Google+ Followers

Tuesday, May 16, 2017

PAS KELUAR TUN MASUK

PAS terlebih dahulu dan awal keluar dari Pakatan Rakyat sebelum pun BERSATU ujud,  itu satu fakta. 

Dengan itu Pakatan Rakyat dibubarkan atas perselisihan pendapat PAS dan DAP yang akhirnya dilihat merugikan DAP.

Bagi penyokong yang sudah lama mahu PAS keluar dari PR mengharapkan PAS bersendirian dan menjadi alternatif kepada umno secara total,  kekuatan sendiri pada masa dan alasan yang terbaik. 

Malangnya corak kepimpinan selepas kematian Nik Aziz,  Hadi Awang telah memimpin PAS kepada "terhutang budi" dan mesra umno hingga kini. 

Bagi yang menolak umno dan tidak mahu bersekongkol dengan pembangkang, perubahan PAS sangat memgecewakan.. 

Apabila BERSATU ditubuhkan dan bekerjasama dengan Pakatan Harapan, ramai penyokong tadi dan sealirannya menyokong BERSATU walaupun bekerjasama dengan DAP kerana dilihat kepimpinan BERSATU bukanlah jenis tunduk atau mudah diperdayakan DAP. 

Apabila membicarakan keberuntungan politik, kelebihannya adalah pada Pakatan Harapan kerana suntikan BERSATU menjadikan DAP lebih sedar akan realiti politik semasa. 

Dengan dakwaan rasuah ke atas lim guan eng menjadikan DAP terikat pada mati atau hidup perlu menang pilihanraya bersama Pakatan Harapan. 

Majoriti pengundi telahpun lama membuat keputusan tentang parti mana yang akan mereka pilih dan cukup sedikit yang akan merubah fikiran. 

Strategi terakhir kedua dua pihak lebih disasarkan kepada saki baki yang masih belum buat keputusan. 

Tsunami cina telah terjadi di PRU13, mengharapkan tsunami Melayu di PRU14. 

Sambutan hebat ke atas Tun di Jitra semalam tentu sahaja bukan khabar baik buat pas dan umno. 

25 comments:

  1. Tepat...
    Walaupun terdapat kekecewaan pengundi melayu terhadap umno, namun mereka tetap delima untuk memilih pas sebagai pengganti.
    Puncanya sebab dasar, kepimpinan dan hala tuju pas itu sendiri yang mengecewakan.
    Makanya bila pas bergabung dengan semangat 46 dan pkr, jumlah kerusi yang dimenangi pas bertambah di kawasan majoriti melayu. Tapi semasa pas sendirian, kerusi yang dimenanggi turun mendadak.
    Ini bermaksud, penggundi tidak yakin dengan pas untuk ambil alih pemerinhan daripada umno. Dan penggundi mengharapkan pemimpin dari parti lain untuk menerajui pemerintahan.
    Atas fakta ini, pas seharusnya membaik pulih kekurangan yang ada dalam kepimpinan mereka dan bukan menjadi merak.
    Mengalatkan agama tidak cukup untuk melayakkan pas sebagai pilihan.

