Google+ Followers

Wednesday, March 29, 2017

KAN DAH PESAN, JANGAN PIKUL BIAWAK... KAN DAH KENA KENCING








PAS tentunya kini sudah tahu apa rasa apa warna apa bau terkena kencing biawak, kencing berdepan,  kencing di muka.

Kena kencing selepas PAS menolak BERSATU...
Kena kencing selepas Hadi gelar UMNO biawak..

Turut terkena tempias ialah seorang pemimpin kanan umno yang sebelum ini terlepas cakap.. Sanggup bersama pas
walau hilang kawan lama. 

Semasa mahu memnentangkan Hudud di Parlimen awal 2016, PAS keluar dari Pakatan Rakyat atas dakwaan DAP tiada hak untuk menentang usul PAS mengenai hudud walaupun bersetuju hak mereka untuk tidak menyokong di Parlimen. 

Keputusan kerajaan untuk membentangkan RUU355 dibawa ke mesyuarat Barisan Nasional (?) Kenapa urusan kerajaan tidak dibawa ke kabinet sebaliknya ke komponen parti? 

Sudah tentu umno mahu memaklumkan bukan umno yang tolak bukan kerajaan yang tolak tetapi komponen BN.  Umno tak salah maa.. 

UMNO tidak pula mengambil sikap bodoh sombong seperti PAS untuk bergaduh sesama rakan komponen BN apabila mereka tidak bersetuju umno/kerajaan membentangkannya. Keputusannya umno mendahului keputusan barisan Nasional dari remeh temeh selera PAS.

Apakah itu petanda umno tidak Islamic seperti PAS atau jawapan yang paling budiman dan syahdu,  PAS menghormati dan memahami pendirian umno?
Kikikiki

Kalau ikut liga bolasepak FAM yang kebetulan masih ditakok lama,  PAS adalah pasukan yang paling corot,  nasib baik ada parti Kadir Sheikh Fathil paling bawah. 

Nasib baik PAS Selangor tak ikut rentak lebai malang yang mahu memutuskan kerjasama dengan PKR. 

Ini semua cerita malang buat PAS tetapi tidak semestinya sama duka sama sedih buat Hadi Awang,  politik adalah permainan/game  !!!

Untuk PAS Hadi jadi PAS Nik Aziz dan berada di landasan yang betul semula, lepaskan Hadi Awang,  Nik Abduh dan konco konconya di muktamar nanti. 
Tuan Ibrahim Tuan Man pengganti yang layak. 


SKRIP TERBAIK DRAMA UMNO DAN PAS

Pilihanraya sudah dekat sangat...



Cakap Zahid tak boleh pakai... 


Tiba-tiba rajin pula bang mat kita ni.... 




ANUAR MUSA KEPANASAN

Tawaran menulis tentang lim kit siang oleh Anuar Musa dengan hadiah lumayan  kini disambut sendiri oleh lim kit siang dengan tawaran berdebat.

Tidak ada istilah "no" bagi seseorang yang memegang Ketua Penerangan Parti untuk menolaknya kecuali bacul.


Annuar kena buktikan DAP racist dan anti Islam melampau. 

Tuesday, March 28, 2017

PAS SELANGOR SAY NO... AZMIN RELAX TAK PERLU JAWAB

Memang kerja bodoh geng lebai malang mendesak PAS putuskan kerjasama dengan PKR sedangkan lebai lebai PAS di Selangor masih sayangkan jawatan mereka. 

Hakikatnya yang mendesak itu tak ada jawatan kerajaan di mana mana peringkat. Lagi pun desakan lebai malang yang kalah diperingkat kawasannya sudah tentu tak ada nilai pengaruh. 

Hadi sendiri tidak guna kuasa diktatornya untuk memutuskan kerjasama dengan PKR yang sebelum ini dipanggil biawak lebih besar. 

Demi jawatan,  biawak pun biawaklah.. 

Hakikatnya,  PAS meroyan dan kesipuan apabila BERSATU tinggalkannya tanpa sangka. 

MENTERI CAKAP PANDAI, REALITI RAKYAT..

KUALA LUMPUR - Tindakan buang kerja akan dilaksanakan terhadap anggota polis yang gagal menjelaskan perbelanjaan sebenar mereka secara bulanan.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata, timbul masalah apabila terdapat anggota polis yang tidak telus menzahirkan hutang selain yang dipotong oleh pengurusan.

"Misalnya hutang beli perabot dan kereta yang mereka tak jelaskan kepada pegawai atasan. Jadi selepas ini memang kita akan ambil tindakan keras kepada anggota polis yang tak dedahkan perbelanjaan mereka yang sebenar.

"Maknanya kita nak pantau mereka benar-benar hidup dengan gunakan gaji sebagai anggota polis. Kalau mereka tak patuhi dan transparent (telus) serta terdedah kepada risiko hutang dan rasuah, kita akan ambil tindakan drastik seperti buang kerja," katanya menjawab soalan tambahan Anuar Abd Manap (BN-Sekijang) di sidang Dewan Rakyat, di sini, hari ini. 

Terdahulu, menjawab soalan asal Anuar mengenai punca keberhutangan tinggi dalam kalangan anggota polis, Nur Jazlan berkata, ia berikutan kurangnya kesedaran mengenai pengurusan kewangan secara berhemah.

"Kebanyakan anggota yang mengalami masalah ini disebabkan penggunaan kad kredit tanpa kawalan, membuat pinjaman peribadi serta memberli keperluan persendirian yang mahal dan tidak sepadan dengan gaji bulanan secara kredit," katanya.
------------------------

# PEMANTAUAN PATUT BERMULA DARI MENTERI DALAM NEGERI,  KETUA POLUS NEGARA,  KETUA POLIS NEGERI DAN BARULAH KE BAWAH HINGGA ANGGOTA TANPA PANGKAT... 



REALITINYA... 

JAWAPAN BALAS TERBAIK DARI ANGGOTA POLIS KEPADA MENTERI BN.

Dok ckp anggota polis berhutang ni mmg best...tapi pernah terfikir tak kenapa berhutang? Sbb menteri yg bijak mcm datuk la. 

Lif kat berek pun tak pernah terniat nak betulkan, berek rosak sampai air melimpah pun kena repair sendiri. 

Nak harap menteri yg ckp pandai ni, cecah kaki kat perumahan polis pun tak pernah. Kalau dtg pun nak undi untuk pilihanraya. 

Uniform kena buat sendiri baru claim, kasut kena beli sendiri baru claim. Lepas tu claim pulak ikut suka nak bayar bila. 

Duduk berek, tapi motor asyik hilang. Pernah menteri cerita hal ni? 

Gaji banyak tu, nak bayar taska jaga anak sahaja dah rm350-400 seorang. Kalau anak 4 dah berapa? Lepas tu bas sekolah anak dah rm120 sebulan, kalau 4 org? Beli beras, bayar api, beli keperluan asas sama je bayar mcm org kaya. GST kena bayar, tapi BRIM tak boleh claim sbb ikut gaji. 

Nak beli rumah PPR or rumah DBKL tak boleh, sbb had gaji rm2500, nak beli rumah projek swasta pun tak lepas sbb gaji tak cukup syarat, nak duduk berek....rosak teruk. Terpaksa la sewa, sewa pulak dekat rm750-1000. Elaun sewa rumah rm480. 

Pak menteri ckp la, siapa yg tak telus dlm hal kewangan ni? Bg naik gaji, tapi kenaikan gaji dari gaji tahunan. Jgn ckp pasal hutang la menteri, jgn sampai semua polis n army sakit hati tak undi BN. 

Polis diam2 buat kerja mcm anjing ada nampak tak? Buat kerja mcm hamba semata-mata nak bg menteri duk dlm aircond, naik kereta ada pemandu, gaji n elaun keraian cecah berbelas ribu. 

Minyak free untuk menteri jalankan tugas. Ada pengawal peribadi dari polis, ada eskot dari polis. 

Pernah fikir kenapa polis berhutang? Minyak petrol harian polis bayar sendiri dgn ikut kenaikan harga semasa. 

Menteri ada fikir yg ni dulu tak sblm cerita pasal hutang polis? Check balik semua masalah ni, baru check pasal hutang polis. Bila raya dpt la kuih dari isteri-isteri menteri konon kebajikan polis, hakikatnya....Allah je yg tahu. 

Bila dekat nak pilihanraya, mcm-mcm program bodek polis dijalankan. Fikir balik la sblm ckp....polis dah meluat dgn hal mcm ni. Polis duk diam2 buat kerja, hargai la yg tu. 

Menteri 5 tahun sekali bertukar, polis 20 tahun pun belum tentu naik pangkat. 

Dari orang lama. Pangkal 9.

TUGAS TERAKHIR TUN

Menebus semula kesilapannya kerana memilih dan mempercayai Najib sebagai Perdana Menteri selepas Paklah berundur.

Kesilapan itu mengakibatkan pelbagai masalah negara khususnya hutang negara yang sangat tinggi,  skandal 1MDB,
penjualan asset negara dan semuanya menjurus kepada kesengsaraan rakyat dengan kos kehidupan yang tinggi.

Tun telah mengorbankan segala kemudahannya sebagai mantan PM yang ditarik balik dan mengorbankan masa rehatnya dengan turun padang bersama rakyat.

Jika pembangkang masih gagal menjadi kerajaan atau Najib terus kekal sebagai PM,  beban dan tanggungjawab itu sudah terletak pada kita.

Tepuk dada tanya selera!!!


Monday, March 27, 2017

TIADA WAJAH CERIA PAKATAN HARAPAN+BERSATU

Nama Pakatan Harapan akan didaftarkan,  tiada nama baru.
Tiada logo baru,  menggunakan simbol parti masing-masing.
Satu manifesto - tiada keputusan.

