Google+ Followers

Sunday, May 13, 2018

SIAPA SEBENARNYA MAHATHIR INI?

Dengar dari awal sampai habis...




66 comments:

  1. Nyata bahawa persepsi Tun Mahathir cukup mendalam. Kalau tak begitu, dia tak menjadi PM selama 22 tahun.

    Dia kata Umno/Bn akan jatuh di tahun 2020. Sekarang Umno/Bn dah jatuh - 2 tahun lebih awal.

    Cara dia memikir, menganalisa keadaan politik membolehkan nya mengaturkan acara2, rancangan2 Kerajaan yang benar2 di hargai rakyat dan, dengan itu, memanjangkan pemerintahan parti nya, PH.

    Ingat, dulu dia letak jawatan bukan kerana parti nya Umno/Bn di masa itu tidak popular. Sebab ada yang lain dalam parti itu mahukan jawatan PM - Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anwar sudah belajar dari kesilapan yg lalu...Anwar berkebolehan untuk memimpin...
      Anwar membina pengaruh peribadi dlm umno dengan cara yg tidak wajar...

      Anwar mengumpan orang2 disekelilingnye dengan saham lesen dan jawatan untuk mereka2 ini menjulang anwar...secara peribadi anwar bersih...tapi cara membina pengaruh yg tak kena..

      Orang2 disekeliling anwar jadi tamak...mereka tak sabar2 nak menjulang anwar ke jawatan PM...perkara ini telah dihidu oleh tun madey...

      Semasa krisis kewangan tahun 98 penyokong anwar memain peranan untuk desak tun serah jawatan sehingga memaksa tun ambik tindakan drastik...

      Senasa anwar di lanyak oleh tun orang2 yg telah kaya hilang dari anwar seperti zahid hamidi khir toyo idris jusoh husni...tinggal lah penyokong bawahan yg berdemo...semasa penubuhan keadilan pon masih ramai yg lari seperti ezam dan lokman adam...tinggal beberapa orang yg masih setia seperti Azmin dan saifudin nasution...

      Anwar telah memaafkan tun...gabungan ini kembali selamatkan malaysia dari dikuasai oleh penyangak2 besar dan kecil...

      Delete
  2. Perjuangsn umno menggunakan bangsa melayu untuk isi tembolok dan buncitkan perut sendiri...masing2 berebut2 jawatan kerana mengejar kekayaan...

    Selepas umno tumbang ade lagi ke orang umno berebut jawatan?...

    ReplyDelete
  3. Tun Mahathir memerintah mengikut Perlembagaan negara, berdasarkan Perlembagaan negara. Dia memajukan kaum Melayu yang ada Kedudukan Istimewa di Perkara 153 Perlembagaan.

    Tun ketarakan Dasar Ekonomi Baru (DEB) melaksanakan nya dengan pesat sehingga Melayu mencapai 23% kekayaan korporat di zaman pemerintahan nya dulu. Walau pun belom di kira % pencapaian kaum Melayu di sektor2 lain dalam ekonomi negara.

    Di pemerintahan Tun Dol dan Najib, mereka tak berani pun mengira berapa % pencapaian itu. Nyata di zaman pemerintahan Najib, DEB di ketepikan nya. Kaum Melayu sudah rugi % pencapaian kekayaan korporat dsb nya selama berbelas tahun di zaman Tun Dol dan Najib.

    Perlu di ganti kerugian itu dan di tambah lagi dengan pesat mulai sekarang. Kerana semangat nya nak memajukan kaum Melayu begitu kuat, saya yakin Tun akan laksanakan DEB lagi dengan gigih.

    Dari segi itu sahaja pun, saya minat supaya Tun terus memerintah satu penggal penuh, ia itu 5 tahun. Saya amat percayakan dia dan tidak sebegitu kuat kepercayaan saya kapada Anwar dalam hal memajukan ekonomi Melayu ini.

    Ingat, di zaman Tun Mahathir, timbul seorang billionaire Melayu - Syed Mokhtar Bukhari. Di zaman Tun Dol, tiada. Di zaman Najib, ada seorang juga - dia sendiri, ada RM2.6 billion dalam akaun bank nya - amat hamsat si Najib.

    ReplyDelete
  4. Begitu banyak yang tak betul berlaku di 9 tahun pemerintahan Najib.

