Saturday, September 23, 2017

“Do you have money to go down to Singapore?”








KUALA LUMPUR: Former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad toyed with the idea of exchange controls as early as May 1998 but was met with resistance from within the National Economic Advisory Council, the Cabinet and the central bank.
This was revealed in Notes to the Prime Minister, a new book that chronicles one of the biggest challenges and triumphs in Dr Mahathir’s 22 years as Malaysia’s Prime Minister.
Notes to the Prime Minister: The Untold Story of How Malaysia Beat the Currency Speculators was launched yesterday in Kuala Lumpur by Minister in the Prime Minister’s Department Tan Sri Nor Mohamed Yakcop. Tun Dr Mahathir was not present as he was advised by doctors to rest at home.
The book, published by MPH Publishing, is based on 45 sets of notes written between Oct 3, 1997 and Aug 21, 1998 by Nor Mohamed when he became Dr Mahathir’s unofficial and unpaid economic adviser.
The Asian financial crisis, which first engulfed Thailand in the middle of 1997, hit Malaysia soon after. Selective capital controls were imposed on Sept 1.
The book is written by veteran journalist Datuk Wong Sulong, the former business editor and group chief editor of The Star.
In an excerpt from the book, Dr Mahathir told Wong that he decided on foreign exchange controls “after Nor Mohamed explained to me how currency trading works ... millions and millions of ringgit can be transferred from a domestic account to a foreign account by a stroke of a pen ... I realised that foreign currency trading can be stopped by stopping this balance transfer.
“But I must say it was not as easy as that. We needed to do a lot of background work and monitoring and Bank Negara (needed to) set up many committees to do that to ensure that the controls were effectively implemented. (Tan Sri) Dr Zeti (Akhtar Aziz, then deputy governor of Bank Negara) did a lot in that respect and also in the economic recovery.”
Notes to the Prime Minister is not only a valuable lesson on how Malaysia took unorthodox steps to solve the Asian financial crisis but it is also a story of how two Malaysians met halfway around the world and came up with the Malaysian solution to the Asian financial crisis.
It is an intriguing story of how Nor Mohamed, then chief executive officer of Mun Loong Bhd, was summoned by Dr Mahathir to meet him in Buenos Aires, Argentina, on Oct 2, 1997. The first set of those notes was written a day later, on Oct 3.
Prior to this unique flow of notes, Nor Mohamed was a Bank Negara adviser.
His expertise in foreign exchange landed him and then Bank Negara governor Tan Sri Jaafar Hussein in trouble. Both of them resigned to take responsibility for Bank Negara’s speculation on foreign exchange losses that went into billions of ringgit in the early 1990s. Nor Mohamed joined the private sector after that.
Said Nor Mohamed at the launch: “We learn in history that sometimes the lives of individuals and the fate of nations hinge on a millimetre’s difference in the trajectory of a bullet, a road not taken on a whim, or the random stray of a shrapnel.
“In my case, my fate was sealed ... by the turn of a head – Tun Dr Mahathir’s ... It was a sunny afternoon in September 1997, when the PM’s motorcade was speeding along the streets of Kuala Lumpur.
“At one junction, as the motorcade slowed, Tun Dr Mahathir turned his head to look out. And he saw a forlorn-looking man walking towards a row of shops for lunch. That forlornlooking man was me!”
Nor Mohamed was summoned a few days later to go to Argentina. In April 1998, Nor Mohamed resigned from Mun Loong to concentrate on being Dr Mahathir’s unofficial adviser.
During that period of assessement, Nor Mohamed went to Singapore to observe the operations of Central Limit Order Book (CLOB), a board on the Singapore Stock Exchange which dealt with a great number of Malaysian shares. Dr Mahathir felt that Malaysia’s currency crisis could not be solved as long as CLOB exists.
Dr Mahathir, aware that his adviser was unemployed, asked: “Do you have money to go down to Singapore?” Nor Mohamed laughed and assured him that the trip would not cost a lot of money. The rest, as they say, is history.
As for Wong, who shares a deep liking for Nor Mohamed, he was asked by his friend to write the book.
“I felt a sense of excitement and a heavy responsibility. These notes had never seen daylight and it shed a new light (on more than just the economic and political aspects of this country). 
You have to tell a story as honestly as possibile, but not technically, because it has to appeal to the average reader. So that was my dual challenge.”

Ini baru pulang dari umrah, bukan dari US pun




60 comments:

  1. Salam Bro. Article TERBAIK.biarkan mereka menguli najis. Ini

    ReplyDelete
  2. Salam Bro. Article TERBAIK.biarkan mereka menguli najis.

    ReplyDelete
  3. Salam sejahtera dan salam maal hijrah buat bro KD dan pengunjung blog.

    Pada kemunculan saya yg lepas saya telah berdoa agar kebathilan tidak melepasi tahun 1440H. Hakikat sebenar, tanpa doa itu pun saya yakin ia akan berlaku.

    TIKUS @ VIRGO telah mencabar saya memberikan dalil kenapa PPBM yang bersekutu dgn DAP dan DSAI bukan di pihak yg bathil. Saya telah berkata sekiranya diizinkan Allah saya akan siapkan hujahan saya sebelum habis cuti.

    Alhamdulillah kini ia telah siap. Saya mohon KD agar beri laluan untuk ia muncul dan tidak dipadamkan. Saya melepaskan KD dari sebarang penanggungan di hadapan Allah di atas tulisan saya ini. Saya akan menanggungnya sendiri di hadapan Allah kelak.

    Kepada VIRGO. Selepas membaca tulisan saya anda mempunyai 3 pilihan:-

    1. Berhujah balas dgn dalil anda pula (saya tidak akan memintanya kerana sudah jelas VIRGO pernah memperolokkan, menghina dan menambah perkataan yg tiada pada kalam Allah apabila berbuat demikian).

    2. Bersumpah laknat bahawa tulisan saya bohong dan tidak mengikut disiplin ilmu yg betul sbg balasan kpd sumpah laknat saya bahawa ia adalah mengikut disiplin ilmu yg betul. (Saya juga tidak mencabarnya mahupun mengajaknya berbuat demikian kerana saya yakin ia hanya akan 'mempercepatkan tempoh').