Keakuan dan perbezaan masih membelengu.


Hasrat Muhyiddin mungkin tidak kesampaian memandangkan BERSATU paling junior, sudah pasti agihan kerusi juga tidak banyak.


Masih ada masa untuk satu pencapaian kerjasama yang lebih baik dan perlu menunjukan kekuatan kerana BN dan PAS juga ada kekurangan dan kelemahan masing-masing. 


Pada setiap kawasan
AMANAH akan rosakan calon PAS
BERSATU akan rosakan calon umno
PKR dan DAP akan membantu pastikan pengundi bukan Melayu berpihak kepada calon pembangkang.

Segala yang masam manis ini perlu didedahkan secara jujur di peringkat awal kerana yang akan dilawan adalah pemimpin yang zalim lagi luar jangka dibantu pula golongan bertopeng ugama yang korup. 
Sekarang mereka sudah mula menghafal hadis dan petikan ayat suci dipergunakan sebagai selimut untuk menutup kesyaitanan mereka. 
Siapa agaknya yang mereka sedang tipu? 








Sunday, March 26, 2017

NOH OMAR TUNJUK JALAN

# BRIM pun ramai lagi belum dapat..  Tolong tengok-tengok kan.


Mengajak rakyat membuat laporan penyelewengan, bukan sahaja di Negeri Selangor bahkan wajar di seluruh negara dalam semua aktiviti kerajaan dan bukan kerajaan.

Bahkan galak kan sekali ahli parti melaporkan penyelewengan dan salahlaku yang berlaku di dalam parti samada peringkat Pusat,  Negeri atau Bahagian dan Cawangan.

Kenapa tidak semua MB dan exco istihar harta diikuti dengan Ketua Bahagian semua parti,  londeh untuk rakyat lihat sebelum dan selepas.

Rakyat tidak perlu dikejutkan dengan jumlah harta hanya selepas pendedahan SPRM.

Walaupun cadangan Noh Omar ini sangat menarik tetapi auranya belum cukup untuk tawan Selangor. Di kalangan umno Selangor sendiri,   ramai sangat yang promosi dan tonjol diri lebih baik dari Noh Omar.

Kalau diteliti poster poster program,  gambar Noh Omar kecik di belakang,  gambar orang lain pula lebih besar di depan?

Lebih baik serahkan sahaja kepada PAS untuk tawan semula Selangor.


HADI ULAMA CELUPAR

Yang dikejar dunia,  bila tak dapat,  kecewa,  itulah jadinya.

Saturday, March 25, 2017

WAWASAN 20 20 GAGAL KABERAP TN2050

ULASAN | Dulu tak ramai yang berjanggut dan berjubah, tapi tak ada pun yang mendakwa kurang Islamik. Tak ramai yang simpan janggut dan sapu minyak atar, tak timbul pun isu kurang beragama.

Wanita pun tak ramai bertudung tapi masih handal membaca al-Quran seperti Faridah Mat Saman dan Rogayah Sulong yang berulang kali memenangi tilawah al-Quran peringkat kebangsaan dan antarabangsa.

Dulu anak muda ramai yang berkeliaran. Ada yang cenderung kepada budaya hippie pada akhir dekad 1960-an. Ada slogan 'Peace Not War' yang membantah Perang Vietnam. Ada juga 'pop yeh yeh'.

Pilihan Editor



Menggali semula skandal forex 25 tahun lalu

Sebelum itu mereka terpengaruh dengan filem P Ramlee dengan sebahagian pelakon wanitanya berkebaya ketat dan tak bertudung. Tak ada pun timbul cerita siku dan lutut.

Tak ada pun cakap tentang politik matang dan tahaluf siyasi.

Dulu walaupun ada masalah sosial, ahli masyarakat berbincang dan cuba selesai masalah. Mereka tak berusaha merenggangkan hubungan apatah lagi kafir-mengkafir sesama Islam.

Tak ada pun isu "amanat tuan presideng" sehingga terjadinya solat dua imam.

Kaum Cina sudah lama menetap di negara ini. Sebelum sejarah Hang Li Po dan Yap Ah Loy, pedagang Cina antara yang awal datang ke Semenanjung Tanah Melayu bersama pedagang Arab dan India Muslim. Tak timbul pun cerita kafir harbi dan kafir zimmi.

Masyarakat Melayu menerima mereka. Semua pihak bersatu hati dan saling menghormati.

Teori kedatangan Islam ke Asia Tenggara dan Malaysia pun turut dikaitkan dengan pedagang Cina selain bangsa Arab dan India.

Teori ini dipertahan sehingga kini. Tak timbul pun soal kafir mengkafir. Tak ada pun fatwa haram sembelihan mana-mana pihak.

Saya lahir dan membesar di Kampung Batu Lapan, Nilam Puri, tidak jauh dari Kota Bharu. Nilam Puri sebuah pekan kecil namun terkenal sejak 1950-an kerana ada pusat pengajian Islam.

Pelbagai bangsa datang mengaji Quran dan menadah kitab. Tak timbul pun apa-apa masalah.

Memimpin dengan berhemah

Banyak juga pondok agama. Anak muda pelbagai bangsa datang tadah kitab. Ada yang bersongkok, ada berserban dan berkopiah. Tak timbul pula perbezaan pendapat tentang hukum songkok dan kopiah.

Ada yang bawa ubat gigi Colgate. Ada yang bersugi. Ada juga yang gosok gigi guna serbuk arang kayu. Tak timbul pun soal halal dan haram.

Ketika itu mereka yang belajar agama memasang niat untuk memnjadi pendakwah, bukan pendakyah.

Mereka tadah kitab akhirnya sambung belajar ke al-Azhar, Jordan atau India. Tak timbul pun agama untuk buat baiah sehingga cerai talak tiga apabila keluar dari sesuatu jemaah.

Nilam Puri terkenal sebagai kawasan pendidikan agama. Justeru, agama menjadi medan fahaman berpolitik keagamaan. Pelbagai pandangan tentang tauhid dan akidah dibincang dan diperdebat secara adik beradik. Tak timbul pun pergolakan.

Pusat belajar agama itu kini dikenali Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya yang dianggap wadah terbaik untuk belajar syariah di Malaysia. Nilam Puri juga terkenal kerana kawasan Parlimen ini diwakili oleh Tan Sri Asri Muda, Presiden PAS pada 1969 hingga 1982.

Asri juga Menteri Besar Kelantan dan Ketua Pembangkang di Dewan Rakyat. Beliau juga Menteri Pembangunan Tanah dan Kemajuan Wilayah ketika PAS menyertai BN pada 1974 hingga 1978.

Asri memimpin PAS dengan berhemah. Tidak menjadikan agama sebagai medan untuk mengkafirkan orang lain. Asri juga sasterawan dan pemidato yang hebat.

Bagi generasi sezaman saya, pidato Asri lebih hebat daripada Datuk Seri Anwar Ibrahim. Kepetahan berhujah boleh mendorong pendengar berhujan dan berpanas mendengar ucapan pemimpin PAS ini sehingga larut malam.

Asri banyak menyelar kelemahan kerajaan Perikatan ketika itu. Namun beliau tetap pemikir ulung yang tidak menjadikan isu kepartian sebagai medan untuk menjarakkan hubungan dalam masyarakat. Nama Nilam Puri dikenali kerana Asri.

Dulu masyarakat berpolitik kerana kesedaran untuk agama dan bangsa. PAS untuk agama. Umno untuk bangsa. Dalam masyarakat Melayu, agama dan bangsa tetap dianggap satu. Tiada alasan untuk PAS atau Umno bertelagah.

Islam sebagai alat

Hanya apabila timbul generasi baru yang pulang dari Asia Barat, pemikiran politik di kampung berubah. Yang pandai cakap Arab dan lebai Melayu dari Mesir sudah membawa bacaan baru dalam politik Malaysia.

Mereka lebih berpendidikan formal. Mengkaji hadis dan sunnah. Bertajwid. Namun jumud. Di sinilah punca perubahan sikap di luar bandar apabila sebahagian besar penduduk yang belum terdedah rasa lebih terhormat apabila menerima 'didikan' daripada lebai yang baru pulang dari Timur Tengah.

Isu kafir-mengkafir dalam masyarakat bukan lahir secara spontan. Ia manifestasi sikap dan cara berfikir yang sempit. Ia fenomena dibawa untuk menguasai politik di luar bandar. Pengaruh mereka menjadikan Islam sebagai alat untuk menguasai dan berkuasa.

Tidak salah membawa ajaran supaya wanita bertudung dan lelaki berjanggut serta berjubah. Yang salah apabila agama menjadi senjata untuk 'menembak' dan menghukum.

Mereka mengambil kesempatan hasil kejayaan Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) yang ditubuhkan pada 6 Ogos 1971 untuk membentuk generasi muda berakhlak mulia dan berhemah.

Perjuangan Abim untuk mengekang budaya kuning yang dibawa golongan hippie ketika era Perang Dingin. Abim mengambil pendekatan dakwah dan mendidik. Secara halus anasir jumud menyerap masuk ke Abim dan cuba mempengaruhi Anwar supaya terikat dengan pendekatan ekstrem mereka.

Anwar bukan pengasas Abim. Tapi pada zaman Anwar, Abim dilihat lebih berwibawa dan dikenali ke peringkat antarabangsa. Ajaran Islam progresif menjadikan Abim dihormati dan masyarakat juga menerima Islam sebagai agama tarbiah.

Politik kita juga menerima tempias daripada Revolusi Islam Iran pimpinan Ayatullah Khomeini pada 1978. Revolusinya berjaya menjatuhkan diktator monarki Shah Mohammad Reza Pahlavi.

Iran bukan sekadar kehilangan kuasa dinasti, bahkan tidak lagi menjadi tunggangan AS dan Nato dalam percaturan Perang Dingin di antara Washington dan Moscow.

