Google+ Followers

Friday, August 11, 2017

BERLAPANG DADA

Penahanan PBoonPoh exco limguaneng oleh SPRM adalah satu lagi tindakan drastik yang diambil dari keadaan biasa,  di panggil untuk disiasat. 

Ia mungkin berkaitan operasi kilang karbon haram di Sungai Lembu yang beroperasi sejak 15 tahun  lalu mendapat bantahan penduduk kerana pencemaran. 

Walaupun dianginkan,  nampak seperti political move, ia tidak harus ke arah itu jika tiada angin,  masakan pokok bergoyang. 

Sudah tentu SPRM tidak melakukan 100‰ kerja sia sia dan buang masa jika tiada asas rasuah berlaku. Tanpa mengira siapa,  tindakan SPRM wajar disokong. Tiada kompromi. 

Sebarang pecah amanah wajar ditentang.  Sebab itu segala bentuk siasatan kepada sesiapa sahaja wajar disokong. 

Jika dalam melaksanakan terdapat kecuaian tidak berperaturan,  sprm boleh dicabar sepertimana yang dilakukan oleh lim guan eng.
Jika ini satu political move,  ia juga akan dihakimi oleh rakyat melalui PRU. 
Jika bersalah,  terimalah padah. 

Berlapang dada. 

26 comments:

  1. Adalah sesuatu yg mustahil pentadbiran kerajaan guan eng ada buat silap. Knp tak tuduh sprm mkn dedak? Sejak bila admin pandai sebut 'berlapang dada?'
    Nampak mcm buang tabiat je?

    ReplyDelete
  2. 8.33
    salah tetap salah..tak kira parti umngok ke, PPBM ke, DAP ke, PAS ke. Tapi satu malaysia tahu, org2 umngok kebal dari undang2. Tp apa yang SPRM buat sekarang ni nampak sgt memfokuskan kepada parti2 pembangkang. kes KBS, tak de dengar pe2 pun. FGV? yang kena tangkap org2 yang dah keluar dari umngok..betul kata KD. dalam berpolitik pun, kalau kawan salah, ttp salah. org2 umgnok bila nak berlapang dada? Menteri2 kabinet yang kaya raya bila nak siasat? Asalkan bukan org umngok, laju je siasat. Kami tahu permainan MO1..tunggu bila tiba masa dia. Kuasa didunia hanya sementara saja tuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Khir toyo tu org umno atau pkr?

      Bodoh sial mcm kau diam ajelah. Kau ke yg kantoi melancap dpn laptop dlm pejabat pkr dulu tu?

      Delete
    2. Setuju 100% ... sekurang2nya PH sudah dibersihkan sebelum PRU14.

      Umnok dan Bn penuh dengan kekotoran dan mungkar... takkan nak pilih pemimpin mungkar kot... tak mahu bersubahat.

      Delete
    3. Rafizi masih ada 12 kes!
      300k dah bayar ke belum?
      Guan eng dah selesai ke belum? banglo terlajak murah no swimming pool with bad fengshui?

      Bersih sgt konon. Kepala taik kau

      Delete
    4. Tak kebal pun walau umno, khir toyo, exco johor sebagai bukti..Pembangkang pun bukan maksum, sprm pl bukan la bodoh..takkan nak tahan suka2 kut..open la sikit minda, jgn asyik duk ckp org sana salah je, klu dalam team sendiri ada salah terima lah..

      Delete
    5. Kes 1MDB tu bersih sangat ke... bapak segala korupsi....

      Delete
    6. Kes terowong tu bersih sangat ke...bapak segala penipu

      Delete
    7. (The Star) – A special officer to former Felda chairman Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad has been remanded for five days to help in graft investigations over the purchase of a hotel in Kuching.

      The officer, Zahid Md Arip was produced before Magistrate Nik Isfahanie Tasnim Wan Abdul Rahman on Tuesday and was ordered to be remanded until Aug 5.

      Bukan orang Tun ke tu! Kenapa pembangkang membabi buta mengatakan dia tak bersalah. Tunggu la siasatan tu berjalan dulu...

      Delete
  3. Bagus! Bab kilang haram ni DAPigs memang pembela tegar merely disebabkan 99% kilang haram adalah milik Apek Pendatang!

    ReplyDelete
  4. Yg salah tetap salah..kalau betul exco nii buat tk betul harus dihukum..macham kes exco johor dulu..tapii sprm jgnlah tutup mata kes2 yg besar khususnya yg babitkan org kenamaan..jerung dpn mata tapii kenapa ikn bilis yg sangkut...πŸ’ΈπŸ’ΈπŸ’ΈπŸ’ΈπŸ’°πŸŽ£πŸŽ£πŸŒπŸŒπŸ’πŸ™ˆπŸ™‰πŸ™ŠπŸ΅

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sape jerung tu? tun M ke? :p

      Delete
    2. Ted kentot ingat kes exco Johor tu dah selesai ke? Sapa yg cakap selesai? Kau ingat sprm kena kena buat pc tiap hari ke? Nak maklumkan status siasatan dan pertuduhan.
      Tak tau cerita baik diam lah. Kalau diam org tak tau kau tu bodoh.

