Google+ Followers

Sunday, March 5, 2017

TUN TAK GAJIKAN TUKANG JAWAB

# Jangan baca kalau jiwa kacau.


Bertanya atau mencabar Tun seolah memberinya pil vitamin dan awet muda.




Walaupun dianggap nyanyuk dan sudah tua oleh musuhnya yang ketandusan hujah,  antara kekuatan Tun Dr Mahathir ialah beliau tidak pernah tidak menjawab sebarang bentuk persaolan samada yang remeh mahupun isu sensitif dan besar.



Without fear and favour,  jelas dan nyata, bahasa mudah dan senang difahami,  tanpa berselindung Tun akan bercakap yang dianggap


"serangan" oleh musuhnya. Tanpa sempadan,  dia akan sampai dan menggugat sesiapa sahaja yang relevan.

Respon spontan Tun kadangkala tersangat pantas untuk pengkritiknya menjawab balik.

Berbeza dengan pengkritik Tun,  bila ditanya,  disoal.. .
Terkial tercungap nak jawab,  berbulan cari idea nak jawab. Hantar tukang jawab. Lari dari menjawab dan kadangkala hilang tanpa jawapan..

Jika Tun makin dilabel dan dikutuk,  itu sekadar petanda apa yang dicakapnya terkesan,  relevan dan selalunya betul.  Jarang sekali pihak yang kena kritik dapat membuktikan Tun salah 100%.

Oleh itu jika ada yang lari lintang pukang jika ternampak kelibat Tun, ia bukan satu yang pelik.

Ada juga yang menghentam Tun jika dia merasa selamat di kelilingi pembesarnya atau ketika tidak berada di Kuala Lumpur.

Ada yang masuk bakul angkat sendiri sekadar nak bandingkan jasanya dengan Tun.




78 comments:

  1. SORRY BRO BUKAN TAK HORMAT PADA TUN TAPI DAH KURANG RASA HORMAT TU BILA SANGGUP BERSEKONGKOL DENGAN DAP MUSUH HAKIKINYA SUATU MASA DULU SEMATA2 MENAIKKAN ANAKNYA SEBAGAI PM ATAS KEPENTINGAN DIRI YANG KITA SEMUA MASIH MENCARI APAKAH IANYA.

    KALAU LAWANNYA PUN BOLEH DIBUAT KAWAN MAKA APA LAGI BOLEH KITA KATAKAN.





    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan berhadapan dengan DAP, bukan bersahabat.
      Tun masih leading dan bukannya follower.
      Tun menarik benang dalam tepung, benang ditarik tepunag tak berselerak.

      Tak jadi kudis pun pada Tun bagi mereka yang setuju dengannya.

      Jiwa yang kecil, iman yang nipis memang takut berhadapan dengan iblis.

      Delete
    2. Kenapa nak takut dgn 50 kerusi. Senang cakap aku ni ramai kawan cina. Aku beli part pun dgn dia org pasal kat port klang tak pernah jumpa melayu buka kedai part.Aku ada bengkel lori, bini aku suruh berenti kerja dia taknak, nak pegang duit sendiri. Dia pun dah lama kerja kat situ, pangkat pun dah ok. Dia jadi declare KONTENA ekspot. Jadi ko boleh agak income aku. Ko pun cakap 10k sebulan. Ko jgn pikir diri sendiri je. Mcm mane org yg gaji $1000 kebawah sebulan. Aku pun pakai oppo yg $400.anak aku punya hp pun yg boleh call dgn sms je. Taknak manjekan. Rokok pun terpaksa gak beli. Ingat senang nak berenti. Tapi terus terang aku hisap yg $4.50. Buat ape nak beli benda bunuh kita mahal2. Aku pernah jumpa makcik india menangis dpn atm. Pasal duit bantuan tak masuk lagi. Dlm bank dia tinggal $21.00. Nak keluar tak boleh pasal kena GST $0.06. Bank lain. Jadi ko boleh bayangkan org yg mcm ni. Dtg naik bas. Ko mungkin tak rasa. Fikir yg mcm makcik tu. Kalau ramai org mcm ko yg fikir ko banyak duit, lantak la org lain. Sampai bila2 nasib org makcik tu tak berubah. Nabi pernah pesan. Kalau tak silap la. Tak beriman seseorang yg tidur tapi jirannya sedang kelaparan. Memang tak boleh jaga semua. Tapi sekurang kurangnya yg depan mata. Point aku, jgn penting kan diri kita je. Tgk org sekeliling. Oger.

      Delete
    3. Sori, $40. Dia nak keluar $20 pasal publik bank kena ada $20 kat dlm. Kami kat maybank masa tu. Nasib baik aku ade $10 dlm kocek, aku bagi la jugak.Aku tau pasal Dia minta tolong aku picit no pin dia. Buta huruf katanya. Tak kira apa bangsa pun, bila tgk org tua mcm tu, tak sampai hati nak tinggalkan. Masaalah org kita tak tau.

