Monday, September 18, 2017

SAKSI KE 24 SELESAI











Penubuhan RCI kerugian Forex BNM menyaksikan kehadiran saksi ke 24 untuk memberi keterangan atas semua pertanyaan.
Asas RCI adalah siasatan dan bukannya perbicaraan dan dua perkara ini perlu difahami dan ada perbezaan.

Saksi mempunyai beberapa hak di sisi undang² termasuk pilihan untuk membwri keterangan.

Saksi ke 24 telah menjawab dihadapan Panel RCI berasaskan kemampuan pengetahuannya kerana ianya sudah berlaku 30 tahun yang lampau dan perlu merujuk beberapa dokumen yang relevan.

Yang paling penting saksi ke 24 menjawab bagi pihak dirinya sendiri dan menjawab #bukan mengikut kehendak pihak lain, #atau menjawab untuk menghiburkan mana² pihak #atau menjawab seperti yang dihendaki oleh pihak lain.

RCI telah ditubuhkan atas kehendak dan kepentingan pihak tertentu, jika ada dakwaan atas kehendak rakyat, RCI 1MDB juga wajib.
Saksi ke 24 dipanggil pun atas pertimbangan perlu atau tidak kerana beliau tiada kaitan secara langsung terhadap urusniaga.

Keterangan saksi 24 adalah sebahagian dari keterangan yang akan diambilkira sebagai laporan penuh RCI.



# Gambar menunjukan saksi ke 24 dalam keadaan santai dan diramah mesra.

34 comments:

  1. lambat posting pasal saksi rci ke 24 ni. patutnya semalam yang panas.
    apa yang berlaku 30 tahun lepas ....tak ingat walaupun bawah seliaan beliau selaku pm. saksi sebelum beliau beritahu tak maklumkanpun kepada pm pasal rugi berbilion tu. mungkin pm tak penting untuk tahu.
    ada orang yang kantoi bawak duit juta2 dlm beg masa ke ostolia, beliau ingat pulak. rasanya bukan bawah seliaan beliaupun. tapi kalau ikutkan, baru je ingat, masa bekas sahabat tu duduk dalam pakatan, insiden kantoi duit berjuta dalam beg tu usaha untuk tak mahu ingat....
    jadi iktibar kepada kita semua, beringatlah sentiasa. kalau kita rasa orang tak ingat, ada masa orang akan ingat balik, bergantung ke arah mana pergerakan kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang tua ni adalah seorang PM yang gagal. Sepanjang pemerintahannya dari mula hingga akhir ada saja skandal-skandal, perjanjian-perjanjian konsesi yang berat sebelah dan bailout syarikat-syarikat kroni yang merugikan wang rakyat.

      Pinjam dan guna wang rakyat, tetapi entah dipulangkan entahkan tidak. Pencarum juga yang menanggung akibatnya.

      Macai-macainya nak mengangkat semula orang tua yang tidak bertanggungjawab ini sebagai PM semula. Kononnya nak selamatkan negara. Entah-entah penjarahan semula akan berlaku. Tak ke gila namanya tu.

      Delete
    2. Ironi. Seorang PM yg gagal tapi menerima byk anugerah drpd IPTA, universiti luar, agensi luar dan kerajaan luar. Adakah pemberi anugerah kepada PM gagal ini, turut sama gagal menilai kepemimpinan beliau.

      Delete
    3. Komen balas yg singkat tapi sangat WIN drpd sdr Ahmad.

      Delete
    4. Gagal tetap gagal walau banyak mana pun anugerah yang diterimanya. Entah-entah digunakan pelobi penipu yang kini dipenjarakan.

      Delete
    5. Terima kasih Sdr John Doe. Sy sentiasa mengikuti komen balas Tuan.

      Buat Anon... 1:01:00

      Gagal tetap gagal TAPI
      1. Menara berkembar masih menara tertinggi di dunia.
      2. KLIA & Putrajaya masih kukuh, blm lagi roboh.
      3. Gelaran Bapa Pemodenan Malaysia dianugerahkan secara rasmi oleh Tun Abdullah belum dilucutkan lagi.
      4. IMF akui Mahathir berjaya tangani krisis ekonomi 97/98.
      5. Lima PRU, Mahathir menang dgn 2/3. Bkn majoriti mudah spt skrg.