    ReplyDelete
  2. Itu sekadar cerita untuk menyedapkan hati sendiri je.
    Realiti nya sudah tentu jumlah ahli dan penyokong bagi sebuah parti saperti PAS yang ditubuhkan berpuluh puluh tahun dahulu mempunyai lebih ramai jumlah ahli dan penyokong berbanding dengan parti yang tak sampai pun setahun jagung (PPBM). Walau pun dibuat andaian ramai ahli dan penyokong PAS telah beralih angin tapi disebabkan jumlah asal yang memang dah begitu ramai,ianya biasa lah dalam mana mana parti politik, ada yang frust dan ada yang tak puas hati.
    Pada PRU 14 nanti apa yang akan berlaku adalah tsunami Islam bukan tsunami Cina lagi. Kita nak selamat kan Islam dari DAP yang memperguna kan Melayu Melayu tak sedar diri, tak kira lah yang pandai ke, yang bahlol ke, yang tua ke, yang muda ke, yang veteran politik ke atau yang berhingus politik ke.
    Tun M sebenarnya memperguna DAP untuk kepentingan diri dan parti nya sebab dia tahu ahli dan penyokong PPBM ceceput je. DAP pulak dengan senang hati menerima pinangan PPBM kerana itu adalah secara tidak langsung dia boleh merialisasikan agenda nya untuk memusnahkan politik Melayu pemerintahan Melayu sebab DAP dari dahulu lagi terlalu bencikan ketuanan Melayu.
    Lihat lah pimpinan DAP dari 13 Mei 1969 sehingga sekarang terdiri majoriti nya mereka mereka yang sama yang membisu seribu bahasa bila bercerita mengenai 13 Mei.
    Masaalah nya Melayu Melayu dalam parti parti politik sekarang ini yang dilahirkan selepas 13 Mei bangang sejarah.
    Bercakap mengenai DAP, kena lah mengambil kira perkara perkara yang tersirat juga.
    PAS pula secara bersendirian tak dek masaalah, tapi PKR, PAN atau PPBM bila berseorangan akan bermasaalah. PKR ni macam lalang, mana yang menguntungkan nya, dia setuju je.
    PKR dan PAN pada PRU 14 nanti... will go for short term gain for the sake of political survival.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Bahlol 1:26 berterusan dengan kaitkan DAP dengan masalah parti parti Melayu.. Parti melayu ada bahalolnya sendiri, buat sendiri, jangan tuding jari pada pihak lain..

      Delete
    2. Anom 1:26... please la ...tak usah nak takutkan pengundi dengan DAP. Pengundi bukan bodoh. Dalam DAP ada melayu.. meeting DAP guna bahasa kebangsaan.

      Patut pi tengok MCA... seorang melayu pon tak ada dan bahasa dalam meeting adalah Cina. Siapa sebenarnya musuh melayu? Siapa yang minta TPM kedua bangsa Cina? Siapa yg secara halus cuba menidakkan hak keistimewaan orang Melayu.

      Cuba cerita sikit... 22 tahun TunM menjadi PM cukup faham MCA.

      Delete
  3. Betul tu... sekarang ni heboh MCA buat kerjasama dengan CCP. Tak ke CCP tu komunis?

    ReplyDelete
  4. Itu andaian KD. Tapi realitinya PH pimpinan Mahadey takkan berjaya jatuhkan UMNO/BN.

    Keputusan mana2 PRU sangat bergantung pada undi Melayu Islam dan bumiputra Sabah Sarawak.

    DAP ialah parti racist cauvinis dengan agenda mencabar hak-hak bumiputra dan disamaratakan dengan kaum Cina.

    PKR tak lebih drpd perjuangan politik peribadi yg gila kuasa mahukan jawatan PM.

    Permainan politik pembangkang dari dulu lagi cuma memecahbelahkan rakyat drpd peluang2 kemajuan ekonomi negara.

    Banyak program dan peruntukan dr kerajaan tapi malangnya spesis penyokong pembangkang ni tak hargai dan sukakan salahkan pihak lain apabila gagal penuhi nafsu mereka.

    ReplyDelete
  5. Setuju dengan Anon 4:35 am.

    ReplyDelete
  6. Ye lah anon 3:24 AM dan anon 3:53 AM. Sebabnya majoriti yang ada dlm DAP dilahirkan selepas 13 Mei 1969, jadi bangang sejarah lah.
    Mana ada bukti MCA berkerjasama dengan CCP.
    Penglibatan DAP dalam peristiwa 13 Mei ada dlm sejarah. Bermakna ada bukti.

    ReplyDelete
  7. Membenarkan orang Melayu menjadi ahli dan mengguna bahasa Malaysia dalam urusan mesyuarat DAP ada lah strategi parti DAP untuk melindungi tujuan sebenarnya. Bekas Naik Pengerusi DAP Tengku Aziz pernah berkata DAP mengambil orang orang Melayu menjadi ahli dan pemimpin hanya sebagai "window dressing".
    Dalam parti MCA memang tidak ada ahli berbangsa Melayu dan India sebab semasa ditubuhkan dahulu memang telah dipersetujui iaitu UMNO untuk orang Melayu, MCA untuk orang Cina dan MIC untuk orang India. Kemudiannya bergabung di dalam parti perikatan semasa itu.
    Itu lah kan bila dah taksub sangat dengan Pakatan Harapan.... maka telinga menjadi pekak badak dan mata menjadi buta hati.

