Google+ Followers

Friday, November 2, 2018

BAJET? BUATLAH BAJET SENDIRI..

Maaf,  aku tak dapat komen apa² tentang bajet 2019, totally blank cuma aku tahu mula dperkatan di media.. 

Sebabnya aku sebok denga program dan bajet bisness aku sendiri,  make money... Bagi aku apapun bajet kerajaan,  ia sangat tidak menjejaskan bisnes aku,  lagi perit hidup rakyat,  peluang bisnes aku akan makin berkembang sebab semua orang mahu pendapatan kedua,  ketiga dan seterusnya... 

Bajet adalah ekonomi,  pengurusan kewangan negara,  tanya orang politik apa yang mereka tahu? Pembangkang akan terus bangkang ...bajet adalah halatuju... Ia tidak akan memberi keadilan dan kepuasan pada semua orang... 

Untuk sokong atau bangkang bajet kerajaan ialah buat bajet sendiri. 

Missi menumbangkan najib sudah tercapai,  aku yakin kerajaan akan buat terbaik kepada rakyat dan negara. 

Keyakinan itu penting,  jauhi yang remeh temeh, dan kita tidak wajar berpolitik setiap masa dan setiap isu lebih² lagi soal ekonomi. 

25 comments:

  1. Ya, berusahalah mencari pendapatan.
    Tiada yang bulat datang bergolek, yang pipih datang melayang.
    Merungut sepanjang hari, mengutuk baget cuma buang masa.
    Hati sakit, kepala pening, tak pasal-pasal diserang stroke.
    Kalau Najib yang bentang bajet, entah-entah semua sekolah dan hospitak katop nak bayar
    hutang 1MDB dan hutang AH LONG PRC.
    Menangis dan meraung pun tak guna.
    Eloklah berusha buat 2,3 kerja.
    Bangla boleh jadi BILYAWAN, takkan kita tak boleh jadi ribuan.
    HAHAHA.....betul tak KD....?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita tuan..mana leh kerja kuat...

      Delete
    2. Bill Gate kata: IF YOU ARE BORN POOR, IT IS NOT YOUR FAULT. BUT, IF YOU DIE POOR,
      THAN DEFINETLY IT IS NOT THE GOVERNMENT'S FAULT!.......HAHAHAHA

      Delete
    3. Pandai plk minah kata usaha sendiri.. Dulu masa bn menyalak mcm anjing psl kos hidup

      Delete
    4. Betul ckp cik mminah. Kalau rasa terhimpit dgn kos sara hidup, ubahlah cara hidup. Buat 2,3 kerja. Sy sendiri pun ada 3 kerja. Selain dr kerja hakiki sy juga berniaga nasi goreng. Jln pulak sy tak ikut jln bertol. Kangkung tanam blkg rumah. Syukur Malaysia masih aman.

      Delete
  2. Tentulah kena menyalak bila kos hidup meningkat.
    Kalau meningkat akibat tekanan luar, boleh diterima walaupun ini adalah tanggongjawab kerajaan untuk mencari jalan mengatasinya seperti yang Tun Mahadir buat pada zaman kemelesetan ekonomi tahun 1998 dulu. Macam-macam cara dia buat untuk atasi tekanan luar ke atas ekonomi Malaysia.
    Zaman Najib, kemelesetan bukan akibat tekanan luar tapi akibat 1MDB.
    Habis asset negara digunakan untuk tutup lubang 1MDB.
    Tak cukup itu, dijualnya asset negara kepada AHLong PRC.
    Memang patut kita marah dan tendang dia.
    Kerajaan HARAPAN sekarang terpaksa mewarisi segala hutang piutang BN.
    Bukan lagi salah Kerajaan kalau dia tak mampu memenuhi tuntutan.
    Selain daripada hutang rm735 billion, Kerajaan juga kena bayar hutang 1MDB 42 billion
    dan lain-lain hutang pembangunan yang reganya 100 kali ganda lebih mahal kerana duitnya
    diKLEPT oleh Najib. Kita sdemua kena bayar sampai ke anak cucu.
    Jadi, saya amat bersyukur dengna baget yang ada ini.
    Sekurang-kurangnya baget mementingkan kesejahteraan rakyat.
    Sepanjang tahun 2019 nanti kita tengoklah, boleh tercapai atau tak baget ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabar cik minah. Tiada gunanya menyalak. Kalau susah, kita ubah cara hidup. Buat2, 3 kerja. Tanam sayuran sendiri. Lepas tu boleh juga berniaga nasi goreng. Elakkan jalan bertol dan sentiasa keluar awal. Ingat!!! Yg penting Malaysia masih aman. Bersyukurlah.

