Google+ Followers

Wednesday, March 1, 2017

HAKIKATNYA BERKAWAN DAN BERSELFIE DENGAN ORANG KAYA BOLEH KE SELESAI MASALAH..

Dan hakikatnya kalau bergolok gadai untuk membayar hutang,  itu kerja loklaq namanya.

Kejayaan adalah bilamana sedang berkuasa,  umum berterima kasih dan mendoakan kesejahteraan tetapi kalau setiap saat,  minit dan jam umum luahkan dengan kejian maki hamun apalah ertinya lagi sebuah jawatan yang masih mahu dipertahankan.

.........

BICARA MUFTI

ALANGKAH BURUK, ZALIM DAN KEJI...

Maka ALANGKAH BURUKNYA seorang Presiden, atau Sultan, atau Raja, atau Perdana Menteri, atau Menteri Besar, atau Menteri yang makan dengan mewah daripada peruntukan harta negara atau negeri sedangkan rakyatnya dalam kesusahan.

Ketika rakyat membilang butiran beras, helaian ringgit untuk persekolahan anak, keperitan membayar sewa rumah, api dan air, sementara mereka yang berkuasa ini pula menghadiri jamuan negara dan negeri itu dan ini. 

Bermewahan dengan pertunjukan dan hiburan dari peruntukan wang negara. Kemudian bercuti rehat, tanpa rakyat ketahui apakah kepenatannya untuk rakyat. 

Kos itu pula ditanggung oleh negara tanpa sebarang pulangan keuntungan buat rakyat.

ALANGKAH ZALIM! ALANGKAH KEJI sikap yang sedemikian rupa.

Saya kadang-kala begitu hairan apabila seseorang dianggap ‘berjiwa rakyat’, hanya kerana makan nasi yang dijamu oleh rakyat, atau masuk ke kampung mendukung anak rakyat untuk beberapa minit bagi membolehkan wartawan mengambil foto. 

Apakah itu dinamakan berjiwa rakyat? Jika hendak diiktiraf sebagai berjiwa rakyat, rasailah apa yang rakyat rasai.

Orang seperti ‘Umar bin Al-Khattab lebih mulia daripada segala keturunan atau pangkat yang ada di kalangan manusia. 

Kemuliaannya telah diiktiraf oleh Allah dan RasulNya. Dia ahli syurga dengan jaminan Allah dan RasulNya sementara politiknya tidak ada saingan yang menggugatnya. 

Namun tetap amanah dan jujurnya terhadap rakyatnya. 

Merasai penderitaan rakyat. Beliau idola kepimpinan kita sepatutnya.

 Walaupun beliau tidak pernah menyuruh orang menyembah atau menjulangnya, namun beliau dipuja oleh sejarah dan diangkat oleh Allah.

Dr Asri Zainal Abidin
Mufti Perlis

18 comments:

  1. http://khairulryezal.blogspot.my/2017/02/34-penduduk-tolak-projek-residensi.html?m=1

    link atas.. hakikat bila anak barua penghasut minta nyawa janjan sakiti hati 34 keluarga di Kg Kerinci berputih mata....akibat dari tangan kamu sendiri...
    Penghasut hidum bermewah mewah di Istana Bukit Segambut....

    hakikat nya bila berkawan dan berselfie bersama penghasut... lu fikir la sendiri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yang kamu dok merapu ni Syaitan ??

      Delete
    2. kamu lah syaitan..
      Org itu menerangkan siapa penghasut.. kamu itu meroyan kenapa?

      Memang betul si betina puaka yang enak beradu di Bukit Segambut, diperkudakan rakyat bawahan untuk undi murahan akhirnya 34 ini jadi tikus makmal betina penghasut.

      Lepas itu putar belit dan salahkan lagi kerajaan.. tidak selamanya putar belit akan berjaya.. lama ke lamaan lubang semakin membesar.. tak upaya lagi untuk di tutup!

      Delete
  2. Kalau semua mufti2 diMalaysia ni cerdek macam Dr.Maza saya percaya Negara kita akan aman damai.