    3. Bertaubat dan tinggalkan dunia pembohongan A9. (Ini harapan saya yg sebenar tapi pilihan terletak di tangan VIRGO).

    Ia tidak mempunyai sebarang pilihan ke-4. Tapi sekiranya ia tidak memilih salah satu di antara yg 3 tadi (mudah2an ia memilih pilihan ke-3), maka ia sebenar-benarnya 'telah pun membuat pilihan'.

    Selamat membaca. Mudah2an bermanfaat.

    Ikhlas tanpa dorongan dedak
    John Doe

    ReplyDelete
  4. Dengan izin tuan blog,

    RE : PPBM; KAUM YG BERMUFARAQAH (siri 1/6)
    --------------------

    TIKUS @ VIRGO telah meminta saya memberikan dalil mengapa PPBM saya katakan di pihak yang haq padahal ia bersekutu dengan DAP. Saya prnh mnjwb dari sudut kaedah 'memilih di antara dua keburukan'. Kali ini biar saya seal terus jwpn ini.

    Saya akan cuba menjawab secara kompak. Untuk itu saya hanya akan berikan terjemahan nas yang dijadikan dalil. Dlm menulis ini saya ikatkan diri saya kpd sumpah saya sekiranya ia tdk mengikut disiplin ilmu yg betul saya akan ditimpa laknat. Mudah2an perkongsian 'penemuan' saya yg ilmu tidak seberapa ini akan bermanfaat kpd mereka yg masih keliru. "Demkianlah Kami terangkan bbrp ayat supaya jelas jln org2 yg berdosa" - Al-an'am : 55.

    Tdk dinafikan banyak nas yg mengharamkan menjatuhkan pemerintah. Walaubgmnpun kita akan bertemu juga nas yg mengharamkan membela / bersubahat dgn pemerintah jahat. Misalnya :-

    "Akan tiba masa selepasku pemimpin (zalim dan penipu), barangsiapa yg berserta kumpulan mereka dan membenarkan penipuan mereka dan membantu kezaliman mereka, maka ia bkn dariku, dan aku bkn darinya, dan dia takkan mendatangi telagaku. Sesiapa yg tdk membenarkan mereka dan tdk membantu mereka maka dia dari kalanganku dan aku dari kalangannya, dan dia akan mendatangi telagaku" - Tirmizi : 2259, A'sqalani : 213 /215 sahihkannya. Nasai : 4208/7783, Ibnu Hibban : 279.

    Jelas dlm nas di atas Nabi tdk mengaku umat org yg membenarkan pembohongan pemimpin mereka.

    Sekiranya tdk mengikut disiplin ilmu ada yg akan menuduh Nabi memberi dua hukum bertentangan tntg ketaatan kpd pemerintah. Ini tuduhan bathil. Nas tidak mungkin bertentang kecuali wujud nasikh-mansukh (dimansuhkan) atau pengecualian kpd hukum umum. Di manakah pertemuan dua hukum yg kelihatan kontradik ni?

    Mari qiaskan kepada solat jemaah disebabkan di dlm hadith2 Nabi saw, kalimah Imam digunakan ke atas pemimpin negara dan juga pemimpin solat jemaah.

    Di dlm solat jemaah, ma'mum wajib mengikut imam. Walaubgmnpn apabila imam melakukan sesuatu yg sebabkan solatnya batal, maka seseorang perlu 'merampas kuasa' imam dan memimpin hingga selesai solat jemaah. Ia wajib dilakukan di dlm keadaan imam telah terbatal solatnya. Sekiranya tiada yg mahu 'merampas kuasa imam', maka setiap ma'mum wajib memisahkan diri dari imam dan teruskan solat bersendirian. Perbuatan ini disebut 'bermufaraqah'. Terus mengikuti imam dilarang sama sekali.

    Nah, hukum wajib bermufaraqah dari imam apabila imam batal, adalah pengecualian kpd hukum wajib mengikut imam.

    Kaedah ini malah selari dengan hukum merampas kuasa drpd pemerintah yg sah. Ada dalil putus lagi tentangnya.

    Di dalam BA pemberontakan disebut 'al-baghyu / bughoh'. Hukum asal menentang pemerintah adalah haram. Banyak dalil tentangnya. Misalnya:-

    "Sesungguhnya Allah memerintahkan agar ditegakkan keadilan dan ihsan, dan memberi kpd kaum kerabat dan menegah drpd perkara keji dan munkar dan penentangan / pemberontakan (البغي)... " An-Nahl : 90.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjual ugama mai dah

      Delete
    2. Ostat Doe munafikun berlidah Yahudi ni memilih milih nas dn hadith utk membenarkn sifat kianatnya bersekongkol dgn Puak Kianat Islam menumbangkn kerajaan Melayu Islam.
      Byk nas dn hadith menentang dn mengharamknnya menjatuhkn pemerintah si kianat ni tak nk imani dn ikuti. Mmg sah Si Bebal ni pelacur agama bersiri..

      Delete
    3. Makin sayang dn kasih DAPig's pada manusia laknat yg mempermainkn nas dn hadith utk menentang kaum dn agamanya sendiri dgn secara sedar telah mendaulatkn agenda kianat Islam. Pernah ke sesiapa kt sini membaca tulisan manusia laknat ni yg melawan agenda kianat Islam perjuangan Evengelis DAPig's??

      Delete
    4. Macai 2 06, "Byk nas dn hadith menentang dn mengharamknnya menjatuhkn pemerintah si kianat ni tak nk imani dn ikuti."

      Sila bentangkan di sini supaya kami boleh membandingkan yg terbaik?

      Jangan pula selepas ko bentangkan lebih banyak pula persoalan.

      Delete
    5. Macai 2.24, "Makin sayang dn kasih DAPig's pada manusia laknat yg mempermainkn nas dn hadith utk menentang kaum dn agamanya sendiri"

      Yg mana satu mempermainkan nas n hadith?

      Delete
    6. Sekiranya para macai A9 menyangka dengan mencerca saya mereka akan melemahkan semangat saya untuk menyampaikan kebenaran, maka mereka perlu renung balik ayat 54 Al-Maidah yang bermaksud "mereka berjuang pada jalan Allah dan tidak takutkan cercaan orang-orang yang mencerca".

