Google+ Followers

Saturday, October 29, 2016

SARAN AHLI PAS PAKAI BAJU MERAH...

nak berhimpun,  nak luahka....

Buat tarikh masing masing..
Jika ada persamaan tarikh..
PDRM kuasa mutlak kata putus..

Baju Bersih
Baju Merah
Baju Hitam..
Serban Putih..
Serban Hijau..
Baju Kotor...

Yang Baju Merah sebok nak sama tarikh kenapa?
Takut buat sendiri tak ada orang?
Saja nak gaduh?
Gila publisiti...

Dicadangkan BERSIH5 pinda tarikh lain..
Tengok ada tak orang gila pun nak tarikh tu

Kj kata dia ok kalau pemuda nak ikut baju merah asal tidak buat huru hara?
Macamana Kj boleh jamin?  Hakikatnya matlamat utama baju merah nak gaduh?
Elok sarankan ahli PAS juga sertai dengan pakai baju merah... Hadi should be no problem?

Akhir kalam... Matlamat semua nak cari sokongan,  tunggu dan lihat siapa yang dapat lebih simpati,  lebih penyokong,  lebih undi...

BERSATU MAKIN LAYU (?)

Nak tulis panjang panjang pun tak ada ilmu,  tak ada info.

Lebih baik baca apa yang ditulis bijak pandai, hasilnya,  boleh tersenyum sampai ke malam.

Persaolannya kerajaan sekarang, umno adakah semakin kukuh dan kuat berbanding dua tahun yang lepas.

Cakap dengan jujur.




Assalamualaikum semua rakan2 seperjuangan

1.Didalam perjuangan lebih2 lagi apabila PPBM ditubuhkan sudah semestinyalah ia mendapat perhatian oleh pelbagai pihak

2.Apabila sesebuah parti seperti PPBM diberi perhatian sudah semestinyalah ia juga akan ada pelbagai pihak cuba untuk menunjukkan kebolehan atau cuba menjadi sebahagian dalam apa2 gerakan

3.Ia adalah baik kerana ini menunjukkan PPBM mendapat tempat dihati rakyat

4.Tetapi didalam mengurus sebuah parti terutamanya PPBM,kepimpinan terutamanya Tun Mahathir-TSMY-Ds Mukriz serta Pusat akan berhati2 didalam membentuk/melantik pegawai2 parti

5.Ia tidak boleh hanya dilantik atas dasar popular semata,ada pelbagai kritiria yang mereka akan timbang

6.Saya terpanggil untuk berkongsi secara berkhemah bagi membentuk satu POLA PEMIKIRAN kepada kita sebagai penyokong & rakyat kebanyakan dalam memerhati gerakan serta perkembangan PPBM muktahir ini

7.Penyokong PPBM perlu terus memberi sokongan moral serta mengikut landasan kepimpinan yang benar

8.Segala arahan atau maklumat mestilah diselidik dan apa2 yang melibatkan nama PPBM atau apa2 sahaja dengan nama Parti Pribumi Bersatu mestilah dikeluarkan oleh Kepimpinan Pusat

10.Saya banyak ditanya secara talipon dan juga whatsaap tentang apa2 berkaitan PPBM Selangor yang adakala memerlukan saya memberi penjelasan bermula dari awal agar yang bertanya faham,ia adakala memakan masa yang agak panjang untuk menerangkan satu persatu

11.Dengan ini jika saya sebagai Timbalan Pendaftar Selangor yang dilantik boleh diyakini untuk menyampaikan mesej,besar harapan saya terutamanya ahli,penyokong & rakyat Selangor amnya rujuklah kepimpinan PPBM yang sah sebelum melakukan apa2 gerakan kerana ditakuti akan menyebabkan imej PPBM dikemudian hari tampak lemah dalam mengemudi parti

12.Parti mestilah dikemudi atau memberi apa2 arahan & ahli pula mestilah bijak menilai sesebuah gerakan melibatkan nama PPBM,siapa yang memberi arah ? (melibatkan nama PPBM) mestilah datangnya dari kepimpinan PPBM yang sah

13.Dengan ini diharap dimasa hadapan PPBM akan menjadi sebuah parti yang didokong oleh ahli2 yang BERDISIPLIN

14.Moga kepimpinan Tun mahathir - TSMY - Ds Mukriz serta kepimpinan Pusat yang terpilih dihormati

15.Mana2 gerakan atau individu2 yang cuba mencemar nama baik PPBM secara berterusan adalah tidak mencerminkan sebagai ahli/penyokong yang baik kepada PPBM

Sekian Terima Kasih

Nizam Adham
Timbalan Pendaftar Selangor

Friday, October 28, 2016

NAJIB AKUI PERJUANGAN UMNO KINI SUDAH BERBEZA...

Apa bezanya?



Joke 让你笑一笑:
SUATU HARI ABU KELUAR KE KEDAI UNTUK MEMBELI SELIPAR RM10 ...

*ABU* : Tauke,, selipar RM 10 ada kah ???

*TAUKE* : Ada....Nahh....
(Abu pun memberi RM10 nya)

*TAUKE* : Tambah 60 sen lagi ...

*ABU* : Apa hal 60 sen ???

*TAUKE* : G.S.T lah ...

*ABU* : Apa itu G.S.T ???

*TAUKE* : Goverment Suruh Tambah ...

*ABU* : Kalau tak tambah ???

*TAUKE* : Government Suruh Tampar ...

*ABU* : Kalau saya elak ???

*TAUKE* : Government Suruh Tendang ...

*ABU* : Kalau saya lari ???

*TAUKE* : Government Suruh Tangkap ...

*ABU* : Kalau saya telampau laju ???

*TAUKE* : Government Suruh Tembak ...

*ABU* : Kalau saya Mati ???

*TAUKE* : Government Suruh Tanam ...

*ABU* : Nanti siapa jaga saya punya anak Bini ???

*TAUKE* : Government Semua Tanggung ...

*ABU* : Pakai apa tanggung ???

*TAUKE* : BR1M lah ...



BERSIH JANGAN BIADAB DAN SUSAHKAN RAKYAT





Jika benar BERSIH gagal mematuhi peruntukan undang-undang untuk berhimpun, setiap rakyat wajar mengutuk dan memboikotnya.

Mana mana parti atau individu seperti Tun Dr Mahathir dan BERSATU wajar menjauhinya walau apa jua alasan.

Baju Merah juga jika tidak mengikut Undang-Undang dan Peratoran dan sengaja mahu membuat provokasi ke atas BERSIH wajar ditentang dan dikutuk - UMNO harus bertanggungjawab jika berlaku rusuhan,  kecederaan dan kematian.
Tanpa sokongan umno,  baju merah tidak akan berani dan melampau.



Tiada siapapun mengatasi undang undang terutama tentang keselamatan walaupun kita tahu apa pihak yang salahurus undang-undang untuk kekebalan dirinya.


KPN SEWAJARNYA TIDAK MENYELAR BERSIH KERANA TEMPOH NOTIS 10 HARI BELUM LAGI MELEPASI TARIKH PERHIMPUNAN... 


UMNO, PAS DAN BERSATU JANGAN BEREBUT SANGAT NAK JADI HERO MELAYU...







Sedangkan akhlak dan kehidupan tidak selaras dengan Islam.





Muhd Zaki Aminudin:
1. Mendengar berita kematian:


Melayu : Alfatihah
Islam : Innalillahi wa inna ilaihi rojiun

2. Usung jenazah


Melayu :
Baca al fatihah sambil usung jenazah. Jenazah akan ditanam di tempat yang keluarga request. Contoh meninggal dunia di Sarawak, tapi disebabkan keluarga di selangor maka jenazah akan dibawa pulang ke selangor untuk dikebumikan.

Islam :
Usung seperti biasa tanpa ada sebarang bacaan dan percepatkan hantar jenazah ke kuburan bukan perlambatkan dengan bacaan tertentu. Jenazah ditanam di tempat perkuburan yang paling hampir dengan jenazah yang meninggal dunia.