      Delete
    4. bro calok..mata rabun ke tulis guna huruf besar..
      kawan kamu tunku aziz senyap je..kena gam tv3/4 kott
      pemimpin umno sekongkol dgn cina jhoLo lingkupkan negara..lg xguna

      Delete
    5. MO1 lagi terukacam kamu. Najib tiada harga, negara lebih penting. Rakyat tak mahu hidup susah gara2 najis dan kamu. Apa kah MO1 sanggup dikudungkan tangan jika terbukit dia menyamun dana awam melalui 1MDB. Rakyat yakin najis bersalah dengan fakta dari tindak tanduk untuk mengembunyikan segala kemungkarannya. Dia salah gunakan kuasa dengan mengarah semua badan berkepintingan melindunginya. Kenapa kah bala belum lagi menimpa mereka2 ini. Orang yang jahat pasti dilaknati allah. Rakyat sedih kenapa kah macai2 umno buta hati masih menyokong penyamun. Apakah umno sudah kekurangan pemimpin bersih lagi jujur. Joka setiuasi ini berlaku bukan di malaysia, dah lama najis bye2. Dia dah didakwa dan mungkin kini dalam penjara. Persoalan nya APA KAH RAKYAT MALAYSIA MASIH BODOH ATAU SISTEM UNDANG2 KITA DAH LAPOK. Sedih! sedih! Samakin hari rakyat hidup susah angkara najis dan kuncu2nya, tak pandai tabir urus negara. Hanya nak fikirkan untuk kayakan diri sendiri.

      Delete
    6. aku tak akan hormat penyamun...

      Delete
    7. Bro semua aku pun lagi susah dari kamu semua. Sampai jual motor pasal nak sambut anak pertama tapi semua tak jadi kudis bagi aku.

      Jangan pikir org lain tak pernah susah. Apa susah beli jer cuka apple minum jer setiap pagi selama seminggu satu sudu insyaalah boleh berhenti tabiat buruk kau yang boleh menjandakan bini kau tu.

      Ingat sikit rokok pembunuh terbesar selepas kencing manis

      Delete
    8. CENCALUK met Najib's "6 Straight Bs " requirement.

      1) BANGANG
      2) BODOH
      3) BEBAL
      4) BONGOK
      5) BODEK
      6) BARUAH

      Delete
    9. Nenek aku meninggal 90 tahun. Mak bapak aku yg pergi dulu. Zaman aku budak2. Tiap hari aku belikan More merah panjang 2 kotak. Hari. Ajal kat tangan tuhan. Bukan kat rokok. Rokok cuma penyebab je. Lagi aku kerja hari2 pakai otak. Dah Biase, nak pikir, bakar rokok. Tapi aku hari2 senaman free. Peluh berkilo keluar, duit pun dpt. Kira balance la.

      Delete
    10. Makin merepek jela ko nie cencaluk..

      Delete
    11. Cencaluk ni macam kena sawan pulak,, cakap merepek-merepek dan tak masuk akal.....!!!! Macam orang bingung pun ada....!!!!

      Delete
  2. Kalau hanya cencaluk yang hilang hormat pada Tun,peduli apa??..kalau dah namanya pun cencaluk sudah pasti berotak udang!!...otak udang yg selalunya diumpamakan dengan orang yang cetek akal....sebab itulah sicencaluk ni tidak dapat memahami apa itu sretegi??....asyik2 dok mainkan soal perkauman saja...

    Aleh2 dok cakap Tun dah sesat ,sebab dok berkawan dengan Cina DAP.Apa MCA dan Gerakan tu bukan Cina ka??....guna otak sikit weh,jangan bangang sangat!!...

    ReplyDelete
    Replies
    1. akupun, bukan cencalok sorang. kau nak samakan mca dan gerakan dengan dap? umno adalah leader kpd mca dan gerakan manakala dap adalah leader kepada kumpulan parti dokongan kau. kat situ kau faham? oklah, katalah kau masih menang. forest city jadi isu besar tun sekarang selain wan emdibi, bagaimana dengan projek waterfront pengerang yang gagal, ada tun bangkitkan? kot tak perlu kau yang jawab sebab tun tak pernah upah pecacai jawab. so, simpan aje jawapan kau tu sebab tun tak suka kau jawab bagi pihak dia.

      Delete
    2. Anon 9.30.00 PM kat atas ni kau pi sekolah sampai darjah berapa?....bila masanya DAP jadi ketua pembangkang?....kamu dengar orang buat fitnah ,kemudian kamu pun tompang sekaki...pada hal kamu tak tahu dan tak faham apa2,kesian kamu...pi sekolah balikla...daripada kamu dok terus jadi pak turut dan dapat dosa kering.

      Delete
  3. Dkt rumah aku ada paper. Sinar harian, metro, dan setiap rabu keadilan.. dulu selasa dan jumaat beli harakah. Tapi sejak arwah dah takde dan pas pun dah lain tK beli lagi. Berita TV pun tgk. Jgn tgk dan baca dari 1 sumber je. Jahanam. Tuhan bagi akal, baca dan dengar dari dua pihak, nilai kan. Tapi bila ko dgr TV3 yg dap jahat, tun jahat hari2, jadi otak pun terima la. Tu pasal kita ada mahkamah, utuk apa, dua pihak berhujah. Baru la adil. ni Adoi,,, mcm main bola la, pengadil tu abang aku, keeper kita dah ikat kat tiang gol. Yg lain semua dah dpt kad merah. Jadi mampos la nak main mcm tu.

    ReplyDelete
  4. Told 'ya wriggling worm is a testimony to 'cacing kepanasan'..., anyway Pomensmart is some guy just being rationale, just like us making sense of the 1MDB's skulduggery and daylight robbery of SRC Intl 42 million masyuk account lanun bugis yet he could still kept lying through his teeth, wth?

    Anyway, calukcing panas...berbahasa mat saleh ke is entirely my prerogative...30 years on I have always been travelling and domiciled negara negara commonwealth. English is the norm whether aussie, american, uk or even canadian accent, you name it I'm game. That said, our bahasa melayu, anak anak aku yang semua lahir dan besar di merata luar negara lebih fasih berbanding anak melayu yang baru datang dan setahun dua dah pelat melayu...That aside...the issue is nip the status quo PM01 had to be purged and send to his demise ASAP before the country burns....