    ReplyDelete
  8. PAS YANG BERPULUH TAHUN BERPOLITIK PUN JADI PENCACAI DAP MASA DUDUK DALAM PAKATAN, SEBAB TU PAS BLAH...

    SI BAHLOL PARTI CAP BUNGA PULA PI DOK HULUR KEPALA NAK BERKAWAN DGN DAP....NAK KUASA SAMPAI SANGGUP JADI BAHALOL

    ReplyDelete
  9. 'Sambutan hebat' la konon. Kt rumah aku mamak mahahitler dtg buat ceramah fitnah. Orang ramai bukan sebab nk dgr dia menipu tp orang dtg utk makan buffet. Makanan x cukup sampai berebut makan mcm monyet. X ramai bagi perhatian dgr ceramah. Kau tunggulah PRU nanti, kerusi parlimen dan dun UMNO bertambah. Kami ahli UMNO tak gentar dgn undi cina dapiq.

    ReplyDelete
  10. Wei jom pakat pakat takut dengan DAP, jadi orang Melayu bacul.. Sendiri bodoh tapi nak salahkan DAP.

    Besok kau papa kedana pun kau nak salahkan orang lain, peeraaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha... kan makan diri! Dulu salahkan najib.

      Delete
    2. Bodoh anon 6:12 kt atas. Tak nak backfire jangan baling boomerang.

      Delete
  11. "Malangnya corak kepimpinan selepas kematian Nik Aziz, Hadi Awang telah memimpin PAS kepada "terhutang budi" dan mesra umno hingga kini."


    Alahaii.... da gagal pujuk mulalah meroyan.

    ReplyDelete
  12. Ooii Anon 6:12 AM....Gagal melihat DAP yang tersirat, nampak kat DAP yang tersurat sahaja. Habis lah di mainkan DAP hidup hidup. Kalau Malaysia di perintah DAP.... habis habuan ekonomi disapunya. Kau ni faham ke tak faham. Tahap IQ Mr. Bean Pokok Sena jugak ke.

    ReplyDelete
  13. Anon 6:12 buta hati nk cium sgt bont*t dapiq. Xde sape takut dgn DAP tp takut nasib masa depan Melayu/Islam/bumiputra bawah pemerintahan pakatan. Tgk nisbah kerusi parlimen dap dgn pkr. Pkr pon byk spesis cha ya nun alif, 70-80% MP pakatan adalah cina.

    ReplyDelete
  14. Setuju dengan Anon 6:26 AM.

    ReplyDelete
  15. 6.19 am tak payah lah berceramah panjang kepada 6.12 am dia tu memang cina DAP.Saja-saja masuk blog ini untuk jadi batu api.

    ReplyDelete
  16. Wei jom takut dengan kebodohan sendiri, jom undi umno penipu

    ReplyDelete
  17. Hahahaha seronok tgk orang trauma dgn kebodohan sendiri. Gabra tahap kronik jadinya.

    ReplyDelete
  18. Tiga parti keluarga yang rakus bergabung campur satu parti macai berangan-angan nak perintah negara ini.Kalau menang boleh tengok la habis harta rakyat difaraid kan sesama mereka.Itu kalau takdak apa2 kalau tidak bercakaran lah jawab nya berebut khazanah negara ini.Pas awal-awal lagi dah tahu dah sebab itu lari kerana tak sanggup sungguh jadi macai.

    ReplyDelete
  19. TIGA PARTI KELUARGA - HAHAHAHA

    ABDUL MADEY
    ABDUL ANUWAR
    ABDUL KIT SIANG

    ReplyDelete
  20. MACAI - Mempercayai Apasahaja Cakap Anwar Ibrahim

    ReplyDelete
  21. Wow, ramainya penyokong mca dan mic di sini...

    ReplyDelete