Thursday, January 31, 2019

ASTARGHFIRULLAH...


Tuesday, January 29, 2019

TUN WAJAR BEREHAT JIKA PH KALAH DI SEMENYEH?

Nota tajuk akan menyusul..

Tugas Tun sudah selesai, Najib gagal meneruskan nafsunya melalui kuasa dan umno sudah terantuk baru terngadah.
Keinsafan umno kalau dilihat kepada lokman adam, keinsafan sekadar perhiasan.

Selepas Tun, samada Melayu akan tenggelam dengan kehidupan rasuah yang lebih dasyat atau kembali ke pangkal jalan akan ditentukan oleh pemimpin selepasnya.

Asas jati diri bangsa dan negara yang cuba Tun bina sekarang sangat rapuh kerana masa yang tidak mencukupi, tidak ada pemimpin pelapis yang benar-benar cintakan negara kecuali kepada bangsa dan kaumnya sahaja, sesetengahnya memperalatkan dan sekadar mengambil kesempatan bila terdesak.
Bercakap berdegar-degar tentang bangsa dan ugama hanya bila tersepit .

Musuh Melayu dan Islam digembur sangat utama adalah DAP secara kosmetik dan kulit tetapi rasuah diterima dengan baik, mesra dan harus, mungkin halal.

Melihat Anwar, Azmin dan seterusnya - tidak banyak beza dengan Najib.

Terimalah Melayu - nasibmu !!

Monday, January 28, 2019

KERAJAAN WAJAR TERUSKAN DASAR SEKARANG , MENANG KALAH PRK TIDAK MENGUBAH APA² KERANA RAKYAT (MELAYU) TERDESAK PENYELESAIAN SEGERA, HAKIKAT MALAPETAKA NEGARA AKAN AMBIL MASA MENGATASINYA...

Biarlah sebahagian Melayu mati kerana gelojoh politik, mereka mahu hidup dengan subsidi dan suapan walaupun yang disumbat ke mulut mereka datang dari sumber kemungkaran.

PAS secara kebetulan berhadapan dengan integriti 90juta yang dikatakan datang dari umno?

Begitu ramai yang diseret ke mahkamah  termasuk duit TH, apa Melayu apa Islam tu?

Sunday, January 27, 2019

KITA LAYAN JAP EMOSI² YANG TERGANGGU

Assalamualaikum Tun

Ini semua berpunca dari Tun. Tun terlalu tamakkan kuasa. Tun dan kuncu²  politik Tun sanggup menipu dan menfitnah rakyat. Apabila Tun dan kuncu²  Tun dalam Pakatan Harapan membina kerajaan, semuanya termasuk Tun tidak bersedia untuk mentadbir.  Para menteri dilantik sekadar tangkap muat. 

Ketika di bawah PH, kami rakyat marhaen tidak pun dapat melihat sebarang kebaikan. Segala yang keluar dari mulut para menteri termasuk Tun adalah kata² kebencian dan dendam terhadap pimpinan terdahulu.

Ekonomi negara tidak terurus dan hutang negara meningkat.  Rakyat semakin melarat dan tertekan.  Dalam situasi begini, rakyat diapi-apikan dan dilaga-lagakan.  Tun gagal mengawal tindak-tanduk menteri² yang menjadi batu api membakar semangat perkauman. Tun gagal menghentikan perilaku menteri yang sengaja mahu mengkucar-kacirkan negara. 

Kami melihat Tun dibonekakan DAP. Tun tunduk kepada telunjuk mereka. Rakyat di luar bandar yang rata-rata orang Melayu dipinggirkan. Rakyat yang berpendapatan rendah di bandar juga terhimpit. 

Majoriti kaum Cina menyokong DAP. Mereka menjadi semakin tamak. Mereka menguasai ekonomi. Mereka juga telah mengambil alih kerajaan. Namun ada lagi yang mereka mahu. Mereka mahu ICERD diraktifikasikan. Tapi Tun bagaikan patung tanpa nyawa. Tun biarkan mereka bersuara walaupun ianya ditolak oleh kaum Melayu dan pribumi. Tun sudah tidak lagi mampu mengawal kuncu²  Tun. 

Peristiwa kekecuhan di kuil menjelaskan segalanya. Kelemahan Tun mengawal buak-buak perkauman kini ditangguk oleh mereka yang berkepentingan.  Kaum Melayu dipergunakan untuk membuat kekecuhan di kuil Hindu. Ianya mudah sekali meletuskan ketegangan antara kaum. Kakitangan dan orang awam yang tidak berdosa menjadi mangsa. 

Tun, zaman Tun sudah berlalu. Terimalah hakikatnya. Kuasa Tun terhad kerana Parti PPBM di bawah Tun adalah minoriti berbanding DAP dan PKR. Matlamat perjuangan Tun tidak selari dengan matlamat perjuangan DAP dan PKR.  Ianya samada Tun diperbodohkan ataupun Tun memperbodohkan diri Tun sendiri. 

Halatuju Tun dan mereka jauh berbeza. DAP berjuang untuk kaum Cina, PKR hanya berjuang untuk Anwar, tapi PPBM hanyalah sekadar tapak sementara yang tidak stabil dan tidak nampak arah haluannya.  Mereka yang di bawah PPBM rata2 terdiri daripada ahli politik gersang yang kecewa ataupun opportunists.  

Tun, sejak kemerdekaan sehingga sekarang pembangunan dan kestabilan negara diterajui oleh parti keramat orang² Melayu iaitu UMNO. Realitinya, Malaysia mampu berdiri kerana bertunjangkan UMNO. Benar, sekarang kerajaan di bawah kuasa PH, akan tetapi ketiadaan UMNO jelas sekali memperlihatkan kepincangan pentadbiran. Pengalaman yang ada pada UMNO sudah tidak boleh disangkal. 

Sayangnya, Tun terlalu berdendam pada UMNO. Tun mahu melenyapkan UMNO dari bumi Melayu ini. Tun juga se ia dan se kata dengan pemimpin parti cauvanis DAP yang beria-ia mahu melemah dan menghancurkan UMNO serta bangsa Melayu. Lupakah Tun bahawa bertahun Tun dinaungi oleh UMNO? Lupakah Tun bahawa segala kekayaan dan kemewahan yang dinikmati oleh anak² dan cucu² Tun datangnya dari perjuangan UMNO. Nama Tun juga diangkat melalui parti UMNO. 