Lebai meresap halus

Asia Tenggara ketika itu amat panas dengan suasana politik yang tidak menentu. Teori Domino dikaitkan dengan kejatuhan kerajaan demokrasi kepada kuasa komunis dan sosialis.

Dekad 1970-an adalah era komunisme di kebanyakan negara. Vietnam Utara dan Vietnam Selatan bersatu di bawah panji komunis. Kemboja dan Laos juga dikuasai komunis. Malaysia dan Indonesia - walaupun terselamat daripada Teori Domino - tetap berdepan dengan ncaman Parti Komunis Malaya dan Parti Komunis Indonesia.

Gerakan Islam diharapkan menjadi benteng untuk menyekat kekuasaan komunis. Agama adalah ad-din, amalan dan benteng kekuaan ummah.

Gerakan pelajar di beberapa pusat pengajian tinggi pada 1974 dibimbangi dikuasai komunis walaupun Anwar berkali-kali bersuara bahawa mereka membawa isu rakyat. Mereka siswa Islam yang bergerak dari kampus kepada masyarakat.

Generasi muda di luar kampus melihat Abim sebagai medan untuk mempertahankan jati diri. Malangnya secara halus lebai yang baru pulang dari Asia Barat mula meresap masuk ke Abim.

Gerakan kesederhanaan Abim cuba dicabul oleh golongan fanatik yang bertopengkan perjuangan Syiah di Iran. Ramai ahli PAS terpengaruh dengan Revolusi Iran ketika itu. Mereka lebih cenderung menghukum daripada membijaksana.

Keadaan ini memberi kesan kepada parti itu sendiri, dan akhirnya bukan sahaja ahli Umno disebut kurang Islamik, bahkan Asri sendiri pun diragui keimananya.

Kesilapan Asri ialah kerana tidak berkopiah dan berjubah. Asri dianggap sekular kerana pakai baju kot, bersongkok dan mempelajari falsafah Barat dalam kehidupannya. Imej agama Asri dipertikai oleh golongan yang kononnya lebih beriman. Istilah taghut dan murtad dilontar secara terbuka dan tak bertanggungjawab.

Pada Muktamar PAS 1982, generasi muda merendahkan Asri secara terbuka. Beliau diaibkan. Asri akhirnya meninggalkan PAS dan menubuhkan parti Hizbul Muslimin Malaysia (Hamim) pada 24 Mac 1983.

Anak muda PAS yang menyelar Asri sebagai sekular ketika itu, kini sudah tersingkir daripada Pas dan menubuhkan Parti Amanah Negara. Dulu mereka menyelar, kini diselar oleh PAS sendiri.

Begitulah acuannya apabila selar-menyelar dijadikan agenda parti hingga boleh menimbulkan kesan keselamatan dan akidah. Kejadian Memali pada 1985 dan peristiwa Lubuk Merbau adalah fenomena yang memang sudah dirancang. Kejadian itu bukan kes politik. Ia kes pemikiran dan krisis minda dalam masyarakat Melayu.

Politik hanya alat untuk menghalalkan cara. PAS dan Umno juga alat untuk berkuasa dan kekuasaan. Yang berlaku sebenarnya krisis minda dan sikap mendorong manusia bersikap ganas dan rakus.

Cabaran krisis keyakinan

Hari ini masyarakat Melayu sedang berdepan krisis keyakinan yang amat mencabar. Fahaman politik bukan lagi sesuatu yang boleh diharapkan. Umno dengan krisis kepemimpinan. Isu rasuah dan salah guna kuasa menjadi polemik. PAS pula terbeban dengan imej memperalatkan agama.

Melayu pula terkesan dengan Maharaja Lawak Mega yang entah berapa episod. Janggut, jubah, kopiah bukan citra Melayu. Ia hanya topeng golongan jumud. Ketika harapan Wawasan 2020 kian menghampiri kegagalan, kita bersandiwara dengan Transformasi Nasional 2050.

Bukan tradisi Melayu untuk berdebat. Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Nazri Aziz ada jawapannya. Seperti juga lebai yang guna siku dan lutut.

IMLAN ADABI bekas wartawan dan kolumnis Berita Harian. Beliau juga penulis sajak, cerpen dan panel penerbitan. 

APA YANG NAZRI BERITAHU TUN PETANG TADI DI KUALA KANGSAR

Ox
"Dia mai. Nak sangat jumpa saya. Tapi tak cakap apa. Duk diam pandang depan aja. Ingatkan dia nak bagi tau saya dia nak keluar UMNO ka apa. Yang dia cakap kat saya.." tu Sungai Perak". Saya pun tau tu



Sungai Perak. Tak payah dia bagi tau"

- Tun M berkenaan kehadiran (tak di undang) Nazri di program PPBM di Padang Renggas petang tadi -


# Bersuara pun tidak,  tengok muka Tun pun tidak.. Agak2 debat 7april jadi tak (?) baju pun dah bendera putih. 

Friday, March 24, 2017

BIAR LEMBU JADI LEMBU





GESAAN MELAYU TOLAK DAP SUDAH TIDAK BERKESAN

Gesaan umno yang menggunakan isu racist dan PAS yang menggunakan isu ugama untuk Melayu tolak DAP terutama menjelang pilihanraya sudah tidak berkesan tetapi lebih kepada menunjukan kedua dua parti tetsebut cemas dan takut.

PAS atau umno,  calon mereka tidak akan bertembung dengan calon DAP tetapi kebencian mereka terhadap DAP sangat melampau.

PAS Hadi Awang sepatutnya lebih beruntung jika bersama DAP untuk berhadapan dengan umno telah memilih jalan songsang untuk bersama umno yang sedang runtuh.

Betul lah kata azmin,  lebai sedang berangan nak tawan Selangor sedangkan Kelantan dalam tangan pun belum tahu lagi kali ini.

Politik kebencian kepada sebuah parti yang sah di sisi undang-undang menunjukan kedua parti hilang pedoman, tidak matang dan tidak budiman.

Punca kenapa orang Melayu semakin boleh menerima DAP kena diketahui.

Sokongan Melayu kepada DAP bukan membabi buta,  ada sempadan dan had.

Masih dalam kewaspadaan DAP masih dikuasai orang kapir,  musuh Islam tetapi boleh berkawan selagi selari dengan nilai Islam dan tidak menunjuk pertentangan secara kasar.

Selagi mereka bersuara dan menuntut hak mereka mengikut Perlembagaan, adalah dibenarkan, kena rasional.

Bila Pakatan BERSATU terima DAP ia tidak banyak beza umno terima mca dan mic,  tidak banyak beza semasa PAS nik aziz terima dap.

Jika dikaji,  PAS pecah kepada ANANAH atas beberapa faktor dan antaranya PAS mungkir janji terhadap DAP dan PKR dalam konsep permuafakatan Pakatan Rakyat.

Umno sendiri berpecah kepada BERSATU atas faktor skandal 1MDB yang melibatkan peribadi Najib yang dibebankan kepada umno dan kerajaan.

Apabila BERSATU bekerjasama dengan dap, secara tidak langsung ahli dan penyokong akan menyokong DAP dengan prinsip dan dasar yang telah ditentukan parti.

Apakah umno akan minta pengundi Melayu jangan sokong calon mca dan mic semata mata mereka bukan Melayu dan kapir?

Jangan double standard?

Momokan DAP akan menguasai BERSATU, AMANAH DAN PKR sangat lucu tidak bertempat.  Yang percaya tidak lain dan tidak bukan kerana gagal berfikir.

Mereka yang memusuhi DAP atau berkawan dengan DAP wajar mempunyai jati Melayu yang tinggi dan berakhlak mulia mengikut sunnah dan Al Quran untuk DAP takut atau hormat.

Sekadar menyatakan DAP jahat dan buruk tetapi diri sendiri terpalit najis adalah kerja sia sia.


JIKA MENGAKU HEBAT, JANGAN TUNJUK GOYANG







Minta ku nan bagi tau sejak najib jadi PM berapa tambahan jumlah ahli sampai sekarang.

Dan tanya juga ku nan,  berapa jumlah cawangan yang gagal mengadakan mesyuarat agung kerana tak cukup korum. 

Berapa pula jumlah cawangan yang tidak menghantar perwakilan ke mesyuarat bahagian. 

Berapa jumlah cawangan puteri dan pemuda yang terbubar. 

Wednesday, March 22, 2017

23.3.2017 FAM MASIH DITAKOK LAMA


NAZRI MASIH DI SKRIP TERBAIK SETAKAT INI

Siri : 768

SEMATA-MATA UNTUK TUTUP PEKUNG NAJIB RAZAK BERKAITAN SKANDAL 1MDB - MENTERI NAZRI AZIZ DILAYAN LEBIH BURUK DARIPADA PEMBANGKANG OLEH KERAJAAN NAJIB RAZAK !!!

Wahai Rakyat Malaysia yang prihatin,
AsSalaamualaikum dan Salaam Sejahtera :

1. Rentetan perkembangan peristiwa, pada hari semalam, 21.03.2017, berkaitan DEBAT antara TUN DR MAHATHIR vs NAZRI AZIZ yang sebelum ini dijadualkan berlangsung di MRSM KUALA KANGSAR pada 25.03.2017, dan keputusan pihak POLIS untuk tidak benarkan DEBAT itu berjalan seperti dijadualkan (walaupun atas alasan yang TIDAK SAH di sisi undang-undang, yang tidak dihasratkan untuk dibincangkan di tahap ini), telahpun saya sentuh dalam Siri : 765 pada hari yang sama.

