Google+ Followers

Tuesday, March 7, 2017

KRISIS DENGAN KOREA UTARA SEKADAR SATU BALA BARU


Yang tak dapat brim bukan salah kerajaan, salah rakyat. 

Merayulah... 

54 comments:

  1. Bukan salah mamakgila apabila forex rugi berpuluh billion..

    tapi salah bank negara.. kah..kah..kah auta mamakgila dgn rakan2 penyamunnya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa kena mengena Forex yang berlaku lebih kurang 20thn lepas dengan BRIM yang baru ni..jangan le memperbodoh diri kat sini hanya kerana menyokong MO1. kalau tun m menyamun, buktikan ada ke wang dalam akaun tun m..cakap tin kosong je macam penyamun 2.6b tu...

      Delete
    2. Kau yang bukan main semangat mengutuk BRIM ni ngapa kau tak dapat ker.

      Tah2 kau orang pertama beratur.

      Kalau rasa diri tu bagus sangat pulangkan balik jer duit BRIM, bantuan persekolahan anak dan baucer buku tu ramai lagi yang nak.

      ORANG YANG MENERIMA BANTUAN DARI KERAJAAN DAN MENGUTIH, MENGHINA DAN MEMFITNAH SAMA JER MCM BAGI ANAK2 MAKAN DAGING BUSUK KAU FAHAM REZEKI TAK HALAL BUKAN KERANA DUIT TU TAK HALAL TAFI SIKAP MUNAFIK TU MENJADIKAN REZEKI YANG ALLAH DAN BERIKAN PADA KAU KAU TIKAM BALIK PEMBERI ITU.

      MUNAFIK BESAR KE TAK TU ......

      Delete
    3. Xkutuk kerajaan. Kutuk najis je

      Delete
    4. Alahai cencaluk..

      Apa dgn mempertahankan tindakan kerajaan pd waktu kini akan memberikan jaminan yg ko akan mendapat pahala ker..? Apa ianya tiada lgsung unsur rasuah dan fitnah ker..?

      Jika soalan ini ko x mampu nk jwb..

      Maka, jgn lah sesenang kata org yg x sehaluan dgn ko itu adlh munafik atau memberi anak makan daging busuk..

      # agama bukan untuk dipolitikkan..

      Delete
    5. 8.50 pandai sungguh kutuk najib tak sama ke kutuk kerajaan sebab NAjib yang menguruskan kerajaan sedia ada sekarang ni.

      Tu ler dah terlebih sesangan. *****

      Delete
    6. Ooo.. kerajaan tu najib najib tu kerajaan.

      Beramai ramai peg kerajaan kena tangkap isu rasuah, najib rasuah jugak.

      Duit billion masuk akaun peribadi najib salah kerajaan.

      Kurang2 kan la bodoh tu sket

      Delete
    7. cencaluk yg mulut bususk ..terlebih bodoh sebab mkn taeh jho lo..harga barang naik sbb gst bkn salah najip ke? ringgit turun bkn salah najib ke..hang sorang jer yg bangang jgn babitkn orang lain plak

      Delete
    8. BNM Yg menjalankan urusan forex bukan jpm... Knp bingai sangat... Kalau Tak tau bertanya jgn nampak kebodohan...

      Delete
  2. Tak pernah dengar 30B masuk akaun tun. Tapi tak tau la. Masa tu budak lagi.Ada otai tlg cakap.

    ReplyDelete
  3. Ape pun duta korea tu memang kurang hajar. Tak patut la cakap cam tu. Ko kat rumah org. Tau2 nak maki tuan rumah. Harap malaysia lebih tegas. Tak tau la nasib org malaysia yg kat sana. bila boleh balik.Nasib baik aku tak minat K_Pop. K-pop dari korea la kan. Anak aku yg kecik tu minat la. Terlompat-lompat. Budak saya tak heran. Yg remaja tu, lagu sepatah haram tak faham. Kalau lepas ni dia org buat lagu org malaysia ni bo#=h pun org layan je la. Tak paham.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pomen k-pop tu dari Korea Selatan.