    I supposed you don't quite see the potential China could unleash its dragon to whipped PM01's arse and made to behave like a good dog....then again can cacingluk comprehend?

    Keep the onslaught KD.

    Kita orang tak perlu dibayar pun sama dengan pomensmart...Alhamdullillah our taking is more than enough and HALAL! Unlike some dedakian....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih saudara. Nak balas tak reti. Cuma faham. Pasal dulu sekolah malas, tapi tak ponteng. Sekarang masih belajar english dgn isteri. Ape pun rezeki dari titik peluh lagi nikmat.

      Delete
    2. CTH manusia yang membanggakan bahasa lain dah tak ada lagi semangat patriotik dlm dada walaupun awak bangsa lain hormat kan BAHASA MALAYSIA. Setakat anak kau fasih tapi kau lidah barat nak buat apa.

      Delete
  5. Betul, Turn M Tak Gajikan Tukang Jawab...tapi KD tak payah la nak jadi tukang menyebok. Lagi banyak mencerca orang lagi banyak dosa terkumpul mungkin dah lebih dari RM2.6 billion.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn sedih cai walaupun najis sering lari dari menjawab

      Delete
    2. Bukan tukang jawab. Tapi mempertahan kerana menghormati. 2 benda yg tak sama.

      Delete
  6. Anon 2:55. Yang mempertahankan penyamun nak dipanggil apa pula (?)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita tak payah panggil apa2. Biar dia jawab sendiri dgn tuhan.

      Delete
  7. Anon 2.55 tidak mempertahankan penyamun atau sesiapa. Peroleh banyak pahala ke kalau asyik berfikiran negatif. Kita yg sentiasa mengkritik ni bagus sangat ke, famili kita sendiri sudah terurus ke yg sebok sangat nak urus hal orang lain.
    Yang dah berusia tu.....dah pernah mati kebuluran ke kat Malaysia ni yang mengkritik sampai tak ingat Allah SWT tu. Nampak sehat2 je, tambah gemok ade la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami tak berfikir negatif. Kami menyatakan benda yg benar. Benda yg berlaku sekarang. Cuba anda nyatakan benda yg turun harga sekarang, selain sayuran yg ketua awak sebut dulu la. Pasal dlm longkang banyak.

      Delete
    2. Kau pergi ler kat kedai RM2 dari segala je is barang boleh kau dapat cuma nak atau tak nak kalau rasa kaya sangat gi ler kedai lain yang harga berganda tu.

      Jgn kata brg tak turun harga banyak barangan boleh kita dapat dengan hanya RM2 tak cukup murah ker.

      Kenkadang tu aku tengok banyak gak ler barangan yang aku boleh dapat dengan harga murah cth nescafe kadei A RM11.90 kedai B RM10.90 so aku rasa bijak aku ambik B kalau aku rasa nak jadi banggang mcm kau orang sema ambik ler A faham

      Delete
    3. Kikikiki
      Pegi pam mnyk A mnyk seliter 2.3
      Pegi pam B mnyk seliter 2.3
      Pegi kedai c gst 6%
      Pegi kedai d gst 6%

      Semangat tgk pembentangan budget 2016
      Rupanya xle pakai.
      Ucapan kata jalur lebar peruntukan 1B,
      Dlm teks xsmp pun 70m.
      Dlm budget xckp nk potong subsidi itu ini.
      Hutang 1mdb pun sunyi sepi.

      Apa nk buat.. sokong umno xle tnya xle pikir. Nnt melayu jdk bangsat

      Delete
  8. Anon 4:30 beroleh pahala ke kau menyamar kononnya bukan orang yang sama dengan 2:55. Hentikanlah ketja menipu kau tu.

    Dah terkedu tak leh jawab. Jadi ostat tiba tiba. Dengan Tuhan pun kau menipu.

    Kau sebok kat sini, bini kau dah terjaga.
    Kau kritik orang itu ini kat sini, anak dara kau dah tutup aurat.

    Last sekali..
    Elok ke duit dedak bagi anak bini makan

    ReplyDelete
  9. Tak pernah makan dedak, dedak untuk binatang je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku komen ni bukan untuk diri aku tapi demi kepentingan anak2 aku kita dan separuh jalan hidup kita apa lagi kita perlukan hanyalah amal ibadat.

      Tapi anak2 kita baru nak berjalan mengenal hidup. So biarlah pemerintahan sedia ada aja jangan jadi sampai macam kat iraq, syeria dan beberapa negara arab ingat kerajaan baru lagi baik hampeh dah bertahun masih bergolak bahaya di mana2.

      Kau orang yang sokong Tun M dah DAP ni boleh jamin dan betikan jaminan bertulis bahawa peralihan kerajaan akan menjanjikan kedamaian dan kemakmuran dari segi ekonomi dan agama Islam tak diganggu guggat seperti di PENENG yang mana sampaikan FATWA di SEJUKBEKUKAN demi menghina AGAMA. ISLAM.

      Kau orang dan PARTI PEMBANGKANG boleh buat satu perjanjian bertulis yang mana jaminan demi masa depan warisan baru kita. Yang mana perjanjian boleh digunakan untuk mencabar kerajaan baru dalam mahkamah tempoh 100 hari pemerintahan jika berlaku perebutan atau pergeseran kerajaan baru wajib melmulangkan semula tampuk pemerintahan kepada kerajaan asal.

