Google+ Followers

Monday, October 8, 2018

KEHADIRAN TUN DAN BEBERAPA PEMIMPIN UTAMA PH DAN SEPENTAS DENGAN ANWAR SATU PENGHORMATAN UNTUK PAS..

Calon PAS,  Hadi dan PAS wajar rasa bangga kerana mampu memberi saingan sengit kepada Anwar hingga menimbulkan kegusaran PH mampu tewas di PD.

Anwar bimbang penyokong PH tidak keluar mengundi kerana terlebih yakin dia akan menang mudah. 
Anwar mula tebar gula² pilihanraya kerana kerajaan persekutuan di pihaknya. 




Untuk PAS,  Teruskan berjuang. Istiqamah. Tawakkal. 
Kemenangan selagi kamu di jalan yang lurus, tiada keraguan.    

57 comments:

  1. ya teruskan sebagai pembangkang dulu kini dan selamanya. nanti minta ketua periksa barisan askar tiruan tu lagi ye... kesiannnya... naik kereta kebal tak kebal tu. pigs PD tak buat kereta tak kebal ke. bagi lagi la chance ketua naik. aku pun nak naik gak...

    ReplyDelete
  2. Dulu Tun kata Anuwar Peliwat. Pastu Anuwar pulak balas Tun perompak negara. Sekarang depa satu pentas elok sesangat sorang peliwat sorang lagi perompak. Kalau orang PD bagi menang jugak tak tau la nak kata tahapnya orang PD.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ucapan terkini Anwar telah dengan sendirinya menafikan segala tuduhannya ke atas Tun m bahawa Tun M adalah seorang perompak.

      Ada pula ucapan Tun M kekal konsisten dan tidak pernah di dalam apa-apa keadaan pun menafikan atau menarik balik kata-katanya bahawa Anwar adalah seorang peliwat.

      Siapakah pemenang yang sebenar di dalam persepakatan mereka telah pun terjawab.

      Delete
    2. Kalau menang jugak PH, maknanya org PD bijak dan BN boleh terus gulung tikar. Muahahahahaha...

      Delete
  3. AIIIK...

    TAK KAN LAH SEKEJAP SANGAT KLUANGMAN DAH TAK SOKONG TUN M DAN NUAR BERAHIM DAN PH..

    KUAT SUNGGUH MERAJUK

    DEDAK DAH TAK MASUK AKAUN KOT

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aikkkk.. Dulu maki aku sampai kau tak cium bau syurga. .dulu kata aku taksub penjilat madey..

      Aikkk.. Lupa kot

      Delete
    2. Ko dah sokong lobai bongok pas ..

      Delete
    3. Orang politik kau nak politik..

      Orang berjuang kau ke longkang..

      Baca tulisan aku dengan waras..

      Delete
    4. Lupakan politik kepartian sebentar.
      Turunnya Tun M dlm prk adlh suatu yg agak besar kerana Tun M xturun dlm prk sblm ni.

      Apabila Tun M turun sokong Anwar ada beberapa faktor boleh dilihat.

      1. Memberi keyakinan kepada pelabor luar bhw politik msia sudah stabil kembali dan prestasi ekonomi boleh dilihat peningkatannya.

      2. Kestabilan politik yg ditunjukkan patutnya menggerunkan umno kerana tiada lg teori pkr+pas+umno. Dan gerakkan lg berbahaya akan dilakukan oleh Tun M spt mendakwa presiden umno dan beberapa pemimpin tertinggi umno semakin dekat.

      3. Imej liberal Tun M dpt diimbangkan dgn kemasukan Anwar yg sebelum ni hebat melaungkan dasar melayu islamnya selain dari berjumpa dgn agong dan beberapa sultan.

      Oleh kerana dlm blog KD ni ramai tukang komen dari kalangan penyokong umno, blehlah smpkan mesej kpd pemimpin umno bahawasanya mereka dlm keadaan bahaya.

      P/s: Mana pergi bekas pengarah strategi komuikasi BN, Rahman dahlan? Xde pun yg kondem beliau apabila sabah kecundang ditangan safie apdal. Siapa punya idea mencaturkan pemecatannya suatu ketika dulu?

      Delete
  4. Pas nak syok sendiri, biarkan

    ReplyDelete
  5. Peristiwa semalam itu dengan sendirinya telah menghancurleburkan dakwaan sesetengah pihak dalam kartel PKR seperti Rafizi dan Dolah Sani bahawa Tun M bukan faktor kemenangan PH dan hanya kebetulan berada di situ disebabkan Anwar berada di dalam penjara.

    Ia juga dengan sendiri telah menghancurleburkan kata-kata Anwar bahawa dia dan Tun M adalah naga di bukit masing-masing. Self acclaimed naga ini akhirnya menjemput naga dari bukit lain untuk membantu berkempen untuknya bagi memastikan kemenangannya. Sudah sah dia bukan naga sebaliknya yang dijemputnya itulah naga yang sebenar.

