Google+ Followers

Thursday, January 10, 2019

.MENCARI JATI DIRI

Kalau tak sebut demi Melayu, orang politik Melayu akan rasa hilang modal berpolitik, rasa tawar ....
tu sebab kena sebut "demi melayu" adalah gula².. ada manis sikit

Tak sebut, macam tak ikhlas, tak real dalam perjuangan...

Tetapi bab maasyyuukkk, bab projek...duit lebih penting dari Melayu..no money - layu.

Itu sebab DAP penting untuk politik, tanpa DAP, politik Melayu jadi tak gah...kutuk Mahathir hari² pun tak jadi apa² pun...kalau kutuk DAP ada sedikit bangga..

Itu mentaliti dulu, mentaliti takut hantu, asal pokok kekabu, di situ ada langsuir.. tetapi takut-takutkan DAP masih dibuat buat relevan..

Berkawan dengan DAP akan rosak iman? 
Berkawan dengan lanun, iman makin teguh?
konfius tak?

Sebuah kesah.. lepas baca tak perlu lah pro DAP, tetapi lebihkan teguh jati diri Islam dan Melayu..

https://www.freemalaysiatoday.com/category/opinion/2019/01/10/the-malay-boy-who-lived-among-the-chinese/

18 comments:

  1. Setuju dengan bro KD,

    Membenci orang-orang bukan Melayu disebabkan bangsa mereka sekali-kali tidak akan menjadikan seorang Melayu itu lebih jati diri Melayunya.

    Membenci orang-orang bukan Islam semata-mata disebabkan agama mereka tidak sekali-kali akan menjadikan seseorang Islam itu lebih jati diri keislamannya.

    John Doe, nak jati negeri Pulau Pinang, negeri di mana kaum Melayu merupakan kaum minoriti di belakang kaum Cina tidak pula merasakan kami anak Melayu Pulau Pinang kurang Melayu ataupun kurang Islam berbanding anak-anak Melayu Islam dari negeri-negeri lain.

    ReplyDelete
  2. Menyokong bangsa DAP yg nempersoalkan hak keistimewaan org melayu menjadikan anda "ANJING DAN BARUA DAP,". Harap maklum.

    ReplyDelete
  3. Samalah dengan MELAYU SINGAPURA.
    Kita selalu dimomokkan, kalau takda UMNO, takda PAS, takda RAJA, akan terpinggir macam MELAYU SINGAPURA. Walhal, Melayu Singapura jauh lebih matang dan maju daripada MELAYU MALAYSIA.
    Melalui persatuan mereka MENDAKI, mereka membangun berdiri megah sama tinggi dgn bangsa lain.
    Takda siang malam menagis, kami terpinggir, kami terpinggir.
    Umno dan PAS je yang memomokkan seolah-olah mereka hidup kais pagi makan pagi.
    Sedara mara saya, ramai di Singapura.
    Mereka jauh lebih senang hidup dibandingkan dengan sedara mara di Malaysia.
    Mereka bermotor besar, merewang sampai ke Naritawat, padahal cuma USTAZ dan Ustazah je.
    Takdalah siang malam berjubah dan bertudung labuh.
    Dua kali mengerjakan Haji.
    Dan, di Singapura, kita takda mendengar bayi ditinggalkan di tong sampah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang suka memomokkam melayu singapura tu kemungkinan tak pernah jejak kaki kesana dan takde sedara mara kat sana gamaknya.

      Delete
    2. Betul
      Melayu Singapore lebih maju dan matang
      Mcm kat Malaysia, artis Singapura lebih hebat
      Cuma
      Pergilah ke universiti2 di Singapura
      Berapa orang bangsa Melayu yg ada
      Jurusan & bidang apa mereka belajar
      Dlm perkhidmatan awam, apa position org melayu?

      Delete
    3. Jawatan tinggi Di pegang orang Upno, Apa gunanya ? Amanah ke ? Semua Di sapu mereka.Mereka Senang hidup, yng menyokong susah hidup pergi ke hospital tunggu berjam jam.Tapi Masih sokong buta, mentaliti Apa Tu?

