunday, July 31, 2016

SABAH UBAH AKAN MELANDA SEMENANJUNG

Semangat politik Sabah Ubah yang dibawa oleh Shafie Apdal,  mampu jadi badai dan tsunami untuk menghalau UMNO keluar dari negeri tersebut.

BN bakal kehilangan fIx deposit untuk PRU akan datang,  Musa sudah tidak boleh aman lagi.

Walaupun Shafie tidak bersama Muhyiddin dalam satu parti ia mungkin satu perancangan sesama mereka dari segi strategi supaya perjuangan SABAH UBAH lebih mudah diterima.

Konsep Sabah Ubah boleh diterap dengan mudah oleh Johor selain Selangor dan Pulau Punang yang sudahpun membuktikan keberhasilan dan kemampuan mentadbir dan mengurus.

Kelantan sendiri sudah sekian lama bersendiri, ertikatanya Kedah dan Terengganu bakal mengikut jejak jika PAS bijak berpolitik.
Hadi diundurkan  antara ramuan membolehkan PAS ke depan, bekerjasama dengan Pakatan Harapan sekadar satu bonus.

Saturday, July 30, 2016

MOF1 SUDAH DIKENAL PASTI...

Bukanlah sukar untuk ditafsirkan siapa yang dimaksudkan dengan MOF1 kerana perkataan
itu bukan sekadar suka suka disebut oleh Peguam Negara US tetapi dikaitkan dengan beberapa butiran lain.

Tetapi apabila ada pihak pihak yang menafikan itu tidak merujuk kepada mereka,  tidak berkaitan dan sebagainya,  kita hanya mampu mengawal perut dari pecah untuk ketawa jenaka bangang tetsebut.
Setakat ini yang menafikan MOF1 merujuk kepada dirinya ialah ibrahim ali dan lim kit siang - satu penafian yang menghiburkan.

Adalah lebih baik kita tunggu pihak Peguam Negara US menyebutnya secara rasmi kelak untuk mengetahui siapakah si bangang tersebut yang kaki kencing sehingga habis semua rakyat,  ugama,  bangsa dan negara terpalit dengan najisnya.

Aktiviti haram seperti money laundering,  pemilikan harta secara tidak sah samada berlaku di malaysia atau di mana sahaja jika di ambil tindakan undang undang oleh pihak berkuasa negara tersebut bukanlah bermaksud campurtangan ke atas negara lain.

Pihak berkuasa hanya menguatkuasakan undang undang di negaranya sendiri ke atas orang yang disyaki dan dituduh.

Yang dituduh kena membela diri dan membuktikan dia tidak bersalah bukan sekadar menafi dengan air lior sahaja dengan wajah selamba lembu sakit.

Kita setuju dengan saranan Yang Amat Berhormat  PM supaya yang dituduh membersihkan diri mereka dan yang bersalah diambil tindakan.

Kita kena tabik kepada usaha Peguam Negara US tidak menyalahgunakan kuasa, sebaliknya menyerahkan kepada mahkamah untuk membuat keputusan atas sesuatu perkara yang menjadi pertikaian umum seluruh dunia.


SEMUANYA BAKAL BERAKHIR...

Tindakan DOJ sekadar saman sivil !

1MDB TIDAK TERLIBAT - Kata PM.

So,  menteri,  pemimpin, pendedak,  pecacai...relax,  jangan panik macam penjenayah.

Biarlah proTun dan pembangkang melalak atas apa yang mereka percaya.

Seperti kata Husni... Semunya akan berakhir  !!!

Boleh faham kot...


# Ada sesetengah yang merayakan kegagalan Tun dalam usaha mengundurkan Najib.  Sebagai rakyat penilaian bukan sekadar itu tetapi lebih bagaimana krisis ini diuruskan. Apakah kegagalan Tun ada aras tanda menunjukkan Najib makin kukuh atau sekadar menanti bila bila masa gugur gedebuk macam nangka busuk.

Nasib umno lebih baik jika Mahathir silap tetapi bagaimaba kalau Mahathir betul dan benar..

Friday, July 29, 2016

1MDB TIDAK TERLIBAT - PM

http://www.astroawani.com/berita-malaysia/1mdb-tidak-disebut-dalam-saman-sivil-doj-jelas-ia-tidak-terlibat-perdana-menteri-112447


# Naib Ketua Pemuda sudah salah terjah membuat dakwaan ke atas tiga penjawat awam yang membocorkan maklumat?

Thursday, July 28, 2016

DAP KEKAL WAYANG TONGKOL

Demi parti dan masa depan DAP itu sendiri sewajarnya lim guan eng berundur dari jawatan Ketua Menteri dan serahkan tugas kepada Timbalan Ketua Menteri 1, seorang Melayu dan Islam jika parti dan pemimpin itu tidak racist, tidak anti Islam dan tifak kafir harbi.

Jika itu pun tidak dapat dilakukan dalam apa jua kos dan harga,  DAP hanyalah wayang tongkol yang belum berubah mengikut masa.

POLITIK SERBA MUNGKIN

Laporan polis ke atas tiga penjawat awam  utama oleh naib ketua pemudanya mewakili siapa?
Mewakili peribadi untuk popular
Mewakili pemuda
Mewakili kj

Sikap membisu kj membuka banyak persepsi
Kj menerima arahan najib?
Kj arahkan khairol?

Apa motif semua ini?
Kenakan najib
Sengaja memancing tiga penjawab awam untuk mendedahkan perkara sebenar?

Siapa berkonspirasi?
3 penjawat awam utama?
Kj and the gang?

Ada persekongkolan?
Zahid kj?

Dilaporkan sudah ada beberapa pemimpin kanan umno jumpa mahathir?  Harap berita itu tidak benar?
Jika ada tentangan dari dalam ummo,  kemungkinan Tun tak jadi tubuh parti baru?  Harap berita itu tidak benar?
No wonder parti baru sengaja dilambatkan penubuhan?

TUKANG LAGA DAP DAN PKR JANGAN KECEWA KALAU MEREKA TIDAK BERPECAH

SELINGAN:

Sekarang ni proses melagakan PKR dan DAP sedang rancak dijalankan oleh pendedak...

Mereka sudah terlupa PKR telah menunjukan jati diri untuk menyatakan pendirian untuk tidak tunduk kepada DAP.

Tetapi perbezaan pendapat ini bukan bermaksud perpecahan jika diurus dengan baik.

Sepatutnya inilah cara PAS berkomunikasi dengan DAP secara kawan,  tawan dan lawan dan bukannya lari ikut pintu belakang.


# Harapan mereka PKR dan DAP pecah untuk menyulitkan perpaduan dengan parti baru yang akan ditubuhkan oleh Tun...

Wednesday, July 27, 2016

PARTI BARU TUN...TINJAUAN AGAK MEMERANJATKAN.

Tidak disangka rupanya parti baru ilham Tun Dr Mahathir sedang ditungu tunggu.

Perjumpaan atas urusan bisnes tetapi meleret kepada cerita politik menunjukkan ramai yang menanti malah ada di antaranya ialah Timbalan Ketua Bahagian dan Ketua-Ketua Cawangan, mereka janjikan parti baru ini akan "meletup" dan mendapat sambutan ramai.

Ramai yang sudah berangan untuk menggerakannya di tempat masing-masing.
Antara faktor parti baru ini akan mendapat sambutan adalah kerana bakal alternatif kepada UMNO apabila PAS dilihat gagal mengambil tempat.
Apakah orang seperti Husam yang belum berparti akan ke sini (?)...
Bahagaimana dengan ADUN dan MP UMNO...adakah ada beberapa yang akan berhijrah (?)

Tuesday, July 26, 2016

BACKFIRE

Isu makin berat.

Berat mata memandang berat lagi bahu memikul.
Bahu siapa?

Siapa individu yang sedang difokus sekarang?

Laporan polis oleh Khairudin Hassan,  dibalas dengan laporan polis oleh Khairun Azwan.  Sudah tentu laporan dibuat atas kapasiti peribadi masing-masing. !!!!???

Laporan polis bererti mendesak membuat siasatan?
Zahid sendiri mengaku Polis masih membust siasatan!
Siasatan tentang apa (?)