    Tun M perlu menepati janjinya kepada Anwar disebabkan pada masa itu menjatuhkan Najib adalah lebih penting. Kejahatan Najib jauh lebih dahsyat berbanding isu-isu peribadi Anwar. Menurut fiqh keutamaan, Tun M telah membuat pilihan yang betul.

    Anwar akan ke Parlimen di dalam dua keadaan. Keadaan pertama ialah tiada siapa lagi akan dapat menafikan bahawa Tun M adalah faktor paling utama di dalam kemenangan PH dan juga faktor paling utama di dalam membantu Anwar masuk ke Parlimen. Keadaan kedua pula ialah legitimasi Anwar akan menjadi pertikaian, dan demikian ia akan membuka pintu untuknya termakan umpan UmNo yang sedang terdesak mahu mencari sekutu untuk kembali berkuasa. Ramuan yang cukup untuk membawa pertempuran di antara Tun M dan lawan-lawannya yang bakal bersekutu ke klimaks.

    Sebagaimana Tun M berjanji untuk serahkan kerusi PM kepada Anwar selepas 2 tahun, sebegitulah Anwar juga terikat dengan janjinya untuk tidak menganggu Tun M sebagai PM selama 2 tahun. Di dalam keadaan ia telah pun menjadi ahli parlimen sedang legitimasinya dipersoalkan, mampukah Anwar menunggu sehingga dua tahun? Jawapannya sudah nampak jelas sekalipun belum terbukti lagi.

    Keraksuan Anwar untuk menduduki kerusi PM pada ketika ia sedar di dalam hatinya ia sebenarnya tidak layak untuk menduduki kerusi tersebut hanya akan membawa kebinasaan pada dirinya kelak.

    Tun M akan kekal sebagai PM sehinggalah zaman ini berubah daripada zaman fitnah ke zaman baru.

    Anwar pula? Jangan risau, Malaysia adalah negara yang dirahmati, dan bukan sebarangan orang boleh menjadi PM di negara ini. Sebagai pesalah LGBT yang telah diampunkan, Anwar tidak memiliki kelayakan itu (bezakan dengan Najib, segala pengkhianatan yang ia lakukan dan terbongkar hanya berlaku dan terbongkar selepas ia telah menjadi PM).

    Masa akan membuktikan, in shaa Allah.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harapan jon doo untuk cuaca buruk supaya kurang kehadiran jauh meleset...tuhan tak setuju dgn temberang jon doo bila 10000 yg hadir dan ramai pimpinan PH hadir beri sokongan...

      Harapan calon bebas sokongan bunge untuk lesap wang deposit bertambah cerah...

      Delete
    2. Saya kekal dengan telahan saya bahawa Anwar akan masuk ke Parlimen di dalam keadaan legitimasinya dipertikaikan.

      Ia kekal begitu sejak Anwar Langkah PD dimulakan dan dimumukan.

      Anwar akan merasai 'kekalahan dalam kemenangan' walaupun mendapat undi terbanyak sedang Saiful Bukhari akan merasai 'kemenangan dalam kekalahan' sekalipun hilang deposit, apabila jumlah undi ciputnya itu berjaya menafikan 'majoriti' untuk Anwar.

      Mari kita nantikan.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    3. Nah, saya kongsikan telahan saya di blog Al-Majid sejak 1 Oktober bahawa Anwar akan masuk ke Parlimen melalui jalan PRK PD.


      john doe1 October 2018 at 07:16

      Kekanda Al-Majid, 

      Mohon berkongsi satu kisah lawak yang tak kelakar:-

      PRK PD | Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata penyokongnya di Permatang Pauh menangis apabila mengetahui beliau akan bertanding di pilihan raya kecil (PRK) Port Dickson.

      "Mereka kata kepada saya, kami sudah bersama kamu susah dan senang, dan kini kamu bakal jadi perdana menteri, tapi kamu bertanding di Port Dickson?" kata Anwar kepada kira-kira 200 hadirin di Thistle Resort, Port Dickson hari ini.

      Tambah Anwar, beliau sudah menjelaskan kepada mereka bahawa meskipun kini perlu mengutamakan Port Dickson, Permatang Pauh tidak pernah jauh dari hatinya.

      Malah, katanya, apabila menjadi perdana menteri kelak, bukan saja beliau perlu menjaga Port Dickson, tapi juga semua negeri.

      Parlimen Permatang Pauh mempunyai sejarah yang intim dan panjang dengan Anwar dan keluarganya. 

      Ia merupakan kubu kuat Anwar Ibrahim sejak 1982 lagi. Beliau menjadi wakil rakyat kawasan itu selama empat penggal sehingga 1995.

