Sunday, January 13, 2019

EKONOMI DAN SENTUHAN TUN, NILAI 17K SEKELIP MATA MENJADI 5J..



Jauhari jua mengenal maknikam...
Kebijaksanaan TUANKU Sultan meraikan tetamu berada di class tersendiri dan tertinggi...

45 comments:

  1. Kete tak pernah pakai bolehlah tawarkan 5 juta....yg dah jadi besi burok bagi free pon tak de yg mahu...mitsubishi tukar nama kpd proton....

    Berape billion wang rakyat yg telah ditelan oleh proton?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Proton produce kereta.
      Wujudkan peluang pekerjaan.
      Pelik cacai najis bising pasal telan billion2.

      1mdb produce apa?
      Berapa bnyk peluang pekerjaan?
      Ade x cacai bising psl telan menelan?

      Delete
  2. Bagi yg berduit usah kata 5 juta 10 juta pon tak kisaah...

    Berape peratuskah melayu yg mampu tawarkan harga juta2?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 100 peratus melayu.

      Najib adlh umno.
      Umno adlh najib.
      Melayu adlh umno.
      Umno adlh melayu.
      Seorang najib = semua melayu.

      Najib dgn minta derma shj tanpa perlu usaha keras boleh dpt 2600 juta. Setakat 5juta? Itu harga kasut cucu najib je

      Delete
    2. Itu derma bukan dari Negara Arab tetapi mana mahu yahudi mabuk sudah kasi sama Najib......!!

      Delete
  3. anon 1257 dan 105, sedih dengan mental penilaian kau orang..

    tahap iQ rendah bercakap soal nilai politik dan ekonomi, penilaian macam budak tak sekolah.

    kalau sultan tak drive dan penumpangnya bukan Mahathir, tak ada jutawan gila yang sanggup tawarkan harga 5j tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak pernah layan komen bodoh. Habiskan boreh

      Delete
    2. Kau duduk dalam gua ke...????
      Universti Islam Antarabangsa Malaysia memang brain child Tun M

      Delete
  4. Sebab itu Melayu kena buang jiwa hamba. Kalau tak, siang malam merungut nasib malang, usaha tak juga. Tengok Melayu luar negara, berdaya saing dan berdikari. Takda jadi budak manja sepanjang hayat. Tak payah pegi jauhlah. Tengok Melayu Singapura, jauh lebih matang dan berdikari.Mereka berjaya tanpa bertongkat dipimpin dan didukung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab tu ko kaye mcm anak madey siang mlm kerja kuat..

      Delete
    2. Baguslah Melayu kaya. Yg kau sakit hati kenapa?

      Delete
  5. Apa punya posting kali ni kd. Barai sungguh. 17k jd 5 juta tu pelik ke? Ni bukan ikhlas nk beli sbnrnya, beli jiwa. Modal 5 juta besi buruk, dptnya nanti bilion beb...

    ReplyDelete
  6. Kereta 17k jd 5j dpt mantapkan ekonomi beb. Rakyat seronok sbb poket membusut...tepuk!!!

    ReplyDelete
  7. Muhyidin kata ppbm dh ganti umno utk jaga melayu dan Islam. Dgn konfiden keluar statement. Bila undian online dibuat....jeng jeng jeng...ppbm dpt 4% dan umno dpt 96%...tandanya apa tu? Mamai ke mabuk...

    ReplyDelete
  8. "Kete tak pernah pakai bolehlah tawarkan 5 juta....yg dah jadi besi burok bagi free pon tak de yg mahu...mitsubishi tukar nama kpd proton...."

    Komen macam ini yang sebabkan melayu muslim dihina dikutuk....tak guna otak untuk berfikir.

    "Berape billion wang rakyat yg telah ditelan oleh proton?"

