Saturday, April 1, 2017

SIAPA YANG KENA APRIL FOOL

KENYATAAN YB TAN SRI DATO' HJ MUHYIDDIN HJ MOHD YASSIN, PRESIDEN PARTI PRIBUMI BERSATU MALAYSIA

Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak membuat kenyataan bahawa 1MDB telah membayar kesemua hutang jangka pendek dan jangka panjangnya berjumlah RM3 bilion sepanjang dua tahun lalu. Kenyataan ini sengaja dibuat untuk mengelabui mata rakyat seolahnya 1MDB telah terlepas daripada segala bebanan hutangnya.

Apa yang tidak dijelaskan oleh Najib ialah berapakah baki keseluruhan hutang dan tanggungan 1MDB pada masa ini? Pada tahun 2014, keseluruhan hutang dan tanggungan 1MDB berjumlah RM42 bilion dan meningkat kepada RM50 bilion pada tahun 2016.

Najib juga tidak menjelaskan jumlah semasa komitmen bon  1MDB yang ditanggung oleh kerajaan. Komitmen ini biasanya dikelaskan sebagai tanggungan kontinjen oleh kerana bon tersebut dijamin kerajaan. Najib gagal menjelaskan adakah 1MDB mempunyai sumber kewangan sendiri yang mencukupi untuk membayar kesemua hutang piutang ini tanpa bantuan daripada kerajaan.

Antara tanggungan 1MDB yang dijamin oleh kerajaan ialah bon sukuk berjumlah RM5 billion yang akan mencapai tempoh matang pada tahun 2039, bon sukuk berjumlah RM2.4 billion untuk Bandar Malaysia dan pinjaman daripada PERKESO berjumlah RM800 juta yang perlu dijelaskan keseluruhannya pada tahun 2022.

Selain itu, 1MDB juga mempunyai komitmen untuk melangsaikan USD3 billion dollar bon antarabangsa yang akan matang pada tahun 2023 dan sejumlah USD6.48 billion dollar komitmen hutang dalam pertikaian dengan International Petroleum Investment Company (IPIC) dan anak syarikatnya Aabar Investments PJS.

Bagaimana hutang-hutang ini akan dibayar oleh 1MDB? Dari manakah 1MDB akan menjana sumber pendapatannya untuk membayar kesemua hutang ini setelah aset-aset strategiknya dijual dan wang miliknya berjumlah berbilion ringgit dilaporkan hilang?

Najib juga menyebut dalam kenyataan bertulisnya kepada Parlimen bahawa 1MDB telah menjelaskan hutangnya dengan Marstan Investments N.V berjumlah RM2 billion pada bulan April tahun lalu. Apakah identiti syarikat ini dan siapakah pemiliknya? Apakah kaitan syarikat ini dengan Marstan Investments N.V LLC, sebuah 'shell company' yang ditubuhkan di Nevada pada tahun 2007 dan dibatalkan pendaftarannya pada bulan Mei 2013?

Bagaimana pula dengan wang 1MDB yang dinyatakan secara jelas dalam Laporan Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika Syarikat telah dimasukkan ke dalam akaun Malaysian Official One dan orang-orang yang rapat dengan Najib? Ini termasuk:

(a) Sejumlah USD700 juta yang dimasukkan ke akaun Good Star Limited milik Jho Low di RBS Coutts Bank, Switzerland pada 30 September 2009. Menurut Laporan DOJ sejumlah USD400 juta daripada wang ini telah digubah secara haram ke Amerika Syarikat dan digunakan untuk kepentingan Jho Low dan rakan-rakannya.

(b) Sejumlah USD330 juta lagi wang 1MDB yang dimasukkan ke akaun Good Star Limited milik Jho Low antara 20 Mei dan 25 Oktober 2011. Berdasarkan rekod perbankan JP Morgan Chase, antara bulan Februari dan Jun 2011, sejumlah USD24.5 juta telah dimasukkan ke satu akaun di Riyadh Bank milik seorang 'Putera Raja Saudi' dan sejumlah USD20 juta daripada wang ini telah dipindahkan ke akaun milik Malaysian Official One di AmBank Private Banking, Kuala Lumpur.