    1MDB, Peguam Negara kata Najib tak bersalah, ramai yang bersubahat dengan Najib, sehingga ada puak Raja pun nampak nya melibatkan diri dalam politik, seperti yang di tuduh bekas Menteri Nazri Aziz, di beritakan sebagai "spat" antara dia dengan TMJ, dulu.

    Begitu banyak lah yang perlu di lakukan Tun Mahathir bagi memulihkan keadaan. Meng"review" berbagai projek yang di lakukan Najib seperti ECRL, projek yang di benarkan/ di diamkan berlaku oleh Najib seperti Forest City di Johor, projek kawasan perindutrian di Kuantan yang nampak nya orang Cina kominis mempraktik "sovereignty" depa sendiri dengan mengguna bahasa sendiri, undang2/ perturan sendiri, impot barangan China, guna pekerja Cina kominis, sb nya.

    Itu semua tidak cukup 2 tahun memulihkan keadaan nya.

    ReplyDelete
  5. Semasa Najib ditentang, pelbagai isu Tun dijadikan modal untuk menghentamnya.
    pada masa itu rata² kita berpendapat isu semasa, isu sekarang, masa depan. Najib dan kerajaan sekarang adalah lebih utama diperkatakan kerana merekalah yang berkuasa pada masa itu.
    Isu Tun adalah cerita silam.

    Adalah penting sekarang kita fokus kepada masa depan dan kerajaan sekarang yang berkuasa.
    Kepercayaan kepada Anwar mesti 100% tanpa ragu untuk meneruskan usaha Tun.

    Cerita silam anwar dan mana² pemimpin sudah tidak perlu ditonjolkan lagi jika sekadar untuk memburukan.

    Melayu wajar fokus pada ekonomi dan teknologi selari dengan nilai dan tuntutan ugama, kurangkan politik.

    2 tahun maksimum sudah mencukupi untuk Tun memastikan asas landasan megara berada dalam kedudukan yang baik semula...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika diteliti komen2 yg memuji & membandingkan TM dgn DSAI, ada 2 kemungkinan maksud tersirat. Samada ikhlas ataupun dgn niat memperlaga secsra halus. Mungkinkah baki2 cai yg ada dh mula mainkan peranan secara halus? Maaf sekadar bertanya...

      Delete
    2. 5:24, tak perlu ma'af, sebab rasa nya semua di sini mengeluarkan pendapat dengan ikhlas. Melainkan ada yang mengeluarkan kata2 yang nyata berniat memecahbelahkan PH.

      Saya ikhlas mahu tahu kesungguhan Anwar dalam hal DEB. Tolong beri tahu dan berikan link kapada bukti2 pendirian nya di masa lalu yang menggalakkan DEB, menaikkan % pencapaian Melayu di berbagai sektor ekonomi negara.

      Ikhlas nak tahu, tak terbaca hal2 itu di masa lalu dan sekaramg. Pada saya, ekonomi Melayu amat lah penting untuk mengseimbangkan seberapa yang boleh kedudukan ekonomi Melayu dan kaum Cina. Supaya dapat harmoni dan perpaduan di jangka masa panjang, kurang rasa iri hati dan cemburu di kalangan Melayu yang lk 60% penduduk Malaysia.

      Delete
    3. Komen anon 524 sendiri mampu mencetudkan kontroversi hahaha. .

      Politik tidak pernah berakhir, ada sahaja sudut yang akan dipolitikan dengan pelbagai motif.. . Hahahaha

      Delete
    4. pru14 sejurus telah berlalu. yang menang dan membentuk kerajaan persekutuan dan kerajaan-kerajaan negeri juga hampir selesai semuanya. semuanya atas satu faktor- undi daripada rakyat. maka paska pru ialah apa? masih terus mau bercakaran seperti sebelum pru14kah? kau sokong kleptokrasi, aku benci kleptokrasi masih didendangkan lagi? paska pru14 adalah masanya rakyat memantau dan check & balance kepada kerajaan baru yang telah diberi amanah. undi diberi bukan saja-saja, ianya adalah amanah dan tanggungjawab. masa inilah rakyat memerhatikan apa yang kerajaan yang telah diberi mandat itu melaksanakan tanggungjawab. tak perlu bertengkar lagi kau sokong siapa aku sokong siapa. kena akur siapa yang dah jadi pemerintah dan desak pemerintah untuk melaksanakan apa yang telah dijadikan manifesto.... 5 tahun mendatang ini, jadilah rakyat yang matang. bukan emosional bertengkar siapa sokong parti mana. dah kalah kalahlah dan yang menang kena jalankan amanah rakyat.