    Betul Proton kena disokong financially.....rakyat dapt perkerjaan, pekrja dan syarikat bayar cukai etc etc....multiplier effect

    TAPI yang najib telan duit 1MDB, SRC, KWSP KWAP FELDA TH tak tanya? ahmad maslan nazri bustari sultan pahang dulu ahli2 MTU2 yang terima duit dari Najib duit 1MDB tak disoal?...itulah saya kata melayu muslim macam anda memang TAK BEREALITI BERFAKTA DAN BERKEBENRAN.....tau tau nak bangsa lain dan agama lain hormat....ptuiiiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Proton kena disokong financially?....sampai kiamat ker?....bodooh...sape yg kaye?..

      Najib telan 1 mdb dah didakwa...jho lo bila nak tangkap?...8 bulan daah...

      Delete
  9. Kesian pembenci-pembenci Tun M. Mereka bukan sahaja terpaksa hidup di dalam keadaan hati menanah disebabkan mereka tidak pernah menang ke atasnya dan terpaksa bergantung kepada spekulasi Agung ke-16 di dalam keadaan Tun sedikitpun tidak tergugat, malah juga disebabkan ke mana sahaja mereka pergi di atas bumi Malaysia ini terutamanya bumi Malaya, mereka tidak dapat melarikan diri daripada ikon-ikon negara yang diasaskan Tun.

    Bawa kereta di jalan raya, mahu tak mahu akan selisih dengan kereta Proton dan Perodua. Kedua-duanya diasaskan oleh Tun. Silap haribulan kereta yang mereka pandu tu sendiri pun salah satu di antara dua jenama ini. Hahaha..

    Bila nak travel utara ke Selatan ataupun Selatan ke utara, kena lalu lebuhraya PLUS. Itupun ikon negara yang dibina oleh Tun M. Hahaha..

    Kemudian bila ada urusan dengan Kerajaan Persekutuan, kena ke Putrajaya. Cecah saja kaki di Putrajaya terpijaklah satu bandaraya yang didirikan oleh Tun M. Hahaha..

    Kemudian ke KLCC untuk membeli belah mahupun menjamu mata dan melepak maka masuklah mereka ke dalam satu bangunan yang bukan saja diasaskan dan didirikan Tun, malah juga rekabentuk tapaknya itupun hasil lukisan tangan Tun. Hahaha..

    Kemudian bila anak mereka habis SPM, mereka berebut-rebut nak masukkan anak-anak mereka ke Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), itupun ikon pendidikan tinggi negara yang diasaskan oleh Tun M. Hahaha..

    Kemudian mereka ke Pulau Pinang sama ada untuk makan angin ataupun urusan kerja. Naiklah mereka jambatan Pulau Pinang. Itupun ikon negara yang didirikan oleh Tun. Hahaha..

    Senarai itu lebih panjang lagi tetapi memadailah yang di atas sebagai penyampai maksud.

    62 tahun Malaysia merdeka, selama 1/3 daripada tempoh ini iaitu 22 tahun, Tun adalah bapa yang menjaga negara ini daripada segala macam cabaran dan fitnah, dan Tun serta pasukannya kekal menang ke atas segala cabaran dan fitnah yang berlaku, dan Malaysia terus melangkah gagah di persada dunia.

    Selama 62 tahun negara ini merdeka dan diperintah oleh 15 YDP Agung, 1/3 daripada kesemua Agung ini iaitu seramai 5 orang Agung dimasyhurkan pemerintahan mereka oleh Tun. Hahaha..

    Apabila negara ini dan rakyatnya sedang dirosakkan oleh Najib di bawah UmNo yang telah berpaling, Tun keluar dari zon selesanya di usia Intan semata-mata untuk menyelamatkan negara ini dari rejim kleptokrasi Najib, dan buat sekalian kalinya Tun dan pasukannya menang ke atas pasukan lawan.

    Para pembenci Tun dipersilakan terus menanah di dalam hati. Kalian telah tewas kepada Tun dan pasukannya daripada setiap sudut. Menafikan ketewasan itu hanya akan menambahkan nanah di dalam hati.

