Thursday, September 13, 2018

RETHINKING


Stop complaining folks, you already “voted” for Anwar

By Editor , in Politics on September 12, 2018 . Tagged width: Anwar , by election , Daniyal Balagopal Andullah , Port Dickson

KUALA LUMPUR, Sept 12 – So the most anticipated by-election since the historic 14th General Election last May will soon be upon us.

PKR President Datuk Seri Anwar Ibrahim will be contesting for the Port Dickson parliamentary seat in Negeri Sembilan. This was after the current PKR MP Daniyal Balagopal Abdullah, a retired naval officer, submitted his resignation to the Dewan Rakyat Speaker.

“Most anticipated” because every one knew it was going to happen.

More so after the former opposition leader was given a fast-track pardon from his conviction for sodomy just days after Pakatan Harapan defeated Barisan Nasional in GE14.

8th Prime Minister

He was always understood to be in line to take over from Tun Dr Mahathir Mohamad and become Malaysia’s 8th Prime Minister within the next two to three years.

That always meant a by-election would take place for Anwar to gain a seat in the Dewan Rakyat, as.He could not contest in GE14.

All this was clearly informed following the PH Presidential Council meetings before GE14.

All you voters knew this was going to happen, yet you voted for PH.

All according to plan before GE14

So why all the hue and cry and talk of “violating the trust of voters” now that things have been executed exactly according to plan?

Why are all these PH supporters taking to social media, calling for Anwar to be patient?

Listen here folks, especially you PH supporters and voters who wanted a change in government, just accept this as part of the process of ousting former PM Datuk Seri Najib Razak and BN.

Unless, like Mahathir, you all too did not expect PH to win, and had agreed to the arrangement for the 93-year-old statesman to be a seat warmer for the eventual PM, Anwar, thinking it would not happen.

Well, shame on you all, especially those of you now calling for voters in PD to vote for BN instead as a sign of protest.

Then you are no better than the Umno turncoats who also voted against BN in GE14 out of spite over the choice of candidate or for whatever other reason.

Prove his worth

Let Anwar win, be it undeserving under the circumstances, and prove his worth in the Dewan Rakyat.

As far as I recall, many PH supporters were praising his time as finance minister when compared with ex-PM Datuk Seri Najib Razak.

So, maybe, he could in time take over the finance ministry from DAP’s Lim Guan Eng.

Or to have a firm grip on power, before taking over as PM, he could even be given the home affairs portfolio, especially with current Home Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin being unwell.

Whatever happens, let this be a lesson in democracy for all Malaysians. You always get the government you deserve.

-By K Anand




Its PH Decision, Full Stop!

Its PH decision before  GE14. TunM is to be PM and then smooth transfer of premiership to Anwar within 2 years. Its a consensus by all... Bersatu, PKR, DAP and Amanah. By constitution, Anwar can only become PM if he is firstly an elected MP. So his team is complying to PH decision. He is not asking for immediate transfer of premiership, he just do according to constitution. By being MP he can involve in the Dewan Rakyat and government and he shouldnt be considered 'an outsider' anymore.

PH never discussed option for younger generation to take over the premiership. So if Azmin wants to become PM, he can do that by proposing himself at PH Presidential Council. Not thru backdoor or asking his team to scream to tarnish the image of PKR and PH of indiciplinary of members towards the decision of leader especially in the strategic move such as this.

PH should always be ready and prepared for succession plan and smooth transition of power. Anything can happen. Leaders fell sicked or whatever calamities. TunM concern on performance of his young inexperience cabinet members should be remedied and the inclusion of experienced Anwar in government and international arena should be a big boost to PH.

Lets calm down the noise and work towards strengtening PH and government. After the dust is settled we hope Anwar can handle the indiciplinary of its members within PKR.

5Maidah8

13 September 2018

35 comments:

  1. Come On Guys...

    Please Give Anwar a Chance..be fair to him.

    Kalau dulu kita bagi peluang PH utk tumbang BN...sekarang kenapa tidak untuk bagi Saudara Anwar untuk jadi PM.

    Vote for Anwar Ibrahim...

    Let us all see how he manage a country...

    Tak cuba tak taw!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba2 jdk om mcm cuba2 test kasut baru?

      Tengkorak hang.

      Delete
  2. Tak de komen kerana tak paham bahasa omputih....hihihi..

    Ramai yg sibuk tak setuju anwar bertanding termasuk yg dlm PKR sendiri...mcm2 alasan..

