Wednesday, November 15, 2017

HARGA PETROL ASYIK NAIK, PUN SEMBANG DERAS...









24 comments:

  1. Dulu dulu..... orang orang tua ingatkan budak budak supaya balik awal ke rumah tutup semua pintu tingkap sebelum magrib pada hari khamis malam jumaat sebab takut hantu.
    Sekarang tak kira tua ke muda ke, Melayu ke Cina ke atau India ke asal kan ada motosikal ke, kereta ke, lori ke atau bas ke.... semua orang takut hari rabu malam khamis pulak.... TAKUT HARGA MINYAK NAIK.

    ReplyDelete
  2. Bila minyak dunia naik, minyak petrol di Malaysia pun naik tetapi sedikit saja. Yang bagusnya BRIM akan dinaikkan.

    Jika dibandingkan nilai minyak yang naik dengan BRIM hanya kecil saja peratusannya. Tambahan lagi jumlah BRIM akan dinaikkan seiring kenaikan harga minyak.

    Kalau macam tu, aku suka minyak naik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penambahan penerima BR1M ,menanda penambahan orang susah.
      Awat yg bodoh sgt ni?
      7 juta penerima vs brapa juta atas 21 tahin dimalaysia skrg?
      Latihan minda #1.
      Cari sendiri dan nisbahkan.
      Minta tuan 1033 yg budiman datang komen semula.

      Delete
    2. Itu hanyalah persepsi bodoh macai-macai pembangkang.

      BRIM membantu menjana ekonomi mikro. Baik untuk penerima baik untuk peniaga.

      Delete
    3. BR1M simbol kegagalan najib.
      Rakyat terlalu susah sehingga perlu diberi wang tunai.
      Lg ramai yg terima, lg bnyk nilai yg diterima maka lagi gagal pemerintahan najib

      Delete
    4. Wow!

      Jumlah BRIM akan dinaikkan jika harga minyak naik. Kini harga minyak dunia USD52 setong. Kalau harga minyak naik melonjak kepada USD80 setong, congakan jumlah BRIM dinaikkan kepada RM1,800, RM1,350 dan RM675 itu memang boleh berlaku.
      Siapa sangka dengan kerja bergaji di bawah RM3,000 sebulan dicampur dengan hasil sawit 10 ekar, dapat pulak BRIM. Aku dan keluarga boleh hidup senang sekarang ini. Lagi pula berapa sangatlah aku guna minyak petrol sebulan, tak sampai pun 15 litre.

      Terima kasih Najib.

      Naiklah harga minyak cepat-cepat.

      Delete
    5. Kah kah kah..
      Rupa rupanya cacai najis penerima BR1M.
      Padanlah bingai semacam je.
      Dpt power bank pasir pun sujud syukur.
      Melayu bebal idaman najis. Senangkan nk dibodohkan.

      Delete
    6. Seramai 6.3 juta kepala keluarga menerima BRIM. Kalau purata mempunyai tanggungan 2 orang, ini bermakna 18.9 juta mendapat manafaat daripada BRIM. Itu belum dikira bantuan dan peruntukan lain yang diberi oleh kerajaan prihatin pimpinan Najib.

      Kehidupan sekarang lebih baik daripada zaman orang tua itu, pelbagai bantuan dan peruntukan disediakan untuk mereka yang ada kesungguhan dan berdaya saing seperti PKS, TEKUN dan AIM.

      Yang bodoh dan bebal ialah macai-macai orang tua itu, masih duduk ditakuk lama diuliti penyakit mudah lupa dan tak tahu apa-apa.

      Delete
  3. Indonesia, Thailand, Filipina, Vietnam juga negara pengeluar minyak. Kenapa harga minyak mereka lebih tinggi daripada Malaysia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikikiki..
      Semua negara ko sebut tu net exporter ke?
      Kenapa nk sokong najib je kena keluar idea dungu?

