Wednesday, July 10, 2019

YANG MELINGKUPKAN FELDA ADALAH NAJIB DAN ISA SAMAD, YANG DIBENCI ADALAH MAHATHIR DAN AZMIN...OTAK PENEROKA AGAKNYA KAT MANA?

Tanya je..

Next jika kerajaan nak buka lagi felda, bagi je pada BANGSA yang rajin, tekun, berdikari, tahu menghargai dan menilai mana satu pelingkup mana satu penyelamat.

Jangan bagi pada penganut ugama parti.

60 comments:

  1. Peneroka benci madey dan azmin kerana tipu manipestol pru14...pru14 PH menang kerana separuh kawasan felda sokong PH....kerana tipu janji manipestol keseluruhan kawasan felda akan lari dari PH...madey ingat dia masih popular...

    Prk yg madey tewas ada kawasan felda...semua kawasan felda dlm prk ini madey tewas...

    Berbelas kerusi parlimen yg di menangi oleh PH kerana 3 penjuru....jika pas bekerjasama dgn umno calon PH tewas bila dicamporkan undi pas dan umno...

    Pru15 madey terancam...

    ReplyDelete
    Replies

    1. Ramai Melayu leka berpolitik tak sudah-sudah.
      Pagi petang siang malam tak ada noktah.
      Politik, politik, politik.
      Sambil tu layan skandal itu ini.
      Kemudian harapkan rezeki datang menggolek, turun dari langit.
      Kerja gigih, usaha cari rezeki secara jujur HAMPIR yilek.
      Sementara itu, kaum lain berlumba berlumba-lumba menggandakan usaha, meningkatkan ekonomi mereka.
      Melayu?
      Memang sentiasa keciciran.
      Lepas tu salahkan orang lain.
      Memang ada Melayu yang sedar, insaf, jujur, redho.
      Kejayaan milik mereka hasil usaha mereka sendiri.


      Delete
    2. Yg dibendang padi bukan melayu?...nelayan hari2 turun kelaut tangkap ikan bukan melayu?....cikgu yg mengajar anak2 kamu bukan melayu?...

      Delete
    3. Orang felda dah byk makan dedak. Tak tahu halal dan haram. Duit curi pun bolih buat haji dan umrah. Malu apa. Semua bak free tak kisah . Nak tanya berapa org felda bayar cukai perdapatan. This must end

      Delete
    4. Kalau bendang setakat sekangkang kera.
      Kalau bot nelayan setakat selebar nyiru.
      Kalau yang mengajar tidak cukup kemahiran.
      Perlu ke nak berteriak bangga.
      Bukan semua, tetapi sebahagian Melayu yang sedemikian.
      Hasil ciput mungkin cukup-cukup makan.
      Masih lagi menagih bantuan.
      Orang lain JAUH ke hadapan.
      Sedikit berpolitik, usaha digandakan.
      Hasil lumayan, ekonomi mampan.

      Delete
  2. Zaman madey memerintah madey tidak lagi wujudkan kawasan felda yg baru...sebaliknye madey wujudkan felda plantation diusahakan berkonpsepkan swasta...

    Program tanam semula juga tidak digalakkan oleh madey dgn mengecilkan bajet untuk felda...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau kau nak bawa balik zaman era MAHATHIR dulu..adakah pada Masa itu umno hilang duapertiga majoriti Dan umno hilang kuasa di Puterajaya?

      JALAN bertar Dan letrik masuk felda era siapa?

      APA status Kewangan felda di era MAHATHIR?

      Kalau MAHATHIR Tak galak tanam semula, MAHATHIR galak tanam kepala bapak kau KE? Maaflah saya terkasar (pinjam bahasa Najib)..

      Pada Masa itu, MAHATHIR galak yang berkebun getah tanam semulanya kelapa sawit kerana harga sawit lebih stabil Dan tinggi pada Masa itu.