    Tun Mahathir tak pernah cakap ape2 pon...ramai plak yg melebih2 dari tun....Anwar tak jatuhkan sesiapa pon samada dlm Ph mahupon yg dlm pkr..

    Anwar masuk dlm parlimen bukan boleh terus mintak speaker jalankan proses undi tak percaya kpd pm...

    ReplyDelete
  3. Yg melayu sibuk bising tak setuju...yg india plak lebih waras dari melayu...bila agaknye yg melayu nak tinggikan sedikit standard minda supaya maju mcm kaum lain...

    Melayu masih suka cerita dongeng hayalan mcm jon die dgn panji2 hitamnye...hihii..

    ReplyDelete
  4. Pas sudah sedar partinye lemah...seblm pru 14 pas dabik dada parti cap bulan mendapat sokongan hebat...bertambah ramai yg mohon masuk pas walopon ramai yg dah cabut masuk Amanah...

    Pas tak mampu lagi bertanding disebelah pantai barat...masalah kewangan masalah utama...umno sudah tidak boleh hulur bantuan lagi...jadi lebih baik bagi umno..

    Tapi umno perlu belajar di sg kandis...ahli pas boikot umno...ahli pas masih berpegang umno adalah musuh pas dan islam...kerana ahli pas telah di asuh begitu...

    Jadi dua2 cari penyakit dan habiskan boreeh aje kalo bertanding..

    ReplyDelete
  5. gelilah a sodomite as PM...haram sokong

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berapa kali dah jubo kena sula dgn anwar?....hihihi..kalo sefool yg muda anwar beh sula jubo dgn mudah jubo ko lagi mudah sebab ko bodooh.....betul kan?...hikhikhik..

      Delete
    2. a convicted sodomite is a convicted sodomite....no 2 way about it.....

      Delete
  6. Aku tertarik komen rahman jpc orang pencen smlm...ade saranan bodooh rahman yg telah dipecat dari ketua bahagian bersatu pekan kerana terlalu lemah dan tak berpengalaman langsong dlm politik...

    Saranan rahman jpc supaya letak sefool sebagai calon di PD...rahman yg akan uruskan?..

    Sejak umno kalah Sefool telah diam tak berani bersuara lagi ...ketakutan untuk disoal milik siapa dna je 3 dlm jubo sefool?...adakah milik rahman jpc yg mungkin jugak telah tumpang?....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa umno pemerintah dulu, aku tak ada dengar pun Saiful bising, yg bisingnya mangkuk jamban mcm kau je.
      Pakar DNA pun tak boleh identified siapa punya DNA ke3 tu, inikan pulak si Saiful. Entah-entah yg kau punya?

      Nak hantar komen pun, pakai lah otak sikit. Bodoo duduk diam.

      Delete
    2. Poorah mangkok hayun bongok...masa mahathir jumpa anwar ajak anwar jatuhkan najib sefool dah buat kenyataan kesal dgn sikap tun mahathir....bongok ni miskin maklumat malas membaca..banyak makan belacaan..standard otak melayu..

      Delete
  7. Dengan izin tuan blog,

    PER : MENJAWAB OLOK-OLOKAN KISAH PEMBAWA PANJI HITAM DI AKHIR ZAMAN.

    ---------------

    Kisah Pembawa Panji Hitam atau disebut juga sebagai Pemuda Tamim dengan gelaran Shuaib Bin Soleh bukanlah kisah dongengan sebaliknya ia adalah khabar nubuwwah. Menafikan kebenaran khabar nubuwwah ini adalah ibarat menafikan kebenaran kerasulan Nabi Muhammad saw sendiri. Sama seperti khabar mengenai Imam Mahdi dan Nabi Isa a.s.

    Banyak hadith2 yang membicarakan tentangnya. Malah bagi setiap pengkaji hadith2 akhir zaman mereka akan mengetahui tentang khabar wujudnya lelaki ini. Khabar kewujudannya adalah bersifat mutawatir. Mutawatir di dalam ilmu hadith dan penyaksian adalah lebih tinggi darjatnya daripada sahih.

    Izinkan saya berkongsi beberapa hadith yang menceritakan tentang lelaki ini dan juga panji hitam. Harap maklum bahawa saya membuat salinan tetangnya daripada internet sahaja dan bukan dari sumber asal.

    Walaubagaimanapun sejak 17 tahun yang lampau saya telah pun mengetahui tentang lelaki ini melalui pembacaan daripada sumber tulisannya dan juga sumber asal hadithnya, dan hanya pada 2018 sahaja saya menemui jawapannya, iaitu ia adalah Tun Mahathir.

