Sunday, February 10, 2019

BAGAIMANA DENGAN DEGREE NAJIB?


https://youtu.be/aLGtmuMhOpU

https://www.malaysiakini.com/news/463551#.XGIBGBDOCN8.whatsapp


13 comments:

  1. Tok Kedu,
    Cer citer sikit -kes rogol suci 4 anak yatim sunti dirumah jagaan oleh pengetua suci alim didanau kota tu?
    Suap isteri blk umrah nk kautim tarik repot dan kasik kahwin suaminya dgn yatim sunti tu.
    Rogil budak pun dah ingat mcm rehersal entot bidadari ketat bawah unur kerr?
    Nafsu serakah terkutuk tul laa, hapa hotak dibuah zakar kot? Asal label Melayu Islam bileh cover line. Itu bukan Melayu Islam. Itu Arapalsu Zionist Coklat Kalis Dosa.
    Memang Allah laknat.
    Toling kasik sentar sikit otak senget tu.
    Ingat Tok Kedu-siapa yg hina Islam?

    tip jawapan: ZIONIST COKLAT LUHUMO

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen dari seketul tahik. Tahik yg bertopengkan manusia sejagat. Puiii...

      Delete
    2. Lulusan PHD dr 10 universiti.. itu lah tahap kebijaksanaan yg boleh ada kepintaran cilok 2.6 billion. Mega PHD..

      Delete
  2. http://khairulryezal.blogspot.com/2019/02/apabila-macai-tomato-ph.html?m=1

    MACAI TOMATO KD... GAJI IJAZAH PALSU LEBIH TINGGI DARI ASLI

    ReplyDelete
  3. Macai kata, BOSSKU YG TAK TAHU MALU, tak perlu tunjuk degree dia sebagai bukti konon dia lulusan u nothingham in Industrial Ekonomi. Gambar terpampang kat Alumuni Nottingham U dah cukp baik. Agak-agak fresh grads semua tak perlu tunjuk sijil degree memasing masa mohon kerja, ye. Just saya, saya Alumuni universiti Nottingham.....kihkihkih

    ReplyDelete
    Replies
    1. cik minah elok balik sekolah balik darjah 1 mengeja dan memahami.... alumni tak ada transkrip.. alumni tak ada sijil kikikikikiki....

      Delete
    2. Sarjana muda ekonomi jd akauntan bertauliah. Lagi nampak hebat, tauliah lebih awal setahun sblm gred. Hebat guan eng der...tepukk!!!!

      Delete
  4. Mintalah Najib tunjuk degree dan transcript sepanjang pengajiannya. Tak boleh cakap banyaklah lepas tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunjukkan bagaimana lulusan ekonomi jd akauntan bertauliah...hahahaha. mabuk makan limau mandarin kot...

      Delete
  5. Tahun 2019 kalau nak mohon kerja tak perlu tunjuk sijil dan transkripsi. Cukup takat bawak kertas pengakuan Alumuni universiti je. Sijil tak penting. Majikan tak perlu tahu GPS dan transkripsi kelulusan pemohon. Yg penting ada surat pengakuan kamu adalah seorang ALUMUNI dari univerditi. Tak caya, cuba mohon kerja kat Petronas. Tak perlu sijil & transkripsi degree. Bawak je surat pengakuan ALUMUNI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib berani tunjuk la degree dia. Jgn kalut tak pasal demi cover fake degree geng bersatu. Cukuplah dgn berbohong yg dh terkantoi, cuba petik nama najib. Najib ada ada letak status dlm fb dia. Cuba la baca walau kau jijik dgn tuannya cik minah ooiii. Yg dh sah² berbohong tu adalah marzuki ppbm, faizal ppbm dan osman ppbm. Guan engpun bohong pasal akauntan bertauliah. Belum gred dh dpt tauliah...huhu. Mudah kata, kerajaan ph ni adalah FAKE GOVERNMENT...huhuhu. Tak lama dh kot ph ni. Spr yg run sorang² oleh art harun dh kena saman pemula. Tp ph ada bnyk auta utk halang saman tersebut. Maklum la kuasa di tangan. Samua bawah kaki ph. Cuma rakyat je yg mampu ajar ph. Tunggulah masanya yg tak begitu lama. Sementara tu berseronoklah selagi mampu.

      Delete
  6. Untuk PRU15, elok semua calon yan nak bertanding letak sijil degree masing-masing untuk mengelakkan penipuan sijil. Kalau takat SPM gred tiga, tunjukkanlah dengan bangganya. Apa ada pada kelas 3 SPM - manusia jadi bertambah matang, apabila dewasa. Tak guna tipu ijazah, akhirnya sendiri malu dan terpaksa cari bukti ALUMUNI!...........kihkihkih
    Nak bukti ALUMUNI bukan senang. Mesti banyak duit untuk labor kat Universiti tu.
    Jadi, elok mengaku siang-siang, kelulusan saya takat SPM Gred 3.
    Lepas tu amik HSC dapat 1P dan 2S = saya pun mohon kerja.
    Dapat kerja jadi pengurus di Tan Chong Motor.
    Teka....ini resumi siapa......???????