      Delete
    2. Tun M cadang hentikan tanaman kelapa sawit, kita cari sumber lain

      AuthorsaripdolmatLv.7 Revolutioner
      6398191 15-10-2018 11:28 AM
      Henti perladangan kelapa sawit, Malaysia mampu cari pendapatan lain


      http://www.astroawani.com/video-malaysia/henti-perladangan-kelapa-sawit-malaysia-mampu-cari-pendapatan-lain-276142

      Dalam ucapannya, Tun Dr Mahathir berkata Malaysia perlu menghentikan perluasan perladangan kelapa sawit kerana percaya Malaysia mampu mencari sumber pendapatan lain.

      Delete
    3. Zaman Era Tun Mahathir rakyat rata2 bkn macam sekarang KD..Hari ni ramai rakyat sudah tak merasakan isu balas budi.Rakyat ditanam semua harta kerajaan adalah harta rakyat,Rakyat dikatakan Hakim Negara. Dan macam2 slogan lagi.-(Zaman tok dan ayahku memang zaman Terbaik)

      Zaman UMNO kuat kebanyakaan pemimpin dan ahli kualiti tinggi pertahankan parti. Zaman sekarang dah takda dah.Semua hemtam UMNO.Semua dah tak baca perlembagaan UMNO pun yg ada tahu mengkritik ikut kepala masing2..

      Malah anak2 muda langsung tak peduli perjuangan UMNO. Netizen2 berebut2 kritik UMNO utk melemahkan partinya bkn nak angkat parti. Keluar masuk parti dah biasa.Zaman dahulu yg keluar dipanggil katak la ni dah takda apa2.. Hanya beralasan aku patut jadi pemimpin maka buatlah parti BARU.

      Sikap menghormati UMNO dah takda. saling mencaci UMNO..inilah bahanaya zaman sekarang.

      Delete
    4. Malaysiakini

      Najib dakwa Mahathir punca masalah FGV

      Feb 21, 2019 (Dikemaskini Feb 21, 2019)

      A A
      Bekas perdana menteri Najib Razak hari ini mendakwa Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad sebagai punca masalah semasa FGV Holding Bhd kerana memotong dana Felda pada tahun 1996.

      Najib berkata Mahathir yang adalah perdana menteri keempat ketika itu, memaksa Felda supaya mencari dana sendiri daripada bergantung kepada kerajaan persekutuan. Ini kata Najib mengakibatkan Felda menghadapi kesukaran untuk menanam pokok kelapa sawit baru.

      "Akhirnya, tanaman lama pokok kelapa sawit menjadi tua. Ketika, saya menjadi perdana menteri, jumlah hasilnya kepada satu hektar berkurang buat kali pertama dalam sejarah. Lebih parah, kebajikan peneroka Felda turut diabaikan.

      Sebelum saya menjadi PM, FELDA dan sektor pertanian di Malaysia bukan keutamaan kerana tumpuan diberikan kepada perindustrian dan sektor seperti pembuatan kereta serta keluli.

      Oleh itu satu keputusan dibuat oleh PM ke-4 pada tahun 1996 untuk hentikan sebarang pembiayaan kerajaan kepada FELDA dan mereka diminta untuk mencari dana sendiri.

      Akibatnya, usia pokok sawit semakin tua. Apabila saya menjadi PM, perolehan setiap hektar atau ‘yield’ dari minyak sawit menurun...

      Delete
    5. Felda plantation diujudkan ala estate bagi memaksimumkan pengeluaran apabila Jumlah keluasan yang sama ANTARA felda plantation Dan peneroka didapati hasil keluaran peneroka jauh KETINGGALAN kerana APA? MALAS..Dan sebahagian nya SUDAH MALAS noreh atau memotong kelapa sawit SEBALIKNYA mengupah pendatang Indonesia.
      Felda ADALAH lubuk membiaknya pendatang Haram pada Masa lalu.