    Tun bukan sahaja telah mendirikan dan mengasaskan begitu banyak ikon-ikon negara ini, malahan Tun sendiri sebenarnya telah menjadi ikon negara di mata dunia.

    Bagi orang-orang luar, terdengar nama Malaysia maka terbayang Tun Mahathir, terdengar nama 'Mahathir' pula terus teringatkan Malaysia. Mahathir Mohamad adalah nama kembar kepada nama Malaysia yang tidak dapat dipisahkan oleh orang-orang yang membenci nama ini.

    Mahathir Mohamad = MM
    MM = Malay Muslim
    MM = Malaysian Malay
    MM = Malaysian Muslim.

    Bagi tahun 2018, Tun telah diiktiraf sebagai pemimpin Muslim paling berpengaruh di dunia, sedang pembenci-pembencinya makin terhimpit dan terdesak sehingga terpaksa menjadikan spekulasi Agung ke-16 sebagai bahan untuk meremehkan Tun.

    Pembenci-pembenci Tun dipersilakan terus menanah.

    Hahahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. UIAM diasaskan oleh Anwar bro...jgn pandai2 tukar fakta sejarah..

      Delete
    2. 6.35

      Anwar bukan pengasas uiam. Dia pesalah pertama sodomi atau liwat.

      Faktanya

      Cadangan untuk menubuhkan universiti ini lahir pada awal tahun 1982, apabila Perdana Menteri Malaysia ketika itu, Dato' Seri Dr. Mahathir Mohamad, mengarahkan Kementerian Pendidikan untuk merancang dan menubuhkan Universiti Islam di Malaysia. Setelah dipersetujui kabinet, UIAM telah ditubuhkan secara rasmi pada 10 Mei 1983. Presiden pertamanya, Tun Hussein Onn telah dilantik pada 16 September tahun yang sama.

      Delete
    3. Masa :tun madey ade magis petro ringgit...dah 8 bulan madey tak boleh buat ape2 untuk bela ringgit yg patah kaki..

      Delete
    4. UIAM diasaskan oleh Tun dan Pak Sheikh telah menyempit dan memberikan gambaran konon UIAM adalah hasil kerjanya. Silalah baca sejarah bagaimana UIAM ditubuhkan. Semuanya adalah usaha Tun daripada idea kepada pencarian modal modal, penyediaan modul pendidikan sehinggalah ia selesai.

      Kalau malas baca sejarah carilah bekas rektor Professor Kamal Hassan dan dia boleh ceritakan bagaimana UIAM ditubuhkan melalui usaha Tun M dan bagaimana Tun langsung tidak kisah apabila Pak Sheikh menjadikan UIAM sebagai susu punya lembu sapi nak tumpang nama.

      Malah apabila Tun menolak dakwaan Jibby bahawa 2.6b adalah derma Arab, Tun telah ceritakan bahawa ketika ia mahu menubuhkan UIAM dan berharapkan sumbangan kewangan negara-negara Arab yang kaya, mereka tidak memberi sebarang respon. Jadi, adalah tidak logik ada raja Arab yang memberi derma peribadi sehingga 2.6b.

      Tun tidak mendabik dada, tetapi dia menceritakan alasan dan alasan itu adalah sebagai satu bukti UIAM adalah hasil kerja Tun.

      UIAM adalah anakanda kepada Tun M sebagaimana Putrajaya. Ini adalah fakta sejarah.

      Delete
    5. Potongan sejarah penubuhan UIAM di dalam Wikipedia.