2. Perkara pokok yang perlu diteliti oleh kesemua Rakyat yang prihatin adalah, bagaimana sifat Kerajaan NAJIB RAZAK yang sanggup melayan seorang MENTERI dalam ahli Jemaah Menteri NAJIB RAZAK sendiri, dengan begitu KEJAM dan BIADAP, sehinggalah terZAHIR keTAKUTan dan keBACULAN NAJIB RAZAK, akan hakikat bahawa SALAHLAKU KEWANGAN dan SALAHLAKU KUASA oleh NAJIB RAZAK dalam isu "SKANDAL 1MDB" semestinya akan menjadi "terang lagi bersuluh", jika DEBAT itu dibenarkan untuk diteruskan, hatta percubaan untuk diSABOTAJ akan DEBAT itu secara salah melalui POLIS !!!

3. Kenyataan NAZRI AZIZ, dalam nada penuh kekecewaan, seperti yang dipetik dalam Video KINITV (di Ruangan Bawah Kiri) mengatakan :

"Jadi saya tidak faham mengapa pihak polis menolak hak saya ?",
(Tempoh - 2:00 hingga 2:06)

"Semenjak bila kita jadi 'police state' ini ? Semenjak bila satu hak seorang individu boleh dihalang kalau sekalipun dia tidak melaku kesalahan, boleh dihalang oleh orang-orang lain ? Jadi saya amat dukacita sekali, I am very disturbed. ", dan
(Tempoh - 2;17 hingga 2:37)

"I am a Minister dan Tun adalah  bekas Perdana Menteri."
(Tempoh - 3;00 hingga 3:04)

4. Juga sebagai respons terhadap keputusan, dalam percubaan untuk diSABOTAJ akan DEBAT itu oleh Kerajaan NAJIB RAZAK secara salah melalui POLIS itu, TUN DR MAHATHIR telah dipetik dalam Video SINARTV (paparan di Ruangan Atas) sebagai berkata :

"Kalau saya nak jumpa dengan dia seorang saja, tak ada maknalah, Ini seperti menyembunyi kebenaran daripada rakyat. Kita mahu 'open' ... ", dan
(Tempoh - 0:14 hingga 0:25)

"Saya bersedia untuk mengadakan 'debate', bukan saja nak pergi situ untuk bertemu dengan Nazri, kalau dia nak bertemu dengan saya dia boleh buat permintaan, dia boleh datang ke pejabat saya."
(Tempoh - 0:47 hingga 1:00)

5. HAKIKAT SEBENAR percubaan untuk diSABOTAJ akan DEBAT itu oleh Kerajaan NAJIB RAZAK secara salah melalui POLIS, adalah disebabkan keTAKUTan dan keBACULAN NAJIB RAZAK, bahawa SALAHLAKU KEWANGAN dan SALAHLAKU KUASA oleh NAJIB RAZAK dalam isu "SKANDAL 1MDB" semestinya akan menjadi "terang lagi bersuluh", jika DEBAT itu dibenarkan untuk diteruskan !!!

6. Walau apa sekalipun, di tahap ini, nampaknya semacam NAZRI AZIZ masih bertegas hasrat untuk berani teruskan dengan DEBAT itu walaupun di tempat dan tarikh yang berlainan !!! Syabas NAZRI AZIZ, sekiranya pendirian anda ini terus berkekalan sehingga DEBAT berlangsung !!!

7. Dalam memetik NAZRI AZIZ yang memberi respons kepada cadangan TUN DR MAHATHIR sekiranya NAZRI AZIZ tidak dapat selesaikan permasalahan dengan POLIS berhubung dengan jadual asal DEBAT pada atau sebelum tengahari Rabu, 22.03.2017, maka DEBAT itu boleh diadakan di tempat yang tidak akan diSABOTAJ oleh pihak Kerajaan NAJIB RAZAK melalui POLIS lagi, Laporan FREEMALAYSIATODAY pada tarikh yang sama di bawah tajuk " Nazri cadang 7 April, mahu Khalid Samad jadi moderator", telah memetik NAZRI AZIZ sebagai berkata :

"Sinar Harian menghubungi saya, untuk bertanya boleh ke buat di Karangkraf, Shah Alam pada 29 Mac ini. Saya setuju dengan lokasi dan Dr Mahathir ada kata buat pada tarikh dan masa yang lain ... ", dan

"Cumanya, pada 29 Mac ini saya tidak dapat kerana mengikuti rombongan dengan perdana menteri ke India. Saya minta Sinar Harian adakah pada 7 April, sehari selepas Dewan Rakyat selesai bersidang, pada jam 9.30 malam.”

(Screen shot Laporan : Ruangan Bawah Kanan)
(Link Laporan : http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2017/03/21/nazri-cadang-7-april-mahu-khalid-samad-jadi-moderator/)

8. PERSOALAN HAKIKI : Apakah lagi jalan salah yang akan direncanakan oleh Kerajaan NAJIB RAZAK untuk SABOTAJ pengadaan DEBAT tersebut di mana-mana tempat, ataupun tarikh mahupun masa yang dipersetujui kedua-dua pihak, TUN DR MAHATHIR dan NAZRI AZIZ, kelak ?? !!!! 

9. Walau apa sekalipun, adakah NAZRI AZIZ akan meneruskan dengan 'keJANTANan' untuk hadir di DEBAT itu kelak, dan jikapun dihalang lagi oleh Kerajaan NAJIB RAZAK, adakah NAZRI AZIZ berani untuk  LETAK JAWATAN sebagai MENTERI untuk teruskan 'keJANTANan' hadir berDEBAT kelak, ataupun akan munculnya program "NOTHING TO HIDE -2", di mana NAZRI AZIZ pula mengambil alih watak NAJIB RAZAK untuk GAGAL hadir kelak?? !!!!

KEPUTUSAN 'KEJANTANAN' ADALAH  DI TANGAN NAZRI AZIZ !!!!

TURUNKAN KADAR GST 1% KEPADA 5% LEBIH MULIA BERKALIGANDA DARI PEMBENTANGAN RUU355

Semua bangsa,  ugama dan pelbagai parti akan sokong dan tidak perlu rapat umum di padang merbok,  kapir mengkapir.

Semua pihak dapat kepentingan dan political mileage masing-masing.


# Dalam lain perkataan,  tukarkan kerajaan sekarang lebih afdhal dan dapat menyelesaikan banyak isu rakyat. 

Tuesday, March 21, 2017

DENYUT NADI RAKYAT SANGAN DEKAT DI HATI NAJIB


Kalau tak cukup juga,  ia bukan salah kerajaan lagi. 

Takkan semua benda nak di bebankan atas nama najib sahaja. 

Ini kemungkinan juga hasutan atau sabotaj ekonomi dari pembangkang yang irihati dengan pencapaian PM. 

Salah rakyat yang tidak mengubah cara hidup,  masih bermewah mewah dan boros. 

Kemungkinan besar ada yang salah guna duit BRIM  fengan membeli kereta mewah atau makan di restoran bertaraf lima bintang

LEPAS NAZRI, JOHARI PULA JADI MANGSA

Selepas rasa simpati dan kasihan dengan nazri yang gagal berdebat kerana dihalang oleh pihak kerajaannya sendiri. 

Kini nasib malang menimpa pula Johari yang tidak mampu menjawab saolan pembangkang sekadar untuk mempertahankan pekung yang seluruh dunia sudah tahu



https://m.youtube.com/watch?v=dqQt89BQf_A



NAZRI SEPOSEN




Perbahasan tidak akan menentukan siapa menang atau kalah tetapi lebih kepada keberanian berhujah secara berdepan dan bagaimana petah mematahkan hujah lawan.

Tetapi malangnya debat Tun Mahathir dan Nazri yang dihalang polis menjadikan Nazri kalah secara lebih memalukan.

Blog ini tidak memerlukan dua biji kelapa muda untuk meneropong jauh,  dari awal lagi sudah diberitahu,  asalkan namanya umno,  memang tak ada ada kerandut berbiji.



# Nazri wajar letak jawatan jika berprinsip


Monday, March 20, 2017

AMBIK TAU, BUAT SIKIT KAJIAN, BERSATU GANTI UMNO, AMANAH GANTI PAS, PKR GANTI GERAKAN, DAP GANTI MCA, MIC KEKAL LALANG.

*POPULATIONS, RACES AND RELIGIONS IN MALAYSIA*

*POPULATION*
Largest *population* in Malaysia  by state

1. *Selangor* ( 5,411,324 )
2. *Johor* ( 3,233,434 )
3. *Sabah* ( 3,120,040 )
4. *Sarawak* ( 2,720,009 )
5. *Perak* ( 2,258,428 )
6. *Kedah* ( 1,890,098 )
7. *F.T Kuala Lumpur* ( 1,627,172 )
8. *Penang* ( 1,520,143 )
9. *Kelantan* ( 1,459,994 )
10. *Pahang* ( 1,443,365 )
11. *Terengganu* ( 1,015,776 )
12. *Negeri Sembilan* ( 997,071 )
13. *Mallacca* ( 788,706 )
14. *Perlis* ( 227,025 )
15. *F.T Labuan* ( 85,272 )
16. *F.T Putrajaya* ( 67,964 )