3. Tanam jenazah


Melayu :
– Jirus air dengan jug yang diikat kain putih
– Tabur bunga
– Tabur batu

Islam :
Tiada sebarang jirusan air. Jika jirus air atas alasan untuk melembapkan tanah tidak mengapa namun jika air dijirus agar mayat sejuk maka ini kepercayaan yang merosakkan aqidah.

4. Kubur jenazah


Melayu :
– Kubur dihias bagai pengantin
– Kubur ada bangunan
– Kubur ada nama, tarikh hidup dan mati
– Ada pakej upah baca Al Quran
– Batu nisan 2
– Kubur dijadikan masjid tempat beribadah dan meminta
– Perlu beri wang kepada orang solat jenazah
– Perlu beri wang kepada penggali kubur
– Perlu sediakan wang sekurang kurangnya $ 1000…MasyaAllah.

Islam :
– Kubur tidak ditinggikan malah diratakan, tiada hiasan.
– Kubur tiada bangunan
– Kubur tiada sebarang kapur, nama, tarikh hidup dan mati
– Tiada upah bacaan Al Quran di kuburan
– Batu nisan 1
– Tempat beribadah di masjid bukan di kuburan
– Tiada wang pun diperlukan kerana tugas uruskan jenazah *FARDHU KIFAYAH* bagi umat islam.

5. Kenduri arwah


Melayu :
Keluarga si mati buat upacara ritual kenduri bagi arwah dengan bacaan tertentu, doa tertentu, surah Yasin sambil dihadiri tekong tahlilan arwah bagi mengisi perut tetamu dengan juadah makanan walau keadaan susah dan terpaksa. Bersedekah tidak salah dengan meluruskan niat.

Dilakukan selama 7 hari, 40 hari dan 100 hari atas kepercayaan agar mayat tidak diseksa dan tidak disoal di dalam kubur.

Ritual seperti ini adalah milik agama *HINDU*

Islam :
Tiada kenduri buat jenazah. Yang ada ialah mendoakan jenazah di mana saja berada.

Allahummaghfirlahu warhamhu waafihi wa’fuanhu ( jenazah lelaki )
Allahummafirlaha warhamha waafihi wa’fuanha ( Jenazah wanita)
Jiran terdekat memberikan makanan kepada keluarga si mati kerana mereka sedang berada di dalam kesusahan dan kesedihan.

6. Talqin


Melayu :
Talqin akan dibaca di atas kubur oleh imam yang diupah. Imam akan berikan jawapan bocor kepada si mati untuk jawab soalan kubur. Imam dan makmum duduk di atas kubur sambil imam membaca talqin dengan menyebut nama fulan / fulanah binti ibu.

Islam :
Tidak ada sebarang talqin bocorkan jawapan kepada jenazah. Kerana jenazah sudah membawa amalannya sendiri untuk menjawab soalan di kubur. Luruskan niat jika talqin sebagai dakwah untuk saling mengingati hari kematian akan tiba kepada yang menziarahi si mati di kuburan itu tidak mejadi kesalahan, kerana Allah ingin kita saling mengingati tentang hari kematian.

Berlapang dada , renungkankah…Melayu sekadar bangsa dan islam itu akidah kita..

Jadikan pesan Nabi SAW dlm hadis sebagai panduan:-

“Barangsiapa membuat suatu perkara baru dalam urusan kami ini (urusan agama) yang tidak ada asalnya, maka perkara tersebut tertolak” (HR. Bukhari no. 2697 dan Muslim no. 1718)

Thursday, October 27, 2016

Wednesday, October 26, 2016

NASI LEMAK ANAK DARA VS NASI LEMAK ROSMAH

Baju kuning,  baju merah dan baju hitam lepas penat ber reformasi,  ber transformasi boleh rehat,  teh tarik dengan nasi lemak.. 










*MACAM-MACAM GILA*

Hari ini dengar cerita ada satu lagi *GANG* wujud, iaitu *GANG BAJU HITAM*yang di ketuai oleh *KHAIRUL AZWAN HARUN @  AZWAN BRO* iaitu seorang *NAIB KETUA PEMUDA UMNO MALAYSIA*.

Kurang pasti pula apa tujuan wujudnya *GANG HITAM* ini selepas wujudnya *GANG MERAH*.

*GANG MERAH* yang di ketuai oleh *JAMAL PAK TONGKOL* adalah seorang *KETUA UMNO BAHAGIAN SUNGAI BESAR*

Apa *PERSAMAAN MEREKA*? .... Kedua-duanya adalah *ORANG KUAT UMNO*.

Apa *TUJUANNYA*.... Hanya untuk membuat *PORAK PERANDA* setelah *KETUA UMNO BAHAGIAN SUNGAI BESAR* itu *GAGAL* untuk mencetuskan *HURU HARA* agar Najib dapat *MENGISTIHARKAN DARURAT* melalui *AKTA MKN*.

Berapa sen lah mangkuk-mangkuk tepen ini di bayar agaknya....kalau mereka menafikan bahawa mereka di bayar maka kita kena siasatlah *KEWANGAN* mereka.

*GANG HITAM* ini katanya juga ingin menggempur *BERSIH 5*, ini satu *MASALAH MENTAL* kalau ianya benar...kerana *AZWAN BRO* itu tidak faham *HAK-HAK RAKYAT YANG MENYERTAI BERSIH 5* itu adalah *TERMAKTUB DI DALAM PERLEMBAGAAN NEGARA PERKARA 10(1)*.

Nasehat saya kepada *AZWAN BRO* tu janganlah hendak menunjuk *HERO*, kerana kalau *BARISAN NASIONAL* kalah dalam PRU akan datang, anda akan menjadi *MARKING MARK* untuk di bawa ke muka pengadilan.

*SAJA NAK TANYA* rumah berjuta , kereta-kereta mewah dan harta-harta anda itu datang dari mana, emak bapak tak kaya mana, takkan *MENABUNG DARI KECIL JUGA*

*SHUKUR MOHAMAD*
(ahli *PPBM* seumur hidup)








Hari Ini  Di Umumkan Bahawa Perjanjian Penjualan MISL Anak Syarikat MISC Milik Petronas Kpd Sykt Bukan Melayu Sudah Termeterai Semalam.

Lesen Logistic Ketenteraan Negara & Lesen Logistic Halal Milik Sykt Berkepentingan Melayu Ini Kini Bertukar Tangan Kpd Sykt Bukan Melayu.

Loo Hooi Keat adalah Pemilik Terbaru MISL. 

http://www.bursamalaysia.com/market/listed-companies/company-announcements/5239897




















Tuesday, October 25, 2016

APA STATUS BERSIH, HALAL KE HARAM

Bermula dengan Rahman Dahlan yang akan mengambil tindakan (mengugut)  ke atas syarikat dapat projek kerajaan yang menyokong BERSIH, diikuti dengan Zahid Hamidi yang bernada sama.. 

Sekarang ni siapa ikut cakap siapa (?) Seolah Zahid akur dengan Rahman Dahlan. 

Jangan kelirukan rakyat. 
Adakah BERSIH itu halal atau tidak? 
Perhimpunan BERSIH5 November nanti halal atau tidak? 
Rakyat nak tahu status? 

Kalau Perhimpunan BERSIH haram,  istiharkan,  tangkap mereka yang terlibat, itu baru nama kerajaan.. 

Kalau halal,  tidak ada sebabnya ia dianggap mengancam keamanan,  jika halal tidak ada sebab nak ugut kecualilah syarikat tersebut dapat projek secara rasuah!!! 

Kalau dapat projek secara rasuah,  beranikah Rahman Dahlan dan Zahid bertindak? 
Kalau dapat secara rasuah,  siapa yang terlibat?  Di bawah Kementerian mana?  Siapa Menterinya? 

Kalau dapat projek secara sah dan layak,  kenapa pula nak ugut. 