      Delete
    6. Ko silap KD...ladang2 milik syarikat besar dan persendirian lebih besar dari milik felda...ladang2 ini yg banyak upah pendatang haram...ladang milik peneroka hanye 10 ekar seorang...

      Delete
    7. Fakta ko ni ade bukti ker?...setahu aku ladang milik peneroka jauh lebih besar dari ladang felda plantation....ditempat aku ade 2 skim felda dan hanye 1 ladang felda plantation yg sangat kecik keluasannye...

      Delete
    8. Bangang puak Ni, aku Tak kata keluasan felda Dan felda plantation sama besar.

      Aku ambil contoh..
      Kalau keluasan felda plantation 100 ekar
      Keluasan felda peneroka juga 100 ekar..

      Bandingkan kualiti hadil Dan kuantiti hasil dari keluasan yg sama?

      Delete
    9. Ko yg bangang main cakap jer hasil ladang felda plantation lebih banyak dari ladang milik peneroka felda tanpa bukti statistik dan tahun.....

      Kalo hasil ladang plantation lebih banyak pon logik kerana pokok plantation masih muda berbanding ladang peneroka yg sudah tua dam banyak yg sudah ditebang untuk tanam semula

      Delete
    10. Aku sokong pendapat kau KD... Apa sahaja nak baik kita sokong.Dan kita mesti ingat bila tubuh ja Syarikat ada untung dan rugi.Bila berniaga itu cabaranya. Bila mula niaga takda la untung jadi kena sabar lagii.Ramai Netizen tak faham bab ni.

      Delete
    11. ini bukan masalah manifesto sbb org2 felda marah..zaman najib, org2 felda dijaga melalui dedak aka cash is king..bila PH memerintah, dapat sikit, itu yg tak puas hati tu..

      Delete
    12. Dapat sikit bukan peneroka saja kerana harga sawit jatuh orang kampong nelayan pon kena potong

      Delete
  3. Tabong felda dipergunakan oleh najib dan isa...tapi najib tidak potong bantuan2 kpd peneroka dan rakyat...bantuan raya dan BRIM tetap diagihkan setiap tahun tanpa dipotong .....

    Azmin kata felda hutang lebih 6 bilion...kerajaan terpaksa suntik dana...

    Pengerusi felda perbetulkan kenyataan azmin dgn penjelasan hutang felda untuk program tanam semula dan baiki rumah peneroka...

    Ini ker sebabnye pengerusi felda terpaksa digantikan oleh Bakke?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu le kesan cash is king..tak de org peduli mana duit datang walau pun dengan berhutang, asalkan duit masuk..ini satu benda yang baik ke? umpama anak nak duit je..sedangkan dia tak tahu yang bapanya tak de duit..tak kasi duit memberontak..itu ajaran najib..nak duit, kena usaha..bukan harapkan org cari dan beri..melayu dah makin layu bawah najib..

      Delete
    2. Kerajaan kutip mcm2 cukai ...gaji dan elsun menteri dan wakil rakyat berpuluh ribu sebulan..

      Delete
  4. Aku syorkan KD masuk kawasan Felda jumpa peneroka2 dulu untuk cari sebab kenape peneroka felda benci sangat2 dgn madey seblm buat kesimpulan...

    Orabg kampong dan kakitangan awam pon benci madey sekarang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payah masuk felda, menilai pecacai yg masuk sini pun dah tahu..OTAK sama je, di lutut.



      Delete
    2. Tu pasal KD tak nampak punca sebenar kpd masalah...menganggap dirinye saja yg selalu betul...

      Delete
    3. Chef Wan dapat gelaran ikon Felda..Chef tukang masak ni peneroka felda mana yg sedap sangat kutuk peneroka?....keluarga sendiri pon huru hara..

      Delete
    4. Kah kah kah..

      Jawapan WIN daripada bro KD untuk pendusta yang beralasan.

      Delete
    5. John doe boleh ramal nasib madey di masa depan tapi nasib dia sendiri dia tak tau....temberang..