      Saya yakin Dr Mahathir tdk gilakan populariti utk melobi utk dptkan anugerah. Tuan blh ikuti koleksi keratan akhbar oleh Bernama diterbitkan pada 2005 atau gelintar di library.perdana.org.my atau library.perdana.org.my/Digital Content/Prominent Leaders/Mahathir/Profiles/Biodata/biodata.pdf

      Delete
    6. 1. Menara Berkembar Petronas kini berada di kedudukan ke-11. Di kedudukan pertama adalah Burj Khalifa.

      2. InsyaAllah Putrajaya kekal utuh dalam pegangan UMNO dan BN. Begitu juga KLIA dan KLIA-2.

      3. Anugerah kacang lupakan kulit, anjing yang tersepit dan madu diberi, dibalas tuba adalah sesuai untuknya.

      4. Hanya selepas dapat menggunakan dana KWSP.

      5. Tanpa pertolongan besar DS Najib kemenangan itu mustahil dapat dilakukan. PRU-8 tahun 1990 dan PRU-10 tahun 1999 menjadi buktinya.

      Delete
  2. ada yang kata saksi ke 24 beritahu perkara aneh dan misteri.
    rugi bnm sejumlah 32 bilion tak tahu walaupun beliau perdana menteri.
    tapi rugi 1mdb tahu pulak, walaupun tiada bukti jelas dimana kerugian itu. mungkin rugi sebab dah kena rembat.. mungkin jugak. aku dah pening beb...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rugi forex sebab bisnes tapi rugi 1MDB sebab dirompak dari rakyat kepada seseorang berbeza tu. Orang yang bertanggungjawab pun dah mengaku tapi 1MDB sampai sekarang masih dok menipu habis terjual macam2 harta negara.

      Delete
  3. KD, "RCI telah ditubuhkan atas kehendak dan kepentingan pihak tertentu"

    1, Lim Kit Siang - sila baca buku tulisan beliau & rujuk sidang parlimen

    2. Mat syabun - sila rujuk sidang parlimen dan koleksi evergreen ceramah beliau

    3. Anwar Ibrahim - rujuk ceramah beliau semasa road show era reformasi.

    Sejarah tak menipu KD. Ketiga - tiga penama masih hidup sihat walafiat. Tak taulah masa era tu KD masih menyusu.

    ReplyDelete
  4. DOLO DOLU TERIAK SAKAN KATA MUDAH LUPA
    MINGGUN DI BANTAI NYE PULA SUMA TAK TAHU
    BAN FITNAH SI YUA RENTA SUMA TAHU BELAKA
    KENA KAT IDUNG MENGELUPOR MACAM LEMBU


    DAH TUA RENTA DAHHHH.... TUA RENTA TAK SEDO DIRI... JOM KITA AMBIL BUKU MALAY DILEMMA KITA KASI BALIK PADA SI YUA RENTA NI.... TAK PERLU SIMPAN BUKI NI.... NAIK MUNTAH BACA NYA...


    WEEEEEEKKKKKMKK....!!!!

    ReplyDelete
  5. Aku nampak madey ni buat2 lupa kot2 agar terlepas kes tapi kes lain2 dia boleh ingat pulak, mungkin guna win95 kot, kik3

    ReplyDelete
  6. Semua orang akan tahu selepas kejadian itu berlaku atau tahu jika diberitahu.

    Ikut Daim dan Tun mereka tidak diberitahu, (ada ke bukti mereka diberitahu, itu fakta penting jika mahu menuduh mereka berbohong)
    Awak ada bukti..awak pun tak ada..just tin kosong, kakaktua, ikut skrip dedak.

    Selepas maklum kejadian dan kerugian tersebut, satu kertas putih telah dibuka, pihak yang bertanggungjawab telah dikenakan tindakan.

    Pihak yang bersalah pun dah mengaku.

    Berhubung keterangan, seperti yang katakan, ini hanya skasatan dan saksi ada beberapa hak dan pilihan.
    Baca penal code.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian pd blogger ni, dia yg terpaksa jawab sorang diri. Mana pegi cik minah, macy, john doe dll. Tolonglah...

