Google+ Followers

Thursday, April 6, 2017

PERHATIKAN APA YANG MEREKA TUNGGANG

Di zaman Rasululullah S.A.W kita diperlihatkan unta, kuda dan kaldai adalah antara pengangkutan utama. 

Begitu juga disebut tentera bergajah yang ingin menyerang Kota Mekah digagalkan oleh burung Ababil. 

Manakala dicatatkan pada kejadian Israk Mikraj, Rasulullah SAW bersama Malaikat Jibril menunggang sejenis burung bernama Buraq untuk bertemu Allah SWA di Arasy. 

Sejarah Nabi-Nabi sebelumnya terutama Nabi Noh disebutkan tentang bahtera atau kapal. 

Mungkin juga di zaman sebelumnya,  dinasour dan anakonda adalah alternatif. 

Zaman berubah, manusia menggunakan atau tunggang kenderaan seperti kereta, kapalterbang dan kapal laut dalam pelbagai bentuk dan model yang canggih dari masa ke semasa. 




Malangnya kini di kalangan ahli politik Islam Malaysia dalam banyak-banyak pengangkutan, mereka tetap memilih ugama (RUU355) sebagai tunggangan politik dalam mencari nama. 



23 comments:

  1. Tunggang kepala hotak ko la Admin.. korang la macai yg ditunggang oleh LKS, LGE dan Madeykuttymak... go fly kite la !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 4:07, dari segi bahasa. Confirm bahasa buruk, akhlak buruk, Islam hanya nama, bukan amalan.

      "..:di kalangan ahli politik Islam.. " tak sebut pun nama, kumpulan atau parti, tetapi kenapa cepat sangat terasa pedasnya..

      Delete
    2. Anon 4.07 diatas tu bukan sahaja berbahasa burok, tetapi rupa juga burok macam babi...

      Delete
    3. anon 4.07 tu dah kena tunggang sebab itu jadi tunggang-langgang..

      Delete
  2. Lobai hancing mmg lambat tangkap maksud tuan KD.
    Tambah2 skrg apabila ruang kepala sudah dipenuhi taek Low.
    Mata hnya nampak Q7. Lidah 3 bilah per satu mulut.
    Elok dibuat teko besar dan dikurung saja puak Melyu totok Jumud pengidam taliban.

    ReplyDelete
  3. Alhamdullillah.... akhirnya RUU 355 dibentangkan juga. Tak kisah lah apa orang nak kata... agama tunggangan politik ke apa ke. Orang2 Islam yg tidak melakukan apa apa kesalahan syariah tidak ada apa yg nak ditakutkan.
    Martabat mahkamah syariah serta hakim hakim syariah terbela.
    Orang bukan Islam tak payah nak meroyan dan melompat lompat sbb RUU 355 tidak kena mengena dg mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. RUU355 sekali lagi dijadikan alat politik.

      Mana keputusannya?... sekadar bentang saja... serupa berceramah... dua2 tak ada kata putus. Syok sendiri.

      Sedarlah wahai umat Islam. Permainan ini seolah2 menjadikan Islam hanya tonggangan semata2, janji menang pilihanraya. Itu saja.

      Kalau sebelum ini sanggup sampai 5pagi... kali ini 4 petang dah tutup. Waktu solat Asar pon tak masuk lagi. RUU355 diperlekeh dan dihina bergitu keji sekali.

      Delete
    2. macai 419. ni nak habaq, sebelum ruu berubah menjadi akta, ada step2 yang perlu diikuti. bukan bentang ruu dan terus lulus. ada banyak lagi langkah yang perlu dilalui dan sikap sabar, berlapang dada perlu ada. jangan la harap mp marang baca, lulus dan jadi akta. mp marang adalah mp pas, dan pas adalah dari barisan pembangkang. tunggulah proses2 berkaitan dilalui, sehinggalah akhirnya nanti ruu itu mendapat kelulusan dewan. oh ya, lupa nak beritahu. kenapa mp dap dan pkr yang bukan islam bersungguh-sungguh benar menentang ruu355 ini dibaca buat kali ke 3 walaupun sedar dan maklum bahawa jika ruu ini menjadi akta, tidak sedikitpun menjejaskan orang bukan Islam. ruu ini jika menjadi akta tidak memberi kesan kepada orang bukan islampun! tetapi kepada mereka beria-ia menentang? sebab untuk menjadikan ruu ini akta, ia lebih mudah jika dibawa oleh parti pemerintah. untuk merealisasikan ruu ini menjadi akta, pas perlu berdamping dengan kerajaan dan dap serta pkr paling bimbang jika pas menjadi komponen bn pada atau selepas pru akan datang. ini apa saya saya fahami. jika bukan kerana ini, tiada sebab lain kenapa mp bukan islam dari dap dan pkr menentang. mereka tidak akan terjejas dengan penguatkuasaan akta sebab mereka bukan islam, namun peluang mereka meraih kemenangan pru akan datang paling terjejas teruk kerana umat melayu Islam dalam pas akan bersama umat melayu Islam dama umno. bimbang beb, bimbang gila wehh!!!