      -----------------

      HistoryEdit

      Prime Minister Mahathir Mohamad[6][7]conceived of the idea for an international institution of Islamic education in 1982 during a meeting between OIC leaders about the Islamization of knowledge. The idea was shared with the then Minister of Education, Dr. Sulaiman Daud; the then Director-General of Education, Murad Mohamed Nor; and two others. Dr. Mohamed Kamal Hassan, then of the National University of Malaysia along with a senior academic official who attended the meeting, produced the first working paper on the concept of the university.[6]

      IIUM was once a private university. As the University's language of instruction was not to be Malay but instead English and Arabic, which was initially prohibited by Malaysian law, IIUM was initially incorporated under the currently-repealed Companies Act 1965. However, IIUM was officially made a public university on 23 May 1983, in accordance with Section 5A (2) of the Universities and University Colleges Act 1971, when the University received its Establishment Order from the then King, Sultan Ahmad Shah of Pahang, after an exchange of Diplomatic Notes of Co-sponsorship between the Government of Malaysia, seven other governments and OIC.[6]

      A batch of 153 students from Malaysia and abroad were enrolled for the first academic session, which started on 8 July 1983. Courses were conducted under the Faculty of Economics, the Faculty of Laws, the Centre for Fundamental Knowledge and the Centre for Languages. The members of this first batch received their degrees and diplomas during the First Convocation held on 10 October 1987. 68 graduates were conferred the degree of Bachelor of Economics, 56 other graduated received the degree of Bachelor of Laws, and 29 Qadhis were conferred Diploma in Law and Administration of Islamic Judiciary.

      Delete
    6. Jondo jondo....kesian aku nengok ko ni. Menang bersorak kampung tergadai , masih tak sedar. Sibuk nak melabel hati orang menanah bagai bagai........itulah yg dikatakan ulama, Manusia melihat dengan cermin hati nya sendiri. Manusia berbicara dengan hal keadaan nya sendiri.

      Lebih baik ko perkemaskan bacaan Quran ko yg merangkak-rangkak tu jondo, dari beriya iya membela Mader. Bukan dia boleh bagi ko Syafaat pun di akhirat kelak. Sampai sanggup menipu kata UIAM Mader yg ilustrated.Bangang tu biar bertempat.

      Sebuah kisah yg dinukil oleh Imam Alghazali, dipetik dari Kitab Minhajul Abidin,

      Disebatang sungai ditengah malam yg gelap, 2orang lelaki, dihulu sungai seorang pencuri sedang memcuci mukanya sedangkan dihilir sungai seorang yg bertahajud sedang memperbaharui wudukmya.

      Dengan takdir Allah, mereka saling berpandangan, berkata sipencuri didalam hatinya, Ehh..ada jugak orang lain yg mencuri malam ni , aku ingat aku sorang je yg mencuri...

      Sedangkan ahli tahajjud juaga berkata didalam hatinya, Alhamdulillah , ada juga hamba Allah bertahajjud seperti aku pada malam yg penuh kedinginan ini........

      Inilah Kisah Ibrah yg disampaikan oleh ALghazali. Selagi bernama makhluk tiadalah kehebatan padanya. Kegagalan memandang kpd Allah , pencipta kpd segala kehebatan akan menjadikan ko sesat selama-lamanya. Yang syirik tetap syirik.

      Tidaklah mulia Firaun itu walaupun dia seorang Raja,
      Tidaklah Hina Jalut itu walaupun hanya seorang tantera biasa.
      Hina dan Mulia bukan ditangan manusia.

      Berkata Saidina Abu Bakar ra kpd Sai Umar ra, Barangsiapa menyembah Muhammad, sesungguhnya Muhammad telah mati. Barangsiapa menyembah Allah, Allah itu hidup selama-lamanya.

      Sungguhlah, kejahilan dan ketaksuban membawa kpd kebinasaan.
      Jondo, jgn kata aku tak pesan kat korang kat alam maya ni. Aku dah pesan.
      Aku dah payung korang okayyyyy.

      Delete
    7. Ouchhh. Tetiba pulak ada yg claim brader pengasas uiam. Taktaulah nak gelakkan atau nak menangis.

      Delete
    8. Penubuhan UIAM adalah mahathir sebagai PM...tapi siapa pejuangnye yg mahu UIAM ditubuhkan?...

      https://m.facebook.com/ApaKhabarAnwar/posts/311401422564118

      Delete
    9. Hahaha.. Posting facebook dijadikan bukti sekalipun ia berlawanan dengan catitan sejarah di wikipedia dan pengakuan Prof Kamal Hasan yang pernah menceritakan secara detail kisah penubuhan UIAM oleh Tun M di dalam satu temuramah dengan wartawan yang dengan jelas menceritakan bahawa UIAM adalah idea dan usaha Tun M.