      Delete
    2. Syukur. Ia menjadikan harga minyak di Malaysia ini antara yang termurah di rantau ini.

      Terima kasih Najib kerana menguruskan ekonomi negara dengan baik. Kalau orang tua itu, tak tau la apa akan jadi dengan penswastaan yang gagal dan penebusan balik.

      Delete
  4. KD..cuba korek2 balik..ingat2 lupa..due date utk bayar IPIC tu bila? Bukan hujung tahun kan rasanya? Tu sbb bedal minyak naik kot....
    Kalau tgk pada perbandingan harga minyak tu..mmg betul lar skrg ni rakyat yang bagi subsidi kat kerajaan gamaknya...huhu

    ReplyDelete
  5. Jangan jadi bodoh dan pening kwpala, urusan negara tanggungjawab kerajaan..

    Bila PH offer jadi kerajaan dengan menjanjikan harga petrol lebih rendah dan stabil....ada juga yg bongok tak mahu..

    Yang dapat brim...ambik
    Yang bangang suka dan tunggu brim..itu golongan pemalas, sama seperti pengemis dan peminta sedekah..

    Tak malu le jadi papa kedana fi tanah air sendiri

    ReplyDelete
  6. Kenapa kerjaaan melalui cybertrooper A9 Powerbank pelesu, anggap rakyat yang komplen pasal harga minyak naik dan taraf hidup semakin mahal sebagai MUSUH.....................????
    Dia kata, kalau minyak naik komplen, kalau turun tak berterima kasih.
    Hellooooo......bukankah itu kerja Kerajaan, mencari jalan menurunkan harga barang supaya hidup kita rakyat selesa. Itu janji kamu sebelum PRU13 dulu. Kalau dah tak mampu nak jalankan tugas, jangan halang kami pilih party lain untuk menguruskan negara. Kami tak mahu sebuah kerajaan yang goyang telor, tak buat kerja. Asik nak menyalahkan oran glain bila gagal buat kerja. Salah Rafizi, salahkan ekonomi dunia, salahkan Arab-Iran berperang.
    Usaha nak turunkan harga minyak takda langsung.
    Balik-balik BRIM - berapa kerat rakyat yang dapat BRIM......????
    Kita ada 32 juta orang.
    Yang mohon 7 juta.
    Yang dapat mungkin tak sampai 2 juta.
    Apa jadi dengan kami yang tak dapat BRIM......?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Penerima BRIM berjumlah 6.3 juta kepala keluarga. Jika purata setiap ketua keluarga menanggung 2 orang, maka jumlah yang mendapat manafaat adalah 18.9 juta orang.

      Delete
  7. apa2 subsidi dr kerajaan terutama minyak akan jugak dinikmati oleh PATI atau foreigners yg tinggal kt negara kita. orang2 kaya yg dah kaya lg kaya sbb pkai kereta ratus2 ribu dan isi minyak subsidi byk dari kerete kancil aki. tak adil la mcm tu. baik bagi mcm BRIM kpd target group. org malaysia saja dpt.

    ReplyDelete
  8. Hi Tuan-tuan dan puan-puan sekalian. Hari ini mari kita sekolahkan mereka yang masih lagi bodoh tentang isu minyak walaupun dah nak habis tahun 2017.

    Negara pengeluar minyak: UAE, eGYPT, Bahrain, Qatar, kuwait, saudi, iran, Nigeria, turkmenistan, venezuala....YA, MEREKA PENGELUAR MINYAK. Jadi, apahal minyak mereka murah? Kenapa minyak malaysia mahal.

    Yaaa tuan-tuan sekalian, di sinilah sempadannya di mana para penyokong pembangkang tak berapa sampai akalnya untuk berfikir.

    Mari kita mendidik mereka. Mari mari mari...

    Malaysia mengeluarkan purata 600k - 800k tong sehari. Itu kadar yang MAMPU malaysia keluarkan dalam sehari. Penduduk malaysia adalah 30 juta (anggaran kasar). Okay, simpan dua fakta tu dalam kepala, cerita banyak2 kang, bukan boleh hadam sangat puak2 ni.