Apapun motif bagi mereka yang membuat laporan Polis ia membawa maksud akan membawa kepada pendedahan yang lebih besar selepas ini....
Melibatkan penjawat awam...merupakan pucuk dicita ulam mendatang!!!

Semua itu sedikit pun tidak meringankan beban kepada bahu yang menggalas.


Monday, July 25, 2016

AG PANDI WAJAR KE AMERIKA


KEMASKINI:
flykite atau langau atau lalat hijau cuba baca apa azmin kata....


Belum pernah rasanya mana mana PM Malaysia sebelum ini  menerima ucapan tahniah yang bertubi dan bertalu dari dalam dan luar negara sepertimana yang Najib nikmati sekarang ini.

Semuanya gara gara mempopularkan nama negara dalam penganugerahan tertinggi "kleptokrasi" yang dianugerahkan oleh DOJ Amerika Syarikat.

Makcik makcik di lampong dan peneroka felda khususnya di Sungai Besar dan Kuala Kangsar tentulah gembira berganda atas penganugerahan tersebut yang menyokong ketepatan pilihan mereka ke atas kerajaan sekarang.

Rakyat Sarawak pimpinan Adenan kini boleh dianggap manusia paling cerdik dalam dunia.

Seruan PM supaya individu yang dinamakan oleh DOJ membersihkan nama mereka sangatlah tepat kerana jika gagal, risikonya sangat besar dan boleh melarat larat.

Sebagai pemegang jawatan paling tinggi di Malaysia, mewakili pemimpin yang mempunyai prinsip integriti yang diutamakan, PM Najib tentu nya tidak berkompromi dengan mana mana salahlaku.

Adalah wajar AG Pandi dihantar secara terhormat sesuai dengan kepakarannya untuk menjadi Peguam Pemerhati dan Peguam Mencelah mewakili kerajaan Malaysia.


Sunday, July 24, 2016

MO1. SIAPA MAKAN CILI...


Malas nak komen, kesian pada kawan kawan yang masih setia membuta...

Logiknya bila tiada hujah, Tun Dr Mahathir pula dikatakan mempengaruhi Amerika...

Hebat sangat ke Tun..
Tak rasa segan silu ke nak mengaku, nak angkat tinggi,  nak agungkan Tun begitu berpengaruh...






Saturday, July 23, 2016

NAJIB DAN GUAN ENG PERLU BERGABUNG...

Dalam menghadapi situasi yang lebih kurang sama, dikonspirasi? .... tetapi masing2 masih mengaku strong,  jadi elok benor Najib ikut langkah Guan Eng seperti yang dianginkan.. .. Adakan PRN dan PRU segera....

Inilah langkah molek yang akan disokong dan direstui oleh penyokong masing-masing.

Jika ada yang tak sokong  ...  go fly kite lah...

Friday, July 22, 2016

RAKYAT PERLU TENANG AMAN DAMAI... PM Makin Strong!

Apabila maruah pemimpin dan negara sedang diperkata diperhitung secara langsung atau tidak langsung di luar negara, rakyat diminta tenang aman damai dan jangan terpengaruh dengan pembangkang..

Siapa pembangkang?  Pakatan Harapan? ... Itu hanya sebahagian....

Pembangkang sebenar adalah 52% yang tidak mengundi BN di PRU13 dan dijangka peratus itu meningkat sekarang dan akan datang...

Yang sebaiknya kerajaan lah yang perlu dengar suara rakyat...

Najib berundur atau PRU untuk mendapat semula mandat.

Ada berani..

KALAU SAMAN SIVIL.... KENAPA PANIK MACAM PENJENAYAH

Ada juga yang tersepit dalam memahami realiti sebenar isu Saman Sivil Kerajaan Amerika untuk menyita beberapa hartanah milik 3 individu yang didakwa terlibat memilikinya secara haram.

Baca yang original dan ikutlah pemahaman masing masing, lepas tu bacalah yang di spin oleh kedua dua pihak.

Aku punya tak spin kahkahkah...

Beban pertuduhan kepada 3 individu yang dinamakan untuk mengesahkan samada hartanah yang terlibat Adalah milik mereka atau bukan. Jika ia... Dari mana sumber kewangan yang mereka dapat (?)

Elok kita berhenti setakat itu tanpa perlu membuat spekulasi dan andaian. Biar mahkamah tentukan.

Secara kebetulan ketiga tiga individu tersebut ada disebut dalam isu 1MDB di Malaysia.

Kes sivil ini merupakan satu titik permulaan kepada pelbagai lagi pendedahan...

Jika ianya sivil,  kenapa sesetengah pihak panik seperti penjenayah bila pokok mula bergoyang...

# Adalah sangat malang bila tindakann pihak berkuasa Amerika itu dianggap campurtangan asing, sedangkan ia satu proses mahkamah secara terbuka  !!!  PAS seumpama burung kakak tua,  masih kekal jadi alat murahan dan dipergunakan.

Kalau nak backing (barking) pun agak agaklah sikit,  jangan membabibuta dan semborono macam hilang skrip.


Wednesday, July 20, 2016

AKU PUN TERMASUK DARI MEREKA YANG BANGANG...

Aku memang suka merayau di lelain blog termasuk yang tidak sehaluan.

Biasanya di blog ini menjadikan hiburan kerana hujah mereka tidak lebih bersekitar kepada lawak dungus.

Di blog ini lah juga buat aku ketawa terbahak bahak.

Blog yang serius seperti di blog batu batan,  blok syaitan dari britain,  blog mylembuku... Hujah mereka sekadar nak menghalalkan cara dan raja spin dan fitnah untuk dicopypaste oleh pemakan dedak lain.

Di blog sealiran,  isu 1MDB dan mempertahankan Tun masih konsisten.
Pengomen pula seumpama flykite(langau) untuk kacau daun bersepah tanpa fakta.

Tetapi di dalam banyak komen, terdapat satu komen yang menusuk, berbunyi lebih kurang begini:

"Hari ini kalau kita menganggap pemimpin umno dan menteri kerajaan dungus, yang lebih bangang sebenarnya ialah kita,  yang mengundi mereka"

Itu termasuklah aku dan aku setuju 1000%.



Tuesday, July 19, 2016

KENAPA TUN TIDAK DITAWARKAN GENCATAN...

Tuan Ibrahim Tuan Man Timbalan Presiden PAS telah menyarankan gencatan perbezaan di kalangan parti pembangkang.

Bila pula agaknya Zahid Hamidi selaku orang kedua dan kanan dalam kerajaan dan parti untuk menawarkan gencatan politik dengan Tun Dr Mahathir.

Monday, July 18, 2016

JANGAN HILANG AKAL...

Logik ke Mukhriz nak gulingkan Najib atas faktor nak jadi PM?  Gila agaknya Mukhriz itu kalau mencari 1001 alasan untuk menjatuhkan Najib?

Lebih gila kalau perjuangan Mahathir sekarang untuk tujuan yang sama?

Pernah dengar ada ungkapan Mahathir ?

Kalau nak jadi PM dan gantikan Najib,  kalau itu lafaz Mukhriz?
Memang hilang akal lah anak Mahathir ini!

Jadi kaji balik,  siapa yang dok fitnah,  dok heboh perkara ini?

Jadi kaji balik,  Siapa juga yang meroyan serta kecewa bangat dan mendesak Mahathir umumkan siapa yang akan ganti Najib?

Setakat yang aku tahu,  Tun Dr Mahathir ada menyatakan bahawa siapa sahaja boleh menggantikan Najib. !!!

Matlamat utama undurkan Najib. Kenapa?  Ia berlegar kepada isu 1MDB,  dari dulu hingga sekarang,  kritikan Tun ke atas Najib masih isu yang sama dan rentetannya.
Tun tidak pernah ubah tiang gol,  yang ubah dan tukar leferi adalah Najib...

Jadi kalau selepas ini masih ada suara yang kata perjuangan Mahathir untuk menjadikan Mukhriz sebagai PM.. Orang itu mungkin baru keluar dari Tampoi atau Tanjung Rambutan.

Jika yang menyebutnya taraf Menteri,  jelas itu pemimpin bengong...