Largest *Cities and Towns* in Malaysia by population

1. *Petaling, Selangor* ( 1,812,633 )
2. *F.T Kuala Lumpur* ( 1,627,172 )
3. *Johor Bahru, Johor* ( 1,386,569 )
4. *Hulu Langat, Selangor* ( 1,156,585 )
5. *Penang* ( 940,642 )
6. *Klang, Selangor* ( 861,189 )
7. *Kuching, Sarawak* ( 817,887 )
8. *Ipoh, Perak* ( 767,794 )
9. *Gombak, Selangor* ( 682,226 )
10. *Seremban, Negeri Sembilan* ( 555,935 )
11. *Mallacca City, Mallacca* ( 503,127 )
12. *Kota Bharu, Kelantan* ( 491,237 )
13. *Muar, Johor* ( 471,148 )
14. *Kota Kinabalu, Sabah* ( 462,963 )
15. *Kuantan, Pahang* ( 461,906 )
16. *Kuala Muda, Kedah* ( 456,605 )
17. *Batu Pahat, Johor* ( 417,458 )
18. *Sandakan, Sabah* ( 412,375 )
19. *Tawau, Sabah* ( 409,056 )
20. *Seberang Perai, Penang* ( 667,944 )
21. *Alor Setar, Kedah* ( 366,787 )
22. *Kuala Terengganu, Terengganu* ( 343,284 )
23. *Taiping, Perak* ( 334,073 )
24. *Miri, Sarawak* ( 300,543 )
25. *Kluang, Johor* ( 298,332 )
26. *Kulim, Kedah* ( 287,694 )
27. *Kulai, Johor* ( 253,394 )
28. *Sibu, Sarawak* ( 247,995 )
29. *Sitiawan, Perak* ( 247,603 )
30. *Kangar, Perlis* ( 231,541 )
31. *Kuala Langat, Selangor* ( 224,648 )
32. *Jitra, Kedah* ( 220,740 )
33. *Sepang/KLIA, Selangor* ( 211,361 )
34. *Kuala Selangor, Selangor* ( 209,590 )
35. *Teluk Intan, Perak* ( 208,570 )
36. *Lahad Datu, Sabah* ( 206,861 )
37. *Hulu Selangor, Selangor* ( 198,132 )
38. *Kota Tinggi, Johor* ( 193,210 )
39. *Segamat, Johor* ( 189,820 )
40. *Pasir Mas, Kelantan* ( 189,292 )
41. *Bintulu, Sarawak* ( 189,146 )
42. *Alor Gajar, Mallacca* ( 182,666 )
43. *Parit Buntar, Perak* ( 179,706 )
44. *Tanjung Malim, Perak* ( 179,494 )
45. *Keningau, Sabah* ( 177,735 )

*TOP 10* Largest Cities and Towns in *West Malaysia*

1. *Petaling Jaya, Selangor* ( 1,812,633 )
2. *F.T, Kuala Lumpur* ( 1,627,172 )
3. *Johor Bahru, Johor* ( 1,386,569 )
4. *Hulu Langat, Selangor* ( 1,156,585 )
5. *Penang* ( 940,642 )
6. *Klang, Selangor* ( 861,189 )
7. *Ipoh, Perak* ( 767,794 )
8. *Gombak, Selangor* ( 682,226 )
9. *Seremban, Negeri Sembilan* ( 555,935 )
10. *Mallacca City, Mallacca* ( 503,127 )

*TOP 10* Largest Cities and Towns in *East Malaysia*

1. *Kuching, Sarawak* ( 817,887 )
2. *Kota Kinabalu, Sabah* ( 462,963 )
3. *Sandakan, Sabah* ( 412,375 )
4. *Tawau, Sabah* ( 409,056 )
5. *Miri, Sarawak* ( 300,543 )
6. *Sibu, Sarawak* ( 247,995 )
7. *Lahad Datu, Sabah* ( 206,861 )
8. *Bintulu, Sarawak* ( 189,146 )
9. *Keningau, Sabah* ( 177,735 )
10. *Kinabatangan, Sabah* ( 117,728 )


*RACES*

Largest *types of races* in Malaysia by population

1. *Malay* ( 6,916,000 )
2. *Kedah Malay* ( 3,095,000 )
3. *Malay, East coast* (Orang Pantai Timur) ( 2,448,000 )
4. *Han Chinese, Hokkien* ( 1,903,000 )
5. *Tamil* ( 1,796,000 )
6. *Han Chinese, Hakka* ( 1,679,027 )
7. *Han Chinese, Cantonese* ( 1,396,000 )
8. *Han Chinese, Teochew * ( 1,004,000 )
9. *Han Chinese, Mandarin* ( 986,000 )
10. *Minangkabau* ( 901,000 )
11. *Indonesian* ( 796,000 )
12. *Iban* ( 786,000 )
13. *Javanese* ( 640,000
14. *Filipino, Tagalog* ( 456,000 )
15. *Han Chinese, Hainanese* ( 396,000 )
16. *Han Chinese, Northern Min* ( 384,000 )
17. *Brunei Malay, Kedayan* ( 350,000 )
18. *Malay, East Malaysia* ( 280,000 )
19. *Han Chinese, Eastern Min* ( 256,000 )
20. *Straits Chinese* ( 244,000 )
21. *Nepalese* ( 224,000 )
22. *Tausug* ( 209,000 )
23. *Kadazan Dusun* ( 197,000 )
24. *Malayali, Malayalam* ( 170,000 )
25. *Bugis, Buginese* ( 139,000 )


*REGILION*
Largest *Islam* religion in Malaysia by state

1. *Selangor* ( 3,161,994 )
2. *Sabah*  ( 2,096,153 )
3. *Johor* ( 1,949,393 )
4. *Kedah* ( 1,504,175 )
5. *Kelantan* ( 1,465,388 )
6. *Perak* ( 1,301,914 )
7. *Pahang* ( 1,124,909 )
8. *Terengganu* ( 1,004,152 )
9. *Sarawak* ( 796,239 )
10 *F.T Kuala Lumpur* ( 776,958 )
11. *Penang* ( 696,846 )
12. *Negeri Sembilan* ( 615,235 )
13. *Mallacca* ( 542,433 )
14. *Perlis* ( 203,476 )
15. *F.T Putrajaya* ( 70,522 )
15. *F.T Labuan* ( 66,065 )

Largest *Christian* religion in Malaysia by state

1. *Sarawak* ( 1,952,986 )
2. *Sabah* ( 853,726 ) 
3. *Selangor* ( 209,745 ) 
4. *Johor* ( 111,124 ) 
5. *Perak* ( 100,463 ) 
6. *Pahang* ( 97,940 ) 
7. *F.T Kuala Lumpur* ( 97,241 )
8. *Penang* ( 80,035 ) 
9. *Mallacca* ( 24,863 ) 
10. *Negeri Sembilan* ( 24,523 ) 
11. *Kedah* ( 15,074 )
12. *F.T Labuan* ( 10,788 )
13. *Kelantan* ( 4,375 )
14. *Terengganu* ( 2,269 )
15. *Perlis* ( 1,380 )
16. *F.T Putrajaya* ( 627 )

Largest *Buddhism* religion in Malaysia by state

1. *Selangor* ( 1,330,989 )
2. *Johor* ( 989,316 )
3. *Perak* ( 597,870 )
4. *F.T Kuala Lumpur* ( 597,770 )
5. *Penang* ( 556,293 )
6. *Sarawak* ( 332,883 )
7. *Kedah* ( 275,632 )
8. *Negeri Sembilan* ( 216,325 )
9. *Pahang* ( 215,815 )
10. *Mallacca* ( 198,669 )
11. *Sabah* ( 194,428 )
12. *Kelantan* ( 57,792 )
13. *Terengganu* ( 25,653 )
14. *Perlis* ( 22,980 )
15. *F.T Labuan* ( 7,795 )
16. *F.T Putrajaya* ( 273 )

Largest *Hinduism* relogion in Malaysia by state

1. *Selangor* ( 631,980 )
2. *Perak* ( 255,337 )
3. *Johor* ( 221,128 )
4. *F.T Kuala Lumpur* ( 142,130 )
5. *Negeri Sembilan* ( 136,859 )
6. *Penang* ( 135,887 )
7. *Kedah* ( 130,958 )
8. *Pahang* ( 60,428 )
9. *Mallacca* ( 46,717 )
10. *Sarawak* ( 4,049 )
11. *Kelantan* ( 3,670 )
12. *Sabah* ( 3,037 )
13. *Terengganu* ( 2,509 )
14. *Perlis* ( 1,940 )
15. *F.T Putrajaya* ( 708 )
16. *F.T Labuan* ( 357 )
------------------------------------------

MAKIN KE LAUT MAMAT NI MENJAWAB


Suka-suka atau duka-duka, jawapan itu bukan penting untuk orang luar dari PAS,  sememangnya mereka memberi pandangan yang negatif. 

Takkanlah pula pemberitaan tentang dirinya yang kalah sebagai fitnah (?) Bukankah benar dia mendapat undi sangat sedikit (?)

Tetapi penjelasan kepada akar umbi PAS itu yang sangat penting jika mahu jadi pemimpin mereka.
 Apa standard jawapan macam tu (?)
 Makin tolol lah 37 orang yang mengundi Nik Abduh dalam perebutannya sebagai Timbalan Yang Di Pertua PAS Pengkalan Chepa. 

Memang ada potensi Nik Abduh tidak dicalonkan dalam PRU akan datang jika PAS mengharapkan kemenangan darinya,  tetapi jika mahu diumpan sebagai calon yang kalah 3 penjuru,  memang nik abduh calon mangsa yang paling tepat. 



Sunday, March 19, 2017

MAHATHIR DAH BUAT, HADI dan NAJIB BILA (?)

Tun Dr Mahathir telah mengumumkan akan bersama dengan Pakatan Harapan dengan beberapa cadangan pembaikan yang dianggap strategi terbaik. 

Beranikah Hadi dan PAS secara terbuka umumkan bekerjasama dengan umno di PRU akan datang dan
apa pula terma dan syaratnya. 

# Hadi telah umumkan kerjasama dengan BERSATU diberhentikan. 







   
      

JANGAN FITNAH WALAUPUN PADA KAPIR DENGAN NIAT YANG LEBIH JAHAT





video





Ada segelintir yang kurang senang mungkin melihat 10 ahli BERSATU berganding bahu dengan 1 DAP.



Alhamdulillah. Syukur ke hadrat ilahi.

