Wednesday, March 6, 2019

MELAYU MASIH KETINGGALAN KALAU SEKADAR GHAIRAH DENGAN KUASA POLITIK

BANGSA Melayu mampu ternganga kalau sebut penyatuan Islam Dan Melayu. Mampu terpedaya.

Atas nganga itulah mereka sokong kerana katanya itulah penyatuan BANGSA, KEPALA bana mereka tidak dapat menilai antara penyatuan BANGSA Dan UGAMA dengan penyatuan pemimpin politik Cari makan.

Penyatuan kosmetik, wayang dua buah parti yang sedang melingkup dan hilang integriti.

Kenapa tidak dari dulu?!

Orang Melayu yang mudah ternganga dengan penyatuan politik um no-pas akan kena tipu lagi, Tak cukup 60 tahun, sanggup kena tipu puluhan tahun lagi... (?)

MASIH lagi mahu bersandar pada kuasa politik sahaja, kaya kerana KORUP, samun adalah asas yang lemah dan hina.

Kuasa sekarang bukan lagi pada polis, pihak berkuasa, parti atau kerajaan..IA bergantung sepenuhnya KEPADA siapa dan golongan mana yang menguasai ekonomi.

ADA kuasa politik bukan jaminan kuasai ekonomi, umno 60 tahun jadi kerajaan, Mana kuasa ekonomi Melayu?

PAS laung Islam 60 tahun, Mana kuasa Islam?

Semuanya tiada, sebab semuanya tin kosong!?
Yang Kaya kaum kerabat dan kroni, tidak terkecuali MAHATHIR dan Anwar, contoh buruk juga ADA  pada Najib Dan Zahid..

Sedangkan yang tidak menguasai kerajaan, kaum cina Dan India bina asas Dan KINI kuasai ekonomi..

Kalau Hari ini mereka segelintir yang kurang ajar Dan lupa daratan, itu kerana mereka sedar mereka lebih berkuasa kerana ADA Wang.
Salah siapa?

Antara Najib Dan Jho low siapa yang lebih pintar?

10 comments:

  1. Ini penyatuan orang politik..bukan penyatuan bangsa melayu dan islam..

    ReplyDelete
  2. Ha ha ha....pengecut rupenya org melayu umno dengan cina mca dan keling mic. Baru kena gertak nak boikot mesyuarat B-End, terus melayu umno yg pengecut kecut telor. Ya lah kita paham. Dalam beria ria konon nak pertahankan melayu dan islam, hakikatnya duit cina mca dan keling mic masih diperlukan. Manakan tidak, nama2 melayu umno yg menjadi pengarah2 syarikat cina mca dan keling mic ramai jugak. Takut jugak nanti kena resign sebagai pengarah nak makan apa woooi. Kah kah kah....harapkan artikel 153 je la korang. Cakap berapi2 tapi api mancis je. Kejap padamlah dia. Bacul sungguh melayu umno ni. Tak gangster langsung. Takut ngan cina mca dan keling mic. Nasib baik aku ni mamak. Taknak aku ngaku melayu. Buat malu je.

    ReplyDelete
  3. Impian yang sekian lama dinanti-nantikan dalam politik negara ini ialah wujudnya sistem dua parti yang seimbang serta menjadikan proses semak dan imbang dalam kerajaan nampak lebih berkesan.

    Melalui kewujudan sistem dua parti di mana kerajaan yang bertukar ganti lebih mudah berlaku setiap kali pilihanraya diadakan, sesiapa juga yang menjadi kerajaan akan berusaha melakukan yang terbaik dan tidak akan mengabaikan janji-janji mereka kepada rakyat.

    Selebihnya, mereka yang menjadi pemimpin pula akan sentiasa berhati-hati dalam tindakan atau percakapannya, jauh sekali untuk berani terjebak dalam perbuatan rasuah atau skandal.

    Ini kerana dengan sistem dua parti dan kerajaan yang mudah bertukar ganti, mereka yang terlibat skandal atau rasuah sedar nasib mereka lebih mungkin berakhir di penjara apabila sudah tidak lagi memegang kuasa.

    Ia tentu saja berbeza dengan sesebuah kerajaan yang mampu bertahan selama 60 atau 100 tahun misalnya, pengumpul kekayaan atau pengaut rasuah akan terus hidup dan mati bersama kekayaan mereka, malah sesetengahnya terus diberikan sanjungan selama berketurunan lamanya.

    Apabila BN kalah dalam PRU14 lalu, sistem dua parti terlihat akan segera menjadi pengganti.

    Namun, pembangkang nampaknya masih berpecah dan bersepah-sepah dengan kepentingan diri masing-masing.

    Ditambah lagi dengan gelagat mereka yang keluar parti untuk mencari habuan peribagi serta sesetengah parti bertindak meninggalkan rakan sendiri.