      JIKA ADA JAMINAN SO TAK SALAH KALAU KITA MENCUBA JANGAN NANTI MENYESAL TAK BERGUNA MENANGIS AIR MATA DARAH YANG SUSAH BUKAN KITA TAPI ANAK2 KITA

      Delete
    2. Tun dah jaga negara 22 TAHUN. Ko boleh tgk kan. Walaupun tak menyeluruh tapi rezeki melimpah ruah. Cuba bandingkan dengan Skang. Masa terima brim . Tak silap jumlah penerima tetap meningkat setiap tahun. Itu maknanya org makin susah, kalau makin sikit tu maknanya ko fahamlah. Zaman tun takde pun brim. Tapi hidup selesa. Pasal fikir anak2 la org nak perubahan. Sampai bila nak hidup mcm ni. Nak pegi pasar beli ikan pun kira2 dulu.

      Delete
    3. Kauorang semua memang banggang makan dedak expired mcm Tun gak macam mana rakyat tak susah dah ler DP sabotaj ekonomi Malaysia sampai sanggup merangkak ke Taiwan semata2 nak membatalkan projek Penggerang dan mengkayakan SINGAPUR yang mana pendapatan penapisan PETROKIMIA bagi Singapura adalah RM60 billion setahun so kalau dulu penggerang dah siap pasti pekerjaam dan ekonomi kita bagus tak mcm sekarang kita ada minyak tapi kita kena beli minyak yang telah diproses itu yang menyebabkan PETRONS kerugian.

      Ingat sikit kau ingat PETRONAS tu buat carigali minyak pas tu tuang terus dalam tangki minyak kau ke kalau kau orang barua Tun rasa bagus sanggat tuang ler minyak kereta kau orang guna minyak mentah yang PETRONS jumpa.

      Kata ada otak tapi bila Tun Sabotaj ekonomi org MELAYU kau masih tak faham. TENGOK RAFIZI semua GLC dan kepentingan yang melibatkan ORang MELAYU dan ISLAM dia SERANG kenapa dia tak serang Tauke CHINA dan INDIA yang banyak dapat PROJEK dari TUN masa TUN memerintah 22 Tahun.

      Senang jer jawapan dia sebab tembolok dia dah penuh disumbat dengan wang ringgit.


      Jangan lupa sekarang zaman maklumat di hujung jari bukan kau aj yang boleh tau dan fikir jangan kata orang banggang bodoh dan sebagainya aku berkecuali dan tak pernah mengundi walau sekalipun walaupun usia dan 46 tahun. Tapi sekarang ni aku dah boleh nampak mana yang betul dan mana yang salah ramai lagi yang mata mereka dah terbuka.

      JAGA PRU 14. AKU AKAN MENGUNDI DI TEMPAT ASAL AKU SEBAB DULU AKU LEWAT DAFTAR.


      DEMI MENJAGA MASA DEPAN ANAK2 AKU AKU AKAN PASTIKAN DAP KALAH TERUK SEBAB AKU BERADA DALAM DUN DUYONG YANG MANA ADUN DAP KELUAR DARI DAP.... HAHAHAHA

      PASTIKAN LIM GUAN ENG MASUK BILIK BESI .....

      Delete
    4. Nampaknya cencalok marah dh Mila Meagan...dap la bangang la apa ker benda la...yg dia tktahu bukan dap yang jual tanah kat orang china tapi ????umnoooolagoook

      Delete
    5. Kalau aku kata kau banggang kau marah yang UMNO jual kau nampak yang DAP jual tapi tak mendatangkan hasil ada kau sedar.

      TU PENENG dan hampir habis dijual ada kau tengok jual sana sinil hasil tak nampak defisit makin lama makin menggunung. DAP menyembah ke negeri China ada kau perasan semua projek pembangunan di PP kau ingat rakyat MALAYSIA yang beli ker .... Dah tentu milik CHINA sebrang tambak punya tu tak gadai PP ker

      Delete
    6. Umno pun jual kt china.
      Aku kalau nk kene tipu biarlah cina yg tipu.
      Xdelah sakit hati sgt. Nk jawab pun senang. "Cina mmg kuat menipu".

      Kalau pemimpin umno sepakat ABATA, xmembela sipencuri xdelah kerosakan spt hari ini.

      Semua demi kepentingan peribadi, rakyat tersepit.
      Ada baik kita sama2 susah ye x cencalok

      Delete
  10. Sokong dan setuju sangat2 dg komen cencaluk. Lepas ni ade la yg meroyan kat sini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami cakap benda yg benar dan berfakta. Brg mahal, minyak tak menentu, segala subsidi dan biasiswa dimansuhkan. GST lagi, yg dibagi, BRIM, tu pun tak semua dpt. Cuba pergi kerja, rasa cari duit sendiri. Baru otak tu jln. Jgn cuma tahu cakap tanpa rasa susah cari duit. Ni tah2 kawin pun belum. Duit mintak kat mak. Tak pernah rasa ada tanggungan lagi. (Brim dah ambik?). Buat ape.Duit, beli h/p, rokok, belanja awek. Huh, cakap tak pakai otak. Sedih aku org melayu cam ni. Kalau anak aku, Sori la.