      Saya boleh ceritakan lebih terperinci lagi berdasarkan pengalaman dan kisah yang saya kutip secara langsung daripada mereka yang terlibat dengan penubuhan UIAM semasa saya menjalankan satu tugas yang pernah diamanahkan kepada saya, tetapi sekiranya saya berbuat demikian maka saya akan mendedahkan identiti saya, pada ketika saya lebih berminat menjadi seorang individu di belakang tabir.

      Memadailah saya katakan bahawa sekiranya saya bentangkan kes saya dengan pengetahuan langsung yang saya ambil daripada pengasas-pengasas UIAM sendiri di hadapan mana-mana hakim pun, malah dengan bukti-bukti dokumentari yang masih saya simpan secara peribadi nescaya mana-mana hakim pun akan memutuskan bahawa ayahanda kepada UIAM adalah Tun M sendiri.

      Mahu menafikan? Silakah, kalian hanya menambahkan nanah di dalam hati pada perkara yang diakui sendiri oleh umat Muslimin sedunia bahawa UIAM adalah hasil idea dan usaha Tun M dengan pasukannya dan Pak Sheikh langsung tidak berada di dalam pasukan ini.

      Hahahaha.. Teruskan menanah di dalam hati. Sejarah tidak boleh diubah.

      Delete
  10. "Bagi yg berduit usah kata 5 juta 10 juta pon tak kisaah...

    Berape peratuskah melayu yg mampu tawarkan harga juta2?"

    Isunya bukan harga dan melayu mampu. Lihat tajuk......EKONOMI DAN SENTUHAN TUN, NILAI 17K SEKELIP MATA MENJADI 5J..

    cubalah buat komen yang sesuai dan relevan....jangan timbul soal harta dan bangsa......sedih dengan cara melayu muslim berrfikir....period

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ekonomi amendanye?...kalo proton ade sumbangan ekonomi kerajaan tak jual proton...asik telan wang kerajaan bilion2....drb hicom tak rugi..

      Delete
    2. SUARA TV
      Suara Tanpa Sempadan

      KLCC, Putrajaya Lambang Freemason Dan Illuminati Kata Blogger
      September 7, 2017

      Blogger anti Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mendakwa ‘ikon batu’ Menara Kembar Petronas KLCC, Putrajaya dan Litar Antarabangsa Sepang merupakan simbol Illuminati dan Freemason yang dibina Tun Dr Mahathir Mohamad sepanjang memerintah selama 22 tahun.

      Memetik MD, blogger itu menulis di halaman Facebooknya semalam, penulis blog APA (Aku Peduli Apa), Azmi Ibrahim berkata, senibina diagungkan rakyat yang mengandungi unsur Freemason dan Illuminati juga termasuk Masjid Putrajaya.

      “Cuma “SIMBOL TERAKHIR” Jambatan Bengkok yang GAGAL dia siapkan untuk melengkapkan kesemua “simbolisma” ini yang kita orang Melayu panggil WAFAK…

      “ANDAIKATA Jambatan Bengkok berjaya dibina,aku pun tak tahu apa yang akan terjadi kepada Bumi Bertuah Tanah Jawi ini,

      “TERIMA KASIH Paklah (Tun Abdullah)…kerana inilah SUMBANGAN TERBESAR Paklah sebagai Perdana Menteri walaupun selalu lena,” tulisnya.

      Freemason dan Illuminati merupakan teori konspirasi bahawa wujud sebuah kumpulan antarabangsa yang berkomplot untuk menguasai dunia.

      Pertubuhan berkenaan didakwa terdiri pemimpin Yahudi yang menyembah syaitan dengan hasrat membina sebuah New World Order atau Kerajaan Satu Dunia (One World Government).