      Pada pilihan raya umum (PRU) 1999, ketika Anwar dalam penjara, isteri Anwar, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail bertanding di kawasan itu dan berjaya mengalahkan lawannya dari Umno, Datuk Dr Ibrahim Daad.

      Wan Azizah berjaya mempertahankan kerusi itu selama tiga penggal.

      Beliau kemudian meletakkan jawatan pada Julai 2008 untuk memberi laluan kepada Anwar bertanding PRK di kawasan itu.

      PRK Permatang Pauh pada 26 Ogos 2008 menyaksikan Anwar menang dengan majoriti 15,671 undi mengalahkan calon BN, Datuk Arif Shah Omar.

      Anwar kekal Ahli Parlimen selepas menewaskan calon BN, Dr Mazlan Ismail pada PRU ke-13.

      Bagaimanapun, pada 2015, Anwar hilang kelayakan sebagai penyandang kerusi itu selepas Lembaga Pengampunan menolak petisyen Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah berhubung sabitan dan hukuman penjara lima tahun ke atas Anwar.

      Pada 7 Mei 2015, Wan Azizah bertanding dalam pertembungan empat penjuru PRK Permatang Pauh dan berjaya mempertahankan kerusi berkenaan.

      Pada PRU-14 baru-baru ini, Anwar yang sekali lagi tidak dapat bertanding kerana masih berada di dalam penjara.

      Anak Anwar, yang sebelum itu merupakan anggota parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah bertanding di Permatang Pauh dan berjaya mempertahankan kerusi berkenaan.

      Kini bebas selepas mendapat pengampunan diraja, Anwar akan bertanding di Port Dickson selepas penyandang kerusi itu Danyal Balagopal Abdullah meletakkan jawatan.

      Seperti Wan Azizah di Permatang Pauh sebelum ini, Danyal mengosongkan kerusinya di Port Dickson bagi memberi laluan kepada Anwar kembali ke parlimen.

      Komen saya:-

      Anwar kelentong besar bila dia kata pengundi Permatang Pauh sedih kerana dia bertanding di PD. Permatang Pauh memiliki 68% pengundi Melayu dan saya percaya Invoke telah membuat kajian dan hasilnya mendapati sekiranya Anwar bertanding di Pmtg Pauh, maka dia mempunyai peluang besar untuk tewas. Ia mungkin betul atau mungkin juga tidak tetapi yang pastinya ialah Anwar benar-benar telah 'lari' dari Permatang Pauh. 

      Daripada cara ia berkempen sendiri sudah kelihatan ia sudah 'give up' untuk mendapat undi kaum Melayu sedang ia 'all out' untuk mendapat undi bukan Melayu. Di kalangan Tamil ia menjadi MGR dan di kalangan Sikh ia menjadi wira Singh. 

      (Bersambung)

      Delete
    4. john doe1 October 2018 at 07:17

      (Sambungan) 

      Saya kira Anwar tetap mempunyai peluang besar untuk menang tetapi ia adalah 'kemenangan dalam kekalahan'. 

      Sekiranya dulu sebelum penamaan calon saya menjangkakan ia akan menang di atas undi bukan Melayu sedang ditolak oleh majoriti pengundi Melayu, tetapi selepas melihat senarai calon yang bertanding saya kira ia ibarat 'pucuk dicita ulam mendatang' bagi orang-orang yang tidak bersetuju Anwar menjadi PM-8.

      Saya menjangka Anwar akan mendapat undi tertinggi di kalangan semua calon, tetapi jumlah undinya tidak akan mencecah separuh pun, sedang undi kesemua calon lain apabila dikumpulkan akan melebihi undi yang diperolehinya. 

      Ia akan menimbulkan persoalan undang-undang sama ada dia benar-benar telah mendapat undi 'majoriti' kerana definisi majoriti ialah 51% ke atas dan bukan di bawah 49%, sedangkan sistem pilihanraya di Malaysia tiada peruntukan untuk 'pusingan kedua'. 

      Anwar akan masuk ke Parlimen sebagai wakil rakyat PD tetapi legitimasinya akan dipersoalkan oleh seluruh rakyat Malaysia terutama para pengamal undang-undang. 

      Saiful Bukhari akan 'tewas' dan barangkali akan hilang deposit tetapi akan memperolehi kemanisan berentap dengan Anwar apabila mendapati penyertaannya di dalam PRK ini telah menafikan 'majoriti' Anwar. Sekalipun ia tewas, ia sebenarnya 'menang di dalam kekalahan'. 

      Ketika Anwar berduka dengan keputusan pemilihan yang kelihatan tidak memberikan majoriti kepadanya, Saiful Bukhari pula bergembira kerana berjaya menafikan 'majoriti' tersebut. 

      Pada akhirnya legitimasi Anwar sebagai wakil rakyat memang akan menjadi pertikaian.

