Wednesday, January 2, 2019

SANGAT LEMAH KALAU KITA SEKADAR MENGHARAP 2019 KERAJAAN TUNAI JANJI MANIFESTO.



Tahun 2019 perlukan kerajaan semasa terlerai dan tidak terikat dengan janji manifesto sepertimana sesetengah pihak mahu kekorupan kerajaan lama tidak lagi diungkit dan dijadikan alasan terbantutnya janji manifesto.

Lupakan janji manifesto, we need more and bigger..

Keadilan mesti pada kedua pihak.

Amat lemah dan sangat minima kalau kita mengharap sekadar janji ditepati malah kemungkinan besar hingga hujung 2019 pun masih ada yang tertangguh.

Skop yang lebih besar, jiwa yang lebih besar dan dendam kesumat busuk hati juga perlu terlerai dari kerajaan dan pembangkang untuk membangun negara tercinta.

Jika satu pihak masih berbunyi jangan salahkan satu lagi yang berbunyi.

Harapan kepada kerajaan adalah TIADA RASUAH.. tanda² gerun dan suasana "rasuah" memang menunjukan sukar untuk dilakukan sekarang..suatu petanda kejayaan awal.

Rule of laws juga memberi ruang kepada semua pihak untuk kebebasan bersuara setakat yang dibenarkan..

Dengan kepimpinan yang ada Tun, Muhyiddin, Azmin, Lim Guan Eng dan akan datang, Anwar serta yang lain tidak ada sebab Malaysia menjadi negara gagal.

Menunaikan janji manifesto adalah perkara kecil, membangunkan Negara secara pakej yang lebih besar dan menyeluruh mesti difokus dan diletakan harapan besar kepada kerajaan.










2020 wajar Malaysia kembali bangkit.

35 comments:

  1. Apr yg lemahnye?...tak boleh semua pon buat lah sikit2... Jangan nak kencing banyak2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gaji dan elaun tak nak kurangkan....cuti nak ke luar negara...ade yg sanggup tadah kencing dan ajak plak orang lain ikut dia dihancengkan...tak nak aku ..

      Delete
    2. Yg dapat elaun hancing elok lah tadah lah banyak2 kencing tuu..

      Delete
    3. 6.58
      Saudara umpama katak berbaju biru yg ada gambar bijan..knp sy ckp mcm tu sbb bila kerajaan ph ambil alih kerajaan, menteri & timbalan dikurangkan 10%..dulu siapa yg naikkan gaji?

      Delete
  2. Kewangan malaysia bertambah bagus?...masuk maharajalawak lah KD..

    Madey azmin dan gone end blm boleh turunkan nilai ringgit dibawah 4 ringgit sedolar US sejak 8 bulan yg lalu..

    Simpanan rezab petronas robek di kerjakan oleh madey...rezab bsnk negara sedikit merosot...laporan ekonomi GDP merosot bawah 5%..

    Kalo macam ni memang baguih benor leer...

    ReplyDelete
  3. 3 tahun baru boleh pulih?...lembap puak ni buat kerja...kurus kering lah aku...masih guna alasan hutang 1 triliun nak kaberap kelemahan...

    Bukan 3 tahun mungkin selamanye selagi puak ni yg perintah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm negeri lepas perang ni...perlu masa yg lama nak pulihkan kewangan dan ekonomi...

      Delete
  4. Dah tujuh bulan PH memerintah..nak tunggu sampai bila..takkan nak tunggu sampai sembilan bulan baru nak laksana manifesto..kalau bagi pas atau umno jd saya yakin dalam masa tak samapai dua hari semua beres.

    ReplyDelete
  5. Wow, pakar² ekonomi dan penasihat najib sudah berhujah..patutlah najib ke longkang akhirnya.

    ReplyDelete
  6. Masalahnya PH ambil masa terlalu lama bersilat dgn manifesto..cuba tengok bn najib..lepas je menang...pergi mampus la dgn manifesto..nanti pru cite lain. Itu lah kebijaksanaan memimpin yg sebenar.

    ReplyDelete
  7. Seblm pru madey and the gang boleh selamatkan dan baiki mesia....

    8 bulan hanceng...tak sangka hutang 1 triliun...tak sangka boleh menang tipis dan tak sangka manipesto bukan kitab suci...

    Tak sangka Tomato hanceng...

    ReplyDelete
  8. Pecacai yg dah muflis hujah memanglah kerumun janji manifesto, bagi mereka itulah cara mengurus Negara.

    Sebab itu bila najib rompak billiun, pecacai dapat brim - najib di kata pemimpin yg baik.