      Delete
    7. Ostat Belaan Doe

      Lepas aku jawap kau..
      Kau jawap persoalan aku pulak

      Baru le fair
      Cmne? Deal?

      Delete
    8. Bila ko jawab aku? Jawab pun tidak.

      Tapi takpa. Silalah bertanya. Tapi kena cepat sebab lepas Isyak biasa aku kena offline.

      Apa soalanmu Virgo pendusta?

      Delete
    9. Aik cmne ni Doe Kianat?

      Kau bg time bila yg kau free supaya persoalan ini terjawap tuntas..
      Aku tak suka dn melayan budaya hit and run ni..

      Kau bg masa. In Sha Allah aku akn luangkn khas utk kau.. Kita minta jasa baik KD utk guna blog ni.

      Ape kata kamu Doe Kianat?

      Delete
    10. 5.37 ko nak masa? Biasanya senang je jawapan balas taik ko?

      Delete
  5. Nak belilah buku ni.............sudah ada Doktor IN THE HOUSE.

    ReplyDelete
  6. RE : PPBM; KAUM YG BERMUFARAQAH (siri 2/6)
    --------------------

    Sebahagian Ulamak berpendapat 'al-baghyu' (البغي) bermaksud menentang pemerintah dan saya terima penuh tafisran ini. Malah saya percaya itulah sebahagian tujuan apabila ia mula disunnahkan utk dibaca pada setiap khutbah jumaat oleh Bani Umayyah di bwh khalifah Umar Bin Abd Aziz utk memperingatkan kaum penentang bhw ia adalah dilarang. Adakah ia satu kebetulan di dlm fakta sejarah yg tunjukkan pada zaman khalifah ini penentangan ke atas Bani Umayyah menjadi kendur?

    Walaubgmpun mari lihat nas berikut :-

    "Katakanlah sesungguhnya Tuhanku mengharamkan perkara2 keji, apa yg zahir daripadanya dan yg batin dan dosa, dan penentangan (البغي) tanpa hak...." Al-A'raaf : 33.

    Nah, ayat 33 al-a'raf yg menyebut 'wal-baghya bighairil-haq' yg bermaksud 'dan menentang tanpa hak'. Ayat ini jelas akui wujud pengecualian ke atas larangan umum memberontak, iaitu sekiranya ia adalah dengan hak.

    Hukum umum larangan memberontak dan pengecualiannya ini adalah selari dengan qias kewajiban bermufaraqah di dalam keadaan Imam terbatal solatnya semasa bersolat jemaah.

    Mari lihat pula satu ayat lain tentang 'kaum yang bermufaraqah daripada jemaah'.

    "Wahai orang2 yg beriman, barangsiapa di antara kamu yg berpaling drpd agamanya, kelak Allah akan mendatangkan satu kaum, Allah mengasihi mereka dan mereka mengasihi Allah. Mereka lembut terhadap orang2 yg beriman dan mereka keras terhadap orang2 yg kafir. Mereka berjuang pada jalan Allah dan tdk takutkan cercaan orang2 yg mencerca. Demikianlah kelebihan yg Allah berikan kpd sesiapa yg Dia kehendaki, dan Allah Maha Luas pengetahuannya" - Al-Maidah : 54.

    Setiap ayat AlQuran ada sebab turunnya tersendiri, tapi di atas kaedah 'hukum adalah pada keumuman lafaz ayat dan bukan pada khususnya sebab' (alhukmu biumumi-lafzi, la bikhususi-sababi) ayat AlQuran juga boleh diguna sbg garis panduan ketika mahu menilai di antara haq dan bathil bg perkara yg bukan menjadi sebab turunnya sesuatu ayat (misalnya UmNo dan PPBM tdk wujud ketika AlQuran diturunkan). Bukankah AlQuran adalah pembeza di antara haq dan bathil (al-furqan) sepanjang zaman.

    Ayat 54 di atas apabila direnung akan menunjukkan kpd golongan bermufaraqah.

    Berikut alasannya:-

    Ayat Al-Maidah : 54 menceritakan tntg sekumpulan manusia beriman yg asalnya berada pd jln yg lurus. Kumpulan ini kemudiannya telah berpaling drpd jln agamanya. Akibatnya Allah mendatangkan satu kaum baru yang Allah akui 'Allah mengasihi mereka dan mereka mengasihi Allah' Dari mana datangnya kaum kedua ini? Sudah tentu ia tidak sesekali bermaksud orang2 yg baru saja masuk Islam disebabkan pangkal ayat bermula dgn 'wahai orang2 yg beriman'. Maka jawapan yg paling jelas ialah golongan kedua ini adalah mereka yg bermufaraqah drpd golongan pertama yang telah berpaling drpd agamanya.

    Di antara PPBM dan UmNo, PPBM yg telah bermufaraqah drpd UmNo. PPBM lebih mirip golongan kedua sedang UmNO mirip golongan pertama. Kelak saya akan huraikan kenapa UmNo sebenar2nya golongan pertama tadi.

    Ayat Al-Maidah : 54 menceritakan tentang kumpulan asal yang telah berpaling. Mari lihat sifat UmNo yang telah berpaling itu.

    Meliwat, minum arak dsbgnya adalah dosa besar. Walaubgmnpn ia adalah dosa fasiq. Fasiq tidak boleh diertikan sbg orang yg berpaling daripada agamanya. Hanya munafik saja boleh diberikan erti sedemkian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjual ugama mai dah

      Delete
    2. 12.54 Cer terang kat mana jual agama? Izinkan kami berfikir mana baik dan buruk tentang bab jual agama?

      Delete
    3. 12.54 Cer terang kat mana jual agama? Izinkan kami berfikir mana baik dan buruk tentang bab jual agama?

      Delete
  7. RE : PPBM; KAUM YG BERMUFARAQAH (siri 3/6)
    --------------------

    Mari lihat satu hadith yang bersifat 'seal' tentang ciri-ciri munafik.

