Google+ Followers

Wednesday, September 6, 2017

IKAN MASUK PUKAT


Isu Najib Umno dan 1mdb sangat jelas seperti artikel saya yang lepas (bawah) dan tidak perlu tambahan isu lain walaupun ada.

Itu isu asas perbezaan awal Tun dan Najib jika diuruskan dengan berhemah ianya menjadi baik untuk kedua dua pihak terutama untuk Najib.

Ia bukan isu kepentingan diri Tun, keluarga atau kroni seperti yang difitnahkan.

Ia isu peribadi Najib dan berjaya diheretnya sebagai isu parti, dipengaruhi menjadi isu kerajaan dan negara. Sekarang sudah jadi isu dunia.

Ikan sudah masuk pukat.

Tuduhan Tun terhadap najib jelas, ucapannya sudah viral seluruh dunia..Trump pun tahu.

Jika yang punya badan tidak mempunyai keberanian bertindak sendiri mempertahankan maruahnya dan integriti keluarganya.....  Agak pelik untuk pihak lain campurtangan, menjawab dan mempertahankan...????

(.... lu siapa untuk tolong jawab, sekadar jadi pecacai ubah tiang gol, hentikanlah masa dan tenaga yang membazir dan sia-sia itu....)

Gaya berani kerana benar, seorang negarawan tulin...Tun jawab 1000% bagi pihak dirinya sendiri dalam setiap persaolan yang diajukan, tidak ada askar upahan untuk tolong jawab kecuali mengulas semula atas jawapan Tun.

Jawapan Tun bukan untuk mengikut kemahuan orang yang bertanya, bukan untuk memuaskan hati semua pihak, kata Tun, dia hanya bercakap perkara yang benar, yang benar mesti disuarakan walaupun ada pihak yang tidak berpuashati atau bersetuju.

Bukan sahaja Tun, semua pemimpin ternama termasuk Hadi mempertahankan dan menjawab sendiri dalam setiap isu peribadi dan parti.
Langkah Hadi saman SR walaupun agak lewat tetapi menepati janji awal sangat dipuji.

Jumpa Xiping tambah hutang, jumpa Trump sekadar akan menambah belengu dan kekusutan.







video



33 comments:

  1. KD....Tun sekarang menagnagur sebab tu dia ada masa buat cerita sana sini,
    kelentomg orang sana sini, jumpa org sana sini

    Najib ada byk kerja nak buat.kalau asyik nak melayan orang yg naynyuk, bila masa pulak nak buat kerja yg lebih penting.


    Madey nak selamatkan Malaysia atau nak selamatkan kroni dia???

    Malaysia sekarang macam mana??.

    Jumlah eksport baru setakat Julai 2017, dah cecah 1 trillion
    KNDK meningkat
    Next year bank dunia kata Malaysia akan pulih dari kesan ekonomi
    Rakyat nampak happy sebab mereka jenis yg bersyukur
    Yg tak happy ialah mereka yg sentiasa merungut mam budak2, tak nak berusaha dan tak bersyukur

    Naji bersusah payah mentadbir negara, membawa sebanyak mana pelaburan dari luar (tapi dikatakan menjual negara- bengong punya org!!).

    Kamu gunalah mata dan hati yang bersih





    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib ada banyak kerja! Mmglah, bermewah dan meranapkan negara adalah dia punya kpi. Adakah rakyat perlu bershukur bila ditindas? Penindasan x semestinya berlaku dihujung senjata seperti di Rakhine atau tebing barat. Penindasan berlaku didepan mata. GST kena kepada semua rakyat, miskin kaya, bayi mahupun yg tua! Jika sebelum ini hanya sekitar 1.7juta membayar cukai, tetapi sekarang semuanya terpaksa membayar termasuk yg miskin! Disinilah ketidak adilan dan kezaliman berlaku. Kerana itu gst adalah zalim dan haram mengikut sistem percukaian islam kerana cukai sepatutnya dikenakan kepada yg berkemampuan shj! Yg bersusah payah sekarang ni adalah rakyat, bukannya najib. Beliau dan isteri masih lagi boleh bermewah!

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Anon 6:43, bab maki ni aku dah cakap dari dulu,
      Asal maki group pokjib. Asal projib mesti maki...

      Itu je ke standard kau orang..

      Delete
    4. Bila itu yg disemai, maki begitulah hasilnya!