Baju Merah sah ke tidak?  Siapa di belakang?  Siapa petualang?  Bila Zahid nak cari dalangnya?  Bila mudin nak kejar sampai ke lubang cacing.. Atau dalangnya sudah pun diketahui??? 

Rengkas cerita,  bila buka mulut jangan sampai rakyat tahu,  pemimpin nak kencing. 

KJ PALING LAYAK, SESUAI MENERUSKAN LEGACY NAJIB MEMAKMURKAN NEGARA



Sebut tentang pengganti Najib,  tidak ada yang lebih baik selain Kj. 

Zahid dan Hishamuddin terlalu tua untu menunggu bagi menggantikan Najib,  paling tidak Najib akan terus jadi Presiden parti dan PM  selama 15-20 tahun lagi. 

Walaupun mungkin tidak sampai kiamat seperti saranan Adenan Satem tetapi sekurang kurangnya dalam tempoh 15-20 tahun,  Tun Dr Mahathir, Muhyiddin,  lim kit siang dan Anwar sudah tiada. 

Yang tinggal hanya Mukhriz - Kj boleh handle. 

Dalam hal hal mengurus negara, 1MDB dan lain lain legacy Najib yang sama handalnya,  seirama adalah Kj - pengalaman semasa di tingkat 4, Kj boleh teruskan. 
Bukan sahaja Kj,  bakat semulajadi exco Pemuda untuk menguruskan dan melicinkan negara bukan satu masalah besar. 

KITA BELUM DARURAT UNTUK ALASAN HALAL MAKAN BABI/RASUAH

Copy paste di bawah tak bace pun tak apa.  Tak ada isi sekadar putar belit fakta. 

Bolehkah yang haram dihalalkan sekadar menukar istulah dan bahasa. 

Apakah perhimpunan BERSIH salah di sisi undang-undang.  Kalau dah dapat permit polis,  apalagi dok maracau macam baju merah mabuk todi. 

Tun bukan lagi ahli umno,  sudah tiada kaitan,  putus hubungan.. Hari ini jadi pesaing untuk ambil alih peranan umno. 
Yang masih sokong umno adalah akar umbi yang menerima rasuah sebagai sudah jadi budaya dan amalan umno kini. 
Yang memimpin adalah Barisan Dedak.

Apakah Najib mula jadi PM dan Presiden secara demokrasi atau rampas kuasa (?)





#SuaraMerdeka:

*SURAT TERBUKA KEPADA DR. MAHATHIR*
Oleh:  Azman Hussin

KEHADAPAN Tun Dr Mahathir,

Pada tahun 2001, dalam menghadapi gelombang Reformasi, tuan pernah berkata, “Apakah untuk mendaulatkan pemerintahan mengikut undang-undang, maka mereka perlu bertindak menyalahi undang-undang dengan merusuh di jalan-jalan raya, menyekat perjalanan kereta, memaksa kedai-kedai ditutup dan mengganggu  keamanan rakyat?”

Itu petikan ucapan tuan di Perhimpunan Agung UMNO pada 21 Julai 2001, di Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur, yang telah dibukukan dengan tajuk Melayu Mudah Lupa (Pelanduk Publications, 2001).

Hari ini tuan pula yang bersekongkol dengan golongan yang tuan kecam untuk menjatuhkan kerajaan yang sedia ada, hanya kerana tidak bersetuju dengan cara Datuk Seri Najib mengurus negeri, YAB Perdana Menteri kononnya menyeleweng wang negara. Hari ini tuan menggalakkan perkara yang sama, iaitu melakukan tunjuk perasaan dan demonstrasi untuk menyuarakan bantahan.

Tidakkan perkara ini pelik, tuan?

Tuan boleh menyatakan situasi dahulu tidak sama dengan apa yang berlaku hari ini. Perdana Menteri melampaui batas dengan menggelapkan wang negara berbilion-bilion. Ia tidak sama dengan apa yang tuan hadapi dahulu. Itu mungkin hujah-hujah naive tuan.

Tetapi, baca pula ucapan Dato’ Seri Anwar Ibrahim dalam pesanannya buat rakyat Malaysia ketika itu. Kata beliau, “Apa upaya pemimpin untuk membanteras rasuah sekiranya beliau sendiri meluluskan RM1.8 bilion untuk syarikat anaknya sendiri. Bagaimana beliau boleh menghapuskan rasuah apabila beliau menolak ke tepi bukti perlakuan rasuah seorang menteri kanan, padahal bukti tersebut disokong dengan dokumen di mana menteri tersebut menerima hadiah, wang dan saham?”

Tuan boleh menjawab itu hanya tuduhan tidak berasas DS Anwar Ibrahim, tetapi apa yang didakwa ke atas DS Najib juga adalah satu tuduhan dan andaiam sahaja, tuan.

Jika tuduhan-tuduhan seperti ini dijadikan hujah, maka individu pertama yang patut digulingkan secara tidak demokratik adalah tuan sendiri pada suatu ketika dahulu.

Malahan dakwaan-dakwaan ke atas tuan lebih dahsyat dan lebih banyak lagi berbanding Perdana Menteri hari ini, yang tidak mahu saya ulangi lagi tuduhan-tuduhan itu di sini.

Merenung tindakan-tindakan tuan sehingga ke hari ini, ia boleh membawa anggapan kepada orang awam, bahawa tuan adalah Machiavelli yang sanggup menunggang apa saja untuk sampai ke matlamat tuan, untuk mencapai kepentingan-kepentingan kroni tertentu dan kehendak peribadi tuan.

Kenapa saya berkata begitu? Sebab tindakan-tindakan tuan hari ini sudah terlalu jauh dengan apa yang pernah tuan pegang dan propagated dahulu. Apakah agenda sebenar yang tuan telah deklarasikan sebagai menyelamatkan Malaysia?

Apakah yang tuan mahu selamatkan, sedangkan tindakan-tindakan tuan hari ini bakal merosakkan lagi negara tercinta ini? Apakah tidak menjahanamkan negara dengan menyerang Perdana Menteri sepanjang masa sehingga melibatkan campur-tangan kuasa-kuasa asing terutama media? Realiti ini pernah tuan sebutkan dahulu, dan ia boleh disemak dalam ucapan-ucapan tuan ketika menangkis serangan Anwar Ibrahim.

Contohnya, Tuan pernah berkata, di perhimpunan yang sama, “pemerintahan menjadi lemah dan tidak dapat bertindak dengan tegas. Tekanan ke atas pemerintah boleh dibuat oleh sesiapa sahaja, termasuk orang asing. Dengan itu, bukan sahaja pemulihan ekonomi tidak dapat dijayakan, tetapi kebebasan yang begitu dibanggakan dahulu pun hampir tiada lagi. Inilah hasilnya daripada reformasi dan demonstrasi jalanan. Apakah kita hendak melihat semua ini dibawa ke negara kita oleh puak reformasi ini?”

Saya bersetuju dengan tuan. Apabila pemerintah lemah akibat pemberontakan rakyatnya sendiri, negara akan mudah diperkotak-katikkan. Pelbagai puak, sama ada daripada dalam atau luar, yang berniat jahat akan mengambil kesempatan di atas ketidakstabilan politik negara. Akan ada puak yang akan menangguk di air keruh.

Perkara ini sebenarnya sedang berlaku. Tuan pun tahu dan sedar bukan? Tidak logik jika tuan tidak menyedari bahawa DAP hanya mahu memanipulasi tindakan tuan untuk menjatuhkan kerajaan Melayu Islam, sedangkan pada masa dahulu, tuan jugalah yang memberi amaran akan ancaman DAP ini kepada orang-orang Melayu yang tuan kata lapar dedak? Tuan lebih tahu perkara ini berbanding orang lain. Saya hanya mengingatkan agar jangan mudah lupa!!

Tuan, pelbagai pihak sedang bersatu dalam pakatan politik yang disertai oleh tuan, sama ada sekularis, liberalis, pluralis, LGBT, sosialis-komunis dan sebagainya. Mereka ini sedang memanipulasi tuan, menjadikan tuan sebagai kayu hulu kapak untuk menebang pokok kayu jati Melayu..

