Saturday, September 15, 2018

Bisikan AKU LEBIH BAIK DARI KAMU



Jika engkau bertanya tentang Al-Qur'an kpd iblis, maka iblis akan bisa menerangkan dg sangat jelas, karena iblis tau persis kapan ayat itu turun dari langit...

Jika engkau bertanya tentang ilmu hadist kpd iblis, maka iblis akan sangat pandai menjelaskannya,karena iblis tau asbabul wurud dari hadist tsb....

Jika engkau bertanya tentang kisah para nabi, iblis akan dg tepat menceritakannya karena iblis sudah ada sejak nabi adam masih berada dalam surga...

iblis ahli alqur'an...
iblis ahli hadist....
iblis ahli riwayat..
iblis alim/pandai dalam segala ilmu...

Tapi iblis tdk menjadi kekasih Allah, karena dalam diri iblis ada kalimat...

AKU LEBIH BAIK DARI KAMU

Semoga sedikit ilmu yg dititipkan Allah Subhana Wa Ta'alla dihati kita tdk menjadikan kita sombong dalam segala urusan...Juga paham bahwa ilmu tak menjamin orang pasti ta'at dan sholeh.

Yang aku takut...hatiku kian mengeras dan sulit menerima nasehat, namun sangat pandai menasihati Yang aku takut...aku merasa paling benar, sehingga merendahkan yang lain.*

Yang aku takut...egoku terlalu tinggi, hingga merasa paling baik di antara yang lain.

Yang aku takut...aku lupa bercermin, namun sibuk berprasangka buruk kepada yang lain.

Yang aku takut...ilmuku akan membuatku menjadi sombong,memandang yang lain berbeda denganku.

Yang aku takut...lidahku makin lincah membicarakan aib orang lain, namun lupa dengan aibku yang menggunung dan tak sanggup kubenahi.

Yang aku takut...aku hanya hebat dalam berkata namun buruk dalam berbuat.

Yang aku takut...aku hanya cerdas dalam mengkritik, namun lemah dalam mengkoreksi diri sendiri.

Yang aku takut...aku membenci dosa orang lain, namun saat aku sendiri buat dosa aku enggan membencinya.

Kiranya Allah Subhana Wa Ta'alla
senantiasa menyadarkanku sehingga lebih rajin instrospeksi diri daripada mengurusi orang lain yang belum tentu perilaku dan tutur katanya lebih baik dari diriku. Aamiin...

SELALULAH MELIHAT KE DALAM HATI

Wallahu a'lam Bishowab

Allahuma sholii 'alaa sayyidina muhammad wa 'alaa aalihi wa shohbihi wa salim

#hakikatiblis

8 comments:

  1. Iblis kufur kerana "aba was takbara", enggan (degil) dan angkuh.
    Mudah mudahan kita dijauhkan dr sifat sedemikian.

    ReplyDelete
  2. Terbaik bro KD.

    Mohon izin untuk menambah.

    "Allah mengetahui tentang manusia sejak dia menciptakan kita dari tanah dan sejak kita masih menjanin di dalam perut ibu kita, maka janganlah kita mengatakan diri kita itu suci, Dia lebih mengetahui siapa di kalangan kita yang bertaqwa".

    Ilmu juga tidak menjamin seseorang itu berada di atas jalan yang benar melalui ilmunya. Barangkali ilmu itu telah membawa tuannya ke arah kesesatan: "Demikianlah kesudahan ilmu mereka, sungguh Tuhanmu lebih mengetahui siapa yang telah sesat dari jalannya dan siapa pula yang berada di atas petunjuk."

    Berdakwah juga harus gunakan kalam yang baik dan tidak dimakihamun kerana barangkali yang didakwah itu yang berada di jalan yang benar sedang yang menyangka dirinya sedang berdakwah itu yang sebenarnya telah tersesat jalan. "Ajaklah ke jalan Tuhanmu dengan hikmah dan kalam yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu lebih mengetahui siapa yang sesat daripada jalanNya dan siapa pula berada di atas petunjuk".

    Semoga kita semua ditetapkan di atas jalan orang-orang yang diberi nikmat oleh Allah, dan bukan jalan orang-orang yang dimurkai mahupun jalan orang-orang yang sesat.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Bukan jalan orang~orang sesat mcm ko pencipta panji hitam.

      Delete
  3. Mcm pemimpin negara kita sekarang laaa,
    kononnya lebih baik dari kerajaan terdahulu,
    Kononnya nak buat yg lebih baik dari yg dulu
    Kononnya juga...aku lebih layak di posisi itu,
    Hakikatnya... sembang je lebih, cakap pongpangpongpang...habuk pun tarak.
    Asyik silap je memanjang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silap je memanjang, disilapkan oleh Iblis...kehkehkeh

      Delete
  4. Alhamdullilah KD dah berubah...diharap ada sinar baharu di hadapan kelak...semoga tak tiru kawan atok saya yang sudah berumur 93 tahun...ngaku dah insaf akan dosa2 yang dilakukan dahulu...bila dapat kuasa hak orang miskin dinafikan...siap boleh mungkir janji...mgkn bukan munafiq kalau mungkir janjikan..atok kawan saya tu panjang umurnya mungkin tuhan nak bg dia insaf kot...BTW tu sajak ke puisi?macam kurang ummmmm....

    ReplyDelete
  5. Kalau masih ada menuding jari, ertinya iblis masih ada dalam diri..

    ReplyDelete
  6. Ingat tu,jgn sombong. Diuji dgn kuasa yg seketika jgn rasa dunia kita yg punya. Jgn jadikan undang² hanya utk kepentingan kita. Jgn asyik menyalahkan org lain kononnya kitalah yg paling benar. Jgn memburukkan org lain kononnya kitalah yg paling baik. Kita buat silap tak apa sedangkan kesilapan org lain setiap hari kita canang. Semoga ruang insaf masih diberi oleh Allah utk kita.

    ReplyDelete