Untuk jadi PM,  kedudukan Mukhriz umpama jauh panggang dari api... Hatta yang dekat, seperti Muhyiddin (sudah hilang jaawstan TPM) Zahid,  Hishamuddin pun belum tentu dapat...

Memang betul,  kalau sekadar standard Najib sebagai PM,  ramai yang boleh,  contoh terbaik yang layak ialah Ahmad Bashah...


Heh

Sunday, July 17, 2016

APAKATA ZAHID DIPELAWA MENGETUAI PARTI BARU...

Antara fakta yang kena diterima ialah penubuhan parti baru sentuhan Tun telah memberi harapan satu pakatan parti pembangkag yang lebih baik sebelum ini.

Dengan terdapatnya kes rasuah terhadap lim guan eng menjadikan DAP agak goyah dan tidak lagi boleh cuba mendabik dada,  ego,  sombong dan cuba memulas tangan rakan parti dalam pakatan.

Kelicikan Tun Dr Mahathir berpolitik masih berbisa dan dengan kesederhanaan yang dibawanya dijangka meningkatkan persefahaman dan toleransi di antara parti pembangkang.

Apapun sejarah di era pemerintahannya,  Tun masih dihormati dan disegani kawan dan lawan dan dalam politik tiada musuh atau kawan selamanya.

Apapun ulasan pandir Menteri UMNO,  penubuhan parti baru menandakan kerugian pada UMNO dan munculnya satu lagi pesaing,  umno menambah musuh. Musuh yang mula bersatu dan berpengaruh.

Akan ada ahli umno yang selama ini menentang dengan senyap akan menyertai parti ini antaranya termasuklah GKCM.

Di pihak PAS, hanya sekitar hadi, Nik abduh dan haron din yang vokal menyokong umno tetapi tidak pada yang lain. Ertinya kedudukan umno tidaklah begitu lukuh dan sebab itulah saranan tuan ibrahim untuk pembangkang melakukan gencatan senjata ditentang keras oleh pecacai umno sedangkan ahli ahli pas sendiri hanya tenang dari memberi ulasan.

Jika Zahid tidak berani menentang Najib dari dalam, apakata Zahid dipelawa mengetuai parti baru (?)

Saturday, July 16, 2016

"MALAYSIA, KENAPA DICEMBURUI"

Sebenarnya barat tak selesa dgn keberkesanan & keupayaan Erdogan menjadikan Turki kuasa ekonomi & military.

*Turki : Kenapa Dicemburui?*

ISTANBUL - Dari artikel penulis Jordan, *Ihsan Al Faqih, pada media Achahed:*

1. Produk Domestik Nasional Turki di tahun 2013 mencapai 100B dolar Amerika, menyamai pendapatan gabungan 3 negara dengan ekonomi terkuat di Timur Tengah; Arab Saudi, UAE, Iran, dan ditambah dengan Jordan, Syria dan Lebanon.

2. Erdogan membawa negerinya melakukan lompatan ekonomi yang besar, dari rangking 111 dunia ke peringkat 16, dengan rata-rata peningkatan 10 % setahun, yang bererti masuknya Turki ke dalam 20 negara besar terkuat (G-20) di dunia.

3. Tahun 2023 merupakan tahun pembangunan Negara Turki Moden yang sudah dicanangkan oleh Erdogan, yang disasarkan adalah Turki menjadi kekuatan politik dan ekonomi nombor 1 di dunia!

4. Airport Internasional Istanbul adalah airport terbesar di Eropah yang menampung 1,260 pesawat setiap harinya, ditambah Airport Shabiha yang menampung 630 pesawat setiap hari.

5. Turkish Airline meraih peringkat penerbangan terbaik di dunia dalam 3 tahun berturut-turut.

6. Dalam 10 tahun, Turki telah menanam 770 juta pohon Harjia dan berbuah.

7. Untuk pertama kali Turki di masa moden ini memproduksi sendiri Tank baja, pesawat terbang dan pesawat tempur tanpa awak, serta satelit tentera moden pertama yang multi fungsi.

8. Erdogan dalam 10 tahun pemerintahannya telah mendirikan 125 universiti baru, 189 sekolah baru, 510 rumah sakit baru dan 169.000 kelas baru yang moden, sehingga kadar siswa dalam sekelas tidak lebih dari 21 orang.

9. Ketika krisis ekonomi menimpa Eropah dan Amerika, universiti-universiti Eropa dan Amerika menaikkan wang kuliah. Sedangkan Erdogan menghapuska seluruh biaya kuliah dan sekolah bagi rakyatnya dan menjadi tanggungan negara.

10. Dalam 10 tahun terakhir, pendapatan perkapita penduduk Turki yang dahulunya hanya 3,500 dolar setahun, meningkat pada tahun 2013 menjadi 11.000 dollar setahun, lebih tinggi dari perkapita penduduk Perancis. Dan Erdogan naikkan nilai tukar mata wang Turki 30 kali ganda!

11. Di Turki, negara sedang meningkat keupayaan untuk membiayai 300 ribu ilmuwan melakukan penelitian ilmiah untuk menuju tahun 2023.

12. Di antara keberhasilan politik terbesar Turki adalah keberhasilan Erdogan mendamaikan dua bahagian Cyprus yang bertikai. Ia juga melakukan pembahasan damai dengan parti Buruh Kurdistan untuk menghentikan pertumpahan darah, dan meminta maaf kepada Armenia, sehingga menyelesaikan permasalahan yang sudah berlarutan sejak 6 dasawarsa

13. Di negara Turki, gaji dan upah meningkat mencapai 300%. Dan gaji pegawai baru meningkat, dari 340 lira Turki menjadi 957 lira. Dan jumlah penganggur menurun dari 38% menjadi 2%.

14. Di Turki, anggaran pendidikan dan kesehatan, mengungguli anggaran pertahanan, dan gaji guru sama gaji doktor.

15. Di Turki telah dibangunkan 35 ribu laboratorium IT dan data base moden yang melatih pemuda-pemuda Turki.

16. Erdogan melangsaikan defisit anggaran yang mencapai 47B dolar. Sebelumnya baki terakhir hutang Turki ke IMF adalah hanya 300 juta dolar pada Julai lalu. Bahkan Turki memberi pinjaman kpd IMF sebanyak 5.0B dolar. Disamping itu Erdogan juga meningkatkan simpanan negara sebanyak100B dolar.

17. 10 tahun lalu, ekspot Turki hanya 23 B dolar. Sekarang meningkat menjadi 153 B dolar, mencapai 190 negara. Yang paling banyak adalah kereta yang kedua peralatan elektronik. Setiap 3 peralatan elektronik di Eropah, satunya adalah produk Turki.

18. Kerajaan Erdogan mengawali pelupusan  sampah menjadi pengeluar tenaga elektrik yang digunakan oleh sepertiga penduduk Turki. Dan tenaga elektrik sudah dinikmati oleh 98% penduduk Turki.

19. Erdogan pernah duduk berhadapan dengan seorang anak perempuan yang usianya masih 12 tahun, tampil dalam siaran langsung television, berdebat dan berdiskusi tentang pembangunan Turki masa depan. Beliau hormati kecerdasan dan semangat anak tersebut. Sekaligus beliau didik anak-anak Turki satu contoh dalam berdebat dan berdiskusi serta membaca masa depan.

20. Erdogan adalah teman Israel, begitu menurut kaum sekular Arab. Erdogan berikan tamparan keras kepada Israel, dan dia paksa Israel meminta maaf karena kes kapal Marmara yang ditembak Israel. Dan Turki berikan syarat pembekuan Gaza untuk menerima permintaan maaf tersebut.

21. Erdogan adalah teman Israel??? Beliau berikan kritikan tajam terhadap orang-orang yang bertepuk tangan terhadap pidato Simon Perez dalam pertemuan Ekonomi dunia, dan beliau berkata sebelum keluar ruangan dan pulang ke Turki: "Memalukan kalian bertepuk tangan terhadap pidato ini, padahal Israel telah membunuh ribuan anak dan wanita di Gaza..."

22. Erdogan meleraikan para demonstrasi penentangnya dengan air. Tidak menembak mereka dengan pesawat tempur, atau rudal atau bom-bom molotov.