Tuan sendiri tentu sedar yang tuan sedang diperkuda dan dikeldaikan, tetapi tuan menerimanya asalkan kehendak tuan untuk menjatuhkan Perdana Menteri tercapai.

Tindakan-tindakan tuan ini seolah-olah tuan adalah desperado, sehingga saya terpaksa membenarkan tuduhan-tuduhan yang diperkatakan oleh ramai orang bahawa tuan ini sebenarnya mahu menyelamatkan legasi politik dan empayar perniagaan kroni-kroni tuan yang terancam dengan pentadbiran baru. Kononnya empayar perniagaan kroni-kroni tuan terjejas teruk, dan mereka adalah dalang sebenar di sebalik tindakan tuan di hari ini.

Tuan boleh mendakwa tuan bertindak untuk menyelamatkan negara, tetapi tuan juga tidak dapat menutup hakikat sebenar bahawa tindakan tuan itu telah menghancurkan lagi negara ini.

Apakah kesalahan besar yang dilakukan Perdana Menteri sehingga tindakan tuan begitu keras dan melampau?

Mari kita renungkan keadaan ini pula.

Suatu masa dahulu spekulator matawang, George Soros menuduh pentadbiran Malaysia di bawah tuan terdapat pelbagai penyelewengan, rasuah dan kronisme yang melibatkan angka berbilion-bilion, yang menyebabkan ekonomi dan matawang negara tidak sihat dan mudah diserang. Itu jugalah kecaman Anwar Ibrahim ke atas tuan.

Ia ada logiknya. Tetapi rakyat Malaysia ketika itu, tetap mempertahan tuan untuk menyelamatkan negara. Bayangkan jika rakyat dan UMNO berpaling tadah kerana terpengaruh dengan dakwaan tersebut, sudah tentu negara ini akan terpaksa tunduk kepada IMF seperti ancaman tuan.

Saya fikir, begitu jugalah sepatutnya tuan bertindak hari ini, jika benar Perdana Menteri menyeleweng sekalipun. Ini terpaksa dilakukan bukan kerana mahu menyelamatkan Perdana Menteri, tetapi untuk menyelamatkan negara sebagaimana rakyat suatu masa dahulu mahu menyelamatkan negara ini daripada campurtangan asing. Mereka bukan mahu menyelamatkan tuan, tetapi mereka terpaksa menyelamatkan tuan untuk menyelamatkan negara tercinta, walaupun mungkin tujuan tuan menyelamatkan negara adalah untuk menyelamatkan kroni-kroni tuan yang tergugat selepas matawang negara diserang hebat dan negara hampir muflis.

Ironinya, apa yang tuan lakukan hari ini adalah sebaliknya.

Apabila saya membelek-belek semua ucapan Anwar yang dibukukan di bawah tajuk Pesan Buat Rakyat Malaysia (tanpa penerbit) dan membandingkan apa yang tuan lakukan hari ini, saya percaya tuduhan-tuduhan Anwar Ibrahim bahawa tuan menyeleweng wang negara dan mengamalkan kapitalis-kronisme, adalah munasabah.

Ya, adalah tidak logik tindakan tuan begitu gila sehingga sanggup bersekongkol dengan musuh politik tuan sendiri dan mengundang campurtangan media-media asing, jika benar sekalipun Perdana Menteri bersalah dalam isu-isu yang tuan bangkitkan tolonglah berikan bukti.

Saya tidak fikir, jika benar sekalipun tuduhan-tuduhan tuan ke atas Perdana Menteri, negara akan bankrap kerana tuduhan-tuduhan ke atas tuan dahulu adalah lebih berat dan tragis dan hakikatnya negara tidak pula bankrap di bawah pentadbiran tuan.

Jika benar sekalipun Perdana Menteri bersalah, saya tidak percaya tuan sanggup meletakkan Perdana Menteri lebih bahaya daripada DAP kepada orang-orang Melayu berdasarkan prinsip tuan selama ini. Kuasa terlepas kepada cengkaman orang-orang bukan islam adalah lebih bahaya daripada ancaman yang tuan sebutkan di hari ini. Najib mesti digulingkan?

Apakah yang sebenarnya tuan sembunyikan di sebalik tindakan tuan ini? Itu persoalan sebenarnya, kerana adalah tidak logik tuan menyerang Perdana Menteri sebegitu nekad dengan menubuhkan parti baru, mengundang campurtangan asing dan meletakkan rakyat dalam keadaan berpecah-belah sehingga mudah diperbodoh dan diperkotak-katikkan?

Orang yang waras tidak akan mempercayai dakwaan tuan untuk menyelamatkan negara kerana adalah jelas natijah tindakan tuan itu adalah sebaliknya.

Saya cuba mencantum semua teka-teki ini, mencari klu atau pertunjuk kepada permasalahan ini. Mari kita lihat kemungkinan-kemungkinan ini.

Apakah benar negara ini sedang dicengkam kapitalis-kapitalis yang menjadi kaya-raya ketika tuan menjadi Perdana Menteri dahulu seperti yang berlegar dalam minda ramai orang? Maksud saya, adakah kerana kapitalis-kapitalis ini gagal menguasai ekonomi dan politik negara seperti dahulu, maka mereka mengeksplotasi tuan untuk menentang kerajaan hari ini?

Ramai orang berkata yang tuan menggunakan dasar-dasar pengswastaan untuk 'merompak' kekayaan negara dengan membahagikan projek-projek besar kepada kroni-kroni tuan itu. Apabila Perdana Menteri seterusnya cuba menamatkan kemungkaran ini, dengan menubuhkan 1MDB misalnya, kapitalis-kapitalis ini bertindak menyerang kerajaan dengan menggunakan orang-orang berpengaruh seperti tuan. Adakah benar begitu?

Maksudnya, tuan membangkitkan pelbagai isu ke atas Perdana Menteri untuk menarik sokongan rakyat kepada penentangan tuan, tetapi matlamat tuan adalah lain, iaitu menyelamatkan empayer perniagaan milek keluarga dan kroni-kroni tuan, yang mungkin juga tuan mempunyai kepentingan di dalamnya.

Saya mulai nampak dan faham kenapa kedudukan tuan begitu kuat dahulu walaupun terjadinya perpecahan selepas Anwar dipecat. Ya, apa yang patut dirisaukan jika tuan dapat memegang undi orang-orang Cina melalui kapitalis-kapitalis tadi yang menggunakan persatuan-persatuan bangsa mereka untuk mengalahkan UMNO?

Ya, tuan memberikan mereka kekayaan, dan mereka pula memberikan tuan sokongan politik dan harta bertimbun. Benarkah begitu?

Masih saya ingat sebelum PRU12, sahabat baik tuan, Tun Daim Zainuddin pernah meramalkan Penang, Perak dan Selangor akan tumbang kepada pembangkang. Ia benar-benar berlaku. Adakah kerana Tun Daim tahu yang kapitalis-kapitalis Cina ini sudah mengarahkan orang-orang Cina yang ramai di negeri-negeri tersebut menyokong pembangkang?

Atas alasan yang sama, kerana pengaruh tuan dan kapitalis-kapitalis itulah antara faktor orang-orang Cina beralih kepada pembangkang hari ini. Jangan lupa ucapan tuan yang tidak mahu BN menang dengan majoriti 2/3. Apa tuan sudah jadi nyanyok, pelupa?

Merumuskan semua ini, tuan telah menjatuhkan Perdana Menteri selepas tuan dan kini tuan mahu melakukan perkara yang sama ke atas Perdana Menteri seterusnya, adalah tidak salah jika saya beranggapan tuan sebenarnya melakukan itu semua ini kerana tuan tidak dapat memaksa Perdana-Perdana Menteri selepas tuan mengikut telunjuk dan kehendak tuan?

Dan apa kehendak tuan itu adalah apa yang dimahukan oleh kapitalis-kapitalis tadi.