AJK PPBM Segambut bersama YB Segambut Lim Lip Eng melawat pejabat baru Bersatu Bahagian Segambut & Pakatan Harapan. 

Sempat juga beramah mesra bersama masyarakat di Kampung Sungai Penchala, Segambut.




Bila Selangor di tangan PKR (Melayu)  bergabung dengan PAS (Melayu)  apa yang umno buat (?)
Di godak godaknya supaya PAS tarik diri dari PKR dan politik Selangor tidak stabil.  Tujuannya apa (?)

Orang yang sama kemudian memfitnah DAP itu lebih merbahaya dari mereka (umno)  sendiri. 

Orang Melayu bersama DAP samada sebagai kawan dan lebih banyak sebagai lawan bukanlah perkara baru.  Kepimpinan Melayu dalam Pakatan Harapan dan BERSATU cukup banyak pengalaman untuk berurusan dengan DAP. 

Saturday, March 18, 2017

"AYAM TAMBATAN UMNO" KALAH TERUK



Mana mana kawasan pun bertanding di PRU,  tiga penjuru,  Nik Abduh memang digulaikan puak AMANAH.. 

PILIHANRAYA DAH NAK SAMPAI, MENTERI MASIH PENING

Cerita 1MDB baru separuh,  yang separuh lagi mana (?)





Posisi Menteri Kewangan Kedua memerlukan pemimpin yang lasak,  kalis stress, pandai simpan rahsia,  pandai tambah cerita seperti Zahid,  Kj dan Hishamuddin.
Turut boleh dipertimbangkan seperti Salleh Keruak,   Azalina dan Shahrir. 

Nazri sudah terkeluar dari kelayakan. 

Friday, March 17, 2017

MENUMPANG KASIH KERAJAAN SELANGOR

*DERMASISWA KERAJAAN SELANGOR*

 Assalamualaikum wbt. & Salam Sejahtera

YB Tuan / YB Puan / Tuan / Puan,


Adalah dengan hormat dan takzimnya perkara di atas adalah dirujuk.

2.         Untuk makluman, YAB Menteri Besar Selangor Dato’ Seri Mohamed Azmin Bin Ali telah mengumumkan penawaran Dermasiswa Yuran Pengajian Percuma Tahun Asas UNISEL dalam Persidangan Penggal Keempat Sidang Dewan Negeri Selangor Tahun 2016.

Sehubungan dengan itu, pihak UNISEL ingin menawarkan  Skim Dermasiswa Pengajian Percuma Tahun Asas UNISEL kepada semua warga DUN dan Parlimen yang layak. Ini adalah satu usaha untuk merakyat dan mendemokrasikan pendidikan di negeri Selangor ini. Usaha ini juga adalah selaras dengan usaha UNISEL dalam meneraju transformasinya serta membuka ruang kepada anak-anak Selangor dan Malaysia menyambung kembara ilmu mereka.

4.         Oleh yang demikian, kami sangat berbesar hati sekiranya YB Tuan / YB Puan / Tuan / Puan dapat menyebarluaskan serta menawarkan skim ini di kawasan YB Tuan / YB Puan / Tuan / Puan. Sebarang pertanyaan dan urusan berkaitan serahan nama penerima  / pemohon Dermasiswa mohon hubungi 03-3280 6040 (En Mohd Nor Hafizan) dan En Rizal Arbain di talian 012-3640239. Bersama ini dilampirkan maklumat lanjut berkaitan skim Dermasiswa berkenaan.

5.         Kerjasama dan bantuan YB Tuan / YB Puan / Tuan / Puan sangat-sangat kami sanjung tinggi dalam usaha merakyatkan pendidikan tinggi di negeri Selangor ini.

Sekian, terima kasih.



.............................
Pejabat Dekan
Pusat Pembangunan Pengajian Asasi (CDFS)
Universiti Selangor
03 32805120 / 03 55223499

Catatan : 

Terbuka pada *semua rakyat Malaysia*, bukan Selangor shj.
☆Tiada had pendapatan ibu bapa.
☆Buat masa ini tiada had umur pelajar ditetapkan.
☆Tiada had kuota bilangan pelajar.


PEMBANGKANG MASIH ADA MASA SUSUN STRATEGI KETIKA UMNO MASIH RAGU RAGU KEKUATANNYA

Persekitaran dan suasana pilihanraya masih jauh. 


BELUM KETARA TANDA TANDA HAMPIRNYA PILIHAN RAYA:

1. Akan munculnya makhluk yg datang nya 4 tahun sekali di tempat-tempat awam seperti dipasar borong, pasar malam dan ada yanh datang kerumah rumah.

2. Menteri-menteri mula  menanggalkan baju kot dan mula menunjukkan muka masing-maxing  di kawasan pendalaman dan ada yg memikul kampit beras dan hamper.

3. Jalan-jalan kampung yang pantang berlopak mula diturap dengan tar.

4. Upacara pecah tanah disana sini utk pembinaan bangunan srperti klinik, hospital dan sekolah.

5. Bantuan beras sekampit, gula 2kg, kain pelikat dan susu 2 tin kpd orang-orang kampong.

6. Menteri Menteri akan menyuapkan makanan kepada orang-orang tua atau orang kurang upaya lalu disebarkan meluas didada akhbar.

7. Harga minyak akan kerap diturunkan mungkin 5 sen seminggu setiap liter

8 Menteri-Menteri akan tebar roti canai di gerai-gerai di sana sini.

9. Menteri akan rajin asah sabit cuci longkang , noreh getah kait kelapa sawit.

10. Tetiba sahaja setiap kali kita makan di gerai atau warong x payah bayor, selalu je ada si polan bin si polan tukang bayar

11. Aircond kereta rosak x baiki, cermin  kete sentiasa dbuka utk melambai tangan, mesra rakyat. 

12. Longkang tersumbat di perumahan rakyat dah 17 kali wakil rakyat datang melawat dalam tempoh tiga minggu. 


Begitu juga ungkapan ungkapan popular dah mula kedengaran tetapi belum bertalu talu,  kalau siang malam disebut hingga ke kutbah Jumaat,  petanda terlalu dekat sangat. 

Usah gadaikan negara semata ingin bertukar.

Beri peluang kami perbetulkan masalah untuk tempoh 5 tahun lagi.

DAP cuba rampas hak keistimewaan melayu.

Pembangkang cuba hapuskan sistem Raja Berpelembagaan.

Pembangkang cuba hapuskan Islam di Malaysia.

Pemimpin Melayu akan jadi boneka DAP. 

TunbDr Mahathir masih gila kuasa. 



SEMUA YANG TERJADI MENGUNTUNGKAN UMNO TAPI MELALAK MACAM ORANG TAKUT HANTU

TUBUH PARTI BARU MEMBUKTIKAN EZAM DAN KHAIRUDDIN HANYA FIKIR TENTANG TEMOLOK SENDIRI
Oleh Dato' Lokman Adam
Presiden
Suara Generasi Terbilang



Hasrat menubuhkan parti baru jelas menunjukkan dua manusia ini iaitu Ezam dan Khairuddin adalah manusia yang berjuang hanya untuk temolok sendiri.  Mereka berdua sudahpun menyertai PPBM sebelum ini, namun apabila gagal mendapat tempat atau peranan penting dalam PPBM, mereka meninggalkan parti tersebut.

Daripada maklumat dalaman yang saya terima, Khairuddin akan bertanding di kerusi Titiwangsa, manakala Ezam pula apabila gagal mendapatkan kerusi Shah Alam yang beliau inginkan, beliau akan bertanding menentang YAB Perdana Menteri kita di Pekan bagi melonjakkan semula populariti beliau yang sudah semakin malap kini.

Bagi saya, sebarang usaha untuk mewujudkan parti baru dikalangan pembangkang akan menguntungkan BN.  Sebelum PRU 1999, kerusi Melayu ditandingi oleh PAS mewakili pembangkang.  Manakala bagi kerusi Kawasan Cina dan India ditandingi oleh DAP.  Walaubagaimanapun, pada tahun 1999, PAS dan DAP telah mengalah dan memberikan sebahagian besar kerusi yang mereka tandingi kepada PKR.  Ini adalah kerana, PKR perlu diberikan lebih kerusi berbanding PAS dan DAP untuk membuktikan PKR mengepalai pakatan ini dan Anwar Ibrahim adalah calon Perdana Menteri Pakatan.

Untuk PRU 14, PAS tidak akan bersama Pakatan Harapan.  Ini bererti, PAS sudah pasti akan bertanding di kerusi-kerusi yang pernah mereka tandingi sebelum diserahkan kepada PKR tahun 1999.  Begitu juga dengan PAN, sudah pasti mereka mahu meletakkan calon dikerusi yang PAS tandingi.  Persoalannya sekarang, dimanakah kerusi yang bakal PPBM tandingi?  Jika nak serahkan separuh dari kerusi PKR kepada PPBM pun hampir mustahil akan berlaku, bagaimana mungkin PPBM mahu mendabik dada bahawa parti mereka bakal melahirkan calon Perdana Menteri?  Kalau parti bekas Perdana Menteri yang pernah memerintah 22 tahunpun belum tentu akan diberi laluan oleh PKR dan PAN, hampir pasti parti baru Ezam dan Khairuddin ini boleh kita anggap seperti Parti Dua Butir yang mungkin akan bertanding dihanya dua kerusi parlimen.

Senario paling baik yang mungkin akan dinikmati Pakatan Harapan selepas acara bertikam lidah dan ugut mengugut semasa Mesyuarat Pengagihan Kerusi, hanyalah kejayaan mereka meletakkan 1 calon dari Pakatan Harapan untuk menentang calon BN.  Namun, mereka hampir pasti akan gagal memberikan saingan kepada BN kerana PAS kini sudah bebas untuk bertanding dimana jua tanpa terikat dengan keputusan BN mahupun Pakatan Harapan.  Pertandingan tiga penjuru dan mungkin empat penjuru tidak mungkin dapat dielakkan. Ini akan membolehkan BN menang besar pada PRU14 dan Ezam mungkin akan membuat keputusan melakukan pusingan U dan kembali kepada UMNO.  Persoalannya, patutkan kita membiarkan diri kita diperdaya beliau lagi?