23. Erdogan menolak anak gadisnya membuka hijab di sekolah. Maka beliau kirim anaknya sekolah di Eropah agar tetap berhijab, sebelum hijab dibolehkan di kampus-kampus Turki.

24. Erdogan satu-satunya ketua negara bersama istrinya mengunjungi Myanmar dan bertemu dengan kaum Muslimin di sana dari kawasan Myanmar yang dapat bencana.

25. Erdogan menghidupkan kembali pengajaran Al Quran dan Hadits di sekolah-sekolah negeri, setelah hilang selama hampir 90 tahun, dihilangkan pemerintah sekular.

26. Erdogan menetapkan kebebasan berhijab di kampus-kampus Turki dan di parlimen.

27. Erdoganlah pemimpin muslim yang membuat lampu di jambatan gantung terbesar di dunia di pantai laut hitam dengan penerangan yang sangat besar bertuliskan "Bismillahirrahmanirrahim.." Padahal, salah satu negara Arab membuat pohon krismas terbesar di dunia dengan menelan dana mencapai 40 juta dolar.

28. Erdogan mengembalikan pembelajaran bahasa Ustmaniyah yang berhuruf Arab di sekolah-sekolah negeri.

29. Erdogan melepas 10 ribu anak-anak muslim yang berumur 7 tahun di jalan-jalan Istanbul, dengan penuh bangga anak-anak tersebut akan memulai kewajiban shalat berjamaah dan menghafal Al Quran.

ALLAHU ALAM

NAMA BELUM ADA TAPI TETAP ADA AURA....

Aku kena tabik le dengan Tun Dr Mahathir sebab berjaya membuatkan ramai bontot masuk selumbar dengan pengumpulan pemimpin parti pembangkang dan NGO untuk mendengar cadangan penubuhan parti baru.

Dan kena le tabik lagi sekali walaupun parti belum ditubuhkan, nama pun belum ada, mereka bersetuju pula dengan kerjasama yang bakal dibina.

DAP yang terkenal tidak boleh dipulas telinga pun boleh duduk semeja dan akur dengan kerjasama untuk mengenepikan beberapa perbezaan ideologi dan pandangan politik.

Dengar kata PAS pun turut disertai beberapa pemimpinnya yang sudah tentu direstui Hadi sebagai wakil.

Kehadiran PAS sudah tentu memberi tambah nilai kepada parti itu dan jika ada yang mahu melamar, tentulah kena tinggikan mas kahwinnya dan ringan tangan menderma...

Jika ada propaganda yang kata Azizah sambut dengan hambar...Iye kan saja.

Jika ada propaganda kata Hadi tolak...iye kan sahaja.

Jika ada yang kata..penubuhan parti itu tidak pun menjejaskan umno...iye kan sahaja.

Mereka sekadar berkata kata untuk menghiburkan hati sendiri.


Heh..


Friday, July 15, 2016

GARA GARA TUN DR MAHATHIR UMUM PARTI BARU...

Seperti yang dijangkakan mana mana yang berketurunan cacing akan kepanasan...
mana mana yang berketurunan beruk akan bergaruan...
mana mana yang berketurunan ungka akan meloncat dan melompat...
mana mana yang berketurunan anjing akan terjelir lidah kepenatan menyalak...
Mana mana yang berketurunan langau akan viralkan najis...

Semuanya gara gara Tun Dr Mahathir mengumumkan penubuhan parti baru.

Bagi aku yang kurang setuju tetapi tetap relaks dan normal untuk menerima kebebasan dan demokrasi.

Sukahati lah siapa pun termasuk Tun Dr Mahathir nak tabuhkan satu parti atau sepuluh parti asalkan dia tidak melanun duit rakyat.


Heh...

Thursday, July 14, 2016

WAJAR KE DAP DAN REDBEAN AJAK RAKYAT BENCI UMNO atau

Wajar ke pemimpin dan cai UMNO ajak rakyat benci DAP...

SATU PANDANGAN DARI SUDUT X

Dalam berpolitik yang matang perlu ke kita diajak benci membenci parti A atau parti B.

Kalaupun ada pemimpin yang buruk akhlak di parti tersebut, yang perlu disingkirkan adalah pemimpin atau pemimpin-pemimpin tersebut.

Jika pun parti itu mempunyai pemimpin yang dianggap tidak menyumbang kepada kebaikan, parti tetsebut tidak perlu dibenci, tidak perlu hasut rakyat dengan benci sebaliknya tunjuklah contoh yang baik dan lebih penting bina kekuatan untuk tewaskan parti tetsebut secara demokrasi atau setakat yang dibenarkan oleh undang undang.

Jika di dalam parti A sendiri ramai pemimpinnya buruk akhlak,  apakah berkesan jika pemimpin tersebut menghasut rakyat membenci parti B dan sebaliknya.

Sebagai contoh...
Pemimpin DAP dan UMNO...  Apa status akhlak pemimpin mereka (?)
Wajar ke mereka menghasut rakyat dan menanam rasa benci antara satu sama lain...



# gunakan otak tengah untuk mengulas...terima kasih

Wednesday, July 13, 2016

KALAU BUKAN ORANG INI, PAS SUDAH JADI NASI TAMBAH ATAU KAILAN IKAN MASIN..

PAS yang keluar dari pakatan pembangkang kerana tidak sebulu dengan DAP dan kemudiannya berpecah (PAN) memilih untuk mesra UMNO yang sudi menerima kerana sedang lemah dan bermasalah.

Kepimpinan Hadi Awang kurang bertulang belakang, tidak stabil dan keliru, lebih lebih lagi mesra najib yang sedang dilanda isu besar ala skandal menjadikan PAS dilihat goyah dan tiada pendirian yang jelas atau berubah ubah dalam halatuju lebih lebih lagi Hadi mengistiharkan untuk sekadar menjadi penasihat najib dan tidak bercita cita untuk sama-sama tawan Puterajaya.

Imej ulamanya hancur lebur apabila memilih untuk menyokong najib yang masih belum dapat mensucikan namanya walaupun sedang berkuasa.

Tetapi harapan untuk PAS sebagai parti alternatif terbaik masih ada kerana Timbalan Presidennya dilihat masih rasional dan mewarisi siasah Nik Aziz.


Terbaik Dari Tuan Ibrahim Tuan Man Mengenai Pembangkang!


Satu kenyataan yang cukup rasional dari Tuan Ibrahim Tuan Man dalam mengembeleng kekuatan pembangkang untuk menumbangkan Barisan Nasional pada PRU14 nanti..

Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mencadangkan agar gencatan senjata dibuat di kalangan parti pembangkang dan memberikan tumpuan kepada musuh bersama iaitu Umno dan Barisan Nasional.

Cadangan ini dibuat sebagai jalan keluar untuk menghadapi masalah serang menyerang antara satu sama lain yang berlaku sekarang, katanya.



"Parti-parti pembangkang perlu melaksanakan gencatan serangan sesama sendiri bagi memberi fokus kepada musuh sebenar (Umno-BN).

"Jangan pedulikan tulisan murahan cybertrooper yang suka melagakan antara satu sama lain. Golongan ini akan ada di setiap zaman dan tempat," kata Tuan Ibrahim dalam kenyataannya dengan latar belakang Pas kalah teruk dalam dua pilihan raya kecil baru-baru ini.

Tuan Ibrahim juga teruk diserang ekoran kenyataan beliau bahawa kerajaan perlu melakukan sesuatu agar rakyat tidak boleh dikelirukan oleh Sarawak Report lagi ekoran pendedahan laporan Ketua Audit Negara mengenai 1MDB yang diOSAkan oleh kerajaan BN.

Turut menyerang beliau adalah Presiden Amanah, Mohamad Sabu yang kesal dengan dakwaan beliau laporan Sarawak Report mengelirukan rakyat.

Bagi Tuan Ibrahim, apa yang penting dilihat ialah masa depan negara.

Ini kerana masa depan rakyat, agama, bangsa bahkan parti politik hanya akan wujud bila adanya kestabilan negara, katanya.

Beliau juga meminta agar ada titik kompromi, di mana ia tentu akan memerlukan tolak ansur satu sama lain.