Kekecewaan tuan tidak dapat menaikkan kerjaya politik anak tuan, Mukhriz, juga dikatakan antara faktor tuan bertindak giler2 seperti hari ini. Ia ada asasnya. Apabila seseorang itu tidak mempercayai sesiapa lagi untuk menjaga kepentingannya, tentulah orang itu akan mengharapkan anaknya sendiri untuk melakukannya.

Bangkai gajah tidak dapat ditutup dengan nyiru, tuan.

Tuan boleh bercakap apa sahaja, tetapi saya sebagai rakyat biasa di negara ini, tidak bodoh dan saya tidak akan menelannya bulat-bulat.

Tuan boleh katakan 1MDB adalah suatu masalah besar kepada negara, tetapi apa yang saya nampak 1MDBlah yang menimbulkan masalah kepada kroni-kroni tuan sehingga tuan mahu menggagalkannya. Negara tidak akan bankrap kerana 1MDB dan Perdana Menteri, tetapi serangan-serangan tuanlah yang boleh menjahanamkan negara tercinta ini.

Tuan boleh menentang apa saja, tetapi tuan tidak boleh menentang pegangan tuan sendiri selama ini, yang kini tuan sedang lakukan. Hakikatnya tuan sedang ditentang atau menentang prinsip-prinsip perjuangan tuan sendiri suatu masa dahulu.

Apa yang saya nampak, krisis yang berlaku hari ini adalah perang kapitalis melawan kerajaan yang tidak mahu tunduk kepada kemahuan mereka dengan menyelindungkan agenda ini di sebalik agenda menyelamatkan negara dan rakyat. Rakyat telah dikelirukan untuk memperjuang agenda kapitalis dengan meruntuhkan negara mereka sendiri supaya mudah tercampak ke dalam gaung penguasaan kapitalis yang tamak dan haloba.

Maka adalah sepatutnya saya sebagai warganegara biasa negara ini bertindak menentang tuan untuk mengelakkan agenda-agenda kapitalis di belakang tuan itu berjaya memonopoli ekonomi dan politik Malaysia.

Akhir kalam, saya ingin memetik kata-kata tuan sendiri, “Orang asing dan media mereka tidak ada niat baik terhadap kita. Mereka bukan ingin tukar kerajaan ini dengan kerajaan yang lebih adil dan demokratik. Yang mereka ingin lihat ialah negara kita ini mengalami nasib buruk seperti yang berlaku kepada negara-negara tertentu, di mana kerajaan tidak mampu menstabilkan negara, menjamin keselamatan dan memulihkan ekonomi. Mereka hanya ingin melihat kerosakan dan masalah yang menimpa negara lain menimpa negara kita juga. Mereka ingin kita menjadi
 ‘client state’, boneka kepada mereka.” buat selama-lamanya? Adakah tuan sudah lupa juga?

#SuaraMerdeka

Sunday, October 23, 2016

SUDAH TERMALU, BANYAK PULA ALASAN

KEMASKINI:





POSTING ASAL

Satu perkara yang terpaksa ditelan walaupun pahit dan kalau umno masih jantan kena lah berani mengaku provokasi politik berlebihan oleh Najib dalam pembentangan BuyJet 2017 adalah penyebab utama keluar beramai ramai pembangkang terutama sikap tidak matang Speaker dalam mengendalikan mesyuarat dengan menyarankan mereka keluar.

Kalau Salleh Keruak sifatkan sarkas,  kenalpastikan juga mana satu monyetnya, beruknya,  badutnya dan bapa beruknya.

Apa yang dilakukan oleh pembangkang adalah mengambil kesempatan atas kebaba.... Mereka telah berjaya.

Isi BuyJet 2017 tenggelam dengan isu yang lebih popular, Pembangkang Keluar Dewan..

Siapa lebih cerdik..

# Bila dah terasa bodoh dan terhina,  mulalah kononnya ia disabotaj dan dirancang dan tidak lain tidak bukan Tun Dr Mahathir jadi fitnah dan sasaran.
Malang sungguh mereka tunjuk dua kali bodoh.


PAS KELANTAN MASIH BOLEH MENANG PRU JIKA BERTANDING GUNA LAMBANG DACING.

Kalau diambilkira peringatan Husam Musa untuk PAN tawan Kelantan dengan menyingkirkan PAS dan umno macam tak logik.

Berada di Kelantan untuk beberapa hari dan bertemu seramai mungkin menjadikan peringatan Husam bukan satu omongan kosong.

Sepuluh yang kita jumpa,  1 sokong umno,  1 sokong BERSATU, 1 sokong PKR, 3 sokong PAS,  3 sokong PAN 1 tak tahu apa apa.. Boleh membayangkan apa hasilnya nanti.
Harakah bukan lagi rebutan,  senasib Utusan,  jauh ketinggalan dengan sinar dan suara keadilan.

Oleh itu tiga penjuru di Kelantan seperti hasrat Husam bagai pucuk dicita ulam mendatang.

Sekaligus memang boleh lupakan PAS untuk diajak berpakat kerana segelintir pemimpinnya sudah sesat dan tergelincir dalam perjuangan mereka sendiri.  Alang alang nak kuburkan umno,  elok PAS selubang.

Saturday, October 22, 2016

JAMAL KETUA BAHAGIAN UMNO MAKIN BAIK SELEPAS KENA TANGKAP DAN DIBEBASKAN

Kita turut simpati pejuang bangsa Melayu UMNO seperti Jamal ditangkap di hadapan anak isteri sebaik sahaja kapalterbang mendarat.

Bagaikan sebuah drama,  ia sekadar menunjukkan PDRM sangat sangat tegas dan serius,  apapun KPN bagi jaminan Jamal ini tidaklah ganas seperti yang dilafazkannya (parang terbang),  ia sekadar "perang mulut".

Kalau dah ada yang kena parang,  kalau ada report barulah PDRM siasat.  Mana unsur-unsur pencegahan?

Jamal bagaikan dapat lesen,  boleh pula mengancam Tun Dr Mahathir untuk meludah kalau berjumpa.
Menghina mantan boleh,  agaknya apa terjadi kalau ada face booker nak meludah Najib?
Ada pemimpin UMNO tegur?
Ohhh tak ada... Jamal bebas.. Dia bukan mewakili umno,  cuma kebetulan pakai baju umno, dan ku nan tak larang pun pakai baju umno.

Untuk meludah Tun,  gelaran yang diberi oleh YDP Agong,  mulia sungguh kerja Jamal ini.
Sultan mana yang bagi dia datukship ni?  Elok Jamal dipertimbangkan Tan Sri selepas ini...


Baju Merah di Sarang Buaya cuba menyekat BERSIH5, kebetulan saja kot bawa bendera umno. 

Heh

Friday, October 21, 2016

VISION 2020 GAGAL DICAPAI NAJIB (BuyJet 2017)

Transformasi 2050 bukan sahaja tidak masuk akal tetapi "cartoon" memandangkan perkara mudah 2020 yang sepatutnya dicapai lebih awal (2018) telah dimanifestasikan gagal gara gara pengumuman 2050.

Tidak peduli samada alasan politik atau ekonomi tetapi itulah menunjukan ketidakupayaan, kelemahan dan kekurangan kerajaan era Najib yang dinaungi oleh parti politik yang sama.
Tersangat awal mereka mengaku kalah, mengaku lemah dan tidak berkemampuan memenuhi aspirasi era Mahathir.

2020 bukan iltizam peribadi tetapi keputusan bersama kabinet BN pada masa itu dan hari ini mereka sendiri gagal,  menggagalkan dengan kemaluan dan kerendahan maruah.


# BuyJet 2017 tidak sepatutnya ucapan provokasi politik PM yang memalukan diri sendiri apabila pembangkang bertindak keluar.

WAWASAN NEGARA MISKIN LAGI BERMASALAH 2020

BAJET 2017 KE ARAH NEGARA BERMASALAH 2020 DAN HANYA MAMPU PULIH 2050..