      Delete
  4. Dap yg benci islam dan melayu
    Sampai tahap melampau2
    Bacalah sejarah
    They started it
    And they dont ever want to change it
    Selagi ada sekolah cina..itulah benchmark yg chinese dap amalkan racist melampau.
    Tahap racist dap setara dgn israel
    They are israel of asia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kah kah kah teliti cakap sendiri sebelum Kata orang lain rasist .

      Delete
  5. Salam jumaat

    just one pwrtinent issue i like to forward on this blog for us to debate.

    WHY WUD A SULTAN OF A STATE DRIVE A PM OF A COUNTRY?

    3 different views I have obtained througb discourse

    1. Anti mahathir interpreted tbis as an insult to PM just becoz he was driven in an old proton car sending vieled message that "mahathir....you are an antique in your own national car project". AND Sultan wanted to tell the rakyat he could "humiliate" mahathir

    The opposite group (pro mahathir) said mahathir had tamed the sultan. It wud not be proper for a sultan to drive a PM albeit use antique car...seolah2 someone had put someone else's balls in his pockets.

    The most reasonable comment was from reasonable individuals that the sultan simply wanted to make peace after all hoohaa before pru14. Remember the sultan called mahathir dengan macam2 sindiran..,..takut TULAH like many other leaders uang kutuk mahathir.

    Did anyonr see TMJ? Even his shadow pun tak nampak...
    Hahaha

    Wallahuaklam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara Anon 7:40PM.........ada lagi satu SEBAB, by steadyaku47.
      This is what steadyaku47 said about this;

      and Mr Sultan down South. He may be very rich man now…but any rich man with his lifestyle (300 cars, two planes, a son who spend RM1 million on other people at the supermarket etc etc) will soon go broke if the money being spent is not replenish. With the JV with the Chinese on those thousands of Condo units going sour…he will very soon have a cash flow problem….Mahathir has got him by the balls…an when you have a man by his balls, his heart and mind will follow with just a gentle squeeze….

      Delete
    2. Cik Minah

      I also read steadyaku47 blog...yes possibility of sultan minta TDM's help.
      Hahaha.....buku bertemu ruas

      Delete
  6. Sejahat-jahat orang Islam, selagi masih ada iman walaupun sebesar biji sawi, dia akan ke syurga juga akhirnya selepas sekian lama di neraka dgn izin dan rahmat Allah.
    Sebaik dan semulia mana pun orang kafir di dunia, dia akan kekal di dalam neraka Allah.

    ReplyDelete
  7. Melayu Jawi memang jenis friendly, melayu Jawi bkn jenis rasis. itu fakta turun temurun. Boleh bandingkan dgn Melayu Sumatera , Melayu Riau dan Melayu Sulu. Di Sumatera , bangsa selain Melayu tidak akan diberi muka. Lihat apa jadi pada Ahok , dipenjara kerana memetik satu ayat Alquran sahaja.

    Persefahaman dan persahabatan ada batasnya. Jangan menjangkaui lebih dari batas batas yg perlu difahami bersama. DAP jelas ultra kiasu dan Chauvanisnya. Di pulau Pinang sendiri, tanpa disedari orang Melayu dihalau secara halus. Pembangunan Rumah Mewah di sekitar P.Betong, Kg Rusa , Kg Paya di kawasan Balik Pulau telah memaksa orang Melayu keluar dari Balik Pulau itu sendiri. Mana Rumah Mampu Milik bagi kelas bawahan dan Sederhana di Balik Pulau khususnya dan P.Pinang amnya.

    Adakah Kulim bakal menjadi penempatan "Melayu P.Pinang yg terbuang'.........John Doe sbg anak jati P.Pinang yg sibuk dgn KLIMAKsnya telah terlupa bahawa Melayu P.pinag telah disepak terajang keluar dari P.Pinang oleh Cina DAp.

    Benarlah firman Allah didalam Surah ALhaj 23

    Bukan mata mereka yg buta bahkan hati didalam dada dada mereka.

