Friday, June 29, 2018

BIARLAH NAJIB BERTEKA TEKI

BUKTI KUKUH SAHIH UTK DAKWA NAJIB

Pihak Kerajaan Malaysia telah menerima sebahagian kertas siasatan DOJ dan FBI, kita percaya resit dan rekod transaksi bank adalah tulin dan secara rasional transaksi bank adalah asli @ "genuine" kerana tiada sesiapa pun di dunia boleh mengubah atau memalsukan informasi yang dikendalikan oleh database dalam network banking.

Berdasarkan resit dan rekod perbankkan itu adalah disahkan wang RM2,6billion itu didapati dimasukkan ke akaun peribadi Najib oleh Tanore Finance Corporation yang dimiliki oleh Jho Low.

Penafian Najib bahawa wang tersebut adalah derma keluarga Diraja Arab dapatlah disimpulkan "rayuan terakhir" untuk mempertahankan dirinya yang sebenarnya tidak boleh dipertahankan lagi.

Sehubungan dengan itu, Perdana Menteri Tun M, dengan penuh keyakinan memberitahu wartawan, bahawa kes Najib, adalah jelas, punya bukti yang kukuh serta dokumen yang berkaitan.

*Persoalan yang bermain di fikiran rakyat ialah, kalau dah ada bukti yg kukuh, kenapa masih belum di bawa ke mahkamah?*

Untuk pengetahuan semua, proses mendakwa Najib bukan lah seperti mendakwa seorang pencuri motorsikal.

*Walaupun bukti yang di kumpulkan telah cukup jelas  tetapi keputusan Peguam Negara yang lalu , Mohd Appandi yang memutuskan Najib tidak bersalah perlu dibatalkan dahulu sebelum memulakan prosiding dakwaan kepada Najib.*

*_Untuk membatalkan keputusan bekas Peguam Negara itu, bukanlah perkara mudah, dalam perlembagaan negara 145(3) setiap keputusan Peguam Negara adalah muktamad dan tidak boleh di ulang bicara atau di buka kes baharu dimana mana forum._*

*_Ini bermaksud, Najib tidak lagi boleh didakwa keatas kes ini, namun, kita melantik TT bukan kerana racist, bukan kerana memandang rendah bangsa lain, tetapi beliau seorang peguam yang mahir dan tahu selok belok Perlembagaan, kerana itu org yang berkemahiran sebegini dipertanggungjawabkan untuk membatalkan keputusan yang lalu, tambahan pula TT adalah antara peguam yang tersenarai antara 500 laws pratisional terbaik dunia._*

Walaupun perkara ini yang sgt rumit dan teknikal yang mungkin tidak dapat dilihat oleh orang yang berada diluar kompenan perundangan, tetapi TT sedang dalam proses terakhir untuk mencabar keputusan Appandi itu dan pasti akan berjaya membuka kembali kes 1 MDB ini. 

Rakyat yang begitu ghairah bertanya dan tidak sabar melihat Najib di bicarakan diminta bersabar, bukan niat Kerajaan Malaysia sengaja melenggahkan kes ini tetapi kita perlu melalui berbagai proses teknikal untuk mengugurkan keputusan Appandi dahulu.

Persoalannya, bila? Dan bagaimana? Jawapan secara am dapat saya katakan, hanya beberapa minggu sahaja lagi Najib akan bawa kemuka pengadilan.

Bagaimana kalau TT tidak berjaya mengugurkan keputusan AG yang lalu? Perkara ini tidak akan berlaku, walaupun sudah termaktub dalam perlembagaan kehakiman negara, ada ruang yang luas dan peluang yang cerah utk membatalkan keputusan Appandi kerana melibatkan intergriti bekas AG terdahulu dan biasness yang melanggar prinsipal nature of justice. 

Kesimpulannya..Najib tak akan terlepas dan jangka masa beliau di dipenjarakan kemungkinan mencecah 10 ke 20 tahun atau lebih.

Anda boleh share atau copy bagi menjelaskan duduk perkara sebenar kalau ada sesiapa yang bertanya. 

Selama ini saya hanya membaca dan berdiam diri dengan soalan soalan dari rakyat kerana beranggapan mereka yang bertanya adalah orang awam yang tidak mengetahui proses perundangan.