      Delete
  7. Bukti ade ngokkkk... bukti paling nyata dlm buku malay dilemma... suma yg di tulis suma haprak.haramjadah semua auta goreng penipi..... buku tu menunjukkan peribadi yg paling kotor dan penipu s penulis.... elok baling kuat bia singgah kat kepala bana maha kutty batu api iskundur kutty...



    kahakkkk puiiii.... baru baca intro buku malay dilemma dah terkeluar muntah hijau..... puiiiii...

    bodosss punya buku...

    ReplyDelete
  8. YDP Agong Perkenan Tubuh Suruhanjaya Diraja Siasat Kes Kerugian Forex BNM dan penubuhan suruhanjaya siasatan itu berkuat kuasa 15 Julai 2017.

    Bidang kuasa suruhanjaya itu adalah:

    1. Menentukan kesahihan dakwaan mengenai kerugian akibat urus niaga pertukaran mata wang asing yang dialami Bank Negara Malaysia sekitar tahun 1990-an serta implikasinya kepada ekonomi negara.

    2. Menentukan sama ada terdapat elemen menyembunyikan fakta dan maklumat sebenar berhubung kerugian Bank Negara Malaysia dalam aktiviti urus niaga mata wang asing itu dan memberikan kenyataan yang mengelirukan kepada Jemaah Menteri, Parlimen dan rakyat.

    3. menentukan sama ada penglibatan Bank Negara Malaysia dalam aktiviti urus niaga mata wang asing yang menyebabkan kerugian tersebut adalah bertentangan dengan Ordinan Bank Pusat 1958 atau mana-mana undang-undang yang berkaitan.

    4. Mengesyorkan tindakan yang sesuai untuk diambil terhadap pihak-pihak yang terlibat secara langsung dan/atau tidak langsung jika didapati mereka menyebabkan kerugian Bank Negara Malaysia serta menyembunyikan fakta dan maklumat sebenar berhubung kerugian itu; dan

    5. Mengesyorkan langkah-langkah bagi memastikan perkara yang sama tidak berulang

    Kenyataan itu berkata suruhanjaya itu akan menyelesaikan siasatannya dalam tempoh tiga bulan mulai tarikh kuat kuasa penubuhannya dan akan menyembahkan laporannya kepada Yang di-Pertuan Agong.

    ReplyDelete
  9. Setelah tertubuhnya rci forex maka pecahlah tembelang tun m yg hanye goyang telur di kerusi pm.Sebagai saksi yg ke 24 siasatan kehilangan rm 32.5 billion wang bnm akibat perjudian matawang tun m telah mendedahkan dia tidak tau apa2 pasak kerugian disebabkan pihak bnm tidak memaklumkan kpdnya berkenaan kes tersebut.Malah dua menteri keewangan semasa iaitu datok Anwar dn ts daim juga tidak tahu apa2.

    ReplyDelete
  10. Ada satu saja yg depa suma ni tahu.... deoa suma tahu cakap "SAYA TAK TAHU".... kikikiikiki...

    bodoss bodossss ni suma dari UTARA ... ada fakta kenapa pemimpin dak bole dari UTARA.... nak fakta ka...?

    Sebab depa suma "TAK TAHU"


    kikikikiki...

    ReplyDelete
  11. Akhirnya prosiding RCI ditamatkan..yang memeriahkan dengan seribu harapan adalah pendedak.

    Seperti kata Tun, tujuan untuk memburukannya, bukan sebok pun pasal kerugian.
    Kerugian forex pun adalah dari modal keuntungan forex sebelum itu.

    Yang untung sebelum itu, meningkatkan rizah negara, tidak pula dihebohkan.. Ciiitttt

    Kata Tun lagi, matlamat untuk mengenakannya "GAGAL"

    TRUMP kantoi MDTAIB kantoi RCI kantoi...
    Tak leh ler bubar parlimen..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aloooo tambiiii.. itu modal forex sapa punya... mamak punya ka atauuww rakyat punya.. sikarang itu modalll pun suda lesap... time untung sapa rembat itu untung.? Jangan cakap time untung billion2 pun TAK TAHU...!!

      Delete
    2. Macai 11.25 ko tabur fitnah tak takut ke?

      Secara keseluruhannya simpanan BNM meningkat naik zaman Tun, jika rugi umpama anjing najib menyalak, fakta untung BNM tidak mahu dinyatakan.