      Delete
  6. Kami sangat sangat menunggu kehadiran bakal PM Malaysia yang ke 8 .Welcome home friends

    ReplyDelete
  7. Kerajaan skrg teruskan projek2 dgn negara china sbgimana perjanjian semsa zmn najib dan akan mencari pelaburan baru lbh byk dgn china..jd apa motif tuduhan najib jual negara pd china..so skrg adakah kerajaan skrg juga jual negara pd china..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dengar betul² statement dengan fikiran terbuka..
      Pelaburan luar negara termasuk China dengan beberapa syarat asas:
      Bawa modal, duit dari negara mereka untuk bisnes di sini (bukan pinjam dari bank kita)

      Hanya yang mempunyai teknologi yang kita tiada kepakaran di sini, boleh membawa masuk tenaga kepakaran mereka di sini. ..

      Itu antara asasnya.. sebahagian pelaburan China di Malaysia sekarang tidak berada pada asas tersebut..

      Malah bagaimana sebahagian tenaga letrik dan pelabuhan kini sudah dikuasai China? Pemilikan?

      Delete
    2. 512 komen tahap kangkong berselit jarum

      Delete
    3. Emm bila pd korang mcm2 alasan nk bg betulkan apa yg dulu korang tuduh fitnah ds najib..ternyata ds najib kalah sbb fitnah antaranya jual negara..semoga ds najib mendapat pahala brrganda terkorban ankara fitnah yg melata..benarlah akhir zaman ini adalah zaman fitnah

      Delete
    4. Setuju dan sokong penuh kata2 5:19.

      Tun Dr Mahathir tahu apa yang perlu di buat.

      Bermula dengan "review" projek2 di zaman Najib, seperti ECRL dan Forest City di Johor yang akan membawa 4 orang (purata per famili) x 700,000 unit mahal di sasarkan kpd rakyat China kominis = 2.8 juta rakyat China masuk negara ini, di beri taraf penduduk tetap, selepas 10 tahun, layak memohon kerakyatan negara ini, menipiskan jumlah, peratus dan kuasa Melayu.

      Delete
    5. Anon 546, jawablah dengan hujah, buatlah perbandingan dengan fakta tentang dasar.

      Kalau dasar sekarang merugikan, berhujahlah.. Kami pun nak dengar.

      Setakat cakap najib difitnah.. Itu dah basi.. Dan mustahil majib tidak diheret ke mahkamah.

      Delete
  8. Ds anwar lebih layak duduki kerusi pm..aspirasi perjuagan ds anwar tak pernah gentar memberi semngat membolehkan rakyat bangkit .selayaknya beliaulah meminmpin kita semua

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahai anon 6:07.. Tak perlulah mengajar itik berenang..

      Relax bro. .
      Jarum kecik tak jalan..
      Cuba bawa jarum besar sikit..
      Cuba lagi

      Delete
    2. Jarum besar dah bunyi dulu ..jadi jarum kecik pun ikut sama

      Delete
    3. Siapa layak, siapa tak layak, bukan urusan org luar, terutamanya macai. Daripada kau menyemak kat sini, baik kau berebut sisa dedak yg bertabur kat tanah.

      Delete
  9. Maaf, hanya pendapat peribadi.
    Tindakkan tun, pm, memohon pengampunan sepenohnya keatas anwar ibrahim seolah-olah pm telah mengunakan "kuasa untuk mengarah anwar diampun".
    OBerita
    PRU14
    Pilihan Editor
    Sukan
    Seni & Hiburan
    Global
    Kolum
    Surat
    Laporan Khas
    Ulasan
    Wawancara
    Lensakini
    TV

    Rais: Detik telah sampai dan peristiwa harus dimulai ..
    8 Mei 2018, 12:42 tengahari (Dikemaskini 8 Mei 2018, 12:49 tengahari)

    A A
    Veteran Umno Tan Sri Rais Yatim menggesa orang Melayu supaya berfikir dan melihat dengan sendiri bagaimana penyelewengan yang berlaku di negara ini dan bagaimana mereka perlu menukar semua itu.