    Pemikiran haprak ini tidak perlu dilayan dan InI komen terakhir aku pada pecacai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib dah tak de kaitan lagi...dah dibawak ke mahkamah...yg sekarang ni amacam?...hari2 nak kencing pekat..nak jadi lebih terok dari najib lagi?...nak jadi Pakatan Haprak?...

      Nak sepenggal jeer?..

      Delete
    2. Najib mmg dah tak ada kaitan. Dia bukan PM. Bukan Presiden UMNO, dan boleh dikatakan bulan sesiapa pun. Tp kenapa kau masih menyokong dia, menyokong jenayah. Jadi tolonglah bijak sikit. Sila berhenti menjadi bebal.

      Delete
    3. Sn global marketing

      Malaysia x perlu banyak Hakim, cukup Hakim Mahkamah tentukan. Klu Njib bersalah penjarakan. What the hell........Kerumun Manifesto , jangan jadi Deny Governant. Dah bertahun DAP PKR kata buat kajian dan telah mendapat satu instrument penyelesaian bagi memberi Education Free, PTPTN abolishment........bertahun tahun punya kaji bila menang kata x boleh buat. People are not Dummy Voters.

      Ko jangan kata Orang Malaysia je tuntut janji Manifesto, orang Peranchis siap bakar sana bakar sini. Orang Malaysia ni kira baik lagi. Nak harap ko, boleh duduk semeja dgn Ramasamy dgn Wytha Moorty.

      Hingga hari ini, rakyat peranchis terus menuntut perlaksanaan Manifesto. Akta Manifesto perlu digubal agar ianya tidak menjadi Umpan Basi kpd Rakyat.

      Takyah nak citer pasal UMNO ke Najib ke.....zaman dorang dah berakhir. Berpijak diatas realiti bhw ini zaman Pakatan Hancing.

      Delete
  9. 1 hb hancingkan harga minyak..
    2 hb hancingkan melaka gateway dan ecrl...

    Pakar sejati....

    ReplyDelete
  10. Madey dan Azmin..

    Kalo dah jelas tak berkemampuan dan dhaif nak uruskan ekonomi negara lepaskan saja jawatan...

    Tak usah nak pertahan jawatan kerana gaji dan elaun yg lumayan...nanti rusak binasa PH...

    ReplyDelete
  11. Kencing....sah macai najob/umno dan CG dia pinya saluran
    Turun takhta....confirmed anwar and gang thru blogger shahabuddin

    Dah biasa minum kencing najib kan kan CG?
    Dah biasa anwar panggil errand boy kan Shah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ngaku telan kencibg pekat...hihihi..

      Delete
  12. Gone End cakap kerajaan bayar 1 billion nak elak naik tol...

    Ini madey punyer angkara yg mulakan tol dgn perjanjian berat sebelah...madey dah hilangkan berpuluh bilion wang minyak selama 22 tahun melalui forex perwaja bmf maminco mas bail out dll lagi...semua nye untuk kroni tersayang...budak nak belajar keperitan...

    Sekarang kembali nak baiki kerosakan yg dibuat olehnye...tapi gagal...

    ReplyDelete
  13. Salah satu sbb mengapa najib ditolak adalah kerana rakyat tertekan dgn Kos Sara hidup yg tinggi, sedangkan pendapat adalah di takuk lama. Rakyat mengharapkan kerajaan baru dgn kepakaran mereka menguruskan ekonomi dapat mengurangkan sedikit bebanan Sara hidup mereka kalaupun tidak banyak! Sesetengah pendekatan kearah itu diterjemahkan dalam bentuk manifesto, Dan dianggap janji oleh rakyat kebanyakan! Sudah tentu sebilangan rakyat yg beralih undi, atau yg sememangnya penyokong Pakatan, mengharapkan janji janji tersebut dilaksanakan agar bebanan Kos Sara hidup berkurang!

    Janji manifesto bukanlah perkara kecil kepada sebilangan daripada Kita kerana nilai rm 10 kepada org miskin cukup tinggi berbanding org berada tetapi satu undi org miskin sama nilainya satu undi org Kaya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang miskin b40 lebih ramai dari orang kaye...

      Kebanyakan b40 tidak peduli
      manipsto..mereka tahu ini mahal itu mahal...mereka tak mampu nak membeli..yg pakai kereta hanye tahu minyak mahal...kos baiki kereta mahal..

      Delete
  14. Ringgit dibuka rendah berbanding Dolar AS

    3 Jan 2019, 10:15 am (Dikemaskini 3 Jan 2019, 10:15 am)

    A A
    Ringgit dibuka rendah berbanding dolar US berikutan dolar kekal kukuh sebagai mata wang selamat di tengah-tengah ketidaktentuan ekonomi luaran.