    "4 ciri barangsiapa ada padanya maka ia adalah munafik tulen. Barangsiapa yang memliki sebahagian darinya maka padanya sebahagian ciri munafik sehingga ia tinggalkannya. Apabila diberi amanah ia khianat, apabila bercakap ia dusta, apabila berjanji ia mungkir, dan apabila berdebat ia fujur'. (Sahih Bukhari)

    Berkenaan dengan ciri-ciri khianat, dusta dan mungkir janji pada UmNo tak perlu dihuraikan lagi. Sudah lenguh jari2 pejuang siber dan sudah berbuih mulut pejuang lisan membangkitkan tntng UmNo yg sgt banyak mungkir janji, berdusta dan khianati amanah. 1MDB, FELDA dan MARA hanya sebahagian drpdnya. Kita skip bhgn fakta sbb ia sangat jelas Siapa yang mahu nafikan sila sumpah laknat 'UmNo tidak pernah melakukan mana-mana satu pun di antara 3 itu".

    Ciri ke-4 telah seal sifat munafik pada UmNo iaitu fujur bila berdebat. Fujur adalah melampaui batas. Kefujuran UmNo sampai ke peringkat mewujudkan kumpulan A9 yang kerjanya hanya mempertahankan pembohongan, kemungkiran dan pengkhiantan UmNo iaitu 3 sifat munafik yg pertama. Sesungguhnya inilah kerja fujur.

    Saya telah pernah menghuraikan tentang 3 kaedah golongan pembenci kebenaran di dalam AlQuran dan ciri2 mereka iaitu:-

    1. Memperolokkan seperti Musyrikin (Al-Hijr : 94-95);

    2. Beralasan seperti Nasrani (Ali Imran : 60-61);

    3. Memutar belit lidah seperti Yahudi (An-Nisa : 46)

    Ketiga-tiga ciri ini wujud pada geng A9. Malah ada di antara mereka yg memiliki kesemuanya serentak. Sangat jelas sehingga tak perlu dihuraikan lagi. Beranikah ahli A9 bersumpah laknat menafikannya?

    Ada yang akan berkata setiap individu adalah di atas character masing2. Ini benar sekiranya mereka bergerak bersendirian tapi di dalam hal A9 mereka kumpulan yang terancang sifatnya selain berbayar. Sebagai sebuah kumpulan dengan matlamat yg sama penanggungan setiap ahli adalah sama. Mereka adalah sebahagian dari satu skim penipuan mega yang diketuai oleh Presiden UmNo sendiri.

    "Dan demkianlah Kami adakan di dalam setiap negeri itu orang2 yg besar dosanya sehingga mereka menipu di dalam negeri itu. Dan tiadalah mereka menipu melainkan diri mereka sendiri sedang mereka tidak sedar" Al-An'am : 123.

    Sekiranya mempunyai kesemua 4 ciri munafik sebagai sebuah pertubuhan masih tidak diterima sebagai definisi 'orang-orang yg berpaling drpd agamanya' sebagaimana yg disebut Al-Maidah : 54, maka mari lihat bukti yang lebih nyata lagi sifatnya iaitu mengambil kaum kafir sbg wali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjual ugama mai dah

      Delete
    2. 12.54 Cer terang kat mana jual agama? Izinkan kami berfikir mana baik dan buruk tentang bab jual agama?

      Delete
  8. RE : PPBM; KAUM YG BERMUFARAQAH (siri 4/6)

    -------------------

    Apabila Amirul-mukminin UmNo menghadap Presiden US yang beragama Nasrani maka ia telah melanggar larangan Allah yang sangat jelas.

    "Wahai orang2 yg beriman, janganlah kamu mengambil Yahudi dan Nasrani menjadi walimu. Sebahagian mereka adalah wali sebahagian yg lain. Barangsiapa di antara kamu yg mengambil mereka sebagai wali maka ia termasuk golongan mereka. Sesunggunya Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang zalim" - Al-Maidah : 51

    Sesetengah penterjemah akan terjemahkan kalimah 'wali' di dalam ayat 51. Saya memilih untuk kekalkannya pada kalimah asal.

    Aplikasi ayat dalam kehidupan adalah lebih penting dari bicara akademik maksud kalimah 'wali'. Untuk melihat aplikasi maka lihatlah ciri.

    Ciri orang yang mengangkat Nasrani dan Yahudi sbg wali jelas disebut pada ayat berikutnya; ayat 52 iaitu 'orang2 yg bersegera kpd mereka' (يسارعون فيهم).

    "Dan kamu (akan) melihat orang-orang yang hati mereka ada penyakit amat bersegera kepada mereka itu (يسارعون فيهم) dan berkata; kami takut kalau kami ditimpa bencana. Mudah2an Allah akan mendatangkan kemenangan atau satu keputusan dari sisiNya, dan mereka menjadi menyesal di atas apa2 yg mereka sembunyikan (dalam hati)." - Al-Maidah : 52

    'Bersegera', apabila diterjemah ke BM, perkataan yg paling sesuai ialah 'beria-ia'.

    Mari lihat bgmn 'beria-ianya' amirul-mukminin UmNo menghadap pemimpin terbesar kaum Nasrani.

    1. Melobi dgn wang rakyat jutaan ringgit hanya untuk bertemu selama 30 minit dan berbicara selama 6 minit (ia sendiri mengakuinya ketika pulang dan beralasan Amir PPBM juga melakukan yg sama dulu semasa menjadi Amirul mukminin Malaysia, tapi Amir PPBM telah menafikannya).

    2. Menyewa hotel di sana guna wang rakyat hanya untuk bermalam sebelum bertemu (diakui sendiri oleh pihak sana).

    3. Menyembahkan ufti yg tidak diminta bernilai berbilion ringgit untuk membantu mengukuhkan ekonomi negara Nasrani itu. Ufti ini menggunakan wang rakyat Malaysia (dibaca; majoriti Muslim) yang makin dihimpit kehidupan selain negara ini sendiri berhutang kepada kaum Yahudi Zionist dan Musyrikin China Komunis.

    4. Melafazkan kalam yg membawa maksud 'musuhmu musuhku jua' yg merupakan ajaran agama Nasrani "either you are with me or you are against me' yang tiada di dalam Islam.