"Namun, jalan kompromi ini tidak mudah," kata Tuan Ibrahim dalam kenyataannya itu dipercayai merujuk kepada ketajaman hubungan antaranya dengan DAP dan parti pecahan darinya iaitu Amanah.

Beliau akui, tiada satu ubat mujarab yang dapat menyembuhkan luka mendalam di hati antara parti-parti pembangkang.

Isunya juga, katanya, ialah apakah perkara yang perlu dikompromi dan apa yang tidak boleh dikompromi?

"Banyak persamaan yang perlu diutamakan berbanding hanya beberapa perkara sahaja yang berbeza. Dalam mewujudkan toleransi politik yang baik, tentulah usaha perlu diambil bagi memperbesarkan persamaan dan mengecilkan ruang perbezaan," katanya.

Menurut beliau, dalam setiap kali kerjasama politik, sejarah telah membuktikan bahawa PAS sebagai parti lama selalu mengambil sikap berjiwa besar mengorbankan kerusi, berkongsi jentera serta memberikan bantuan kewangan kepada rakan-rakan parti.

"Apakah ini tidak cukup sebagai rakan parti," soal beliau.

Bagi Pas, kata Tuan Ibrahim, semua tahu bahawa Pas tidak akan berkompromi dalam perkara yang menjadi dasar dan prinsip Islam yang tidak akan melampaui dan mencabul hak bukan Islam.

"Pas tegaskan bahawa kami tidak akan mengorbankan prinsip dan dasar Islam yang menjadi teras perjuangan Pas sejak ditubuhkan dan inilah pegangan semua kepimpinan parti dari dahulu sehingga kini," katanya.

Kalau prinsip dan dasar Islam yang dibawa Pas adalah titik perbezaan, langkah komprominya ialah hormati perbezaan itu dan jangan dijadikan ia sebagai titik pertikaian selagi Pas memperjuangkan dasarnya dalam ruang demokrasi yang ada, tegasnya.

"Dengan niat yang betul, kompromi boleh dicapai dengan hanya memokuskan apa yang boleh disumbangkan oleh setiap parti tanpa perlu menggadaikan dasar parti masing-masing.

"Jika titik kompromi tidak dapat dicapai, terpaksalah semua parti pembangkang bersedia untuk menang jadi arang, kalah jadi abu di PRU akan datang.

"Jika titik kompromi dijumpai, percayalah yang menjadi abu hanyalah satu, iaitu Umno-BN," katanya lapor MalaysiaDateline

http://darisungaiderhaka.blogspot.my/2016/07/terbaik-dari-tuan-ibrahim-tuan-man.html#more


# Gencatan senjata atau tempoh bertenang berdamai cadangan Tuan Ibrahim mencerminkan kematangan,  berilmu dan progresif dalam memberi fokus kpd masalah utama dan sebenar negara.

# Seperti yang dijangkakan Tuan Ibrahim akan diserang puak pendedak...


Tuesday, July 12, 2016

"PARTI NEGARA"

Terlalu awal untuk ulas cadangan penubuhan parti baru oleh Tun Dr Mahathir seperti yang diberitakan bahawa ia bersumber dari Dato'Khairuddin.

Pertama,  benarkah berita tersebut (?)

Kedua,  ia sesuatu yang ada baik dan buruknya.

Kenapa tidak dihidupkan semula Parti Negara (baru) pimpinan Allahyarham Dato'Onn (?)

Ketiga. Jika benar, sebahagian besar yang sokong Tun akan menjadi ahli,  berapa ramai (?)

Jumlah tersebut mesti reasonable untuk mencapai tahap pertama iaitu semangat.

Jika jumlahnya terlalu kecil sudah tentu mencerminkan perjuangan Tun,  terlalu minoriti.

Jika keahlian mencapai 500 ribu,  sebahagian dari yang tandatangan Deklarasi Rakyat, itu sudah mencakupi.

Jika di peringkat awal, boleh mencecah 200 ribu pun sudah dikira bagus.

Penubuhan parti baru menjadikan missi mengundurkan Najib sudah bertukar kepada tumbangkan UMNO.

Perubahan missi itu tepat pada masanya (sekarang) apabila umno jika dilihat keseluruhannya bukan sahaja sudah terpesong perjuangannya tetapi majoriti pemimpin menyokong dan menghalalkan "rasuah dan salahguna kuasa".

Pemimpin umno tidak menggunakan kesempatan perundangan untuk membersihkan nama pemimpin dan parti.

Mempergunakan perundangan untuk memberi tekanan "politik" akan menambah lagi simpati dan sokongan kepada si mangsa.

Kesan penubuhan parti baru menjadikan umno dilihat sudah hilang integriti,  cakap pemimpin hanya disokong sesama sendiri sahaja yang berkepentingan.

Penubuhan parti baru ini sama sekali berbeza "faktornya" dengan penubuhan Semangat46 dan PKR...

Kalaupun tidak ada pemimpin umno yang mahu sertai, memadailah sokongan akar umbi...
Apabila akar umbi sudah mereput,  lemah dan tercabut, yang di atas pasti tumbang.



Bersambung...



Sunday, July 10, 2016

KEMASKINI: KENAPA UMNO TOLAK BUBAR DUN PP (?) ASAL: MCA abang DAP adik.. PAP sepupu

KEMASKINI:

Siapa yang lebih perkauman?  MCA atau DAP (?)
DAP lebih mirip kepada GERAKAN.


KEMASKINI:

Sebelum ini dikatakan pentadbiran lim guan eng sangat bobrok dan menzalimi orang Melayu dan miskin di PP,  apakah ini sekadar rekaan belaka (?)

UMNO/BN PP sepatutnya menyahut cabaran pembubaran DUN dan menuntut supaya lim guan eng lakukan segera...


KEMASKINI:

Perkembangan terbaru DAP Pulau Pinang cadang bubar DUN... Peluang terbaik BN sapu bersih kerusi dan tawan PP

ASAL:
Rengkas sahaja kali ini untuk difikirkan...

Kalau BN ada parti kapir seperti MCA dan MIC untuk mencermin persepakatan dan perpaduan.
Apa bezanya,  peliknya untuk DAP jadi sebahagian Pakatan Harapan.

Ada beza ke MCA,  MIC dan DAP dari segi kapirnya...
Ada beza ke lim guan eng, lim kit siang,  wee ka siong samy vellu,  lee kim sai, chua soi lek...

Mereka mesra Islam(?) sokong Islam(?)

Sebahagiannya sudah tiada, semua tidak kekal...

Lebih penting pemimpin bertunjangkan Melayu yang mahu menerajui parti dan negaranya adalah orang Islam beriman,  tidak munafik.

Jika Islamnya bagus... MCA, DAP atau musuh Islam boleh ditanganinya.

Jika Islamnya tidak bagus... bukan sahaja musuh,  Missi dan vissi serts ahli partinya sendiri boleh rosak..


# Pemimpin dan parti PAS adalah contoh kelemahan pemimpin untuk tangani DAP dalam persepakatan mereka, kurang bijaksana dalam bersiasah.
Akhirnya ditelan DAP dan PAS mengambil pendekatan "lari" untuk menutup kelemahan...

# Negara jiran  Singapura diterajui PAP,  apakah kita sedang berperang dengan mereka(?) Kita hanya perlu sentiasa dan tingkatkan waspada.

MCA abang DAP adik.. PAP sepupu

Rengkas sahaja kali ini untuk difikirkan...

Kalau BN ada parti kapir seperti MCA dan MIC untuk mencermin persepakatan dan perpaduan.
Apa bezanya,  peliknya untuk DAP jadi sebahagian Pakatan Harapan.

Ada beza ke MCA,  MIC dan DAP dari segi kapirnya...
Ada beza ke lim guan eng, lim kit siang,  wee ka siong samy vellu,  lee kim sai, chua soi lek...

Mereka mesra Islam(?) sokong Islam(?)

Sebahagiannya sudah tiada, semua tidak kekal...

Lebih penting pemimpin bertunjangkan Melayu yang mahu menerajui parti dan negaranya adalah orang Islam beriman,  tidak munafik.

Jika Islamnya bagus... MCA, DAP atau musuh Islam boleh ditanganinya.

