Sunday, November 17, 2019

ORANG MELAYU (Azmin) PERLU DILANTIK SEBAGAI MENTERI KEWANGAN

Penyelesaian yang lebih berkesan..

Azmin adalah calon yg lebih tepat..

Keperluan untuk menyediakan dana dan perancangan economi orang Melayu..

Persediaan mengganti Mahathir..

Persediaan sebuah kerajaan baru..

SEMUA MULA MENJARAK DIRI DARI BERSATU
Kekalahan BERSATU bukan PH, bukan DAP, bukan PKR bukan AMANAH..

22 comments:

  1. Berani madey buang lim guan eng?...madey takut DAP...no DAP no Bersatu....tg piai sudah butikan...anyak masalah peribodi...

    Azmin pon lembab...mentri ekonomi yg lembabkan ekonomi...

    ReplyDelete
  2. Madey blm bersedia untuk digantikan...dia nak jadi pm hingga mati....

    Azmin tiada kewibawaan untuk tingkatkan ekonomi malaysia dan melayu...18 bulan ada kejayaan ape?..

    ReplyDelete
  3. Kerja azmin sepanjang 18 bulan jadi mentri ekonomi hanye membodek madey...

    ReplyDelete
  4. Azmin perlu pegi belajo dgn mentri kerajaan thai bagaimana nak tingkatkan ekonomi negara...baht kedepan ringgit mengundur...
    Thailand sudah jadi pusat automotif kereta ternama Jepun......

    ReplyDelete
  5. UNTUK MAKLUMAN KHALID SAMAD, BUSUK IKAN BERMULA DARIPADA KEPALA

    23 Comments

    Dalam cubaan untuk mempertahankan Tun Mahathir Mohamad yang dipersalahkan banyak pihak berikutan kekalahan PH di Tanjung Piai, Menteri Wilayah Persekutuan, Khalid Samad berkata, beban kekalahan itu adalah tanggungjawab bersama. Menurut beliau, Tun Mahathir tidak patut dipersalahkan kerana keputusan dalam PH bukan dibuat oleh Perdana Menteri seorang, tetapi secara bersama dengan pemimpin lain. “Ia tanggungjawab bersama.

    Siapa kepala PH?...

    ReplyDelete
  6. Ini madey daa...madey gerenti tak akan setuju dgn saranan kluangman...

    ReplyDelete
  7. Agak² macamana rupa kerajaan baru tu ye tn kd. Kerajaan ph 0.2 yang anggotanya hanya dari ppbm dan serpihan pkr? Ramai mana ahli parlimen yang terlibat dalam ph 0.2. Pastinya pkr Anwar Ibrahim akan dapat sokongan dap serta puppetnya pan. Pkr Azmin Ali dah semakin kurang nombornya. Andaikanlah warisan juga ikut menyokong ph 0.2, jumlah tetap ciput hingga boleh dibenam oleh dap dan pkr dalam parit. Nak kawtim dgn pembangkang bagi mewujudkan kerajaan alternatif? Pembangkang lebih inginkan parlimen bubar dan adakan pru bagi meminta mandat baru dari rakyat.
    Soalan, adakah Tun Mahathir sedia berperang dengan Anwar Ibrahim, Kit Siang dan Mat Sabu? Dalam firasat saya Tun dah terlalu tua untuk menghadapi semua itu. Lainlah jika ia berlaku 20 tahun yang yang lepas.

    ReplyDelete
  8. Sapa yg lantik akauntan tk bertauliah tu..siapa..rakyat yg lantik ka..bukan atok yg setuju...sapa lantik tomy tomas..bukan atok ka..walau pun banyak bangkangan dari rakyat..atok tk peduli..hadap laa..

    ReplyDelete
  9. Kalau dulu2..jejak je kaki dalam yeksi..tu dia..bn..1mdb..2.6b..bla bla bla..
    Jumaat lepas pi jb..naik grab..duduk ja..bla..bla..cakap tk serupa bikin..minyak nk naik..bla..bla.bla..barang mahal..bla.bla..tol..bla.bla.bla..sangat berbeza sebelum pru14..