      Nota : saya tidak mengatakan telahan saya di atas tersebut adalah betul. Ia dibuat di atas bacaan saya bahawa 'Anwar akan menjadi wakil rakyat tetapi legitimasinya sebagai bakal PM akan dipertikaikan'. Ia barangkali meleset. Ia berlainan dengan telahan saya bahawa Tun M adalah Pembawa Panji Hitam kerana untuk perkara ini segala klu telah tally. 

      Apa pun masa akan memberikan jawapan yang paling tepat.

      Wallahu a'lam

      Delete

      Delete
    5. Jon doo..semlm di ceramah mega PD mp puncak borneo mengaku nak kosongkan kerusi beliau di serawak untuk laluan anwar bertanding ..beliau berunding dgn mp PD tetapi mp PD berkeras nakkan anwar bertanding di PD..

      Begitulsh kuat sokongan kpd anwar yg sangat disayangi oleh PKR..

      Delete
    6. salam bro john.

      saya tlh pergi k PD utk memberi sokongan moral kpd kehadiran tun m.

      saya tak reti nak copy paste tapi tlh memberi pandangan d blog shahbuddin.

      hanya 2 perkara yg saya nak kongsikan d sini yg saya rasa 'significant' :-

      1. yabhg tun siti asmah tidak kelihatan (d doakan yg beliau tidak uzur) dlm upacara yg 'bersejarah' ini.

      2. yabhg tun m tlh memakai cap/topi n baju BERSATU n bukan baju HARAPAN. adakah terdpt mesej yg tersirat ?

      sungguh pun hadirin amat teruja (enthusiastic) dgn kehadiran tun (6000 orang), namun d 'acid test' ialah semasa hari mengundi nanti. d kata kan undi kaum melayu akan berpecah. undi anggota keselamatan mungkin menyebelahi calun PAS.

      kalu saya pengarah pilihan raya HARAPAN/PKR, saya akan merasa gundah. namun saya percaya dgn kehadiran tun m ,anwar akan menang dgn selesa.

      sungguh pun demikian ,dlm bab ini , saya rasa agak pessimistic sikit..

      Delete
    7. This comment has been removed by the author.

      Delete
    8. Salam pak rahman JPC yang dihormati.

      Saya telah membaca komen pak rahman tersebut di blog Shahbudin dan telah memberi komen balas kepadanya.

      Saya kopipes di sini:-

      john doe9 October 2018 at 10:44

      Pak rahman JPC, 

      Jangan risau. Peristiwa semalam itu dengan sendirinya telah menghancurleburkan dakwaan sesetengah pihak dalam kartel PKR seperti Rafizi dan Dolah Sani bahawa Tun M bukan faktor kemenangan PH dan hanya kebetulan berada di situ disebabkan Anwar berada di dalam penjara. 

      Ia juga dengan sendiri telah menghancurleburkan kata-kata Anwar bahawa dia dan Tun M adalah naga di bukit masing-masing. Self acclaimed naga ini akhirnya menjemput naga dari bukit lain untuk membantu berkempen untuknya bagi memastikan kemenangannya. Sudah sah dia bukan naga sebaliknya yang dijemputnya itulah naga yang sebenar. 

      Tun M perlu menepati janjinya kepada Anwar disebabkan pada masa itu menjatuhkan Najib adalah lebih penting. Kejahatan Najib jauh lebih dahsyat berbanding isu-isu peribadi Anwar. Menurut fiqh keutamaan, Tun M telah membuat pilihan yang betul.

      Anwar akan ke Parlimen di dalam dua keadaan. Keadaan pertama ialah tiada siapa lagi akan dapat menafikan bahawa Tun M adalah faktor paling utama di dalam kemenangan PH dan juga faktor paling utama di dalam membantu Anwar masuk ke Parlimen. Keadaan kedua pula ialah legitimasi Anwar akan menjadi pertikaian, dan demikian ia akan membuka pintu untuknya termakan umpan UmNo yang sedang terdesak mahu mencari sekutu untuk kembali berkuasa. Ramuan yang cukup untuk membawa pertempuran di antara Tun M dan lawan-lawannya yang bakal bersekutu ke klimaks. 

      Sebagaimana Tun M berjanji untuk serahkan kerusi PM kepada Anwar selepas 2 tahun, sebegitulah Anwar juga terikat dengan janjinya untuk tidak menganggu Tun M sebagai PM selama 2 tahun. Di dalam keadaan ia telah pun menjadi ahli parlimen sedang legitimasinya dipersoalkan, mampukah Anwar menunggu sehingga dua tahun? Jawapannya sudah nampak jelas sekalipun belum terbukti lagi. 