Satu lagi perkara yang kami tidak mengerti ialah tentang dendam kesumat Tun terhadap mantan Perdana Menteri Dato’ Sri Najib. Apakah Tun menyangka kami gembira dengan tindakan Tun yang beria-ia mahu menyumbat DSN ke penjara?

Adalah sesuatu yang tidak masuk akal apabila seseorang itu dihadapkan dengan berpuluh-puluh pertuduhan. Kenapa Tun begitu mahu mengaibkan DSN dan isterinya DSR?  Tidakkah Tun merasa malu pada rakyat yang sentiasa memerhatikan niat jahat Tun?  Atau setidak-tidaknya malu pada anak-anak dan cucu-cucu?  Beliau dan arwah bapa beliau banyak berbakti pada negara. Bangsa Melayu tidak pernah mengajar kita menjadi kurang ajar.  Kita diajar untuk menghargai.  Tindakan Tun terhadap DSN sudah keterlaluan dan melangkaui norma kemanusiaan. 

Cukup-cukuplah Tun. Kami semua tahu bahawa Tun sebenarnya terjerat dengan DAP yang Tun jadikan rakan politik.  Menjatuhkan dan mengaibkan DSN ada dalam agenda DAP.  Mereka mahukan hasrat untuk berkuasa tidak diganggu-gugat. Mereka tahu DSN begitu kuat pengaruhnya, jadi mereka tiada pilihan selain memenjarakannya. Dan Tun menjadi tonggangan mereka untuk menjayakan niat jahat mereka. 

Nama Tun yang pernah satu ketika dulu gah sudah jatuh ke lembah kehinaan. Maruah Tun dan keluarga teruk tercemar. Tun kini menjadi hamba kepada satu bangsa yang mengkhianati kaum Melayu. Dulu DAP menghina Tun tapi kini mereka mempergunakan Tun. 

Tun mungkin merasa hebat kerana kembali menjawat jawatan Perdana Menteri. Tapi dunia sekarang sudah berubah. Teknologi membenarkan kami bersuara, memerhati dan memantau setiap yang berlaku. Kami tidak melihat Tun sebagai Perdana Menteri. Kami melihat Tun sebagai seorang insan yang tamak, haloba, pendendam serta orang suruhan bangsa DAP.  Tidakkah Tun merasa bersalah ketika melihat seorang anggota bomba yang punya niat suci dan murni berkhidmat untuk negara di perlakukan sedemikian rupa?

Maaf sekiranya ada kekasaran. Kami perlu menyuarakannya agar Tun sedar. Kami mahu melihat negara in kembali pulih dari kemelut ekonomi dan politik. Kami mahu kembali ke suasana tenang dan harmoni yang pernah kami rasai ketika di bawah teraju UMNO.  

Pelanduk dan jerat

GUAN ENG PUJI NAJIB

Sudah tentu selepas ini dapig jadi rakan baik umno.

Saturday, January 26, 2019

Thursday, January 24, 2019

UMNO AMBIL RISIKO MEMBENARKAN NAJIB BERKEMPEN DI CH

Mat Hassan dan para pembesar umno benar² ketandusan idea dan kemelesetan kepimpinan hingga terpaksa bergantung kepada Najib, faktor kekalahan umno PRU14 digunakan semula.

Tentulah benar kerana Zahid, Hishamuddin dan Kj kurang suci dari Najib, mereka dulunya sekadar boneka dan tukang angguk.

Bekerjasama dengan PAS di PRK yang lalu menunjukan tidak ada kesudahan dan peningkatan untuk menang maka Najib dipertaruhkan.

Bagai dapat nyawa baru, Najib tunjuk belang di Cameron Highland.. Jika ke tempat asal penyokong tegar umno dan mendapat dukungan dan pujian, apakah itu tambahan undi kepada calon BN?

Pergilah juga ke tempat yang lebih 50/50 atau lubuk DAP, test lah market di situ..
Bukankah mereka lebih advance untuk menyatakan kepada Najib bahawa segala malapetaka yang menimpa negara sekarang adalah Najib puncanya?

Bukan satu dua tuduhan mahkamah yang dikenakan kepada Najib, tetapi puluhan.
Bukan Najib seorang, tetapi suami dan mentornya juga...orang kanannya juga.
Yang bakal memberi keterangan di mahkamah juga bukan semua musuhnya tetapi kawan²nya, penjawat awam dan ahli korporat...

Bukanlah suatu yang mustahil, pada masa perbicaraan itu, Jho Low akan muncul... (?)
Bukankah kerajaan ada menyatakan mereka tahu di mana jho low berada cuma masa yang menentukan...
Bukankah Daim kata Jho Low pernah hubunginya untuk penyelesaian?

Apakah Najib lupa pepatah, perangkap tidak pernah lupa mangsanya?
Dan umno mahu diseret bersama untuk diaibkan?

Yes ramai yang mahu melihat calon umno Melayu Islam menang di CH tetapi berada dalam dilema kerana tidak mahu juga terlibat seolah memberi sokongan moral kepada lanun.

Satu kelebihan kepada penyokong DAP, mereka akan keluar beramai ramai dan bersungguh sungguh bersusah payah untuk mengundi bagi memastikan calon mereka menang.

Ini tidak berlaku kepada penyokong umno yang terbiasa keluar mengundi jika dijemput. Apakah jentera pilihanraya BN sudah cukup diberi ongkosnya untuk bersemangat bergerak, jika ciput, ciputlah kesungguhannya.






# umno boleh menang KALAU Najib Tak turun kempen..


APAKAH BENAR NAJIB CUBA MENEBUS DOSANYA DI CAMERON HIGHLAND? APA DOSANYA DAN BESAR SANGAT KE DOSANYA ITU?





ADA PENGUNDI CH MENGADU PADA SI PEROMPAK KEHIDUPANNYA MAKIN SUSAH SEJAK PH JADI KERAJAAN....


Aku  simpati...
Kehidupan lebih susah kepadanya sebab apa?
Apakah dia mahu dan lebih suka hidup secara diperbodoh-bodohkan, ditipu dan dibohongi pemimpin?

Dia tidak mahu hidup secara bermaruah di bawah kepimpinan anti korup dan anti perompak?