      Ko jawab di akhirat ye.

      Delete
    3. Alooo tambi ... kasi tunjuk fakta BNM untung... apa pasal saham GLC sinyap senyap kasi taruk kasi tampon kerugian... bila masa ada untung.?
      Bailout ratus billion lagi ada... bodo punya urang tarak baca punya orang.... ppoodah cittt...!!

      Delete
    4. Simpanan BNM mencanak naik di zaman Pak Lah dan Najib begitu juga nilai aset pelaburan KWSP.

      Delete
    5. Anon 105, boleh tunjuk angka?

      Yang mencanak tu angka hutang..

      Dulu kau belajar ekonomi tadika mana

      Delete
    6. Maklumat di hujung jari...

      Delete
    7. Aset pelaburan KWSP bernilai RM756.00 bilion (USD180.00 bilion) setakat 30 Jun 2017 iaitu kedudukan ke-7 di dunia.

      Berikut adalah nilai aset pelaburan KWSP pada 31 Disember untuk tahun-tahun yang sebelumnya:

      2002, RM199.39 bilion, PM ialah Tun M.
      2003, RM217.05 bilion, 31.10.2003 PM ialah Tun Abdullah.
      2004, RM237.11 bilion
      2005, RM259.89 bilion
      2006, RM285.45 bilion
      2007, RM313.01 bilion
      2008, RM342.01 bilion
      2009, RM371.26 bilion, 3.4.2009 PM ialah DS Najib.
      2010, RM440.52 bilion
      2011, RM469.22 bilion
      2012, RM526.75 bilion
      2013, RM589.87 bilion
      2014, RM636.53 bilion
      2015, RM684.53 bilion
      2016, RM731.11 bilion

      Delete
  12. Apanama saya tak tahu.. Tak tahu saya apanama.. Saya apanama tak tahu.. Kikiki

    ReplyDelete
  13. Tak perlu pening kepala, faham satu perkara..

    RCI tidak mendapat satu bukti pun Tun tahu tentang kerugian urusniaga Forex BNM sebelum diberitahu.

    Selepas diberitahu, tindakan yang sesuai telah diambil dan yang terlibat dikenakan tindakan.


    TAMAT
    Cuba lagi...

    ReplyDelete
  14. Alooo tambi itu jammm forex bukan rugi 1 taun... 7 taun sudah rugi.... 7 tahun tidoooo ka...? Sikarang itu untung billion2 sapa kutu kasi rembat itu wangg... jangan cakappp TAK TAU ... masa kejadian tu telo saya sudah hilang ..saya tak tau mana telo sayaa sudah pirgi....

    kikikiki...kikkikiki.. kikikikiki...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 1132, depa tak pangge hang jadi saksi ke 25 ka..

      Tin kosong

      Delete
  15. Alooo tambi... saye kalu panggil saksi ka 24.5 seya pn cakap itu macam macaaa.... sebab masa kejadian rugi itu berlaku saya sedang cari tulur depa yang 'tak tau' depa letak tak kemana..depa punya tulur pun 'tak tahu ' mana depa letak...

    kikikikikiki.... kikikikik

    ReplyDelete
  16. MACAMANA boleh tak tahu rugi forex sampai berbilion-bilion. sangat misteri ilmu tak tahu ni. aneh dan misteri hal kewangan bnm tak tahu, tapi hal2 lain tak bersangkut urusan dia tau pulak...pehhh!! usaha nak kenakan dia tak berjaya konon. bukan ke dah makin ramai rakyat tahu betapa suatu masa dahulu negara kehilangan duit berbilion, bailout glc yang rugi, alihkan aset2 kerajaan untuk cover kerugian,kayakan kroni dengan projek2 penswastaan dan macam2 lagi. cumanya masa itu media tak selaju sekarang dan kawalan kepada media pembangkang sangat kuat. aduiiii.... sekali kau buka aib orang, Allah akan buka aib kau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Meroyan bukan fakta bang..
      Meroyan kerja anjing samsung a9..
      Cuba lagi..

      Delete
  17. KD...
    RCI..dapat satu bukti yg amat berharga bagi Najib
    U Tun didapati BERBOHONG
    Kreditibiliti U Tun hanchoes
    Slow la u ni KD..

    ReplyDelete