    Pada 9 pagi, ringgit diniagakan pada 4.1460/1500 berbanding dolar US daripada 4.1350/1390 semasa ditutup pada Rabu.

    Ketua Pakar Ekonomi Bank Islam Malaysia Bhd Dr Mohd Afzanizam Abdul Rashid berkata Indeks Pengurus Pembelian (PMI) melaporkan minggu ini menunjukkan trend sentimen semakin menurun dalam kalangan pengeluar

    ReplyDelete
  15. Sektor pembuatan jatuh ketara sejak 2012, kata laporan

    FMT Reporters - January 2, 2019 2:48 PM
    43
    Shares

    Ekonomi pembuatan mengecil setiap bulan dalam suku tahun ke-4, menurut tinjauan Nikkei. (Gambar Reuters)

    PETALING JAYA: Sektor pembuatan mencatat kejatuhan ketara dalam tempoh 6 setengah tahun, menurut tinjauan Nikkei.

    Indeks Purchasing Managers’ Nikkei (PMI) yang melapor dari Julai 2012 melaporkan sektor tersebut jatuh kepada 46.8 mata pada Disember berbanding 48.2 mata bulan lepas, lapor Nikkei Asian Review.

    Bacaan di atas 50 mata menunjukkan pertumbuhan manakala bawah 50 mata menunjukkan penguncupan.

    Laporan berkata ekonomi pembuatan mengecil setiap bulan dalam suku tahun ke-4.

    ADVERTISING

    ReplyDelete
  16. Kabinet belum putuskan isu harga minyak - sumber

    Kow Gah Chie
    3 Jan 2019, 9:36 am (Dikemaskini 3 Jan 2019, 9:53 am)

    A A
    Kabinet belum mendapat kata putus mengenai harga petrol dalam mesyuarat mingguan yang dipengerusikan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad semalam.

    "Tiada keputusan dibuat semalam," kata sumber yang enggan namanya disiarkan kepada Malaysiakini.

    Portal itu juga sedang cuba menghubungi Menteri Kewangan Lim Guan Eng bagi mendapatkan maklum balas mengenai perkara tersebut.

    Pada 23 Dis lepas, Lim mengumumkan bahawa mulai 1 Jan, 2019, harga bahan api termasuk RON 95, akan mula diapungkan secara mingguan

    ReplyDelete
  17. Najib adalah rujukan dan penanda aras paling teruk dari segi integriti
    dan kepimpinan politik negara..dia akan kekal relevan sampai bila2 untuk diperkatakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dr madey guru dan mentor najib berpuluh tahun...

      Tok guru kencing berdiri murid kencing berlari.....guru pon ade penanda aras..

      Delete
  18. Lima tahun buat Dr M sangat lama - Otai Reformis

    3 Jan 2019, 12:39 pm (Dikemaskini 3 Jan 2019, 12:39 pm)

    A A
    Otai Reformasi menentang habis-habisan usul dalam Perhimpunan Agung Tahunan Bersatu hujung minggu lalu yang mahukan Dr Mahathir Mohamad diberikan sepenggal menjadi perdana menteri.

    Sebaliknya, kata kumpulan penggerak reformasi 1998 itu, Mahathir harus menyerahkan jawatan kepada Anwar dalam tempoh dua tahun seperti dijanjikan.

    “Kita tentang habis-habisan usul Bersatu itu, yang mahukan Dr Mahathir kekal sepenggal (selama) lima tahun.

    “Itu lama sangat” kata Setiausaha Otai Reformis Abdul Razak Ismail.

    Katanya, walaupun Mahathir berulang kali mengesahkan akan menyerahkan jawatan seperti dijanjikan, beliau tidak menolak kemungkinan pelbagai perkara boleh berlaku.

    “Politik ini seni pelbagai kemungkinan,” katanya dalam sidang media di Kuala Lumpur.

    “Walaupun Dr Mahathir kata akan serahkan kuasa kepada Anwar Ibrahim dalam masa yang ditetapkan, tetapi besar kemungkinan pelbagai perkara akan berlaku dalam masa peralihan tu sendiri.”

    ReplyDelete
  19. Sodomists like Father of Sodomy. We the rakyat will reject him forever

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penyebar dan pembuat fitnah ade tempatnye diakhirat...tak perlu risau..

      Delete

CASH IS KING VS KING COBRA

Smart Politician terpaksalah kita akui walaupun dia juga banyak kelemahan dan kekurangan... Anggap dia siffu dan ayah... Kena dengar nasihat...