Friday, February 23, 2018

MYDIN DAN BANK NEGARA SENADA



Apabila Mydin memberi pandangannya terhadap tahap realiti ekonomi rakyat sekarang..

Apa reaksi Menteri (?)
Bertujai menerkam reaksi tahap ala ahmad maselan...

Apa reaksi pecacai (?)
Pecacai yang failed mathematic LCE pun turut memberi pandangan dengan menjuruskan kajian Master dan Phd mereka  ketahap kedai dua ringit barang china..berbueh fakta dan mengaku tahap pelanggan setia pelahap gaban kedai dua ringit 100% milik cina penyokong DAP untuk dibandingkan dengan Mydin.

Bagaimana pula reaksi mereka apabila pandangan BNM juga senada dan selari dengan Mydin (?) 

Klik baca dan hadam

30 comments:

  1. Dari top leadership to a small group of dedak taking macais and members are living in continued fantasy, unending fictions and ever growing falsities. They indulge in superficialities and hypocrisies

    ReplyDelete
  2. Bro Kluangman..

    MAKLUMAN - PERINGATAN...!!

    Sila ambil perhatian 'budak musibat Kejora Kethek' dah mula menggila babi lagi dgn tingkah keji biadab serta pengecut yg tak pernah dilakukan oleh orang waras & mendapat izin di mana2 jua, hatta di luar negara sekalipun.

    Musibat puaka ini telah merusak & mengobrak-abrekkan laman blog Shahbudin dgn sengaja membuat 'spacing sabotage' berjela-jela setelah dia menyiarkan ocehan karut-marutnya atau kopipes bahan2 sampah tak pasti kesahihannya & tak berintigriti.

    Musibat ini berbuat demikian dgn niat jahatnya untuk meluputkan komen2 orang lain yg tak sehaluan dgnnya. Nampak sangat dia 'syok sendiri' serta penting diri konon nak menonjolkan dirinya saja. Apatah lagi jika komen orang lain itu mengandungi fakta & hujahan bernas yg tak mampu ditangkis & dijawab.

    Perilaku Kejora Kethek tak ubah watak pengkhianat si Buang dalam filem 'Sarjan Hassan'.

    Harap maklum & berwaspada.

    PS:
    'Kethek' dlm bahasa Jawa bermaksud monyet, kera, ungka, beruk & siamang. Pantas sekali untuk Kejora musibat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakFriday, February 23, 2018 5:21:00 PM

      Dia tak boleh ssbotaj blog ni...
      Kejora cikgu bapok stress bila tak boleh lawan hujjah...akibat mampu makan berass hancus aje....cita2 nak kayer mcm cina jho lo....tapi najib buat kuli aje...melayu rak sedar diri..

      Duharli masrop blm dapat ilham...mcm mana ilhsm nak sampai kalo subahat sokong kemungkaran...ilham setan yg masuk...

      Delete
    2. Pak man tuduh kejora mcm tu dgn bukti yg sahih ke? Atau main agak-agak je. Saya tahu Pak man telah terkantoi dgn kejora kes pakai Rayban hitam pkl 11 mlm dulu tu kan.
      Jangan lah kerana dpt kemaluan yg besar terus main tuduh je kejora yg lakukan sabotaj tu.

      Delete
    3. Kejora musibat...

      Toksah berlakon dgn lawak bodoh lagi meluatkan, sendiri komen sendiri sokong.

      Dengar nih baik2....

      Rekod di blog Shahbudin masih tersimpan jelas siapa yg menyorok sembunyi takut face-to-face. Bukan sekali, tapi dah 4 Kali.

      Pertama di dataran bandaraya JB, kamu tarik diri takut konon saya bawa geng dari Spura.

      Kedua di perhimpunan PH di PetalingvJaya, kamu dgn Geng Najib menyorok tak muncul2.

      Ketiga, kamu & Geng Najib tak berani hadhirkan diri bersemuka setelah segala persiapan untuk sessi penerangan jumlah ahli PPBM oleh setiausaha PPBM Johor & Ketua Cawangan Felda Taib Andak, Kulai, Johor.