Tetapi aku lebih simpati kepada siperompak yang hilang sumber dan tersekat punca pendapatan..
Membilang hari...


Wednesday, January 23, 2019

BUBAR PARLIMEN? BANGANG MANA YANG BUAT CADANGAN TU?

Malaysia ni bukan bapak kau punya negara suka² bubar parlimen sebab surru kau misss

Kerajaan celaru opah kau.. kepala otak kau yang biul..

Menakutkan Melayu dengan DAP adalah pendekatan basi dan bacul.

Untuk racist, lawan kaum cina dan india dengan memperkuatkan ekonomi melayu secara halal, bukan secara kabel dan korup.

Lawan musuh dengan jati diri amanah dan akhlak yang baik.
Kalau perangai macam longkang, dah tentulah hancing.






# Tak perlu komen.


Tuesday, January 22, 2019

ORANG MELAYU ORANG ASLI MUDAH SOKONG CALON BN JIKA KELIBAT NAJIB TIDAK KELIHATAN DI CH ..


Ucapan annuar Musa boleh makan diri jika Tun nafikan atau muncul berkempen di CH!!

SIAPA PUN YANG MENANG DI CAMERON HIGHLAND, NAJIB TETAP KENA JAWAB DI MAHKAMAH, JANGAN TANGGUH DAN LENGAHKAN...

Jangan tiba² sakit..
Kalau ada, rawatan dalam negara kini, up-to-date
# sekadar ingatan awal.

Apakah orang Melayu dan Orang Asli di Cameron Highland sokong kleptokracy.. (?)

Betulkan nawaitu, undi calon BN untuk kebaikan..

Tohmahan kepada DAP sangat HEBAT, orang Melayu dan orang Asli kena buktikan, tolak DAP di CH..

Jika PH menang di CH..bererti tohmahan kepada DAP sekadar mainan politik orang pro umno saHAja, bukan satu kebenaran pun.

Saturday, January 19, 2019

HARI INI UMNO PECAT NAJIB, ESOK PAGI AKU SOKONG UMNO DAN LAWAN PH HABIS²AN...

Mengkalakata...

FAKTOR NAJIB: UMNO PUN BUNGKUS, BN CAMERON HIGHLAND BAKAL RUNTUH...


Pendekatan Anwar terhadap pemimpin² PKR ..let them shout boleh JUGA digunapakai terhadap pembangkang 

Tidak ada cara untuk mereka menjadi kerajaan sehinggalah PRU15...Dan segala bangkangan itu lebih kepada masih tidak dapat menerima hakikatnya mereka sudah tewas dalam kepercayaan ia mustahil berlaku.

Sebagai kerajaan yang pernah menjadi pembangkang 60 tahun sudah tentu faham dan masak dengan perangai  pembangkang.

Jika orang Melayu, ugama Islam, Raja² Dan SULTAN Melayu lebih terjaga Dan terbela ketika umno jadi pembangkang, Maka eloklah umno jadi pembangkang selamanya...

Sikap Tun yang tenang dan tidak melatah dengan kritikan pembangkang membuktikan tidak ada isu besar yang boleh menggugat kerajaan kecuali yang remeh temeh cuba diangkat menjadi besar.

Hanya Najib yang hyperactive dan overacting.. 
Cuvaan pembelaan dirinya sebagai tidak bersalah di luar mahkamah adalah sia² dan tidak berkesan.
Kecuali jika dia bercakap soal kebajikan rakyat, semua patut sokong.

Selagi Najib dan Zahid masih bergentayangan memakai baju umno, tidak ada faktor yang membolehkan umno dilihat telah insaf, telah berubah.

Masih bergelumang dengan persepsi korup.




ADA ISU ADA PENJELASAN

https://www.amenoworld.org/2019/01/membetulkan-tuduhan-kononnya-peguam.html

Melakukan sesuatu pada tempat, masa dan subject yang betul perlulah akur sebagai betul walaupun pada pandangan luar KURANG manis.

Lebih² lagi ia satu tradisi dan majlis PERSENDIRIAN serta tertutup.

Jika ia perlu perubahan, cadangan perubahan di masa akan datang.

SEHATI SEJIWA






Yang menyalak patut berhenti....

Friday, January 18, 2019

PAKAT² LAH LANTIK SEMULA NAJIB JADI PM



TERIMA KASIH kepada PH kerana tidak mengharamkan sesiapa SaHAja untuk BERCAKAP soal skandal terburuk dunia 1malaysiadibodohkan samada di dalam atau diluar parlimen.

Kini kEPETAHAN  dan kesediaan najib berintraksi dua hala dengan wartawan serta ramah mesra sangat luar biasa, jarang berlaku semasa dia berkuasa.

Tidak pasti jika di adakan sekali lagi majlis n2h Najib akan hadir sebagai tetamu utama? Apakah polis zaman PH akan beri alasan yang sama, isu keselamatan?

Jawapan terbaik tentang 1mdb dan yang berkaitan sangat sesuai untuk Najib BERCAKAP di mahkamah, jangan berlengah lagi.
Membela diri diluar tidak dapat menggugurkan puluhan tuduhan ke atasnya.

Hari ini kalau petrol tidak turun 1 sen, yang salah adalah PM...sebelum era PH kalau HILANG billion, salahnya orang lain... Bukan PM...



Jawablah soalan cina kapir InI (klik)

Semasa Najib berkuasa, bukankah rakyat sudah memberi peringatan demi peringatan kepadanya, apakah dia semak, siasat dan ambil tindakan seperti kerajaan sekarang lakukan KALAU dia sendiri tiada kepentingan dan terlibat????

pakat²lah lantik semula najib sebagai pm, tetiba rindu pula aku pada gst.. yg sepatutnya 12% tahun ini, termurah berbanding singapore.










BERSATU PERLIS: SEMUA MASALAH DAH SAPU BAWAH KARPET KE?



KALAU InI Rupa bentuk BERSATU, lebih baik bubar je lah parti, buat malu kaum je..

Mana President? InI soal parti soal tanggungjawab dan boleh CAMPURTANGAN... Nak rayu atau nak jenguk, InI soal rumahtangga..

Soal pertukaran Penjawat Awam, jangan campur!

PERLIS jiran Negeri Timbalan President, KENAPA membisu? Atau memang jarang berada di Alor Setar?


