Sunday, September 9, 2018

KERAJAAN PERLU HENTIKAN SEGALA BENTUK KEWANGAN KEPADA KERAJAAN NEGERI BN

Semalam Kementerian kewangan mendedahkan, Boleh dikatakan setiap tahun Kelantan diberikan pemberian Defisit(pinjaman) bagi membantu Kerajaan Negeri.. 2018 ni pun, Pendahuluan diberi melibatkan peruntukan lebih RM 500 Juta..

Hampir setiap tahun sejak 2013 Kelantan mengalami Defisit, hampir RM 100 juta Setiap tahun dia meminjam..Dari tahun 2013 hingga 2017 Saja jumlah Keseluruhan Pinjaman untuk Menampung pembayaran Gaji Kakitangan awam negeri berjumlah RM 363 juta.. 

Apa maknanya..? 5 Tahun pemerintahan Ahmad Yakob dan Nik Amar..dalam keadaan Hutan balak habis ditebang licin.. mereka meminjam RM 363 Juta.. hanya lima tahun hutang beratus Juta hanya untuk perbelanjaan pengurusan dan bayaran gaji, Pinjaman itu bukan untuk pembagunan.. lepas tu tak mampu bayar balik pulak tu..

Bayangkan Kalau RM 363 juta pinjam sebab nak buat bekalan air bersih takpa jugak.. ia hanya digunakan Untuk Bayar Gaji dan Pengurusan,termasuk bayar Gaji dan elaun lebai yang naik.. 

Tapi kalau puak lebai ni punya sembang pasal Cukai.. depa kata, depa mampu uruskan Negara tanpa GST dan SST.. Nak buat sistem Zakat dan ekonomi Islam.. awat tak tunjukkan di Kelantan modelnya..

 sekarang ni kat negeri Sendiri pun urus Zakat gagal..bila berlaku bencana, Banjir besar.. Zakat negeri pun tak mampu bantu..terpaksa pakai wang Ehsan dari Pusat..Malu lah Sikit nak sebut sistem Ekonomi Islam..Buat malu nama Islam jer..

Tak malu ker PAS mengkritik dasar Ekonomi..Sistem percukaian Negeri dan kerajaan Lain ,dalam waktu yang sama Setiap Tahun meminjam untuk bayar Gaji kakitangan awam Negeri.. 

Asyik2 PAS tunjukkan laporan Audit kononnya Pengurusan kewangan pejabat MB Kelantan cemerlang.. kata dia pengurusan cekap..mana tak cekap..sebab Duit pun takda..nak urus apa 


Kerajaan Pusat perlu berhentikan segala bentuk bantuan kewangan kepada kerajaan negeri bukan PH kecuali bantuan asas pembangunan dalam bentuk projek yang dikawalselia terus oleh pusat.

Hanya kawasan DUN dan Parlimen yang dikuasai PH mendapat lebihan peruntukan.

Ini setimpal dengan pilihan rakyat di negeri² tersebut.

https://dialograkyat.blogspot.com/2018/09/bukan-mudah-nak-tawan-pantai-timur.html?m=1

41 comments:

  1. Belum PRU dulu, janji nak bagi royalti petroleum 20% kpd negeri yg berkenaan, bila dah menang sekarang mcmana? Atau ada klausa lain pulak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Segala bentuk janji boleh diteruskan berdasarkan kemampuan dan keperluan.

      Sebaiknya di negeri² tersebut..
      1, Harga runcit petrol dikaji setiap minggu.
      2. Perlaksanaan GST diteruskan di negeri² tersebut beserta SST. Dua cukai berjalan serentak.

      Delete
    2. KD sepatutnya lebih matang.
      Tindakan tersebut hanya menambahkan lg politik kebencian.

      Jgn rakyat dijadikan mangsa sebaliknya tunjukkan tauladan yg baik.

      Buktikan PH mampu buat lbh baik dari BN

      Delete
    3. KD, apa kata kau suruh PM keluarkan negeri berkenaan dari persekutuan Malaysia?

      Delete
    4. Janji 20% royalti jika rakyat pilih PH...rakyat pilih pas ato BN maknanye rakyat tolak tawaran PH....nak tagih buat ape?..

      Delete
    5. 8:22
      Suruh atok Firaun kau tu, keluarkan Terengganu & Kelantan dari Malaysia. Kami tertunggu-tunggu ni.

      Delete
  2. Bengong. Tak pernah ada yg buat mcm tu. Ingat kawasan ph kalah, masa pru14 dulu calon ph dpt 0 undi ke? Agak² la. Kanak², pelajar yg belum layak mengundj serta pengundi ph juga tinggal dalam parlimen @ dun situ. Dah ikut sifat kejam firaun ke apa. Cadangan yg meninggalkan suruhan agama, menurut nafsu serakah. Adakah kerugian jika kerajaan bersifat pengasih setelah dipilih oleh rakyat menjadi kerajaan? Rakyat dimana ph kalah juga membayar cukai. Istigfar la kd oiii... Apa yg nampak marah sgt dgn pembangkang? Pembangkang ada kerusi yg minoriti, tak tergugatpun dgn provokasi mereka. Dlm negara dwmokrasi, peranan mereka penting juga sebagai penegur walaupun teguran mereka kekadang disulami fitnah dan tuduhan tanpa bukti. Tarik nafas dalam² kd...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jenis kerajaan bodoh sombong mazhab lgbt liberalis

      Delete
    2. Selabgor dan penang dapat ker peruntukan dari BN masa najib?..