    Dalam video yang disiarkan di laman Facebook AMANAH, ahli politik yang sedang "disiasat" oleh Umno kerana berkongsi pentas dengan pemimpin Pakatan Harapan itu berkata, sudah tiba masanya untuk orang Melayu tidak lagi ditakut-takutkan dengan pelbagai tohmahan BN.

    “Saya yakin cerdik pandai Melayu sudah bertukar pendiriannya dan mereka yang menganalisis masa depan Malaysia dapat menimbulkan kesilapa-kesilapan besar yang dilakukan di bawah perjuangan Umno sekarang dalam BN.

    "(Ini) sehingga induk kepada isu-isunya seperti GST, seperti barang yang begitu mahal, dan juga bagaimana hilangnya aset negara, dijual ke luar negara, tentu sekali akan memberi kesan lebih buruk dariapada hanya menuding jari bahawa DAP akan memusnahkan hak-hak orang Melayu, yang mana tidak benar,” katanya. "Orang yang kita suka dengan mudah ditarik keluar dari penjara pakai kuasa"
    Nampaknya selepas ini "orang yang kita suka" boleh buat apa saja sebab kalau salah ada kuasa boleh tarik keluar dari hukuman.
    Sepatutnya anwar dibebaskan melalui proses penghakiman semuala.
    Sebab kita bercakap tentang PH kerajaan yang telus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anwar dikeluarkan awal 1. Janji Tun M, 2. Backup is ready if anything happen to Tun in the next 2 years. TIME IS RUNNING out. Jarum2 plak bersepah.

      Delete
  10. Tengok putar belit blogger umno Cucu Tok Sekampit...merujuk kenyataan gabnur bank negara konon..

    Baru 3 Hari PH Ambil Alih, Ekonomi Negara Terus Kukuh!

    Baru 3 hari selepas PH memenangi PRU14, secara tiba-tiba ekonomi negara bertambah baik, akaun negara mengalamj lebihan (surplus), negara mempunyai rezab yang kukuh dan hutang luar negara tiba-tiba menjadi rendah.

    Saya google ucapan gabnur bnm

    http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=en_speech&pg=en_speech&ac=799

    Dlm ucapan gabnur bnm tak de pon sentuh keadaan ekonomi seperti cts paparkan...cts ko kutip dari mana?

    Blogger umno tetap berusaha memulas fakta semasa..

    Oleh itu PH mesti berhati2 dengan jarum2 umno...siapa yg kuat buat fitnah?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. susah sebenarnya nak ikut apa yang digebangkan dalam manifesto. manifesto bukan janji semacam suatu yang benar pulak. membebaskan tahanan atas dasar politik seolah menidakkan kuasa mahkamah yang telah menjatuhkan hukuman. dalam kes ds anwar ibrahim, tamat tempoh hukuman sebenarnya tidaklah berapa lama lagi, mungkin dalam beberapa minggu. namun tindakan pm ke 7 memohon pengampunan kepada agong untuk apa? adakah strategi politik licik supaya nampak bahawa ds anwar dibebaskan atas jasanya sedangkan kalau tempoh normal hukuman, beberapa minggu lagi akan dibebaskan? susah untuk telus dalam berpolitik ni. cakap memang senang, bila menjadi penguasa dan mentadbir, telus akan menjadi nombor-nombor yang berada dibelakang berbanding kepentingan peribadi dan politik. sama-samalah kita tunggu aksi-aksi yng diluar jangka. ambil sahaja pop-corn anda dan tonton drama seterusnya.

      Delete
    2. Anwar telah diklasifikasikan sbgai political prisoner! Ada beza tahanan politik dan tahanan biasa. Tahanan politik bleh dibebaskan bila berlaku pertukaran kuasa politik sementara pesalah jenayah biasa perlu melepasi procedure tertentu utk dibebaskan cthnya tamat tempoh tahanan dsbnya

      Delete
    3. Kes ape pon jika dapat pengampunan boleh dapat pembebasan...kenape nak pertikai kuasa Agong plak...