NAJIB WAJAR DIBERI RUANG DAN PELUANG UNTUK MELAKUKAN SESUATU BAGI DAN BAGAIMANA DIA HARUS DIKENANG...

Apa yang dia buat sepanjang pemerintahannya dan semasa di era paklah.

Apa akibatnya selepas menjadi penyebab dan pembawa malang kepada umno hungga tersungkur dan tewas mempertahankan Puterajaya.

Dan selepas puluhan tuduhan jenayah, suami isteri dan rakan² ... apa daya usahanya untuk membersihkan dirinya..

Biarlah Najib jelajah seluruh negara kerana sayapnya sudah patah untuk terbang ke luar benua.

Biarlah dia bercakap soal korup RM20 duit petrol kerana tiada isu skandal yang mahu diperkatakan kepada kerajaan PH.

Biarlah dia bersuara selagi kebebasan itu masih ada, hiburan untuk lokman adam dan penyokong²nya.

Bersegeralah, berani kerana benar, tangguh kerana salah..

Thursday, January 17, 2019

JANGAN PINGGIRKAN WAN AZIZAH

Pertama sekali, PKR sendiri pinggir dan singkir Wan Azizah sebagai Presiden untuk memberi laluan kepada Anwar.

Sekaligus tidak memberi peluang kepada Azmin selaku Timbalan Presiden untuk naik pangkat, pelawa pun tidak.

https://twitter.com/AzminAli/status/1085375027384594433/photo/1

Anwar naik ikut pintu belakang atas nama reformasi dan demokrasi.. Halal.

Akan berlaku lagi kali kedua, disingkirkan sebagai Timbalan Perdana Menteri berikutan suaminya akan jadi PM berdasarkan janji.

Apakah tidak boleh Wan Azizah jadi PM walau sehari dan Anwar sebagai Timbalan walau sehari dan kemudiannya Azizah lah yang lantik Anwar sebagai PM.

Apa wanita tidak layak menjadi PM? Apa kurang Wan Azizah dari segi kepimpinan? Atau selama ini, kebenarannya Wan Azizah dinasihat dan bergantung pada Anwar 100% (?(

Apakah kita sedang dihidangkan seorang boneka sebagai Timbalan Perdana Mwnteri yang kemudiannya tidak layak menjadi Perdana Menteri?

Sewajarnya kepimpinan wanita PH membuat perjuangan ini bagi membolehkan mereka sendiri memastikan PM seorang wanita dan melantik seramai mungkin wanita menerajui negara.


Harapan kepada kepimpinan pusat(lelaki) dan negeri(lelaki) untuk meramaikan  perlantikan wanita dalam pengurusan negara/kabinet tidak kesampaian.

AWAT HANG NAK MINTA TANGGUH PULAK..



Loya meloya

Wednesday, January 16, 2019

TITIK² PERPECAHAN PH SUDAH REDA...



Politik terkini sekurang kurangnya lebih stabil berbanding 4-5 bulan lepas..

Tiada lagi cakap² akan ada komponen keluar Pakatan untuk menubuhkan kerajaan campuran baru.

Tiada lagi cakap² undi tidak percaya kepada PM di parlimen.

Menteri juga sudah tahu tanah tinggi rendah dalam menjalankan tugas, sebagai  kabinet baru, boleh dijangkakan is tidak AKAN lancar Dan dapat memuaskan hati semua pihak, setakat 3 bintang dikira sudah bagus.
2019-2023 sewajarnya sudah tidak banyak alasan?

ISU kewangan Dan ekonomi adalah ISU yang PALING sensitif SEDANG dipertanggungkan kepada Lim GUAN eng Dan Azmin. Mereka menjadi Nadi Dan cermin keseluruhan prestasi PH sebagai kerajaan..

Perlu lebih baik dari kerajaan sebelum dengan dan pwrlu sifar rasuah?? ITU harapan rakyat Dan menjadi penentu di PRU15.

ISU POLITIK yang tidak AKAN selesai adalah bersekitaran Dan berputaran tentang Anwar GANTI Mahathir atau Azmin yang mendarat.

Tidak Ada jaminan ekonomi akan lebih baik walau siapa pun PM sekarang InI. Isu ekonomi negara kini  bukan isu krisis personaliti atau individu, tetapi isu global, wajar Tun teruskan untuk tempoh enam bulan lagi sebagai part and partial dua tahun.

PRK Cameron penting untuk wakil umno MENANG kerana peluang sangat cerah tetapi jika GAGAL, petandanya bukan sahaja Melayu, orang asli pun sudah tidak percaya umno.





Nota: DULU DIKATA BANGANG, SEKARANG HABIS BOREHHHH...

Ungkapan Najib tepat...
Bagi najib, HABIS madu sepah diremeh, dipecat.. 

Najib terlupa, kuah tumpah KE lantai, bapa borek anak rintik.. yang melantik Dan yang DILANTIK sama bangang Dan menghabis BOREHHHH...

Bagaimana pula dengan pecacai yang BERKELIARAN, double bangang??

Maaflah KALAU Ada pecacai disini..

Tuesday, January 15, 2019

SETAKAT MANA MAHATHIR DENDAM PADA NAJIB?



Tun tak buat kerja merepek dan buang masa....

What u give u get.. Berani buat berani tanggung...musuh Najib adalah dirinya sendiri, dia sedang diburu oleh perbuatannya sendiri...
PDRM dan SPRM tidak mampu sentuh Najub kalau dia suci...

Hadi Awang juga musuh politik Mahathir......Adakah dia sedang diburu oleh pihak berkuasa?

Masa Najib jadi PM, puluhan fitnah ke atas Mahathir.. satu pun tak lekat, tak jadi kes.. Polis balik tangan kosong..

Paklah bergeng Ku li Semangat 46 lawan Mahathir... tetapi dilantik Menteri Luar sebaik sahaja menang Naib Presiden?

Najib pecat Mukhriz, pecat Muhyiddin kerana persoalkan 1MDB?

Siapa dendam siapa?

Hari ini, Najib tidak menjadi kudis, tidak menjadi ancaman pun pada Mahathir..kenapa perlu berdendam..

Mahathir dengan Najib macam bumi dengan langit.. macamana soalan bodoh itu boleh terfikir?