    ReplyDelete
  10. ISYARAT JELAS BUAT MAHATHIR SUPAYA BERUNDUR

    Dalam bahasa yang paling mudah, kemenangan bergaya BN di Tanjung Piai adalah disebabkan “pengundi Melayu undi calon Cina dan pengundi Cina pun undi calon Cina”.
    Bermakna, pilihan pengundi kali ini terkeluar sama sekali daripada faktor kaum, walaupun dalam beberapa keadaan, isu perkauman cuba dimainkan.
    Dalam konteks sokongan pengundi Melayu kepada calon BN, Wee Jeck Seng, ia bukanlah sangat disebabkan adanya Muafakat Nasional antara UMNO dan Pas sekarang ini.
    Muafakat Nasional hanyalah faktor sampingan yang memperkukuhkan lagi sokongan pengundi Melayu kepada BN.
    Berdasarkan pola pengundian PRU14, pengundi Melayu memang sentiasa bersama UMNO dan BN.
    Sebab itu, dalam PRU14 lalu, PH hanya menang dengan 524 undi saja di Tanjung Piai di mana faktor utama kemenangan ketika itu adalah disebabkan sokongan kuat daripada pengundi Cina.
    Adanya Muafakat Nasional sekadar memberi keselesaan saja kepada BN dalam berhadapan dengan PH kali ini.
    Bagi sokongan pengundi Cina kepada BN pula, ia bagaimanapun bukanlah disebabkan calon yang bertanding datang daripada kaum Cina.
    Malah, kalau DAP pun yang bertanding di Tanjung Piai berlawan dengan Wee Jeck Seng daripada MCA, DAP tetap akan kalah juga.
    Ini berikutan tindakan pengundi Cina yang dilaporkan meninggalkan PH atau tidak lagi menyokong gabungan itu lebih tinggi daripada pengundi Melayu dan disertai sokongan pengundi Melayu, tidak mungkin calon DAP dapat mencapai kemenangan.
    Ertinya, pengundi Cina benar-benar mahu memberi isyarat penting kepada PH dan kerajaan setelah mereka memberi sokongan yang padu dalam PRU14 yang lalu.
    Dalam hal ini, apakah sebenarnya yang menyebabkan pengundi Melayu dan Cina boleh bersatu hati mengundi calon Cina dan menolak calon Melayu?
    Bagi pengundi Melayu, penolakan mereka lebih disebabkan prestasi kerajaan yang tidak memuaskan serta janji-janji manifesto yang gagal ditunaikan.
    Harapan mereka apabila PH menjadi kerajaan, tentulah lebih banyak kebaikan dan kelebihan yang dapat dirasakan sebagaimana yang terkandung dalam buku manifesto serta ucapan para pemimpinnya yang menjanjikan macam-macam ketika berkempen.
    Malangnya, selain banyak janji tidak ditunaikan dan reformasi tidak dilaksanakan, yang selalu kedengaran hanyalah kenyataan menteri-menteri yang tidak menyenangkan, menyakitkan hati serta lebih teruk daripada Ahmad Maslan.
    Sebab itu, sekarang ini Ahmad Maslan dilihat lebih cerdik kerana ada sesetengah menteri ternampak jauh lebih “bodoh” daripada beliau.
    Untuk pengundi Cina, kekecewaan mereka adalah berkaitan ekonomi dan perniagaan yang tidak berkembang dan terlalu perlahan.
    Sokongan pengundi Cina kepada pembangkang di Tanjung Piai sebenarnya adalah isyarat kekecewaan kaum itu daripada seluruh negara kepada PH.
    Di mana-mana, jika kita rajin berbual-bual dengan peniaga kaum Cina, rata-ratanya melahirkan rasa kecewa dengan prestasi ekonomi negara sehingga perniagaan mereka terus merudum dan jatuh.
    Dalam konteks itu, mereka kecewa dengan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan yang dilihat terlalu banyak bermain dan memikir soal politik berbanding memperkembangkan keadaan ekonomi negara.
    Berbanding peringkat awal di mana ramai yang gembira dengan perlantikan Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan, sebaliknya kini lebih ramai yang kecewa dan putus asa dengan prestasinya.
    Begitu juga dengan Tun Mahathir Mohamad, kaum Cina tidak lagi menyukainya seperti sebelum PRU14 lalu kerana setelah 18 bulan memegang kuasa, beliau dianggap telah gagal membawa kebaikan dan kesejahteraan kepada perniagaan mereka.