      Delete
    4. Anon 8.06 - KENAPA TUN MAHADIR MEMOHON KEAMPUNAN UNTUK ANWAR....???

      1. Itulah janjinya kepada PKR walaupun seperti kata Anon 8.24 Anwar BUKAN POLITICAL PRISIONER TETAPI JENAYAH. sewajarnya Anwar tak boleh DIAMPUN.

      2. Pengampunan dipohon kerana mahu beri Anwar peluang jadi calon pilihanraya dalam masa paling terdekat bukan kerana sebab remeh dan bodoh seperti yang anda kata di atas. Kalau dia dibebaskan ikut prosedur biasa, ANWAR TIDAK BOLEH JADI CALON PRU UTUK TEMPOH 5 TAHUN. Ini tercatat dalam perlembagaan, ADA FAHAM........????

      Jadi, semua andaian anda salah.
      Bagi pengetahuan anda, SAYA TIDAK PERNAH SUKA ANWAR IBRAHIM.
      Dia licik dan merasa dirinyalah yang paling pandai. Orang lain semua bodoh, tidak boleh jadi PERDANA MENTERI. Bila dia keluar tentulah keadaan akan menjadi tegang dengan pelbagai KELICIKANanya untuk memegang taMpok kuasa, walhal dia tidak berkeupayaan untuk selesaikan masalah Malaysia yang rumit sekarang. Kita perlukan orang macam Tun Mahadri untuk melakukannya. Anwar boleh jadi PM bila semua masalah ekonomi sudah selesai dan Malaysia kembali ke tampok lama tahun 2003, ketika Tun Mahadir menyerahkan kuasa kepada Abdullah Badawi.
      Bolehlah Anwar berglamer mengaku dialah pakar ekonomi dunia!

      Delete
  11. 9hb mei adalah hari terakhir rakyat malaysia membayar gst. so, rakyat malaysia yang berbelanja dan membayar perkhidmatan yang masih dikenakan gst harap dapat menyimpan resit-resit transaksi anda. simpan rapi dan nanti akan klim semula dengan kerajaan yang baru. maklum la sekarang menteri yang terbabit dalam menghapuskan gst belum dilantik. bila dah ada lantikan nanti, hantarlah resit-resit gst untuk membuat tebusan semula. semoga poket rakyat malaysia selepas ini kan kembong semula dengan bayaran semula gst....

    ReplyDelete
    Replies
    1. janji beb, janji...dah menang kenalah tunai janji. ingat hari terakhir bayar gst, 9hb mei 2018. rakyat yang mengundi dah bising pasal janji 'hari ini menang, esok harga petrol akan turun'... nak kata manifesto bukan janji ke wahai kd? orang yang kau sokong dah menang, jangan la terus mengampu, mintalah kerajaan sekarang tunaikan janji. janji tetap janji beb...

      Delete
    2. Kenyataan di atas terjatuh di bawah fake news. Semoga pihak berkuasa mengambil tindakan sewajarnya.

      Delete
    3. Janji kepala bapak ko beb...janji dlm 100 hari...memandai plak letak tarikh 9 hb...

      Delete
    4. Janjinya GST dihapus di dalam tempoh 100 hari beb. Belum 100 hari pun lagi. Tiada siapa yang memungkiri janji. Hanya pendusta yang berdusta.

      Delete
  12. Anon 810?
    Tahu tak gst di bawah kementerian mana?
    Kenapa cakap menteri belum dilantik?

    Gst sudah diumum dibatalkan..

    Dulu awak mempertahan gst dan harga petrol
    Kenapa sekarang tergesa gesa..

    Kami relax je..
    Takkan kahwin hari ini, esok mengandung, lusa dah beranak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya syak GST dan janji tu cuma alasan (manifesto kata 100hari, tp dia tukar esok). Kemungkinan besar dia ni dah sengkek giler. Kesian. Dulu ada juga ketua bahagian nak hulur, tp sejak kalah teruk langsung tak masyuk. Sedih.