# Sesuatu yang Tun kena fikirkan?
Anwar dibebaskan oleh mahkamah di era Paklah..Kj jadi pecacai tukang hantar passpot.

Apakah akan berulang jika Tun berundur awal?

DARI BLOGGER JADI ORANG KANAN...POLITIK BLOGGER

Biar apapun latarbelakang Salleh Keruak, dengan blogging sahaja, jadi orang kanan Najib....itu dah jadi sejarah.

A.Kadir Jassin juga tajam tulisannya berblogging dapat juga jadi orang kanan Mahathir di sisa baki dan hujung kewartawanannya. 

Cuma Allahyarham Zam dijemput oleh Penciptanya..semoga penulisannya membuah kebaikan..

Jadi tak salah lah kiranya aku berangan angan jadi orang kanan Anwar..

kikikikiki...

APA YANG ORANG POLITIK PALING TAKUT?

Hilang jawatan..biasa
Tak dapat jawatan..biasa
Tunggu jawatan...biasa
Kena pecat..biasa
Makan duit..biasa
Turun naik SPRM..sekarang dah jadi biasa
Asyik kena dakwa... tak ada muka lain,biasa
Lompat parti...biasa
Semua tak takut..

Apa nak jadi - jadilah
Hanya yang takut..adalah














Dilupakan...
Jadi buatlah troll atau sasau.
asal nampak macam masih relevan
Tebalkan muka.. merayau ke felda, membonceng...biar nampak dekat dengan rakyat..rakyat rindukan pemerintahan saya..


Tak tahulah, nak nangis ke nak ketawa
MASIH DALAM TAJUK TAK ADA BAHAN NAK TULIS..

MAAF, AKU DAH TAK ADA ISU DAN BAHAN NAK TULIS..

Politik Melayu...ulang cerita..tawar.
Celik biji mata Tun masih PM..

Jodoh, maut, rezeki bukan kerana pandai manusia, sekadar izinNya...

Pernah dengar? berkawan dengan orang lain, bertunang dengan orang lain akhirnya berkahwin dengan orang lain...

Contohi mantan Agong, letak jawatan atas kepentingan negara..
Agak memalukan kalau penyokong politikus asyik terhegeh hegeh mengejar jawatan..


Monday, January 14, 2019

SATU DEMI SATU GELAGAT MENTERI MEMBURUKAN KERAJAAN DAN TUN PADA PANDANGAN RAKYAT..

BERMULA dengan kulasegaran, Mujahid, Maszlee, waytamoorthy, Lim GUAN eng, KINI Muhyiddin..

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/01/pas-persoal-peruntukan-kepada-kolej.html

Gelagat Muhyiddin atas alasan tak sedar sangat lemah, APA yang dia sebok sangat?
Di Mana setiausaha sulitnya?  tak buat kerja?
Mencampuri URUSAN Ketua Setiausaha Negara dalam URUSAN Penjawat Awam tidakkah sangat melampau?








Sunday, January 13, 2019

POLITICAL COMEBACK NAJIB, ANWAR ADALAH BERBEZA DENGAN POLITICAL COMEBACK MAHATHIR, MUHYIDDIN DAN MUKHRIZ...JANGAN SALAH SONDOL DAN TERKAM..

Political comeback Najib dan Anwar adalah untuk membersihkan diri...cuba menafi dan memadam rekod hitam lepas dan  lampau...all the best, selamat mencuba..

Peribadi nombor wahid, Negara nombor tiga?

Anwar baru mengakhiri sebuah episod dan sedang masuk dalam satu lagi episod baru... perjuangan mengesahkan integriti politik dan kepimpinannya di kalangan kawan kelompok lawan dan pembangkang.

Najib baru saja di mukaddimah dalam satu episod tuduhan dan pendakwaan yang sangat panjang,

Documented - bukan sekadar tuduhan A sondol B, tetapi soal pengkhianatan kepada rakyat dan negara.



Political comeback Mahathir, Muhyiddin dan Mukhriz adalah untuk selamatkan Malaysia.. membuktikan kemenangan akhirnya akan berada di pihak benar.

Meletakan mereka dalam missi yang agak mustahil - anti korupsi anti kroni di tengah tengah kemuncak pemimpin²  yang baru dapat kuasa...
Cabaran untuk bangkit ketika Negara lemas di lautan hutang.

Umno Dan najib masih bernasib baik Dan kekal RELEVAN untuk tempoh 2018/19 kerana kedudukan ekonomi Negara masih mengecut.
Nasib mereka akan berubah menjelang 2020.







Sejarah akan ditulis.


EKONOMI DAN SENTUHAN TUN, NILAI 17K SEKELIP MATA MENJADI 5J..



Jauhari jua mengenal maknikam...
Kebijaksanaan TUANKU Sultan meraikan tetamu berada di class tersendiri dan tertinggi...

Saturday, January 12, 2019

NAJIB KENA FIKIR DENDAM RAKYAT KEPADANYA...JANGAN BUAT BUAT LUPA..


KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berharap perbezaan pendapat antara beliau dan Tun Dr Mahathir Mohamad tidak sampai tahap berkelahi dan berdendam.
Bekas perdana menteri itu berkata, orang Melayu tidak patut mempunyai sikap sedemikian, sebaliknya kepentingan negara perlu menjadi keutamaan.
“Kita boleh ada perbezaan pendapat, tetapi kita taklah orang kata sampai berpatah arang. Ini bukan sikap orang Melayu. Tak berkelahi teruk-teruk sangat.
“Saya harap kita ini beza pendapat, tetapi mestilah utamakan kepentingan negara, ini penting.
“Kalau kita ada niat nak balas dendam kesumat, benda ini akan berterusan. kalau buat hari ini, esok akan berlaku balik…jadi bila nak berkesudahan? Apa jadi pada politik negara kita?” katanya dalam program bersama penduduk di Kerinchi, hari ini.
Beliau menjawab soalan jika Dr Mahathir pernah cuba menyelesaikan perbezaan pendapat antara mereka berdua.
“Setakat ini tiada sebarang isyarat. Tetapi, jika anda mahu tanya, anda patut tanya beliau,” kata Najib.


# MAAF, Komen terdahulu yg terdelete..

RAKYAT PILIH KERAJAAN MEMERINTAH TANPA PERLU CAMPURTANGAN.. BIARKAN IA JADI SATU KETETAPAN, SATU KAPAL SATU NAKHODA SAHAJA...