    Bagi mereka yang tidak mahu percaya Tun M adalah orangnya itu tidak mengapa. Walaubagaimanapun bagi mereka yang memperolok-olokkan kisahnya sebagai dongengan maka berhati-hatilah, anda sedang menafikan khabar nubuwwah.

    Berikut adalah di antara hadith-hadith tentangnya:-


    "تجيئ الرايات من قبل المشرق كأن قلوبهم زبر الحديد فمن سمع بهم فليأتهم فليبايعهم ولو حبوا على الثلج "

    "Akan datangnya panji-panji daripada Timur, hati-hati mereka adalah ibarat kepingan besi. Barangsiapa yang mendengar tentang mereka maka hendaklah mendatangi mereka walaupun terpaksa merangkak di atas salji"


    "يخرج ناس من المشرق فيوطئون للمهدي سلطانه )

    "Akan keluar manusia dari Timur yang akan memberikan kekuasaan kepada Al-Mahdy"


    "عليكم بالفتى التميمي"

    "Ke atas kamu untuk bersama-sama dengan Pemuda Tamim"


    يقتتل عند كنزكم ثلاثة كلهم ابن خليفة ثم لا يصير إلى واحد منهم، ثم تطلع الرايات السود من قبل المشرق فيقتلونكم قتلا لم يقتله قوم ، ثم ذكر شيئا لا أحفظه،  فقال: فإذا رأيتموه فبايعوه ولو حبوا على الثلج، فإنه خليفة الله المهدي

    "Akan berperang 3 orang di sisi khazanah (kaabah), kesemua orang adalah putera khalifah dan seorang pun tidak berhasil (menjadi khalifah Baitullah). Kemudian akan muncullah panji-panji hitam dari arah Timur, dan mereka akan membunuh (menewaskan) kamu dengan satu pembunuhan yang tidak pernah dilakukan oleh kaum lain (sebelumnya). Kemudian baginda mengatakan sesuatu yang tidak aku hafal, dan kemudian baginda berkata: apabila kamu melihatnya maka hendaklah kamu berbaiah kepadanya walaupun terpaksa merangkak di atas salji kerana sesungguhnya dia adalah khalifah Allah, Al-Mahdi"

    (Bersambung)

    ReplyDelete
  8. (Sambungan)

    Ada pula kewujudan orang-orang yang memperolok-olokkan khabar nubuwaah sebagai kisah dongeng mahupun khayalan memang telah diberitakan di dalam AlQuran sendiri.

    Maka saya langsung tidak berputus asa dengan kejahilan mereka kerana apabila khabar itu benar-benar berlaku dan mereka ditimpa 'perintah Allah' (act of God), mereka tidak lagi mampu beralasan dan manusia akan berkata "sesungguhnya Allah tidak menganiayai mereka sedikitpun melainkan mereka itulah yang telah menganiayai diri sendiri."

    Di antara ayat-ayat AlQuran tentang golongan yang gemar menuduh khabar nubuwwah sebagai dongengan:-

    وَقَالُوا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ اكْتَتَبَهَا فَهِيَ تُمْلَىٰ عَلَيْهِ بُكْرَةً وَأَصِيلًا

    " Dan mereka berkata: (ini adalah) dongengan orang-orang purbakala, dimintanya supaya dituliskan, maka dibacakanlah dongengan itu kepadanya setiap pagi dan petang" (Al-Furqan :5)


     إِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ

    "Dan apabila dibacakan ayat-ayat Kami, ia berkata; dongengan orang-orang pubakala" (Al-qalam : 15)


    وَإِذَا قِيلَ لَهُم مَّاذَا أَنزَلَ رَبُّكُمْ ۙ قَالُوا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ

    "Dan apabila dikatakan kepada mereka apakah yang diturunkan oleh Tuhanmu, mereka menjawab dongengan orang-orang purbakala" (An-Nahl : 24)

    Mudah-mudahan jelas bagi orang-orang yang mahu menggunakan akal dan iman.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg dongengnye tum mahathir pemuda bani tamim pembawa panji hitam...tun madey bani mana?...panji hitam sudah ade dgn tun madey?...sempat ker tun madey jumpa almahdy dgn umor dah 93 tahun....cakap pon dah tak boleh laju lagi...ade tanda2 semput....

      Fikir cara waras laah..