      Delete
    3. Sepatutnya menyokong bila RCI kes BNM Forex ditubuhkan untuk menyiasat kehilangan lebih US10 billion (RM42 billion) wang negara. Ehh wang rakyat Malaysia tu.

      Dan banyak lagi skandal-skandal yang merugikan wang negara/rakyat pada zaman Tun M sebagai PM yang boleh disiasat.

      DS Najib hanya dikaitkan dengan 1MDB tetapi Tun M sangat banyak.

      Delete
    4. Walaupun DS Najib dikaitkan dengan 1MDB, tetapi tiada bukti yang beliau terlibat dengan saman DoJ. Sebab 1MDB dah keluar kenyataan tiada wang yang hilang, sebaliknya IPIC yang kehilangan.

      Ada konspirasi nak mengkambing-hitamkan DS Najib dan terlepas dengan duit berbillion ringgit.

      Konspirasi ini bakal gagal. InsyaAllah.

      Delete
    5. Klu IPIC yg kehilangan duit..
      Apahal MOF/wanemdibi kena bayaq bayar IPiC 2x USD630k (+ denda? ).
      Tahun 2024 kena USD2.2B lagi.
      Tak pelik ke ??

      Delete
  5. Tak payah kelentong le KD..... jangan cakap tak serupa bikin le. Sembang je lebih, berlapang dada le konon konon tapi realitinya dada tu sesak sangat2. Kalau betul betul berlapang dada tak de la topik perbincangan asyik berkaitan dg hal hal yang tak puas hati je.

    ReplyDelete
  6. Kes Lim Guan Eng sama seperti kes Khir Toyo. Bukti-bukti pun ada. Kalau Lim Guan Eng terlepas daripada hukuman seperti satu penganiayaan pula kepada Khir Toyo.

    Majlis Peguam seperti biasa bias.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiba-tiba bila Tun M menyebelahi pembangkang, dia sudah jadi suci pulak. Padahal dia adalah punca utama gerakan reformasi ditubuhkan. Sekarang keadaan sudah jadi carca marba. Racun-racun yang dulunya ada ditubuh UMNO dan BN sudah mengalir ditubuh Pakatan Harapan.

      Tunggu masa la untuk mati beragan.

      Delete
  7. Well said KD.

    Kalau salah silalah ambil tindakan.

    Berkenaan kumpulan yang kebal sekalipun telah jelas melakukan kesalahan dan ditangkap basah, in shaa Allah lepas kerajaan bertukar tangan kelak semuanya akan dihambat sampai ke lubang cacing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila nak dakwa khalid ibrahim?Sembang kencang telur sebijik

      Delete
    2. Mengata dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih. Itulah sifat Pakatan Harapan yang diketuai oleh Tun M.

      InsyaAllah DS Najib, UMNO dan BN menang 2/3 majoriti kerusi parlimen.

      Delete
  8. Angan-angan kau je la ustad John Doe kalau belum berkuasa pun sudah bergelomang dengan najis jangan harap la majoriti rakyat akan beri kuasa kepada mereka.Rasa nya sebaik saja menang pru benda lain dah tak nampak dah yang nampak ialah harta rampasan perang yang menggunung.Maka bercakar-cakaran antara mereka merebut harta karun kerana itu yang pasti nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampaknya saudara pun berkongsi pendapat dengan saya bahawa kerajaan seterusnya bukan lagi kerajaan BN.

      Syabas sdr kerana mahu mengakui perkara ini. Kini saya dan KD faham mengapa saudara hanya mampu beranon.

      Ada pula perebutan harta dsbgnya itu hanyalah sangka-sangka semata-mata. Ia belum pun berlaku.

      Membahagikan harta rampasan perang bukan satu dosa. Ia malah sesuatu yang disyariatkan sehinggakan satu surah di dalam al-quran pun dinamakan 'al-anfaal'

      Yang berdosa ialah pecah dan mengkhianati amanah. Ia dosa yang sangat besar sehinggakan Nabi bersabda bahawa syurga haram bagi pemimpin yang mati di dalam keadaan menipu rakyatnya.

      Delete
  9. Tak faham Bahasa Melayu sebab dah kena rasuk dengan Jin Kerala. InsyaAllah, Malaysia selamat daripada huru-hara yang dicetuskan oleh golongan-golongan pengkhianat ini.

    InsyaAllah jua, DS Najib, UMNO, BN menang majoriti 2/3 kerusi parlimen pada PRU-14.

    ReplyDelete