      Keraksuan Anwar untuk menduduki kerusi PM pada ketika ia sedar di dalam hatinya ia sebenarnya tidak layak untuk menduduki kerusi tersebut hanya akan membawa kebinasaan pada dirinya kelak. 

      Tun M akan kekal sebagai PM sehinggalah zaman ini berubah daripada zaman fitnah ke zaman baru. 

      Anwar pula? Jangan risau, Malaysia adalah negara yang dirahmati, dan bukan sebarangan orang boleh menjadi PM di negara ini. Sebagai pesalah LGBT yang telah diampunkan, Anwar tidak memiliki kelayaboleh tu (bezakan dengan Najib, segala pengkhianatan yang ia lakukan dan terbongkar hanya berlaku dan terbongkar selepas ia telah menjadi PM). 

      Masa akan membuktikan, in shaa Allah. 

      Wallahu a'lam.

      Delete

      Delete
    9. Anon 8:41

      Ya betul, begitu kuat sekali sokongan kartel PKR kepada Anwar sehingga mereka mulakan Langkah PD tanpa pengetahuan PPBM dan Tun M malah tanpa pengetahuan semua ahli Majlis tertinggi mereka pun sehingga Tian Chua sendiri labelkan PKR sebagai kongsi gelap.

      Alih-alih apabila kempen di PD telah berjalan dan mereka melihat sambutan dingin kepada Anwar, mereka beralih meminta Tun hadir untuk berkempen dan tunjukkan sokongan kepada Anwar.

      Berbanding dengan dakwaan MP Puncak Borneo yang hanya cakap dirinya sahaja dan berlawanan dengan pengakuan ahli-ahli MT PKR sendiri termasuklah Rafizi Ramli yang akui sendiri ia dibuat hasil perbincangan orang-orang tertentu saja di dalam PKR (MP Puncak Borneo ni masuk meeting kartel ka? MT kah dia?), perbuatan mereka meminta Tun M hadir berkempen untuk Anwar telah terbukti berdasarkan penyaksian seluruh negara yang menyaksikan Tun M benar-benar turun berkempen sekalipun secara tradisinya PM tak akan turun berkempen di dalam PRK.

      Begitulah bagaimana Allah buktikan siapakah naga yang tidak mendakwa dirinya naga dan siapa pula yang mendakwa dirinya dan seorang lagi adalah naga di bukit masing-masing, dan akhirnya ia meminta 'naga di bukit lain' datang membantunya untuk menang di bukit pilihannya sendiri.

      Apa barang naga meminta naga lain ke bukit sendiri untuk bantu kemenangan. Ahaks.

      Delete
    10. Naga mana yg mula2 jumpa anwar di mahkamah mohon kerjasama tumbangkan najib?...buat2 lupa plakmm

      Delete
    11. Ya betul, Tun mengajak Anwar tumbangkan Najib, tiada sesiapa pun lupa. Najib sedang melakukan kerosakan yang besar dan Tun perlukan team untuk tumbangkan Najib.

      Tapi faktanya ialah Tun tidak mendakwa dirinya naga seperti Anwar. Itu adalah fakta seperti juga fakta PKR akhirnya minta Tun selamatkan 'Naga' mereka yang membuat Langkah PD tanpa pengetahuan Tun mahupun PPBM. Apa akan berlaku kepada PKR apabila 'naga' mereka tumbang di PD, kawasan yang Melayu bukan majoriti pun.

      Dan jangan buat-buat lupa pendedahan Hishamuddin Rais bahawa ketika berlakunya perbincangan di antara Tun dan Anwar pada satu ketika Tun telah berputus asa untuk teruskan bersama PKR disebabkan tuntutan yang ia tidak boleh setuju dan Tun telah memutuskan untuk call-off segala rundingan dengan PKR dan self-acclaimed naga ini kemudian telah menghantar puterinya sendiri untuk memujuk Tun teruskan kerjasama.

      Nampak tak? Tun berani teruskan tanpa Anwar apabila berpendapat tuntutan yang dibuat keluarga Anwar tidak boleh dituruti walaupun untuk menjatuhkan Najib sedang self acclaimed Naga ini sedar tanpa Naga sebenar, ia tak akan mampu menang, sebagaimana ia telah mencuba selama dua dekad.

      PAN dan DAP? Penolakan permintaan Wawi untuk menjadikan Rafizi sebagai Menteri Kewangan oleh kedua-duanya sama seperti pilihan Tun dengan sendiri menunjukkan bahawa apabila perlu memilih di antara naga sebenar dengan self-acclaimend naga, mereka memilih untuk mengikuti naga sebenar yang tidak pernah mendakwa dirinya naga.

      Selepas PRU selesai baru rakyat didedahkan dengan perjanjian bahawa mereka akhirnya bersetuju untuk bahagikan penggal PRU-14 kepada dua. Tun separuh dan self acclaimed naga separuh.