      Korea Utara ni amalkan pemerintahan kuku besi tak boleh bersuara dan tak boleh komen bebas dlm blog mcm kat Malaysia.

      Sana kalau presiden dia dah marah dia hukum guna meriam alteliri yang tembak berkecai badan.

      Hukuman dijalan kan di depan jarak 100 meter dari meriam .... Kau dasyat

      Agak2 kalau kat Malaysia jalankan hukuman mcm ni. Best tak ....?

      Delete
    2. Org dh lame tau perangai korea xper cencaluk terangkan.

      Malaysia demokrasi sedari merdeka. Nk ikot komunis buat apa.

      Apa ko sembang ni cencaluk. Merapu xde point

      Delete
    3. " Sana kalau presiden dia dah marah dia hukum guna meriam alteliri yang tembak berkecai badan.

      Hukuman dijalan kan di depan jarak 100 meter dari meriam .... Kau dasyat

      Agak2 kalau kat Malaysia jalankan hukuman mcm ni. Best tak ....? "

      # apa ko merepek nie cencaluk..?
      # makin lama makin merapu la ko nie
      # najib dh pesan jangan jadi BANGANG..!!!!!
      # soalan BANGANG apa la yg ko utarakan nie..?!
      # kesian najib.. dapat cybertroopers mcm nie..

      Delete
    4. Jgn nak kata aku merapu aku cakap apa yg benar jer.

      Kenapa saddam dan muaamar gadafi mengamalkan sifat pemerintahan kuku besi ?

      Sebab dia tahu hati perut manusia ni tak sama so kalau berlembut macam najib so ini lah jadinya mangkuk2 munafik mcm kau org.

      Tun pun selama 22 tahun memerintah siapa yg tak kena ISA cuba cakap berapa TPM dia semuanya terkulai pasal apa pasal TUN amalkan pemerintahan KUKU besi mcm KOREA UTR semua maklumat dinsekat.

      Sejak dua menjak ni jer najib kasi semua org semua benas bersuara bebas cari maklumat sampai kes forex yang kita dulunya tak tahu sekarang dah faham.

      kes BMF yang dulunya tak berapa diketahui sekarang siap dah ada dokumentari so kita tahu ada yg belum selesai. Kasihan.... Banyak katak bawah tempurung yang terkeluar tapi tak boleh terima hakikat yg TUN tu KUKU BESI.


      Delete
    5. Tang korea kuku besi tu saya setuju dgn Cencalok. Tapi kalau tun kuku besi tu saya tak setuju. Walau pun saya org anwar ibrahim. Tapi mungkin ape yg anwar buat mungkin tak sesuai untuk negara. Nak tuduh rasuah, anwar clear, jadi timbul lah benda yg lain. Tu mungkin, tapi cerita lama.

      Delete
    6. Anwar dan tun boleh memaafkan sesama sendiri, siapa la kita yg cuma penyokong.

      Delete
    7. cenceluk dah terlebih dedak.. tuan ko xnk nasihat kan ke? napa GSt (cukai) kena terhadap orang miskin..bodoh

      Delete
    8. Muammar ghadafi saddam husin la apa lg si cencaluk ni nk melalot.

      Kes BMF disiasat AG laporan dikeluarkan dibentang diparlimen.
      La ni pun nk siasat lg skali silakan

      1MDB hado?

      Cencaluk, bape kali nk nasihat buangkan bodoh tu sket

      Delete
  4. KD kalau baca tajuk bukan main win lagi. Tapi mana isi ya ....

    Kata banyak ustaz ALLAH memberikan banyak dugaan kepada hambanya yang di kasihinya supaya umatnya dekat dengannya meminta, merayu, meritih dan sujud kepadanya akan bantuan.

    Betapa bertuah ya umat islam di Malaysia ni kerana sentiasa diuji oleh ALLAH S.W.T. . Dan aku tabik kepada mereka2 yang meminta agar umat islam melakukan solat hajat meminta bantuan dari ALLAH S.W.T.

