Thursday, June 7, 2018

LAGI CABARAN RULE OF LAWS PROFILE TINGGI

Ada dua isu utama yang berlegar sehari dua ini yang menyentuh SPB Agung dan menarik perhatian netizen untuk mempetkatakannya secara meluas. 

1) Berkaitan jumlah dan butiran perbelanjaan SPB yang menjangkau 250 juta dalam tempoh 16 bulan. 

Alhamdulillah PDRM telah mengambil langkah segera membuat siasatan dan sekurang²nya melegakan masyarakat dan Istana. 

Apapun diharap,  tidak seperti sebelum ini, siasatan lebih kepada menyejukan keadaan,  disimpan dan di alaskan dengan "siasatan masih berjalan" tanpa tahu penghujungnya. 

Dengan semangat baru TT sebagai AG diharap surung papan tarik papan kertas siasatan juga tidak berlaku. 

2) Isu kedua,   Lebih menarik kerana dikatakan Pengampunan Diraja ke atas Anwar tidak mengikut procedure yang sempurna. 
Pendedahan ini dibuat melalui blog OTB yang mendapat perhatian (hit view)  seluruh dunia. 
Sudah tentu ia akan diperbahaskan netizen dan setakat mana pula ia dibawah bidangkuasa PDRM untuk mengekangnya,  adakah juga di bawah Akta Hasutan. 
Ia juga ada berkait rapat dengan pandangan peribadi bekas Ketua Hakim Negara yang menyentuh antaranya keadilan kepada Saiful? 
DETAIL CARI DI SINI

Sudah tentu info ini juga mempunyai asas dan kekuatan tersendiri lebih lebih lagi ia mampu membuatkan Anwar gigit jari. 
Proses pengampunan dilihat begitu laju dan tergesa-gesa?

Inilah antara cabaran dan isu yang sangat penting untuk kerajaan bukan sahaja telus tetapi mesti dilihat terus dalam rule of laws. 


Perkara dua bukan sahaja sekadar isu perundangan dan procedure tetapi berkait rapat dengan imej bakal Perdana Menteri menanti yang kini sudahpun dibayangkan oleh sesetengah pihak sebagai terganggu,  berintangan dan terhalang kelancaran kerana tindak tanduknya sendiri. 

25 comments:

  1. Tuan KD,

    1.250Juta perbelanjaan yg tersebut bukan direka reka, ianya adalah hasil maklumat dari dalam kerajaan, dr radzi jidin pernah menyatakan wang 1 ringgit yg dibelanjakan boleh dikesan siapa penerimanya.

    2.berkenaan Anwar, adalah bukan rahsia majoriti orang melayu tidak suka beliau menjadi PM, Walaubagaimanapun janji2 telah tertulis dan Tun akan tetap menamakan anwar ibrahim sebagai PM ke 8, jika diberi pilihan di kalangan PKR, rakyat lebih memihak kepada azmin, wan azizah malahan rafizi (ya beliau layak) sebagai PM menggantikan Tun.

    ReplyDelete
  2. Aku bakal PM. Rule of law tu apa ke benda. Takde hal lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak tau sebab saya tidak dibagi tau.

      Delete
  3. Sblm menuduh keterlaluan; golongan raja2 telah terlebih dahulu berkorban terhadap rakyat jelata dgn menginfakkan harta benda yang tidak ternilainya melebihi berbilion2 nilai matawang sekarang, semasa penubuhan tanah melayu dan malaysia. Dimana sifat terima kasih dan kasih sayang rakyat yang menerima.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waah.... dah infak berbiliyon-biliyon?

      Kalau gitu kenapa orang2 Melayu Umno buat kutipan derma bagi segala barang kemas hanya untuk tanggung perjalanan seorang anak raja Kedah (Almarhum Tunku) dan beberapa pemimpin lagi untuk pergi ke London bagi berunding mendapatkan kemerdekaan Malaya?

      Pi mana yg raja2 duk infak tu? Infak ka British?

      Kut ya pon nak defend the royals, check laa dulu sejarah. Kat perpustakaan berlambak buku sejarah, pi baca dulu.

      Delete
  4. Sebenarnya rule of mathir law..
    Lhdn mengaku terima.2.6 billion..
    Zeti pun setuju 2.6 billion masuk akaun penerima..
    Apa citta!!
    Dedak pun rkayat dah dpt rm400 hari ni..
    Felda pun dah dpt.. duit raya..
    Kata tadak duit.. apa citta!!!??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti suruh ex pm citer kat mahkamah bro. Menyalak kat sini buat apa?

      Delete
    2. Ape bukti Zeti suruh 2,6 billion masuk akaun najib?...

      Delete
    3. Bukti Zeti suruh masukkan 2.6 bilion ke dlm akaun najib tu datang dr Lokman Mat Adam. So, bagi orang UMNO, apa saya yg keluar dr mulut Lokman pasti benar sbb dia tahu belaka.