      Apa barang self acclaimed naga minta separuh masa kedua bro? Naga sebenar akan berkata 'Tun habiskan penggal PRU14 sebagai PM sebab Tun adalah general, saya sebagai naga akan menjadi general PRU15 dan habiskan sepenggal sebagai PM'.

      Siapa sebenarnya Naga dan siapa sebenarnya seld-acclaimed Naga sudah terbukti bro.

      Delete
    12. Ko salah jon..tun madey telah umum akan jadi pm selama 2 tahun jika menang setelah dilantik jadi pengerusi PH...pengumuman dibuat seblm pru lagi...ko dah terbabas..

      Ko percaya cakap hishamudin rais sosialis gila tuko tiub?...

      Soasialis gila ni pernah temberang najib akan ditangkap oleh fbi.....cai2 umno jadikan bahan troll kpd penyokong PH semasa najib ke amerika...

      Delete
    13. Ya betul part tu semua orang tahu. Tun sentiasa ulang kata dia hanya ada dua tahun untuk membetulkan kerosakan. Tiada penjelasan lanjut diberikan mengapa hanya ada 2 tahun.

      Yang diberitahu kepada rakyat hanyalah persetujuan Tun yang ia akan dapatkan pengampunan untuk Anwar untuk melayakkan Anwar menjadi PM.

      Berdasarkan sistem demokrasi, fahaman para demokrat ialah Anwar akan ketuai PRU15 dan menjadi PM kerana 'penyerahan takhta' tidak wujud dalam demokrasi.

      Anwar dan Rafizi juga tahu hal ini dan demikian perjanjian pembahagian tempoh 2 tahun itu telah sengaja dirahsiakan dari pengetahuan umum.

      Fakta bahawa wujud perjanjian bertulis di antara Tun dan Anwar bahawa mereka telah membahagikan penggal PRU14, 2 tahun untuk Tun dan 2 tahun lagi untuk Anwar hanya didedahkan oleh Rafizi selepas PRU14 telah selesai dan selepas ia mahu mencabar Azmin sebagai TP PKR.

      Sebelum itu tiada sebarang khabar pun tentang wujudnya perjanjian pembahagian tempoh di dalam penggal PRU14 sendiri di antara keduanya.

      Sekiranya ada silalah kongsikan sumbernya di sini.

      Tentang cerita Hishamuddin Rais itu ia bukan kisah berdua tetapi nama LGE dan Mat Sabu telah dipetik. Izzah juga tidak membuat penafian ia telah dihantar oleh bapanya untuk memujuk Tun teruskan pakatan dengan PKR.

      Malah kisahnya itu juga tally dengan kejadian pada masa itu Izzah yang pergi berjumpa Tun sedangkan sebelumnya setiap pertemuan yang berlaku di antara kedua pihak ialah Tun yang pergi berjumpa Anwar dan bukan sebaliknya. Nampak jelas apabila Izzah yang pergi berjumpa Tun apabila Tun tidak lagi mahu berjumpa Anwar, sudah menjelaskan kebenaran soksek soksek pada masa itu. Akhirnya ia didedahkan oleh Hishamuddin Rais.

      Satu lagi, anon di atas sebelum itu telah berkata bahawa Tun yang pergi berjumpa Anwar di mahkamah. Maka di atas fakta ini, Tun adalah sebenarnya orang yang initiate kepada penubuhan PH dan bukan Anwar.

      Itu saja sudah memadai.

      Delete
    14. Persoalanye pengumuman tun pegang pm 2 tahun seblm ato selepas pru14?..ko dakwa tun umum 2 tahun selepas pru14... Ko ni kuat temberang mcm tuko tiub jugak jon doo..

      Delete
    15. Ade cerita kata bila tun ajak anwar pakat tumbangkan najib anwar tidak mahu bagi jawapan segera kerana perlu bincang dulu dgn pimpinan pkr dap dan amanah...keputusan di capai semasa tun berada di london...jadi anwar hantar Izzah untuk sampaikan persetujuan anwar....

      Delete
  6. Satu anggapan yg kurang siuman...pas tak ade uuumph langsong....bulan gelap di PD...

    Tun madey ke PD henye untuk meredakan pergeseran antara pkr dan bunge...disamping itu dapat menjelaskan bebanan hutang yg ditanggong oleh kerajaan..

    ReplyDelete
  7. Umno dah nak rebah pas bagi tongkat...

    Mca tak mintak sokongan pas terhegeh2 nak tolong sokong...

    Pas bercita2 nak jadi ketua..

    ReplyDelete
  8. Teruslah berpegang teguh dengan ajaran Nabi S.A.W walaupun ketika ramai manusia yang melihat agama sudah tidak relevan untuk diamalkan sepenuhnya sekiranya mahu hidup senang di dunia.
    Nabi S.A.W bersabda:
    يَأْتِى عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ الصَّابِرُ فِيهِمْ عَلَى دِينِهِ كَالْقَابِضِ عَلَى الْجَمْرِ

    Bila nampak duit umno lobai pas lupa pegang hadis ni..
    Rak kira duit halal ato haram..