      Delete
    2. abang pomen, aku nak tegur sikit ye, sikit je. subsidi masih ada dan biasiswa juga masih ada. tak semua dimansuhkan. tu budak2 kat u masih dapat biasiswa. budak sekolah juga masih dapat subsidi. yuran depa tak bayar tau. student kt institut perguruan masih dapat elaun walau dah kena potong sikit. aku ni nak betulkan fakta je, bukan nak sokong kerajaan sekarang. akupun perit jugak oooo bila gi beli barang semua naik rege. jadi kena kaji sikit sebelum menulis, bukan apa abang pomen, takut juga dengan dosa fitnah ni. mungkin apa yang abang pomen tulis tu diniatkan betul tapi kena buat SIKIT je kajian supaya tulisan tak terbabas...ngeh ngeh

      Delete
    3. Aku pernah jumpa org minta derma utk belajar. Alasan diaorg tak de biasiswa. Budak kat pasar malam. Masa aku beli harakah zaman arwah dulu, ada iklan minta derma anak nak masuk U. Pasal biasiswa kerajaan tarik.Ok la. Aku tak tau pasal biasiswa.Pasal aku level mara je. Dpt $100 tiap bulan, zaman tun dulu. Salah kang masuk neraka pulak.Ok. Kite cite pasal subsidi, gula baru naik ni, senyap2 je naik. Ala 11 sen je kate ko. DaDMinyakhAku viral baru umum. Minyak akan diumum setiap minggu lepas ni, fitnah ke tu. Boleh masuk neraka la ni. Aku dah 2 penggal tak bayar bil air. Tu nak ajak sembang ke. Aku kat klang selangor ni. PR yg ada DAP perintah. Arwah ayah meninggal dpt $2500. Tu bukan fitnah. Tu yg aku dpt. Jadi.

      Delete
  11. Setuju dan simpati dengan Pomen Smart. Tapi yg jadi masaalah nya dengan Melayu yg:
    1. Ada pulak duit untuk beli rokok tu.
    2. Ada pulak duit untuk lepak2 sambil pekena teh tarik kat kedai mamak tu.
    3. Ada pulak duit make up kereta tu.
    4. Ada pulak duit pakai sampai dua handphone tu.
    5. Tak pernah tanya pasal pelajaran anak.
    6. Tak pernah periksa buku-buku sekolah anak.
    7. Tak pernah jumpa sekali pun dengan guru2 kpd anak
    8. Boleh pulak tu dihujung minggu merayap dg kereta ke sana kesini dah tahu harga minyak mahal.

    Melayu... Melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiap kali ambik report kad aku yg ambik. Mane ko tau

      Delete
    2. Rokok 4.50 mahal ke. Ko rang gajet mahal2 boleh beli. Aku 4.50 pun nak kecoh. Aku punya income ko ingat berape sehari. Aku bukan cerita pasal aku yg ada duit. Aku cerita pasal melayu yg ada tak cukup nak tanggung anak kerana gajikecik. Brg mahal.

      Delete
    3. Anon 924 mcm cerita pasal diri.sendiri je. Siapa lagi kenal diri sendiri ye tak.

      Delete
    4. Betul aku pun simpati betul dengan MELAYU sekarang dah mua sangat diberi subsidi dari lahir sampai nak masuk lubang kubur pun kain kapan ada subsidi.

      Kalau brim Tun kata rasuah subsidi tu apa bukan bapak rasuah ke dah 22 tahun Dia sogok rakyat Malaysia dengan subsidi yang ciput dan kaup berbilion utk PROKSI dulu aku akui aku sanggup gaduh nak pertahankan Tun the best sebab maklumat yang disembunyikan tapi bila kebenaran terbuka aku rasa hilang rasa hormat cuma aku masih akui Tun adalah PM terbaik sebelum NAJIB.

      Sekaran segalanya boleh kita tahu perjanjian konsensi yang berat sebelah dalam apa jua PROJEK Yang melibatkan duit rakyat. PROJEK semuanya di tanggung oleh rakyat apa yang ada dia sediakan oleh kerajaan x ada cuma lubang kubur jer percuma itupun upah gali kena gak bayar

      Sekarang kerajaan buat projek mengikut kemampuan tapi dulu Tun buat PROJEK sebab nak mengkayakan KRONI.

      Beza dulu dan sekarang masa aku mula2 kerja sebulan adalah RM450 + elaun lepas +- dapat ler RM350 tu tahun 1996 tapi sekarang paling busuk pun gaji bermula 10++ tu pun tak bersyukur lagi.

      Asyik merengek memang budak zaman sekarang ni lembik tau nak bersuap doa pagi petang tapi usaha tak ada boleh kaya ke ?

      Jangan kata dulu lain sekarang lain aku dah hidup 46 tahun tab banyak beza harga lain ler kalau musim tengkujuh ke apa ker.

      Aku masih mampu makan ayam, ikan dan daging tapi biasalah kita pilih yang berpatutan jgn nak senang jer malas nak gi kedai sebelah rumah jer memaang ler mahal. Usaha sikit .



      Delete
    5. Subsidi sebenarnya memang hak rakyat, negara kita kaya dengan pelbagai hasil bumi. Rakyat dah bayar cukai, jadi kekayaan tu patut dikongsi bersama rakyat dgn bagi subsidi. Mcm kerja gak. Org dah kerja utk ko, kena la bayar gaji. Yg menarik memang tak rasa. Pasal minyak rakyat yg tanggung. Aku pun tak rasa pasal aku suka naik motor aje pergi kerja. Aku cerita yg beratur bila minyak nak naik kat petrol pum. Tapi kat belakang kereta ada logo 1 malaysia. Ape pun aku tulis panjang2 pun membazir je. Mcm arwah bapak aku, jiwa umno dah sebati. Siang happy dpt brim, esok mbebel brg mahal. Sampai poster anwar ibrahim aku pun dia koyAk buAng. Tapi jangan menyesal bila menang PRU14 nanti tak mustahil akan ade lagi bbenda yg dinaikkan. GST ke, pasal sebelum ni dah jadi, minyak tak naik katanya. Menang je pru 20sen. Masa tu subsidi minyak ada lagi. Dah takde ni, ke brim je lah pun. Dah kena pun ..... entah la. Kata dah kawin, ada anak. Ada akal pakai. Balik2 DAP. Muak la.