      Delete
    2. mr dol kluangman. jangan main terjah boleh? sejak bila aku mengklasifikan diri aku sebagai peminat gst? aku letak komen aku atas anon supaya aku boleh lindung status diri aku sebagai penentang gst sebelum ini. apa janji2 ph berkaitan gst? tarikh yang aku letak sebagai garis penamat gst adalah apa yang dihamburkan dalam ucapan-ucapan berapi calon dan wakil calon ph ketika berkempen. kenapa pulak setelah menang aku yang dituduh mempertahankan gst dan harga minyak? beb, tolong sikit ye. ph dah menang. yang menang adalah ahli politik. rakyat bukan keseluruhannya ahli politik. rakyat hanyalah pengundi bagi memilih ahli politik yang aka mewakili mereka bagi menyuarakan kehendak. kalau janji hapus, hapuslah. kalau janji lupus, lupuslah. kalau janji tangkap, tangkaplah. jangan janji tinggal janji, mcm biasa kedengaran dulu 'JANJI DICAPATI'.... kd, kalu kau rakyat biasa, cubalah rasai denyut rakyat. bukan terus-terusan menjilat ahli politik. pru akan datang masih jauh lagi tempohnya. sekarang bukan masanya menjilat tetapi menjadi check & balance, melainkan kau memang ahli politik.

      Delete
  13. Aku xkira ..pru lps aku undi ph sbb nk gst 0 tol hapus minyak 1.50. Pergi mampos dgn korg punya alasn semua yg aku nk janji2 tunaikan segera

    ReplyDelete
    Replies
    1. Undi kau rosak, spr baru tadi sahkan.
      Kikikikiki

      Lagipun kau mana layak undi..
      Lari dari hospital mental
      Otak kesumbatan dedak

      Delete
    2. Kenapa kau tak sabar, semua nak segera? Sejak BN tumbang kau terpaksa makan mee segera ke? Siannya ko. Mesti dulu kau ni macai pangkat rendah.

      Delete
    3. Janjinya GST dihapus di dalam tempoh 100 hari beb. Belum 100 hari pun lagi. Tiada siapa yang memungkiri janji. Hanya pendusta yang berdusta.

      Delete
  14. Masuk rumah baru tiga empat Hari bro, tengah sibuk nak sapu sampah, nak kemas perabot, nak pasang kabinet, ko tau tau nak dtg berak je, akai mana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepala babi ko ibarat masuk rmh..aku nk tuntut janji.

      Delete
    2. Saoe janji dgn ko?...bagi bukti janji dgn ko?..

      Delete
    3. Janjinya GST dihapus di dalam tempoh 100 hari beb. Belum 100 hari pun lagi. Tiada siapa yang memungkiri janji. Hanya pendusta yang berdusta.

      Delete
  15. Anwar mypm..kembalikan hak anwar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anwar tu bapak ko ker?...hahaha..anwar tak dibok pon...hihihi..macai najib sewel plak nyibok...cian ko mcm irang gila talak...

      Delete
  16. Alamak KD
    ini bukan lalat lagi dah, macam langau pun ada...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini bukan ralat
      Taik palat

      # orang utara je faham

      Delete
    2. Sawan vavi.. Panggil bomba

      Delete
  17. Zulkipli sprm letak jawatan...tun madey blm kata ape2 lagi...rasa takut ker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Surat tunjuk sebab, pilih
      1) berambus
      2) dikambus

      Pandi pundek bila lagi?

      Delete
    2. Masa najib berkuasa masing2 bukan main eksyen lagi...sekarang langit dah runtuh atas kepala....tinggal macai meroyan kesedihan

      Delete
  18. Masa jadi pembangkang, perut dah pun buncit
    Bila menang dan dapat pula jadi menteri, tak taulah perut tu jadi makin kempis atau terus makin buncit. Kita tunggu aje lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. K kita tunggu
      Sementara tu pi makan ubat
      Takut takut sawan vavi mai lagi...

      Delete
    2. Macai merepek kekeciwaan...hahaha...pemimpin umno kalah perut buncit...macai perut kempis...dedak dah ditutup.....hahahaha..

      Delete
    3. Yg meroyan tu macai najib...dia ingat najib menang majoriti 2/3...dah gila babi kejora tulur kicik...

      Delete
  19. Sultan brunei lawat tun dr madey tengahari ni...satu penghormatan besar sultan brunei kpd tun dan malaysia... Macai jer tak reti nak hormat tun madey...