    ReplyDelete
  9. Lepas 3 tahun sertai DAP, pegangan agama saya tak luntur'

    Anne Muhammad
    9 Okt 2018, 10:00 pagi (Dikemaskini 9 Okt 2018, 10:00 pagi)

    A A
    WAWANCARA | Bekas aktivis Pemuda PAS Sheikh Omar Ali berkata pegangan agamanya tidak luntur meski sudah bersama DAP lebih tiga tahun.

    Sedangkan, tambah Sheikh Omar, parti lamanya kini "menggunakan Islam" demi keabsahan politik.

    Sheikh Omar yang kini juga merupakan anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Paloh berkata, sebelum PAS “bersama” Umno, mereka menggunakan pelbagai alasan agama untuk menolak DAP.

    Namun, jelasnya, keadaan sudah bertukar sebaliknya apabila Pakatan Harapan (HARAPAN) memenangi pilihan raya umum (PRU) ke-14 yang menyaksikan PAS pula mesra Umno dan MCA.

    “Kadang-kadang elemen Islam itu betul-betul jadi alat untuk keabsahan politik mereka. Dulu orang percaya tak percaya. Sekarang kalau kita tengok tindak tanduk PAS, boleh bersama Umno, MCA, kita boleh kompromi.

    “Sebelum ini dalam DAP, bila kau tak nak DAP, mereka cakap DAP anti-Islam. Tapi bila dengan MCA, boleh diterima pula.

    “Tindak tanduk PAS menunjukkan mereka menggunakan keagamaan yang sempit dah begitu parah.

    "Jangan heret agama dalam kancah politik, akhirnya orang lihat Islam ini buruk kerana dipergunakan untuk kepentingan politik,” katanya dalam wawancara bersama Malaysiakini.

    ReplyDelete
  10. Guan Eng: Kalau HARAPAN kalah Mahathir pun masuk penjara

    Shakira Buang
    9 Okt 2018, 8:30 pagi (Dikemaskini 9 Okt 2018, 8:13 pagi)

    A A
    Menteri Kewangan, Lim Guan Eng tidak menolak kemungkinan Tun Dr Mahathir Mohamad disumbat ke penjara sekiranya Pakatan Harapan (HARAPAN) tewas dalam pilihan raya umum (PRU) ke-14 yang lalu.

    Kata Lim, ia berdasarkan tindakan polis yang dilaporkan memanggil isteri perdana menteri itu, Tun Dr Siti Hasmah Mohamad Ali, pada Januari lalu.

    “(Kebanyakan pemimpin HARAPAN) masuk penjara pun dah. Bukan saja Datuk Seri Anwar Ibrahim, saya pun dah.

    “Yang belum masuk Dr Mahathir, dan saya rasa kalau tak menang kali ini (PRU ke-14 lalu) beliau pun kena masuk (penjara) juga.

    “Tak akan kita nak lupa Tun Siti Hasmah diminta ambil keterangan polis. Kalau sana (BN) menang sama-sama kita meringkuk dalam penjara,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lobai pas bongok selamat kerana sokong najib ketua prompak..

      Delete
    2. Kau pulak sokong ketua peliwat

      Delete
    3. Ko pulak sokong mat klepto kepit.

      Delete
    4. Aku sokong ketua perompak

      Delete
    5. 9.36 telah beberapa kali di liwat oleh anwar...berak cai ni sekarang cukup lawas dan mata terang otak tajam..

      Delete
  11. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  12. KIKIKI..

    HAAH DELETE LAH SELAGI BOLEH
    ALJUB DAN ATOK KAN DAH KAWAN
    KAWAN TAWA & NANGIS SKLI TU WEHH..!!
    LAM HATI TOHAN SAJA YANG TAHU KAN..!!


    KIKIKIKI...

    HAAAH DELETE DAN. TEPUKKK...!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko tension sebab aljub tak mao hentam jubo ko lagi...jubo ko busuk mcm mulut ko juga...

      Hari2 tension cepat mampos..

      Delete
    2. Berak ko kurang lawas sekarang?...sembelit pagi ni..hahahahs

      Delete
  13. KluangmanOctober 9, 2018 at 2:18 PM
    Politik haprak namanya kalau ada sikap dendam..

    Dia patut hadapi isu dengan tenang, matang, bukan samseng.

    Jadi YB mesti ada telinga bagus bukan mulut lancau. Gaji rakyat bayar bukan bapak dia bayar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sangka kluangman bagi sokongan moral kpd blogger CG..

