Google+ Followers

Monday, August 21, 2017

KENA KERAH DAN PERAH AKAR UMBI

Istilah "Kalau Tak Salah Kenapa Takut" nampaknya cukup laku dipergunakan untuk
menghalalkan cara kepada Yang Berbahagia Negarawan Negara Tun Dr Mahathir bin Mohamad untuk menubuhkan RCI melibatkan Forex BNM.

Ia ditubuhkan sebagai balasan bagi mengenakan Tun kerana memperhebatkan isu 1MDB ke seleruh negara.

Walaupun sedar RCI tidak akan dapat mengaitkan Tun secara langsung tetapi motif untuk memburukan dan mengaitkan dengan kerugian urusniaga tersebut mungkin berjaya bagi merasuk dan menghasut netizen yang buta.

Beza era Tun dan Nazib ialah kerugian dalam urusniaga dnn kecurian dana adalah dua perkara yang berbeza, macam langit dengan bumi.

# Yang makan dedak memang fakta ini tak masuk dalam kepala mereka, jadi jangan layan sangat atas komen bangang mereka.

Yang terbaru, PAS tersasul dengan skrip umno mencadangkan RCI untuk Memali 1985 yang sudah pasti menepuk air di dulang, terpercik ke muka sendiri.
Sudahkah Tuan Ibrahim Tuan Man sedia menghantar Hadi Awang  ke penjara jika disabitkan kelak atau adakah ini cara halus PAS membunuh hayat Presidennya.

Istilah ini tidak trpakai dan dipergunakan pula kepada Najib dan gerombolannya. Istilah yang mungkin diguna "Kalau Salah Sembunyi Sembunyikanlah" atau boleh juga disambut oleh pembangkang dengan istilah bolehlah dilengah lengahkan sementara berkuasa.

Lambat laun RCI untuk 1MDB dan yang berkait dengannya tidak dapat tidak akan berhadapan dengan RCI dan mahkamah, walaupun mungkin 100 tahun lagi dan paling cepat 2018, tak lama dah.. 

Pemimpin umno kena kerah dan perah akar umbi, balaci, pecacai dan suku sakatnya untuk kerja kuat, kerja separuh mati, by hook by crook, hidup atau mati untuk
pastikan umno menang di PRU14 kalau tidak mahu segala bala petaka turun kepada mereka termauk RCI dan Mahkamah.

Tetapi janganlah meroyan awal pula, kalau tak salah apa sangat nak terjerit terlolong menafikan...relax ler cai



28 comments:

  1. khairulryezall a/l osman kuttyMonday, August 21, 2017 2:22:00 AM

    Hidup kd!! LAWAN TETAP LAWAN! Kikikikikiki

    ReplyDelete
  2. khairulryezall a/l osman kuttyMonday, August 21, 2017 2:28:00 AM

    “Hati-hati kalian dari sifat hasad kerana hasad itu memakan kebaikan sebagaimana api membakar kayu bakar.” (HR. Abu Dawud. Al-Albani mengatakan hadis ini DA'IF dalam Silsilah Al-Ahadits Adl-Dha’ifah no. 1902)

    Allah ta’ala berfirman, "Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikurniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak dari sebahagian yang lain..." (An Nisa’: 32)


    Dari Anas r.a. bahawa dia berkata, Rasulullah s.a.w. berkata kepadaku, “Wahai Anakku! Bila engkau mampu hingga pagi dan petang tanpa memendam sifat hasad dengki kepada seseorang, maka lakukanlah.” (HR. Tirmidzi)


    Nabi bersabda, “Kalian tidak akan beriman sehingga menginginkan untuk saudaranya hal-hal yang dia inginkan untuk dirinya sendiri.” (HR Bukhari dan Muslim).


    Nabi bersabda,"Tidak boleh hasad kecuali pada dua perkara, iaitu: terhadap seseorang yang Allah anugerahkan harta, lalu dia gunakan harta tersebut pada jalan kebenaran, dan terhadap seseorang yang dianugerahkan ilmu, lalu dia amalkan ilmu tersebut serta diajarkannya kepada manusia lain". (H.R Bukhari dan Muslim).


    Jika seseorang mendapat nikmat, kita yang melihat keadaan itu, akan berada di antara dua keadaan:


    1. Jika kita rasa benci atau tidak suka dengan nikmat yang diperolehinya. Inilah yang dikatakan hasad.


    2. Jika kita tidak benci terhadap nikmat yang diperolehi oleh orang itu dan kita menginginkan agar kita juga memiliki nikmat seumpama itu. Inilah yang disebut dengan ghibtah (hasad yang dibenarkan). Iaitu rasa bangga dengan orang itu dan bercita-cita untuk mendapatkan kelebihan seperti mana yang didapati oleh orang itu. Sifat ini amatlah terpuji dan dikehendaki ada pada tiap-tiap orang, kerana dengannya boleh mendatangkan kebaikan dan kemajuan hidup.