    5. Bercakap ratusan perkataan kepada pemimpin Nasrani tersebut hanya untuk menerima balasan "GREAT", "GREAT", "RIGHT" dan "THANK YOU".

    6. Pada ketika ia tertunduk-tunduk dan terketar-ketar menawarkan ufti pemimpin Nasrani itu hanya menyilang tangan dan bersandar.

    Sekiranya pelakuan di atas tidak diterima sbg bukti 'bersegera kepada kaum Nasrani' maka apa lagi? Memeluk agama Kristian secara langsung' tdk mgkn maksudnya disebabkan ayatnya bermula dgn "wahai orang-orang yang beriman", bukti ia ditujukan ke atas orang2 yg zahirnya mengaku beriman.

    Berdasarkan ciri di dlm ayat 52, jelaslah ayat 51 ditujukan ke atas orang-orang yang 'bersegera kpd Nasrani', dan bukan sekadar bermuamalah per se.

    Kemudian diberikan alasan dulu Amir PPBM semasa menjadi Amirul-mukminin Malaysia juga pernah 'mengadap' pemimpin besar Nasrani dari negara yang sama.

    Maka jawapannya ada pada hadith yang sangat popular iaitulah hadith tentang niat.

    Mari lihat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjual ugama mai dah

      Delete
    2. 12.55 Cer terang kat mana jual agama? Izinkan kami berfikir mana baik dan buruk tentang bab jual agama?

      Atau ko memang suka campur aduk sesuatu perkara? menokok tambah sesuatu topik?

      Ayuh cai balas balik dengan fakta jika ko dipihak benar?

      Delete
  9. RE : PPBM; KAUM YG BERMUFARAQAH (siri 5/6)
    ----------------------

    Di dalam usul fiqh, kesemua 3 mazhab kecuali Hanafi kaedahnya ialah 'al-aslu fi al-ashya' al-ibahah hatta yadullu addaliil 'ala attahrim' bermaksud 'asal bagi setiap perkara adalah harus melainkan ada dalil yg mengharamkan'.

    Berdasarkan kaedah ini bermuamalah dengan kaum kafir hukumnya harus melainkan wujud dalil pengharamannya.

    Bermuamalah dengan kaum kafir per se tidak haram, yang diharamkan ialah mengambil mereka sbg wali (Al-Maidah : 51) dan cirinya ialah 'bersegera kpd mereka' (Al-Maidah :52).

    Sabda Nabi saw:-

    "Sesungguhnya setiap amal adalah dengan niat dan setiap perkara adalah berdasarkan apa yang diniatkan. Barangsiapa berhijrah kerana Allah dan RasulNya maka hijrahnya adalah demi Allah dan Rasul. Barangsiapa yg berhijrah untuk dunia yg dicarinya dan wanita yg ingin dikahwininya maka hijrahnya adalah kepada apa yang ia niatkan" (Hadith No 1 Matan Arbai'n ).

    Hebatnya peranan niat ia satu2nya yg membezakan adat dgn ibadat (mandi adat dan mandi sunat ), antara wajib dgn sunat (puasa sunat dan puasa ganti) dan antara wajib dgn wajib (fardhu Zuhur dgn Asar). Malah hebatnya niat ia boleh bezakan di antara halal dan haram sekalipun pelakuannya sama.

    Dua pemimpin negara Islam berkunjung ke US membawa wang dari negara mereka dan berbelanja / melabur di sana.

    Yang pertama berbelanja di atas niat mahu dapatkan sesuatu barang yg dijual di sana, dan melabur juga dgn niat bawa pulang keuntungan ke negaranya. Tanpa melakukan apa-apa yang ditegah perbuatan pemimpin ini adalah harus.

    Ada pula seorang lagi membawa wang dari negaranya dan berbelanja di sana, tapi niatnya ialah 'untuk membantu memperkukuhkan ekonomi Amerika' atau melaburkan wang dgn niat 'utk membantu bangunkan prasarana Amerika' maka ia adalah haram berdasarkan dalil Al-Maidah :51-52.

    Niat adalah di dalam hati, tetapi apabila dilafazkan maka lafaz itu akan menjadi bukti niat.

    Maka apabila seseorang menghadap pemimpin negara Nasrani terbesar dan melafazkan 'kami datang adalah utk bantu kukuhkan ekonomi negara kamu', maka ia telah melakukan sesuatu yg dilarang. Apatah lagi di dalam usaha untuk menjukkan taat setianya ia lafazkan kalam yg bermaksud 'musuhmu musuhku juga' maka ia bukan setakat mengangkat si Nasrani itu sbg rakan mahupun pembela bahkan juga sbg pemimpin (kalimah 'wali')

    Khilafah Uthmaniyah tumbang akibat 3 faktor, 2 dari luar dan 1 dari dalam iaitu:-

    1)pengkhianatan golongan Wahabi

    2) kekuatan tentera Nasrani (England, Perancis, Russia)

    3) kekuatan ekonomi Yahudi

    Di sebalik apa2 kejahatan yang pernah dilakukan oleh DAP, UmNo adalah sebenarnya pengkhianat agama apabila melakukan perkara berikut:-

    1. Membawa masuk Yahudi Zionist ke dlm Malaysia melalui APCO dan Goldman Sachs. Mereka ini adalah pendukung negara Israel yg membunuh Muslimin Palestin.

    2. Menggadaikan aset dan hartanah negara ini kepada Musyrikin komunis China. Mereka inilah yang membunuh Muslimin Uighur;

    3. Menyerahkan tanah di Putrajaya kepada Saudi Wahabi utk dibina bangunan pusat mereka di negara ini. Mereka inilah yg membunuh ribuan Muslimin Arab dan Turki dan menjadi faktor dalaman utama di dalam kejatuhan khilafah Uthmaniah.

    4. Menawarkan ufti yg tidak diminta drpd harta Muslimin Malaysia kpd Nasrani Amerika. Mereka inilah yg membunuh Muslimin Iraq dan Afghanistan.

    Jelas sekali, di bawah Najib, UmNo jauh lebih bahaya drpd DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjual ugama mai dah

      Delete
    2. 12.56 Cer terang kat mana jual agama? Izinkan kami berfikir mana baik dan buruk tentang bab jual agama?