      Kluagman masih sokong umno tapi tak berani nak tunjuk...pura2 hentam umno..jadi sokong Pas sahabat karib umno...

      Tahniah...

      Delete
    2. Kluangman berdarah umno tapi merajuk dgn kemelut dalaman umno...aku rasa kluangman lebih suka KJ pimpin umno...

      Delete
    3. Kluangman berharao cap Bunge dapat gantikan umno sebagai payung untuk melayu dgn kemasukan ramai umno kedlm Bunga.....Cap Bunge pon kucar kacir lempap blm stabil...

      Kluangman seolah hilang arah sekarang...

      Zaman dah berubah...nak cari satu parti yg benar2' boleh bela melayu sudah tiada...negara majmuk tak mungkin dapat menerima parti solo satu bangsa memerintah ...pemimpin pon ade rasa nak buat harta walo sedikit ...

      Delete
  14. Aku dulu percaya yang pas akan kalah teruk dalam prk 14.. tp parti pas ni. terus mengejutkan orang..

    pandang rendah pada pas adalah satu kebodohan.

    kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak teruk lagi tu?.. Tanding 160 kerusi menang 18..berpuluh hilang deposit...

      Tu pon nadib baik orng terengganu marah umno bagi pas menang...

      Delete
  15. Pas sebenar parti paling kuat...pas la satu2 nye parti yg boleh memerintah sendiri tnpa prti lain...cntoh di klantan dn trengganu...sekarang br aku nmpk dulu aku rabun krana leka dgn bn pastu ph rupanye dua dua bn ph ni hrm jadah je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang paling kuat...setakat pantai timor aje...di luar dari tu bulan gelap..

      Kelantan sampai sekarang mundur...

      Delete
  16. PAS jangan derhaka Agong, pertikai pengampunan - Fahmi

    Kow Gah Chie
    9 Okt 2018, 1:32 tengahari (Dikemaskini 9 Okt 2018, 2:02 tengahari)

    A A
    PRK PD | Sebarang usaha PAS untuk terus mempersoalkan kelayakan Anwar Ibrahim sebagai calon PRK Port Dickson dengan menyebut beliau tidak mendapat pengampunan penuh akan menjadi sembah derhaka kepada titah Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V.

    Pengarah Komunikasi Strategik PKR Fahmi Fadzil berkata demikian pada sidang akhbar yang di adakan di bilik gerakan pilihan raya HARAPAN di Port Dickson hari ini.

    "Jangan pertikai titah seri baginda Yang di-Pertuan Agong dan hak baginda di bawah Perlembagaan Persekutuan untuk memberi pengampunan kecuali mereka nak sembah derhaka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita negara hukum. olih demikian semua wajib taat hukum.

      apa juga kedudukan kelayakan anwar utk menawarkan diri selaku calun dlm prk atau pru wajib berpandukan kehendak undang2 n perlembagaan. dlm sistem 'constitutional monarchy', tidak timbul isu sembah derhaka atau pun tidak.

      pengerusi SPR tlh menyatakan bahawa makhamah lah yg perlu memberi kata putus.

      Delete
    2. Habis tu kenapa ade peguam yg berlagak pandai mcm pakar perlembagaan telah putuskan anwar tak layak sedangkan mahkamah blm buat keputusan..

      Adekah titah Agong yg mengikut nasihat lembaga pengampunan masih boleh di over ruled oleh hakim?...

      Delete
    3. baru kenal politik ke? tak yah tanya soalan xberapa cerdik ni..peguam tu ahli politik kenyataan adalah kenyataan politik

      kah kah kah.

      jawapan juga jawapan politik..

      boleh over rule atau tidak juga adalah bidang kuasa mahkamah.

      kita ni rakyat biasa.. jangan percaya dua dua belah pihak politik baru sekarang kena neutral..baru ko tak kena bodo dengan mana mana pihak

      melainkan ko memang macai politik.. tak boleh buat apa la

      kah kah kah

      Delete
    4. Otak ko merana sejak najib tumbang ..cian ko ni yeek..

      Delete
  17. KD..
    agak agak kalau lah kote bengkok nuar berahim dimasukkan ke dalam lobang bontot Atok 93 tahun..apa akan jadi..

    bagaimana suara keenakkan Atok93 mengemut keliling berbunyi..

    ya kan balik rumah cuma ada bini kepala botak.. dua dua pon dah loose

    atok 93 punya kote pon dah laaama bersara

    ReplyDelete
    Replies
    1. 5 tahun cai ni akan merana gila...biarkan dia dan siluncainye terjun dgn labunye..

      Delete
    2. Dia bukan gila tp mengada2. Kalau kita jwb lg kotor dr itu, nanti dia akan ckp, nah tengok, org PH suka maki hamun, ckp lucah. Org spt ini, biar Tuhan saja yg membalasnya.

      Delete