Thursday, March 16, 2017

NAZRI SEWAJARNYA SERTAI PARTI PEMBANGKANG

Naxri sewajarnya mengambil langkah lebih berani dengan menyertai mana mana parti pembangkang (itupun jika diterima) khususnya menyertai parti sahabst karibnya,  lim guan eng.

Tindakan itu sesuai kerana persetujuannya untuk berdebat mendapat tamparan hebat dari rakan sekerja dan partinya, dia tifak diiktiraf mewakili kerajaan dan parti. Sudah tentu mereka bercakap atas restu pihak kepresidenan.

Adalah memalukan apabila selama ini suara Nazri merupakan yang paling lantang mempertahankan tubuh badan najib,  parti dan kerajaan tetapi gara gara mencari nahas untuk betbahas dengan Tun,  dia dengan mudah dipinggir dan diperlekeh.

Dalam keadaan demorolise sudah tentu Nazri akan kepanasan sendiri jika Tun dengan sinis mempersoalkan statusnya di atas pentas,  di depan penyokongnya.

Lagipun semua orang tahu Nazri akan bersara di PRU Padang Rengas dan sudah tidak layak untuk mewakili mereka.

Kelak Padang Rengas jadi Padang Belengas buat Nazri.



# Kesian sungguh pada Naxri,  dihujung karier politiknya,  dia di perbudakan.

MUHYIDIN


Dalam keadaan sekarang,  apa pun boleh berlaku,  politik sentiasa ada pull and push factors,  berlapang dada,  niat baik,  buat baik,  dapat baik.. 




# Apabila mendapat sesuatu berita,  langkah pertama tenang. 
Jangan ikut rentak pemaki..



Wednesday, March 15, 2017

JAGA JANGAN SAMPAI YANG KERAMAT JADI PUAKA

Masa Tun nasihat cara elok,  cara anak beranak,  cara berbisik. MEREKA TAK DENGAR KATA.

Masa mula mula Tun tegur Najib secara terbuka.  Apa mereka kata?

Masa Tun kata 1mdb satu skandal dan penyelewengan,  apa kata mereka (?)\

Masa mula-mula Tun keluar umno dulu.  Apa mereka kata?

Masa Tun tumpang berceramah di pentas pembangkang,  Apa kata mereka?

Semasa Tun tubuhkan BERSATU.  apa kata mereka (?)

Semasa Tun berjabat tangan dan bekerjasama dengan DAP, apa mereka kata (?)

Semasa BERSATU belum bersetuju untuk menjadi sebahagian Pakatan Harapan, apa mereka kata (?)

Apabila Tun berjumpa dengan Anwar,  apa yang mereka tak kata (?)

Dan sekarang BERSATU bersetuju bersama Pakatan Harapan dengan beberapa cadangan pembaikan,  mereka kata lagi..

Dari awal lagi Tun telah menunjukkan pembangunan sebuah parti politik baru BERSATU dan kini sebaris dengan parti pembangkang dan tidak ada sebab jika penyatuan dan kerjasama ini diteruskan, kemenangan sudah hampir.

Bukan soal BERSATU baru dan kecil tetapi peranan dan pengalaman Tun memperteguhkan parti komponen Pakatan sudah menjadi racun kepada umno.. Sepak terajang hingusan budak umno tak siapa peduli..




MO










NILAI SEMULA AKHLAK KITA

Aku bila terjumpa si pulan atau kumpulan tertentu yang bukan Islam menghina Islam dengan pelbagai cara jarang sangat membaca dengan detail atau ambik pot serius. 

Pertamanya aku rasa itu memang normal berlaku tindakbalas segelintir non Muslim.
Keduanya, sengaja diperbesarkan untuk kepentingan politik. 

Saolan yang ingin aku tanya (?)
Pertama,  pernah tak segelintir orang Melayu atau orang Islam menghina ugama dan bangsa lain (?) Apakah kita setuju dan sokong (?)

Keduanya. Mana yang lebih teruk,  orang bukan Islam yang menghina sekali sekala atau orang Islam yang menghina Islam setiap hari atau secara terangan dan mega (?)

Perhatikan akhlak orang Islam (?)
Perhatikan siapa yang melakukan rasuah dan penyelewengan secara besar²an dan menjadi tajuk utama (?)
Dan hari ini berapa pemimpin Melayu dan Islam yang dikaitkan dengan pelbagai skandal masih terus memegang jawatan tanpa rasa malu (?)
Apabila mereka diminta berundur,  boleh pula mereka mengambil contoh bahawa si kapir juga tidak berundur?  Mereka menggunakan akhlak orang kapir untuk dijadikan contoh menghalalkan tindakan mereka (?)
Banyak lagi contoh contoh yang lain orang Islam sendiri menghina dan memalukan Islam dengan akhlak dan perbuata mereka. 

Golongan inilah yang patut disingkirkan lebih awal dan bukannya terpekik terlolong terhadap sekor dua lahanat kapir yang memang sejak azali memusuhi Islam. 

Akhlak dan perbuatan orang Islam itu sendiri yang menjadikan nilai Islam dipandang rendah dan mudah diperlekehkan oleh orang bukan Islam. 

Penghinaan orang bukan Islam pula terhadap Islam agak ketara dalam 10 tahun kebelakangan ini kerana penguatkuasaan undang² yang lemah dan kemungkinan hukuman yang agak ringan.

Kalau akhlak Pemimpin Islam berada pada status yang paling wahid dalam menguruskan negara berlandaskan Al Quran dan Hadith, agak-agak ada ke pemimpin bukan Islam yang berani dan sewenang wenangnya menghina Islam (?)


Tuesday, March 14, 2017

PERLANCARAN SEBENARNYA. MY



Hari SELASA yang kita tunggu,  lain yang ditunggu lain yang tiba.

Hari SELASA,  kata nak saman WSJ atau ada pihak yang nak saman SR atau Husam,  pun elek..

Itu berita (nak saman)  bukan cerita rekaan,  bukan fitnah,  bukan keluar dari mulut pecacai atau pemimpin bawahan seperti Nazri atau Rahman Dahlan.

Itu sebenar-benarnya dari mulut Presiden dan Presideng!!!

Selasa,  yang ada, hari ini  Perlancaran SEBENARNYA MY, Tidak Pasti Jangan Kongsi dilancarkan oleh Menteri.

Kita alu alukan langkah tersebut,  langkah berani mati.  Selepas segala integriti tercalar teruk diharap SEBENARNYA.MY mampu jadi bahan rujukan rakyat Malaysia mencari kebenaran.

SEBENARNYA. MY juga sekaligus mengesahkan berita berita di media utama kerajaan atau pembangkang selama ini adalah diragukan (?)

Atas nama kebaikan,  wajar disokong.


DURI DALAM DAGING DAP SUDAH KELUAR

KEMASKINI

BERSATU UMUM SERTAI PAKATAN HARAPAN DENGAN BEBERAPA PENAMBAIKAN,  DIUMUMKAN OLEH PENGERUSI,  DIHADHIRI PRESIDEN DAN TIMBALAN.


Empat wakil rakyat dari Melaka yang keluar dari DAP  dan dikatakan 182 ahli akan ikut serta merupakan satu petanda inilah golongan pelampau dalam DAP.

Mereka ini antara yang tidak setuju DAP bersederhana dan bekerjasama dengan BERSATU.

Ada segelintir lagi dari Penang senada dengan mereka turut keluar parti,  sudah tentu jumlah yang sekitar dua ratus ahli ini tidak langsung memberi kesan kepada DAP malah melegakan.

Jumlah keluar ini sangat kecil kecil berbanding AMANAH serpihan PAS dan BERSATU alternatif baru selain umno




Jawapan lim kit siang yang mantap tentang fitnah terhadapnya berhubung jawatan PM dan TPM sangat logik. 

Begitu juga tentang pendiriannya bahawa dalam politik pembangkang  tidak siapa memperalatkan siapa. 

Apapun tujuan dan hasrat untuk melaga dan memecahbelahkan pemimpin pembangkang setakat ini belum berhasil

Pendaftaran mengundi yang mendapat sambungan masyarakat Cina satu lagi petanda semua calon DAP bakal menang dan DAP kekal parti yang paling stabil berbanding dengan semua parti politik lain. 



Monday, March 13, 2017

MAMPU KE TIPS JAWAPAN INI MEMUKAU PENGUNDI

#SuaraMerdeka - Kebebasan . Persamaan . Keadilan

*STRATEGI SAHABAT MEDIA SOSIAL DAN PROPAGANDA UMNO DALAM MENANGANI ISU-ISU DS MOHD NAJIB DAN PENGUKUHAN UNDI MELAYU KEPADA BN*

Di sini disediakan *Skrip Jawapan* dan *Helah* untuk memenangi isu..

