Tuesday, April 16, 2019

NOTHING2HIDE..

News

Student activists announce forum on Rome Statute, invite TMJ

 Ida Nadirah Ibrahim,Malay Mail 5 hours ago 

14 comments:

  1. Elok student2 ni fikirkan macam mana kerajaan sekarang yg tak pandai mengurus ekonomi perlu buat..

    Buat debat dengan meteri2 PH...


    Ini lebih baik utuk negara daripada buat benda bodoh dan tak berfaedah langsung kepada negara.

    Kalau kerajaan menolak statu ROM ni pun negara tak rugi...

    Sekarang negara dah diboikot oleh pelabur asing sebab tak pandai urus ekeonomi..
    Sole losser saham di asia dan sekarang di dunia...Maluuuuu. Tapi PM dan menteri kewangan buat bodoh ajer....Memang bodoh atau buat2 bodoh

    Persepsi buruk ni lah yg perlu student2 ni usahakan macam mana nak kembalikan keyakinan negara luar dan pelabur asing..

    Inilah pelajar yg tak tahu priority....bodoh tak boleh diajar, pandai tak bertempat.
    Jadi lembu macam di cucuk hidung...

    KD kalau berani kau siarkan lah ulasan dan komen aku ni...

    Jgn jadi hipokrit!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen yang ADA bangang sikit² masih boleh aku siarkan..

      Yang Tak siar tu sebab bangang banyak sangat.

      Delete
    2. Hang tu pandai sgt ka?

      Delete
    3. senang nak kutuk kerajaan sbb free tak kena bayo, tolong bagi idea? yillek. lepas tu melolong next PRU tak pangkag PH dah. Ada option parti lain kah esok-esok? Ke pangkah balik BN supaya Jibby keluar jail. lepas tu dah nak pangkah PH balik. Otak kt lutut!

      Delete
  2. Statut rom ade 2 pendapat yg bertentangan...forum ini sangat bagus....argument secara beradab...masing2 boleh memberi hujjah...

    Ahli panel mesti terdiri pakar pelembagaan seperti Aziz Bari ato bekas2 peguam negara...ini kerana ia dikatakan berkait dgn perlembagaan negara yg melindongi raja2 melayu...

    Molek jugak dijemput wakil dari statut rom....jika sebelah pihak malaysia saja akan jadi syok sendiri..

    Rakyat malaysia patut diajar dgn pemikiran terbuka melalui forum dan perdebatan....tidak sesuai lagi dgn pendapat syok sendiri..

    ReplyDelete
  3. What's the International Criminal Court and why are countries bailing?

    JANE ONYANGA-OMARA | USA TODAY | 5:36 am EST November 18, 2016

    The International Criminal Court came under fire again Thursday when Philippine President Rodrigo Duterte became the latest leader to say he’s considering leaving the “useless” tribunal.


    It came hours after Russian President Vladimir Putin, who Duterte wants as an ally, said he was withdrawing his nation from the ICC after a United Nations committee condemned Russia for human rights abuses in Crimea.

    "They are useless, those in the International Criminal (Court). They (Russia) withdrew. I might follow. Why? Only the small ones like us are battered," Duterte said before leaving for an Asia-Pacific summit in Peru where he hopes to meet Putin.

    Three other countries have said in recent weeks that they will withdraw from the court: Burundi, South Africa and Gambia. Gambia's Information Minister Sheriff Bojang said the court existed to “persecute and humiliate” people from the African continent

    ReplyDelete
  4. Believe it or not, the three first world powers – United States, Russia and China – aren’t part of the ICC, each for its own particular reasons. These absences have been a very common topic since the creation of this intergovernmental organization twenty years ago, and until this day it’s quite often spoken among politicians, journalists, analysts and diplomats.

    Other notable absences are Israel, Qatar, Iraq and Libya; some of them with a very turbulent past (and present) and with a few not-very-good things in common. But let’s start with some basics about the ICC.

    What’s the purpose of the ICC? To prosecute anyone responsible for war crimes, genocide, and crimes against humanity. The main scenario in which this court acts is whenever a government with or without a judicial system is unwilling or unable to prosecute criminals in their countries.

    Unlike other organizations, like the International Court of Justice, the ICC can prosecute individuals and that’s probably one of the the key points for which some big nations like the United States, China and Russia aren’t a part of this treaty.

    The common complains and bad comments about international organizations originate due to their lack of concrete and successful actions and the ICC is no exception. Their first verdict came 10 years after the Rome Statute entered into force. In 2012, Thomas Lubanga, leader of a militia in Congo, was convicted because of his war crimes, mainly for the use of children in his ranks. After this event, the actions of the ICC centered in Africa and currently the organization is being accused by some nations of alleged African bias. Although, it’s important to remember that their involvement in African issues have been referred, in some cases, by the UN or even self-referred by a member state, which was the case with Uganda and the conflicts with the LRA.