    Rakyat malaysia dah matang mereka lebih cenderung meminta bantuan ALLAH S.W.T. daripada berarak dan berguling di jalan raya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betol Cencaluk @ 6.6%,
      Klu tak cakap nanti miss dedak @JASA. Satu komen beri dpt 1 point. Byk komen byk le masyuukkk....hihihi
      komen jgn tak komen.....apa kisah....janji masyukkk

      Delete
    2. Hebat cencalok sembang. Tp mana isinya ya?...

      Meminta bantuan Allah org islam semua tau cencalok.
      Tp usaha tu yg rakyat tgk.

      Bila 1mdb berhutang lbh 53B, najib minta bantuan Allah atau china komunis?

      Delete
    3. Allah beri bala dan dia jua lah beri penyelesaiannya.

      Kau ingat Raja Salman nak ker dtg Malaysia kalau Najib Tipu pasal RM 2.6 b.

      Tu aku cakap Isu 1 MDB ALLAH tunjukkan penyelesaiannya tapi ni dedak 94% tak boleh terima hakikat sebab dah tak ada ISU so mcm mana pun kena hidupkan isu 1MDB walhal semua tahu kebenarannya siapa dalang dlm 1MDB tu kalau bukan ppuak PAKATUN yang gila nak nobatkan boboi botak sebagai PM sebab TUN nak kan kuasa kalau tak ada kuasa macam mana nak collect balik simpanan dia pada proksi2 dia kan.

      Jangan kata aku melalut, merapu atau apa sebab itulah kenyataannya kenapa TUN jatuhkan Pak Lah dan sekarang cuba jatuhkan Najib sebab harta berbilion ditangan proksi.

      Delete
    4. cencaluk terlebih dedak sebab tu bangan sampai x nmpak nape harga minyak naik..dulu naik sebbab harga global naik..tp bila turun napa x turun..alasan jibby sebbab kos pengeluaran, kos penapisan memang bodoh..gula naik sebab nk elakkan diabetes..bangang..cencaluk..ko nk bodoh simpan sorang sorang

      Delete
    5. Najib mmg tipu psl 1mdb tp najib pernah sebut ke salman yg bg?

      Salman dtg msia aramco beli share rapid. Salamn xpernah sebut apa pun pasal derma.

      Lg2 cacai bangang nk tegakkan benang basah.
      Last2 jdk suharli masrop diam menikus selepas kebodohannya semakin jelas dan dia pun sedar dia bg komen bodoh.

      Delete
  5. Astagfirullahalazim, tak habis2 kau ni nak cari salah orang KD. Kau ni galak sangat guna ayat2 negatif saperti tu la... Krisis dg Korea Utara Sekadar Satu Bala Baru. Guna la ayat positif... Krisis dg Korea Utara Adalah Suatu Ketentuan Allah.
    Itu lah terlalu tebal sangat dengki dan benci.

    ReplyDelete
  6. Suharli dah tukar jd cencaluk pulak..Tp perangai sama jugak..Mcm haramjadah

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya ingin ingatkan awak anon 9:52pm. antara keadaan sukar semasa di akhirat kelak ialah semasa hidupnya suka mencerca, menghina dan mengaibkan orang. beringatlah ketika menulis, jangan rasa terlalu seronok dapat melampiaskan nafsu kerana selepas mati ruang untuk minta maaf sudah tertutup rapat. tinggal menunggu fasa untuk dipertanggungjawabkan sahaja. kalau tak terima nasihat, terpulanglah. jangan kata abang tak payung....