Sokong atau jadi pembangkang.. pilihan yang tepat kepada mereka yang cenderong berpolitik secara berlapang dada.

Sampai masa rakyat menggunakan hak dan budibicara memilih kerajaan MELALUI Pilihanraya...

Rakyat bertanggungjawab kepada SELURUH kaum dan kepentingan Negara TANPA kepentingan peribadi atau kelompok kecil SaHAja.

Rakyat samasekali tidak akan mengatasi atau mencabuli demokrasi berpalimen dan raja berperlembagaan.

Rule of laws.







#Rule of laws JUGA bermaksud rasa bahagia dan sukacita sangat² kerana dapat  menghalang dan menapis komen² maki hamun dari disiarkan.

Friday, January 11, 2019

ANTARA CONTOH KAKI FITNAH MAKAN KASUT SENDIRI.. @ EAT YOUR OWN SHOES


KINI PERJUANGAN ANWAR LEBIH JELAS..



Bukan jawatan yang diburunya (?)..alhamdulillah, cakap serupa bikin.. beri peluang pada Tun dan Kabinet termasuk Azizah uruskan Negara..

Sikap Anwar jika berterusan begini akan menjadikan penyokongnya insaf diri dan berdisiplin, tidak mengada ngada macam budak kecik minta jilat aisakrim, tak perlu "jolok" Tun hari²... 

Kerajaan akan lebih fokus, parti KURANG bercakaran sesama sendiri dan rakyat hidup lebih Aman..

Sampai masa gantilah Tun..






Bagaimanapun  berhati hatilah dengan media dan kenyataan kedua belah pihak yang mungkin memberi maksud berbeza dari kenyataan Anwar dan Mahathir, ke arah melaga lagakan..

Berhati hatilah bila tiba² musuh BERCAKAP sesuatu yang baik tentang seterunya...




Mungkin ramai yang boleh TERIMA Dan bersetuju Anwar GANTI Tun..
Tetapi Anwar harus berhati hati dan berwaspada supaya kesah peribadi masa lampaunya tidak diselitkan bersama...

Siapa menzalimi siapa?

Perbicaraan panjang masa bertahun dengan puluhan peguam termahal dengan segala karenah diperhatikan rakyat dan keputusan Hakim ayat demi ayat dibaca dan difahami oleh rakyat....

Siapa menzalimi siapa?

Hingga sekarang pun, rakyat sedang memerhati kamu..
Rakyat lebih ikhlas, lebih benar, lebih adil dari pemimpin..

Rakyat tidak menzalimi pemimpin, rakyat tidak berkonspirasi..



Thursday, January 10, 2019

.MENCARI JATI DIRI

Kalau tak sebut demi Melayu, orang politik Melayu akan rasa hilang modal berpolitik, rasa tawar ....
tu sebab kena sebut "demi melayu" adalah gula².. ada manis sikit

Tak sebut, macam tak ikhlas, tak real dalam perjuangan...

Tetapi bab maasyyuukkk, bab projek...duit lebih penting dari Melayu..no money - layu.

Itu sebab DAP penting untuk politik, tanpa DAP, politik Melayu jadi tak gah...kutuk Mahathir hari² pun tak jadi apa² pun...kalau kutuk DAP ada sedikit bangga..

Itu mentaliti dulu, mentaliti takut hantu, asal pokok kekabu, di situ ada langsuir.. tetapi takut-takutkan DAP masih dibuat buat relevan..

Berkawan dengan DAP akan rosak iman? 
Berkawan dengan lanun, iman makin teguh?
konfius tak?

Sebuah kesah.. lepas baca tak perlu lah pro DAP, tetapi lebihkan teguh jati diri Islam dan Melayu..

https://www.freemalaysiatoday.com/category/opinion/2019/01/10/the-malay-boy-who-lived-among-the-chinese/

Wednesday, January 9, 2019

JOM RAIKAN CALON UMNO DI PRK CAMERON

Pertama: Malaysia tidak perlukan satu lagi wayarmati..

Kedua: UMNO mesti menang untuk kekal relevan dan diterima semua kaum.

Yang ketiga: Terpenting  Termahal untuk membuktikan umno mampu menang tanpa rasuah dan salahguna kuasa.


Paling tidak, 100% undi Melayu mesti diperolehi oleh calon umno untuk kekal diyakini sebagai satu kebangkitan semula atas kesilapan lalu.



Najib kena turun kempen, tengok berapa ramai yang cium tangan lagi dan popular....



REDHUAN TEE MEMBERI NASIHAT TERBUKA KEPADA MAT SABU SAMBIL MENGAIB? LOKMAN ADAM PUN TAK BUAT MACAM TU...


https://www.amenoworld.org/2019/01/sabarlah-abang-mat-sabu.html

ustaz pro umno anti DAP? Dari segi etika conficius apakah nilai umno dan dap banyak perbezaan?

Yang berkiblatkan Conficius, seorang yang bukan Islam, seorang kapir - kenapa diambil sebagai rujukan untuk di agungkan?

dari nilai Islam, apakah mat sabu dan najib razak adalah sama?

seorang manusia sampai bila² tetap anak pada seorang ibu bapa tetapi selepas baligh atau menjangkau usia yang lebih dewasa apakah 100% tanggungjawab kehidupan dan tingkah laku mereka masih terbeban kepada ibubapa?

sesempurna mana anak isteri kita berbanding dengan anak isteri orang lain? dan seikhlas mana kita berbanding dengan orang lain?

sesuci mana kita di depan Allah apabila kuman di seberang laut nampak dan hebohkan tetapi gajah berskandal di depan mata, kita pejam mata kunci mulut...



# Kerja² mengukur dan mempertikai  keikhlasan orang lain adalah kerja² bangang.. hakikatnya kita sendiri pun tak ikhlas pada diri sendiri, asyik cuba menipu Allah dalam kehidupan dengan pelbagai alasan....
Masih tak mengaku?








Tuesday, January 8, 2019

ANWAR KE INDIA MAKAN ANGIN OR URUSAN KERAJAAN?


Atas perbelanjaan Mana?
Jika ianya URUSAN Rasmi kerajaan, atas kapasiti APA? APA jawatan? Jika Rasmi, wajar didedah agenda, sidang akhbar Dan diikuti wartawan..