      Delete
    5. Nilai RM50 sebenarnya besar jika digunakan pada jalan dan tempat yang betul. Nilai tersebut aku boleh belikan barang-barang berikut:

      1. 1 kampit beras tempatan 5kg
      2. 3 bungkus 1kg tepung gandum
      3. 3 bungkus 1kg tepung beras
      4. 3 bungkus 1kg gula
      5. 3 tin susu pekat manis
      6. 2 paket minyak masak 1kg
      7. 1 bungkus garam

      Aku beli barang-barang tersebut di pasaraya sederhana besar yang berdekatan dengan taman perumahan yang aku duduk. Kedai-kedai runcit memang banyak di taman perumahan ini , tapi harganya memang boleh tahan mahal. Kebanyakan peruncit menggunakan alasan GST untuk menjual dengan harga mahal walaupun barang-barang tersebut adalah kadar GSTnya sifar.

      Rumah aku di lot penjuru yang ada tanah. Aku manafaatkan sepenuhnya dengan menanam sayur-sayuran dan buah-buahan seperti lada kecil dan besar, terung, timun, serai, bendi, kacang botol, limau nipis, kasturi, betik, mangga. Jadi tak perlulah aku mengeluarkan duit untuk membeli benda-benda tersebut malah ia berlebihan yang mana aku kongsi bersama jiran-jiran aku.

      Rumah yang aku beli lebih 20 tahun ini sudah langsai pinjamannya, begitu juga sebuah MPV Exora dan sebuah Myvi walaupun umurnya sudah menghampiri 10 tahun tetapi keadaannya amat baik lantaran penjagaan yang rapi dan servis berkala yang dipatuhi.

      Gaji aku kini tidaklah sebesar mana hanya RM3,500 kerana aku hanya lulusan SPM sahaja. Gaji bersih sekitar RM2,900 setelah ditolak KWSP, zakat, PCB dan Socso. Dengan gaji sebanyak ini aku masih mampu menyimpan untuk kegunaan masa depan seperti menunaikan haji, pelajaran anak-anak serta waktu-waktu kecemasan.
      Isteri pula tidak bekerja tetapi sangat mahir memasak dan menjahit. Jadi kami sekeluarga amat-amat jarang makan di luar yang kini harganya memang mahal. Kalau makan di luar pun hanya di luar rumah di wakaf yang aku bina di sebelah rumah dalam kawasan pagar.

      Dengan perbelanjaan berhemah yang aku amalkan, aku boleh katakan yang aku tak terkesan dengan GST.

      Aku tak faham mengapa GST ini menjadi isu yang besar kepada pembangkang sedangkan ianya baik untuk negara dan rakyat.


      Delete
  2. ada satu perempuan dalam forum kat karangkraf/sinar harian semalam

    Dia kata GST membebankan...Dulu RM 50 boleh beli byk barang. Sekarang dengan GST hanya dapat beli barang dlm satu beg plastik ajer...

    --> Apalah punya bodoh komen orang macam ni. Kenapa lah cari org bodoh bercakap nak memperbodohkan orang...

    Kalau orang bawak RM 50 beli barang, kalau kena GST pun hanya byr extra RM 3 ajer.
    Itupun kena tgk barang, sebab tak semua barang dapur kena GST.

    Orang bododh kalau diberi peluang bercakap akan hanya memperbodohkan orang lain.

    Macam tu lah bila madey bercakap seolah olah dia pandai.
    Dulu dia terlibat dalam buat keputusan dalam forex hingga BNM rugi lebih 30 billion, dia kata dlm bisness ada risiko rugi.

    Bila najib buat 1 MDB, seban tadbir urus yg tak cekap serta disabotaj oleh pengkhianat negara hingga busness 1 MDB menghadapi problem, dia kutuk dan hentam Najib dan 1MDB macam org gila...

    At least 1MDB tak guna dana awam/duit rakyat. Byr hutang pun guna pelan rasionalisasi. Jual aset.
    Lagipun 1MDB ada aset lain (Bandar Malaysia dan TRX) yg akan jana pendapatan yg tinggi bila siap nanti.