      Delete
    2. cube bgtau kat semah badak dan jibby ..jgn abis duit rakyat nyopping

      Delete
  7. boleh aku komen sikit tak kd. aku tak berapa berkenan dengan ayat kau bahawa krisis dengan korea utara tu satu bala baru. cuba kau cari definisi bala.

    analisis ringkas aku kenapa korea utara create krisis dengan malaysia dengan menahan rakyat malaysia daripada meninggalkan korea utara atas sebab ALIHKAN ISU. isu asal ialah isu jenayah pembunuhan mangsa yang dipercayai abang tiri kepada presiden korea utara. dunia sudah mengetahui bahawa presiden korea utara mahu abang tirinya dihapuskan kerana tidak mahu pemerintahannya tergugat sebab mereka dari ayah yang sama, cuma ibu berlainan. presiden naik takhta melalui warisan daripada ayah kepada anak, oleh sebab itu jika si anak yang dapat kuasa merasa terancam dari pesaingnya maka pesaingnya wajib dihapuskan (walaupun pesaing itu adalah darah daging sendiri). berbalik kepada krisis yang dicipta, bila rakyat malaysia disekat (dijadikan tebusan) ini bermakna isu asal iaitu pembunuhan abang tiri presiden sudah tidak menjadi isu utama. isu utama ialah penahanan rakyat malaysia. korea utara mungkin suka sekiranya malaysia juga mengambil tindakan yang sama (mereka sudah menjangkakannya). lepas ini next episod adalah permainan tarik tali. hulur dan tarik akan berlaku. rundingan akan dijangkakan mengambil masa yang agak panjang sehingga akan menenggelamkan isu utama iaitu pembunuhan. dunia sudah tidak memandang isu jenayah pembunuhan abang tiri presiden tetapi aialah bagaimana untuk menyelamatkan rakyat malaysia yang ditahan di korea utara. sekiranya malaysia memberi layanan yang buruk kepada rakyat korea utara di sini maka ia adalah bola tanggung kepada korea utara untuk terus menekan malaysia sehingga isu utama tenggelam ke dasar dan diabaikan dunia. mudah untuk diserlah strategi korea utara ini, namun itulah. mudah difaham tapi terlalu sukar ditangani.

    ReplyDelete
  8. Anon 6.33 atassssss skli

    mamakgila @ barua dan anjing belaan Singapork@Isreal...... mesti kena delete nih.... kikikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. cube bgtau kat semah badak dan jibby ..jgn abis duit rakyat nyopping..hang anjing jibby kena bgtau kat tuan

      Delete
  9. Bersemangatlah untuk meraih apa yang bermanfaat bagimu, mintalah tolong pada Allah, dan janganlah lemah. Apabila sesuatu menimpamu janganlah engkau mengatakan ’Andaikan aku mengerjakan begini niscaya akan begini dan begitu.’ Akan tetapi katakanlah, ”Qadarullah wama sya’a fa’ala (Semua ini takdir Allah, Dia mengerjakan apa yang Dia kehendaki). ’Karena kata ’andaikan’ itu membuka pintu bagi amalan setan.” (Riwayat Muslim, Ibnu Majah, Ahmad).

    Berpolitik pun agak2lah... tak ada semangat patriotik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. cube bgtau kat semah badak dan jibby ..jgn abis duit rakyat nyopping

      Delete
  10. Saya tak faham isu pembunuhan yg melibatkan org korea utara. Yg saya tau dan pernah baca, Korea utara ni negara komunis yg kuat berahsia, tak hormat negara org, dan suka uji peluru ikut suka dia org je, jadi dlm kes ni saya cuma baca komen je. Nak komen tak tau. Takut salah. Jadi teruskan berdebat pada kawan2 dan lawan.

    ReplyDelete
  11. Doa jangan Korea Utara tembak misil nuklear ke Malaysia sudah

    ReplyDelete
  12. Orang-orang mukmin (Al-Mu'minūn):99 - (Demikianlah keadaan orang-orang kafir itu), hingga apabila datang kematian kepada seseorang dari mereka, dia berkata: "Ya Tuhanku kembalikanlah aku (ke dunia),

    Orang-orang mukmin (Al-Mu'minūn):100 - agar aku berbuat amal yang saleh terhadap yang telah aku tinggalkan. Sekali-kali tidak. Sesungguhnya itu adalah perkataan yang diucapkannya saja. Dan di hadapan mereka ada dinding sampal hari mereka dibangkitkan.