Mohon untuk saudara/saudari segera alihkan isu-isu yang dibangkitkan kepada 4 skop utama yang berikut :-

*#1. Pengaruh Cina DAP*
*#2. Sentuh Sentiviti Melayu/Islam*
*#3. Kedaulatan Raja-Raja Melayu*
*#4. Hak Samarata Semua Kaum*

*Jawapan yang perlu diberikan untuk menjawab isu 1MDB.*

1. 1MDB adalah utk luaskan pengaruh pegangan kuasa Melayu dlm perniagaan.
2. Hutang : Rakyat tak perlu risau kerana hutang 1MDB dijamin oleh kerajaan.
3. 1MDB berjaya lahirkan ramai jutawan Melayu dalam senyap.
4. 1MDB menaja Imam-imam ke Mekah dan membantu mangsa banjir..
5. Kertas siasatan 1MDB dibocorkan oleh Orang Dalam sendiri. Inilah pengkhianat.
6. Duit 1MDB disimpan di Cayman Island : tempat yang paling selamat untuk simpan aset negara secara rahsia dan bebas campur tangan barat.
7. Aset-aset 1MDB tak boleh didedahkan kpd umum kerana ia melibatkan rahsia dan operasi strategik kerajaan.
8. Polis serbu pejabat 1MDB tapi belum ada yang disabitkan bersalah.
8. Isu Jho Low : Mahathir lagi banyak kroni, iaitu Vincent Tan, Yeo Teng Lee (YTL), Genting Sanyen, Ananda Krishnan, Daim Zainudin, Kadir Jasin dan ramai lagi..

*Jawapan yang perlu diberikan untuk menjawab isu  Wall Street Journal (WSJ)*

1. *WSJ* adalah lidah jahat *CIA* dan Yahudi Amerika.
2. Tun Dr Mahathir bayar WSJ untuk burukkan PM.
3. Anwar Ibrahim pun barua Amerika dan baik dengan Amerika sejak zaman Clinton.
4. Peguam PM dah hantar surat amaran kpd WSJ.
5. Polis sahkan pembunuhan Ambank tiada kaitan kes ini.
6. Pembangkang nak mengadap YDP Agong isu dana PM : kali ini pandai pula pembangkang hormat istana. Selama ini mereka lawan.

*Jawapan yang perlu diberikan untuk menjawab Serangan Tun Mahathir.*

1. Perlu diingat beliau bukan darah Melayu sejati (Melayu + Mamak).
2. Beliau sebenarnya marah sebab projek jambatan bengkok dibatalkan.
3. Jaga kepentingan anak dan kroni tak dipenuhi.
4. Duit Petronas yang Tun M jaga tidak pernah diaudit.
5. Anak Tun M ada syarikat arak San Miguel.
6. Kerajaan bayar sewa untuk bangunan2 kerajaan di Putrajaya kepada kroni Tun M.
7. Anak-anak Tun M maha kaya, aset beratus juta malah Tun M sendiri kumpul harta sehingga berbilion RM di luar negara?

*Kesilapan silam Tun Mahathir.*

1. Membunuh orang tak bersalah dalam kes Memali.
2. Menghapus tulisan jawi dan cuti hari jumaat.
3. Swastakan badan kerajaan seperti elektrik, air, pos sehingga menekan dan membebankan rakyat.
4. Mengubah akta tanah negara yang menyebabkan 80% tanah rezab Melayu tergadai.
5. Menghapus kuasa Sultan dan meminda undang2 Sultan boleh didakwa di mahkamah.
6. Sebanyak RM22 bilion lesap tanpa dikesan sepanjang pemerintahan Tun M.
7. Menghapus musuh politik Tun Musa Hitam, Tun Ghafar Baba, Anwar Ibrahim dan Ghazali Shafie.

*Jawapan yang perlu diberikan untuk menjawab Serangan ke atas DS Rosmah (DSRM).*

1. Ada pihak cemburu dan sengaja hina dan serang peribadi DSRM.
2 DSRM sebenarnya baik hati dan pemurah.
3. DSRM naungi beberapa NGO kebajikan. Sedang orang yang sering mengkeji DSRM, berapa banyak sumbangnya untuk kebajikan?
4. DSRM pandai mengaji dan beberapa kali telah ke Mekah. Peribadi yang baik, cuma ramai orang tak kenal dengan lebih dekat.
5. Dosa hina dan cerita peribadi orang lain.

*Jawapan yang perlu diberikan untuk menjawab Isu kejatuhan nilai Ringgit.*

1. Puncanya ialah serangan Tun M memburukkan kerajaan di luar negara.
2. DAP tak bagi jalan pelaburan masuk ke Pulau Pinang.
3. Nilai Ringgit yang  rendah, sangat  baik untuk tarikan pelancongan.

*Jawapan yang perlu diberikan untuk menjawab Isu Saham Felda.*

1. Pembangkang tidak akan berhenti burukkan Felda.
2. Felda masih lagi milik peneroka, jangan dengar cakap orang bahawa tanah Felda tergadai.
3. Apa yang berlaku pada Felda adalah takdir Allah Yang Maha Esa. Kita hendaklah bersyukur dan sentiasa redha.

*Jawapan yang perlu diberikan untuk menjawab Isu Keselamatan Negara.*

1. Jenayah di Malaysia masih terkawal. Polis Malaysia antara yang  terbaik di dunia.
2. Pendatang asing : tidak seteruk di Indonesia dan Thailand.
3. Keselamatan perairan Sabah : Esscom telah ditubuhkan untuk jaga keselamatan perairan Sabah.

*Jawapan yang perlu diberikan untuk menjawab Simpati orang pada Anwar Ibrahim.*

1. Berani buat salah kena berani tanggung.
2. Anwar tak berani bersumpah laknat.
4. Kalau Anwar di luar, negara lagi huru hara.
5. Hidup Saiful kini sudah tenang dan bahagia, keadilan rakyat yang sebenarnya dapat ditegakkan.

*Lain-Lain Isu :*

*Hutang Negara RM700 Bilion* : Tidak membimbangkan kerana Malaysia mengalami pertumbuhan ekonomi yang pesat dan mampan.

*Kenyataan Nazir Razak (Adik PM) Tentang Isu Ekonomi:* 

Hanya bersifat teguran dan tidak membimbangkan. Kerisauan beliau hanya pandangan peribadi.

*Isu Kemiskinan :* Belum ada orang yang mati tak makan di Malaysia. Ramai rakyat mati kerana terlebih makan..

*Isu MARA Terlebih Bayar Pada Aset di Australia :* 

Itu kes terpencil dan berlaku di luar negara. Rakyat tak perlu pandai-pandai menuduh sesuatu yang tidak berlaku depan mata sehingga kebenaran terbukti.

*Duit Tabung Haji :*

Kerajaan dan 1MDB sedang cuba cari pembeli baru untuk beli tanah Tun Razak Exchange. Sebaliknya pembangkang terus menerus memburukkan keadaan.

*Duit Kumpulan Wang Amanah Pencen :* 

1MDB gunakan untuk pelaburan yang strategik.

*Harga Tol Akan Naik :*

Kerajaan terpaksa membayar pampasan yang besar kepada syarikat konsesi. Ini akan merugikan kerajaan.

*Harga Barang Naik :*

Peniaga tamak, permainan pembekal dan vendor cina DAP manipulasi harga.

*GST :* Kerajaan akan pastikan kadar GST kekal 6% dan tidak naik mendadak keterlaluan.

*Isu Beg Tangan DS Rosmah :* 

Ada pihak cemburu yang nak ambil kesempatan hina peribadi PM dan keluarga.

*Isu Perbelanjaan Perkahwinan anak PM, kos penerbangan ke Kazakhstan, hadiah dan kos perbelanjaan :* 

Tak kan lah anak PM nak bersanding cincai, bukankah itu satu imej negara.

*Pencapaian pentadbiran DS Najib.*

1. Pertumbuhan ekonomi naik memberangsangkan dalam beberapa tahun berturut-turut.

2. Malaysia antara negara termaju. Sebab itu warga asing spt Bangladesh berebut utk kerja di Malaysia.

3. Indeks rasuah tidak membimbangkan
Kejayaan pemberian BRIM tidak pernah dilakukan mana2 PM dan negara lain.

4. Memberi para peneroka duit insentif Hari Raya.

_# Sila ambil perhatian bahawa hujah yang ditengahkan mesti *membawa kepada 4 skop yang pusatkan di atas tadi.* Ini kerana ia adalah isu yang mudah untuk diolah kepada pecahan-pecahan seperti dibawah :_

*Serangan kepada DAP mesti  membawa kepada :*

- DAP ialah adik PAP Singapura.
- DAP ialah fahaman komunis (PKM) moden masa kini.
- DAP nak hapuskan Islam di Malaysia.
- DAP nak hapuskan Sistem Beraja dan memberi hak sama rata semua kaum.

*Serangan kepada Anwar Ibrahim mesti  membawa kepada :*

- Anwar barua Amerika.
- Anwar barua Yahudi dan Israel.
- Anwar barua Cina.
- Anwar barua fahaman Liveralisme dan Pluralisma. Terpesong dari ajaran Islam. Isteri dan anaknya  juga sokong fahaman ini.
- Anwar berangan nak sangat jadi Perdana Menteri.
- Anwar terlalu berani dengan Kerajaan Malaysia.
- Anwar berani biadap dengan Sultan.
- Anwar ada dendam dengan Umno. Dia pernah pijak bendera Umno.

*"JANGAN PUTUS HUJAH, JANGAN SESEKALI MENGALAH, KITA PERTAHAN SEHINGGA KE AYAT YANG TERAKHIR"*

*Demi Agama - Bangsa - Tanahair.*

Edited by NBI


# INILAH TIPS YANG DIVIRALKAN KEPADA BAHAGIAN DAN CAWANGAN
 JAWAPAN SEKADAR GUNA AIR LIOR, TERGESA GESA,  DESPERATE,  TANGKAP MUAT SEKALIGUS MEMANDANG RENDAH KEUPAYAAN AHLI UMNO BAHAHIAN  UNTUK MENGANALISA DAN BERFIKIR.

ADA UNSUR FITNAH YANG KINI SUDAH JADI BUDAYA DAN AMALAN DALAM  MENANGKIS KEBENARAN... 
AGAK AGAK LAKU TAK,  AKAR UMBI UMNO SENDIRI TENTUNYA KIKIKIKI