(c) Antara bulan Mei dan Disember 2012 Sejumlah USD1.1 bilion wang 1MDB yang diperolehi menerusi terbitan bon untuk membiayai pembelian Tanjong Energy dimasukkan ke akaun Blackstone milik Eric Tan Kim Loon, seorang rakan Jho Low, di Standard Chartered Bank Singapura. Sejumlah USD473 juta daripada wang ini telah dimasukkan ke akaun Vasco Investment Services milik Khadem Al-Qubaisi di Bank Rostchild, Luxemborg, USD66.6 juta dimasukkan ke akaun milik Mohamed Al- Husseiny di BHF Bank, Frankfurt dan USD30 juta dimasukkan ke akaun milik Malaysian Official One di AmBank Private Banking, Kuala Lumpur.

(d) Antara bulan Jun dan November 2012, sejumlah USD238 juta wang 1MDB telah dipindahkan daripada Akaun Aabar-BVI Switzerland kepada akaun milik Riza Aziz, anak tiri Najib. Wang ini telah digunakan oleh Riza untuk membiayai penerbitan filem lucah “Wolf of the Wall Street” dan membeli hartanah mewah di Amerika Syarikat dan United Kingdom.

(d) Pada tahun 2013, sejumlah USD1.26 bilion daripada USD3 bilion hasil bon yang diterbitkan untuk melabur dalam Abu Dhabi Malaysia Investment Company (ADMIC), iaitu syarikat usahasama antara 1MDB dan Aabar, telah dipindahkan secara haram ke akaun Tanore Finance Corporation milik Tan Kim Loon. Antara 21 dan 25 Mac 2013 sejumlah USD681 juta atau RM2.6 bilion telah dipindahkan daripada akaun ini ke akaun milik Malaysian Official One di AmBank Private Banking, Kuala Lumpur. Daripada jumlah ini, sejumlah USD620 juta telah dipulangkan semula ke Akaun Tanore pada 26 Ogos 2013. Menurut Laporan DOJ, wang ini telah digunakan oleh Jho Low dan Eric Tan untuk membeli lukisan-lukisan mahal dan kepentingan di dalam Park Lane Hotel, New York. 

Saya ingin bertanya kepada Najib, adakah ini wang yang dikatakan telah dipulangkan kepada “penderma Arab Saudi” ketika saya mengajukan soalan tentang ke mana perginya baki wang RM2.6 bilion dalam akaun beliau dua tahun lalu?

Nampaknya, lebih banyak persoalan yang mesti dijawab oleh Najib. Sebagai Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB yang mempunyai kuasa penuh dalam membuat keputusan mengenai setiap komitmen kewangan 1MDB, beliau bertanggungjawab untuk membuat penjelasan secara menyeluruh, jujur dan telus kepada rakyat.

TAN SRI DATO' HJ MUHYIDDIN HJ MOHD YASSIN
Presiden
Parti Pribumi Bersatu Malaysia

1 April 2017

10 comments:

  1. Gali....gali jangan tak di gali. Kalau tak cukup digali, timbus kemudian gali balik ye.
    Kumpul.... kumpul semuanya... jadikan modal PRU 14.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib dan Menterinya senantiasa memberikan jawapan untuk menutup kegagalan pentadbiran kerajaan UMNO ........!!!

      Delete
  2. Salam. Bro . HUTANG Yang bakal dibawa mati oleh seluruh rakyat Malaysia yang hidup dan bakal menjadi hutang kepada janin yang baru masak.

    ReplyDelete
  3. Maaf tuan admin lari tajuk.....saya baru terbaca dalam sinar harian yang dialog antara Tun dan Nazri telah dibatalkan.