      Delete
    6. Subsidi tu melalui kerajaan..

      Yang brim ni melalui KB umno apehal? Duit umno ke tu?

      Delete
  12. Aku pakai kancil, camry tahun 1996. Tang mane kau tau aku membazir

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku tak minat teh tarik. Punca Kencing manis. Aku geli makan kat mupler. Kedai melayu ok.

      Delete
    2. Ko tak kenal pun aku. Tapi aku kenal ko dgn cara pemikiran ko. Mcm mane ko tau gaya hidup aku. Aku dah 38. Mase lepak dah habis. Masa cari duit.

      Delete
    3. Dan lagi satu. POMEN tK minat mackup kereta, suka pakai ori . Buat ape buAng duit utk benda semua tu.

      Delete
  13. TAKUTKAN DAP MEMERINTAH ATAU JUAL NEGARA PADA NEGARA CHINA KOMINIS?????PATUTLAH NAMANYA CENCALUK....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk pengetahuan orang bodoh otak singkat mcm kau ini aku dari keturunan china tongsan tapi semangat melayu yang mengalir dari bapa aku menyebabkan aku bangga menjadi anak MELAYU.

      Kau orang yang mak bapak sedia ada MELAYU sanggup gadai diri pada DAP hanya utk sedikit kesenangan.

      MALU LAH JADI ANAK MELAYU TAPI SANGGUP MENYOKONG BANGSA YANG NAK MENJATUHKAN MELAYU

      BUKAN KAMU AJA SUSAH SATU DUNIA MERASAI KEGAWATAN EKONOMI DITAMBAH DENGAN BERBAGAI MALAPETAKA YANG MENIMPA SEKARANG INI.

      Delete
    2. Nak aku cina. Tu pasal aku kerja mcm cina. Dari makan gaji sampai kerja sendiri. Tapi tak pulak aku bangga cerita dgn org. Bapak aku kawin 3 kali. Semua cina.bapa aku bugis banting, kelanang.

      Delete
  14. Aku dah nasihat, kurangkan tgk TV3. Degil, tu yg otak tak berhubung. Lawak iklan susu. Oh ya. Mungkin dia org buat part kereta sendiri. Pasal kedai dan kilang part kereta dikuasai cina. Tak suka DAP mane boleh beli brg cina. Pasal cina skang banyak DAP. Lagi2 dah ada GST. Lagi kuat DAP. Nasib la ko melayu. Bumi dipijak milik org.

    ReplyDelete
  15. Masa kat mara tahun 1997. Setiap isnin ada perhimpunan. Kena la nyanyi lagi negaraku. Lagu selangor dan lagu anak kecil main api. Masa tu tak faham pasal tak nampak. Tapi sekarang dah faham dan nampak. Semuanya jelas. Nak kerja, mintak kat bos cina, nak bos melayu, Keje la kerajaan, takpun kalau swasta, gaji asik sangkut, lambat walau tak semua. Nak bisness beli brg kat cina. Nak ambik kontrak pun same gak. Nasib2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. POMEN disini jer menunjukkan macam mana manusia kau ini cuba kau senarai kan siapa kroni Tun yg kaya raya semuanya dari kaum cina dan india ada melayu tapi projek kecik org terkaya kaum apa org melayu kalau ada pun dah nak hujung 2. Yang heran anak dia boleh tersenarai .

      BANGSA LAIN BANGGA MENYANYIKAN LAGU NEGARA MEREKA TAPI KAU..?

      PERGI KE THAILAND SANGUP RAKYAT BERBUNUH HANYA UTK PERTAHANKAN RAJA MEREKA HUKUMAN BERAT WALHAL CONTENG GAMBAR RAJA MEREKA.

      Rakyat malaysia memaki hamun semua pemerintah dari peringkat atas hinggalah sampai tukang hantar surat di jabatan kerajaan hanya sebab hidup dia susah. Tapi yang aku heran ada lak data mereka ya tak maksudnya ada ler duit bukan ler susah sangat kan kalau tak takkan mampu beli data beli rokok beli lori aku pun tak mampu nak beli lori. Woiiii

      Delete
    2. Ko.senarai kan pulak berapa ramai yg makan gaji dgn dia org. Betapa ramai yg kerja kat 1mdb. Aku pun pernah cari duit halal kat anak tun. Mirzan mahathir. DIPERDANA KONTENA. Tempat mula2 aku kenal VOLVO dan scania. Masa tu ada 40 POMEN. Semua melayu, 1 india. Driver dekat 150 org tak termasuk opis. Ni hadoi. Jutawan tu meniaga. Kronoi ke ape aku tak tau. Tapi ramai boleh cari rezeki kat dia 1mdb ada berapa ramai. Ko tau kan. Aku tak tau. Tapi dgr billion2. Mesti koman2 4 ke 5 puluh ribu org cari makan. Tapi tak tau bisness ape. Cuma jual beli.