      Delete
    6. Kejora Bapuk Bodo;

      Kisah mengenai seorang lelaki bergelar Pemuda Tamim @ Pembawa Panji Hitam, iaitu seorang pejuang kebenaran zaman fitnah yang memimpin pasukannya di dalam banyak pertempuran dan mereka menang di dalam kesemuanya, yang munculnya di sebuah negeri Islam di Timur yang berhadapan dengan sebuah sungai, yang pusat kekuasaan lelaki ini adalah di sebuah Bandaraya di Timur, yang nama gelaran khusus lelaki ini ialah Shuaib Bin Soleh At-Tamimi, semua itu bukan rekaan aku dan semuanya wujud di dalam khabar-khabar nubuwwah yang mutawatir.

      Khabar nubuwwah juga telah menceritakan bahawa lelaki ini bakal muncul di kalangan satu bangsa yang bergelar Bani Tamim dan bangsa ini muncul di Timur dan Timurnya adalah sebelum Khurasan.

      Aku telah pun diberikan nikmat untuk memecahkan semua kod-kod ini dan mendapat jawapan muktamad bahawa bani Tamim itu ialah bangsa Melayu dan lelaki istimewa tersebut tidak lain dan tidak bukan adalah Tun Mahathir.

      Khabar nubuwwah juga mengatakan bahawa lelaki ini dan pasukannya yang terdiri daripada 314 anak-anak Bani Tamim bakal menang mutlak ketika mereka melalui pertempuran mereka yang terakhir yang disebut Al-Malhamah Al-Kubra yang bermaksud 'Perang Besar' di Bandaraya Akhir Zaman yang letaknya adalah di sebuah negeri Islam di Timur yang terletak berhadapan sebuah sungai.

      Dengan ilmu mantik dan fakta semasa yang ada, maka amatlah mudah untuk membuat telahan bahawa kelak kekuasaan Tun Mahathir di Putrajaya akan menjadi rebutan, dan bahawa perebutan ini bakal membawa kepada berlakunya pertempuran klimaks dan bahawa di dalam pertempuran itu, Tun M dan 313 pendokongnya bakal menang mutlak dan mengibarkan panji-panji kemenangan mereka yang berwarna hitam.

      Ini bukan ramalan kerana seorang yang meramal akan menggunakan Bintang Kejora dan Bintang Virgo sedangkan kedua-duanya adalah bathil dan akan dilenyapkan apabila tiba masanya. Ia adalah membaca khabar nubuwwah; dan sama ada bacaannya betul atau salah ia tiada unsur syirik. In shaa Allah telahanku adalah betul.

      Perang Besar itu masih belum berlaku dan demikian pada saat ini aku kira tiada seorang pun manusia lain selain aku sendiri yang telah mempunyai keyakinan 100% bahawa Tun Mahathir adalah orangnya.

      Akan tiba masanya apabila ia hampir berlaku dan Tun M membuat seruan kepada anak-anak bangsanya, akan muncullah 313 anak-anak bangsa Melayu yang akan mengambil risiko untuk bersama-samanya ketika Perang Besar itu akan berlangsung.

      Oh ya, khabar nubuwwah menyebut Perang Besar ini sebagai 'tiada yang sepertinya' dan demikian ada 'pembuat telahan' yang membacanya sebagai pembunuhan yang sangat dahsyat sedang aku membacanya sebagai perang yang tidak dimenangi sebagaimana perang-perang lain sebelumnya. Ia adalah perang tanpa senjata kerana perang-perang lain pada 4 zaman sebelumnya kesemuanya adalah dimenangi melalui penggunaan senjata yang membunuh. Kunci kemenangan pasukan ini ialah ilmu, hikmah dan karamah.

