Monday, May 20, 2019

HENTIKAN DEBAT YANG TIDAK TAHU DAN TIDAK PERLU

Saban jam, saban Hari, saban BULAN, saban tahun sudah lama Kita bercakap tentang politik.
Menangnya tidak kuatnya tidak tetapi Makin goyah Dan pecah.

Sosial Melayu makin bobrok, ilmu Dan ekonomi terus KETINGGALAN..

11 comments:

  1. Mazlee kena hentam DAP ... atok KD buat tatau atau buat bodo nk selamatkan anakcucu...??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mazlee memang bodo...nak defend mcm mana....? Ada orang berjaya dapat berpuluh ribu tandatangan mintak Tun M ambil alih Kementerian pendidikan. Ini kamu tak mahu timbulkan ke....???

      Delete
    2. Stupid idea kalau minta Tun ambilalih atau pecat Maszlee, ia BUKAN prose's yang sesuai sehingga dikenalpasti SESIAPA yang lebih kredible.

      ISU mesti diselesaikan case by case dan Maszlee mempunyai cukup Pegawai Kementerian untuk MEMBERINYA input.

      Delete
  2. Setuju sangat-sangat dengan pendapat di atas. Berdebat hanya melemahkan selain mempunyai banyak keburukan.

    Walaubagaimanapun di dalam hidup adakalanya sesuatu yang melemahkan itu perlu juga dibuat kerana keadaan memerlukan. Sebab itulah ada fiqh yang dinamakan fiqhul aulaiyat yang bermaksud fiqh memahami keutamaan.

    Tun M memahami fiqh ini dan demikianlah ia telah bertindak di atas panduan ini, sentiasa mendahulukan yang lebih penting berbanding yang hanya penting dan memilih yang kejahatan yang kurang berbanding kejahatan yang lebih besar.

    Pada zaman dahulu orang-orang Islam tidak berdebat dan hanya bermuzakarah disebabkan kesemua mereka adalah pencari kebenaran dan mungkin mereka hanya berbeza pada pandangan.

    Pada zaman kita ini, iaitu zaman fitnah, terdapat segelintir manusia yang mengaku beriman kepada Allah dan hari kemudian padahal mereka hanya berdusta.

    Mereka mahu berdebat bukan untuk mencari kebenaran sebaliknya untuk memanipulasi kebenaran dan menampakkan yang benar itu bathil dan yang bathil itu benar.

    Mereka adalah Pembenci Kebenaran. Kaedah-kaedah pembenci kebenaran ini ialah memperolok-olokkan, beralasan dan memutarbelit. Apabila mereka gagal maka mulalah mereka mencerca, memaki dan malahan melaknat. Misalnya si anon yang berturut-turut melaknat sdr KD disebabkan hatinya menanah kerana dia tahu dan sedar dia tak boleh menang ke atas sdr KD.

    Disebabkan golongan pembenci kebenaran inilah, kekadang kita perlu juga berdebat tetapi setakat gitu-gitu je lah sebab dari tulisan mereka kita dah tahu mereka bukan pencari kebenaran sebaliknya adalah pembenci kebenaran. Tiada amaun fakta dan dalil yang akan membuatkan mereka mengakui kebenaran sebab mereka mahu berdebat pun bukan demi kebenaran.

    Tidak melayan ajakan bodoh mereka untuk berdebat yang menampakkan kebodohan luar biasa mereka tidak akan membuat kita kalah mahupun kelihatan kalah.

    Hakikatnya mereka yang telah kalah dan sebab itulah mereka menggunakan kaedah mencerca dan melaknat. Sebab mereka sedar mereka takkan mampu menang.

    Sayang sekali mereka tidak sedar perbuatan mereka itu hanya bakal membawa mereka ke arah ketewasan mutlak. Pada ketika mereka tersedar, mereka telah pun berada di dalam proses untuk tewas mutlak dan hanya akan memahami maksud hakikat 'sesal kemudian tiada gunanya'.