      Atau ko memang suka campur aduk sesuatu perkara? menokok tambah sesuatu topik?

      Ayuh cai balas balik dengan fakta jika ko dipihak benar?

      Delete
  10. RE : PPBM; KAUM YG BERMUFARAQAH (siri 6/6)
    --------------------

    UmNo juga menjadikan isu liwat seorang pemimpin dari parti sekutu sbg isu PPBM.

    Ini jwb saya:-

    Liwat itu dosa besar tapi khianat itu lebih besar. Liwat itu dosa fasiq sedangkan khianat pula dosa munafiq. Sebesar mana pun liwat ia masih tidak termasuk golongan 'orang2 yg berpaling drpd agamanya', iaitulah :-

    1. Orang2 yg melengkapkan kesemua 4 ciri munafik.

    2. Orang-orang yg mengambil kaum Nasrani sbg wali mereka.

    Di dalam fiqh keutamaan apabila perlu memilih maka pilihlah sekutu dari kalangan fasiq dan tentanglah golongan yg jelas punyai ciri munafiq tulen. Selebihnya biarlah Allah yg mengadili.

    Orang2 yg keliru berkata: 'kaum Nabi Luth a.s telah dibinasakan akibat liwat'. Ini tak betul. I'llahnya tak kena.

    Kalau liwat menjadi punca mereka dibinasakan mengapa kaum lain yg meliwat tidak dibinasakan? Mengapa pula kaum Nabi Soleh yg tidak meliwat dibinasakan hanya kerana membunuh seekor unta?

    Dari sudut i'llah kesemua kaum yg dibinasakan telah berkongsi satu dosa besar yg sama iaitu 'merasa aman dari kemurkaan Allah'. Inilah punca kebinasaan semasa masih di dunia.

    Ia satu2nya dosa besar yg Allah sebutkan balasanNya berlaku semasa di dunia.

    "Ketika mereka lupa apa2 yang telah diperingatkan kpd mereka, kami buka segala pintu (keriangan) buat mereka sehingga mereka gembira dengan pemberian itu dan Kami datangkan siksaan secara tiba2 sehingga mereka berputus asa" Al-an'am : 44.

    Dulu, saya selalu berfikir di manakah letaknya sempadan yg memisahkan kita dgn kaum2 terdahulu yg dibinasakan akibat 'merasa aman dari kemurkaan Allah'.

    Kini, saya yakin jawapannya tersembunyi pada angka 3. Sempadan Allah hanyalah 3. 4 adalah melepasi sempadan. Buktinya secara qias:-

    1. Talak hanya dibenarkan 3x. Slps itu tiada lagi rujuk kecuali 'cina buta'.

    2. Tempoh untuk rujuk hanyalah 3x suci. Selepas itu tiada lagi rujuk kecuali 'nikah semula'.

    Saya mengatakan UmNo telah pun melepasi batas angka 3 itu. Ini buktinya:-

    1. Selepas membawa masuk Yahudi Zionist, China Komunis dan Wahabi takfiri, 3 golongan yang tdk sepatutnya diambil sbg wali, ketika Nasrani kelihatan tidak berminat utk masuk, UmNo telah 'pergi menghadap' Nasrani di negaranya sendiri bersama tawaran ufti. Sudah 3+1.

    2. UmNo bukan saja melakukan 3 sifat munafiq iaitu menipu, mungkir janji dan khianati amanah, malah UmNo telah melengkapkan ciri ke-4 iaitu 'fujur di dalam berdebat' apabila mewujudkan geng A9 untuk mempertahankan 3 sifat tersebut. Sekali lagi 3+1.

    3. Tugas A9 mempertahankan penipuan dan kezaliman UmNo. Ada yg memperolokkan, ada yg beralasan dan ada yg memutar belit. Kini wujud watak baru yg memborong kesemua 3 sifat itu sekaligus. Sekali lagi 3+1 (3 dlm 1)

    Bertentangan dgn dakwaan UmNo, UmNo yg sebenarnya sdg mengundang kebinasaan di atas dosa 'merasa aman dari kemurkaan Allah'.

    UmNo telah diizinkan Allah memerintah 6 dekad. Kini selepas menjadi pihak bathil, ia tdk mgkn diizinkan utk melepasi satu penggal lagipun.

    Sbgmn 3 daulah Bani Umayyah, Abbasiyah dan Uthmaniyah yg pernah gemilang di bwh Umar Abd Aziz, Harun Ar-rasyid dan Sulaiman al-Qanuni, UmNo yg pernah gemilang di bwh Tun M pasti akan tumbang.

    Ia pasti berlaku kerana sunnatullah menetapkan yg bathil itu pasti lenyap.

    "Katakanlah; telah datang kebenaran dan telah lenyap kebathilan. Sesungguhnya yg bathil itu telah lenyap" Al-Isra : 81.

    Wallahu a'lam.

    والله يعصمني من الناس

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjual ugama mai dah

      Delete
    2. Negara ni didoakn oleh para solehin dn au'lia inshaallah jauh drpd niat jahat golongan anti Islam

      Delete
    3. 12.56 Cer terang kat mana jual agama? Izinkan kami berfikir mana baik dan buruk tentang bab jual agama?

      Atau ko memang suka campur aduk sesuatu perkara? menokok tambah sesuatu topik?

      Ayuh cai balas balik dengan fakta jika ko dipihak benar?

      Delete
    4. 1.28 siapa golongan anti islam? Bentangkan di sini? Adakah mereka menentang RUU 355?

      umno najib bentangkan, pakatan harapan mohon dibahaskan untuk penambahbaikan, besar perbezaan tu.

      Delete
    5. Jawapan isu main pungkok..

      Mungkin Ostat Kianat dn Biadap ni sengaja menghalalkn liwat utk mengangkat kemungkarannya berketuakn seorang Peliwat..

      Aku bukan ahlinya tp demi kebenaran aku sanggup. Semoga Allah memberkati..

      Mari kita lihat dn semoga bermanfaat.. Aku kupas yg ni dulu.

