Google+ Followers

Wednesday, January 11, 2017

BOLEH TAK KITA RASIONAL...

KEMASKINI

Saranan supaya rasional dan berdoa dalam satu nada yang sama tidaklah setaraf bersumpah di dalam masjid tetapi ramai rupanya yang tidak berani sahut cabaran ini,  tunjuk muka pun tidak,  terus fly kite jauh jauh.

Kemungkinan besar mereka tersebut sangat tahu saranan itu dituju tepat ke muka mereka. Langsung tidak berbunyi.

Atau ada yg hadir dengan nama yang berbeza. Nasib kau lah labu...


.............



Boleh tak kita rasional walau sesaat..
Boleh tak kita rasional walau berbeza pendapat...
Boleh tak kita ada persetujuan bersama..
Siapa yang tahu kita makan dedak ke tidak..
Siapa yang tahu mulut sokong siapa,  hati sokong siapa dan siapa yang kita undi nanti...
Siapa yang tahu,  kita tahu pemimpin mana yang sebenarnya korup,  tapi kita memilih untuk sokong atas sebab tertentu..
Siapa tahu kita kaki fitnah..
Siapa tahu kita kaki kencing..

Tetapi boleh tak kita bersetuju dalam satu perkara..
Niatnya kerana lillahita'ala..
Atas nama persaudaraan Islam..

" Kita bersetuju untuk sama sama berdoa bahawasanya mana mana pemimpin yang tidak berakhlak dan partinya akan tewas di dunia dan di aqirat.. "

Boleh tak kita rasional dan bersetuju atas perkara tersebut.. 

25 comments:

  1. Mati jer sedarlah sekelian manusia manusia yg lalai, kaya, senang, berkuasa di dunia, tidak ada apa apanya jika tidak diperguna utk mendptkan redha Allah swt.

    "Telah melalaikan kamu dlm perkara memperbnyk bnykkan (harta, kuasa, pangkat, dsb), hinggalah kamu masuk ke dlm kubur (mati)..." At Takatsur 1-2.

    ReplyDelete
  2. KD,

    1. Bagi kita yang berfikiran rasional, insyaAllah kita boleh mencari kebenaran jika ada makhluk yang tidak berbohong, tidak mungkir dan tidak mengkhianati amanah.

    2. Selain daripada manusia biasa berbangsa melayu dan muslim, kita perlu mencari jalan untuk kita meniti Siratulmustaqiim. Namun kita akan gagal jika mereka pada pada (1) di atas berperangai sedemikian termasuk mereka yang bergelar "doubtful mufti" sehingga kepercayaan kita luntur macam salji diwaktu musim panas.

    Wallahuaklam

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  6. hahaha.......sign of defeat........

    good

    ReplyDelete
  7. PPBM - Parti Penjilat Bontot Mahathir.Wednesday, January 11, 2017 7:18:00 PM

    RESPONDEN DAKWA KAJIAN CPI CABULI HAK DEMOKRASI RAKYAT

    Tindakan Centre of Policy Initatives (CPI) menghubungi sebilangan rakyat Malaysia melalui talian 03-78902700 untuk menjalankan soal selidik sokongan politik dengan bertanyakan beberapa soalan sensitif seperti pilihan parti pada pilihan raya umum dikritik respondennya.

    Salah seorang responden yang menghubungi Selangor Press mendakwa soal selidik dilakukan CPI itu merupakan cubaan mencabuli hak demokrasi mereka memilih mana-mana parti politik tanpa perlu diketahui pihak lain.
    Malah menurut responden terbabit juga, cara soal selidik itu dijalankan mengelirukan apabila pihak yang menghubunginya memperkenalkan diri sebagai wakil sebuah parti politik.

    Namun hasil semakannya pula mendapati bahawa dakwaan pihak tersebut tidak benar memandangkan parti politik berkenaan telah mengeluarkan kenyataan menafikan penglibatan mereka dalam kajian terbabit.
    Seorang responden lain pula mendakwa soal selidik itu sebenarnya dilakukan sebuah badan bukan kerajaan (NGO), Invoke Malaysia.

    Menurut responden berkenaan, dia mengetahui mengenai penglibatan NGO tersebut setelah pihak yang menghubunginya mengakui bahawa CPI ditubuhkan oleh Invoke Malaysia untuk menjalankan kajian berkaitan sosio-politik negara, selain mengumpul data untuk tujuan tertentu.

    Tambah responden itu, sehingga kini CPI masih giat menghubungi rakyat Malaysia untuk menjalankan soal selidik tersebut yang tidak diketahui kepentingannya.

    Hasil semakan Selangor Press melalui enjin carian mendapati CPI Invoke Malaysia dinaungi Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli serta Ahli Parlimen Kelana Jaya, Wong Chen.