Sebelum InI Anwar dikatakan tidak Akan menerima APA² jawatan..??

Bakal pengganti Tun sebagai PM bukan jawatan Rasmi..

Separuh Rasmi separuh peribadi? Siapa yang ikuti Delegasi tersebut?
InI Malaysia Baru??

APA kata Johari Abdul?
Bukankah sepatutnya Anwar duduk dalam Negara Dan fokus menggesa kerajaan PH TUNAI janji?
Atau Johari pun turut serta?



CALON DAP DI CAMERON HIGHLAND WAJAR DITOLAK JIKA BN LETAK CALON UMNO...

Kita tidak mahu satu lagi wayar mati dan rosak muncul dari PH, perkauman yang kelat dan hitam.

MELAYU WAJIB SOKONG CALON UMNO

POLITIK ANWAR MUSA SETARAF LOKMAN ADAM..MAKIN MURAHAN



Anuar Musa sudah benar² bermain POLITIK murahan dengan menjadikan ISU perletakan jawatan YDP sebagai ISU POLITIK ke arah fitnah...apakah masih terbawa kebiasaan POLITIK umno? Tak berubah ubah.

YDP letak jawatan atas keputusan peribadi yang baik dan tepat.

Tidak wajar perletakan jawatan atau perlantikan baru cuba dipalitkan dengan percaturan luar.

Jangan hina integriti dan kewibawaan Majlis Raja² yang diiktiraf bebas dan diluar kawalan mana² pihak. Mereka mampu buat keputusan sendiri.

Siapapun Agong IA TIDAK AKAN menjejaskan pentadbiran kerajaan atau tidak JUGA memberi UNTUNG dan rugi kepada pembangkang.

Semua pihak mempunyai peranan wajib masing² yang perlu disesuaikan dan fit dengan keperluan semasa.

Monday, January 7, 2019

BENARLAH MAHATHIR ITU BENAR...

# Terkini: Tun akan menemui Sultan Johor di Bukit Serene pada  Khamis ini. Tun akan diiringi Tun Dr Siti Hasmah.


Pembawa panji hitam samada benar berlaku atau tidak, Tun sudah pun mendahului dua langkah di hadapan...
Semakin dibedil semakin gagah..



Bukan kerana dia pandai  tetapi dipelihara dipandu... dan di belakangnya ada keramat iaitu rakyat.

Cash Is King kedua duanya tewas.


Sunday, January 6, 2019

RUMAH SUDAH ROBOH, BARU PAHAT BERBUNYI...


Ini cerita karangan MB untuk orang PAS dan MAJORITI rakyat Kelantan..

Hakikatnya secara umum dan lebih jelas..
https://kadirjasin.blogspot.com/2019/01/raja-turun-takhta-raja-atas-takhta.html


Rakyat MENDAULATKAN Raja, Sultan MENDAULATKAN RULE Of Laws - Rakyat Dan Raja Berpisah Tiada.

Ruler of laws?





RAJA ADIL RAJA DIDAULAT..

DAP menunjukan kematangan....


DI MALAYSIA SIAPA YANG ADA CUKUP KEKUATAN UNTUK MEMULANGKAN SUMBER DARI SKANDAL LAMA ATAU BARU...



If any?

Boleh mulakan 
dengan Mahathir?
Paklah?
Najib?
Zahid?
Muhyiddin?
KJ?
Mantan MB Dan MB semasa?
Mantan Menteri Dan Menteri Semasa?

Tidak ketinggalan Ketua Menteri Pulau Pinang..
Hadi Awang?

Tidak juga lupa
Anwar?


SIAPA lagi yang tertinggal..



Saturday, January 5, 2019

ISU ANWAR BAKAL PM REDA..

Isu Anwar ganti Mahathir yang selalu dibangkitkan oleh penyokong Anwar atas rasa bimbang mereka kini reda, sekurang-kurangnya sementara.

Tiada sabotaj cuma ada segelintir dari PKR sendiri ada yang tidak bersetuju kata Anwar?

Kenapa tidak setuju? sepatutnya bangga?sebulat suara?unless ada yang berminat juga kerusi tersebut?tidak perlu berselindung?

demokrasi, anwar boleh terima dan kena atasi..itu ciri² awal bakal seorang PM, cuma penyokong kena lebih tenang, jangan cepat dan kuat melatah, kelak makan diri...apatah lagi kalau cuba tuding kepada pihak lain..

Sekurang kurangnya tidak bertindak tanpa arahan Anwar.
Anwar sendiri kena tegur kroninya yang tidak sabar, gelojoh, gelabah puyuh menjolok siang dan malam kot kot Tun "luruh" lebih awal...hahaha

Tanpa tegur, yang berkeliaran sudah tentu diberi lampu hijau.

Tun dan Azmin faktor gagalnya Anwar, alasan yang sangat lemah...
Jangan ada lagi strategi "langkah" formula Rafizi..
Rujuk rakyat jawapan yang tepat..

Rakyat tidak terikat dengan Majlis Presiden...
Rakyat tidak terikat dengan janji manifesto..
Rakyat mungkin u-turn..
Rakyat tak mungkin salah!!!!!!

Rakyat may say NO to Anwar..
cuma not now, belum sampai masa..

BERTABAHLAH..

Friday, January 4, 2019

BLOGGER HEBAT PUN SEKADAR 0.0000000000001% PENGARUHNYA.

Jika ada yang masih merasakan mata pena lebih tajam dari pedang..itu sudah jadi fantasi masa kini.

Utusan Malaysia pun bungkus kerana gagal mempertahankan Najib.

Mykemut, rikky antara blogger ternama, akhirnya sendiri tulis, sendiri baca.

Apatah blogger cabuk macam aku.

Yang membaca dan memberi komen, aku percaya tidak terpengaruh dengan blogger sebaliknya kebetulan sealiran atau sudah mempunyai pendapat yang bertentangan dan berbeza pendapat.

Blogger boleh buat uturn atau berapa kali nak pusing dan corner baring pun, who cares..

Dapat dedak? Juga tak mungkin...
Zaman itu sudah berlalu, hasilnya gagal..
Masih adakah yang mahu membayar untuk kena tipu dengan blogger?