    ReplyDelete
  3. a/l osman kutty dah tukar tabiat. Biasanya komen dia asyik kutuk, caci maki fitnah orang.
    Takut kena sambar petir ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. khairulryezall a/l osman kuttyMonday, August 21, 2017 3:45:00 AM

      Apa kata anda cuba petua dibawah. Peralatan yang anda perlukan adalah dua periuk jenis steel.
       
      1. Terbalikkan periuk pertama.

      2. Letakkan daging yang ingin dilembutkan atas permukaan belakang (bahagian punggung) periuk tadi.

      3. Letakkan periuk yang satu lagi di atas daging tadi. (Kedudukan daging diapit oleh dua periuk)

      4. Isikan air ke dalam periuk tersebut.

      5. Tunggu sehingga daging beku tersebut menjadi lembut. Masa yang diambil bergantung kepada ketebalan daging. (Biasanya 5-10 minit)
       
      Secara fizik, logam khususnya aluminium adalah konduktor haba yang baik dan haba yang dihasilkan melalui proses ini sudah cukup kuat untuk melembutkan daging.
       

      Tekanan dari air juga menekan logam di atas daging sekaligus meningkatkan kawasan permukaannya supaya ia boleh menyalurkan lebih banyak haba dari yang mempercepatkan daging menjadi lembut.
       
      Jadi proses memasak anda akan menjadi lebih cepat selepas ini.
       
      Tak perlu gusar lagi kalau anda terlupa untuk merendam daging lebih awal ataupun membatalkan niat anda untuk memasak gara-gara perlu menunggu lama. Selamat mencuba!
       
      Silakan SHARE, Semoga memberi manfaat.

      Delete
  4. Replies
    1. jangan la masuk...

      Delete
    2. Pungkok hang dah panas ke? Heeee

      Delete
  5. Hidup bersatu..lepas ni RCI utk 1mdb pula..rakyat x lupa..
    Jom terus sokong bersatu..

    ReplyDelete
  6. Apa kaitan dengan TGH dengan peristiwa pembunuhan Memali.
    Tiada kaitan langsung. Sama dengan penafian tiada kaitan langsung Kutty Penyangak terhadap penyelewengan wang negara 10billion USD?
    Dia jd PM dia boleh cuai membiarkan rakan penyangak lesapkan wang negara?

    1mdb wang mana yang lesap?

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  8. khairulryezall a/l osman kuttyMonday, August 21, 2017 6:12:00 AM

    PUTRAJAYA: Bekas Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad adalah seorang suspek kes yang disiasat ketika ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

    Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Azam Baki berkata, apabila seseorang itu ditahan reman, bermakna individu terlibat disiasat.

    "Tentunya dia seorang suspek. Jika seseorang itu ditahan, individu itu dianggap suspek," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis Ikrar Bebas Rasuah Kementerian Luar di sini, Isnin.

    Beliau berkata demikian bagi mengulas dakwaan bahawa Isa adalah saksi kes berkaitan pembelian hotel oleh Felda Investment Corporation (FIC) di London dan Kuching.

    Pada Ahad, peguam Isa, Datuk Khairul Anwar Rahman berkata, anak guamnya bukan suspek kes itu bagaimanapun dipanggil untuk membantu siasatan.

    Isa ditahan pada Selasa lalu dan dibebaskan selepas tamat tempoh tahanan reman pada Ahad.

    SPRM menyiasat pembelian hotel oleh FIC iaitu Hotel Grand Plaza Kensington, London dan Hotel Merdeka Palace di Kuching yang dikatakan melebihi nilai pasaran.

    celahgelegar at 8:52 PM

    ReplyDelete
  9. Tgn masuk poket,seolah digari?
    150k jamin saja?
    Masih pengerusi SPAD?
    Tiada teguran dari pihak berkuasa dan agama?
    hmmm....
    Kalau tak ada juga keadilan,
    maka dipohon ditunggu pertolongan dari Allah. Moga pemerintah petualang pelahap lupa diri tammatkan kuasa, dan disiksa setimpal didunia akhirat.
    Tidak lupa dipohon basmikan lah puak pembawa dusta dan penjana coverup seperti Lobai2 ,cyber trompah jamban Tahek Low, Kojola,Mr J dan seangkatan.

    Aamin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cantik sungguh doa man kaduk ini malam
      Mulanya elok, makin lama makin kelam
      Hari-hari ratib 1mdb, dulu fitnah kapal selam
      Sapina masih tak sampai, man kaduk dah nak tenggelam

      Delete
    2. Musibatullah MO1 sedang panik tahap giler......!!! Ameno tetap bungkus.com

      Delete
    3. InsyaAllah doa-doa yang tidak baik yang ditujukan kepada orang lain terkena ke batang hidung sendiri.

      Delete
    4. Tengok dan bandingkan seri muka DS Najib dan Tun M. Siapa yang jernih dan siapa yang keruh? Siapa yang nampak relax dan siapa yang nampak tertekan?