Jika Islamnya tidak bagus... bukan sahaja musuh,  Missi dan vissi serts ahli partinya sendiri boleh rosak..


Pemimpin dan parti PAS adalah contoh kelemahan pemimpin untuk tangani DAP dalan persepakatan mereka,  kurang bijaksana dalam bersiasah. Akhirnya ditelan DAP dan mengambil pendekatan "lari" untuk menutup kelemahan...

SAOLAN UNTUK FLY KITE@LANGAU

Saolan

1) Adalah Laporan Audit Negara (LAN)  dibentangkan pada kabinet dan kabinet bersetuju di OSA kan.

2) Di OSA kan atas sebab apa (?) sedangkan LAN dijanjikan semasa rakyat mahu tahu status 1MDB.

3) Bolehkah Majlis Raja Raja dan Sultan Melayu memanggil Ketua Audit Negara untuk memberi penjelasan.

4) Bolehkah rakyat memohon kepada mahkamah supaya LAN dibentangkan di Parlimen dan dibuka kepada awam.

5) Statement siapa yang lebih berintegriti,  Sarawak Report atau Ahli Parlimen Kota Belud.






# INILAH PELUANG TERBAIK UNTUK KERAJAAN MEMBUKTIKAN BAHAWA SARAWAK REPORTS MEMANG KAKI KENCING..  BUKA LAN UNTUK UMUM !

Saturday, July 9, 2016

PAS TAK PROTUN TAPI JANGANLAH JADI KARTUN

Tegas Ketua Dewan Ulama PAS, deklarasi hanyalah sekadar agenda peribadi pihak tertentu dan bukannya untuk rakyat. Sebaliknya misi PAS adalah mahu menukar kerajaan sekaligus mengubah polisi dan dasar sedia ada. 

 "Dalilnya kerana mereka nak tumbangkan Datuk Seri Najib tapi dia nak kekalkan Umno, sedangkan kita berpendirian bahawa nak buat perubahan ini bukan ubah pemimpin sahaja. 
 "Kena ubah dasar parti itu juga, jadi maknanya tak ada manfaat sangatlah. Dia tukar (nanti) sama sajalah sebab dasar tu sama," katanya kepada Antarapos dalam satu temubual.

 "Komponen Deklarasi Rakyat ni orang-orang yang kecewa jadi PAS bukan seperti itu, cuma kita bersendirian sebab itulah kita tak bersama mereka. Deklarasi tu lebih kepada nak selamatkan Umno, kita bukan nak selamatkan Umno tapi negara," katanya.

Kena pastikan samada Ketua Dewan Ulama ini Bercakap Masa Berjalan Dalam Mimpi atau terlebih makan ubat batuk.

Apa yang dicakapnya betul, kaedah dan perlaksanaannya bagaimana (?) Sedang diri sendiri (parti) sudah berpecah dan untuk lawan PAN pun belum tentu menang, bermimpi pula nak kalahkan UMNO.
Sebab itu tindakan Hadi adalah betul, realitinya, kalau dipelawa jadi PenASihat pun dah kira untung badan.

NO MORE

Blog ini bercadang untuk tidak lagi menyentuh tentang Mahathir dan Najib secara langsung kerana secara rengkas telah disentuh tentang negatif dan positifnya.

Kita sudah sudah tahu perbezaan mereka, dan sungguh tidak sesuai untuk dibandingkan, seperti langit dengan bumi.

Berapa banyak pun untuk kita bercerita atau untuk berbohong atau untuk kaberap, sejarah tidak dapat dipadamkan.

Apa yang terjadi kepada Anwar, antara contoh nyata dan nukilan sejarah yang sudah lewat dan sukar untuk dipadamkan.




# Yang nak ulas dan komen,  biarlah sopan.  
Jangan jadi pariah setakat nak kata go fly kite.

MENTERI YANG BERTANGGUNGJAWAB ATAS LAPORAN AUDIT NEGARA YANG DIBOCORKAN PERLU LETAK JAWATAN

Tindakan ssk (siapa lagi kalau bukan saleh said keruak) meminta pdrm menyiasat bagaimana laporan audit negara (LAN) dibocorkan kepada SR merupalan tindakan yang tepat dan betul.

Sangat membimbangkan jika sebuah laporan yang sangat penting dijaga di OSAkan tetapi boleh bocor sewenang wenangnya. Siapa orang dalam yang terbabit (?) Berapa pula derma yang dalang ini dapat hasil kerja kotor.

Kalau KDN dibawah Hishamuddin,  sudah tentu dalang ini akan dicari sampai ke lubang cacing.

Keresahan ssk petanda awal laporan SR adalah betul (?) Jangan ada pula yang berlawok kata itu laporan palsu (!) Jangan sesama sendiri bertelagah pendapat dan kantoi !!!

Adalah lebih baik LAN dibuka kepada umum supaya kerajaan boleh menjawabnya satu persatu.
Apa guna Menteri Kabinet yang baru dilantik kalau mereka gagal menjalankan tugas.


Friday, July 8, 2016

KITA TURUT SEDIH UMNO DIPERLEKEHKAN...

Walaupun secara tidak langsung ia menyentuh kepada segala bangsa dan yang berugama Islam tetapi secara direct ia dituju kepada UMNO.
Jadi biarlah parti yang hebat ini selesaikan tentang maruah mereka !!!
UMNO sedang diterajui bangsa bugis.

Mereka miliki semuanya untuk bertindak.


,,Yang ini dah selesai belum >>>>>>>

MELIHAT MAHATHIR SECARA NEGATIF

Melihat Mahathir secara negatif memerlukan fakta untuk berhujah dengannya.

Menghormatinya dan meletakannya di tempat yang paling tinggi tidak akan mengurangkan sedikitpun keberkesanan kerajaan untuk mengurus negara.

Nasihat dan teguran awalnya jika diterima,  ditangani secara berhemah tidak akan menjadi kudis api yang merebak seperti sekarang.

Suara Mahathir awalnya tidak lebih dari seekor nyamuk pencen tetapi apabila tidak dirawat umpama aedes membawa denggi yang mampu membunuh seekor gajah.

Memerangi Mahathir dengan sekadar berlandaskan 3.85 CGPA hingus meleleh dan Menteri yang dilantik sekadar Yang Kuat Bodek (YKB)  tidak akan sampai ke mana berbanding dengan Mahathir,  22 tahun sebagai PM bukan kecik anak.
Serangan semborono sekadar meningkatkan pengaruh dan kebenaran Mahathir.

Ketika Mahathir PM,  di kabinetnya belasan dan puuhan Menteri yang handal seperti Samy Vellu,  lee liong sik, Anwar ibrahim,  musa hitam,  lim kheng yaik termasuk paklah dan termasuk Najib yang pada masa itu masih mentah.

Negatifnya Mahathir bukan sahaja dia tidak mesra barat,  tidak pandai main golf,  tidak pandai bisnes tetapi masih dapat memajukan negara dengan pelbagai projek mega yang kini menjadi landmark dan keuntungan negara.

Negatifnya Mahathir dia mendahului laporan Audit Negara dan Laporan PAC.

Hari ini,  sesiapa yang boleh acces Sarawak Report Akan mengetahui apa yang ditulis dalam Laporan Audit Negara yang dulunya secara sombong dan angkuh rakyat disuruh tunggu untuk penjelasan 1MDB, sampai masa di OSA... pariah punya janji.

Samada Sarawak Report berbohong atau tidak, saman memanglah sudah tiada keberanian...jadi buka sajalah laporan tersebut kepada public untuk dinilai dan dibandingkan.

Jadi janganlah pecacai asyik terjerit terpekik melolong pasal bukti, bapa segala bukti dah terlopong dibaca satu dunia.

Apa yang negatif kepada Mahathir,  dia kehilangan segalanya tetapi kebenarannya, keikhlasannya kepada bangsa Malaysia tidak boleh "dibeli", negatifnya itu "yang mahal".









Thursday, July 7, 2016

MELIHAT NAJIB SECARA POSITIF

DI PAGI Jumaat yang mulia ini,  masih Syawal,  jom kita berfikiran positif.

Mahathir bagus,  Najib bagus dan lebih bagus dari Mahathir kalau Najib berundur atas moral. Untuk kebaikan ugama,  bangsa,  negara dan parti.