      Delete
    2. HEHEHE..........yang menyalak macam anjing gila ni, golongan MACHAI yang dah kehabisan dedak. Kesian juga mereka ni. Dulu hidup senang lenang di bawah ketuanan Melayu. Sekarang kena berusaha keras degan baget yang ciput. Itu yang siang malam merungut dan menyalak.

      Delete
  3. Kalau boleh mereka nk kerajaan umum bajet.. Sila bagi no.acc, setiap bukan kerajaan bagi 1000 sebulan.

    bankami.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Yang SAHIH, adalah insiden pedo YB Perlis, yg tua berjubah watak alim.
    -Guru kumpulan Busker tajaan YB hantar budak 15 tahun ke Kereta. -Guru minta bidadari ketat bawah umur masok kereta, dan guru busker beredar pergi..
    -Dlm kereta skrg cuma YB berduaan dgn budak sj pd jsm 1130 malam.
    -YB mula pegang tangan budak, keudian dipegang bahu...
    -Budak lari, repot 2.30 pagi.
    -Esok budak tarik repot, diam.

    Mekayu Harbi ingatkan Rakyat MAJORITI tak boleh pikir?

    Khadam Syaitan mmg musuh dgn ketelusan dan cahaya KEBENARAN.
    Sudah pasti kerja buruk MEREKA PASTI GAGAL sbb mereka bermain menunggang Bangsa dgm agama Allah.

    Domba Royan hari2bermacam isu,dikantoi hari2,alih lagi hari2 Rakyat majoroti beriman berakal sudah berkata dlm PRU14.dan 4 PRK.
    Masih buat2 tak faham. sbb cetus Rusuhan Bangsa Agama adalah jalan terakhir utk menyelamat Ketua2 Brahmin dan Pope Melayu Harbi, yg jelas sudah hilang kuasa kerajaan.
    Apakah Rakyat terbanyak dan pihak berkuasa akan diam dgn mainan sabotaj atau cetusan porak peranda?
    Tentu tidak..
    Dalam PRU PRK sudahpun dihumban, kalau lebih dari itu, padah akan timpa Pisumno Melayu Harbi laknatullah.

    ReplyDelete
  5. Bajet lebih besar dari tahun lepas dan lebih tinggi defisitnye...ini menandakan kerajaan yakin dgn prospek ekonomi negara ditahun depan walaupun ekonomi global berkembang pada tahap sederhana...

    Faktor ekonomi yg mustahaknye...tumpuan bajet untuk meningkatkan ekonomi...bukan terlalu banyak bantuan dan pemberian..

    ReplyDelete
  6. Jgn melokman adamkan diri anda... Sekian terima kasih.. .

    ReplyDelete
  7. Sikap liberal dalam pengagihan belanjawan pendidikan, sebenarnya membina jurang perkauman yang mencemaskan.

    250 juta buat Sekolah Kebangsaan dan setiap sekolah dari jumlah sekitar 10600 lebih, akan beroleh hanya RM 23,580 sahaja (?) berbanding 200,000 bagi setiap sekolah sekitar 60 sekolah menengah persendirian Cina (SPMC) dengan peruntukan 12 juta.

    JOM KITA BILI KETA PLOTON
    HARGA MULAH SUBSIDI MINYOK ELEK
    LIDAH BERCABANG SUDA JADI TONGONG
    KLONI KETE PLOTON DIA KENA LENYEK

    PELADANG PENEROKA NELAYAN KETINGGALAN
    SATU PERUNTUKAN LANSUNG TAK DITERIMA
    ATOK LIDAH BERCABANG DIAM BANGANG KAN
    PEDIH TELO DICLAMPING TOPDOG MASIH TERASA


    PEMILIK KELETA PLOTON... TUPOKK..!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukur Malaysia masih aman.

      Delete
    2. Merc Benz C200 Avantgarde 1.5cc
      Harga RM 259,000.00

      Beli petrol dapat subsidi.

      Proton Wira 1.6se - RM 7,000.00
      Proton Waja 1.6 - RM 6,500.00
      Proton Exora. - RM 20,000.00
      Proton Gen 2 . - RM 5,000.00
      Proton Saga 1.6 se- Rm 18,000.00
      Proton Persona Baru RM 60,000.00
      Proton Perdana 2.0. RM 7,000.00

      Semua di atas tak dapat subsidi petrol.