      Terakhir awal Feb ini yg kamu sendiri tetapkan di Dataran Merdeka KL tapi juga amat mendukacitakan. Kamu tidak juga muncul setelah berejam-jam saya menunggu & melaung-laung di mana dia berada & bertanya kenapa dia tidak datang berjumpa saya di tengah-tengah dataran merdeka.

      Ketika itu ramai jadi saksi betapa 'pengecutnya kamu Si Kejora Kethek nih'.

      Ternyata anak haramjadah ini cakap besar saja macam si najib bugis dgn orang tua pun menyorok sembunyikan diri.

      Delete
  3. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakFriday, February 23, 2018 5:48:00 PM

    Laporan Bernama semalam menyebut Malaysia menghadapi kekurangan rumah mampu milik untuk memenuhi keperluan ramai.
    Read more at https://m.malaysiakini.com/news/412385#FHA1zYZMojSsTWY4.99

    ************&&&&&&&&&&**********

    Malaysia menghadapi masaalah ramai rakyat yg tak mampu memiliki rumah kerana pendapatan mereka tak sepadan dengan kos rumah dan kos sara hidup...

    Macai beras hancus kata kerana rakyat berbelanja tak ikut kemampuan.....pendapat secara rambang...

    Wang 50 ringgit tak boleh lagi beli barang penuh 1 beg plastik....1 beg plastik dah ringankan bebab tangan...

    Najib bangga gdp 5.9%... Bank dunia pernah laporkan najib pinda angka gdp seblm ni...klentong..

    Ape guna gdp yg tinggi tapi rakyat tak berkemampuan...serba serbi naik harga dlm senyap...kementerian pengguna dah jadi kementerian tak guna...

    Menteri rahman dahlan bagi
    perangkaan peningkatan peruncitan dan peningkatan pembelian kereta baru...rakyat malaysia bukan semuanye miskin...yg berkemampuan jauh sedikit dari yg tak berkemampuan...itu realiti yg cuba di tutup oleh menteri...

    Keluhan mydin ditepis oleh nenteri dengan alasan mydin tak pandai niaga tak ikut perkembangan pembelian on line...

    Pelanggan mydin dari golongan pendapatan rendah yg tak biasa pon dengan online...online pon kena bayar bukan percuma...

    Gst punca kenaikan harga barang...seblm pelaksanaan gst lagi menteri tak memantau harga .barang ...kerana tiada pemantauan menteri salahkan peniaga yg naikkan harga barang bila gst dilsksanakan..

    Najib suka harga barang naik kerana boleh kutip lebih cukai..barang zero gst pon turut naik kerana peniaga ini perlu lebih wang untuk beli barang gst...menteri tak guna tido....

    ReplyDelete
  4. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakFriday, February 23, 2018 6:17:00 PM

    Tabah ijok bagaimana?...nampaknye umno tak boleh cari makan isu tanah ijok sebaliknye saham azmin yg meningkat mendadak...hanye kerana wang lebihan jualan tanah ijok untuk bayar pinjaman bank oleh kroni umno dan selanggor dapat selamatkan 1000 ekar tanah dari jadi mangsa kroni umno rahman dahlan khalid dan faekah dah nampak bodooo...

    Pakar strategi umno makan ape?...dah terbalik...rahman dahlan yg tolong naikkan imej azmin dan burukkan imej najib...senjata makan tuan...umno memang bodooo...pru gelap untuk umno..

    ReplyDelete
  5. Menteri Kewangan Malaysia :-

    1) 40,000 pengundi Bangladesh naik jet Jumbo, satu jumbo boleh muat 400 orang, jadi nak bawa 40,000 Bangladesh ni kena ada 1000 jet Jumbo.

    2) Dulu PETRONAS bayar cukai sebanyak 26b. Bila PETRONAS minta nak bayar 9b saja, mana nak cekau lagi 15b.

    Simple maths pun fail camna nak tadbir wang billion-billion?