      Delete
  4. Org yg tunggang ugama cari Duit ni patut diludah muka dia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Taliban Teko ni tak byk beza dgn jemaah Ayah Pin.
      Mereka pantang discourse, our way or the highway!! Sifat jumud pentaksub2 ini yg mengaku Sunni tapi lebih dekat pada Sioni. Kesiaan nasib cucu cicit. Akibat tageh candu agama dan janji hadiah kunci pendua syurga, Malaya dah pun jadi provinsi Nanyang masa meeeka.....
      Akal dianugerah, Taek Low juga kau nak mentekedarah.

      Delete
    2. Perbuatan yang ko sarankan "ISlam ka"?

      Delete
    3. Saran ISle apa pulak?

      Delete
  5. apa punya bangsat kd ni. sila buat artikel pendirian parti kuali, cap bunga dan p gay r. depa tunggang siapa pula. oh depa tak tunggang tapi depa ditunggang dap.

    you are always loser!!!!! checkmate.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Contoh terbaik 605! Cara biadap masok rumah yg ko pamir boleh dijadikan rujukan kanak2 tadika. Ini agar anak2 dpt diselamatkan dari menjadi Taliban Totok Teko mcm 605.

      Delete
  6. Ini lah kerja PAS dari dulu hingga sekarang menjual agama pada melayu yg lemah,, parti pas parti sesat yg akan di sesat kan lagi oleh parti duitan BN,,,

    ReplyDelete
  7. Assalamuallaikum
    Dari Anak Melayu Singapura.

    Satu ketika dahulu di Kota Baru, berkumandangnya Azan, semua aktiviti di paksa berhenti oleh sekumpulan pemuda2 yang berjubah dan berserban.

    Kami akur.

    Kini Azan berkumandang promosi jalan terus sahaja di KB Mall.

    Satu percapaia

    Catatan perjalan

    Wasalam

    ReplyDelete
  8. Tahniah tuan guru hadi...rak kira apa parti janji melagu islam kenalah sokong..setidaknya2 kita yg hidup dapat jugak menegskkan syiar islam.bukan asyik cakap jer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya kelemahan Hj Hadi.

      3 kali bentang... tidak ada keputusan? Pelik..kalau pembentangan tanpa keputusan, serupa mcm ceramah jalanan.

      Delete
    2. 748 ni melayu species baru. Dia Talban Teko mahzab Tuhan Hadi.
      Benyai otak penuh Taek Low, tak berakal.
      Ya Allah jauhilah puak parasit jual agama ini dari Malaya.

      Delete
  9. Kalau kita org islam kita kena sokong ruu yg tuan gutu hadi bentang tu.sebagau org islam sokong jer.tskpayah nk banyak bunyi sAngat kalau btul sayangkan islam masa nilah jati diri islam perlu ditonjol...semoga negara ni dapat redha..

    ReplyDelete
  10. Salam. semua tu alasan. Nak tegakkan hukum agama la dan segala macam bala tetapi cara yang dituntut oleh Islam tak pula diimani. Mengarut pemimpin PAS ni.

    ReplyDelete
  11. suatu ketika dahulu, ketika mana tun mahathir (ketika itu bergelar dr mahathir sahaja) menjadi pm dan menunggang kuda kerajaan selalu bertempur dengan lim kit siang yang menjadi juara pembangkang dengan menunggang kuda dap. asal bertempur sahaja, kuda dap selalu kena 'sailang kaki' oleh kuda kerajaan yang ditunggang oleh tun mahathir. maka bertekadlah lim kit siang dalam hati bahawa sebelum dia menutup mata untuk mati, dia sendiri akan menjadikan tun mahathir menjadi kuda. dan kini, tercapailah sudah hasrat lim kit siang, sekurang-kurangnya dia mampu menjadikan tun mahathir sebagai kuda tunggangannya walaupun tujuan memenangi pilihanraya akan datang masih belum tentu sinar cerahnya...

    ReplyDelete