      Delete
    2. Jondo sangka tun madey tu almahdi...alahai jondo

      Delete
    3. Jondo, pembawa panji hitan spt yg ko maksudkan tu pasti akan menjaga ahli keluarga terlebih dahulu supaya tidak melakukan dosa. Tp bg org yg kau maksudkan adakah dia berbuat begitu? Dgn SiSnya, dgn liberalnya, dgn lgbtnya serta tidak menutup aurat malah ada ahli keluarga yg menjadikan anjing seumpama kucing di rumah adakah dia layak membawa panji hitam? Cuba bagi pencerahan sikit jondo...

      Delete
  9. ajal ditangan Tuhan. Boleh menang tapi takut-takut pendek umur. Kena PRK sekali lagi. Berapa banyak nak habis duit rakyat (sigh)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa yg takkan mampos ngok..kalo nak pikir mampos jangan buat ape2... Ibadat sahaja...bangkali tun takkan mati?

      Stabdard pemikiran melayu kampongan...blm merdeka..

      Delete
    2. bnyk kote dah mati, tak lgi boleh diharap kehulu kehilir..tak berfungsi..kikiki

      Delete
  10. Hidup anwar....kepada KD Dan ahli bersatu...shafee abdullah kirim salam...dia tnya siapa yang usul dia lawan anwar Sodom part 2?Tanya je...jangan marah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dey tambi, Sana court dalam juga jawab..

      Masuk poket punya kalu 9.5...
      Tax punya statement, elek....

      Delete
    2. Kata shafeei Madey yg suruh najib lantik dia dakwa anwar..

      Delete
    3. Wey kluang, agak² kau la, kalau shafie abdullah tu duduk belah tun madey dia akan kena masuk court tak? Saja tanya je. Jgn marah.

      Delete
    4. Dulu anwar duduk juga sebelah madey..
      Undang² tak favour madey

      Shafee duduk sebelah madey..
      Undang² tak favour madey..
      Nasib shafee tetap sama like today

      Semua orang, apa yang dituai, itulah hasilnya...
      Qada dan qadar..

      Madey pun tertakluk.

      Delete
  11. Aku telah membaca komen2 dan posting KD dalam beberapa entri yg lepas dan entry kali ini yg memetik tulisan seorang india...

    Dapat aku simpulkan bangsa lain memandang dari sudut baiknye manakala yg melayu terlebih pandang sisi yg kurang baik berlandaskan persepsi...

    Inilah yg memisahkan kemajuan orang melayu dgn bangsa lain...cara pemikiran dan penilaian melayu jauh ketinggalan dari bangsa lain...melayu perlu bergantung kpd kerajaan walopun yg sudah ada bisness sendiri...

    Bangsa lain tak perlu bergantung kpd kerajaan...mereka hanye perlu kerajaan yg dapat buat peraturan dan undang2 yg boleh membentuk environment perniagaan yg sihat kpd mereka...

    Sebab itu.mereka tak boleh diugut berbanding melayu...mereka sudah lama merdeka...mereka bebas pilih kerajaan yg mereka suka...melayu terikat...tanpa bantuan kerajaaan melayu mati...blm merdeka dan tak ade keberanian untuk merdeka...

    Standard pemikiran yg berijazah pon sama dgn melayu kampongan...melihat dari perspektif persepsi...

    Melayu berijazah dgn kepujian kelas 2 rendah...bangsa lain first class honours ato second class high....tanye rahman jpc kalo tak percaya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Namanya pun Tanah Melayu... Takpelah cerewet sikit..ngada-ngada sikit, manja2 sikit..tak salah kot... asal usul semua melayu punya. Hidup Melayu.

      Delete
  12. Aku geng BN tp aku soKong nuar. Dia nanti akn mamposkan firaun tua.Jom semua geng BN jgn undi BN, tp undi Nuar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn nak menipu lah mlm Jumaat ni, kau tu bkn org BN,

      Delete
  13. Pas tak mampu lagi bertanding prk...miskin duit dan miskin isu...miskin idea...

    Prk parlimen perlu belanja yg lebih besar dari prk DUN..

    Wang yg umno bagi dulu dah habus untuk pru...umno dah tak mampu nak hulur lagi kpd Pas..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alah, bukan tak mau bertanding la. Saja nak memeriahkan demokrasi. Keluar duit sikit² apa salah. Kalah menang bukan ada beza sgt sbb PD tu memang pkr punya. Menang tu bagus tp kalau kalah lg bagus. Kalau kalah maknanya anwar yg menang. Bila anwar menang anwar akan jd mp. Bila anwar jd mp, tak lama lg anwar akan jd pm. Bila anwar jd pm, tun madey kena la blk jaga langkawi.