      Delete
  3. Tak respek kpd kehendak rakyat la tu. Khianat kpd amanah. Kalahpun, kalau dah tanggungjawab, tunaikanlah. Zaman pm ke 4 dulu tak pernahpun kejam mcm tu. Siapa ajar pm ke 7 jd zalim begitu?

    ReplyDelete
  4. Kerajaan negeri buat apa?
    Tanggungjawab kerajaan negerilah menguruskan A-Z kerana mereka dipilih rakyat.
    Mereka juga ada manifesto, tunaikanlah..

    Rakyat kena lah bersusah bersenang dengan kerajaan negeri yg mereka sendiri pilih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habis undi minoriti ko nak letak mana kd? Celah bedah sapa ko suruh kerajaan ph bubuh? Itu namanya kerajaan zalim bedol oii! Maksud ko, halal la kerajaan ph ni bersikap zalim kpd negeri² yg ph gagal bentuk kerajaan negeri? Ko ingat kerajaan bn dah keluar dpd naungan kerajaan persekutuan ke? Makin hanyut la kerajaan ph kalau begini punya nasihat.

      Delete
    2. ....baca kerajaan negeri bn dan pas...

      Delete
  5. MAJORITY UNDI DAH BANYAK YANG HILANG MOLA LA BUAT TINDAKAN LEBIH KEJAM PADA ORANG MELAYU..

    BILA KONGRESS KEMAIN LAGI SALAHKAN MELAYU MUDAH LUPA BAGAI.. SUMA SALAH MELAYU BUKAN SALAH SI TUA BANGKA KANN..


    HAAAH TEPUKKK..!!

    ReplyDelete
  6. Bukankah kamu ada pemimpin tersayang, Najib.
    Mintalah dia tubuhkan 1StateDevelopementBerhad setiap negeri, jemput Pelebur China Merah dan sudah tentu derma dari arab akan mencurah semula.

    Kenapa masih merungut, kenapa tidak gunakan kelebihan yang ada.

    Kenapa masih mengharap kepada PM yang awak semua kata perosak ekonomi?
    Kenapa masih menjemput PM yang awak semua labelkan Ketua Perompak?

    Kecuali awak semua tak malu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni dh terminum kencing + todi ni kd. Kerajaan yg baik tak patut langsung ikut nasihat bangang ko. Ko fikir kerajaan ph ni utk pengundi ph shj ke? Rakyat malaysia seramai hampir 30 juta org, yg mengundi tak sampaipun 20 juta. Lebih 20 juta yg tak layak mengundi tu ada jugak yg tinggal dlm negeri yg dikuasai oleh bn dan pas. Mereka layak dihukum ke kd? Belum sampai 4 bulan parti yg disokong menang dah bongkak, takbur, sombong dan biadab. Marah sebab bini tak masak, habis nak rosakkan kerajaan baru yg mula nak bernafas. Gila sendiri la ko kd, jgn babitkan kerajaan.

      Delete
  7. dlm sistem federal tlh termaktub beberapa g pemberiang (grant) yg wajib d beri kpd setiap negeri pf setiap tahun berdasarkan formula yg tlh d perdetujui.-e.g road maintenance n capitataion grants.

    tapi bagi royalti minyak, kerajaan pusat bolih memperkenalkan mekanisma yg sesuai.

    saya cadangkan yg wang royalti d beri terus kpd rakyat ( isteri2 n anak2 rakyat miskin yg sdg menuntut d semua peringkat pengajian).

    ini d takrif sebagai bantuan sosial (ikut pendekatan kerajaan Indonesia) n d beri terus drpd kerajaan pusat kapada individu n keluarga yg layak d peringkat negeri2 yg layak menerima wang royalti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasiswa Persekutuan perlu diujudkan semula.

      Delete
    2. Pemberian khas bergantung bilangan kepala dlm negeri...rakyat kelantan ramai hijrah...negeri yg mereka pindah dapat bantuan khas persekutuan..

      Delete
  8. KERAJAAN YG ZALIM DENGAN FITNAH JIJIK TAK KEKAL LAMA

    ReplyDelete
    Replies
    1. 5 tahun kerajaan PH kena fitnah...jadi boleh kekal lama laa..

      Delete
  9. Kenapa perlu biasiswa persekutuan diujudkan itu memanjakan orang miskin kampung dan nelayan.. kan elok anak cucu dimanjakan..

    terkini anak cucu sedara kutty dulantuk jadi setiausaha politik... fuyooi untung laaa...!!

    ANAK CUCUNYA BANGANG BERNIAGA
    TIDO MENGHANJING KENYANG SELALU
    MELAYU MUDAH LUPA JADIKAN ALASAN NYA
    UNTUNG LAA.. KRONI DAN ANAK CUCU


    haaah.. clapsss.. claps..!!


    be4 delete

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habis tu nak lantik ko ato umno ato pas jadi sup?...bengong...