    Semuga Dr.Maza akan terus menulis dan memberi kesedaran kepada prmimpin2 yang sedang sesat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berani ko hukumkan lagi berbeas Mufti-Mufti yang ckup tinggi ilmu dan tawaduk negeri2 lain itu sesat?

      Apakah kau kenal siapa MAZA dan apa dakyahnya? Dari mana pahamannya? Jgn tunduk bodoh tak bertempat bro!

      Elok le ko jilat moofti tak cukup suku sen tu. Moofti Wahabi pemecah belah umat. Kerajaan Saudi pun menghormati Mazhab2 suluruh dunia.. tp Moofti Dhirar ini kerjanya menyesatkan umat Islam di negara ini dgn kegilaan glamor dan agenda Wahabi

      Cerdik apa kalau kerjanya ialah talam bermuka2. Seorang moopti yg yg bermulut celupar dan bila berkata2 tidak bersandar pada nas yg soheh.

      Cuba kamu lihat apa background ilmunya sblm kamu memujinya 'cerdik'? org bahlol mmg boleh jd rakyat kpd org yg bodoh. Elok sgtlah tu!

      Tk kenal maka tak cinta..kah...kah...kah.. dh kenal baru kau tau sapa Maza!!

      Delete
    2. Lu plk sape nk hukum Maza?
      Sekadar mnyokong najis terus jdk ulama.

      Delete
  3. Apa kejadahnya berjiwa rakyat KD....mereka tu semua rakyat yang dipilih oleh rakyat lain untuk mewakili rakyat2 tersebut...so apa kejadahnya nak berjiwa rakyat segala.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn emo cai.
      Berjiwa rakyat phm susah pyh jiwa rakyat bawahan.
      Bukan paham keperluan keluarga dan menteri pembodek

      Delete
    2. Menteri pembodek hanya wujud di zaman mamakmadey laknatullah jd PM.
      Sebb itu semua menteri beri ayat yg sama. Tak seorang pun berani melanghkau si mahazalim laknatullah ini.

      Aku masih ingt seorang MB pembodek tahap gilababie, ?"Saya SANGGUP MANDI DARAH DEMI MAhATHIR.." mau kasi pelempang pd barua mcm ini..!

      So takpyahlah mengenangkan zaman 22 tahun mahazalim itu di zaman DSN. Insya Allah berbeza spt langit dan bumi.. ISA tak ada dah, sebab itu mamakmadey suka!

      dia yag nasihat pd DSN supaya hapuskan ISA lepas tu org tu ikut.. lepas ikut kena bantai..dan jd peluang besar utk Mamakdey kacau negara!

      Delete
    3. Saya sanggup mati demi najib tu bukan bodek?
      Siapa salleh keruak tu kalau xkritik madey?
      Mana tmpt azalina kalau xkutuk madey?

      Bangang cacai najis.

      Delete
  4. Mahathir Yang Meloyakan

    Najib Razak bina infrastruktur seperti MRT, Lebuh Raya Pan Borneo, keretapi pantai timur dan sambungan LRT melalui pinjaman langsung kerajaan. Tiada lagi perjanjian konsesi yang menindas rakyat dan menguntungkan kapitalis secara berleluasa.

    Maka hutang kerajaan pun meningkat. Tapi kita tahu berapa perlu bayar dan tidak terdedah dengan ancaman kapitalis mahu menaikkan harga menjelang pilihan raya atau perjanjian konsesi berat sebelah.

    Ya, atas kertas kerajaan Zaman Mahathir tidak banyak berhutang secara langsung. Mahathir bina semua Lebuh Raya, Putrajaya, LRT, ERL melalui "public–private partnerships" atau "private finance initiative" (PFI). Jadi kerajaan tidak ada apa-apa hutang.

    Sebaliknya, syarikat konsesi dibenarkan memerah rakyat sesuka hati. Jika mereka gagal perah rakyat melalui kenaikan tambang dan tol, mereka boleh perah duit kerajaan. Kerajaan mesti bayar kepada mereka.

    Mahathir reka perjanjian yang akan meningkatkan jumlah pampasan pada masa hadapan. Itulah yang terjadi sekarang. Mahathir benarkan tuntutan kenaikan yang tidak munasabah kepada kemampuan rakyat. Apabila menjadi isu politik maka kerajaan terpaksa bayar pampasan kepada pemilik konsesi.