      Meliwat dn maksiat adalah kefasiqan. Setuju ?

      Semua bentuk kefasiqan dn maksiat adalah penghalang seseorang diangkat menjadi pemimpin sebagaimana Firman Allah:-

      'Sesungguhnya waliy kamu hanyalah Allah, Rasulnya dn orang2 yg beriman yg mendirikn solat dn menunaikn zakat' (As Al Maidah:53)

      Yg MELIWAT jelas bukan yg beriman dlm ayat ini.. Setuju?

      Dalam Al Ahkam As Suthaniyah.. Imam Abul Hassan Al Mawardi memberi pandangan dn penjelasan..

      "Fasiq kerana syahwat terkait dgn perbuatan anggota badan iaitu melakukn larangan dn kemungkaran menurut hawa nafsu atau tunduk kpd hawa nafsu"

      "Kefasiqan ini menjadikn seseorang tidak boleh diangkat sebagai imam(pemimpin). Dn juga sebagai pemutus kelangsungan imamah(kepimpinan). Jika ia kembali adil sekalipun (keluar dr fasiq) maka imamah tidak terus kembali kepadanya"

      "Namun demikian jika tiada pilihan lain kecuali pemimpin Muslim tp fasiq itu masih lebih baik dibandingkn memilih kafir walaupun NAMPAK BAIK kpd muslimin"

      Peliwat tak layak sebab masih ada yg lebih layak..

      DAP tetap kafir dn haram berketuaknnya yg jelas Harbi yg Kianat Islam.

      Hal ini sesuai kaedah Al Intikab Akhafu Dharurain (memilih mudharat paling ringan diantara dua mudharat) Sebabnya seorang Muslim yg fasiq tetap la dia masih memilikki tauhid yg merupakn modal utk kembali ke jalan yg benar.. Adapun seorang KAFIR walaupun adil tp dia tetap memilikki modal utk memusuhi Islam dn kianat muslimin. Sebab dihati KAFIR lebih besar kebenciannya dibanding dgn ape yg ditunjukknnya...

      Persoalannya:-

      Apakah dh takde yg lain selain Peliwat?


      Semoga bermanfaat..




      .

      Delete
    6. Ishk ishk itu je soalannya.

      Sebelum soalan itu keluar aku dah pun jawab.

      Baca balik tulisanku itu. Liwat itu fasiq dan khianat itu munafiq. Bila aku kata liwat halal wahai pendusta?

      Fiqh keutamaan telah menetapkan pilihlah kejahatan yang lebih kecil.

      Habis tu mana jawapan kamu tentang

      1) 4 sifat munafiq pada UmNo?
      2) khianat amanah
      3) bersegra kpd kaum nasrani
      4) Yahudi ApCO dan Goldman Sachs
      5) Musyrikin China komunis

      Kamu menyoal perkara yg telah ku ulas, sednagkan kamu tidak menjawab pun isu yang aku bangkitkan.

      Itulah sifat pendusta 3 dlm 1.

      Delete
    7. Hal ini sesuai kaedah Al Intikab Akhafu Dharurain (memilih mudharat paling ringan diantara dua mudharat) Sebabnya seorang Muslim yg fasiq tetap la dia masih memilikki tauhid yg merupakn modal utk kembali ke jalan yg benar.. Adapun seorang KAFIR walaupun adil tp dia tetap memilikki modal utk memusuhi Islam dn kianat muslimin. Sebab dihati KAFIR lebih besar kebenciannya dibanding dgn ape yg ditunjukknnya...

      Jawapan:-

      Ini sgt benar dan terkena hidung kamu sendiri

      Di atas prinsip di atas lah kamu bersetuju untuk bersekuru dengan seorang yg disabtkan meliawat urk menentang seorang yg 1)memiliki kesemua 4 ciri munafik 2) menjadi sebahagian nasrani apabila bersegra kpd mereka 3) berhutang dan menggadai negara kpd Yahudi Zionist dan Musyrikin Komunis.

      Masih mahu membelit Virgo?

      Delete
    8. Sudah terang dan jelas, jangan lah kamu menyokong pemimpin yg merompak wang harta dan hak kepunyaan rakyat.

      Berkenaan anwar ibrahim, terdapat beberapa faktor anwar ibrahim tidak tercapai hasratnya untuk menjadi PM antaranya;

      1.Rakyat boleh membantah pencalonan anwar ibrahim sebagai PM, pengganti mungkin calon lebih sesuai seperti rafizi ramli, husam musa dan lain2 yg lebih berkaliber.

      2.Campurtangan YDPA sepertimana sultan selangor berhubung kajang move.

      3.Anwar ibrahim kalau dia mati sebelum sempat mencapai cita2nya.

      4.Macai, bolehkah kita mengatasi kehendak Allah SWT?

      Delete
  11. Salam sdra john doe

    I salute you for your well researched comments.

    Nampak sangat macai najib tak berilmu.

    Keep up the good work.

    By the way tdm is coming to Sarawak today. I am extremely excited.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sdrku,

      Bagi Allah segala pujian.

      Mohon utk buat pembetulan / klarifikasi.

      Let me be honest. I didn't do any research to come out with the above.

      Doing a research with the purpose to come to a certain conclusion is a wrong method. Namanya kaedah mungkar. Berdosa hukumnya.

      Dalil patut membawa kita kpd konklusi barulah hasilnya jujur.

      Sekiranya kita sudah membuat konklusi dan baru mencari dalil membenarkannya maka kita akan menuruti nafsu.

      Si jahil pula telah berkata saya telah memilih nas padahal memilih nas tidak wujud di dalam usul fiqh. Kita mesti beriman kpd seluruh isi kitab dan hadith Nabi selepas melepasi pemeriksaan kesahihan.

      Kalau wujud pertentangan ia pasti ada jawapannya dan kita kena cari jawapan itu sampai jumpa. Barulah kita akan tiba pada konklusi yg betul.

      Sejujurnya semenjak saya masih di dalam UMNO saya telah bertemu dalil bahawa menjatuhkan pemerintah adalah haram kecuali dengan hak. al-a'raf : 33 telah menjadi pegangan saya sejak belasan tahun dahulu.