    ReplyDelete
  8. Secara rata Melayu mengamal Islam.
    Tapi ini sudah berubah.
    Sejak byk Sami dan Rabai Guruji baru yg dijana sebagai produk Tahfiz Haram, maka timbul lah kompetisi utk dptkan Dana Tin Milo.
    Maka fatwa fatwi pun ditokak tambah perlukan packaging menarik.
    Usrah Talbiah pun perlu dipelbagai teknik marketing. Ada Conedy, Ada Enosi, tak penting tentang isi, Tin Milo jadi paksi ekonomi.
    Dgn program licik serap segala bidang maka Melayu sudah jadi Melazion, Islam asudah transform jadi Islang. Suis Akal perlu dinatikan.
    Ibarat Zombie, ikut cakap Sami

    Lagi satu...kena kuat MAKI.

    haaaa, apa lagi makilah.

    ReplyDelete
  9. Melayu di wajah, Melayu dihati
    Agama Islam jadi pegangan
    Jatidiri tak patut terhenti
    Walau semua berganding tangan!

    Tak guna tangan genggam ke atas
    Tapi maruah letak di bawah
    Semangat hanya di atas pentas
    Cari projek nak kereta mewah!

    Ketua JKK elaun bulanan
    Apa tugasnya kita tak tahu
    Nak ajak program dia tak kenan
    Anak2 kampung asyik melahu!

    Program percuma demi bangsa
    Wang sendiri untuk jamuan
    Program ilmu dia tak selesa
    Tapi seronok bila rombongan..

    Bangsa berilmu sukar digugat
    Malangnya kita suka berpoya
    Bangsa lain mewahnya ligat
    Kita benci musuhi dia!

    Bangsa lain malam belajar
    Anak kita sibuk merempit
    Ilmu manfaat tak mahu dikejar
    Yang lain berjaya, kita tersepit!

    Jatidiri bangsa tak usah hilang
    Gejala sosial jangan hampiri
    Sekuat bangsa 'si burung helang'
    Tidak beringat..binasalah diri!

    Ayuh bangsaku kita bersatu
    Yang remeh temeh tolak ketepi
    Berpecah bangsa jangan begitu
    Bangsa,agama dijaga rapi!






    ReplyDelete
  10. pada aku ... ini semua disebabkan sejarah. sejarah lama yang buat kita lebih berhati hati

    sama seperti.. sejarah dap dengan tun m.. sejarah nuar senga kes liwatnya.. sejarah pas dengan umno.. sejarah pan dengan pas

    sejarah gerakan, dap dan 13 mei... sejarah malayan union.. sejarah kemerdekaan.. sejarah kominis.. jepun, british, belanda portugal datang tanah melayu.. sejarah parameswara.. sejarah demang lebar daun

    dan semua sejarah ... dan di dalam sejarah itu terdapat juga propaganda oleh pihak pihak berkepentingan

    sejarah sentiasa ada dua cerita atau mungkin 3 cerita.. cerita dalam cerita.

    namun fakta adalah fakta

    kita boleh lupakan sejarah.. tapi sejarah tidak pernah hilang dan akan terys menghantui..

    mereka yang melupakan sejarah akan menyesal dan jangan kata abang tak payung

    kah kah kah

    ReplyDelete
  11. Masih salahkan DAP?
    Maju kah Melayu?
    ITU cerita lama...

    MALANG sekali, sekarang pun dok ulang benda yang sama, salahkan dap, marah cina kaya..

    Jati diri..
    Jadilah lebih bail dari cina, dari dap..
    Yang kata sonkog dap adalah barua dap adalah Jenis Melayu yg MALAS,yg GAGAL bersaing..miskin kemudian salahkan dap..

    Yang salahkan dap adalah minda lama..

    Yang lebih berjaya dari cina itulah Melayu jati diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun M walaupun sekongkol dengan pembangkang tetapi Mencapai beberapa matlamatnya..
      1) tewaskan pemimpin yang jadi hamba wang, cash is King
      2) masih kekal dipilih untuk JADI no 1 dan yang lain dibawahnya..termasuk dap..itulah jati diri Melayu..

      Delete