      Delete
    3. Itulah kesilapan kau 1MDB ditubuhkan bukan nak bagi orang kerja tapi membantu bumiputra yang susah bagi kout haji kepada memereka yang tak mampu tapi dah lanjut usia. Macam NFC kenapa kerajaan benarkan ianya wujud kerana nak bantu orang Islam di Malaysia mendapatkan dagi Halal yang pastinya halal tapi apa yang dilakukan oleh zRAFIZI musnahkan dan akhirnya didapaitinsemuanya fitnah. Siapa yang rugi Orang Islam orang Melayu begitu juga lah 1 MDB ianya adalah lebih utk membantu golongan bumiputra tapi TAUKE china dapat membaca apa rancangan Najib dan menyerangnya melalui TUN kerana apa kerana TUN masih dipercayai so orang Melayu akan terima bulat2 siapa yang rugi disini kau nampak tak orang Islam orang Melayu kau. BUMIPUTRA nampak tak mainan DAP setiap Institusi yang dibentuk bagi membantu Islam dan Melayu akan diserang dan dihancurkan demi kepuasan mereka sendiri.

      Faham mengapa aku pertahan kan kerajaan sediada kerana ini demi Islam dan Orang Melayu bukan untuk najib atau TU. Tapi lebih tepat Untuk anak kita warisan kita ada semua tu TUN fikir kalau dia betul nak membantu rakyat kenapa PETRON syarikat MINYAK anaknya tak berikan harga minyak muran bukan ini baru dikatakan membantu. Kenapa pulak PEMUDA UMNO yang berusaha memberikan minyak percuma utk golongan susah nampak tak

      Delete
    4. Ni Ho Ma, Cincalok. Kepala akal kamu dilutut yer? Habis terlondeh khazanah, kasi cicit kena bayar..
      MCA dh dilantik jadi Deputy Sheriff Kominis China.
      OBOR dah nak siap wilayah Nanyang kan Tanah Mekayu.
      Jho Low Riza dan gerombolan buat lahanat, ko korek Tun M
      1 Mdb kompeni rugi , hutang keliling pinggang mana patut m mampu hantar Makcik Pakcik Felda p Haji >
      Cencalok mmg Bodo.Cencalok tetap blur smapai kiamat.
      Elok ko pergi main padang Mykemut dan Tranubgkite sj...TV tu lock channel kt TV3 sj, surat khabar Gomen semua dah mampus tak dibaca.
      Eh?! Kesian la ko ni CincaiLok!!

      Delete
  16. Boleh dikatakan kesemua bloggers camp pembangkang termasuk akadirjasin membuat penganalisaan dan penyelidikan keatas semua apa yg dilaku dan dilaksanakan oleh kerajaan persekutuan dengan SATU niat iaitu mencari dan membongkar sebanyak mungkin kelemahan kesilapan dan kesalahan kerajaan tak kiralah sekecil atau sebesar mana sekali pun dan memutarbelitkannya menjadi isu utama sehingga lah PRU 14.
    Manakala segala kebaikan, segala inisiatif yg terbukti memberi manfaat kepada rakyat didiamkan, disembunyikan dan diremehkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu kerja TV3. Kami cuma cerita apa yg diaorang taknak cerita. Lagi dlm timbus. Lagi seronok depa korek. Mane boleh nak cerita baik je. Korang ape kebaikan tun selama 22 tahun yg korang tengok. Takde kan. Yg teruk je. Adil la.

      Delete
  17. Yang kau layan durian masam tu buat apa, 6.3% apalah sangat nak dikesahkan, suara anjing salak pun lebih kuat le..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menunjjukan kebodohan manusia paling tinggi tempoyak dengan cencaluk pun tak kenal banggang sesangat ler kau ni.

      Iniilah taraf dedak expired 94% otak tu tinggal suku jer yg boleh berfungsi mkn lagi duit haram support keluarga mkn duit haram tengoklah besar nanti anak2 kau jadi komunis agaknya

      Delete
    2. Ok. Ko pandai. Takpe la. Biase la. 6%. Melawan kang pupus plak. Takpe. Kami 94%. Mcm tak fair. Takpe kami bagi ko menang. Ok tahniah la ye. Hadiah ambik kat pejabat umno terdekat. Lagi.duit usaha bengkel tak haram. Jujur je insyaallah berkat. Pasal aku tak jual arak sekali. Tu maksud ko la kalau haram. Oklah. Nak balik. Penat hari ni. Eh, aku hari2 penat. Biar penat janji halal. Amin

      Delete
    3. Dan satu lagi. Kita boleh berbeza pendapat, berdebat. Tapi jgn libatkan anak, keluarga org lain boleh. Tak baik minta anak orang jadi benda tak elok. Takut allah pusing doa kita. Marah mcm mane pun, control. Arwah mak aku walau cina, tak pernah aku dgr dia sumpah anak2 dia. Tu pasal kami 5 org walaupun tidak tinggi belajar. Semua jadi manusia. Bini no1 2 org. Bini no2 3org. Tu mak aku la.meninggal yg llast takde anak sampai meninggal. Abg aku srp pun fail. Tiap2 tahun bos dia bawak pergi jerman dan indon. Maintenance kilang. Jadi dgn budak2 tak kira anak sape. Mulut jaga. Ok.