      Selepas panji-panji hitam itu benar-benar dikibarkan, aku kira tidak ada seorang pun manusia yang mengaku beriman kepada khabar-khabar nubuwwah Nabi Muhammad saw yang akan merasa ragu-ragu bahawa Tun M adalah orangnya, dan demikian segala perdebatan bakal terhenti buat selama-lamanya.

      Apapun khusus untuk kamu jangan lupa perjanjian kita bahawa apabila sudah terbukti bahawa Tun M adalah Pembawa Panji Hitam, kamu bersedia untuk dipertanggungjawabkan di atas segala tohmahan yang kamu lemparkan ke atas Tun M ketika zaman fitnah itu masih berlangsung.

      Que sera sera.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    7. Ko pesongkan hadis nabi mengenai perang klimaks...perang klimaks untuk islam kalahkan kapir...ko terjemah untuk madey pemoda bani kicap tamim...tak ade ulamak yg boleh sahkan temberang ko..

      Delete
  5. Assalamualikum KD .

    Alamak..
    Penyokong2 Najib banyak di Felda.kampung2 dan pinggir bandar.Kesimpulannya majoriti penyokong2 Najib golongan2 yg lemah dan tak kaya. Golongan2 ni selalu dihentam dgn kata2 bodoh,mudah tertipu dan undi hanya utk UMNO.

    Felda masih kubu kuat UMNO.Parti terbanyak menang UMNO. Walaubagaimanapun Felda PrU lepas kalah gak antara puncanya Mazlan Aiman dgn janji2nya.MAzlan Aiman kalau datang felda memang nahas.

    MAsalah rakyat malaysia mereka tak faham FGV itu apa2. Mereka tak faham 1MDB itu apa.Begitu juga SRC..Semua ingat itu company Najib dan rosmah..Bab bisnes ni klau nak sembang bagus bg org putih yg cakap baru diam org melayu.

    ReplyDelete
  6. Menilai Najib Dan MAHATHIR, nilailah kepada prinsip pengurusan Dan AMANAH.

    Bukan yang remeh temeh, bukan banding yang seratus dua duit kocek..peneroka yang malas, yang tunggu disuap, memanglah akan mati kebulur kalau Tak dapat seratus dua.

    Umur purata minima peneroka generasi Pertama sekitar 50an KE atas dan sudahpun kurang bebanan keluarga..setakat untuk duit rokok Dan ngeteh.

    ReplyDelete
  7. "Sorry aku Tak faam APA yang kau tulis.

    Urus NEGARA bukan macam budak² main pondok²"

    Assalamualaikum KD..

    Aku jawab kat sini ya...
    NAjib uruskan negara bkn main pondok2..Najib menghormati semua pakar rating dunia. Aku tak faham kenapa kau gunakan ayat ini. Kena baca analisis Bank Dunia.

    https://www.bharian.com.my/bisnes/lain-lain/2018/01/377858/ram-ratings-sahkan-penarafan-negara-malaysia-berskala-asean-global

    atas itu cth?

    Nak tau bagus urus atau tidak mudah ja..Petronas


    http://www.utusan.com.my/berita/nasional/petronas-dijarah-kerajaan-ph-najib-1.781969

    "Kenapa rizab Petronas tinggi? Antara sebabnya, kerajaan dulu tidak paksa Petronas untuk bayar dividen setinggi itu dan kita berjaya selesaikan isu perjanjian legasi Penjanaan Tenaga Bebas (IPP) berat sebelah pada 2012."

    ReplyDelete
  8. aloo bodoh yg berjanji bulan bintang sampai peneroka melingkup sapa punya kerja... zaman najib ok jer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau otak ADA di lutut, memang senang kena tipu..sekarang Ni berapa ribu peneroka JADI JUTAWAN saham skim cepat Kaya, fgv?

      Kalau dah JUTAWAN hasil otak geluga Najib? Kenapa melalak sekarang mcm pengemis?

      Delete
    2. Berape ramai peneroka yg bankrap kerana fgv?...