    Maklumat mengenai CPI itu boleh diakses melalui laman sesawangnya di http://cpi.invokemalaysia.org

    _*SUMBER http://www.selangorpress.net/nasional/2017/01/responden-dakwa-kajian-cpi-cabuli-hak-demokrasi-rakyat/*_

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang cabuli hak rakyat malaysia lagi teruk. dahlah duit disonglap, rakyat kena bayar hutang. Jadi responden tak de benda....nak ke tak nak.....tak der lagi isu?

      mana kejora, suharli, unknown, keris........peluru dah abis ke atau dedak lom sampai?

      Delete
    2. 7.18
      Kalau tak nak jawab, tak yah jawab. Bukan ada paksaan atau ugutan untuk disoal selidik. Macam tu pun nak post. Dah tak de modal ke saudara. Ini le mentaliti penjilat2 MO1. Tak tahu nak beza benda besar dengan benda kecil, benda salah dengan benda tak salah. Maka oleh itu, penyamun pun akan disokong.

      Delete
  8. Saya dah kata suharli and the gang dah hancus.

    They have no argument worth reading and responding.

    A good sign probably Allah dah buka pintu hati mereka untuk terima kebenaran...alhamdulillah

    ReplyDelete
  9. saudara anon 9.51.
    pada tangan siapakah bukti lengkap penglibatan najib dalam aktiviti menyonglap duit rakyat?
    1. pada tangan saudara?
    2. pada tangan tun mahathir?
    3. pada tangan muhyidin yasin?
    4. pada tangan mukhriz mahathir?
    5. pada tangan sarawak report?
    6. pada tangan saya?
    saya sesungguhnya tidak punya bukti tersebut. setakat ini saya hanya dengar cakap (hearsay). saya juga selalu dengar bahawa tun mahathir menyebut dengar cakap juga bila menuduh najib mencuri duit rakyat. saya mohonlah saudara, jika ada diantara yang saya senaraikan di atas mempunyai bukti2 jelas maka paparkanlah kepada seluruh masyarakat melalui media. bukti yang saya maksudkan bukan tuduhan-tuduhan atau kata2 tanda bukti. dari manakah saudara tahu bahawa najib mencuri duit rakyat? adakah saudara pernah nampak buku akaun bank najib sendiri atau saudara yang menyemak kemasukan duit tak munasabah ke dalam akaun najib? atau jawapan saudara sama sahaja dengan jawapan tun mahathir bahawa bukti beliau adalah berdasarkan cakap2 orang lain. saya hairan bagaimana saudara seakan memaksa orang lain untuk percaya dengan tuduhan2 buruk kepada najib sedangkan bukti2 sah dan benar tidak dapat dipaparkan kepada rakyat. setakat melayan artikel2 rekaan, bahan2 ubahsuai yang dibeli oleh sarawak report, serta kata2 pemimpin yang tidak berpuashati dengan najib ianya belum boleh menjadi sandaran bagi menyahkan najib. tulisan saya ini bukanlah tulisan pemakan dedak seperti yang hari2 dicanangkan oleh pembenci najib. saya tak pernah dapat sebarang imbuhan sebab tak menuduh najib songlap duit. cuma saya masih belum ada kekuatan untuk membuat tuduhan kepada najib kerana faktor2 utama bagi mempercayai bahan bukti yang sahih tidak dapat saya akses. mungkin kelemahan saya ini akan dilabel sebagai pemakan dedak, dedakian, pendedak atau sebagainya gelaran maut yang menyekitkan hati, namun lebih baik sakit hati dimaki berbanding tersalah tuduh atau memfitnah. seorang hakim selalunya akan memilih menjatuhkan hukuman lebih ringan berbanding hukuman asal bagi suatu kesalahan kerana bimbang hukuman yang dijatuhinya adalah atas kelemahan2 sendiri dan lemah meneliti dan menilai bukti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. confident tak salah! naik lah mahkamah..takde duit nak bayo? kami sanggup kutip tabung utk MO1..bagi rakyat semua puas hati..berani kerana benar..takut kerana tak betul..

      Delete
    2. 12.06,

      Baca kes mahkamah di singapura BUKAN FITNAH) yang melibatkan Yak, Yvonne, Yeo dan terkini jens fred.

      Kalau kamu dewasa dan memahami bahasa inggeris, dari kes ini jelas dan nyata perjalanan duit songlap masuk akaun najib.

      Namun kes masih lagi berjalan, dianggarkan bulan april ini banyak lagi pertuduhan dan pendengaran kes selanjutnya.