    ReplyDelete
  11. Mereka kini sedar Tun Mahathir bukan lagi seperti Perdana Menteri era BN dahulu kerana usia tua dan partinya yang minoriti telah menjadikannya lemah dan tidak berupaya.
    Bagi pengundi Cina, sudah sampai masanya untuk Tun Mahathir berundur untuk memberi peluang pula kepada Anwar Ibrahim memakmur dan memajukan negara ini.
    Kata mereka, Anwar yang pernah menjadi TPM dan pernah juga mengalami derita paling teruk dalam perjuangannya, selain kedudukan PKR yang majoriti dalam PH, adalah pemimpin yang lebih memahami kesusahan rakyat yang sebenar-benarnya.
    Tun Mahathir, kata mereka, walaupun pernah menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun, dilaporkan memiliki kekayaan kira-kira RM32 juga, ada gaji bulanan sehingga RM70 ribu dan anak-anak yang semuanya kaya raya, tetapi masih lagi mengaku beliau tidak kaya sekarang ini

    ReplyDelete
  12. Kemenangan calon mca tunjukkan melayu tidak rasis….sebaliknye penyokong madey yg keciwa lah yg rasis…

    Melayu tidak rugi ape2 kerana mp melayu masih ramai.....sebaliknye Bersatu dan madey yg rugi hilang kerusi...kerusi dah ciput..

    Idyarat jelas PRU 15 madey dan PH akan dinyahkan oleh rakyat yg tidak suka penipu…

    ReplyDelete
  13. Madey masih blm bersuara dgn kekalahan besar dlm sejarah prk...
    Masih terkejut dan kaciwa?...

    ReplyDelete
  14. Hayat Bersatu tak lama lepas Tanjung Piai - Khaled
    Nov 17, 2019 (Dikemaskini Nov 17, 2019)
    Mohamed Khaled Nordin

    A A
    ULASAN | Penduduk Tanjung Piai telah memutuskan untuk menolak Pakatan Harapan. Bukan sedikit dan kecil-kecilan. Bukan sekadar mesej ringan bersifat sipi-sipi. Tetapi, penolakan besar-besaran yang sangat mengaibkan.

    Kekalahan BN dalam PRU14 di Tanjung Piai sebelum ini dengan majoriti kira-kira 500 lebih undi bukanlah sesuatu yang sangat menyedihkan. Namun, kemenangan besar dengan majoriti melebihi 15 ribu undi sudah pasti sesuatu yang sangat menggembirakan.

    Ada beberapa maksud besar daripada keputusan ini.

    Pertama, keputusan PRK Tanjung Piai adalah bukti nyata betapa Bersatu semakin tidak diterima oleh orang Melayu. Parti ini tidak diyakini dan tidak mewakili suara orang Melayu. Apatah lagi kepentingan dan isu-isu orang Melayu.

    Sebaliknya, kekuatan Umno dan rakan komponen kami dalam BN masih sangat utuh di peringkat akar umbi.

    ReplyDelete
  15. Kekalahan Besar Bersatu bukti Bersatu tidak diterima oleh melayu.

    Hayat Bersatu dlm politik tidak akan panjang...

    Aku percaya ada ahli Bersatu sendiri keciwa dikencing oleh madey...harapan palsu yg diberikan oleh madey...

    ReplyDelete
  16. Prestasi anwar semasa memegang jawatan beberapa kementerian jauh lebih baik dari azmin...

    Dizaman anwar menteri kewangan dividen TH dan ASB jauh lebih tinggi yg dapat membantu melayu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. LOL
      PM masa tu bole run the show with full support without unnecessary obstruction from fellow cabinet members...
      PM now kena work with a bunch of banyak songeh cabinet ....
      too many cooks spoil the broth...