      Delete
    3. Peneroka memang kaya..Hanya duduk dirumah dizaman Naib sebulan rm 3500 berbanding zaman Tun Mahathir selepas diambil alih jatuh kpd RM 10.

      Malaysia ambil peluang minta China beli sawit - PM
      https://www.bharian.com.my/bisnes/lain-lain/2019/04/553207/malaysia-ambil-peluang-minta-china-beli-sawit-pm

      Zaman Najib hubungan dgn China bagus psal itu harga sawit bagus. Kesusahan Felda disebabkan sikap Tun Mahathir berdolak dalik dgn perjanjian dgn China.Alhamdulillah sekarang Tun Mahahthir tahu pentingnya hubungan dgn china disambung semula seperti era Najib.

      Delete
    4. Kalau Tak bangkrap kenapa Isa SAMAD dicekup?

      Delete
    5. isa di cekup lantak dia la kami pun sokong kalau di mrlingkup di Sg Buloh...Peneroka Felda masih banyak faedah zaman Najib

      Delete
    6. Isa damad fi cekup kerana pembelian hotel...bukan kerana peneroka bankrap..

      Otak ko kat mana?...

      Delete
    7. Isa dicekup psal ada penyelewengan.Zaman Najib jgn samakan zaman PH. Lim Guan Eng dah bocor pun kertas pendakwaan mudah ja Tun Cakap lupakan

      Delete
  9. ada org tu pandai jaga felda sambil masuk duit billion2 dlm poket, cover baik tu!

    ReplyDelete
  10. Blog aku ini ANTARA admin yang mengulas Komen..blog lain jarang..APA kau cakap pun ADA dia kesah..kikikikiki
    Ertinya aku baca yg ADA isi..yang sampah memang buang dalam tong NAJIS..TU sebab Tak siar.

    Sebab aku bukan Menteri, bukan ahli Parlimen, Tak ADA gaji..ADA bisnes yg aku fokus..Tak lah harap subsidi, Tak lah melatah Sana sini...kau org masuk sini pun free (thanks MAHATHIR yg perkenalkan internet) JADI Tak semua aku ADA Masa jawab.

    Aku Dan LATHEEFA hanya pantau more on ADA masuk Akaun peribadi KE tidak?

    Lain² rungutan..biasalah bumi Mana tidak ditimpa hujan..

    Nak belasah PH, tunggu dekat² pru, itupun kalau ADA bahan yg nak dibelasah, kalau senua ok, Kita undi PH semula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen tak sebulu dgn otak ko angggap sampah jer lah...ko bukan professinal...kadang2 ko takut jawab soklan yg diberi..

      Delete
    2. Kalau kau jadi ketua SPRM pun tiada intergriti..Kenapa tau..kau penyokong Tun Mahathir. Slogan intergriti bergantung kpd cara fahaman masing2.Bg PKR tiada salah Anwar jadi PM walaupun salah kerana tiada kamus intergriti isu liwat.

      Delete
    3. Aku perli kau psal ketua SPRM..Mana ada intergriti..latefa Koya kau kata intergriti..terserahlah KD.

      Delete
    4. Eleh zaman najib jadi pm dulu tak de pulak keluar ayat bumi mana tak ditimpa hujan...

      Delete
  11. Masa najib harga sawit dan getah tinggi...masa madey harga merudum...

    Untuk pulihkan harga sawit madey hanye boleh suruh rakyat minum minyak sawit....bijak betul madey...harga sawit merudum tapi harga minyak sawit kekal mahal...

    Terpaksalah madey ngadap presiden cina kominis nak teruskan ecrl yg menteri pengangkutan kata skop kerja tidak dikecilkan....akhirnye madey tunduk jugak kpd cina kominis...