    Apabila para pendusta dan ahli-ahli fitnah itu tewas mutlak maka kita tidak lagi perlu berdebat sesama sendiri kerana tiada lagi keperluan untuk mencari kebenaran kerana kebenaran itu telah benar-benar dibuktikan tanpa keraguan munasabah dan malahan golongan yang berada di atas jalan yang benar itu telah pun diberikan kemenangan mutlak ke atas kebathilan, dan menghancurkannya.

    Apabila datang kebenaran maka lenyaplah kebathilan dan apabila yang bathil itu telah lenyap ia tidak akan kembali lagi.

    Sementara zaman fitnah ini masih mempunyai tempoh, biarlah para pendusta dan pembenci kebenaran itu bersukaria semahu-mahunya kerana kelak mereka akan melalui tempoh berputus asa apabila mereka sedar mereka dan kena checkmate.

    Apabila masanya telah tiba, in shaa Allah umat ini akan meninggalkan terus segala debat yang sia-sia. Umat bakal disejahterakan.

    Perjuangan Tun memang masih belum selesai. Walaubagaimanapun ia akan selesai in shaa Allah.

    Wawasan 2020 bukan sahaja akan berjaya bahkan kejayaan itu malah melepasi apa yang disasarkan Tun semasa merencanakannya.

    Segala rahsia akan terbongkar
    Takkan dapat lagi berpura-pura
    Kerana ia akan terjadi
    Ia akan pasti tiba.

    Que sera sera.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  3. Kepura-puraan bangsa melayu menyebabkan kita dilalaikan
    Kesandiwaraan bangsa melayu
    menyebabkan kita dibangsatkan
    Rasuah salahguna kuasa mengisi ruang hidup bangsa melayu
    Menyebabkan kita cuai tak berilmu dan terus lemas dan layu

    Kehipokritan bila bercakap pasal agama
    Mufti agamawan cendekiawan semua sama
    Tertutup Mulut mata telinga
    Dek carrot digantung depan mata

    Alahai bangsaku bila mahu sedar
    Mahu dihormati perangai tak bertukar
    Marah konon bangsa agama ada ancaman
    Berfantasi berauta dan berkepalsuan

    ReplyDelete
  4. Sdra KD

    Ada pengomen dalam blog anda dalam artikel sebelum ini mengatakan kerajaan PH in a mess dan kalau PH tak reti urus kerajaan bagi balik pada BN.

    Untuk pengomen ini saya boleh respon seperti berikut:

    1. The mess was created by najib during his 10 year tenure as PM.

    2. No one within BN dated to criticise najib.

    3. The leaders including the religious petsonalities were subdued and remained dumb deaf and blind

    4. Any criticisms or reports to relevant authorities were met with arrest or detention or the likes to shit them up moreso in 1MDB scandal

    5. TH KWAP FELDA and others were plundered irresponsibly

    6. In other words the financial and economic situation were IN A BIG MESS.

    7. Now it is THIS MESS that PH government under mahatbir has to deal with by placing unconventional ways albeits u-turns or not trying to save the country.

    8. PH has successfully charged najib in court and trial ongoing. The other robbers have also been charged accordingly. More will follow suit.

    9. PH has secured return of 1MDB stolen money (in tranches) from Singapore and US. TH did pretty well in 1st qtr with profit approx RM450 mil after some revamping.

    10. And many other efforts being carried out to steer back the country to where it once belonged.

    11. Therefore asking to return power back to BN is the most stupid and dumb request that reflect a bangsated malay sesated by the religious peddlars.
    We will never allow then to return for our children's and our nation's sake.

    Laillahailla anta subhanakainni kuntu minzzalimiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha. PH created the mess after PRU14. Itu pun tak mengaku.

      Delete
  5. Orang yg john doe cakap ni, saling tak tumpah Chaya-Al Majid yg mengaku menulis berpandukan Alquran dan Sunnah Nabi. HAHAHAHA.... Rasanya En.john doe pun dah give up. Al-Majid ni dah hanyut tak boleh diselamatkan lagi. Biarlah siLabu hanyut dgn labu-labunya. Buang boreh layan debat mengarut mcm yg Al majid sampaikan dlm blognya.

    ReplyDelete
  6. melayu jadi porak peranda sebab terlalu banyak pentas untuk berkelahi diwujudkan olah blogger-blogger dan sosial media.

    ReplyDelete