      Delete
  17. The value of the Ringgit, as in any currency, is dependent on the demand for the Ringgit, especially from importers of Malaysian goods in other countries.

    The more we can export, the higher the demand for our Ringgit and the higher the value of the Ringgit.

    The less we export or less value added we export then the less demand for the Ringgit.

    Even if we do not do anything the value of the Ringgit depends on what our trading partners are doing.

    For example the Ringgit has fallen against the Thai baht. Why?

    Dulu we export manufactured products to Thailand. Higher value added.
    Thailand sold rice and canned rambutans to us. Less value added.
    So our Ringgit was stronger.

    Now we import manufactured products from Thailand - (Toyota, Ford pick up trucks), Continental, Michelin tyres etc. More value added.
    We export less value added to Thailand.
    So our Ringgit has fallen against the Thai Baht.

    This has nothing to do with the Income Tax Department sending notis cukai.

    If the people spend less on imported goods (Toyota trucks, Ford trucks, Continental tyres, Michelin tyres made in Thailand) it should help our Ringgit.

    But even that is not happening.

    We need very high value added, manufacturing and export industries.
    Not toll roads.

    But according to your third world class bodoh Minister of Education, 60% of your university graduates are unemployed. These are mostly Malay kids.

    ReplyDelete
  18. Nampaknya aura Tun Mahathir selaku PM seperti dipandang sepi oleh pengundi Tg. Piai. Sementelah Tun Mahathir juga adalah orang paling berpengaruh dalam PPBM serta PH namun ianya tidak mengujakan pengundi Tg. Piai. Apa yang masyarakat Tg. Piai nak tunjuk sebenarnya? Adakah ini petanda bahawa PPBM sudah menuju jalan kelam? Orang melayu rata² tidak bersama PPBM kerana masih kekal dgn UMNO dan PAS sementara orang cina juga tidak suka kepada PPBM. Kemana PPBM kelak bila Tun Mahathir bukan lagi PM? Hampir pasti akan turut bungkus kerana orang melayu langsung tidak letak harapan tinggi untuk menggantikan UMNO. Cuba bayangkan, daripada keseluruhan saluran dan peti undi, hanya 1 saluran sahaja calon PH itu mengatasi undi calon BN. Saluran 3 di SJKC. Cina langsung tak beri muka kepada calon PH dari PPBM. Adakah ia untuk mengajar PH atau untuk memalukan PM? Dikhabarkan semasa kehadiran PM dalam ceramah kempen prk, kehadiran penonton melebihi 5k orang. Jadi masa mengundi kemana mereka pergi? Ada orang kata, penonton yang hadir itu datang dari luar dan dibayar. Sampai macam tu sekali. Dan hasil penat lelah kempen PH, dgn bantuan warga setempat, jentera pusat dan menteri² pusat memberi kekalahan majoriti 15k kepada pihak lawan. Umpan gula² nampaknya tak laku di Tg. Piai. Pelanggaran demi pelanggaran peraturan pilihanraya oleh jentera pilihanraya PH dihukum oleh pengundi dgn tidak mengundi calon mereka. Jadi, kepada pentaksub pemuda mim sudah boleh mula utk membuat penilaian semula ke atas cerita ceriti pertempuran klimaks yang entah bila bermula. Kalau ikut tarikh yang dijangkakan itu, sepatutnya kini pertempuran itu sudah berakhir dan pemuda bani mim dah menang besar. Tapi hakikatnya baru sahaja pasukan pimpinan pemuda bani mim kalah terbesar dalam sejarah.

    ReplyDelete
  19. Kt malaysia ni rakyat paling pantang naik harga ialah..petrol/disel..minyak masak..gula..tepung..beras..letrik..air..cukai .jangan lupa sardin dan maggie.pemuda pemudi di U kebulur ooo..pasal tu bn tumbang...ki ki ki.ki..
    Ni..ph dh naik..buat2 lupa pulak..petrol nk di apung kan ..mmg tersungjur la rakyat bagi..klu tk caya..buat2 tk nampak protes tg piai..tngok la..pru15..ada yang berkubur..

    ReplyDelete