    Kerajaan telah membayar RM 4 bilion pampasan kepada syarikat konsesi tol sahaja sejak 15 tahun lalu.

    Sistem LRT projek Star dan Putra LRT diambil alih oleh Syarikat Prasarana Negara Berhad (SPNB), masing-masing dengan kos RM3.3 bilion dan RM4.5 billion. RM 7.8 bilion ini kerajaan beli tunai? Ini kena hutang yang hanya muncul selepas Mahathir bersara.

    Jadi hutang makin bertambah kerana Mahathir terlampau cerdik tidak mahu kerajaan berhutang tetapi membenarkan swasta berhutang dengan kadar faedah yang lebih tinggi.

    Bila rugi atau lingkup kerajaan terpaksa membelanjakan kos yang lebih besar dari kos pembinaan untuk menyelamatkan projek-projek infra ini.

    Jadi di mana logiknya Mahathir buat pembangunan tidak menyusahkan rakyat, tidak perlu kutip GST dan tidak berhutang?

    Sekarang juga Kerajaan Persekutuan perlu membayar sewa Putrajaya hampir RM 2 bilion setahun.

    Kerajaan sekarang menanggung kos pampasan RM 2.9 bilion apabila kerana menghalang ERL milik kroni Mahathir, YTL menaikkan kadar tambang.

    Tahukah anda selain itu ERL juga mendapat RM 5 setiap kali pengguna KLIA membayar cukai lapangan terbang?

    Ya memang Mahathir boleh bangunkan negara ini tanpa GST kerana beliau bangunkan negara dengan cara kita sekarang kena bayar pampasan berbilion ringgit.

    Dia bukan peduli apa hendak jadi pada masa depan. Janji dia boleh kaut dan nampak hebat dalam sejarah.


    ReplyDelete
    Replies

    1. Kaedah haramjadah ini sebenarnya yang disembunyikan oleh Madey dan juak2 macai penjilatnya. Mereng kepala otak puak ini menipu dgn sagala macam hujah demi nak menyelamatkan nama bapak penyamun kleptokrasi sebenar.

      Bahasa2 yg digunakan untuk jatuhkan Najib itu sbrnya ialah perangai sebenar puak2 Pakaton!

      Mmg negara nampak berhutang tp hutang itu jelas dan rakyat tidak bayar belapis2 untuk kayakan kroni Madey yg dicipta menipu rakyat atas nama pembangunan!

      Model perjudian madey ini menjadi bala berpuluh tahun pd rakyat!


      Mahathir Mohamad LAKNATULLAH! semoga Allah membalas kejahatan kamu didunia lagi sebagai tatapan generasi hadapan seperti yg pernah didoakan oleh bekas Presiden PAS satu masa dahulu!

      Delete
    2. Wow... bnyknya kejahatan madey.

      Menteri yg duk dlm kabinet termasuk najis dl buat apa?
      Tdo?
      Yes man?
      Semau bgs?

      Delete
    3. Najib tak setaraf taik mahathir pun Kalau nak banding..

      Delete
  5. Dipendek kan cerita,org umno memang sial..Paling sial pecacai najib yg dok melalak dok promo tuan dia kat sini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dipendekkan cerita macai pakaton pengecut.
      Bila didedahkan pekung mereka meroyan maki hamun carut marut. Sewel punya puak.

      Dipendekkan cerita anon 6.37, ko lah salah sekor yg sial dan mensialkan pakaton. Ko akan terus menjadi sial kpd puak2 ko wahai anon 6.37 SIAL!

      Parti ko dh nak mampos.. tggu korek lubang kambuss lah! parti perosak rakyat!

      Delete
  6. Banyak nye kesalahan Mahathir ?????

    Dah tangkap Mahathir belum, atau sembang tin kosong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tgh berkuasa pun masih takut tangkap org tua yang baling gelas tak pecah tu ke?

      Memang takde telo la najib dan pencacai2 dia tu...kah kah kah

      Delete

Sendiri cakap, sendiri tanggung..