    Kalau FOREX, duit hilang/rugi/lesap - duit rakyat lebih 30 billion.
    Dulu tak ada internet dan semua media dikontrol oleh Madey. sebab tu senang Madey nak tutup bangkai gajah dan kelentong.
    kalau ada internet masa tu, dah tentu madey kena tendang keluar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju dgn perempuan yg memberi komen tetapi tidak setuju mengatakan dia bodoh. Tetapi saya bersetuju mengatakan anda lah yg sebenarnya yg bodoh kerana tidak memahami situasi sebenar akibat pelaksanaan gst! Rentetan dari gst, harga barangan telah meningkat secara mendadak dan itulah yg menambah lagi beban pengguna. Harga barangan yg tidak dikenakan gst juga meningkat seperti barangan basah (ikan dsbnya). Luahan hati perempuan itu berasas sedangkan penafian yg dibuat oleh kamu menampakkan kamu hanya mementingkan diri dan suku sakat penyamun.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Alami pengertian bersyukur. Walaupun ada GST, shopping complex begitu mewah, nak makan kena beratur dan keluar duit ATM pun kena beratur

      Delete
    4. Nilai RM50 sebenarnya besar jika digunakan pada jalan dan tempat yang betul. Nilai tersebut aku boleh belikan barang-barang berikut:

      1. 1 kampit beras tempatan 5kg
      2. 3 bungkus 1kg tepung gandum
      3. 3 bungkus 1kg tepung beras
      4. 3 bungkus 1kg gula
      5. 3 tin susu pekat manis
      6. 2 paket minyak masak 1kg
      7. 1 bungkus garam

      Aku beli barang-barang tersebut di pasaraya sederhana besar yang berdekatan dengan taman perumahan yang aku duduk. Kedai-kedai runcit memang banyak di taman perumahan ini , tapi harganya memang boleh tahan mahal. Kebanyakan peruncit menggunakan alasan GST untuk menjual dengan harga mahal walaupun barang-barang tersebut adalah kadar GSTnya sifar.

      Rumah aku di lot penjuru yang ada tanah. Aku manafaatkan sepenuhnya dengan menanam sayur-sayuran dan buah-buahan seperti lada kecil dan besar, terung, timun, serai, bendi, kacang botol, limau nipis, kasturi, betik, mangga. Jadi tak perlulah aku mengeluarkan duit untuk membeli benda-benda tersebut malah ia berlebihan yang mana aku kongsi bersama jiran-jiran aku.

      Rumah yang aku beli lebih 20 tahun ini sudah langsai pinjamannya, begitu juga sebuah MPV Exora dan sebuah Myvi walaupun umurnya sudah menghampiri 10 tahun tetapi keadaannya amat baik lantaran penjagaan yang rapi dan servis berkala yang dipatuhi.

      Gaji aku kini tidaklah sebesar mana hanya RM3,500 kerana aku hanya lulusan SPM sahaja. Gaji bersih sekitar RM2,900 setelah ditolak KWSP, zakat, PCB dan Socso. Dengan gaji sebanyak ini aku masih mampu menyimpan untuk kegunaan masa depan seperti menunaikan haji, pelajaran anak-anak serta waktu-waktu kecemasan.
      Isteri pula tidak bekerja tetapi sangat mahir memasak dan menjahit. Jadi kami sekeluarga amat-amat jarang makan di luar yang kini harganya memang mahal. Kalau makan di luar pun hanya di luar rumah di wakaf yang aku bina di sebelah rumah dalam kawasan pagar.

      Dengan perbelanjaan berhemah yang aku amalkan, aku boleh katakan yang aku tak terkesan dengan GST.

      Aku tak faham mengapa GST ini menjadi isu yang besar kepada pembangkang sedangkan ianya baik untuk negara dan rakyat.


      Delete
    5. Oh ya... dengan gaji sebanyak RM3,500 tu aku masih layak menerima BRIM. Terima kasih PM Najib kerana anda berkongsi lebih RM20 billion kekayaan negara dengan hampir 7 juta rakyat marhaen macam aku ini. InsyaAllah sokongan aku, keluarga aku, adik-beradik, saudara-mara, kawan-kawan dan jiran-jiran tetap kepada UMNO dan BN.

      Delete
  3. Nak buat macam mana, blog ini blog berhaluan kiri macam kereta yang steering nya sebelah kiri, Bila memandu dia tengok lebih banyak cermin sebelah kiri je, dah tak boleh tukar ke kanan dah.

    ReplyDelete
  4. Untuk menjawab sendiri dan mempertahankan diri dan keluarganya, Najib tak perlu masa yang panjang...setengah jam cukup.

    Ketepikan sedikit masa berjoget hari tu.. Bagi jawapan jujur, ikhlas dan berkualiti...selesai.

    Atau ketepikan sedikit masa main golf dengan obama hari tu..arah peguamnya hantar saman pada Tun..selesai

    Esok lusa nak mengadap Trump pula..ada pula masa?

    Yang dikejar tak dapat, yang dikendong keciciran..