    ReplyDelete
  12. Senang je. Tun tak bagi dedak berbelas ribu, taK bagi brim beribu. Tun tau, kalau Dia buat, bermakna dia kena sembelih peneroka balik. Tapi malangnya peneroka terlalu sukar nak faham benda ni. Mereka Suka Yg on the sport. Pasal ade Yg Dah di ajar. Dia org mane pedulik hutang Yg bakal Ditinggalkan pada waris, yg Dia nampak $$$$$. Ade betul ape Yg chef wan cakap. Tapi tak semua la. Swgelintir aje.

    ReplyDelete
  13. Wow..Makin banyak Komen, berpuluh puluh luah emosi kot² aku layan...

    Bangang betul..Tak ikut tajuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak komen bagus lah KD... Yg penting kau dah jadi kerajaan bkn pembangkang.Rakyat Felda semakin gembira semenjak geng kau jadi kerajaan Ok apa? KD cerita penyatuan UMMAH dah bungkus..agak2 apa lepas ini? Apa2 hal geng kau memang hebat alihkan isu.

      Dengan cerita sensasi Islam bersatu maka yg jadi Hero geng kau. Yg kena maki Najib dan UMNO ke.Apa2 hal isu azmin dah senyap.inilah kepintaran strategi politik PH.

      Delete
    2. Hamid bador blm siap kaji ketulinan vedeo..entah tahun berapa baru boleh siap..

      Kata jo lo dah ditangkap...entah tahun bila baru boleh didakwa....hamid....alahai hamid...
      kusangka kail panjang sedepa tapi hanye panjang sejengkal...

      Delete
  14. KD,
    Ni kisah benar sewaktu harga sawit di paras tertinggi dulu....
    Pekan Bahau digelar hatyai m'sia kerana dipenuhi pusat pelepas nafsu serakah disebalik saloon rambut. Disini lah warga felda menghabiskan masa terluang mereka....sanggup tak balik berhari2 pun ada.... Tu yg berjudi sakan tak terkira lagi tu.
    Disini lah letaknya salah Tun... Kah kah kah...
    Hidup kalau tak bersyukur nikmat Tuhan, gitu lah KD. Aku mcm kau jugak ada bisnes sendiri.... FOKUS. tak perlu pulak bantuan2 percuma ni.... Tak payah merengek2 pun
    Hahaha....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau duduk bawah tempurung mmg le tak tahu kenapa harga kelapa sawit jatuh..harga ikut pasaran..byk permintaan, byk le keuntungan..kalau org boikot, mcm mana nak jual..byk cerdik pandai umno di sini yang mengomen melulu..kalau FGV untung, knp KWSP jual saham FGV? pada tahun 2017, KWSP rugi lebih kurang RM203 juta dalam pelaburan FGV..

      Delete
  15. Cuba bagi 10 ekar tanah kt melayu felda dan seekar jer kat cina atau lain bangsa..buat empirical study...rasa2 sapa yg akan buat duit paling banyak atas tanah tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu la...

      Ada beran?

      Delete
    2. Melayu gebang boleh laa...cer compare cina punya sawit dgn melayu felda punya...dulu punya org felda mmg produktif giler tapi skrg punya batch mmg hampas...memanjang nk suruh gomen tolong...last2 dgn gomen sekali jadi hampas sebab songlap duit felda. Tak caya tanya isa samad dan kuncu2 nya termasuk la boss dia si najib.
      Peegi berak la

      Delete
  16. Agak2 Kalo anak2 madey jadi peneroka felda boleh ker jadi billionaire macam sekarang?...aku tanye ajee...

    Kalo chef wan masuk felda jadi peneroka blm tentu dapat hadi chef seleriti...chef untuk kenduri kawin ajee laah..hihihi..

    Peneroka2 pon ade juga yg berniaga dan buat kerja2 lain..rumah besar kereta besar..

    ReplyDelete
  17. Maafkan lah mereka yang membela dan menyokong perompak, penipu dan perasuah. Ini bukan salah mereka tapi salah emak bapak mereka yang tidak mengajar nilai2 murni kepada mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha..paling win..kebenaran yg paling sukar dimengertikan.

      Delete