    ReplyDelete
  7. Sedih bila saya ikuti perkembangan isu "tipu degree" yang sedang disensasikan sekarang.

    Tetiba ajer penyokong PAS dan Umno mencipta ungkapan "Harapan University: now everyone can have a degree". Seolah-olah pemimpin PH adalah golongan yg memiliki sijil palsu semuanya.

    Kenapa sampai ke situ pula isu ini dimainkan?

    Asalnya hanyalah kerana seorang mamat netizen yang ntah apa motifnya, mempersoalkan ijazah Marzuki yang tercatat dalam Halaman Wikipedia sebagai ijazah drp Cambridge University.

    Semua orang yg biasa buat kajian akademik tahu bahawa maklumat dalam Wikipedia tidak boleh diterima sebagai fakta sebab sesiapa sahaja boleh memasukkan data, mengedit dan mengubah suai mengikut selera masing2. Tuan punya badan tak mungkin ada masa untuk mengawal maklumat yang tercatat di halaman tersebut. Golongan artis pun tak ada masa nak mengawal halaman tersebut 24 jam/ 7hari seminggu. Apa lagi laa ahli politik. Tgok ajer halaman Wikipedia YB Zuraida, baru2 ni seorang netizen yg menggelarkan dirinya "Pejuang Umno" telah mengedit dgn memasukkan maklumat ijazah Zuraida sebagai drp Harvard University. Mkini yang mendedahkan perkara ini. Dan sekarang terpaksalah Zuraida berdepan dgn asakan soalan2 drp wartawan yang kurang cerdik yg bertanyakan hal tersebut.

    Kesilapan Marzuki hanyalah cara dia menangani isu tersebut. Itu sahaja.

    Kemudian timbul pula soal ijazah tak diiktiraf.

    Hanya orang2 yang belajar dgn harapan nak cari kerja dgn kerajaan atau syarikat2 yg besar ajer yang akan pastikan ijazah mereka adalah drp IPT yang diiktiraf. Bagi orang2 yang belajar sekadar untuk menambah ilmu, sama ada IPT tersebut iktiraf atau tidak adalah tak penting, yang penting adalah ilmu. Jangan fikir hanya kerana sesebuah IPT itu tidak diiktiraf maka ilmu yang diajar adalah murahan. Itu adalah anggapan yg silap sama sekali.

    Alim ulama yang tersohor, mendalami ilmu agama drp pusat2 pengajian persendirian seperti pondok2 agama yg terletak jauh di pedalaman. Pondok2 ini tidak diiktiraf oleh kerajaan.

    Di Malaysia, terdapat ramai orang yang masuk IPT hanya utk dapatkan ilmu. Budak2 lepasan sekolah ajer yang pentingkan IPT yang diiktiraf. Jadi kenapa perkara ini dijadikan isu?

    Ada media kemudiannya telah mendapati bahawa IPT tempat Marzuki belajar tu dikatakan sebuah "degree mill" atau kilang ijazah.

    Tapi, bukankah Universiti Al-Azhar (sebuah IPT tersohor dunia) juga pernah dikaitkan dengan skandal menjual ijazah pada tahun 90'an dahulu? Skandal itu terbongkar apabila sindiket menjual ijazah kpd penuntut Malaysia didedahkan oleh media. Tentu ada yg masih ingat ttg skandal tersebut sehinggakan rakyat Malaysia menyangka semua graduan Al-Azhar yg kembali ke tanah air adalah pemilik ijazah beli.

    Hanya kerana segelintir pelajar yang sanggup menipu dgn membeli ijazah mereka, semua pelajar Malaysia di situ terpalit malu sedangkan majoritinya adalah yang berusaha belajar dgn tekun.

    IPT-IPT di Malaysia juga ada yang terjebak dgn sindiket menjual ijazah. Sindiket2 ini mungkin mendapat bantuan drp orang dalam (staff IPT terbabit) tetapi adakah wajar utk kita terus melabelkan IPT2 tersebut sebagai 'kilang ijazah'?

    Jawapannya... tidak wajar sama sekali.

    Saya sangat berharap agar majoriti rakyat Malaysia bertenang dan mengikuti isu ini dengan pemikiran yang rasional.

    Ingatlah... hidup kita di akhirat adalah kehidupan yang sebenarnya. Hidup atas dunia ni hanyalah ujian semata2.

    ReplyDelete