      Antara kaedah digunakan bagi menguasai dunia adalah dengan menguasai kerajaan, sistem kewangan dan media termasuk filem dan muzik yang mengikut telunjuk pertubuhan berkenaan.

      Azmi menerusi posting Facebooknya turut memuatnaik beberapa kompilasi gambar ikon negara mengandungi unsur Freemason dan Illuminati.

      Antara yang dikaitkan adalah Menara Berkembar KLCC dimana tiang penyokong jambatan bangunan berkenaan dikatakan menyerupai lambang kompas ‘Masonic Square’ Freemason.

      Juga dipertikaikan adalah struktur menara berkembar berkenaan yang dikatakan adalah simbol tiang Freemason dan Illuminati.

      Sementara itu, bangunan Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) juga dikatakan menyerupai ‘Masonic Eye’ jika dilihat dari sudut pandangan atas.

      Masonic Eye merupakan simbol kepada Mata Tuhan Freemason yang merujuk bahawa Tuhan sentiasa memerhati dan akan kekal selama-lamanya.

      Delete
    3. Jho Low: "Serahkan kepada kami..."

      Isnin, 14 Mei 2018 4:46 PM
      Oleh: SOFEA SUSAN ALBERT KASSIM

      PETALING JAYA: Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mendedahkan kerajaan Pakatan Harapan mengetahui lokasi 'persembunyian' ahli perniagaan, Low Taek Jho atau lebih dikenali sebagai Jho Low ketika ini.

      "Kita secara kasarnya tahu di mana dia berada," katanya pada sidang media di Yayasan Kepimpinan Perdana, Isnin.


      Baca lebih lanjut di https://www.mstar.com.my/lokal/semasa/2018/05/14/lokasi-jho-low/#xyUMXBgiwrfX8PRj.99

      Delete
    4. Ko period? Patutlah...fikir konon bijak pakai lutut, bukan atas dasar fakta semasa...
      Bila nk habis period? Boleh la fikir dgn wajar.

      Delete
    5. Bila gaknye silobak boleh tangkap cina tembam ni...main wayang laaa...

      Delete
  11. Org yg gah dgn kekayaan, 300 krita mewah, 2 jet pribadi memperlekeh tun akhirnya mohon minta duduk sameja. Pembenci2 tun yg x berupa pun harta n ringgitnya mcm mana pulak nanti

    ReplyDelete
  12. Katanya, sekiranya Proton ditutup, ia akan memberikan impak lebih besar kerana lebih 10,000 kakitangan Proton dan lebih 60,000 orang yang bekerja dengan vendor dan sektor berkaitan bakal kehilangan pekerjaan.
    Menurut Johari, kerajaan tidak boleh terus menghulurkan wang kepada Proton setiap kali syarikat tersebut mengalami masalah kewangan kerana model perniagaan sedemikian tidak mampu bertahan lama.
    Beliau juga meminta rakyat memahami bahawa kerajaan tidak mempunyai kepentingan dalam perjanjian tersebut kerana ia adalah urusan perniagaan antara syarikat swasta.
    Sementara itu, Pengarah Urusan Kumpulan DRB-HICOM, DATUK SERI SYED FAISAL ALBAR SYED ALI RETHZA ALBAR menjelaskan tentang pelbagai isu berbangkit berhubung kerjasama antara Proton dan Geely termasuk tentang masa depan jenama Proton, kakitangan dan vendor.

    MINGGUAN: Apa rasional penjualan Proton sehingga DRB-Hicom terpaksa menjual 49.9 peratus sahamnya dalam syarikat kereta nasional itu kepada Geely?

    JOHARI: Sebenarnya, selepas 32 tahun, kita berhadapan dengan satu masalah di mana Proton tidak lagi kompetitif. Proton tidak dapat mengeluarkan kereta yang berteknologi tinggi. Akhirnya, apa yang berlaku, Proton telah mengalami kerugian yang amat besar.