      Inilah bajet kerajaan Malaysia Baharu yg dibentangkan oleh menteri kewangan gila, mendapat tepukan gemuruh oleh MP KERAjaan gila dah dipuji melangit oleh penyokong2 sawan babi spt cik minah bekas pesakit gila babi yg lahir tepi kandang babi.

      Delete
    3. Atok tak tau dia dan bangsa dia kena main. Dia aci percaya je sama itu menteri kewangan dia. Aku ada tengok gambar suasana meja kerja atok kt ofis dia. Berterabur, tanda bnyk sgt kerja yg dihempuk atas kepala dia. Itu yg menteri kewangan dia ambik kesempatan kelentong dia dlm bajet.

      Delete
    4. Baguslah mcm tu. Bermakna merc kau pun layak utk dpt subsidi. Ini menunjukkan kerajaan PH adil dan tak pilih kasih. Yg sokong dpt. Yang tak sokong pun dpt. Apa lagi kau nak? Sepatutnya kau kena bersyukur sbb Malaysia masih aman.

      Delete
  8. Dlm posting lu kali ini lu ckp bahasa apa kd. Lu dh kesan bajet yg kurang adilkan. Utk sekolah cina bajet lg besar berbanding sekolah kebangsaan. Utk cover tak puas hati plus malu, mula la ckp tgh buat bajet bisnes sendiri. Yg pastinya golongan majoriti dh kena main oleh minoriti...

    ReplyDelete
  9. Berita tergempar

    Cik minah klimaks 3 kali semasa bajet dibentangkan oleh menteri kewangan kulup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke? Maknanya perang klimaks yg selalu diberitakan oleh john doe sudah bermula...jeng3x..

      Delete
  10. PERANG KLIMAKS AKO DAH LAMA MULA
    MLM NI BINI ORANG PUN NAK BERSAMA
    PUAS KU PUJUK PULANG RUMAH SAJA
    APAKAN DAYA DIA TATAP MAU JUGA

    KIKIKIKI...

    ATOK RENTA SUDAH BISU
    DIBULI TOKONG BODO MEMBATU
    BENTANG BAJET KRONI DIPALU
    HUJUNG HAYAT JADI KUDA KAYU


    HUJUNG HAYAT JADI KUDA KAYU...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bnyk dh sel yg tak berhubung bro. Maklum umur dh lanjut.

      Delete
  11. Yang komplain pasal bajet ini adalah mereka yg tempias masih kevewa kalak.
    Masih sukar menerima kenyataan
    Masih percaya kata² zahid umno kembali berkuasa ikut pintu belakang.

    ReplyDelete
  12. Adat kerajaan, kena la hadap komplen rakyat jelata yg tak puas hati. Jgn pulak KERAjaan lebih² nak backup bajet yg condong dan senget begitu. Takde insentif malah inisiatif utk bantu petani yg terjejas teruk hasil harga komoditi yg merudum. Yg ada copy paste dari insentif kerajaan lama. Pandai pulak claim kononnya atas akal sendiri. Dah takde ayat nak back up bajet perasan lge, mula la main sentimen kalah dlm pru. Yg terjejas tu bukan semua pengundi la kd. Budak² sekolah, student u yg tak dpt baucer mcm dulu tu pengundi ke? Aduyaiii...habis akal dah kau kd.

    ReplyDelete
  13. Bajet 2018 kerajaan BN di mana memberi RM6.5 bilion kepada kelompok pesawah, petani, peladang, nelayan, pekebun kecil, penternak dan penoreh getah, termasuk RM2.3 bilion bagi bantuan dan insentif seperti baja dan input pengeluaran kepada pesawah, pekebun kecil, getah dan nelayan," katanya kerajaan PH perlu menjawab secara spesifik apakah bantuan yang disediakan tahun depan bagi kumpulan tersebut termasuk bantuan sara hidup.

    "Ataupun semua bantuan-bantuan terdahulu ini sudah dihapuskan?

    "Rakyat Malaysia bukan terdiri dari orang bandar sahaja,"??

    BODO BANGANG ATOK LIDAH BERCABANG
    TELO DI CLAMPING TOPDOG NGILU PEDIH
    JADI KUDA KAYU DI USIA RENTA USANG
    FITNAH JIJIK DIAMALKAN NNPK CKUP SEDIH

    ... LEPAS MAMPOS TUA RENTA ANAK CUCU MEME NK NAK MAMPOS DAN CLAIM SEMULA SEMUA DUIT BAILOUT YANG BERATUS BILLION

    ReplyDelete