      Cuma saya tidak pernah menyangka bahawa satu hari kelak (hari ini) dalil itu akan benar-benar perlu diaplikasi dalam kehidupan sebenar saya.

      Ye lah, dah sang Imam telah berpaling dari agamanya / terbatal solatnya, maka kita ma'mum tiada pilihan melainkan bermufaraqah.

      Yang memilih untuk batalkan solat sendiri dengan terus menuruti Imam tersebut biarkan mereka. Kelak mereka akan menuai hasil apa yang mereka semai.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    2. Sabar Doe..

      Aku akn jawap satu persatu.. Jangan gelojoh menyondol ye..

      Aku takkn lepaskn pengkianatan kau kali ini.

      Take time dn gembira dulu.

      Delete
    3. Bravo 4.35..kita kasi pelingkup depa

      Delete
    4. Sabar apa 4.35? Jawab satu persatu? Ko nak jawab?

      Delete
    5. Silakan Virgo,

      Biar terbongkar lagi segala keplasuan dan pendustaan kamu.

      Delete
    6. Virgo berkata tidak mahu lepaskan pengkhianatan saya kali ini. Aduuuuh..

      Alangkah kelakarnya apabila dulunya saya bersumpah laknat dia memiliki sifat membelit Yahudi dan sifat beralasan nasrani dan belum sempat saya bersumpah laknat ketiga ia memperolok-olokkan seperti Musyrikin, ia telah merayu meminta nyawa dari tuan rumah supaya saya tidak lengkapkan sumpah laknat ketiga.

      Begitulah mudahnya pendusta melupakan kekalahan mereka dan kembali menjadi sombong apabila dilepaskan.

      Delete
  12. Sebab tu laer Tan Sri Nur Yaakob tidak mengkhianati Tun dalam kes RCI Forex....mmg pernah baca citer ni seblm ni..dan mmg patut kalau Tan Sri memandang tinggi dan hormat pada Tun

    ReplyDelete
  13. Ha ha ha. Speaker DUN sarawak sendiri received mahathir at airoort. Wow...wow...

    Ada apa2 ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada press conference lagi...

      Beginning of a new journey for sarawak

      Delete
  14. Tygasan khas buat Caitrompah A9Q7,

    Bagi Caiklepet2 yg byk soal kes bir alcoholic ni, ada tugasan:

    Sila buat kajian,nama siapa yg tertera diplaque pembukaan kilang Carlsberg diMalaysia.

    * Saya sering kinum bir.
    halal (non alcaholic, buatan Arab dan Palestin. Dan ada juga sesekali termakan tapai melayu yg sedikit terhasil alcohol fenin dlm nya.

    Allahhuakbar ! Tahniah Speaker dewan Sarawak sambut Tun m di KIA.
    Tak spt setengah pihak yg terpksa sewa limo dan hotel sendiri.
    Kesian pun ada pada pihak benang basah ni...busuk Taek pulak tuu.
    Alahai benyai

    ReplyDelete
  15. kalau setakat ini hujah ko 250,mmg benyai.Melayu Cai Umno Benyai.
    Kasik ler sikit UP.
    Kalu takat PangCyitrompah BEND dikesan...alahi, oh so pathetoc la boy !
    I give u 1 more try. Jangan kena si drom kantoi bersiri mcm
    Bijan Taek high kesyangan ko tu bhaiii.

    ReplyDelete
  16. Macai najib sekalian,

    Sedarlah korang semua, pemberian habuan harami dari najib itu adalah hasil rompakan najib terhadap rakyat.

    Rakyat pula terpaksa menanggung dan membayar hasil rompakan najib melalui GST dan pelbagai jenis cukai dikenakan.

    Macai najib sekalian,

    Kami rakyat umpama jatuh ditimpa tangga, sudahlah harta wang dan aset kami dirompak, najib tambahkan pula dengan kos saraan hidup menggila kenaikannya dan pelbagai cukai dikenakan.

    Untuk menambahkan kesengsaraan kami najib memperkenal cybertrooper yg diupah dibayar diberi habuan hasil rompakan terhadap rakyat untuk menyebarkan dakyah dakyah menjijikan.

    Zalim sungguh pemimpin bernama najib ini.

    Kami rakyat tidak akan memaafkan perbuatan najib dan pencacai2nya setelah berkali kali peringatan diberikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Carita mlm td.. Perut rasa nk mkn western. Pergi 2 3tempat full house dgn umat melayu. Emm tertekan nya hdup kami zmn Najib ni.. Kikiki

      Delete
    2. 2 pagi baru nanti nak letak komen, waktu org dah tidur, inilah macai najib

      Delete
    3. 4.32 berceritalah perkara sebenar, yg memenuhi mkn kedai western berapa peratuskah mewakili 32 juta rakyat malaysia?

      Delete
  17. Jika korang macai najib ingat boleh hanya mohon maaf dan bertaubat, tidak terfikirkah korang rakyat dizalimi?

    ReplyDelete
  18. Alahai Makanan Western jd penentu
    Ini tentu baru kenal wagyu.
    Lembu minum beer nelum tahu.
    Kesian sungguh tahap merapu.
    Timbang hapanya macam itu.
    Hujah langsung tiada mutu.
    Disaran ambil la lesen L dulu.

    ReplyDelete
  19. Sudah terang dan jelas, jangan lah kamu menyokong pemimpin yg merompak wang harta dan hak kepunyaan rakyat.

    Berkenaan anwar ibrahim, terdapat beberapa faktor anwar ibrahim tidak tercapai hasratnya untuk menjadi PM antaranya;

    1.Rakyat boleh membantah pencalonan anwar ibrahim sebagai PM, pengganti mungkin calon lebih sesuai seperti rafizi ramli, husam musa dan lain2 yg lebih berkaliber.

    2.Campurtangan YDPA sepertimana sultan selangor berhubung kajang move.

    3.Anwar ibrahim kalau dia mati sebelum sempat mencapai cita2nya.

    4.Macai, bolehkah kita mengatasi kehendak Allah SWT?

    ReplyDelete
  20. Macai2 Najib, kenapa korang beri jawapan balas berbentuk taik, jam 2,3 pagi?

    ReplyDelete