      Delete
    4. Sedap mulut menasihatkan orang yang kau dedak kan orang tu bukan fitnah ker aku dah kata aku berkecuali buka pro pada sesiapa tapi lebih pada nak kan keamanan untun anak2 aku tapi apa pun pendapat politik kita harus utamakan anak2 jgn ingat orang sesuka hati mendoakan anak2 kau tapi fikir adakah hari esok untuk waris kau. INGAT KATA-KATA AKU INI DAP HANYA MENYASARKAN INSTITUSI ORANG ISLAM DAN MELAYU UNYUK MELEMAHKAN ORANG MELAYU JIKA TUN SEORANG NEGARAWAN YANG MELALAK MEMBELA RAKYAT KENAPA HINA ORANG ISLAM,ORANG MELAYU SEHINGGAKAN AMALAN MANUSIA DIPERSENDAKAN ADAKAN ITU AKHLAK MULIA

      Delete
    5. Tapi cara ko bela tu boleh agak. Dia org yg atas pagar ni hujah dia kita boleh kenal. Cara ko berhujah pun boleh tau condong ke mane. Tapi 1 aku cakap betul kan. Ko suke org maki anak ko. Org yg tak kenal pulak tu. Semua tak.suka. Jadi jgn ccakap ko atas pagar. Aku cakap betul pun ko nak marah. Padahal tu bukan politik. Isu maruah keluarga. Sape pun mesti setuju ape aku cakap. Ok . Tang mane komen aku yg maki anak org. Ko cari. Bagi tarikh, masa, blog mane, aku blog pro PR dan BERSATU je. Aku tak setuju beberapa dasar kerajaan. Jadi aku tak masuk blog yg pro kerajaan. Tak payah cari kat sana. Esok aku cek komen ko. Kalau ade aku nak minta maaf kat semua org yg kat dlm blog. Kalau takde ko paham2 je la. Ko yg kate tadi fitnah tu dose besar. Nak tidur. Esok kerja. Budak aku sorang cuti. Aku kena cover dia. Tu yg kena tidor awal. Bye semua. Semekom.

      Delete
  18. Wahai cencalok bodoh.....
    gadai ke negara cina kominis lagi cepat mampos daripada dap 55 kerusi parlimen kongsi memerintah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau lagi banggang walaupun dia ada 55 kerusi tapi dari segi ekonomi dia pegang so siapa berkuasa disini sekarang ni pun dah nampak cacamarba siapa yang akan menentukan PM kalau bukan kuasa duit kau ingat Mat Sabu nak dengar aja cakap TUN yang tak habis2 membela rakyat. Anwar pun nampak sesangat menggalakkan SIASATAN FOREX sebagai langkah balas dendam walhal tangan depan berjabat tangan kiri. Tikam belakang beb.

      Delete
    2. Entah mana punya Cai JingJilatJuboJibbyJahanam seekor ni>! Patut la jadi Cencalok, durian tak boleh pakai..hujah pun berulat, nak respon pun geli jariku.
      Pergi ko nyah ke Mykemut Tranungkite tu, kat sana ada la baki 6% level ko tu....kesian Melayu bungai nak pupus ni

      Delete
    3. Wahai cencaluk....
      Kamu setuju ekonomi cina pegang....
      kamu setuju byk tanah dan projek negara dijual pada negara cina kominis....
      kamu terlalu takut pd dap..
      kamu benci tun.....
      kamu sayangkan najib n kaj rossy.....
      tidakkah begitu?????

      Delete
  19. Anon 3:16 berbicara lah sebagai orang yg berilmu.

    ReplyDelete
  20. Sudah2la Cencalok tu dah berulat, Level IQ Mekayu bungai pergi letak dekat MYKEMUT dan Tranungkite.
    Kat situ kaum UMNOPASBN Melayu2 lahap ketulan taek low dan kingcin lobai berjampi berkumpul. Tapi x ramai dh, sekitar 6,% sj, dan nenurun setiap minit.

    ReplyDelete
  21. Masih ada melayu haprak ysng takutkan DAP? Kenapa bangang sangat tu

    Musuh Allah kita tentang dan tawan, bukan takut dan menjauhkan diri
    Berkawan berwaspada tetapi perangi jika mereka mengancam.

    Yang kau takut tak tahu hujung pangkal tu kenapa. Takkan kau lahir terus bodoh kot

    ReplyDelete
  22. Wahai cencaluk....
    kamu sanggup kena jual kpd negara kominis sbb kamu takutkan sgt Dap.....itulah maksud jawapan hidupmu....

    ReplyDelete
  23. Takpe la kengkawan. Dah dia level tu kita nak buat camne. Kita bagi hujah, dia kata fitnah. Kita cakap jgn maki anak orang, dia kata saya gak yg jahat. Saye berurusan dgn driver hari2. Ada yg ok, ada yg rasa sentiasa dia je betul. Nak tegur dah tahap pakcik. Biasenye golongan ni jenis 40an keatas. Boleh berubah. Tapi peratusan rendah. Biarlah dia dgn pegangan dia. Dia rasa tu yg terbaik utk dia. Saya bagi menang free pun dia marah. Org tua rasanya. Cencalok, heh, org melaka kot. Ape pun good luck la ye Mr cencalok.

    ReplyDelete
  24. Rindu dengan komen2 bernas dari saudara2 seperjuangan kita Encik Othman,Dato Rahman dan lain2....mungkin saudaraku semua sedang berhempas pulas dan turun padang untuk menghadapi pilihan raya...syabas saya ucapkan dan didoakan semuga kejayaan menyebelahi kita,InshaAllah.

    Tetapi walau baigamana pun terima kasih diucapkan kepada saudara2ku John Doe,Cik Minah,labu Labi,Cahaya Al-Majid dan lain2 kerana masih lagi memberi komen2 walau pun tidak sekerap seperti dulu.Semuga usaha murni kita semua untuk menjatuhkan kerajaan yang zalim diperkenankan ALLAH.

    ReplyDelete

Sendiri cakap, sendiri tanggung..