    Nampaknya makan Quinoa yg berharga RM60 sekilo tidak pun menjadikan sel otaknya mampu berhubung.

    Cer try congak kat dia kalau 250g Quinoa berharga RM15, 10 kilo harga berapa puluh ?

    Bro KD, mana depa berani masuk. Entry pendek bro dah betoi2 checkmate kan semua sekali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dr. Mahathir bin Mohamad, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, Lim Lip Eng semua mainkan isu di atas. Sudah tentu mereka takkan bagitau konteks sebenar restoran Jepun dan quinoa yang diujarkan oleh PM semalam.

      Pertama, isu restoran Jepun RM1,000 seorang.

      PM menjawab soalan dari sosial media yang bertanya soalan "Bagaimana kerajaan boleh memainkan peranan untuk mendidik anak muda tentang kos sara hidup vs kos gaya hidup?"

      PM menerangkan perbezaan gaya hidup (lifestyle) dengan kos sara hidup (cost of living). Beliau beri contoh di restoran Jepun dekat hotel terkemuka, bil makanan anda boleh mencecah RM800 hingga RM1,000 bergantung kepada apa yang dipesan. Kemudian beliau tanya, kos makan minum di mamak, Fizo Omar jawab RM8. PM sambung, favourite beliau adalah Nasi Vanggey yang terkenal di Ipoh yang hanya berkos RM4.80 sepinggan. Kesimpulannya, ia adalah berkenaan pilihan. Pilihan di tangan anda. Anda boleh makan di restoran Jepun atau di restoran mamak terpulang kepada anda.

      Apa yang PM cakap itu takde salah pun. Kos gaya hidup tidak boleh disamakan dengan kos sara hidup. Anda ada pilihan untuk tidak membeli smartphone baru, anda ada pilihan untuk tidak beli kereta dan naik pengangkutan awam, anda ada pilihan untuk pergi ke hospital kerajaan bayar RM1 untuk dapat rawatan penuh berbanding swasta yang lebih mahal.

      Dan PM cakap, walaupun rakyat ada pilihan, tak bermakna kerajaan taknak tengok kualiti hidup rakyat semakin meningkat. Yang paling penting, berbelanjalah mengikut kemampuan.

      Kedua isu, tak makan nasi, makan quiona.

      Ini pun PM jawab kepada soalan "Saya tengok dato nampak fit dan sihat selalu walaupun jadual sibuk. Apa rahsia dato?"

      PM jawab panjang lebar tentang kepentingan bersenam, work-life balance dan sebagainya. Sampai satu part PM cakap beliau suka makan. Macam semua rakyat Malaysia beliau suka makan, tapi beliau tegaskan beliau kena kawal pemakanan. Cara beliau kawal pemakanan beliau tak makan nasik (atau kurangkan makan nasik sebab sebelum tu beliau cakap beliau suka Nasik Vanggey) dan makan quinoa yang anak beliau kenalkan. Quinoa kaya dengan protein dan ditanam secara meluas di Peru.

      PM juga cakap tengah cari cara bagaimana untuk tanam dan hasilkan quinoa atau yang lebih kurang macam quinoa di Malaysia untuk memberi pilihan yang lebih sihat kepada rakyat Malaysia.

      Janganlah jadi macam pembangkang termasuk Tun Mahathir yang kerjanya mengelirukan orang ramai. Mereka sudah tentu tak dengar pun ucapan penuh PM semalam. Meminjam kata-kata kawan saya "Don't be stupid, be informed."

      Saya sarankan semua untuk tonton ucapan penuh Perdana Menteri semalam:

      https://youtu.be/c0mO3XT4LWk

      Kalau malas sangat dan nak dengar apa PM cakap pasal restoran Jepun, tak makan nasik dan sebagainya, boleh start tonton daripada minit ke 41:00 ke atas

      Delete
    2. Check mate...... kaki spin dan fitnah....

      Delete
    3. Suharli Masrop kantoi lagi. Memang sah dia seekor kakak tua. Dia telah mengkopipes jawapan tanpa melihat video pun. Patutlah bingung tegar.

