Google+ Followers

Friday, September 1, 2017

BUAT KORBAN TAK PERLU SELFIE

_" Bang, cuci cermin.? "_ Ujar pam attendan Petronas pada aku.

_" Oh ok.."_

_" Nama siapa.? "_ Tanyaku.

.
_" Ibrahim.."_

_" Sedap nama awak. Macam nama nabi Ibrahim.."_

Dia senyum.

_" Dulu saya lahir waktu hari raya korban, sebab tu mak saya bagi nama Ibrahim.."_

_"Abang ada korban ini tahun.?"_

_"Ada.."_

_"Abang bagus.."_

_"Kamu.?"_ Tanyaku.

_" Ada bang. Tiap tiap tahun.."_

_" Wahhh ... hebat. Banyak duit kamu.? "_

_"Duit tak banyak bang. Makan pun tak cukup. Tapi saya simpan tiap tiap bulan.."_

_" Alhamdulillahhh..."_

_" Saya sayang nabi. Sebab nabi bagi saya agama.."_

Terkedu. Aku diam. Insaf.

Aku tenung wajahnya dalam dalam, saat dia menghabiskan mencuci cermin keretaku.Terlihat aku kejernihan. Kesungguhan dan kesolehan yang lekat diwajah nya.

Seorang yang bergaji rm900 mencintai nabinya.!
Kita..?

Aku letak pam. Hulur rm5.

Terima kasihhh...
_Kerana cuci cermin saya dan cuci hati saya..._

Dalam kereta, tak sedar aku titiskan jua airmata lelaki ku yang jauh tersembunyi dalam kolam ruh nya yang hampir kering.

12 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Selfie untuk niat menyimpan bukti sejarah tak salah kan3

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  4. Sedap cerita.... harap bukan carita "sedap"... dosa menipu... tapi apa ada hal kalau fitnah sudah jadi permainan... kalau selfie pun tuan tegur.... tang RM5.00 pun tak payah sebutlah. Atau bagitau stesen mana yg ada nam ibrahim tu.... teman nak cuci hati gak... selalu gak balik Kluang neh.

    ReplyDelete
  5. .

    Amin KD..

    Bukan banyak atau sikitnya ape yg diberi tapi manfaatnya sesama kita..

    Tikus..


    .

    ReplyDelete
  6. .

    Amin KD..

    Bukan banyak atau sikitnya ape yg diberi tapi manfaatnya sesama kita..

    Tikus..


    .

    ReplyDelete
  7. Ikut suka dialah KD, dia nak selfie dgn lembu ke, dgn harimau ke, dgn beruk Uganda ke...selagi dia tak membawa mudarat dan menyusahkan masyarakat umum, lantak pi lah.

    ReplyDelete
  8. Rm 900 dari penat jerih membuat kerja kerja halal lebih baik dari ribuan ringgit yg terbit dari menabur fitnah. Khas utk tuan punya blog....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembetulan kalau maklumat berfakta itu buksn fitnah...

      Delete