Berundur ketika berkuasa,  sebelum pilihanraya bukanlah sesuatu yang tidak biasa.
Tiada kemudaratan jika berundur secara sukarela. 

Berundur sebelum terlewat. Berundur bukanlah negatif,  ia juga satu hijrah.
Berundur bukan bererti salah dan kalah tetapi bererti kemenangan jati diri untuk meletak status sebagai negarawan.

Lebih penting,  berundur adalah positif, untuk kebaikan.

Tuntut dan desak juga,  lim guan eng letak jawatan,  bercuti atau berundur untuk kebaikan pentadbiran negeri !!!!

SUDAH TERTUTUPKAH PINTU HIDAYAH UNTUK MEREKA..

Angin syaitan dari London serba tahu membayangkan Tun Dr Mahathir sedang ketakutan kehilangan Tun untuk menjadi orang biasa.

Silap,  salah dan dosa Tun hanya kerana bertanya saolan dan minta Najib berundur secara terhormat (!)

Satu dongeng yang memang mengerikan bagi orang yang mengagungkan dunia dan dedak dalam kehidupan mereka.

Dalam ketika Tun hanya tinggal beberapa hari sahaja untuk hidup,  ada tukang kira yang cuba menghitung bagaimana untuk memburukan Mahathir dalam keadaan yang paling buruk.

Adakah memburukan Mahathir menjadikan orang lain bersih dan suci? Apakah memburukan Mahathir akan dapat ganjaran pahala berganda,  jauh lebih baik dari berumrah setiap minggu.

Seronok juga melihat sebahagian kaum yang ketakutan sedang memikir dan mencari jalan untuk memburukan Mahathir tetapi yang mereka buntu bagaimana menghilangkan pengaruhnya.

Bertindak atas dendam dan jahat sekadar meneruskan jalan sesat dan inilah petanda orang zalim serta munafik yang sudah ditutup hidayah.

Astarghfirullah...

Wednesday, July 6, 2016

BOLEH TOLONG TAK (?)

Diharap semua pemimpin dan cai mereka berhenti melalak sakan macam anjing kurap terhadap lim guan eng,  nak ulas pun berpada padalah., agak-agaklah sikit.

Jangan lebih dari mahkamah yang sudah menghukum sedangkan kes masih dalam proses sebutan dan perbicaraan.

Kita tidak sokong rasuah dan salahguna kuasa,  kita tidak sokong DAP dan lim guan eng.  Tetapi dia sudah didakwa... Padan muka!!!  Jadi biarlah mahkamah nak padan muka siapa akhirnya...

DAP diterajui oleh orang kapir!  What do you expect from them(?)
Tetapi apakah mereka tidak waras realiti di Malaysia untuk berperang dan zalim dengan orang Islam dan jika ada bukti, mana?
Memang mereka kurang ajar,  why?
ISA siapa yang batalkan?
Jadi jangan terlalu provoke untuk political mileage,  jangan menghasut semata mata direstui.

Yang patut dibising dan melalak ialah kes yang lebih besar tetapi tiada tindakan,  pendakwaan terpilih!!!
Kuman seberang laut nampak, bangkai gajah depan mata tak nampak?
Busuk di 7 negara...

Heh...





# lebih baik jadi orang biasa biasa daripada berstatus ulama dan mufti seperti tikus membaiki labu.



# Nak beraya dengan PM,  kawalan keselamatan ditingkatkan dan yang tidak dijemput,  dihalau (?).
Satu kemajuan.



Tuesday, July 5, 2016

Taqabbalallahu minna waminkum

taqabballallahu


Segala puji bagi Allah salawat serta salam semoga tercurah kepada Rasulullah keluarganya, para sahabatnya dan yang mengikuti mereka dengan baik hingga hari kiamat.Amma ba’du





Taqabbalallahu minna waminkum - semoga Allah menerima amal kami dan
kalian








Di dalam berposting tidak
dapat dielakan ada perbezaan pendapat dan semoga itu tidak menjadikan permusuhan dan dosa berpanjangan sesama kita. 

Sempena hari mulia, Aidilfitri saya menyusun jari sepuluh memohon ampun dan maaf di atas sebarang keterlanjuran bahasa dan sedia juga memaafkan pihak yang lain.

Semoga perjuangan mencari kebenaran diteruskan.




# Lebih baik jadi orang biasa-biasa dari menjadi ulama dan mufti seperti tikus membaiki labu. 

TIDAK PERLU PARTI LAMA ATAU BARU UNTUK TUN

Isu sekarang atau satu persaolan samada perlu Tun Dr Mahathir menubuhkan parti baru kini mula diperkatakan dan antara yang akan menjadi topik popular di awal Syawal ini.

Jika tidak tubuh parti baru, mana landasan politik yang mahu digunapakai - penyokong Tun agak keberatan untuk sokong atau menyertai DAP, PAN dan PKR...terasa geli dan berat (?)
Sekadar bekerjasama - mungkin boleh.

Jika tubuh parti baru sekadar untuk menumbangkan Najib, ia tidak akan tercapai kerana missi kena tumpaskan UMNO sebelum tumpaskan Najib. Untuk menumpas UMNO, ia bukan satu kerja mudah...
Jangan seperti PKR yang ditubuhkan sekadar untuk "kebajikan" Anwar yang kini masih diteruskan oleh Azizah anak beranak...

Tubuh parti baru - tetap dinamakan parti pembangkang, tetap dinamakan serpihan UMNO, tetap dinamakan parti golongan orang kecewa, tetap difitnah untuk menaikkan Mukhriz (!!!!)

Adalah lebih baik Mahathir berterusan seperti sekarang, bercakap perkara benar dan memberi sokongan moral pada yang sehaluan. Sudah bukan lagi menjadi tanggungjawab untuk Tun lead atau turun padang. Itu kerja anak muda, kerja generasi sekarang.

Biarlah Pakatan Harapan berpakat sesama mereka samada bersama atau tanpa PAS kerana perjuangan yang tidak ikhlas - tidak akan membawa dan sampai ke mana-mana. Itulah gambaran pakatan Harapan sekarang yang tidor satu kelambu tetapi mimpi lain-lain sehingga mereka gagal bersatu dalam perkara dan saat yang perlu.
Jika di pilihanraya, untuk memang dan tumpaskan BN pun mereka tidak boleh bersatu, bagaimana jika di ambang kuasa (?)
Bagaimana mahu mendidik dan menyedarkan rakyat yang begitu ramai melaut sedangkan sekumpulan pembangkang yang boleh dikumpulkan dalam satu baldi ini pun tidak dapat disatukan.
Jangan nak jatuhkan Najib, nak sentuh bayang Najib pun tak mampu.

Untuk Najib dan UMNO - yang patut menghukum dan mengadili mereka bukan Tun Dr Mahathir tetapi rakyat.

1MDB dan yang berkaitan dengannya sudah diumpamakan bangkai gajah yang tidak boleh ditutup dengan nyiru. Lambat laun akan terhidu juga oleh orang luar bandar...
Biarlah rakyat Malaysia yang mengaku cerdik ini merasai pengalaman masa hadapan secara realiti samada untuk terus memilih UMNO atau menolaknya.

Monday, July 4, 2016

RAYA RAYA JUGA, RAKYAT TIDAK MAAFKAN NAJIB....TU NAK HABAQ AWAI AWAI...

SELAMAT HARI RAYA

APAKAH RAKYAT AKAN MAAFKAN NAJIB, UMNO DAN BARISAN NASIONAL...


LIM GUAN ENG SUDAH DIMAAFKAN KERANA DIA SUDAH DIDAKWA, MAHKAMAH AKAN MENENTUKAN... 

TUN DR MAHATHIR SUDAH DIMAAFKAN KERANA SEGALA KEMUDAHANNYA DITARIK BALIK...

ANWAR SUDAH DIMAAFKAN, DIA DIPENJARA KINI...

MUHYIDDIN, MUKHRIZ DAN SHAFIE SUDAH DIMAAFKAN, KERANA MEREKA SUDAH DIPECAT DAN DIGANTUNG KEAHLIAN....,KELUAR UMNO. 