Corak bajet seumpama ini biasanya dibentangkan oleh kerajaan ala negara baru membangun tahun 1990an. Biasa dan tiada transformasi, ketandusan idea baru untuk membangunkan negara melainkan copy paste dan gula gula pilihanraya.

Peningkatan upah dedak akan menjadikan bajet ini akan diangkat terlaku tinggi oleh blongang,  pecacais dan macais dari status sebenarnya.

Bajet Berjiwa Rakyat?
Itu je lah idea yang ada,  di ulang ulang setiap tahun..
Kenapa tidak?
Bajet Pujuk Melayu Mudah Lupa.. Sedap sikit dengarnya
Bajet Minta Nyawa... Ada sedikit kelainan
Bajet Tutup Cerita..  Mungkin relevan


Wednesday, October 19, 2016

CUKUPKAH NILAI AKHLAK PEMIMPIN PAS UNTUK MEMBENTANGKAN RUU 355 DI PARLIMEN

Hari Pertama Persidangan di Parlimen - usul pembentangan berada pada No. 4.
Hari kedua, menurun ke nombor 7.
Bagaimana hari ketiga? 

Perlengahan ini merupakan satu anaran kepada PAS supaya jangan cuba cuba berbaik semula dengan pembangkang. 


Tuesday, October 18, 2016

ORANG MELAYU SUDAH SEDAR SIAPA HANTU SEBENAR...

Apa yang diperkatakan dibawah,  bukan pertama kali tapi aku anggap pendapat ini yang aku kutip dalan whatsapp group antara yang terbaik...

Nasib baiklah blogg ini tidak dibuka lagi kepada anon anon yang kaki maki, yang tinggal saki baki yang sudah kehilangan hujah...

....

MURAH PERJALANAN MAHAL PENGALAMAN

Tarian mata pena Cikgu Kamarul.....

ANTARA HANTU, CINA DAN MELAYU.

1. Petang kelmarin isteri saya begitu teruja sekali apabila menerima berita gembira bahawa anak kami yang berusia 14 tahun telah berjaya dalam ujibakatnya untuk menjadi anggota kumpulan choir Manchester United.

"Tak sangka anak Malaysia  yang jauh merantau akhirnya berjaya diterima oleh pasukan hebat dunia!", kata isteri saya. Saya hanya tersenyum dan menjawab "Di England tak ada hantu." Jawapan saya membuatkan isteri saya mengerutkan dahinya lalu berkata "Apa kena mengena Manchester United dengan hantu?"

Ramai yang tidak sedar bahawa Melayu sering ditakutkan hantu sejak beribu tahun. Ramai ibubapa yang sering menakutkan anak mereka dengan ungkapan 'hantu'. Ungkapan paling biasa adalah "Jangan keluar! Ada hantu!" Sejak kecil anak-anak Melayu ditakutkan dengan benda yang tak nampak. Lama kelamaaan anak-anak ini membesar dan takut kepada hantu walaupun tak pernah melihat hantu dengan mata mereka sendiri. Melayu tak berani untuk mencuba sesuatu lain daripada yang lain kerana telah ditanamkan dengan sifat negatif  yang tidak disedari oleh ibubapa mereka sendiri.

2. Apabila Melayu menjinakkan diri mereka ke dalam dunia politik, perkara pertama yang ditanam ke dalam otak mereka ialah "Sokonglah UMNO, kalau tidak, pasti Cina akan memerintah negara ini dan Melayu akan merempat di negara sendiri". Sekali lagi Melayu ditakutkan dan kali ini bukan pada hantu tetapi kepada Cina. Berpuloh tahun Melayu takut pada Cina sedangkan yang menggadaikan negara ini adalah bangsa mereka sendiri dari kalangan pemimpin UMNO. Cina menjadi mangsa kepada ketakutan bangsa Melayu. Cina hanya sebahahian daripada rakyat negara ini. Seperti Melayu,  orang Cina juga mengharapkan kemakmuran kehidupan di negara ini.  Melayu sudah lama dibodohkan oleh UMNO dengan membiarkan pemimpin mereka menjadi kaya raya sedang rakyat menjadi miskin sentiasa.

3. Orang Melayu tidak sedar bahawa ramai di kalangan pemimpin UMNO adalah hantu sebenarnya. Berapa ramai Melayu yang berpotensi diketengahkan oleh mereka? Yang berjaya bukannya yang berkebolehan tetapi yang menjadi kroni kepada pemimpin. Mereka 'merompak' wang negara dan hidup bermewah mewah sedang rakyat hidup dalam kesusahan.

Lupakan hantu! Jangan takut kepada Cina! Durjana sebenar ada di depan mata.

Melayu perlu belajar untuk terbang tinggi dengan menguburkan UMNO.

Monday, October 17, 2016

PM SANGAT LAYAK PRESIDEN FAM

PM LAYAK JADI PRESIDEN– RAJA AHMAD



Bekas Naib Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar mencadangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak mengambil alih kerusi No. 1 badan induk tersebut pada penggal seterusnya.

Jelasnya, cadangan tersebut selari dengan sejarah Presiden FAM yang menyaksikan Perdana Menteri pertama, Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj dan juga bapa Najib, Tun Abdul Razak Hussein pernah memegang jawatan tersebut.

Tambah beliau, Najib menepati kredibiliti untuk mengisi jawatan itu menerusi pengaruh besarnya, sekali gus dapat me­leraikan kemelut dalam FAM.

“Bagi saya Presiden FAM perlu orang yang berpengaruh. Apa salahnya kalau kita tawarkan kepada Perdana Menteri.

“Terpulang kepada beliau sama ada bersetuju untuk dicalonkan atau tidak. Sebab bola sepak adalah ibu segala sukan.

“Kita dahulu pun pernah ada bekas Menteri Belia dan Sukan, Tan Sri Hamzah Abu Samah menjadi Pre­siden FAM (tahun 1976-1983). Pada waktu itu beliau dibenarkan oleh Kabinet untuk meme­gang jawatan, tetapi sekarang dah tak boleh.

“Bagi saya Datuk Seri Najib seorang tokoh yang hebat, dia boleh bagi semangat dan motivasi kepada pemain dalam usaha mengembalikan martabat bola sepak negara,” katanya kepada Utusan Malaysia.

Mengulas lanjut, Raja Ahmad Zainuddin berkata, wakil ahli gabungan badan induk itu boleh menamakan sesiapa sahaja untuk bertanding dalam pemilihan FAM walaupun calon tersebut di luar kuasa bola sepak negara, asalkan ia mendapat sokongan.

“Boleh sahaja orang yang tiada kena mengena dalam FAM dicalonkan. Malah, dalam peraturan FIFA (Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa) juga tidak salah.

“Yang menjadi masalah adalah jika kerajaan masuk campur sehingga mengganggu kelancaran urusan bola di sesebuah negara,” katanya.

Beliau berkata demikian setelah diminta mengulas berhubung kerancakan menjelang pemilihan anggota EXCO baharu badan induk itu bagi sesi 2017-2021 yang dijangka diadakan pada Januari tahun depan.

Antara nama yang disebut-sebut untuk mengisi jawatan Presiden FAM adalah pemilik Johor Darul Ta’zim (JDT), Tunku Ismail Sultan Ibrahim; Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) Tan Sri Annuar Musa dan dua lagi tokoh korporat, Tan Sri Tony Fernandes serta Datuk Seri Idris Jala.

SENGAL OTAK MEMIKIRKANNYA





Pengarah Air Sabah dibebaskan dengan ikat jamin 👉RM500ribu padahal melibatkan lebih RM100juta...

Dato Seri Vida pulak diikat jamin 👉RM1juta tapi hanya  melibatkan cukai RM4juta...

Kes mungkin berbeza tapi 👉Dato Vida tidak mencurik
cuma dituduh tidak membayar cukaijer
sedangkan 👉Pengarah Air Sabah terang2 mencurik ,Rasuah,merompak dan menyamun wang rakyat...
 tapi cuma perlu membayar 1/2 jer dari apa yg Dato Vida perlu bayar...