      Saya dah tengok vid tu. Ketika Najib cakap tentang, 'for example I dont eat rice, I eat quinoa, my son introduced me to quinoa' (entah ejaan betul saya pun tak tahu) ia bukan bercakap tentang sara hidup ataupun pilihan makanan tapi ia cakap tentang 'gaya hidup sihat'. Baginya gaya hidup sihat ialah tak makan nasi seperti rakyat kebanyakan tapi makan barang mewah Quinoa yang rata-rata rakyat negara ini termasuk saya pertama kali dengar tentangnya.

      Jadi rakyat yang diberi BRIM RM1.40 sehari tak layak 'jaga kesihatan' lah ya pak PM?

      Kemudian PMO pula keluarkan kenyataan media bahawa PM makan Quinoa di atas nasihat doktor untuk menjaga kesihatan. 180 darjah berlawanan dengan kata-kata PM sendiri bahawa 'my son introduced me to quinoa'.

      Sapa yang menipu? PM atau PMO? Eh eh, bukan PMO tu PM lah ketuanya kan? Kantoi menipu sekian kalinya.

      Itu belum lagi pertentangan di antara kenyataan media PMO dengan PM pasal dia masih bersenam ataupun dia sudah jarang bersenam. Nampak sangat pertentangan ini adalah kelentong yang nyata.

      Dan paling sah ialah sdr Suharli memang burung kakak tua yang hanya menyebut semula pendustaan orang lain tanpa ia sendiri menyemak kebenarannya.

      Sah, sdr Suharli Masrop adalah burung kakak tua bagi golongan pendusta. Patutlah bingung tegar.

      Buat sekalian kalinya ia kantoi dalam komennya sendiri. Hairan betul, bagaimana seorang yang mendakwa boleh mendapat ilham yang benar boleh begitu banyak terkantoi di dalam komen sendiri?

      Siapa yang sebenarnya bagi 'ilham' tu? Allah atau syaitan?

      Kalau ia benar daripada Allah ia takkan wujud walau satu pun pertentangan sedang dalam kes sdr Suharli ia berlaku begitu banyak kali.

      Delete
    4. Ramai yg bertanya kepada Tun M semasa beliau ditemuramah termasuk wawancara antarabangsa rahsia kesihatan beliau...simple je jawapan dia...makan biar sederhana, jgn merokok, jgn minum arak dan bersenam. Bila ditanya spesifik amalan dia...jawapan serupa mcm kebanyakan org biasa...tak makan ikan sgt dan apa saja lauk dan nasi dimakan berpada2 dalam kuantiti yg sederhana. Sapa2 dgr pon boleh paham dan amalkan. Jawapan nie dtg drp seorang pemimpin negara yg berkelayakan doktor...takde pon dok gebang kata anak2 dia yg jugak berduit suruh makan menda import yg mahal...yg tak pernah org dgr dan anak2 dia pulak dok gebang dlm internet bawak masuk berkontena menda mahal tu.

      Kesimpulan....najib punya family sudah lost touch dgn reality org2 sebangsa dia yg susah...dunia bangsawan dia penuh hipokrit bila cuba nak memahami nape org2 susah nie nak makan quinoa pon tak boleh walhal bagus utk kesihatan. Malah lebih mirip mcm menghina sebab alternatif nasi yg menjadi ruji org2 melayu sejak turun temurun masih menjadi amalan diet org2 melayu sedangkan quinoa lagi berkhasiat.

      Antara sedar atau tidak, najib sebenarnya mengesahkan dunia dia berbeza dgn org2 melayu yg lain...dan pada aku najib cuma lanun bugis yg merompak org2 melayu semata2 utk kekal hidup dalam dunia bangsawan dia...haram ke...halal ke..tolak tepi.