    Orang-orang mukmin (Al-Mu'minūn):105 - Bukankah ayat-ayat-Ku telah dibacakan kepadamu sekalian, tetapi kamu selalu mendustakannya?

    Binatang Ternak (Al-'An`ām):27 - Dan jika kamu (Muhammad) melihat ketika mereka dihadapkan ke neraka, lalu mereka berkata: "Kiranya kami dikembalikan (ke dunia) dan tidak mendustakan ayat-ayat Tuhan kami, serta menjadi orang-orang yang beriman", (tentulah kamu melihat suatu peristiwa yang mengharukan).

    Binatang Ternak (Al-'An`ām):28 - Tetapi (sebenarnya) telah nyata bagi mereka kejahatan yang mereka dahulu selalu menyembunyikannya. Sekiranya mereka dikembalikan ke dunia, tentulah mereka kembali kepada apa yang mereka telah dilarang mengerjakannya. Dan sesungguhnya mereka itu adalah pendusta belaka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cube bgtau kat semah badak dan jibby ..jgn abis duit rakyat nyopping

      Delete
  13. Orang-orang mukmin (Al-Mu'minūn):105 - Bukankah ayat-ayat-Ku telah dibacakan kepadamu sekalian, tetapi kamu selalu mendustakannya?

    Orang-orang mukmin (Al-Mu'minūn):106 - Mereka berkata: "Ya Tuhan kami, kami telah dikuasai oleh kejahatan kami, dan adalah kami orang-orang yang sesat.

    Orang-orang mukmin (Al-Mu'minūn):107 - Ya Tuhan kami, keluarkanlah kami daripadanya (dan kembalikanlah kami ke dunia), maka jika kami kembali (juga kepada kekafiran), sesungguhnya kami adalah orang-orang yang zalim".

    Orang-orang mukmin (Al-Mu'minūn):108 - Allah berfirman: "Tinggallah dengan hina di dalamnya, dan janganlah kamu berbicara dengan Aku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cube bgtau kat semah badak dan jibby ..jgn abis duit rakyat nyopping

      Delete
  14. Orang-orang mukmin (Al-Mu'minūn):109 - Sesungguhnya, ada segolongan dari hamba-hamba-Ku berdoa (di dunia): "Ya Tuhan kami, kami telah beriman, maka ampunilah kami dan berilah kami rahmat dan Engkau adalah Pemberi rahmat Yang Paling Baik.

    Orang-orang mukmin (Al-Mu'minūn):110 - Lalu kamu menjadikan mereka buah ejekan, sehingga (kesibukan) kamu mengejek mereka, menjadikan kamu lupa mengingat Aku, dan adalah kamu selalu mentertawakan mereka,

    Orang-orang mukmin (Al-Mu'minūn):111 - Sesungguhnya Aku memberi balasan kepada mereka di hari ini, karena kesabaran mereka; sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang menang".

    ReplyDelete
    Replies
    1. cube bgtau kat semah badak dan jibby ..jgn abis duit rakyat nyopping

      Delete
  15. Betul tu Anon 12:30 .Takut missile tu terus jatuh atas riba KD masa tengah tengok liga bola sepak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cube bgtau kat semah badak dan jibby ..jgn abis duit rakyat nyopping

      Delete
  16. The tongue utters what's in the heart. So rid your heart of envy, hatred, malice and doubts. You'll have gracious speech from a pure heart.- Mufti Men

     (Ash-Shūraá):27 - Dan jikalau Allah melapangkan rezeki kepada hamba-hamba-Nya tentulah mereka akan melampaui batas di muka bumi, tetapi Allah menurunkan apa yang dikehendaki-Nya dengan ukuran. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui (keadaan) hamba-hamba-Nya lagi Maha Melihat.