      Delete
  14. https://youtu.be/hKI01Rjan2c

    Kenyataan KPN siasatan akaun najib...

    ReplyDelete
  15. Nazri mahu kempen untuk Anwar di PD

    Zikri Kamarulzaman
    13 Sep 2018, 8:44 malam (Dikemaskini 13 Sep 2018, 8:47 malam)

    A A
    Anggota Parlimen Padang Rengas Datuk Seri Nazri Aziz menyatakan hasrat berkempen untuk Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim di pilihan raya kecil (PRK) Port Dickson.

    "Saya serius," katanya kepada Malaysiakini ketika ditanya sama ada beliau bergurau.

    Ditanya alasannya mahu berkempen untuk Anwar, Nazri berkata ia adalah yang terbaik untuk Umno bagi memastikan parti itu kembali ke dalam kerajaan.

    "Saya tidak jangka Umno akan jadi kerajaan dalam masa terdekat, tapi terdapat pendapat di kalangan anggota parlimen Umno bahawa kita perlu kembali menjadi kerajaan secepat mungkin.

    "Satu-satunya cara untuk melakukan perkara itu adalah dengan bekerjasama dengan PKR... Jadi kita perlu tunjuk niat baik jika kita, jika kita ingin jadi kerajaan, biarkan Anwar menang," katanya.

    ReplyDelete
  16. Polis ada masa 1 tahun untuk lengkap siasatan 1MDB

    Bernama - September 13, 2018 8:23 PM


    KUALA LUMPUR: Siasatan kes 1MDB mendapati RM2.973 bilion (US$972 juta) dimasukkan ke akaun peribadi bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, kata Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Noor Rashid Ibrahim.

    Beliau berkata jumlah tersebut dimasukkan ke akaun AmIslamic Bank menerusi 3 fasa yang melibatkan 3 syarikat iaitu Good Star, Aabar dan Tanore.

    Noor Rashid berkata sehingga kini polis juga mengenal pasti sebanyak 132 transaksi penggunaan wang haram yang dikenalpasti ada kaitan dengan 1MDB dan siasatan lanjut masih diteruskan.




    “Selain itu, seramai 64 saksi telah dirakam percakapan termasuk Najib, anaknya Nooryana Najwa dan ada beberapa lagi individu lain juga akan diambil keterangan bagi membantu siasatan kes ini.

    “Siasatan ini melibatkan saksi dalam dan luar negara serta ia sangat sukar kerana ia perlu mendapat kerjasama daripada negara-negara yang terlibat bagi melengkapkan siasatan,” katanya pada sidang media perkembangan siasatan 1MDB di Bukit Aman hari ini.

    “Selain Najib dan anaknya yang telah dirakam percakapan, polis juga telah memanggil beberapa ahli politik untuk dirakam percakapan bagi kes yang sama, tetapi saya tidak akan dedahkan nama mereka,” katanya.

    Sementara itu, Noor Rashid berkata sehingga kini, pasukan siasatan jenayah penggubahan wang haram (Amla) Bukit Aman tidak menerima sebarang tuntutan rasmi daripada mana-mana pihak ke atas sitaan wang tunai dan barangan berharga.

    “Namun, Najib telah membuat kenyataan akhbar berhubung isu wang tunai yang disita, ekoran itu, pihak Amla telah menyerahkan perintah bawah Seksyen 32 Akta Pencegahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Wang Haram untuk hadir memberi keterangan kepada pegawai penyiasat berkaitan pemilikan wang itu,” katanya.

    Beliau berkata pihak Amla juga mengenal pasti beberapa beg dan jam tangan yang disyaki diperolehi dengan menggunakan hasil daripada wang haram.

    “Pihak Amla juga masih bekerjasama dengan beberapa buah negara luar yang boleh membantu siasatan kes 1MDB,” katanya.

    Noor Rashid berkata pihaknya kini dalam proses mengumpul bukti yang cukup supaya tindakan pendakwaan dan pelucuthakan harta yang terlibat dapat diambil.

    “Bagi tujuan ini polis mempunyai masa selama setahun (sehingga Mei 2019) untuk melengkapkan siasatan kes 1MDB bagi melengkapkan siasatan.

    “Pihak Amla telah memohon dan sedang bekerjasama dengan pihak berkuasa luar negara untuk mendapatkan keterangan serta dokumen yang diperlukan untuk kes berkenaan,” katanya.

    ReplyDelete