    ReplyDelete
  20. kerajaan kleptokrat telah ditunjukkan jalan keluar. kerajaan baru yang diterajui oleh bekas pm ke 4 kini memegang tampuk kuasa. bagaimanapun, masuk hari ke 4 memegang kuasa, ada kejanggalan telah berlaku.
    1. jika merujuk buku harapan muka surat 4, 'akan menghentikan kerosakan institusi2 penting negara dan akan mengembalikan kedaulatan undang-undang lantas menjamin kebebasan agensi-agensi penting dalam kerajaan. namun tindak-tanduk kerajaan hari ini nampaknya membelakangkan kedulatan undang-undang, tetapi lebih kepada kedaulatan kekuasaan. pm dan tpm pada hari kedua berkuasa telah memberi kenyataan bahawa YDPA telah bersetuju untuk memberikan pengampunan kepada ds anwar ibrahim. ini janggal sebenarnya kerana di bawah perkara 42 perlembagaan persekutuan, sungguhpun kuasa untukmemberi pengampunan adalah terltak di bawah bidang kuasa YDPA, tetapi kuasa itu hendaklah atas nasihat lembaga pengampunan. adakah lembaga pengampunan telah bersidang untuk menyatakan bahawa YDPA telah memberi pengampunan kepada ds anwar ibrahim? lembaga pengampunan pula hendaklah memberi pandangan bertulis kepada peguam negara terlebih dahulu. lebih menarik, selepas pru14, negara terus bercuti 4 hari. adakah persidangan berlaku semasa cuti umum? persoalan, bukan tuduhan ok.
    2. pemecatan peguam negara. peguam negara dilantik dengan perkenan YDPA. bila pengumuman bahawa peguam negara bukan lagi peguam negara ia menggambarkan bahawa peguam negara telah dipecat. sudahkah pm menasihati YDPA untuk menamatkan perkhidmatan peguam negara atau pm telah melanggar prosedur penamatan perkhidmatan peguam negara? semasa peguam negara terdahulu dipecat oleh najib razak, tun mahathir sendiri mempertikaikan keabsahan pemecatan tersebut. boleh rujuk kausa mahkamah dalam kes saman tun mahathir terhadap najib razak.
    3. pelantikan lge selaku menteri kewangan. ini jelas ada konflik kepentingan. lge masih menghadapi pertuduhan jenayah di mahkamah tinggi pulau pinang. justeru sehingga lge dapat membersihkan dirinya daripada tuduhan jenayah beliau tidak sewajarnya dilantik memegang potfolio kepentingan awam. prinsip keadilan bukan hanya perlu dilaksanakan tetapi perlu TAMPAK dilaksanakan. tulisan ini bukan menunjukkan sokongan kepada bekas pm najib razak, tetapi adalah komen bagaimana kerajaan sekarang bertingkah laku. rakyat bukan sahaja terkejut majoriti mereka menang besar, tetapi sedang terkejut bagi kali kedua bagaimana kerajaan mereka sedang menjalankan urus tadbir. ahli politik jangan mempermainkan kehendak rakyat. undi dah diberi, apa pula pulangan kepada mereka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampaknya anda suka bersama najib, saya doakan semoga harapan anda tercapai.

      Delete
    2. Benda ini kumpul dan simpan, kita kempen 2023..

      Soalan saya. Adakah semua ini memberi petanda wang 2,6B masuk kemana mana akaun pemimpin PH?

      Saya belajar ubah tiang gol ni dari macai...

      Delete
    3. hish..jgn cuba ikut perngai macai yang suka aleh tiang gol bro...argh kau tengok sekarang asyik asyik nak aleh tiang gol sekali termasuk gol sendiri la kau terus bungkus team umno.

      Delete
  21. Anwar's release may be delayed, says Dr M
    Kow Gah Chie | Published on Today 4:27 pm | Modified on Today 4:42 pm

    The pardon and release of PKR de facto leader Anwar Ibrahim may be slightly delayed, Prime Minister Dr Mahathir Mohamad said today.

    "On our promise to get a pardon for Anwar, it will continue, but the process will be followed.

    "Even though it has been agreed, the Pardons Board meet might be slightly delayed because we want to follow the rules," Mahathir said at a press conference.

    ReplyDelete