    Musyawarah (Ash-Shūraá):26 - dan Dia memperkenankan (doa) orang-orang yang beriman serta mengerjakan amal yang saleh dan menambah (pahala) kepada mereka dari karunia-Nya. Dan orang-orang yang kafir bagi mereka azab yang sangat keras.

    ReplyDelete
  17. Al-Ĥujurāt:12 - WAHAI ORANG-ORANG YANG BERIMAN! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.

    Nabi Hud:17 - ..... Sesungguhnya (Al Quran) itu benar-benar dari Tuhanmu, TETAPI KEBANYAKAN MANUSIA TIDAK BERIMAN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rezeki terhalang? Kerana prasangka?

      (71:8 )   Kemudian sesungguhnya aku telah menyeru mereka (kepada iman) dengan cara terang-terangan,
      (71:9 )   kemudian sesungguhnya aku (menyeru) mereka (lagi) dengan terang-terangan dan dengan diam-diam,
      ( 71:10 )   maka aku katakan kepada mereka: 'MOHONLAH AMPUN kepada Tuhanmu, -sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun-,

      (71:11 )   NISCAYA Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat,
      ( 71:12 )   DAN membanyakkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai.
      ( 71:13 )   Mengapa kamu tidak percaya akan kebesaran Allah?


      Delete
  18. Puak macai ni marah pasal BRIM sbb mereka tahu duit negara di bahagi rata semua rasa dapat. Tapi hasrat mereka duit itu nk dibolot cara lama.. iaitu style MamakGila.. bela kroni secara haram banyak2.. PRU nanti puak2 ni kasi derma la sorang sikit.. utk tabur dedak.

    Forex 20 tahun lesapkan berpulub billion macai boleh persoal kenapa cerita lagi??
    habis tu ko nk suruh halalkan je lah penyelewengan MamakGila.. ooh sebb dia bukan Najib..dn dia adalag MamakGila.. jd semuanya boleh padam??

    BANGANGG kamu memang BANGANGG.. macai MamakGila!

    ReplyDelete
  19. Hairan aku melihatkan gelagat penyokong tun dan anwar didepan penyokong mereka bersalam dan berpelukkan tapi dibelakang TUN buat perjanjian rahsia dengan Lim Kit sial menobatkan LKS sebagai TPM dgn syarat anak dia boboi sebagai PM bila rahsia pecah mula ler tun gelabah sampai terlepas cakap cerita sebenar boleh lak nafikan lepas tu salahkan MCA.

    Aku tak tau ler macam mana benggong dua puak ni.

    Anwar dlm penjara boleh lak sokong tun diaiasat skandal FOREX siap bagi maklumat yang tiga serangkai TUN, DAIM dan NOR yakub sebagaindalang dan NUAR tak terlibat.

    Tengok ler mcm mana masing2 tikam menikam sedangkan penyokong mereka dok defend mereka

    Itupun semua percaya lagi dengan TUN.

    Aku tak Gelar TUN dengan nama bukan2 kerana aku masih berpegang yang TUN pernah hebat suatu masa dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cencaluk cakap berbelit belit mcm ular dlm semak mkn dedak....cencaluk alias suharli alias dedakman.....

      Delete
    2. WAHAI CENCALUK PENDEDAK.....DENGAR AKU NK BRITAU KAMU.....KAMI TAK KISAH FOREX DISIASAT DGN RCI....TAPI 1MDB PUN MESTI BUAT RCI.....JGN DOUBLE STANDART....JGN KOMEN MENGARUT MCM KUAT MKN DEDAK BUSUK...HUHUHU

      Delete
    3. biaq pi la calokkkk.. apa yang majoriti rakyat mahu hanya najib bukan pm. itu saja.

      Delete
  20. Pinjam kata-kata P.Ramlee, "Kalau dah lembu, lembu jugak!"

    ReplyDelete
  21. sekolah dewasa dalam cerita p ramlee dipanggil sirkist...

    ReplyDelete