    ReplyDelete
    Replies
    1. DS Najib tidak perlu mengikut rentak pambangkang yang menyuruh beliau membuat itu ini dan begitu begini. Dengan tidak menghiraukan permintaan Madey dan macai-macainya akan menyebabkan mereka naik darah kerana mereka sudah ketandusan isu-isu untuk diputarbelitkan.

      Tak pergi AS, dikatanya takut ditangkap DoJ/FBI dan dipenjarakan.

      Nak pergi AS, pula dikatakan untuk menyembah Trump.

      Serba-serbi tak kena!

      Tindakan DS Najib tidak menghiraukan mereka adalah langkah yang amat tepat. Ia merupakan senjata yang ampuh yang menyebabkan Madey dan macai-macainya hilang kewarasan.

      Delete
  5. Lambunglah kKD... lambung.... kau sama jer macam mukriz..... tak dapat layanan... merengek jer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodeklah suharli masrop... kau sama je macam salleh keruak... susah nk dpt harta... bodek najib

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  6. Kluangman 4:41 PM...... jangan le marah marah bila baca komen yang condong ke kanan nanti BP naik.

    ReplyDelete
  7. Isu nya ialah KD ni pemuja totok Tun sebagai mana orang umno dulu yang memuja Anwar yang kini nya dalam PKR.Jadi apa yang dia nampak dan elok hanya lah batang hidung Tun yang besar saja yang lain tu tunjuk lah apa-apa pun semua nya dah tak elok dan dah tak nampak dah.Tidak ada apa-apa kebenaran bagi dia kecuali Tun

    ReplyDelete
  8. Bagi kluang najib tak buat kerja lagi baik kerana menjawab isu-isu dan pertuduhan terhadap nya dan keluarga adalah jauh lebih utama....itu lah gamak nya keutamaan tugas seorang Perdana Menteri bagi sesebuah negara mengikut kamus kluang.Jadi senang sangat lah kepada sesiapa untuk meranapkan negara ini hanya dengan mengeluarkan isu dan pertuduhan secara berterusan kepada PM dan keluarga pasti dia akan menggantung tugas nya demi menjawab dan menjawab....inilah kebijakan pandangan kluangman yang tidak akan dapat ditandingi oleh sesiapa pun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berjoget tu buat kerja ke.. Kamus atok kamu kot kata betjoget tu tugas seorang PM

      Delete
    2. Jika di mahkamah, Setiap pertuduhan mesti dijawab dan jawapan mestilah ada sokongan bukti berfakta.

      Inikan pula pemimpin no 1 negara, jika tidak boleh menjawab persoalan maka perlulah pemimpin tersebut meletak jawatan.

      Ternyata jawapan yg diberikan tidak memberi kepuasan hati kepada rakyat, kesannya adalah rakyat di himpit dengan pelbagai masalah.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. Anon 648, kau bebas nak sokong siapapun..
      Tetapi ulasan jangan macam pantat babi (dengan izin).. ikut bahasa kau

      Delete
  9. Bro kd, izinkan gua mencelah!

    Apa yg diketengahkan dalam blog ini kebanyakannya ada hubungkait dgn permasalahan rakyat terutamanya yg terhimpit oleh polisi polisi yg dilaksanakan oleh najib. Tugas mentadbir negara adalah utk siapa sebenarnya? Utk poket sendiri atau rakyat? Jika ianya tidak menepati kehendak rakyat kebanyakan, maka rakyat perlu bersuara, apatah lagi rakyatlah yg menanggung makan minum mereka melalui cukai yg dipaksakan keatas mereka. Itu adalah sebahagian dari package yg datang bersama dgn title pm,bukan terhad kepada bermewah shj!

    ReplyDelete
  10. Yang suka maki maki biasanya beranak di kandang babi atau kandang anjing..ia terjadi dari hasil kencing dan kumbahan haiwan tersebut. Membesar dengan makan nanah dan lendir.

    Tiada manusia ibu bapa yang lahirkan anak dengan hasrat anaknya itu kelak menjadi pemaki tegar.

    Sorry kd, luar tajuk.

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  12. Syabas kepada KD kerana membenarkan pembaca tak kira siapa memberi komen kepada apa yang ditulisnya. Tak macam blog-blog disebelah Sana yang banyak mengampu tapi tak berani membenarkan pembaca membuat komen, contohnya SSK.

    ReplyDelete
  13. Woi bingai bin bangang bin bahlol bin haprak bin sang kelebar bin kedekut bin hj bakil..pilah lu..unta baghal..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nih sembelit 12:38 kira maki berlapik lah nih? Dah teruk budak najiblanun jamaljamban madselanGSTurunharga...hmmmm!

      Delete