Tkasih.
Dr. Halim.J

9 comments:

  1. biar lambat asal najib kena sumbat...pelan2 kayuh bila da pindah ke`dalam´.

    ReplyDelete
  2. Memang mengikut peruntukan perlembagaan keputusan Peguam Negara mutlak yg tidak boleh dicabar hatta mahkamah sekalipon..

    Kalau Peguam Negara yg buat keputusan Peguam Negara jugak yg boleh batalkan kerana tiada peuntukan yg menyatakan keputusan yg telah dibuat tidak boleh dibatalkan oleh Peguam Negara..Peguam Negara baru yg berhak nembatalkan keputusan peguam negara dulu kerana peguam negara dulu sudah tiada kuasa untuk mencabar peguam negara baru...

    ReplyDelete
  3. Kalo bukti2 money trail yg diperolehi oleh FBI palsu sudah lama najib buat nota bantahan kpd duta Amerikana kerana kaitkan namanye dgn rompakan 1 mdb...

    ReplyDelete
  4. Najib blm didakwa kerana ade 2 jes...42 juta dan 2.6 billion..yg 42 juta memang boleh didakwa tetapi elok pendakwaan bersejali dgn 2.6 bilkio kerana src pon anak syarikat 1 mdb..2.6 billion baru terima bukti ..itu baru sebagian...perlu masa untuk susuatur soalan2 dan fakta kes semasa pendakwaan..

    ReplyDelete
  5. Cuma 1 peratus penyokong Umno rasa jujur penting sebagai ciri pemimpin'
    29 Jun 2018, 8:53 malam (Dikemaskini 29 Jun 2018, 9:08 malam)

    A A
    Cuma 1 peratus daripada 691 ahli atau penyokong Umno yang ditinjau oleh Merdeka Centre berkata "jujur" dan "amanah" menjadi kriteria penting bagi kepimpinan masa depan Umno.

    Para responden mengatakan kriteria yang paling penting adalah mendapat kepercayaan seluruh rakyat Malaysia, mempunyai wawasan untuk mengukuhkan Umno dan membantu menyatu-padukan semua peringkat pemimpin dalam parti.

    Hanya 27 peratus daripada responden mengatakan menjadi kriteria utama pemimpin untuk "mendapatkan semula kepercayaan orang Melayu."

    Tinjauan itu dijalankan antara 25 Jun hingga 28 Jun. Sebanyak 69 peratus responden ialah ahli Umno biasa, 8 peratus pula penyokong tetapi bukan ahli parti manakala selebihnya merupakan pemegang jawatan parti di pelbagai peringkat. Manakala 25 peratus responden terdiri daripada perempuan.

    Bodoo betul2 ahli umno...mcm mana nak dapat kepercayaan rakyat yg nengundi kalo pemimpin umno tak jujur dan amanah mcm najib zahid dan yg ade sekarang....inilah umno dulu sekarang hingga sampai mati...tak ada sifat jujur dan amanah...janji ada kuasa mesti kebas dulu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya juga rasa terkejut bila baca hasil survey tu.
      Ahli UMNO ialah orang Melayu (yang seharusnya beragama Islam) tetapi hanya 1% menganggap "jujur" dan "amanah" sebagai kriteria penting bagi pemimpin mereka.

      Ini sudah amat teruk!

      How can we expect them to defend agama, bangsa dan negara kalau kejujuran dan amanah (sifat2 yang Rasulullah pesan harus/wajib ada pada semua orang Islam) bukan ciri-ciri penting???

      Delete
  6. Dr Halim ni sapa lawyer magrstrate doctor atau pemuzik .... Polis reporr pada zeti dah buat smpi skg zeti tak respond

    ReplyDelete
  7. Ada juga bukti yg katanya adalah report hasil siasatan shukri abdull skrg boss macc nyatakan bahawa zeti tahu wang itu dr mana, zeri juga setuju wang itu dimasukkan ke dalam akaun peribadi najib..benda ni pwrlu di abai atau perlu sajakah..klu benda ni berul maknanya zeti peelu di panggil, abdull pun eelu dipanggil..fbi, doj yg jauh dr malaysia blh dicari takkan la zeri ngan abdull xmampu dipanggil..kata adil, nak layan rule of law so buktikan la..

    ReplyDelete
  8. How bout the RM100 billion money stashed in overseas accounts by najib and rosmah? Is it true ?

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...