    Bagaimanapun, dengan perkembangan terkini yang menyaksikan UMNO dan Pas sudah berkahwin akhirnya, walaupun kelihatan pelik serta janggal, itulah kemajuan politik sebenarnya.

    Perkahwinan kedua-dua parti itu, ditambah jika kemudiannya diterima dengan baik oleh MCA dan MIC, dengan sendirinya akan menjadikan kelompok pembangkang sudah bersatu menuju ke arah sistem dua parti.

    Berbeza ketika sebelum PRU14 lalu, di mana meskipun PH merupakan gabungan pembangkang utama untuk berlawan dengan BN, Pas ketika itu masih bersendirian dengan Gagasan Sejahtera dan kuasa ketiganya.

    Penggabungan pembangkang yang kuat ini adalah baik untuk negara dan rakyat. Mereka mampu menjadi elemen semak dan imbang yang baik kepada kerajaan PH yang baru saja mendapat kuasa.

    Dengan itu, bukan saja kerajaan akan sentiasa berhati-hati, bahkan dengan peranan pembangkang yang kuat itu, PH akan menjadi tiada pilihan selain berusaha sebaik mungkin menunaikan janji-janji manifesto yang sehingga kini kebanyakannya semacam ditangguhkan dengan sengaja serta dengan pelbagai alasan yang direka-reka.

    Pemimpin yang suka merapu, bercakap bukan-bukan, menyombong diri dan tidak mesra rakyat juga akan mula sedar diri untuk lebih berhati-hati.

    Kebimbangan kerajaan PH terhadap kedudukan pembangkang yang kuat ini dapat dilihat daripada respon beberapa pemimpin kerajaan seperti Tun Mahathir Mohamad, Azmin Ali dan yang lain-lainnya.

    Meskipun ramai yang melihat kerjasama UMNO dan Pas ini sesuatu yang pelik berdasarkan sejarah lama mereka dan sukar menjangka sampai bila perkahwinan kedua-duanya mampu bertahan, mereka diharapkan terus berperanan dengan sebaik-baiknya.

    Kita boleh saja berbeza pendapat dan tidak setuju terhadap mana-mana parti, namun peranan sesebuah parti demi kepentingan negara dan agar rakyat sentiasa mendapat yang terbaik daripada sesebuah kerajaan, tentunya jauh lebih utama.

    Oleh itu, penggabungan pembangkang yang kuat untuk berlawan dengan kerajaan adalah sesuatu yang harus diterima baik oleh kita semua.

    cp: blog shahbudin.

    ReplyDelete
  4. Malu Apa Bossku
    Malu Apa Lebaiku
    Kedua2nya bangsaku
    Pembangsat pedagang agama sedikit tak rasa bersalah dan malu

    ReplyDelete
  5. Well...

    If this not "penyatuan bangsa melayu dan islam"...

    I think you should show us what you mean by "penyatuan bangsa melayu dan islam"?

    Jangan malu-malu bossku!

    Buktikan anda bukan sekadar tembak angin @ kentut!

    ReplyDelete
  6. Hahahaha... Ramai Melayu yang mudah ternganga KEPALA bana marah apabila dikatakan umno Dan pas hanya bust penyatuan seperti periuk dengan kuali yang sudah kehilangan rezeki.

    Kalau nak dikatanya penyatuan BANGSA Dan umat, Kenna cermin diri..

    APA yg mereka bust puluhan tahun dulu, KORUP Dan jual UGAMA.

    ReplyDelete
  7. Lebih baik tubuhkan semula dasar ekonomi arqam yang sangat berkesan.

    Politik Melayu harus dicekam melalui ekonomi tulin bukannya megah dengan perut buncit rasuah dan kroni.

    Masuk kubur, bukan ditanya APA jawatan APA pangkat tetapi berapa banyak sedekah Dan zakat yang kamu hulurkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab apa umno dan pas kena bersatu? Sebab parti melayu dlm ph tak boleh harap, jadi hamba dap, kecut telur walaupun dap baru berdehem. Oleh kerana ppbm jadi parti melayu paling tak guna dan tak mampu melindungi melayi Islam, gabungan umno dan pas adalah pilihan terbaik. Yg dengki mcm kd dan sekapal dgnnya tu kerana kecut dan takut hilang pengaruh...tak gitu? Mengaku ajelah korang dengki...busuk hati...

      Delete
  8. kejap sokong mader, kejap kutuk mader, paling kerap kutuk anwar, kutuk najib, kutuk hadi. cubalah blogger-blogger bebas ni bagi satu idea yang paling baik untuk kita fikirkan dan tegakkan. kalau tidak orang melayu memang asyik ketinggalanlah, termasuklah blogger-blogger melayu yang amat mahir menulis semua isu.

    ReplyDelete
  9. Mereka yang sanggup kerja 12 jam setiap Hari kecuali Hari Ahad Dan kadang kadang Hari Ahad juga, awak gelar mereka kurang ajar Dan dengki pada mereka.Salahke tekun bekerja?

    ReplyDelete