Pelik tapi betol , ini undang2 kat Malaysia..
...
Sbb  tu  negara  ni  kaya,   rakyat  ramai  yg miskinnn...
Negara  kaya...nilai  matawang  menjunamm  jatuhh....
Negara  kayaaa..mengkayakann  pemimpin2  yg rasuahh,

Mereka  Berkuasaaa ,,dan teruss  berkuasaa  sbb
Rakyat  dan  hampaa yg  menyokong mereka...

Sesapa  yg  sokong  pemimpin  yg  zalim, yg rasuah,ya jahatt ni,
Pasti  mendapat  murka  dan  laknat  dri  Allah azwjlla...

Via rizal hakim



# istimewanya 500,000 tanpa deposit,  best nyerrrr,  sekadar  2 penjamin.

Sunday, October 16, 2016

TUGASAN BARU UNTUK PANG5 JAWAB



Meneliti setiap patah kata Tun,  musuh pasti tidak dapat berdiam diri,  kena jawab,  kena spin,  kena kerah segala balaci,  pemakan dedak tetap atau sambilan untuk sama sama menggempur dan menjawab,  jawab lah apa sahaja asalkan boss rasa bahagia..

Agaknya siapa yang berani berdebat dengan Tun (?) secara langsung,  face to face...
Tun bukan pemidato hebat,  slow.. Tak pandai tunjuk  sana tunjuk sini,  pusing badan kiri kanan....

*"Ada orang fanatik parti. Saya fanatik perjuangan. Bila parti tak betul, saya keluar"*kata YBHG TUN DR MAHATHIR MOHAMAD

Kita berjuang, *kita tak boleh ikat dari kepada parti, tapi ikat kepada perjuangan.* Kalau parti tidak lagi ikut prinsip perjuangan, kita tinggal parti itu.

Saya rasa yang sokong Umno sekarang bukan sokong parti. Tapi sokong Najib. Mungkin sebab Najib banyak dedak bagi penuh mulut.

1MDB bukan untuk bisnes, tapi untuk curi duit. Sebab Najib kata cash is king. Pemimpin-pemimpin disogok. Dia nak kekal pada setiap kali pilihan raya.

*Rasuah, sogok diharamkan oleh agama.* Tapi Najib tak peduli semua itu. Pada pilihan raya akan datang Najib akan suap kepada siapa yang boleh.

Najib hina orang Melayu. Dia ingat Orang Melayu ini boleh disogok. Saya tak fikir Orang Melayu sekarang macam ini. Orang Melayu sekarang sudah matang, tahu halal haram.

Himpunan Bersih di negara kita aman. Senyap sahaja. Cuma pakai baju kuning.

Saya dah dapat baju kuning. Saya pun nak hadir sama. Sebab Bersih itu aman.

Maka datanglah baju merah Jamal ni tendang peserta Bersih. Mereka sengaja nak cari gaduh. *Supaya Najib boleh isytihar kawasan keselamatan.* Dia boleh tangkap orang.

Tapi orang Bersih baik. Tidak melawan. Saya harap orang Bersatu pun jangan pakai baju merah hari tu. Kita pakai baju kuning.

Kita keluar beramai-ramai bersama PKR, DAP, AMANAH.

Penyokong Najib, Salleh Keruak kata hapuskan legasi saya. Nak tebang KLCC. Saya nak cakap, JPM saya yang buat dulu. Rumah Perdana Menteri tu pun saya buat dulu.

*Saya kata terang-terang Najib curi duit. Dia belum lagi nak saman saya.* Tindakan Najib ini sangat luar biasa.

Tun Mahathir
16 Oct 2016

MENTALITY TO SURVIVE

Anak Sulung : PHD
Anak Kedua  : Ijazah
Anak Ketiga  : Diploma
Anak Bongsu : Perompak

Jiran : Kenapa kau tak  halau saja anak bongsu kau dari rumah?

Bapa : Dia sorang saja yang cari duit. Yang lain belum ada kerja..😂😂

Saturday, October 15, 2016

Siapa Najib Razak?


JOM KITA CAKAP YANG BETUL, BAGITAHU YANG BETUL KEPADA RAKYAT... HENTIKANLAH SEGALA TEMBERANG, KARUT MARUT, TAHYOL SEKADAR UNTUK MENUTUP KELEMAHAN SENDIRI...








Hari ini ada kenyataan akbar keluar umno beramai ramai di hotel Depalma Ampang jam 3ptg. Jika ada dikalangan pwmimpin dan ahli umno yg ingin turut serta, dipersilkan hadir sama. Tk.

Majlis di atas tu disertai Rafiq EXCO Pemuda UMNO Melaka yg digantung sbb cuba jemput Tun M.

Tak kiralah berapa orang yang keluar,  10 atau 20, adalah juga pertambahan...
Di luar sana,  lebih ramai yang keluar dengan menolak umno dari hati mereka.








Friday, October 14, 2016

MAHATHIR MENGANCAM PERPADUAN DI KOTA BHARU (?)



8






Kehadiran netizen di Kota Bharu, Program Tun Dr Mahathir malam ini.

❇Tun Dr Mahadhir mengingatkan bhw BN boleh ditewaskan... " Saya selalu menang, tak pernah kalah semasa memimpin BN "

" BN menang sebab parti lawan kalah, parti lawan kalah sebab mereka tidak bersatu. Kalau kita menang baru kita boleh dapat royalti..."

" BN menang kerana mereka berjuang sebagai sebuah parti, mereka guna satu simbol dan satu manifesto, mereka hanya letak satu calon, semua 14 parti hanya sokong satu calon "

" Hanya satu cara shj untuk kita menang, kita kena bergabung. Kali ini saya mendesak kalau nak menang, ketepikan  perselisihan sesama kita "

*BERSATU.. BERSATU.. BERSATU !!*

UMNO OH UMNO BANGAU OH BANGAU

Ketua Penerangan UMNO Selangor dah jadi bangau oh bangau.. 
Macamana nak tawan selangor.. (?)




Dah









ALLAHUAKBAR


Apa pula ucapan hormat dari orang kafir (?)



Thursday, October 13, 2016

SIAPA CAKAP AKU TAK TAKUT (?)

KEMASKINI:

Tahniah...
 Sultan Kelantan telah dilantik sebagai DYMM YANG DIPERTUAN AGUNG mulai l3 Disember 2016
Sultan Perak jadi Timbalan 




Politik itu hanyalah perkataan yg membawa maksud mengikut kefahaman masing~ masing. Boleh jadi, ianya bersifat negatif mahupun bersifat positif melihat perancangan, perilaku penggerak serta tindakan.

UMNO pd preliminari kemunculannya, cukup hebat, hatta dgn teras perjuangannya yg ingin merealisasikan erti kemerdekaan serta hak keistimewaan melayu. UMNO adalah rumah melayu.

Detik berganti minit, minit bergantikan jam, jam pula menggantikan hari. Setelah berabad lamanya, ' rumah ' itu semakin usang. Tiangnya Hampir roboh, atapnya bocor, dinding sudah dimakan anai2 dek kerakusan, tamak haloba serta sarakah menggila pemimpin UMNO.

Tidak perlu menceritakan lagi tentang rasuah, nepotism, kroni2 bangsat, skandal billion wang rakyat yg dikerah tanpa noktah melalui kelicikan dlm 1MDB, SRCC dan banyak lagi... sudah2lah kawanku

UMNO wajib ada penggantinya yg lebih berdaya saing, trensperensi, telus, lebih segar utk menongkah arus cabaran global dan kepantasan era digital tanpa batasan.

UMNO sudah begitu uzur dan kansernya sudah tidak dapat dirawat lagi.

Jangan sampai bila UMNO ditalkinkan, busuknya masih lagi terpalit pd orang melayu. Nauzubillah.