    Sebagai contoh pada tahun 2015, Proton telah mengalami kerugian hampir RM650 juta. Kemudian pada tahun 2016, Proton rugi hampir RM150 juta. Jadi, Proton terpaksa meminjam daripada kerajaan RM1.5 bilion untuk membuat bayaran kepada vendor dan pembekal yang telah tertunggak selama lapan bulan.

    Jadi model perniagaan Proton ini sudah tidak sustainable (mampan). Sebabnya, yang pertama Proton sudah tidak ada volume (jumlah pengeluaran).

    Dahulu ketika zaman kegemilangannya, Proton adalah jenama nombor satu di Malaysia dan berjaya menjual kereta hampir 200,000 unit setahun. Sekarang ini, Proton hanya boleh jual lebih kurang 5,000 unit sebulan sedangkan syarikat itu mempunyai kapasiti pengeluaran antara 350,000 hingga 400,000 unit setahun. Kalau Proton hanya boleh jual sekitar 5,000 unit sebulan, macam mana hendak untung?

    Proton ini satu produk yang bagus dan ada pelan yang bagus. Tetapi oleh sebab zaman berubah, teknologi juga bertukar. Jadi kalau kita masih tidak tukar dan kekal duduk macam dalam zon selesa yang lama, maka kita tidak boleh membaik pulih Proton

    ReplyDelete
  13. Proton rugi, MAS untung lepas jual bangunan
    Proton, seperti dijangka, mengalami kemerosotan jualan yang ketara, sehingga membawa Proton rugi sekali lagi. Kali ini, kerugiannya semakin membesar - RM 336 juta, bagi tahun kewangan setengah tahun pertama, berakhir 30 September 2006.
    (seperti laporan Bernama dalam webnya, pagi ini)

    Setengah tahun pertama 2005 - rugi RM 169 juta
    Setengah tahun pertama 2006 - rugi RM 336 juta

    Jualan keretanya menurun sebanyak RM 630 juta. Jualannya berjumlah RM 1.275 billion berbanding RM 1.805 billion bagi tempoh yang sama sebelumnya.

    http://www.bernama.com/bernama/v3/news_business.php?id=233566

    ReplyDelete
  14. KPM SAHKAN Dana untuk Kolej Universiti Swasta (New Era) dari MOF

    Kenape dana awam bagi kolej swasta?...siapa pemilik kolej swasta ni?....salah guna wang kerajaan?...madey setuju?

    KUALA LUMPUR: Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) pada Ahad menegaskan bahawa peruntukan khas yang diberikan kepada Kolej Universiti New Era adalah daripada Kementerian Kewangan sendiri, bukan daripada KPM.

    KPM dalam satu kenyataan menjelaskan kementerian itu tidak mempunyai peruntukan kewangan untuk kolej swasta daripada dana yang disediakan kepadanya melalui Belanjawan 2019.

    "KPM ingin menegaskan bahawa peruntukan khas tersebut bukan daripada peruntukan kewangan KPM.

    Peruntukan yang diberikan adalah peruntukan khas Kementerian Kewangan yang diberi secara terus oleh Kementerian Kewangan kepada kolej itu dan tidak melalui Kementerian Pendidikan.

    KPM turut menjelaskan bahawa kehadiran Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching ke majlis tersebut adalah hanya untuk memenuhi jemputan Kementerian Kewangan.

    Sebelum ini, Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin mempersoal tindakan kerajaan menyerahkan bantuan kepada kolej swasta.

    Menurut Khairy, ketika pembentangan Belanjawan 2019, Menteri Kewangan Lim Guan Eng hanya menyebut mengenai dana kepada sekolah persendirian Cina. Astro Awani

    ReplyDelete
  15. Anon 6.35
    Terimakasih la sebab hang tolong habaq. Kalau hang tak habaq sapa pun tak tau...
    Yang heran nya macam mana hang boleh tau pasai tak ada seorang pun yang tau macam mana hang tau..������

    ReplyDelete
  16. Dia orang mana faham nilai ekonomi atau nilai berita. Bila TPM jumpa Sultan Pahang baru, takda nilai berita. Senyap. Tapi bila Tun M jumpa Sultan..
    keboooommmmm terus jadi berita panas. Samalah juga dgn nilai ekonomi pada keta antik Proton

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...nilai ekonomi amendanye hanye sebuah kete yg tak pernah lasak...