    Yemen is not part of the ICC
    Wartorn Yemen is no longer an ICC participant.

    ReplyDelete
  5. Another Nothing to Hide like occurence where invited individual/s stay away from Something to Hide..

    Pepatah melayu tersangat tepat....
    Berani Kerana Benar..Takut Kerana Salah

    ReplyDelete
  6. Akhir zaman fitnah, para ilmuan pun sudah tidak jujur dengan ilmu mereka. Bukan sahaja para ilmuan ilmu-ilmu agama, bahkan juga ilmu-ilmu lain pun sama saja.

    Sebab itulah mereka ini tak berani nak muncul secara terbuka di khalayak dan kongsikan pendapat mereka secara terbuka. Sebab mereka tahu mereka akan membuatkan diri mereka kelihatan bodoh.

    Beza mereka dengan para ilmuan ilmu-ilmu agama, mereka tidak boleh takut-takutkan khalayak dengan gertakan 'bakal ke neraka' bagi orang-orang yang tidak bersetuju dan menyokong mereka.

    Maka satu-satunya jalan keluar bagi mereka ini ialah dengan 'bersembunyi'.

    Bandingkan beza kesemua mereka ini dengan Tun. Ketika membuat sidang akhbar secara terbuka mengapa kerajaan terpaksa menarik diri dari meratifikasi Statut Rome, Tun berani berdiri berseorangan dan menjawab secara terbuka segala soalan yang dilontarkan berkenaan perkara tersebut. Itu tandanya seorang yang berani kerana benar dan benar-benar N2H.

    Kepada para penganjur forum, saya cadangkan jemput juga TMJ sebagai ahli panel dan kita akan dapat menilai di mana kedudukan TMJ berbanding Tun.

    Saya kira sekiranya kesemua para 'ilmuan' ini dengan Mr Tommy Thomas pun tak lepas, macam mana mereka mahu berhadapan dengan Tun?

    Saya kira kalau kita letakkan kesemua penentang Statute Rome di sebelah pihak dan letakkan Tun M berseorangan sahaja di pihak penyokong Statute Rome, Tun dengan mudahnya akan menewaskan pasukan pihak penentang, baik sekiranya dibincangkan dari sudut apa sekalipun berkenaan Statute Rome ini.

    Salute Tun.

    ReplyDelete
  7. PEMBETULAN

    Kepada para penganjur forum, saya cadangkan jemput juga Buzze Azam sebagai ahli panel dan kita akan dapat menilai di mana kedudukan Buzze Azam berbanding Tun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Madey pakar perlembagaan ker?..
      Jon doo masih suka buat pendapat syook sendiri....

      Teori Panji hitam dikibar oleh madey dan madey yg mashurkan khalifah islam iaitu almahdy hanyelah teori jon doo rekaan syook sendiri oleh jon doo saje....tiada ulamak besar dunia dan mesia yg sokong toeri bodoo jon doo yg syook sendiri kerana taksub....

      Delete
  8. Kan statut rom dah dibatalkan ratifikasinya. Yg kd terhegeh-hegeh, sama rentak dgn pembangkang tu kenapa? Dah tiada makna. Kalau nak bagi sedikit nasihat bermakna, bebudak tu tak berpandangan jauhpun. Mereka hanya nampak sebatu di hadapan tanpa hadam catatan perlembagaan. Saya hampir pasti tun mahathir cepat sedar kesan statut rom kepada perlembagaan serta proses ratifikasi yg agak tidak teratur. Maka itu tindakan BATAL adalah langkah terbaik. Tinggal lagi tun bukan mudah mengakui kesilapan diri, apatah lagi mengaku salah. Jadi tindakan menyalahkan pembangkang adalah tindakan normal dan mudah dibaca. Terima sahajalah, kan orang tua yg cakap. Jgn ambil hati sangat. Oh ya, apa faedah berdebat dan bertelagah topik yg diputuskan BATAL? Perut rakyat tetap juga perit akibat poket yg makin menipis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Madey tak tahan dgn asakan kiri kanan....tak ramai plak yg sokong madey jadi madey terpaksa setuju batalkan...berape orang sangat di malaysia yg paham satut rom yg dipulaukan oleh negara kuasa besar dunia....

      Delete
  9. Jemput skali jon doe dan kibar kam dkli panji panji hitam kat mamak bani penyamun... kikikiki


    itu pun delete.. kikikikiki

    ReplyDelete