JADI IMAM KERANA APA? REZEKI DATANG DARI MANA?

Elok sangat lah imam² ini dipecat..












KERAJAAN WAJAR TAMBAH BAIK DAN TERUSKAN APA YANG BAIK DARI KERAJAAN TERDAHULU...KECUALI TAMAK HALOBA, KORUP DAN LANUN


http://celahgelegar.blogspot.com/2019/01/bohongtelahmenang-kini-semua-tiru.html?m=1

APA KOMEN TMJ? PEDAS DARI MUKHRIZ..


http://kedahlaniie.blogspot.com/2019/01/mukhriz-jika-mahu-akhyar-rm1-pun-kita.html



# alhamdulillah sejak komen ditapis, kaki merapu malas memberi komen, blog ini tidak kejar popular dan rating...memadai sedikit komen, tapi kualiti.

Thursday, January 3, 2019

POLITIK MURAHAN, DESPERADO, MUAL, MUAK, MEMALUKAN MASIH BERKELIARAN..

Masa untuk membangunkan semula Malaysia di  bazirkan dengan agenda peribadi.

Belum habis² lagi merengek!!!!

Sangat jijik MEMOHON simpati dan menggesa pangkat dan jawatan untuk peribadi, apakah kelayakan Anwar tidak mencukupi?

Reformasi sewajarnya bukan dalam bentuk SIAPA menggantikan SIAPA dalam tempoh dua tahun lagi tetapi kualiti dan integrasi yang patut ada dan relevan pada masa itu. 

Seperti Kita JUGA tidak AKAN mempertahankan Tun sebagai PM jika prestasi dan integrasinya merosot dan merosakan Negara.

Tanpa jawatan, masih boleh sumbangkan jasa kepada Negara???
Kata² yang yang  disimpan dan digunapakai untuk orang lain.
Bila kena batang hidung sendiri, lain pula bunyinya..

Anwar BERCUTI ke Filipina, Presiden nak jumpa...
Lepas ini ke India..PM JUGA nak jumpa..
Tak cukup Hebat ke TU?

Azmin ke Morocco, jumpa Hishamuddin - takkan itu pun otai dah gigil???




# Mana² blog pun akan jadi tong sampah kalau asyik layan rengek² reforbasi.

PARADIGMA FOKUS 2019 DAN MASA DEPAN - BUKAN FOKUS INDIVIDU TETAPI ISU - ANTI RASUAH

Anti rasuah dan segala bentuk kemungkaran adalah musuh utama Negara termasuk yang mempertahankan, menyokong dan bersubahat.

FOKUS bukan lagi kepada individual dan parti tetapi APA ISU yang mereka dukong dan bawa.

Jadilah netizen yang ada disiplin ilmu sebelum kita BERLAGAK (termasuk aku) membetulkan orang lain? Boleh ke?

Salurkan masa dan tenaga lebih kepada memperkuatkan taraf ekonomi supaya kita bukan dalam kategori  kufur nikmat, MALAS dan berselindung dengan pelbagai alasan..

Worth, menuding kepada pihak lain..




#hanya komen rasional disiarkan.

Wednesday, January 2, 2019

TUN TIBAI SIN CHEW DAILY COW COW..


http://celahgelegar.blogspot.com/2019/01/pengiktirafan-uec-perlu-pertimbangkan.html?m=1



DAP tiada pilihan, jadikan sin chew daily sebagai tissue paper senasib utusan.

SANGAT LEMAH KALAU KITA SEKADAR MENGHARAP 2019 KERAJAAN TUNAI JANJI MANIFESTO.



Tahun 2019 perlukan kerajaan semasa terlerai dan tidak terikat dengan janji manifesto sepertimana sesetengah pihak mahu kekorupan kerajaan lama tidak lagi diungkit dan dijadikan alasan terbantutnya janji manifesto.

Lupakan janji manifesto, we need more and bigger..

Keadilan mesti pada kedua pihak.

Amat lemah dan sangat minima kalau kita mengharap sekadar janji ditepati malah kemungkinan besar hingga hujung 2019 pun masih ada yang tertangguh.

Skop yang lebih besar, jiwa yang lebih besar dan dendam kesumat busuk hati juga perlu terlerai dari kerajaan dan pembangkang untuk membangun negara tercinta.

Jika satu pihak masih berbunyi jangan salahkan satu lagi yang berbunyi.

Harapan kepada kerajaan adalah TIADA RASUAH.. tanda² gerun dan suasana "rasuah" memang menunjukan sukar untuk dilakukan sekarang..suatu petanda kejayaan awal.

Rule of laws juga memberi ruang kepada semua pihak untuk kebebasan bersuara setakat yang dibenarkan..

Dengan kepimpinan yang ada Tun, Muhyiddin, Azmin, Lim Guan Eng dan akan datang, Anwar serta yang lain tidak ada sebab Malaysia menjadi negara gagal.

Menunaikan janji manifesto adalah perkara kecil, membangunkan Negara secara pakej yang lebih besar dan menyeluruh mesti difokus dan diletakan harapan besar kepada kerajaan.










2020 wajar Malaysia kembali bangkit.

Tuesday, January 1, 2019

100 TAHUN LAGI PUN, PH TIDAK AKAN TERGUGAT DENGAN UMNO YANG MASIH MEMPERTAHAN NAJIB DAN ZAHID

Selepas Mahathir adalah Anwar.

Seeloknya Muhyiddin memberi LALUAN kepada Mukhriz sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Jika Anwar GAGAL mengganti Tun, calon terdekat yang paling layak adalah Azmin dan Timbalan Perdana Menteri adalah Mukhriz.

Jika ditakdirkan Muhyiddin GANTI Tun, Azmin yang paling layak sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Semuanya masih terlalu awal, tiada perjanjian Tun PM hanya Dua tahun tetapi sebaiknya, serahkan kepada pengganti secepat mungkin.

Pengganti yang tulin tidak AKAN mendesak atau MEMBUAT onar. Jika terhidu, itu semua akan menjadi sebab Tun akan terus KEKAL lebih lama sebagai PM.





# Sudah tentulah Mukhriz jauh lebih baik dari Zahid dan Najib...
Kalau tak bagus, takkan pecacai meroyan...kikikikiki


Ucapan yang tepat Dan wajar dipertahan dilaksana.