      Delete
  10. Ini lah suatu IDEA paling Bernas, Idea paling BAGU drp KD.. Syabas KD.

    Biar rakyat tahu siapa suruh tak sokong Kerajaan PH..

    Bijak KD Bijak Syabas!! Two Thumbs UP for KD!

    ReplyDelete
  11. KIKIKIKI..

    KD MEROYAN MELAYU MUDAH LUPA
    KEPALA PEROMPAK BILA DI AJUKAN
    BUKAN KAMI YG BAGI GELARAN..APAA..!
    TANYA MAT SABUN DIA YG MOLAKAN


    KIKIKI.. KERAJAAN ZALIM DARI SENTIMEN FITNAH JIJIK TAK KEKAL LAMA..

    ReplyDelete
  12. Dah jadi kerajaan pun kelaku mcm zaman pembangkang...haha...low class...tunggu 5 tahun

    ReplyDelete
  13. Aku ngatkan pecacai ini banyak idea, rupsnya asyik ulang ayat yang sama..

    ReplyDelete
  14. Salah satu sebab negeri masih bergantung kepada Pusat adalah atas faktor MB itu Melayu..

    Apa ciri² MB Melayu.. Rujuk kepada 3 perkara yang Tun gariskan (MELAYU) dalam ucapan Ulangtahun Kedua BERSATU (yang tak tahu, tak baca, jangan komen)

    Kalau MB kaum cina, mereka akan kurang bergantung kepada Pusat.

    Malah Johor, Selangor, Penang tidak akan jatuh miskin tanpa bantuan Pusat

    Tapi semua itu MB/KM dari PH..

    ReplyDelete
  15. PH akan bergolak Dan mgkn berpecah sebaik sahaja tun mahathir berundur..sekiranya Ada rezeki Anwar Naik jd PM adakah terjamin org2 kuat mahathir n menteri or MB dlm kalangan parti Bersatu akan kekal jwtn?

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH ade majlis presiden dari setiap parti gabobgan yg bincang masalah dan dasar...keputusan adalah secara suara majoriti....tiada parti yg dominan dlm PH seperti umno dlm BN...

      Jadi tak perlu bimbang...

      Delete
  16. KD, minta Putrajaya keluarkan negeri2 yg diperintah oleh pembangkang dari persekutuan Malaysia.

    Kalau kerajaan yg ada seksrang dah benci sangat of pembangkang. Bertindak lah sekarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo kerajaan ph kluarkan negeri pembangkang abis mampos melayu termasuk cai2.....

      Delete
    2. Bertindaklah sekarang
      Jangan sembang je
      Kami orang-orang Melayu pantai timur dah lama tunggu
      Kami nak mampus ke, nak kebuluran ke, itu kami punya pasal.

      Hoi Anjing, tunggu apa lagi. Suruh bapak anjing kau buat pengumuman esok.

      Delete
  17. Bagi negeri2 yg pilih BN dan Pas parti2 ini telah ade manifesto dan janji....pas dan umno yg beranggongjawab kpd negeri yg dipilih okeh rakyat negeri tersebut...kerajaan negeri menguruskan keperluan rakyat dinegeri2 pembangkang kerana rakyat lebih percaya pembangkang..

    Kerajaan persekutuan PH masih bertanggongjawab dari segi pelajaran kesihatan dan keselamatan...

    ReplyDelete
  18. Kerajaan kelantan muflis tanpa bantuan kewangan oleh lge..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pe muflis pun. Kalau betul nak main politik balas dendam, minta top dog PH keluarkan Kelantan & Terengganu dari persekutuan.
      Cakap banyak pun tak guna. Biar kami melayu pantai timur mati kebuluran pun tak pe.

      Delete
  19. Pecacai dah kering hujah. Tajuk so simple.. Tak ada idea nak hidup berdikari..

    Kutuk pusat bukan main lagi, rupanya mengemis, merayu lepas tu..

    Gaji penjawat awam negeri, kelantan kalau tak disupport pusat memang kebulur..

    Cakap pasal Islam, pasal hudud, surru sendiri pun masih mengemis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi anjing
      Suruh bapak anjing kau buat pengumuman
      Keluarkan Kelantan dari Malaysia esok
      Jgn tunggu minggu depan

      Delete
  20. Apabila saya melontarkan idea peribadi di atas, saya gunakan bahasa bersahaja..

    Tetapi kenapa komen balas yang dapat bernada kesat, menghina dan maki hamun.

    Apakah itu cara agama kamu, rasul kamu ajarkan dalam berbeza pendapat?

    Apakah itu budaya bangsa kamu dalam meraikan hujah?

    Itu yang ibubapa kamu didik?

    Kenapa pula pandangan peribadi saya dikaitkan dengan PM dan kerajaan sekarang.

    Apakah sel otak kamu tidak berhubung untuk justifikasi dan membezakannya.

    ReplyDelete
  21. Ibu bapa mengharapkan doa anak yang soleh...

    Malang, dapat yang mulut sundal.

    ReplyDelete