HUSNI JUST UNIT, WAHID OMAR SUDAH DIMAAFKAN KERANA MENINGGALKAN SEGALA PANGKAT, KEMEWAHAN, PENGARUH DAN KUASA DALAM MENCARI KEREDHAAN SEDANGKAN ORANG LAIN MASIH MENGEJAR DAN MENGEPUNG PANGKAT, KUASA DAN PENGARUH...

Masih ramai yang belum dimaafkan, Hadi Awang, Haron Din, Nik Abduh, Khaled Nordin, Zahid Hamidi, Hishamuddin, Kj, Rahman Dahlan, Nazeri, Salleh Keruak...

Yang mahu dimaafkan sewajarnya berada di tempat dan kedudukannya yang hakiki...





Sunday, July 3, 2016

LIM GUAN ENG AND DRAGON DANCE...




Dalam isu 1MDB dan yang bersangkutan dengannya, termasuk "derma"....  bertahun lamanya kita rakyat melihat adegan adengan yang wajar dan tidak wajar bukan sahaja kepada batang tubuh Najib tetapi dilibatkan kerajaan, rakyat dan parti.

Pelbagai perubahan telah berlaku kepada parti dan kerajaan...boleh ditafsir sebagai tambah baik atau kerosakan...terpulang di mana posisi anda!

Sasaran utama yang lambat laun akan terkait tidak terkecuali Tun Dr Mahathir Mohamad yang dilihat perjuangannya tidak bernoktah... Siasatan di 7 negara peringkat antarabangsa antara jurucakap Mahathir (?)

PAS sudah masuk kandang,  PKR goyah berpuak,  Mat Sabu bukan susah untuk dikendalikan. Muhyiddin dan Mukhriz masih teraba raba mencari halatuju.

Yang sedikit liat hanya DAP,  kebetulan ada kes special untuk lim guan eng...

Dengan segala kekuatan dan kebijaksanaan politik yang mewakili majoriti kaum cina,  lim guan eng tidak keseorangan bersolidariti tarian naga... Bermula dengan satu kejutan derma 1juta dalam 21jam...tak tahu pula masuk akaun siapa?
Seperti Najib,  kerajaan negeri,  rakyat dan parti dilibatkan...


Oleh kerana sudah ada contoh,  kenapa asyik tuding jari hingga lupa diri - lim guan eng sekadar menari ikut gendang.

Dunia juga sedang memerhati kita...






TIADA ALASAN LAGI UNTUK SAMAN ATAU DISAMAN BUAT PEMIMPIN UMNO

Dan berikutan sumbangan lebih RM1 juta dapat dikumpulkan hanya dalam tempoh 21 jam, ia jelas membuktikan lebih ramai yang ikhlas hati untuk menghulurkan sumbangan serta sama sekali tidak terbeban dengan huluran yang mereka lakukan.- shahbudin dot com

Kejayaan lim guan eng itu sangat baik untuk dijadikan contoh kepada

mana-mana pemimpin yang akan berhadapan dengan mahkamah.

Terutama pemimpin UMNO yang mempunyai 3 juta keahlian dan jutaan lagi penyokong terutama yang tinggal di Sarawak, Kuala Kangsar dan Sungai Besar sudah tentu dengan suci hati dan bersegera mereka untuk menderma jika diminta.

Pemimpin UMNO khususnya sudah tentu tidak mempunyai sebarang alasan lagi untuk takut ke mahkamah !!! samada mengambil tindakan saman atau disaman....

Baru baru ini Tun Dr Mahathir, Ainina dan Khairudin ada menyaman seorang pemimpin utama UMNO, agaknya kaedah ini boleh dipakai oleh pemimpin umno tersebut. Cuba, try test tengok...Admin sendiri akan sumbangkan RM100 jika diminta bagi membolehkan kes dipercepatkan sebutan dan perbicaraan...

Yang paling rugi, malang dan dikasihani tentunya Mahathir kerana dia tiada penyokong untuk menderma !!!

Saturday, July 2, 2016

KENA BERI SOKONGAN MORAL KEPADA LIM GUAN ENG KERANA DIA SEDANG DI ADILI...

Dari segi perjuangan politik, memang hilang akal untuk sokong DAP tetapi dari segi berpolitik, DAP parti yang paling stabil dan bersih dari segi salahgunakuasa dan penipuan..

Lim Guan Eng masih belum bersalah sehingga dibuktikan bersalah dan dihukum oleh mahkamah (?)
Tuduhan liar di luar adakah satu fitnah (?)

Kenapa agaknya ada Pemimpin UMNO yang beribu kali mengelak ke mahkamah untuk membersihkan diri (?)
Sekadar menafikan - masih belum bersih malah makin nampak berlumut dan berdaki, tak ada seri.. (!)

Ukuran rasuah atau tidak parti tersebut kerana semua rasuah di Malaysia dipantau oleh SPRM, setakat ini berapa kes sudah yang melibatkan pemimpin DAP (?)

Waras akal juga memang menyokong tindakan SPRM menyiasat lim guan eng dan atas arahan AG, mereka membuat tahanan ke atas lim guan eng dan AG sendiri melakukan pendakwaan.

Sokongan kepada lim guan eng kini tertumpu kepada keberaniannya untuk berhadapan dengan mahkamah dan simpati kepadanya kerana kes yang lebih besar dari itu masih bebas di luar sana. Kenapa ada pendakwaan terpilih (?)

Adakah jika kita menyokong lim guan eng akan kekurangan dan hilang identiti Melayu dan Islam (?)

Apakah lim guan eng hilang kecinaannya dan kekafirannya apabila dia menyokong Pendek binti Ahmad nenek kepada Noryati binti Mohamad Yusop mangsa rogol yang terlibat dalam kes lawan Rahim Tamby Chik (?)

BELI DENGAN HARGA SEMASA


Friday, July 1, 2016

SALAH STRATEGI... TAK PASAL PASAL LIM GUAN ENG DAPAT EXTRA SOKONGAN

Terlebih publisiti yang diberikan oleh juak, cai dan pendedak akhirnya makan
diri... Lim guan eng yang mahu dibenci kini jadi wira..

RM sejuta lebih dipungut dalam tempoh 21 jam merupakan rekod pungutan dan yang lebih penting rekod sokongan yang cukup padu gara gara dakwaan tersebut dianggap konspirasi politik.

Jika kes ini dijalankan seperti biasa oleh SPRM tanpa adu domba dan hingar bingar politik sudah tentu simpati dan sokongan kepada lim guan eng tidak sehebat ini.

Gesaan supaya lim guan eng bercuti atau berundur juga terbantut kerana perkara yang sama tidak ditunjukan oleh Najib ketika disiasat.

Lim Guan Eng tidak mempunyai sedikitpun kuasa untuk merubah apa apa perkara dalam kes nya sebagai alasan terbaik untuk dia terus kekal sebagai Ketua Menteri berbeza dengan Najib yang terus kekal PM dan melakukan sesuatu yang akan dicatat sejarah sebagai "luar biasa".

Lim guan eng akan terhukum,  antara yang boleh menyelamatkannya ialah menguasai Puterajaya. Inilah suntikan semangat yang telah diberi oleh BN kepada pembangkang tanpa sedar.

Menguasai Puterajaya sekaligus memberi harapan baru kepada Wan Azizah dan PKR dalam pembebasan awal Anwar.

Kini pendedak,  juak dan cai sedang meniupkan sentimen rakyat Pulau Pinang mahu hAlau lim guan eng dari PP kerana dia bukan anak jati.
Apakah rakyat Pulau Pinang terlupa yang boleh undurkan lim guan eng mesti melalui pilihanraya (?)
Bukankah meminta Lim guang eng berundur merupakan satu kesalahan dan mensabotaj ekonomi negeri (?)
dan lebih penting apakah lim guan eng masih tidak menjawab beberapa saolan rakyat atau dia lari dari disoal siasat wartawan (?)
dan aDakah lim guan eng memanggil polis untuk menyiasat Mereka mereka yang memanggilnya tokong (?)
dan berapa pula derma yang diterima masuk dalam akaun peribadinya (?)

Lim guan eng,  hang pi mana... Berapa lama,  berapa jauh hang boleh lari...