    Mari kita tengok UAE pulak. Kadar pengeluarannya adalah 2.8 JUTA tong sehari. Diulang, 2.8 JUTA ye. Hampir 4 kali ganda dari Malaysia. Penduduknya berapa ramai? Yaaa, penduduknya cuma 9.8 JUTA SAHAJA. Banding dengan Malaysia, 30 JUTA orang.

    Jadi, nampak tak macam mana puak2 pembangkang ni dia punya level tak boleh nak berfikir macam mana? Dah kau keluar banyak minyak, rakyat sikit, memang la boleh bagi minyak murah. Benda asas ekonomi pun tak berapa nak cerdik, ada hati nak tulis blog.

    Apa? Tak paham lagi? Macam ni la, kata la ayah kau gaji 5K sebulan, tapi ada anak 8 orang. Ayah kawan kau gaji 5K jugak, tapi anak sorang je. Kau rasa? Anak siapa lagi mewah hidupnya?

    Ha, satu je contoh aku bagi, negara lain, pandai2 la korang cari sendiri. Populasi boleh tengok kat wikipedia. Kadar pengeluaran minyak boleh tengok kat link di bawah:

    https://www.indexmundi.com/energy/?country=ae&product=oil&graph=production

    Sudah2 la tu, berenti la jadi bodoh. Sibuk sangat nak jadi bodoh. Kalau bodoh sorang2 takpe, ni sibuk nak bodohkan semua orang sekali.

    Tengah ada pertandingan jadi siapa paling bodoh gamaknya skrg ni. LOL

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hakikatnya minyak Di Malaysia tetaplah murah berbanding Singapura, Indonesia, Thailand.

      Delete
    2. Hakikatnya hanya di Malaysia pemimpin kerajaan begitu murahan, di ketuai PM kelepek duit takyat.

      Di singapura, thailand dan indonesia tak ada PM yang ada duit 2.6b hasil curi

      Delete
    3. PAC dianggotai 14 ahli Parlimen termasuk 5 ahli Parlimen pembangkang. PAC memulakan prosiding ke atas 1MDB pada 19 Mei 2015 dan mengakhiri prosiding pada 11 Februari 2016 dengan memanggil semua pihak yang bertanggungjawab terhadap syarikat 1MDB termasuk Kementerian Kewangan (MoF), Unit Perancang Ekonomi (EPU), Lembaga Pengarah 1MDB, pengurusan tertinggi 1MDB dan juruaudit 1MDB.

      Kesemua dapatan JAN dan PAC ini dimasukkan dalam Laporan PAC dan dibentangkan ke Dewan Rakyat pada 7 April 2016 mengesahkan tiada wang 1MDB yang hilang.

      Delete
    4. Duit tak hilang tapi 1MDB bawak ke MOF.
      Duit tak hilang tapi yg OSA tu kenapa?

      Delete
    5. 1MDB dijangka mempunyai lebihan tunai hampir RM30 bilion pada 2024 bila persetujuan dicapai dengan rakan kongsi untuk pembangunan Bandar Malaysia dan 2 bon yang diterbitkannya matang pada 2022.

      Tetapi,

      BNM Forex rugi lebih RM30 bilion pada 1988-1994. Jika disimpan dengan kadar 5% setahun, nilainya pada 2024 sudah melebihi RM120 bilion.

      Delete
    6. Walaupun diOSAkan, 5 ahli Parlimen pembangkang sudah meneliti laporan tersebut selama 8 bulan.

      Tiada persoalan-persoalan yang dibangkitkan mereka semasa pembentangan laporan PAC di Parlimen. Lagipun mereka juga terlibat secara langsung dengan penyediaan laporan PAC yang menyoal siasat semua yang terlibat berkaitan 1MDB.

      Delete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...