Berhijrahlah  dlm kontekstual yg lebih besar bukan sekadar  BR1M mahupun dedak yg sehari dua...Rakyat tidak terhutang budi kepada pemimpin tetapi pemimpinlah yang terhutang budi kepada rakyat kerana memilih mereka menjadi kerajaan dan hari ini mereka kaya raya melampau melepasi 7 keturunan.. 


Melayu bukan peminta sedekah, tapi UMNO lah yg jadikan melayu sebegini...

Kami mahukan joran atau jala, bukan umpan utk sesuap nasi...

Jangan sampai anak-anak kita bertanya;

*"DIMANA MAK DAN ABAH SEMASA SKANDAL PENYELEWENGAN TERBESAR YG MERAGUT MARUAH MALAYSIA DI MATA DUNIA? HANYA KERANA SEDIKIT DEDAK, ABAH DAN MAK SANGGUP MELACURKAN HUKUM AGAMA DEMI SESUAP NASI DAN BERI KEPADA KAMI? APA YANG MAK DAN ABAH INGIN UNGKAPKN, BILA BERTEMU MAHA PENCIPTA?..."*

Wednesday, October 12, 2016

KAH KAH KAH KAH...


SOKONG MAHATHIR DAPAT APA (?)

Boleh ke kita masuk syurga kalau sokong penipu,  pembohong dan perompak..
Lebih teruk lagi dia buat hutang untuk enjoy anak bini,  kita yang kena bayar.. 

Kalau ada sesiapa yang boleh memberi jaminan "menyokong" tidak akan menghalang masuk syurga,  dengan sendirinya aku akan tidak lagi membantah. 

Saja je aku nak kaitkan dengan ketuhanan kot kot dah ada yang lupa,  kot kot depa ingat Islam itu dah cukup sempurna kalau sekadar duduk atas sejadah dan lepas tu bebas nak buat apa sahaja.

Kena ingat status dedak atau menyokong dedak adalah makanan haiwan,  jangan downgradekan diri ke arah itu samada orang tahu atau tidak..

Semua orang mengaku tahu,  faham.. But seriously ambik kesah ke tidak,  guna nama samaran,  berayon ke tidak,  anon ke tidak.. Kilat guruh petir tak kenal semua benda tu. 



Tuesday, October 11, 2016

PEMIKIRAN TERSUMBAT...



Apakah juga ada kaitan dengan dedak (?)









Monday, October 10, 2016

TAWAN PUTERAJAYA MELALUI JOHOR

Johor tiang seri umno akhirnya senget,   satu petanda yang sangat jelas bagaimana umno semakin lama semakin rapuh...
Lahir dan kubur di tempat yang sama.

Dengan Kedah,  Perak,  Terengganu, Sabah dan kini Johor diramal jatuh kepada pembangkang,  Puterajaya bukan lagi satu angan angan..
Kelantan,  Selangor dan Pulau Pinang kekal milik pembangkang.

Melaka,  Negeri 9, Pahang juga boleh digempur dan sesuatu yang bukan mustahil untuk ditawan.


Semua ini akan ditertawakan, mungkin bagi mereka Jamal Ikan Busuk sudah cukup untuk menguruskan semua perkara.

Nyawa umno kini hanya bergantung kepada dua faktor utama, persempadanan semula oleh SPR dan harapan PAS sekali lagi sedia jadi lembu cucuk hidung untuk merealisaikan tiga penjuru.

Sedangkan PAS berharap kerjasama dengan umno lebih kepada pembahagian kerusi yang lebih adil dan PAS lebih bersedia untuk 1 lawan 1 dengan PKR,  AMANAH atau BERSATU. Jika kerjasama PASumno bertujuan tiada pertembungan sesama mereka,  ia juga bagai pucuk dicita ulam mendatang.


UMNO WAJAR MELUCUTKAN JAMAL DARI KETUA BAHAGIAN



Perlakuan sarkas tidak wajar dibenarkan..

Ia tidak membantu imej parti dan Perdana Menteri. Mengekalkan Jamal bererti menyokong segala tindak tanduknya.
Nazri dan Kj patut usulkan di Majlis Tertinggi jika benar Jamal tidak mewakili umno dalam aksi baju merah.




Sunday, October 9, 2016

JAMAL KENA SEKOLAH



Sumber FB



Jamal Pak Tongkol Bebal itu patut tahu bahawa *perkara 10 Perlembagaan Persekutuan* memberikan hak dan kebebasan kepada rakyat jelata Malaysia untuk bercakap dan bersuara, berhimpun secara aman dan tanpa senjata, serta membentuk persatuan.

Setiap konvoi Bersih 5.0 telah mendapat kebenaran pihak polis dan soal samada mereka mematuhi atau melanggar undang-undang,  biarlah pihak polis yang kendalikan.
Jamal elok kembali ke Sekincan,  jual ikan bakar.

Ini membuktikan bahawa Malaysia adalah sebuah negara yang demokratik bukannya penindas rakyat ataupun penyekat kepada hak-hak dan kebebasan mereka.

Yang dia sebuk nak mengacau perhimpunan Bersih 5 dah kenapa?

JUTAWAN PUN RASA SUSAH



IKON usahawan, Pengasas D'Herbs Healthy Sdn. Bhd, Datuk Aliff Syukri Kamarzaman melahirkan kebimbangan dengan keadaan ekonomi yang kian menghimpit dari sehari ke sehari.

Kata Aliff yang dikenali dengan panggilan 'Datuk Terlajak Laris', peningkatan kos sara hidup yang semakin tinggi menyebabkan semua perniagaan mengalami penurunan dari segi jualan.

Aliff yang meluahkan rasa menerusi Facebooknya turut mengakui perniagaannya dalam bidang kecantikan dan kosmetik turut terjejas akibat kenaikan kos sara hidup rakyat.

Lantaran itu, syarikatnya terpaksa berhijrah ke Thailand bagi meneruskan kelangsungan perniagaannya.

“‎Betapa takutnya saya dengan ekonomi negara sekarang. Kos sara hidup melambung tinggi dan bisnes semakin menurun.

“Ini menyebabkan syarikat saya terpaksa berhijrah ke Thailand dan paling mengecewakan nilai mata wang Thailand jauh lebih tinggi dan gaji mereka jauh lebih tinggi,” katanya.

Disebabkan itu katanya, agak sukar untuk melihat warganegara Thailand datang bekerja di negara ini berbanding empat tahun lepas.

Menceritakan momen lawatannya ke Australia yang dibuat atas tujuan perniagaan, Aliff berkata, ramai anak Melayu dipandang hina orang masyarakat Australia dek kerana lambakan pekerja Malaysia di sana.

“Orang Malaysia bekerja sebagai buruh kasar yang tidak diiktiraf seperti tukang sapu, pemetik buah dan banyak lagi sehinggakan bila saya memaklumkan saya dari Malaysia, mereka memanggil saya dengan sinis dengan mengatakan saya hanya pekerja ladang.

“Malah sekarang ini ramai pekerja yg terpaksa berniaga kecil-kecilan, sekali gus wujud lebih ramai peniaga kecil dari pembeli. Kalau lebih ramai peniaga dari pembeli, macam mana nak berniaga dan siapa pula yang akan membeli?,” soalnya.

# Jutawan pun dah terasa susah dgn Ekonomi Malaysia skrg ... Rakyat yg gaji kecik lagi le .

OWNER KENA UGUT












Owner Nasi Lemak World@Kluang, brader Zul telah diugut dan diberi amaran oleh Geng Baju Merah utk tidak dibenarkan konvoi BERSIH 5 mkn dikedai NLW

Mereka sendiri memaklumkn bahawa mereka telah *DIBAYAR* oleh orang tertentu dan boleh melakukan apa saja yg mereka suka.

Untuk makluman, satu report polis pun telah dibuat oleh brader Zul no report KLUANG/015507/16

Geng Baju Merah lebih berkuasa dari PDRM?????

*APA DAH JADI DENGAN MALAYSIA????*


Sumber: GROUP WHATSAPP