      Jadi, soalan anda
      >>>>>pada tangan siapakah bukti lengkap penglibatan najib dalam aktiviti menyonglap duit rakyat?
      1. pada tangan saudara?
      2. pada tangan tun mahathir?
      3. pada tangan muhyidin yasin?
      4. pada tangan mukhriz mahathir?
      5. pada tangan sarawak report?
      6. pada tangan saya?>>>>>

      ADALAH TAK RELEVAN. JANGAN ALIH TIANG GOL.

      Nampak gaya ada rekrut baru untuk geng suharli, kejora, keris dan unknown...Cara kamu tanya soalan basi tunjukkan kebudak-budakan mu...sori:)

      Delete
    3. Beratus-ratus juta dolar dipercayai telah dipindahkan dari akaun di Falcon kepada Jho Low dan rakan-rakannya serta Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, yang telah dibersihkan namanya daripada kesalahan oleh Peguam Negara Malaysia. - perikan dark celah gelegar... darimana petikan ini datang?

      Delete
    4. Ungkapan dipercayai masih terua di gunakan bukan disahkan sebagaimana lazim untuk sesuatu yang benar

      Delete
    5. Setahu aku Singapura ni memanglah tegas..... tapi untuk hukuman mwlibatkan wang ratusan juta dollar hukumannya adalah - penjara 28 minggu...... (7 bulan jer).... macam kesalahan mencuri saru tin milo atau susu bidak kat sini.

      Delete
    6. Kalau kamu dewasa dan memahami bahasa inggeris, dari kes ini jelas dan nyata perjalanan duit songlap masuk akaun najib. - kamu begitu pasti nampaknya.... kalau kamu pandai sangat bahasa ingeris..... tolong nyatakan perenggan mana yang ada menyebut sedemikian.

      ALER UTOH ARRR MACAM KAU JER YANG BACA PAPER INGGERIS.

      sekarang sila kumpulkan bukti-2 lepas tu kau bawak jumpa Tun hempuk atas kepala dia.... cakapkat dia tak payah dengar2... ni bukti. So tayah gebang kalau tak boleh buat.... kamu kata ada bukti dahkan.... Cuba Lagi

      Delete
    7. suharli, saolan aku, boleh tak rasional, jom doa bersama..

      Delete
    8. KD,

      susah suharli nak berrasional sebab dia hanya baca UM, BH, HM dan tengok TV1,2 dan
      3 suku.

      Sebab dalam ada doa pun tak dapat sebab dalam UM, BH, HM, TV1,2 dan
      3 suku doa mereka hanya kemusnahan TDM

      Delete
  10. Suharli,

    Thank you for alih tiang gol.

    Kalau dah lembab...
    Kalau hati dah hitam
    Kalau lah barang haram dah masuk badan...

    InsyaAllah Allah akan buka hati mu untuk tidak berfantasi, berkepalsuan dan berauta.....

    ReplyDelete
  11. Suharli dan mereka sekepala dengannya,

    KD tanya BOLEH TAK KITA RASIONAL...?

    cuba saya lihat macam mana kamu nak ber rasional atas informasi di bawah ini?

    Penang-born billionaire Low Taek Jho, better known as Jho Low, had used "Eric Tan" as a proxy name for opening bank accounts as well as corporate entities.

    This was revealed in a Singapore Court during the case of Falcon Private Bank branch manager Jens Fred Sturzenegger, according to Channel News Asia.

    On Wednesday, Sturzenegger was sentenced to 28 weeks in jail and fined S$128,000 for failing to comply with anti-money laundering regulations, not highlighting suspicious transactions and providing false information to authorities.

    Kalau salah rasional tak ada hukuman kena SOSMA atau POTA......:):):):):)





    ReplyDelete
  12. Suharli maskoi dan keris bedayon...aku sokong kamu.....aku cinta jo low...
    Aku cinta riza aziz....aku cinta isa samad fgv....aku nk lingkup....aku mau wang mdb

    ReplyDelete
  13. suharli,

    jom kita ber rasional? Jom la. baca link bawah ini

    http://www.theedgemarkets.com/my/article/ex-falcon-manager-gets-jail-fine-1mdb-related-case

    Baca....jangan tak baca.....tak salah mencuba:)))))

    ReplyDelete
  14. Amin. Doa yang am nya untok kebaikan semua kenapa tidak diaminkan? Kalau Najib tidak bersalah pasti doa ini jua akan membantu beliau. Pencuri2 pasti tidak akan mengamin kan doa yang memohon agar pencuri ditangkap? Lihat pada logiknya. Tiadalah hairan lagi.

    ReplyDelete
  15. Suharli dan gerombolan kecil JingJilatJuboJibby bukan dtg nk hujah.
    Cai2 brrbayar semua tu ibarat Taik Low vs Mangkok Jamban.
    Sila tarek seleoas digunakan.
    Tg kedian sgt, sbb mereka bg anak keluarga mkn benda tuu..kesian tul la

    ReplyDelete