      Kete proton saga engko berape juta gaknye nilai ekonomi?...

      Timbang kati pon tak de orang hingin nak beli.
      .

      Delete
  17. saya yakin, jika d eropah, peminat otomobil tidak akan keberatan utk bebelanja puluhan juta bagi memiliki proton 1 ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Proton saga antik ko berape nilainye?....hihihi..

      Kreta proton buatan jepun tak masuk dlm senarai kreta antik berharga...

      Delete

  18. HIDUPKAN KEHIDUPAN HIDUP ANDA OLEH MENGAMBIL KEDUDUKAN KEDUDUKAN ILLUMINATI HEBAT.

    E-mel: illuminatisupreme011@outlook.com Whatsapp: +1 (513) 480-3507

    Adakah anda seorang lelaki atau wanita perniagaan, ahli politik, pemuzik, pelajar, adakah anda mahu menjadi kaya, terkenal, berkuasa dalam kehidupan, menyertai Illuminati hari ini dan dapatkan jumlah wang yang cepat. 1 juta dolar dalam seminggu dan rumah percuma. di mana sahaja anda memilih untuk hidup di dunia ini dan juga menerima $ 500,000 sebulan sebagai gaji ..

    MANFAAT YANG DIBERIKAN KEPADA AHLI BARU YANG BERLAKU ILLUMINATI.
    1. Ganjaran tunai USD $ 1,000,000 USD
    2. Kereta Dream Impian baru bernilai USD $ 500,000 USD
    3. Sebuah rumah impian yang dibeli di negara pilihan anda

    Kuil kami terletak di AS, SPAIN, CYPRUS, UAE dan Afrika Anda mestilah berumur 18 tahun ke atas untuk menghubungi ejen kami: illuminatisupreme011@outlook.com Whatsapp: +1 (513) 480-3507

    ReplyDelete
  19. THE RELIGI BROTHERHOOD ILLUMINATI Berita baik kepada orang awam Ia adalah fakta yang terkenal bahawa batu percuma / ILLUMINATI terdiri daripada Multi Millionaires, Billionaires yang
    mempunyai pengaruh besar mengenai hal-hal yang paling global, termasuk perancangan New World Order. Ramai pemimpin dunia, Presiden, Perdana Menteri, royalti dan eksekutif kanan syarikat Fortune 500 utama adalah ahli batu percuma. Sekarang, buat pertama kalinya dalam sejarah kita membuka pintunya kepada orang ramai.
    Jika anda ingin Sertai batu percuma, untuk keahlian hubungi kami di sini di illuminatibrotherhood1987@gmail.com

    ReplyDelete
  20. THE RELIGI BROTHERHOOD ILLUMINATI Berita baik kepada orang awam Ia adalah fakta yang terkenal bahawa batu percuma / ILLUMINATI terdiri daripada Multi Millionaires, Billionaires yang
    mempunyai pengaruh besar mengenai hal-hal yang paling global, termasuk perancangan New World Order. Ramai pemimpin dunia, Presiden, Perdana Menteri, royalti dan eksekutif kanan syarikat Fortune 500 utama adalah ahli batu percuma. Sekarang, buat pertama kalinya dalam sejarah kita membuka pintunya kepada orang ramai.
    Jika anda ingin Sertai batu percuma, untuk keahlian hubungi kami di sini di illuminatibrotherhood1987@gmail.com

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

SIAPA YANG PALING BERKUASA POLITIK DI MALAYSIA

Dari segi politik tentulah Zahid hamidi yang PALING BERKUASA, tetapi kekuatannya mastermind  bersandar kepada Najib. Ismail hanya berkuasa d...