      Delete
  10. Woi..bangang bin bahlol bin haprak bin sang kelembarbin kedekut bin hj bakhil ..pilah lu..unta keldai baghal..

    ReplyDelete
  11. RCI hanyalah alat umnoo untuk mengelakn fokus TDM kpd kempen pakatan... TUN disibukkan dgn menjawab isu yg x relavan.... setakat ini mereka berjaya mengelakkan fokus TDM..

    ReplyDelete
  12. Man kaduk punya spin, jin afrit pun geleng kepala
    Dok ulang cerita sama, mcm wayang purbakala
    Budak tadika ketawa sakan berguling bagai nak gila
    Bawa bertaubat lah, jangan tunggu sampai dapat bala

    ReplyDelete
  13. Pada tahun 1993 tertubuhnya lima pengeluar tenaga bebas (IPP) generasi pertama yang berperanan untuk membekalkan 30.99 peratus bekalan elektrik kepada Grid kebangsaan. Perjanjian pembelian tenaga (PPA) di antara TNB dan IPP diikat untuk tempoh 21 tahun.

    TNB dimestikan untuk membeli tenaga daripada IPP pada kadar yang tinggi samada tenaga itu diperlukan atau tidak. Manakala Petronas terpaksa mengimpot gas dan membekalkan kepada IPP dengan harga yang lebih rendah daripada harga pasaran.

    Dikatakan untuk tempoh 21 tahun tersebut Petronas dan TNB telah mengalami kerugian anggaran sebanyak RM100 billion ataupun kira-kira RM13 juta sehari.

    Adakah PPA ini merupakan kerugian dalam urusniaga atau kecurian dana?

    ReplyDelete
  14. DS Najib bukanlah seorang yang terburu-buru. Terburu-buru tidak akan membuahkan apa-apa hasil. Apa yang DS Najib perlu lakukan ialah menunggu hasil siasatan DoJ ke atas 1MDB dan siasatan DoJ ke atas Loretta E.Lynch, McCabe dan Clinton Foundation atas pengubahan wang haram. Selepas itulah beliau patut mencadangkan penubuhan RCI untuk 1MDB bagi menyiasat siapa dalang sebenar yang cuba mensabotaj 1MDB dengan tujuan untuk memalukan dan menjatuhkan beliau.

    Lagi pun…

    1. 1MDB telah diaudit oleh JAN dan telah disiasat oleh PAC.

    2. Perbicaraan di LCIA tidak diteruskan kerana IPIC menarik balik kes dan memutuskan untuk menyelesaikannya secara terus dengan 1MDB.

    3. DoJ telah memfailkan dua saman sivil:

    a. Yang pertama pada 20 July 2016 diumumkan oleh bekas Peguam Negara AS Lorette E. Lynch;

    b. Yang kedua pada 15 Jun 2017 diumumkan oleh Sandra R.Brown, Peguam AS Wilayah Tengah California. Bukan diumumkan oleh Peguam Negara AS yang baru iaitu Jeff Sessions.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Temberang apa nih? Tang Tambrin Buang kata Ada 7 billion hangus apa cer?

      Kelentong mat jenin Lanun ke?

      Delete
    2. Tunggu la hasil siasatan DoJ dulu. Kan DoJ tu telus dan sangat boleh dipercayai kewibawaannya... selepas tu baru bole tau sapa yg temberang dan sapa yang betul.

      Delete
  15. Siapakah orang-orang yang memperjuangkan penubuhan RCI untuk skandal BNM Forex? Bukankah Lim Kit Siang selama 17 tahun dan DS Anwar Ibrahim!

    Sila baca buku-buku berikut:

    1. 'Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times' oleh Barry Wain
    2. 'The Bank Negara RM30 billion Forex Losses Scandal' oleh Lim Kit Siang

    Dan dengar dengan teliti ceramah-ceramah dalam video-video oleh:

    1. DS Anwar
    2. Saudara Rafizi
    3. Saudara Mat Sabu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lim KIT SIAL sudah kena syndrome 'sudah lupa' dan 'apa nama '

      Delete
  16. Salam KD! MahaKUTTY bukan Negawwan, sebaliknya adalah Ketua Perompakan Negara! @ KPN!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pulak kelihatan pahlawan Najibugislanunajib.....

      Diri kepit
      Duduk simpul
      Sign bodoh Article 117

      Tunggu jer lah Fatboy Jho lo kena salai...Najib riza rosmah dungUMNO semua ikut mati kering....temberang songlap 1MDB pecah!

      Delete
    2. Mari kita sama-sama nantikan detik itu untuk mengetahui siapa sebenarnya pemilik sah duit tersebut, IPIC ataupun 1MDB. Dan siapa dalang-dalang musuh dalam selimut yang bersekongkol untuk menjahanamkan 1MDB demi kepentingan peribadi.

      Kita tunggu detik itu... Cheers.

      Delete