      Delete
  5. Saya masih ingat beberapa hari sebelum 9 May, Tun dan Azizah sendiri telah mengatakan yang DSAI akan melalui proses pengampunan according to the rule of laws. Tetapi apa yang berlaku sebaliknya.

    Saya fikir even Tun tidak menjangka apa yg telah berlaku. Kenapa dan bagaimana ia boleh berlaku? Hanya PKR dan Istana yg boleh jelaskan.

    Kalau mendiang Karpal masih hidup, dia pasti akan bersuara. Saya pikir Gobind belum memiliki the prowess of a tiger dalam dirinya.

    Saya yakin Gobind dan Kulasegaran sebagai law experts tahu apa yg berlaku itu di luar rule of laws.

    Power definitelu corrupts people.

    ReplyDelete
  6. Blog isim macai madey judiforex..BANGSAT + BANGANG

    ReplyDelete
  7. Ya Allah ya Tuhaku ,hanya engkaulah yang maha berkuasa dan maha mengetahui akan segala2nya... kau hindarilah ya Allah Anuar Ibrahim dari menjadi PM Malaysia walau pun hanya sekadar sehari.Kau telah menyelamatkan negara bertuah ini dari diperentah oleh pemimpin yang boros dan menipu rakyat....dan sesungguhnya kami amat bersyukur diatas segala pertolongan dan pemberianmu itu...biarlah kegembiraan kami ini berkekalan ya Allah,dan jangan sekali2 ya Allah kau gantikan kegumbiraan dan kebahgiaan kami ini dengan bala yang lebih besar dengan mengizinkan Anuar Ibrahim menjadi pemimpin (PM)kami.Kerana walau pun apa alasannya Anuar adalah tetap seorang PELIWAT.

    Dan kepada seluroh rakyat Malaysia ,marilah sama2 kita mendoakan semuga negara kita ini ini dilingungi Allah dari segala mala petaka yang lebih besar.Ammin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anusr liwat jubo ko...

      Delete
    2. Anon 2:56..Anuar tak liwat jubo aku tapi dia liwat jubo kamu...sebab Anuar memang minat orang yang bodo macam kamu.

      Delete
  8. Walaupun secara peribadi saya percaya kejadian itu berlaku, tetapi, sebagai seorang hakim, saya hanya boleh mensabitkan kesalahan berdasarkan keterangan yang dikemukakan di mahkamah dan undang-undang yang berkenaan.

    Atas alasan itulah saya membebaskan beliau.

    Hakim pencen ni memang anti anwar...hakim boleh pakai rasa sesuatu tuduhan memeng sebenarnye berlaku..

    ReplyDelete
  9. Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan, kesemuanya lapan orang hakim, sebulat suara menerima keterangan bahawa DNA DSAI ditemui dalam dubur Saiful dan berpuashati bahawa pertuduhan itu telah terbukti mengikut undang-undang.

    Hakim pencen tak terfikir ke kenapa ade 3 dna dlm jubo sefool....sepatutnye 2 sahaja...tidak ker kes ini meragukan?......adekah hakim pencen ni yg sebaya dgn anwar mampu rogol budak muda sefool?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hakim yg dah pencen elok duduk diam2...tak usah cipta keraguan kpd Agong...

      Kalo hakim pencen rasa hebat sangat masuk lah politik lawan anwar...Azizah pakai kipas pon hakim pencen ni sibuk buat ulasan...hakim pencen blm kena ketuk kepala tu pasal suka kokok..

      Delete
    2. dna yg satu tu ada dlm lubang jubo ko sebab bapok tua bodo mcm ko suka dijubo suka sama suka...kikiki

      Delete
  10. Bagi aku Anuar tetap seorang peliwat....hukuman yang diterima adalah setimpal dengan akhlak buroknya,cuma apa yang aku kurang setuju ialah....mengapa Anuar seorang yang dipenjarakan sedangkan Saiful terlepas dengan begitu sahaja.Sepatutnya kedua2nya dipenjarakan.

    Kepada saudara KBB...aku faham yang kamu adalah penyokong taksub Anuar....ok lah oleh kerana hukuman yang diterima Anuar adalah berdasarkan keputusan mahkamah maka sudah pasti kita sebagai rakyat biasa ini tidak dapat melihat dengan mata kepala kita sendiri akan segala keputusan yang telah ditentukan oleh mahkamah....tetapi baigamana dengan dengan video lucah Anuar dengan seorang wanita cina yang telah tersebar dengan begitu meluas dan disaksikan boleh dikatakan oleh seliroh rakyat Malaysia dan diyakini akan kesahihannya ,masihkah kamu ingin menafikannya wahai KBB??....dan aku percaya jika kamu masih tak percaya dan menganggap itu adalah satu lagi konspirasi untuk menjatuhkan Anuar,maka ternyatalah kamu adalah seorang BAPOK YANG BENAR2 BODO.

    ReplyDelete
  11. Hahahaha......cikminah

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...