    Dan sebagai seorang pro Tun saya amat bersgukur dengan perkembangan ini.Sejak dari awal2 isu dialog ini diwar2kan saya sudah berpendapat yang dialog inj tidak perlu....lebi2 lagi disaat2 seperti sekarang,dimana Tun sendiri terlalu sibok dengan tugas2 sebagai pengurusi BERSATU.Lagi pun pada pandangan saya dialog ini hanya sia2 dan membuang masa.

    Lagi pun yang nyata kita sudah tahu siapa siNazri itu yang sebenar.....seorang bapok yang penakut yang suka bercakap besar!!...jadi selepas ini kalau Nazri berani bercakap besar lagi dengan Tun tak payahlah kita semua marah.....sebaliknya sama2lah kita pakat2 ketawa berdekah2 ,sebab kita semua dah tahu siNazri tu sebenarnya seorang yang amat panakut...dia bercakap besar tu sekadarkan untuk memujuk hatinya yang amat takut dan gentar terhadap Tun.Dan satu perkara lagi yang kita semua kena tahu ialah Nazri tu sebenarnya BODOOOO!!......

    ReplyDelete
  4. Nazri Aziz ni asik nak berdebat saja... takde kerje lain agaknya. Balik Pdg Rengas selesaikan masalah habuk kilang cina ytl dulu.. Org kampung dah nak mati tu 24 jam sedut habuk simen, kawasan yg dulu sesuai diduduki oleh manusia kini beruk2 pun dah cabut lari, tiada lagi bergayut2 kat gunung pondok... Kita juga nak tanya, apa peranan MB Perak... bersihkan juga kawasan udara kat sana.. Kepada PM tolonglah tukar pondan ni dengan calon MP lain for the next election...

    ReplyDelete
  5. Dlm isu pencemaran udara dan kerosakan besar2an alam sekitar Pdg Rengas, nenek Rafidah Aziz juga perlu mengambil tanggungjawab... jgn nak lepas tangan, sepatutnya bawa projek2 high kualiti kat Pdg Rengas bukan kilang simen cina Ytl, apa peranan MB Perak dalam menyelesian isu ini masih menjadi tanda tanya??????????????????????????????????????????????

    ReplyDelete
  6. MB perak sibuk angkut sampah..Kul 5pg dah bangun.

    ReplyDelete
  7. Bersabar Tsmy.

    2:45 )   Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu',
    ( 2:46 )   (yaitu) orang-orang yang meyakini, bahwa mereka akan menemui Tuhannya, dan bahwa mereka akan kembali kepada-Nya.

    Keluarga 'Imran ('Āli `Imrān):186 - Kamu sungguh-sungguh akan diuji terhadap hartamu dan dirimu. Dan (juga) kamu sungguh-sungguh akan mendengar dari orang-orang yang diberi kitab sebelum kamu dan dari orang-orang yang mempersekutukan Allah, gangguan yang banyak yang menyakitkan hati. Jika kamu bersabar dan bertakwa, maka sesungguhnya yang demikian itu termasuk urusan yang patut diutamakan.

    Yang bersalah akan tersingkir kecuali yang bertaubat.

    6:44 So when they forgot that by which they had been reminded, We opened to them the doors of every [good] thing until, when they rejoiced in that which they were given, We seized them suddenly, and they were [then] in despair.

    6:45 So the people that committed wrong were eliminated. And praise to Allah , Lord of the worlds.

    ReplyDelete
  8. Ya, kita bersabar lihat orang kebas duit sebab bukan utama. Kita sabar lihat rasuah krn bkn utama. Salah guna kuasa krn bkn utama. Apakah yg utama? Bila yg salah akn tersingkir? Mereka akn tersingkir bila ada yg mengutamakan tanggungjawab mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin juga da tersingkir, malang kerana tamak kuasa sanggup pula berkerjasama dgn musuh.

      Delete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...