      Delete
    5. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakFriday, February 23, 2018 10:33:00 PM

      Berape orang yg hidup bergaya?..yg berpendapatan tinggi memang boleh bergaya....yg berpendapatan 3000 kebawah akhir bulan dah senak kepala...ini golongan yg beli barang dan makan yg murah...kepala suharli silap dapat ilham kot...

      Delete
    6. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakFriday, February 23, 2018 10:42:00 PM

      Nsjib bapak klentong....susah aku nak terima cakap bapak klentong....yg bodooo mcm suharli mastop boleh lah terima...

      Delete
    7. dapat ilham dalam jamban kot sebab tu selalu merepek meraban je si suar tu...

      Delete
    8. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakFriday, February 23, 2018 11:49:00 PM

      Hshahaha...betul bro...kaki jamban...

      Delete
  6. Kita baca statement menteri pun rasa sedih dan marah. Semua nya mcm menganjing kan rakyat. Isu ayam, kangkung, rumah, minyak masak, gula, tarif letrik, beras, naik harga mencanak2 sejak dua tiga tahun kebelakangan ni. Apa faedah kpd rakyat dgn pemimpin yg tiada jiwa spt mereka. Rintihan org ramai mereka permainkan, mereka cabar, mereka sindir. Memang mereka tak peduli nasib kita...

    ReplyDelete
  7. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakFriday, February 23, 2018 7:11:00 PM

    Slogan najib untuk pru nanti rakyat didahulukan...dekat pru memang rakyat didahulukan..... lepas pilihanraya rakyat di hulukan....tembolok dan perut diutamakan...cai pon dikulikan...

    ReplyDelete
  8. Kenyataan drp bank negara serta prestasi perniagaan Mydin menunjukkan dgn jelas bhw Malaysia telah bangkrap sejak 5 tahun yg lalu. Tapi yg hairannya kenapa berebut-rebut nak mewarisi sebuah negara yang telah bangkrap dan banyak masalah ni? Bukankah itu cari bala dan penyakit namanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada dua bangsa..
      Satu bangsa kepakarannya mengkhianati, menjual dan memusnahkan bangsa dan negaranya...
      Satu lagi bangsa, menasihati, berjuang, selamatkan dan membina semula bangsanya..

      Delete
    2. Sebab nak kluarkan dari status bakrap lah ngok dan halang prompak sapu lebih banyak...itu pon nak kena aku bagi tau jugak......hehehe

      Delete
  9. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakFriday, February 23, 2018 11:01:00 PM

    Rahman Dahlan tembak burung Azmin...tak kena kerana tangan Rahman bengkok....muka rahman dan cai kena berak dengan burung Azmin....hahahahahaaaa....ciannye...amik ko...padan muka...

    Azmin tak mao heboh pun dah selamatkan peneroka ditipu kroni umno berbelas2 tahun tapi hero bodoo Rahman nak berlagak pandai plak...padan muka kena berak...heheheheree

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azmin yg mana satu ni? Yg dlm gambar kotenya dikulum dlm jamban tu ke?

      Delete
    2. Sape brani buat tuduhan secara terbuka azmin aiskrim dlm jamban?.....takut kena saman...

      Delete
    3. Ko je brani cakap dari jauh......menteri2 umno tak barani cakap...takut kena cabar dengan azmin...hihihihi...

      Delete
    4. 11:01. Setan tembak burung kereput kau lalu hangus terbakar jdi hitam legam.

      Delete
  10. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakFriday, February 23, 2018 11:05:00 PM

    Rumah prima nak bina ratus ribu buah.untuk golongan rendah dan sederhana......berape buah yg dah siap setelah 4 tahun?...

    ReplyDelete
  11. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakFriday, February 23, 2018 11:08:00 PM

    Rumah penjawat awam PPA1M kata najib siap 27 bulan lebih awal...dah serah kunci....malang ...dah viral siap tak sempurna...

    Bapak klentong cakap tak boleh pakai...suharli masrop jer yg boleh pakai....kaki klentong boleh geng dengan bapak klentong...

    Perompak boleh berketuakan kapla prompak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau pulak berketuakan kepala penjubo.

      Delete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...